Flexkabel stuk - 880 euro reparatie ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:33
Het gaat om een MacBook Pro 13" Mid '18 (gekocht nov 2018 online in Boston, ik zat daar tijdelijk voor werk).

Heden middag kreeg ik plots verticale paarse strepen in beeld, afhankelijk van de hoek van het scherm. Bij een kleine hoek (dus bijna dichtgeklapt) kwam het beeld weer terug. Inmiddels krijg ik onder elke hoek paars beeld. Mijn vermoeden is dat de flexkabel van het logic board naar het LCD stuk is. Dit onderdeel is vastgesoldeerd en kan alleen vervangen worden door het gehele scherm te vervangen. Ik ben altijd zuinig op mijn MacBook geweest en hij is nooit gevallen of nat geworden. Ik heb geen Apple Care.

Ik ben zojuist bij de Apple Store geweest, maar ik kan daar niet binnen een week een afspraak krijgen. Na met de klantenservice te hebben gebeld, kan ik hem via een reseller laten opsturen voor reparatie. Hij is 19 maanden oud, maar gekocht buiten Europa, en valt dus buiten Apple's garantie en de Europese consumentengarantie. Op internet lees ik dat er veel mensen zijn met dezelfde klachten (zie bijv hier), die zich allemaal in de periode 1-2 jaar na aanschaf voordoen. Er waren in de MacBooks uit '16-'18 ook al problemen met de flexkabel. Voor de '16 MacBooks is toen een reparatieprogramma opgezet. Hier valt mijn laptop echter niet onder.

Is er geen andere optie dan 880 euro neer te leggen voor reparatie van dit kabeltje van 10 euro? Zelf het scherm vervangen durf ik niet aan vanwege de T2-chip die er voor kan zorgen dat de MacBook helemaal niet meer op wil starten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f3tPARR.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-05 17:05
Misschien kan AppleParts iets voor je doen?

Dit is incl nieuw scherm, maar misschien hoeft dat niet.
https://www.appleparts.nl...-MacBook-Pro-Retina-A1502

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:04

4POX

Everybody is wired

Giant87 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:32:
Misschien kan AppleParts iets voor je doen?

Dit is incl nieuw scherm, maar misschien hoeft dat niet.
https://www.appleparts.nl...-MacBook-Pro-Retina-A1502
Dat scherm past niet. Is voor een totaal andere computer.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
Dat lijkt met inderdaad niet het correcte scherm. Daarnaast denk ik niet dat ik, mocht er in de toekomst alsnog een serviceprogramma worden gelanceerd voor dit specifieke probleem, alsnog in aanmerking kom voor vergoeding met terugwerkende kracht als ik zelf aan mijn MacBook ga sleutelen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 13:50
Als je het scherm heen en weer beweegt, (specifiek 45 graden vanaf de gesloten stand) zie je hem dan flikkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Daarnaast denk ik niet dat ik, mocht er in de toekomst alsnog een serviceprogramma worden gelanceerd voor dit specifieke probleem, alsnog in aanmerking kom voor vergoeding met terugwerkende kracht als ik zelf aan mijn MacBook ga sleutelen .
Dat is waarschijnlijk correct, maar geld ook als een niet-certified derde partij dit doet. Als je hier dus op wilt wachten ben ik bang dat er niks onder op zit dan hem bij Apple te laten repareren.

Aan de andere kant, als je reparatie toch niet geldig is in Europa houd ook niks je tegen om een derde partij te zoeken dit dit kan fixen. Let daarbij dan wel op de reviews, want je wilt niet bij een beunhaas terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
Haruhi schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:49:
Als je het scherm heen en weer beweegt, (specifiek 45 graden vanaf de gesloten stand) zie je hem dan flikkeren?
Op dit moment zie ik onder elke hoek hetzelfde beeld zoals op de foto in de openingspost. Toen de problemen net begonnen was het inderdaad afhankelijk van de hoek van het scherm, ca 45 graden was de hoek waarop het beeld paars werd.
n9iels schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:11:
[...]

Dat is waarschijnlijk correct, maar geld ook als een niet-certified derde partij dit doet. Als je hier dus op wilt wachten ben ik bang dat er niks onder op zit dan hem bij Apple te laten repareren.

Aan de andere kant, als je reparatie toch niet geldig is in Europa houd ook niks je tegen om een derde partij te zoeken dit dit kan fixen. Let daarbij dan wel op de reviews, want je wilt niet bij een beunhaas terecht komen.
Geldt dit ook niet voor partijen waarnaar Apple zelf naar verwijst? Het is op dit moment niet mogelijk om een reparatieafspraak in te plannen bij Apple vanwege enorme wachttijden.

Eventuele serviceprogramma's vallen buiten de normale consumentengarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-05 17:05
4POX schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:08:
[...]

Dat scherm past niet. Is voor een totaal andere computer.
Ja ik gokte maar wat gezien het ontbreken van info, ze bieden meer aan dan dat natuurlijk..

Heb goede ervaring met ze. En zoals gezegd, wellicht hoeft het scherm niet vervangen te worden maar kunnen zij de kabel wel goedkoop vervangen.

[ Voor 21% gewijzigd door Giant87 op 02-07-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
boe.i schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:38:
[...]Op dit moment zie ik onder elke hoek hetzelfde beeld zoals op de foto in de openingspost. Toen de problemen net begonnen was het inderdaad afhankelijk van de hoek van het scherm, ca 45 graden was de hoek waarop het beeld paars werd.
Ok. Duidelijk. Je hebt een paar opties.
Zelfreparatie werkt niet. Als je er een ander display opzet geeft deze geen beeld. De T2 chip zal beeld weigeren omdat deze niet legaal is verkregen.

Je opties zijn onder apple zijn voorwaarden vervangen, je sterk maken met anderen voor een reparatie programma, later je geld terug krijgen.
Of reparatie op component niveau door een 3e partij buiten apple's systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:06

MsG

Forumzwerver

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-05 14:01
Mocht het de kabel zijn dan is het geloof ik een kwestie van beetje knippen plakken en gemaakt. Zag daarover toen een hele youtube van louise rosmann.

Het is zelfs zo makkelijk dat als je in zijn store kwam hij het voor een penny fixte voor je. Apple doet precies hetzelfde maar vraagt 800 euro. Dat is makkelijk verdient :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
stftweaker schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:55:
Mocht het de kabel zijn dan is het geloof ik een kwestie van beetje knippen plakken en gemaakt. Zag daarover toen een hele youtube van louise rosmann.
Ik kan niks vinden? Heb jij een link?
Het enigste wat ik kan vinden is dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-05 14:01
Haruhi schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:11:
[...]

Ik kan niks vinden? Heb jij een link?
Het enigste wat ik kan vinden is dit.

[YouTube: Macbook screen DIES when opening lid: Apple provides NO FIX! flexgate]
Ik ben het aan het zoeken. Hij liet het toen ook zien met die kabel. Was echt minuten werk. En ook die klant werd door Apple weggestuurd met een te dure assembly.

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:43
stftweaker schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Ik ben het aan het zoeken. Hij liet het toen ook zien met die kabel. Was echt minuten werk. En ook die klant werd door Apple weggestuurd met een te dure assembly.
Dat ging om een gebogen connector van het scherm naar het moederbord, na het terug buigen werkte deze weer. Dat was geen kapotte flex kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:25

Blokker_1999

Full steam ahead

boe.i schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:15:
Is er geen andere optie dan 880 euro neer te leggen voor reparatie van dit kabeltje van 10 euro? Zelf het scherm vervangen durf ik niet aan vanwege de T2-chip die er voor kan zorgen dat de MacBook helemaal niet meer op wil starten.
Ja, nieuwe laptop kopen of extern scherm gebruiken. Dat zijn de andere opties die je resten vrees ik. Dit is 1 van de nadelen van het Apple eco-systeem en bijkomend van het kopen van zo een apparaat buiten de EU. Zoals je zelf aangeeft zorgt de T2 chip er voor dat zelf herstellen niet echt een optie is, zelfs al zou het onderdeel vlot beschikbaar zijn.

Hoewel de prijs absurd hoog is, zit het kabeltje wel vast aan het scherm. Het kabeltje zelf is dus niet de kost, het paneel zelf moet ook vervangen worden. Al neemt Apple er daarna alsnog een stevige winst op.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-05 14:23

Eren

Boss of this gym

Ja welkom bij de apple eco systeem waar de reparaties zo duur zijn dat je beter een nieuwe kan halen wat ze juist willen dat je doet.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 15:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Lief maar dit is niet te doen. Het kabeltje gaat ergens het scherm in en dat zit compleet verlijmd. Je zult dus een volledig scherm moeten aanschaffen, als het kabeltje de schuldige is. Het is NIET een kabeltje van een tientje, je hebt immers een premium product gekocht dus je krijgt een premium service van ze. Dit is Apple, en dit is waarom ze rechtzaken hebben gevoerd tegen reparateurs die refurbished schermen importeren. Zodat jij, 2 jaar na aanschaf, een lekker dikke rekening kan betalen om weer door te gaan in 'het ecosysteem'.

Je kunt zelf het scherm vermoedelijk vervangen. Het zal een hels, pietje precies, karwei zijn. Je moet dan een volledige display assembly kopen en bijpassend gereedschap.

Maar: het kan zo simpel zijn als een losse connector, het kan zo complex zijn als een kabelbreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:19
Maar heb je dan geen garantie in de VS? Opsturen, of zelfs een vliegticket is goedkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 10:05

Saven

Administrator

Een beetje vloeken in de kerk, zeker omdat ik zelf nog een mpb late 2017 heb. Maar als je de reparatie te duur vindt zou ik 'm verkopen en dan een Dell XPS 15 terugnemen. Nieuwe model XPS pwnt de mpb 16 aan alle kanten :) Als mijne het begeeft gaat het ook geen Macbook meer worden. Dit soort praktijken zijn schandalig. En dan heb ik het niet alleen over de hoge aanschafprijs, belabberde garantie, of belabberde service voor ontwerpfouten (flexcable, toetsenbord, gpu issues, etc.), maar zeker ook over gebrek aan reparatiemogelijkheden.

Ze maken repareren vrijwel onmogelijk door de supply chain volledig te ownen zodat er geen spare parts zijn, gare chips (t2) in te bouwen en alles vast te lijmen en solderen. Onder het mom van veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. Nou fak jou Tim Cook 8)7 /rant sorry :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
sebastius schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:38:
[...]
Je kunt zelf het scherm vermoedelijk vervangen. Het zal een hels, pietje precies, karwei zijn. Je moet dan een volledige display assembly kopen en bijpassend gereedschap.
Helaas werkt dat niet, de T2 chip blokkeert een nieuw scherm. Geen beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:34
@Haruhi als je het scherm vervangt op een 16" (= gehele klep) moet ook de Lid Angle Sensor, LAS (Part Number: 661-14647) vervangen. Zonder dit onderdeel wordt inderdaad het nieuwe scherm geblokkeerd.

===

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:55
pennywiser schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:45:
Maar heb je dan geen garantie in de VS? Opsturen, of zelfs een vliegticket is goedkoper.
De garantie is maar 1 jaar in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 16:34
Haruhi schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Ok. Duidelijk. Je hebt een paar opties.
Zelfreparatie werkt niet. Als je er een ander display opzet geeft deze geen beeld. De T2 chip zal beeld weigeren omdat deze niet legaal is verkregen.

Je opties zijn onder apple zijn voorwaarden vervangen, je sterk maken met anderen voor een reparatie programma, later je geld terug krijgen.
Of reparatie op component niveau door een 3e partij buiten apple's systeem.
Heb je een betrouwbare bron die bevestigt dat een origineel vervangend scherm wordt geblokkeerd door de T2 -Chip? Voor zover ik wist geldt dit alleen voor de vingerafdrukscanner.

Een nieuwe originele scherm-assembly is te verkrijgen voor rond de €300. Scheelt alweer een stuk met de Apple prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
koenster schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:39:
[...]

Heb je een betrouwbare bron die bevestigt dat een origineel vervangend scherm wordt geblokkeerd door de T2 -Chip? Voor zover ik wist geldt dit alleen voor de vingerafdrukscanner.

Een nieuwe originele scherm-assembly is te verkrijgen voor rond de €300. Scheelt alweer een stuk met de Apple prijzen.
https://nl.ifixit.com/News/11673/t2-mac-repairs-test
Je krijgt geen beeld. Ook niet als je een tweede zou kopen en daarvan het display zou wisselen, bv.

[ Voor 8% gewijzigd door Haruhi op 11-07-2020 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-05 15:48
pennywiser schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:45:
Ik weet niet of je laatst het nieuws een beetje heb gevolgd, met vliegen van en naar de VS
Pagina: 1