Verduurzamen jaren '30 woning. Wat zijn de beste keuzes?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-06 13:31
Hi Tweakers!

Wij hebben recent een jaren '30 woning gekocht met wat achterstallig onderhoud. We proberen het huis zoveel mogelijk op te waarderen met behoud van oude elementen, zoals glas-in-lood en veel houtwerk ipv kunststof. Dit is de eerste keer dat ik zelf een woning in bezit heb en ik heb al wat andere topics bekeken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Informatie over de woning
Jaren '30 woning. 120m² woonoppervlak, twee-onder-één-kap, energielabel F. Er is een spouwmuur en een begaanbare en (grotendeels) droge kruipruimte. Verwarming middels standaard CV met een ketel van 8 jaar oud. Het en suite gedeelte in de woonkamer is weggehaald en de muur bij de keuken is ook verwijderd, dus het is een relatief grote woonkamer om te verwarmen.

Huidige verduurzaming
1. De vorige eigenaar heeft drie decennia geleden gipsmuren geplaatst in de woning met daarachter 5cm aan steenwol.
2. Dubbel glas in de ramen (20 jaar oud, dus het isolerende gas (argon?) is er al uit heb ik me laten vertellen.
3. Het dak op de zolderkamers is aan de binnenzijde 'geïsoleerd' met 5cm piepschuim.

Onze wens
Zo veel mogelijk terugdringen van energiekosten en daarnaast vind ik het ook een prettig idee dat we een duurzaam huis hebben. Ik heb begrepen dat het met deze woning (en dit type woningen) vrij lastig is om van het gas af te gaan, dus die droom heb ik voorlopig even laten varen. Zeer benieuwd hoe men dit gaat oplossen de komende jaren, gezien we allen over 30 jaar van het gas af moeten zijn.

Huidige plannen
Wij willen graag het volgende aanpakken aan de woning, maar we weten niet zeker of dit de juiste volgorde is of dat we de prioriteiten beter kunnen wijzigen. We hebben aan verduurzamingsbudget ongeveer €20k uit een bouwdepot. Dit budget kan verhoogd worden, maar gezien het achterstallige onderhoud aan de rest van de woning heeft dat ook prioriteit. De kosten zijn indicaties, dus pin me er pls niet op vast.

1. HR++ glas plaatsen in gehele woning. Verwachte kosten: €15k.
2. Glas-in-lood in dubbel glas zetten. Verwachte kosten: €3k.
3. Vloer en spouwmuur isoleren met isolatiechips. Verwachte kosten €6k.
4. Zonnepanelen. Verwachte kosten €3k.
5. Convectorput woonkamer verwijderen en vervangen met lage temperatuurverwarming. Verwachte kosten weet ik niet.

Is het in te schatten wat het verwachte rendement is van dit soort verduurzaming? Ik hoor erg veel wisselende geluiden over na-isolatie van de vloer en de spouw omtrent het rendement en ivm vochtproblemen (zeker met steunbalken van hout die nog wel eens versneld willen wegrotten na isolatie). Ik kan gemakkelijk al het resterende geld stukslaan op de vast goed bedoelde adviezen van aannemers en verduurzamingsbedrijven, maar ik wil hier graag ook consulteren naar de mogelijkheden en vooral wat ons het grootste rendement oplevert.

Ik hoor graag wat jullie ideeën zijn of dat we al aardig op de goede weg zitten met de huidige plannen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:20
Oké hele brede vraag maar ik maak een begin.

Qua kosten klinkt het alsof je je kozijnen wilt vervangen. Voor €1100 had ik 10 ruiten bij mij vervangen voor HR++. HR+++ is vaak te dik. Je krijgt wel opdeklatten aan de buitenkant maar dat stoort mij niet.

Qua vloer zou ik gaan voor isolatie + vloerverwarming. Dit geeft veel comfort en ook ruimte. Bij mij in de erker pasten eerst nauwelijks 2 stoelen door de ouderwetse dikke verwarming.
Spouwmuur isolatie zou ik uitstellen. Dat kan prima achteraf mocht er nog geld overblijven.
Zolder zou ik wel gelijk isoleren. Ikzelf heb pir op maat lopen snijden maar ivm de 3 schuine dakvlakken was dat wel erg veel werk.

Een optie die ik ook aanraad is om je verdiepingsvloer te isoleren. Ik heb 10cm rockwool en dat houdt erg veel geluid tegen. Ook de warmte wat betekent dat je dus wel af en toe de verwarming boven aan moet zetten.

Achteraf had ik misschien ook op de 1e verdieping vloerverwarming gewild.

Qua gas zit ik nu met mijn huis uit 1938 op 1280m3 gas voor de afgelopen 12 maanden. Kortom warmtepomp is best nog wel een optie.
Achteraf gezien had ik daar ook al voorbereiden voor moeten treffen. Loze leidingen heb je nooit genoeg! Ik heb wel 3 elektra groepen op zolder maar helaas geen extra buizen voor een warmtepomp. Stel ik wil die nu in de achtertuin zetten dan wordt dat een hele opgave...

Loze leidingen naar de schuur heb ik inmiddels benut voor zonnepanelen.
Zonnepanelen raad ik ook aan om pas op het laatst te doen.
Focus met het grootste deel van je budget op de ingrijpende werkzaamheden die veel rotzooi geven.

Edit: van het gas af kan ook met airco's. Dat zijn lucht lucht warmtepompen. Voor de zolder lijkt mij dat ideaal(het is nu 1 grote ruimte bij mij)

[ Voor 4% gewijzigd door bazzzzzz op 01-08-2021 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 19:00
een begaanbare en (grotendeels) droge kruipruimte.
ivm vochtproblemen (zeker met steunbalken van hout die nog wel eens versneld willen wegrotten na isolatie).
Het vocht uit die kruipruimte komt naar boven, als je nu boven gaat isoleren kan dat vocht niet meer weg en dan krijg je inderdaad problemen.

Beste kan je isolatieplaten met extra vochtwering aan het plafond van de kelder aanbrengen, heel belangerijk dat dit naadloos is, het vocht mag nergens kunnen tussen kruipen.

Bij oude woningen kan je ook best eerst een scan laten doen, als je de boel gaat isoleren maar je zit ergens met een lek dan heeft je isolatie weinig effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
bazzzzzz schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:15:

Qua vloer zou ik gaan voor isolatie + vloerverwarming. Dit geeft veel comfort en ook ruimte. Bij mij in de erker pasten eerst nauwelijks 2 stoelen door de ouderwetse dikke verwarming.
Spouwmuur isolatie zou ik uitstellen. Dat kan prima achteraf mocht er nog geld overblijven.
Zolder zou ik wel gelijk isoleren. Ikzelf heb pir op maat lopen snijden maar ivm de 3 schuine dakvlakken was dat wel erg veel werk.

Een optie die ik ook aanraad is om je verdiepingsvloer te isoleren. Ik heb 10cm rockwool en dat houdt erg veel geluid tegen. Ook de warmte wat betekent dat je dus wel af en toe de verwarming boven aan moet zetten.

Qua gas zit ik nu met mijn huis uit 1938 op 1280m3 gas voor de afgelopen 12 maanden. Kortom warmtepomp is best nog wel een optie.
Achteraf gezien had ik daar ook al voorbereiden voor moeten treffen. Loze leidingen heb je nooit genoeg! Ik heb wel 3 elektra groepen op zolder maar helaas geen extra buizen voor een warmtepomp. Stel ik wil die nu in de achtertuin zetten dan wordt dat een hele opgave...

Focus met het grootste deel van je budget op de ingrijpende werkzaamheden die veel rotzooi geven.

Edit: van het gas af kan ook met airco's. Dat zijn lucht lucht warmtepompen. Voor de zolder lijkt mij dat ideaal(het is nu 1 grote ruimte bij mij)
Ja, vloerverwarming zou ik ook het liefste hebben, alleen vermoed ik dat het in dit stadium te kostbaar voor ons is. Wat waren jouw kosten voor de vloerverwarming en hoeveel m2? Ik ga even kijken of er toch iets mogelijk is. Prijsindicaties van 15k voor schuimbeton en vloerverwarming aanleggen zijn geen uitzondering en dan moet ik nog een bijpassende ketel.

Qua isoleren verdiepingsvloer: dit had ik naderhand liever gedaan. Ik heb inmiddels al de stoffering op een aantal kamers gefixt en de oude planken vastgemaakt met OSB, nieuwe drempels, etc en wonen en werken we ook al op de bovenverdieping. Dit alles losmaken en andere woonruimte vinden tussentijds gaat me wel erg veel werk kosten.
sprankel schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:30:
[...]

[...]
Het vocht uit die kruipruimte komt naar boven, als je nu boven gaat isoleren kan dat vocht niet meer weg en dan krijg je inderdaad problemen.

Beste kan je isolatieplaten met extra vochtwering aan het plafond van de kelder aanbrengen, heel belangerijk dat dit naadloos is, het vocht mag nergens kunnen tussen kruipen.

Bij oude woningen kan je ook best eerst een scan laten doen, als je de boel gaat isoleren maar je zit ergens met een lek dan heeft je isolatie weinig effect.
Ja, al een bouwkundige gesproken die aangaf dat ie al teveel weggerotte balken heeft gezien door isolatie.

Die scan is een goed idee! Overweeg ik komende winter even te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Belecthor op 01-08-2021 22:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-06 12:28
Oud huis isoleren betekent ook dat je een plan moet maken voor ventileren. Dit verhoogt meestal ook comfort en luchtkwaliteit in de woning. M.i. Iets om al vroegtijdig over na te denken, want ventilatiebuizen is tijdens de grote verbouwing makkelijker dan een paar jaar later.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 15:05
Gefeliciteerd met je woning!

Wij wonen sinds 2017 in een jaren 30 tussenwoning en heb al aardig wat verduurzaamd dus heb al wat ervaring.

Uiteindelijk wil je (vermoed ik) eindigen met een warmtepomp/LTV sysyeem dat comfortabel en zuinig is dus elke stap moet er een in die richting zijn, met de ingrijpendste dingen voor de verhuizing.

Ik sluit me aan met bovenstaand commentaar toch echt vloerverwarming te overwegen (mits je bereid bent te gaan isoleren), wij hebben gekozen voor ingefreesde gipsplaten (fermacell) leggen op de originele ondervloer met parket er op en pur er onder gespoten vanaf de kruipruimte.

Dat laatste wordt binnen tweakers vaak verafschuwd maar onze ervaring is prima, wel hoe dan ook ook je kruipruimtebodem afdekken met folie om inderdaad geen vochtproblemen te krijgen.
Ik wil mijn kruipruimte toegankelijk houden dus geen vlokken oid. Niewe betonnen vloer of de bestaande vanonder isoleren met pir platen is de gouden standaard hier, maar daar had ik allemaal geen trek in.

Spouwisolatie kon bij ons niet omdat de spouw maar 3cm is, als je een grotere spouw hebt zou ik het zeker overwegen. Voorzetwandjes zijn veel werk weet ik uit ervaring (wij hadden geen muurisolatie) en ik zou de huidige gewoon laten zitten.

Dak heb ik opnieuw geisoleerd met 10cm resol tussen de gordingen ipv de bestaande 4cm glaswol, vooral omdat we dakkapellen kregen en alles open moest. Je huis wordt zo comfortabeler zeker als je niet echt boven stookt.
90's dubbel glas hebben we alleen vervangen waar lek of waar de schuifpui kwam (want geen radiator meer beneden richting tuin). De rest komt nog ooit maar dat kan altijd nog, kozijnen wil ik houden.

Bij de verdiepingen isoleren zouden we plafondhoogte verliezen en dat willen we niet.

Glas in lood in dubbelglas zou ik wel meteen overwegen, overweeg dan meteen ontspiegeld glas want je verliest hoe dan ook charme.

Je dak moet eigenlijk ook een onderdak hebben voordat je panelen plaatst, dat kan ook wat isoleren als het maar dampopen is (moeten wij nog doen want onze pannen zijn niet volledig waterkerend, wat normaal is voor die leeftijd)

Radiatoren op de verdiepingen heb ik waar geklusd moest worden voor jaga's, dan kan de cv lager stoken en ook zodat we ooit enigszins kunnen koelen met de wp.

Jouw keuzes/afwegingen zullen ongetwijfeld anders uitpakken maar tot dusver mogen we niet klagen.

Succes met je project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-06 14:58
Kunnen jullie ook de energie verbruiken opgeven voor en na de werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
barry86 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:05:
Kunnen jullie ook de energie verbruiken opgeven voor en na de werken?
Wij zijn gegaan van 1600m3 gas voor alleen woonkamer/keuken stoken overdag naar 1100m3 gas nu met 24/7 verwarmde woonkamer/keuken, bijgetrokken werkkamer en de volledige zolderverdieping (en ook een regendouche er bij) We stoken radiatoren op 40 graden, vloer op 37. Ik verwacht nog meer besparing met vervangen van een grote lekke ruit in de woonkamer voor hr++ en het benedenrooster wil ik denk ik toch vervangen voor een dwtw ivm tocht in de winter. De slaapkamerramen staan snachts altijd open, dat willen we zo houden.

Energieberbruik is wat gestegen, maar we hebben er ook nog eens twee kinderen bijgekregen in de tussentijd.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Ook relevant is of het je vooral gaat om duurzaamheid of (lange-termijn) geldbesparing op de energierekening. Nu gaan die twee nogal eens samen en is dat geen zwart/wit-verhaal, maar bv. gespoten PUR is uitermate milieubelastend door de (broeikas)gassen die vrijkomen bij gebruik.

Nu zou ik bij een spuitbus om een randje te dichten zelf niet zeuren, maar, noem eens iets, er een spouwmuur mee volspuiten of vloer isoleren zou ik om die reden toch liever met andere materialen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belecthor
Brobber schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:59:
Gefeliciteerd met je woning!

Wij wonen sinds 2017 in een jaren 30 tussenwoning en heb al aardig wat verduurzaamd dus heb al wat ervaring.

Uiteindelijk wil je (vermoed ik) eindigen met een warmtepomp/LTV sysyeem dat comfortabel en zuinig is dus elke stap moet er een in die richting zijn, met de ingrijpendste dingen voor de verhuizing.

Ik sluit me aan met bovenstaand commentaar toch echt vloerverwarming te overwegen (mits je bereid bent te gaan isoleren), wij hebben gekozen voor ingefreesde gipsplaten (fermacell) leggen op de originele ondervloer met parket er op en pur er onder gespoten vanaf de kruipruimte.

Dat laatste wordt binnen tweakers vaak verafschuwd maar onze ervaring is prima, wel hoe dan ook ook je kruipruimtebodem afdekken met folie om inderdaad geen vochtproblemen te krijgen.
Ik wil mijn kruipruimte toegankelijk houden dus geen vlokken oid. Niewe betonnen vloer of de bestaande vanonder isoleren met pir platen is de gouden standaard hier, maar daar had ik allemaal geen trek in.

Spouwisolatie kon bij ons niet omdat de spouw maar 3cm is, als je een grotere spouw hebt zou ik het zeker overwegen. Voorzetwandjes zijn veel werk weet ik uit ervaring (wij hadden geen muurisolatie) en ik zou de huidige gewoon laten zitten.

Dak heb ik opnieuw geisoleerd met 10cm resol tussen de gordingen ipv de bestaande 4cm glaswol, vooral omdat we dakkapellen kregen en alles open moest. Je huis wordt zo comfortabeler zeker als je niet echt boven stookt.
90's dubbel glas hebben we alleen vervangen waar lek of waar de schuifpui kwam (want geen radiator meer beneden richting tuin). De rest komt nog ooit maar dat kan altijd nog, kozijnen wil ik houden.

Bij de verdiepingen isoleren zouden we plafondhoogte verliezen en dat willen we niet.

Glas in lood in dubbelglas zou ik wel meteen overwegen, overweeg dan meteen ontspiegeld glas want je verliest hoe dan ook charme.

Je dak moet eigenlijk ook een onderdak hebben voordat je panelen plaatst, dat kan ook wat isoleren als het maar dampopen is (moeten wij nog doen want onze pannen zijn niet volledig waterkerend, wat normaal is voor die leeftijd)

Radiatoren op de verdiepingen heb ik waar geklusd moest worden voor jaga's, dan kan de cv lager stoken en ook zodat we ooit enigszins kunnen koelen met de wp.

Jouw keuzes/afwegingen zullen ongetwijfeld anders uitpakken maar tot dusver mogen we niet klagen.

Succes met je project!
Leuk om te lezen, thanks!

Voor de vloerverwarming: hoeveel heb je hiervoor de vloer moeten verhogen? Of viel dit mee?

Wanneer heb jij het voornemen om een WP te plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Thijskoman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:52:
Isoleren = ventileren, de luchtvochtigheid in je woning zal (fors) toenemen dus daar moet je wat mee. Zijn je kozijnen slecht? Anders kost het vervangen van enkel de ruiten maar een fractie. Hou er met de isolatiechips rekening mee dat je kruipruimte minder toegankelijk wordt, doe dit dus pas zodra daar niet meer gewerkt hoeft te worden.

Hoe grondig ga je te werk? Hier gaan de gisplaten eraf (ook ideaal t.b.v. loze leidingen), na aanpassen van het houten regelwerk kan 4.5 cm dik steenwol worden vervangen voor 14cm. Ik vul liever niet de spouw, maar dat zijn persoonlijke keuzes. Gefeliciteerd en veel succes.
Thanks voor je reactie!

Yes, ventilatie zal ik ook naar kijken, maar hoofdzakelijk via roosters, denk ik. De spouw vullen twijfel ik ook nog over, ik weet niet hoe groot deze exact is, dus <5cm zal het niet zoveel zin hebben.

We zijn niet heel rigoureus te werk gegaan, omdat we snel in de woning moesten trekken. Het liefst was ik hetzelfde te werk gegaan zoals jij beschrijft met het vervangen van de gipsplaten. Hoe heb jij dat gedaan met de plafonds? Wanneer ik de wanden naar voren haal wordt een groot deel van de houten balken op het plafond bedekt.

Een beetje beginnersvraag: wat is het grote voordeel van loze leidingen aanleggen tbv de warmtepomp? Ik begrijp dat de CV installatie flink aangepast moet worden bij een warmtepomp, dus dat leek mij de grootste intrusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Onze wens
Zo veel mogelijk terugdringen van energiekosten en daarnaast vind ik het ook een prettig idee dat we een duurzaam huis hebben. Ik heb begrepen dat het met deze woning (en dit type woningen) vrij lastig is om van het gas af te gaan, dus die droom heb ik voorlopig even laten varen. Zeer benieuwd hoe men dit gaat oplossen de komende jaren, gezien we allen over 30 jaar van het gas af moeten zijn.
Van het gas af gaan heeft weinig tot niets te maken met isolatie, je kan bv ook gewoon op hout stoken :P
Maar omdat de meeste mensen denken aan wp en ltv roepen we al snel dat het niet kan. Echter, het gaat om de verhouding tussen afgifte en warmte verlies of je wel of niet van van het gas af kan. Isolatie helpt alleen om minder verlies te hebben en daarmee dus minder afgifte nodig te hebben. en als resultaat minder verbruik. maar de afgifte is eigenlijk maatgevend.
Op dit moment is mijn doortochtwoning (enkel glas, geen noemenswaardige isolatie) ook gewoon gasloos. en dat op een wp. Het was wel een beetje billen knijpen toen het zo koud zou worden, maar opzich redelijk doorstaan, alle vertrouwen dat het prima gaat zijn zodra hier de isolatie ook op pijl is. (nog veel ouder huis dan jij hebt)
Als jij een beetje hip glas plaatst en het dak isoleerd en aandacht hebt voor je afgifte systeem durf ik te wedden dat ook jij prima en efficient op een wp kan draaien

Qua ventilatie is type D eigenlijk het handigste en gezien je toch nieuw glas nodig hebt waarschijnlijk nu het moment om het te doen. met een beetje vindingrijkheid meestal behoorlijk goed weg te werken in een huis met houten verdiepingsvloeren en een "zolder" om e.e.a. achter knieschotten weg te werken
Met type D kan je doorgaans een wp plaatsen van 1 - 1,5 KW kleiner en je hebt 1- 2Kw minder afgifte nodig
zeker iets om te overwegen Type C met een Warmtepomp boiler kan ook nuttig zijn , echter is dat qua comfort wel minder omdat je dan roosters in de ramen hebt. (met als nadelen geluid, tocht)

Jaren 30 heeft soms een spouw als je die hebt kan je nog overwegen die vol te laten blazen.
Overegens zou ik bij alle aanpassingen die effect hebben op het aangezicht vragen of je buren mee willen doen een opdek glaslat ziet er een stuk minder raar uit als het gewoon overal zit.

Nog een kleine tip HR++ glas heeft een ideale spouwbreedte hoe dichter je daar bij in de buurt komt hoe meer gratis efficientie je krijgt kan zo 20- 30% schelen, je moet je dus als het ook maar een beetje kan dus niet laten afschepen met een spouw van 10mm en kozijnen dieper laten uitfreezen of het type glaslat aanpassen kan dus een heel erg goed idee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brobber
Belecthor schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:40:
[...]

Leuk om te lezen, thanks!

Voor de vloerverwarming: hoeveel heb je hiervoor de vloer moeten verhogen? Of viel dit mee?

Wanneer heb jij het voornemen om een WP te plaatsen?
Volgens mij 25mm Fermacell met in de woonkamer 8+6mm tapis parket (visgraat) dus bijna 4cm, (en in de keuken en hal tegels.)
Even checken of je balken dit kunnen dragen (heb ik nooit gedaan eigenlijk, maar het gaat goed).
Overal airco's kan inderdaad ook maar ik vind vloerverwarming beneden+ LTV radiatoren boven eleganter, en de infrastructuur ligt er al.
LTV in je convectorput gaat trouwens niet werken, dan krijg je het nooit warm.

Onze CV is 13 jaar oud, ik hoop dat de warmtepomp komt als ie de geest geeft, eerst nog een nieuwe keuken met inductie, dus met een paar jaar.

Wij hebben eigenlijk ook alles moeten doen na de verhuizing omdat het nou eenmaal niet anders kon, alleen wel een beetje om de babytijd heen gepland, niet ideaal maar wel een goede relatietest :)

Voor ventilatie overwegen we dus 2x Suedwind dwtw beneden, er zijn roosters+ramen boven, toilet en badkamer hadden al een luchtkanaal. Je verliest zo wel warmte maar het werkt wel en blijft zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:38
Hier jaren '30 woning eigenaar.
Belecthor schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:47:
Er is een spouwmuur en een begaanbare en (grotendeels) droge kruipruimte.
Wij hebben hier de spouw gevuld met dat wol spul en de vloer geïsoleerd met Tonzon.
Dubbel glas in de ramen (20 jaar oud, dus het isolerende gas (argon?) is er al uit heb ik me laten vertellen.
Hier is alles vervangen door HR++.
Het dak op de zolderkamers is aan de binnenzijde 'geïsoleerd' met 5cm piepschuim.
Hier met 10cm PIR en platte daken met 4cm PIR. In de toekomst zou ik dat misschien met een ander materiaal doen, want PIR houdt de warmte niet lang genoeg buiten. Wel binnen.
Ik heb begrepen dat het met deze woning (en dit type woningen) vrij lastig is om van het gas af te gaan
Hier zijn we van het gas af met een 5kW WP + 200L WPB en enkel HTV radiatoren. Als je grondig gaat verbouwen zou ik zeker voor vloerverwarming gaan en geïsoleerde leidingen naar de verdiepingen leggen. Denk ook aan je MV.
Zonnepanelen. Verwachte kosten €3k.
Is dat dak vol?
Convectorput woonkamer verwijderen en vervangen met lage temperatuurverwarming.
Denk ook aan fancoils. Kan je ook mee koelen. Hebben alleen wel een condens afvoer nodig en geïsoleerde leidingen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:20
Belecthor schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:45:
[...]

Ja, vloerverwarming zou ik ook het liefste hebben, alleen vermoed ik dat het in dit stadium te kostbaar voor ons is. Wat waren jouw kosten voor de vloerverwarming en hoeveel m2? Ik ga even kijken of er toch iets mogelijk is. Prijsindicaties van 15k voor schuimbeton en vloerverwarming aanleggen zijn geen uitzondering en dan moet ik nog een bijpassende ketel.
[...]
https://www.fabercomfortvloer.nl/direct-offerte/

40m2 schuimbeton en vloerverwarming zit rond de €7500. Faber was bij mij de enige partij die stipt op tijd kwam en ook altijd telefonisch bereikbaar was.
Schuimbeton bevalt nog steeds goed al had ik misschien nog meer loze leidingen moeten leggen. (foto's heb ik ook wel rondslingeren hier op tweakers)

Aanvulling : ventilatie kanalen kunnen met een beetje mazzel door de oude schoorsteen lopen. Co2 heb ik een tijd lang met een netatmo bijgehouden zodat je goed weet of de ventilatie op orde is

[ Voor 10% gewijzigd door bazzzzzz op 02-08-2021 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 11:26
Leuk, ik kom uit bijna dezelfde situatie :)

Wat ik mis in je plaatje is de aanpak van je dak: door het dak verlies je de meeste warmte, en 5 cm EPS stelt niet veel voor. Ik heb de volle dikte van de gordingen (15 cm) gebruikt voor steenwol, vervolgens met gipsplaten afgewerkt. Is wel een behoorlijk karwei en je hebt tenminste iets, dus kun je evt ook later aan gaan beginnen.

Spouwmuur zit hier 5 cm glaswolvlokken in. Niet geweldig, maar ja, de spouw is niet dikker :P

Kruipruimte: ook hier een enorm vochtige kruipruimte aangetroffen. Zelfs toen het open lag bleef het vochtig worden. Ook erg ondiep. Op advies vol laten blazen met EPS-parels, sindsdien is het goed droog. Nee, geen super isolatie, maar dan moet je heel de vloer eruit halen.

Dat is sowieso met oudere woningen: je zult je moeten aanpassen aan de woning.

Glas vervangen zijn we hier nog niet aan toe gekomen: her en der zit wat oud dubbelglas, maar ook veel glas-in-lood. Gezien de kozijnen van het draairaam allemaal erg dun waren ligt een HR++-glas-in-lood niet voorhanden. En gezien de drukte in bouwland nog geen rust gevonden om een goede glaszetter te charteren.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Zwartoog schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:44:
Leuk, ik kom uit bijna dezelfde situatie :)

Wat ik mis in je plaatje is de aanpak van je dak: door het dak verlies je de meeste warmte, en 5 cm EPS stelt niet veel voor. Ik heb de volle dikte van de gordingen (15 cm) gebruikt voor steenwol, vervolgens met gipsplaten afgewerkt. Is wel een behoorlijk karwei en je hebt tenminste iets, dus kun je evt ook later aan gaan beginnen.

Spouwmuur zit hier 5 cm glaswolvlokken in. Niet geweldig, maar ja, de spouw is niet dikker :P

Kruipruimte: ook hier een enorm vochtige kruipruimte aangetroffen. Zelfs toen het open lag bleef het vochtig worden. Ook erg ondiep. Op advies vol laten blazen met EPS-parels, sindsdien is het goed droog. Nee, geen super isolatie, maar dan moet je heel de vloer eruit halen.

Dat is sowieso met oudere woningen: je zult je moeten aanpassen aan de woning.

Glas vervangen zijn we hier nog niet aan toe gekomen: her en der zit wat oud dubbelglas, maar ook veel glas-in-lood. Gezien de kozijnen van het draairaam allemaal erg dun waren ligt een HR++-glas-in-lood niet voorhanden. En gezien de drukte in bouwland nog geen rust gevonden om een goede glaszetter te charteren.

Succes!
Interessant (en leuk) om ook jouw ervaring te lezen. De zolder is inderdaad iets wat we willen aanpakken, maar mogelijk komt er nog een extra dakkapel om daar meer ruimte te creëren en dan hoop ik twee vliegen in één klap te slaan.

Wat zijn je plannen voor het glas-in-lood? In HR++ zetten of evt met voorzetramen?

En heb jij ook vloerverwarming genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ik denk met voorzetramen. Er is hier een topic waarin één en ander wordt besproken over dit onderwerp.

Glas-in-lood gevat in dubbelglas is technisch de mooiste oplossing, maar erg duur en esthetisch lijkt het tegen te vallen. Glas-in-lood binnen als voorzetramen valt uiteindelijk ook mooi uit. Tip: loop eens door de buurt, en kijk of er andere woningen zijn met zo'n oplossing. Dan krijg je alvast een idee. Hoe wij het gaan oplossen hangt nog erg af van wat onze kozijnen aankunnen. Momenteel hebben we beneden "vintage" dubbelglas, ofwel een extra voorzetruit. Niet ideal, maar houdt de tocht tegen :)

Vloerverwarming hebben we niet gedaan: onze balkvloer was nog in prima staat, evenals de parketvloer erop. We vonden de kosten daarom teveel. En de radiatoren waren nog in degelijke staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Zwartoog schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:38:
Glas-in-lood gevat in dubbelglas is technisch de mooiste oplossing, maar erg duur en esthetisch lijkt het tegen te vallen. Glas-in-lood binnen als voorzetramen valt uiteindelijk ook mooi uit. Tip: loop eens door de buurt, en kijk of er andere woningen zijn met zo'n oplossing.
We hebben hier allebei, maar ik vind het toch echt wel een wereld van verschil in het voordeel van glas-in-lood in dubbelglas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik ga ook van het gas af met mijn 1932 woning.
Ben gewoon een beetje normaal aan het isoleren, niet eens iets geks.
Verder zit er al dubbel glas van een jaar of 15 oud.

Komt een warmtepompboiler, zo'n ding met lucht-aansluitingen naar buiten.
Verder komen er airco's in iedere kamer, dat wil je toch wel, dus waarom niet meteen nu en goed doen.
Daar kun je dan prima mee verwarmen.
Voor de douche heb ik een dubbele douche-pijp WTW gepakt, beetje overkill maar waarom niet, nu ligt toch alles open.
Ventilatiekanalen door het hele huis leggen voor balansventilatie met WTW.
Koken uiteraard ook electrisch.

Ja, het kost wat, maar daarmee ben je prima van het gas af.
En dat wil ik niet om maar van het gas af te zijn, maar gewoon zodat je van verbrandingsapparatuur af bent.
Zodra de verbouwing klaar is gooi ik wat zonnepanelen op het dak en dan is de elektra-rekening ook weer wat teruggedrongen.

Hoeveel me dit allemaal gaat besparen?
Geen idee, want ik heb deze woning gekocht en ben begonnen met strippen.
Mijn vorige woning echter, had enkel glas, aluminium kozijnen, alles beton, geen isolatie, dus ik kan er alleen maar op vooruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
CurlyMo schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:41:
[...]

We hebben hier allebei, maar ik vind het toch echt wel een wereld van verschil in het voordeel van glas-in-lood in dubbelglas.
Heb je gekleurd of ongekleurd glas-in-lood? Ik heb hier alleen ongekleurd glas-in-lood. Zou dat ook verschil maken tussen de twee opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zwartoog schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:48:
[...]

Heb je gekleurd of ongekleurd glas-in-lood? Ik heb hier alleen ongekleurd glas-in-lood. Zou dat ook verschil maken tussen de twee opties?
Beide, enige nadeel van beide opties is dat het glas glanst in het licht waardoor je het glas-in-lood wat normaliter mat is minder goed ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JohanSavelkoul schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:19:
Verder zit er al dubbel glas van een jaar of 15 oud.
Standaard dubbel glas vs HR++ is wel echt een groot verschil. Ik heb bij elke stap isoleren de CV zo laag mogelijk gezet. De grootste stap maakte in met het glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Check, hier jaren '20 woning eigenaar.

Er is al het een en ander aan isolatie in jouw woning, dat vernieuwen gaat wat helpen, maar de vraag is of het qua kosten uit zal komen.

De spouw isoleren zal wel wat uitmaken, maar potentieel vochtproblemen veroozaken en an sich niet veel toevoegen aan de isolatie omdat het maar zo dun is. Dat heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk ook gedacht, en daarom een voorzetwand gemaakt. De steenwol voor PIR vervangen zal je een Rd van 1,4 naar 2,27 (bovenop de spouwmuur zelf natuurlijk), maar daarna moet je de binnenmuur wel weer opnieuw afwerken en dat geeft een hoop troep en kosten.

Het dak gaat een stuk meer opleveren.Daar verlies je veel warmte dus het piepschuim er uit en vervangen voor PIR gaat je enorm veel opleveren. Ik heb hier zelf 15cm glaswol i.p.v. PIR gebruikt omdat ik een tentdak heb met enorm veel balken die schuin op meerdere assen zitten. Glaswol vormt zich makkelijker, maar bij elk dak wat het toelaat zou ik PIR gebruiken. 5CM Tempex heeft een Rd van 1,35 5cm PIR 2,27 maar als je de ruimte hebt zou je ook naar 10cm PIR kunnen gaan met een Rd van 4,45, of 14 cm als je aan de eisen van een nieuwbouwwoning wilt voldoen.

Oud dubbelglas vervangen heeft ook zin, een goede HR++ past waarschijnlijk in je kozijnen en HR+++ zul je nieuwe kozijnen voor moeten kopen. Er zit meer verschil tussen oud dubbelglas en HR++ dan tussen HR++ en HR+++. Je kunt dan ook kiezen voor argonvulling en coating voor extra isoleren vermogen van je HR++ glas.

Als je kosten wat het kost een super goed geisoleerde woning wilt hebben dan moet je alles overhoop trekken en er het maximale in stoppen, maar je kunt ook kijken naar de beste verhouding van prijs/wat het oplevert.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perconte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 13:18
Wij krijgen 1 oktober de sleutel van ons jaren 30 woning.
Gelukkig is hier al bodemisolatie, HR++, en spouwmuurisolatie aangebracht.
Wij gaan op een uitbouw een hele opbouw realiseren en de nokverhogen alsmede een zijuitbouw om een hal te creëren en een toilet.
Verder zijn we ons aan het verdiepen in verder verduurzamen van ons huis middels dakisolatie, zonnepanelen en de mogelijkheden om van het gas af te gaan.
Blij dat ik dit topic tegen ben gekomen dus ik lees graag mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabit_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-06 12:07
Voor ons nieuwe huis (1932) ben ik aan het kijken naar een geschikte vloer isolatie!

Er zit een ongeisoleerde balkenvloer onder de woonkamer en een geïsoleerde betonnen vloer + vloerverwarming onder de keuken (is latere aanbouw geweest).

De woonkamer zouden we relatief eenvoudig met TonZon of isolatiechips kunnen isoleren.

Maar omdat we ook een muur gaan doorbreken tussen woonkamer en keuken en tevens vloerverwarming willen in de woonkamer speel ik met het idee om de gehele vloer van woonkamer & hal te vervangen door schuimbeton waarbij de vloerverwarming er direct op aangebracht kan worden!

Wellicht wat rigoureus, aangezien de balkenvloer nog goed is; aan de andere kant is het na het openbreken ook ongewenst om een deels betonnen en een deels houten vloer in 1 ruimte te hebben?

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:15
Bijna exact hetzelfde dilemma hier @mabit_, buiten dat de betonen vloer niet geïsoleerd is en geen vvw heeft, maar wel een aantal cv-lussen heeft als verwarming. Heeft jou betonnen vloer wel echt een volwaardige vloerverwarming?

Ik lees met interesse mee met de antwoorden 😉

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Ikzelf zit te denken aan vloerverwarming middels van die noppenplaten met isolatie aan de onderkant om een vorm van vloerisolatie te realiseren. Ik heb al bodemisolatie in mijn kruipruimte en hoop dat dit voldoende is om weinig warmte te verliezen of kou vanuit de bodem in huis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
[b]mabit_ in "Verduurzamen jaren '30 woning. Wat zijn de beste keuzes?"mabit_ schreef op zondag 8 augustus 2021 ......speel ik met het idee om de gehele vloer van woonkamer & hal te vervangen door schuimbeton waarbij de vloerverwarming er direct op aangebracht kan worden!

Wellicht wat rigoureus, aangezien de balkenvloer nog goed is; aan de andere kant is het na het openbreken ook ongewenst om een deels betonnen en een deels houten vloer in 1 ruimte te hebben?

Wat zouden jullie doen?
Hou rekening mee met eventuele extra gewichtsbelasting voor de fundering.
Wij hebben het niet gedaan omdat we er al woonden voordat we vloerverwarming kregen, maar stiekem zou het wel fijn zijn geweest omdat een houten vloer ook met dikke fermacellplaten toch nog wat bonkt bij hiellopers en bij rennende kinderen (ook voor de buren).

1e verdieping zou ik dan weer niet doen omdat ons plafond een mooie balklaag heeft die het geheel karakter geeft, dat is me mijn eigen overlast wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Voor de mensen die pur spuiten overwegen. Kijk eens naar Icynene. Het lijkt op pur, maar is veel minder schadelijk en er komen veel minder giftige dampen bij vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
@jhead22 Is dit iets dat je zelf kan kopen? Kom namelijk alleen maar bij installateurs terecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugovB
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-03 12:56
jhead22 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:53:
Voor de mensen die pur spuiten overwegen. Kijk eens naar Icynene. Het lijkt op pur, maar is veel minder schadelijk en er komen veel minder giftige dampen bij vrij.
Het probleem met pur is niet het drijfgas maar de isocyanaten, en die zitten altijd in spuitschuim. Icynene werkt alleen met een ander drijfgas maar dat is dus sowieso niet echt giftig (ook de oude cfks niet), drijfgas verdringt alleen zuurstof dus wel oppassen in kleine ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Perconte schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:47:
@jhead22 Is dit iets dat je zelf kan kopen? Kom namelijk alleen maar bij installateurs terecht...
Ik ben het nog niet tegen gekomen in de losse handel. Wij hebben het door een installateur laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airholland
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-12-2024
Wij hebben in januari de sleutels van ons huis gekregen. Bouwjaar 1932.

De vorige bewoners hadden het niet zo op isoleren. Alleen wat van die hardschuim EPS platen tegen het dakbeschot.

Voordat we er echt gingen wonen hebben we de begane grond vloer en het dak laten isoleren middels purschuim en de spouwmuur laten vullen met EPS korrels. Tevens al het enkel glas laten vervangen door HR++ glas.

Zonnepanelen zijn daarna direct geplaatst, om zo het rendabele voorjaar nog mee te kunnen pakken.

In het koude voorjaar hebben wij goed kunnen kijken wat het gasverbruik is. Ten opzichte van de vorige bewoners hebben wij circa 45- 50% minder gas verstookt. De CV temperatuur kon naar beneden van 80 graden naar 45 graden en het huis bleef prima op temperatuur. Voor de "noodgevallen" hebben wij ook een houtkachel laten plaatsen. Binnen een half uurtje het huis 25 graden.

Toen is de warmtepomp en de warmtepompboiler besteld en deze is afgelopen maand geïnstalleerd.

Nul-op-de-meter zal het bij ons wel niet worden, de cijfers laten zien dat we netto circa 3.000 kWh in moeten kopen per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
mabit_ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:30:
Voor ons nieuwe huis (1932) ben ik aan het kijken naar een geschikte vloer isolatie!

Er zit een ongeisoleerde balkenvloer onder de woonkamer en een geïsoleerde betonnen vloer + vloerverwarming onder de keuken (is latere aanbouw geweest).

De woonkamer zouden we relatief eenvoudig met TonZon of isolatiechips kunnen isoleren.

Maar omdat we ook een muur gaan doorbreken tussen woonkamer en keuken en tevens vloerverwarming willen in de woonkamer speel ik met het idee om de gehele vloer van woonkamer & hal te vervangen door schuimbeton waarbij de vloerverwarming er direct op aangebracht kan worden!

Wat zouden jullie doen?
Wij hebben zojuist de hele vloer laten vervangen door een balkenbroodjesvloer in onze woning uit 1957. Gelijk goed geisoleerd en mooie betonnenondervloer voor vloerverwarming. Als je het geld hebt zou ik het doen. (En ja het gedeelte in de keuken/gang moet nog, daar lag al beton dus was het idee het te behouden maar het is maar 8 cm ongeisoleerd dus dat gaan we ook doen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqWxN2_nc-vKx29UnHM_Nb8cay0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NpxpeBy21oH01RvoQOTC0tj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HKWDK0mZ8ZOtFyBKqTusgJZYf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXbN5TxiBPH8QPWFxfawYfmT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bQqSLAUkyvuasttSksNmPi91JA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXG1ux3BacyZhKBtu8q6IB03.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door Greetoz op 16-08-2021 15:02 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Perconte schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:47:
opzich kan je de middelen wel kopen maar daarna moet je het nog ergens mee verspuiten (het zit niet zo in spuitbussen)

je hebt wel pur schuimen in bus met (zeggen ze zelf) minder schadelijke stoffen, zoals soudafoam pure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Greetoz schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:57:
[...]

Wij hebben zojuist de hele vloer laten vervangen door een balkenbroodjesvloer in onze woning uit 1957. Gelijk goed geisoleerd en mooie betonnenondervloer voor vloerverwarming. Als je het geld hebt zou ik het doen. (En ja het gedeelte in de keuken/gang moet nog, daar lag al beton dus was het idee het te behouden maar het is maar 8 cm ongeisoleerd dus dat gaan we ook doen)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed zeg! Wat zat er hiervoor in? Mag ik vragen wat de kosten zijn van de vloer? En voor de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Wat @Belecthor zegt, en ook nog:
- hoe lang heeft de klus geduurd,
- hoe moeilijk/zwaar vond je het?
- Jullie doen alles zelf (buiten beton storten waarschijnlijk)?
- Heb je ook schuimbeton overwogen?
- Waarom heb je de vloer eruit gehaald? Rotte vloerbalken of omdat je isolatie+vloerverwarming wilde hebben?
- Heb je een constructeur op voorhand om een advies gevraagd over of het wel verstandig was om de vloer eruit te halen?

Ik overweeg hetzelfde te doen in mijn huis, maar de WAF-factor van zo'n ingreep ligt best laag, en mijn schoonvader vroeg al "wat haal je je op je hals"... :)

[ Voor 62% gewijzigd door marvel27 op 16-08-2021 15:47 ]

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
@Belecthor @marvel27

Wij hebben het laten doen, om eerlijk te zijn denk ik niet dat het echt een klus is die je zelf wil/kan doen. Ik ben vrij handig maar dit laat ik toch over aan de professionals. Hiervoor zat er een standaard houten balken vloer in. Wat ze doen is de oude vloer wordt verwijderd, er worden extra grote gaten in de muur geslepen voor de nieuwe betonnen balken. Dan worden de piepschuimbroodjes tussen de balken gelegd en vervolgens het beton gestort.

Wij hebben geen kruipluiken meer laten maken omdat we toch maar 20 cm overhouden onder de nieuwe vloer. Oplossing was om hem uit te laten graven maar dat vonden we wat overdreven. We hebben dus wat extra loze leidingen laten aanleggen.

De oude vloer verwijderen kan je prima zelf doen mocht je wat willen besparen.

Even excl de nieuwe uitbouw heeft het 8200 ex BTW gekost voor 48m2. Dat is dus voor het plaatsen van de nieuwe vloer en het storten van het beton. Let op, op dit beton komt dan nog de cement dekvloer en de vloerverwarming, die is niet meegerekend.

.
- hoe lang heeft de klus geduurd,
Ze zijn een dag bezig met het leggen van de vloer, en nog een dag met het storten.

- Heb je ook schuimbeton overwogen?
Ja maar ik vond dit een betere oplossing, het schuimbeton ligt op je zandvloer. Ook mocht ik OOIT nog iets met een kelder willen doen kan dat nog.

- Waarom heb je de vloer eruit gehaald? Rotte vloerbalken of omdat je isolatie+vloerverwarming wilde hebben?
Een van de redenen voor mij was dat ik een uitbouw heb laten maken, nu loopt de vloer in 1x door en krijg ik geen scheuren op de plek waar de oude vloer overloopt in de uitbouw (zoals de buren wel hebben). En uiteraard de isolatie.

- Heb je een constructeur op voorhand om een advies gevraagd over of het wel verstandig was om de vloer eruit te halen?
Er is geen aparte constructeur langsgekomen. Het bedrijf dat het gedaan heeft staat heel goed aangeschreven in de omgeving en doet dit dagelijks in deze omgeving, zij hebben de inschatting gemaakt.

Hieronder foto van de oude vloer die deels gesloopt is:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RY6KJ-l40o5JtQeNAxTFaBrPJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BK1FxS4Jy62x8PiajADFxFcj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Greetoz op 16-08-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Zwartoog schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:44:

Kruipruimte: ook hier een enorm vochtige kruipruimte aangetroffen. Zelfs toen het open lag bleef het vochtig worden. Ook erg ondiep. Op advies vol laten blazen met EPS-parels, sindsdien is het goed droog.
Nog even ter aanvulling hierop: de reden dat de kruipruimte zo vochtig werd is waarschijnlijk omdat de spouwmuur geïsoleerd is, en de kruipruimte dus veel minder kan luchten via de spouw. Volgens onze isolatieman moet je bij spouwmuurisolatie ook een eventuele kruipruimte aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 20:10

Floor-is

5.2

Greetoz schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:41:
8<8<

Even excl de nieuwe uitbouw heeft het 8200 ex BTW gekost voor 48m2. Dat is dus voor het plaatsen van de nieuwe vloer en het storten van het beton. Let op, op dit beton komt dan nog de cement dekvloer en de vloerverwarming, die is niet meegerekend.
Het laten verwijderen van de oude vloer, afvoeren, nieuwe balken, broodjes, beton daarop is dus grofweg €170 per m2 geweest?

Dat valt mij tegen, ik zeg niet dat je teveel hebt betaald, meer dat ik wellicht veel te weinig gebudgetteerd heb. Wij hebben op de BG ±80m2 en ik heb niet (70/48)*8200 -> ±14k ex BTW zonder dekvloer, vloerverwarming etc beschikbaar in die pot.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
Floor-is schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:42:
[...]

Het laten verwijderen van de oude vloer, afvoeren, nieuwe balken, broodjes, beton daarop is dus grofweg €170 per m2 geweest?

Dat valt mij tegen, ik zeg niet dat je teveel hebt betaald, meer dat ik wellicht veel te weinig gebudgetteerd heb. Wij hebben op de BG ±80m2 en ik heb niet (70/48)*8200 -> ±14k ex BTW zonder dekvloer, vloerverwarming etc beschikbaar in die pot.
Verwijderen zit er niet bij, maar als je wilt besparen kan je dit zelf doen.

Ik heb om eerlijk te zijn geen idee of dit duur of goedkoop is. Alles gaat via een aannemer, ik weet dit toevallig omdat hij van zijn onderaannemers gewoon de facturen bijvoegt als onderbouwing van zijn eigen factuur. De hele aanneemsom is vrij fors (renovatie volledig huis + 4 meter uitbouwen). Dus dit bedrag valt beetje in het niet :'(

Ik lees op internet dat je excl beton aan materiaal al 40 euro per m2 kwijt bent.

Ik had trouwens ook maar 6000 in de BTW begroot. Gelukkig is er door goede verkoop van ons huis veel extra budget vrijgekomen. Maar ik heb sowieso geen spijt dat ik het gedaan heb, het is iets dat je later nooit meer zal doen dus je krijgt er eigenlijk maar 1 kans voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Greetoz schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:01:
[...]

Verwijderen zit er niet bij, maar als je wilt besparen kan je dit zelf doen.

Ik heb om eerlijk te zijn geen idee of dit duur of goedkoop is. Alles gaat via een aannemer, ik weet dit toevallig omdat hij van zijn onderaannemers gewoon de facturen bijvoegt als onderbouwing van zijn eigen factuur. De hele aanneemsom is vrij fors (renovatie volledig huis + 4 meter uitbouwen). Dus dit bedrag valt beetje in het niet :'(

Ik lees op internet dat je excl beton aan materiaal al 40 euro per m2 kwijt bent.

Ik had trouwens ook maar 6000 in de BTW begroot. Gelukkig is er door goede verkoop van ons huis veel extra budget vrijgekomen. Maar ik heb sowieso geen spijt dat ik het gedaan heb, het is iets dat je later nooit meer zal doen dus je krijgt er eigenlijk maar 1 kans voor.
Ja, je laatste opmerking vind ik een goede. Wij willen nu het huis wel een beetje bewoonbaar maken, maar dat kan niet totdat die vloer gedaan is. Aannemers hebben geen tijd en ons verduurzamingsbudget is met 20k dusdanig klein, dat we misschien toch de vloer maar laten voor wat het is en ons richten op het 'laaghangende fruit' mbt verduurzamen, zoals de ruiten vervangen, zonnepanelen en het dak van binnen isoleren.

Zonde, want eenmaal ingericht gaan we het niet meer doen, maar je moet toch een keer knopen doorhakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
Belecthor schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:13:
[...]

Ja, je laatste opmerking vind ik een goede. Wij willen nu het huis wel een beetje bewoonbaar maken, maar dat kan niet totdat die vloer gedaan is. Aannemers hebben geen tijd en ons verduurzamingsbudget is met 20k dusdanig klein, dat we misschien toch de vloer maar laten voor wat het is en ons richten op het 'laaghangende fruit' mbt verduurzamen, zoals de ruiten vervangen, zonnepanelen en het dak van binnen isoleren.

Zonde, want eenmaal ingericht gaan we het niet meer doen, maar je moet toch een keer knopen doorhakken.
Ja je moet keuzes maken, mijn nieuwe buurman heeft nog steeds spijt dat hij het destijds niet gedaan heeft ;-). vooral als je ooit nog eens gaat uitbouwen. Kwa isolatie heeft het inderdaad wellicht de minste invloed maar het maakt ook een hele goede ondergrond voor vloerverwarming.

Als je in de omgeving noordholland zit moet je mij maar even een PM sturen. Bedrijf dat het bij ons gedaan heeft is ingehuurd door onze aannemer, maar kan je zelf ook inhuren en heeft wellicht wel tijd.

Succes met je keuze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:17
Hier begin vorig jaar de balkenvloer er uit gehaald.
In totaal 50m2 verdeeld over 3 ruimtes. (3,1x4 / 3,8x4,5 / 3x7) Wij hebben het sloopwerk en voorbereiding zelf gedaan.
Vervolgens samen met de aannemer (zzp, kennis van mij) de balken en broodjes gelegd. Alle balken zijn in de muur bevestigd, op een muurtje na; hier is een extra funderingswandje gemetseld.

stappenplan:
inventariseer wat je nodig hebt. Ik heb hiervoor dit gebruikt: https://www.vbi-techniek....ficator/VloerSpecificator.
vervolgens je lijstje bestellen bij een bouwmarkt, wij gebruikte https://www.online-bouwma...loer-vbi-combinatievloer/
  • in totaal 20 liggers
  • 49 broodjes
  • oplegdrukvilt
  • dampdichte folie
  • bouwstaalmatten
  • 2x kruipluik
VBI vloer: 3.100 euro
beton: 1.200 euro
verwarming 1.200 euro
Aannemer en dekvloer 3.000 euro
totaal dus 8.500 euro voor 50m2, moet je zelf dus wel wat voor doen. Dit is dan weer incl btw.

oftewel, maak in ieder geval een lijstje en vraag wat prijzen op, zodat je globaal een beeld hebt. Of je nu een vloer van 50 of van 100m2 laat storten, is voor de betonleverancier en de andryhietvloer niet gelijk dubbele kosten. (bijvoorbeeld bij https://onlinebetonkopen.nl/betoncalculator/# is het 1.300 om 1.600 euro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
Een zekere Paul Lindhout, onderzoeker aan de TU Delft, heeft de verbouwing van zijn jaren 30 huis uitgebreid gedocumenteerd en in boekvorm gegoten. Het is hier te lezen. Erg interessant om te merken hoe zijn ervaring is geweest, en hoe het denken over duurzaamheid veranderd is in de jaren dat hij de verbouwing heeft uitgevoerd (2012-2018).

[ Voor 92% gewijzigd door marvel27 op 19-08-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
De noodzaak is wel wat hoger geworden gezien de gasprijs rigoureus gaat stijgen (en misschien zelfs gaat verdubbelen) komend jaar en wij een nieuw energiecontract moeten afsluiten.

Gezien de hoge kosten van het isoleren (en de keuken en badkamer voorrang hebben) hebben we echter toch besloten om alleen na te isoleren. Er zit 6cm aan (schone) spouwmuur waar ze glaswol in spuiten. Er is een kruipruimte van 50cm en gezien de luchtvochtigheid te hoog is, spuiten ze EPS-parels op de bodem van de grond ipv de onderkant van de vloer te isoleren. Het is relatief goedkoop met €4100 excl. subsidie terugbetaling. Er komen ook zonnepanelen, HR++ ruiten en we proberen de CV nog te tunen.

Verder hoop ik dat de voortgang van de techniek ons straks helpt en dat gasloos wonen ook mogelijk wordt in iets minder goed geïsoleerd woningen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Belecthor op 19-09-2021 22:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marvel27
Tip: het blog Laura & James over hoe ze hun jaren-30 huis op een prachtige wijze (vind ik, smaak is natuurlijk subjectief) hebben verduurzaamd. En dan niet alleen het verwarmingssysteem, maar ook het gebruikte materiaal voor tegels, kasten, vloerbedekking, werkbladen, etc. Veel details over hoe ze het hebben aangepakt ook, met linken naar de verkopers van de genoemde materialen.

Zie hier bv. het topic over hun badkamer, en hier voor de keuken. Maar ook hier: hoe begin je met het voorbereiden van zo'n verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Site plat? "Deze site is niet bereikbaar Het duurt te lang voordat www.lauraenjames.com reageert."

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Bij mij werkt ze gewoon? Misschien is dit stiekem gewoon een superpopulair topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladder1
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-04-2022
Goedendag,

Ook wij gaan beginnen aan het verduurzamen van ons jaren 20 huis.
In dit forum is het er al een beetje over gegaan, maar wat is jullie mening met betrekking tot isoleren en evt. Vloerverwarming aanbrengen op de verdieping vloer (eerste verdieping)?
Wij gaan hier een visgraat parket verlijmen en zijn op zoek naar de beste methode mbt geluidsisolatie en warmte.
Opties die ik nu zie
1. Panelen neerleggen en hierop de vloer verlijmen
2. Extra isolatie toevoegen in optie 1 (welke is goed?)
3. Vloerverwarming hierin verwerken. Maar hoe en welke?

Deze vloer is stap 1 van de renovatie. Mogelijk niet de meest logische maar we willen graag een "nieuwe slaapkamer" Zonde stoffig oud vloerkleed :).

Alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ladder1 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:40:
Goedendag,

Ook wij gaan beginnen aan het verduurzamen van ons jaren 20 huis.
In dit forum is het er al een beetje over gegaan, maar wat is jullie mening met betrekking tot isoleren en evt. Vloerverwarming aanbrengen op de verdieping vloer (eerste verdieping)?
Wij gaan hier een visgraat parket verlijmen en zijn op zoek naar de beste methode mbt geluidsisolatie en warmte.
Opties die ik nu zie
1. Panelen neerleggen en hierop de vloer verlijmen
2. Extra isolatie toevoegen in optie 1 (welke is goed?)
3. Vloerverwarming hierin verwerken. Maar hoe en welke?

Deze vloer is stap 1 van de renovatie. Mogelijk niet de meest logische maar we willen graag een "nieuwe slaapkamer" Zonde stoffig oud vloerkleed :).

Alvast bedankt voor het meedenken
Als je overstapt naar een wp en je huis isoleerd heb je niet veel verwarming nodig boven. bv een L/L Wp is dan een prima oplossing. warmte vind zijn weg namelijk vanzelf wel naar boven (zeker in oudbouw) en omdat een wp in basis niet uitstaat is er een aanvoer van warmte. een lvt radioator kan ook. ik denk dat je het over electrische vloerverwarming hebt, dat zou ik nooit doen. als je dan nog steeds vloerverwarming wil blijft in de meeste gevallen alleen nog een droog systeem over. wat een behoorlijke investering is voor die paar dagen in een jaar dat het daadwerkelijk nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:57

pietje63

RTFM

@Ladder1 vloerverwarming zie je relatief weinig op de 1e. Reden: vloerverwarming is handig om een ruimte langdurig te verwarming, terwijl dat op de slaapkamers vaak niet nodig is (ik ken iig weinig mensen met 's-nachts de verwarming aan, ook niet in jaren 20/30 woningen).

Zelf jaren 30 woning en op 1e enkel af en toe op baykamer verwarming aan (stukje schuin dak op 1e vergeten te isoleren..)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
bazzzzzz schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:15:
Oké hele brede vraag maar ik maak een begin.

Qua kosten klinkt het alsof je je kozijnen wilt vervangen. Voor €1100 had ik 10 ruiten bij mij vervangen voor HR++. HR+++ is vaak te dik. Je krijgt wel opdeklatten aan de buitenkant maar dat stoort mij niet.

Toch zou ik bij vloerverwarming oppassen, is minder rendabel dan men denkt zeker als je huis jaren 30 stijl is en je de vleorverwarming de hele nacht aan staat en je daar eigenlijk voor niks aan t stoken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
janklo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:19:
[...]

Toch zou ik bij vloerverwarming oppassen, is minder rendabel dan men denkt zeker als je huis jaren 30 stijl is en je de vleorverwarming de hele nacht aan staat en je daar eigenlijk voor niks aan t stoken bent.
Ja, een voorwaarde voor het rendabel maken van vloerverwarming is wel een goed geisoleerd huis, anders is het enkel voor comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
De jaren 20/30 woning hebben vaak een spouw van 3-5cm. als je dit opvult is dit dan genoeg voor gasloos wonen?

Er van uit gaande dat vloer nieuw geïsoleerd is met vloerverwarming en dak 15cm glaswol heeft en HR+++ ramen.

[ Voor 91% gewijzigd door barry86 op 24-11-2021 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:48
@barry86 Elk huis kan gasloos verwarmd worden. Als je warmtebron én je afgiftesysteem maar uitgevoerd worden met voldoende capaciteit.

Mijn hoekwoning uit 1902 heeft helemaal geen spouwmuren. In 2017 is de warmtepomp er in gekomen en heb ik tot begin 2020 het huis verwarmd zonder dat er sprake was van muurisolatie. Gewoon met oude radiatoren. Maar dan moet de warmtepomp er wel flink aan trekken om het water in de winter tot 50-55 graden te verwarmen en dan lever je in op rendement. Pas in 2020 hebben we geïsoleerd en vloerverwarming aangelegd. De vloer was al die tijd wel geïsoleerd. Ramen waren voorzien van 'oud' dubbel glas, dus geen HR++

Isolatie zorgt voor de volgende voordelen:
- Je hebt minder warmte nodig, dus je kan toe met een kleinere warmtepomp. Dit is voordeliger in aanschaf
- Je hebt minder warmte nodig, dus je kan toe met een lagere temperatuur in de radiatoren/vloerverwarming als je uitgaat van dezelfde omvang van het afgiftesysteem. Hierdoor gaat het rendement van de warmtepomp omhoog en je energiekosten dus omlaag
- Je hebt minder warmte nodig, dus de warmtepomp hoeft minder warmte te produceren. Dit bespaart op je energiekosten.
- Je muren worden warmer aan de binnenzijde. Hierdoor krijg je minder koudeval en luchtstroming in de kamer. Dat voelt comfortabeler aan (bij kou konden wij echt de koudeval van de muur voelen). Doordat het comfortabeler aanvoelt ben je minder snel geneigd de thermostaat hoger te zetten. Dat bespaart energiekosten.

4cm isolatie zorgt er al snel voor dat je warmteweerstand (isolatiewaarde) verdubbelt. Het zal dan ook zeker merkbaar zijn. En na deze isolatie, in combinatie met vloerverwarming en reeds aanwezige vloerisolatie + HR++ glas en dakisolatie, zal het écht geen probleem zijn om gasloos te gaan met een jaren '30 woning.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Bedankt! Ik wist niet dat de warmtepompen al zo krachtig waren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brobber
barry86 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:38:
De jaren 20/30 woning hebben vaak een spouw van 3-5cm. als je dit opvult is dit dan genoeg voor gasloos wonen?

Er van uit gaande dat vloer nieuw geïsoleerd is met vloerverwarming en dak 15cm glaswol heeft en HR+++ ramen.
Wij hebben het met onze krappe 3cm spouw niet aangedurft. Te hoog risico op vocht/regendoorslag voor relatief weinig isolerend vermogen, al meen ik ergens gelezen te hebben dat het wel kan muv parels.

Als het wel zou kunnen is het uiteraard vele malen eenvoudiger dan wandjes timmeren en alle beetjes helpen, vooral de eerste stappen.

Misschien komt over 10jr wel een vacuum of aerogelproduct op de markt dat wel zoden aan de dijk zet, dan kan het bij ons alsnog.

Verder precies wat ivov85 zegt, het kan zonder als je maar genoeg capaciteit hebt, maar LTV is wel gevoeliger voor koudeval etc. dus helemaal bevredigend is het pas als je isolatie enigszins op orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Zijn er ook mensen die vloerverwarming (droogbouw) hebben aangelegd in de bestaande woning zonder schuimbeton aan te leggen? Wij hebben een houten steunvloer en willen eigenlijk wel vloerverwarming, omdat de woonkamer inmiddels wel geïsoleerd is, maar schuimbeton is momenteel niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
janklo schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:19:
[...]

Ik heb afgelopen zomer in onze jaren 30 woning onze houten vloer eruit gesloop.
Er ligt nu een dikke laag schuimbeton met vloerverwarming en geen radiatoren meer in de woonkamer.
Afgelopen week vroege dienst dus dan gooi ik om een uur of negen half tien het laatste hout in de houtcv kachel.
Als ik dan smorgens om 4:45 opsta is het in de woonkamer nog tegen de 23 graden.
Als ik dan smiddags thuiskom om een uur of 3 zit het nog net onder de 20 graden. En dat is met mensen die moeite hebben om deuren dicht te doen ;) Ik steek dan gelijk de houtkachel weer aan om dan gedurende de rest van de dag tot 21:30 een beetje rustig door te stoken

Eigenlijk is de 2500 kilo anhydriet dekvloer nu een warmte buffer en het voldoet ons tot nu prima even afwachten als het echt winter wordt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Belecthor schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:11:
Zijn er ook mensen die vloerverwarming (droogbouw) hebben aangelegd in de bestaande woning zonder schuimbeton aan te leggen? Wij hebben een houten steunvloer en willen eigenlijk wel vloerverwarming, omdat de woonkamer inmiddels wel geïsoleerd is, maar schuimbeton is momenteel niet haalbaar.
ja maar eigenlijk nooit op de beneden verdieping omdat (schuim)beton dan een voor de hand liggende upgrade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Belecthor schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:11:
Wij hebben bodem isolatie in de kruipruimte en Fermacell 2e26 platen op de houten vloer geplaatst waar ze de vloerverwarming in gevreesd hebben. Daar is dan weer een click pvc vloer op gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Perconte schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:54:
[...]

Wij hebben bodem isolatie in de kruipruimte en Fermacell 2e26 platen op de houten vloer geplaatst waar ze de vloerverwarming in gevreesd hebben. Daar is dan weer een click pvc vloer op gekomen.
Nice! Dat klinkt als een mooie oplossing. Een aantal vragen als je dat niet erg vindt: Heb je een kostenindicatie en wat was het oppervlak? En bevalt deze oplossing? En wat was de reden waarom je niet voor schuimbeton bent gegaan? En tot slot: hoeveel extra hoogte kreeg je op de vloer? Ik zit met de drempels bij de deuren als ik het nu verhoog en de openslaande deuren naar de achtertuin.

[ Voor 12% gewijzigd door Belecthor op 08-12-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:57

pietje63

RTFM

Perconte schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:54:
[...]

Wij vergelijkbare optie, maar dan parket. Fermacell gekozen door aannemer, volgens mij vooral omdat het snel werkt. Daarnaast (matig aangebrachte) vloer isolatie in kruipruimte.

Resultaat bevalt prima, begane grond is OK te verwarmen met enkel vloerverwarming. Afgelopen winter met extreme kou duurde het wel wat langer om te verwarmen, maar eenmaal warm blijft het wel tijd zo

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Belecthor schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:35:
[...]

Nice! Dat klinkt als een mooie oplossing. Een aantal vragen als je dat niet erg vindt: Heb je een kostenindicatie en wat was het oppervlak? En bevalt deze oplossing? En wat was de reden waarom je niet voor schuimbeton bent gegaan? En tot slot: hoeveel extra hoogte kreeg je op de vloer? Ik zit met de drempels bij de deuren als ik het nu verhoog en de openslaande deuren naar de achtertuin.
@Belecthor
Ik geloof dat de Fermacell platen je ongeveer 2000 euro kosten de vloerverwarming circa 2500. Bodemisolatie was hier al, maar volgens mij betaalde ik in mijn vorige huis ongeveer 1300 euro hiervoor.

Volgens mij zijn de 2e26 platen 34mm dik dus je zit wel met je deuren. Die werden bij mij toch vervangen....

Schuimbeton had me 11.500 euro gekost en ik vond het bij een oud huis maar niets dat ik dan niet meer bij mijn leidingen kon. Dit is inclusief de vloerverwarming.

Heb ook nog een offerte voor magnesiet gehad die had me 9000 euro gekost. Dit is inclusief de vloerverwarming.

Ik heb het hier over zo een 60m2

[ Voor 3% gewijzigd door Perconte op 09-12-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Perconte schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:41:
[...]

@Belecthor
Ik geloof dat de Fermacell platen je ongeveer 2000 euro kosten de vloerverwarming circa 2500. Bodemisolatie was hier al, maar volgens mij betaalde ik in mijn vorige huis ongeveer 1300 euro hiervoor.

Volgens mij zijn de 2e26 platen 34mm dik dus je zit wel met je deuren. Die werden bij mij toch vervangen....

Schuimbeton had me 11.500 euro gekost en ik vond het bij een oud huis maar niets dat ik dan niet meer bij mijn leidingen kon. Dit is inclusief de vloerverwarming.

Heb ook nog een offerte voor magnesiet gehad die had me 9000 euro gekost. Dit is inclusief de vloerverwarming.

Ik heb het hier over zo een 60m2
Top, thanks! Ben je tevreden met de oplossing en scheelt het ook in vergelijking met radiatoren in gasverbruik? Helaas is er bij ons haast, waardoor ik toch voor de radiatoren moet gaan :(

[ Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 09-12-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perconte
Belecthor schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:32:
[...]

Top, thanks! Ben je tevreden met de oplossing en scheelt het ook in vergelijking met radiatoren in gasverbruik? Helaas is er bij ons haast, waardoor ik toch voor de radiatoren moet gaan :(
Wij hebben dit gelijk laten plaatsen met een verhuizing dus er is geen vergelijking met radiatoren. We zijn er in ieder geval wel tevreden over en de katten vinden het ook geweldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Perconte schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:45:
[...]

Wij hebben dit gelijk laten plaatsen met een verhuizing dus er is geen vergelijking met radiatoren. We zijn er in ieder geval wel tevreden over en de katten vinden het ook geweldig.
Hier uiteindelijk nog nagedacht over deze optie van Fermacell platen met vloerverwarming. Helaas is dit nog wel ingewikkeld, omdat de keuken er dan ook uit had gemoeten. Dat was geen probleem, waar het niet dat we al wonen in het huis. Het zelf doen zou te veel werk voor mij zijn en laat je het doen, dan zit je al met de wachttijden en heb je pas eind 2022 een woonkamer waar je iets mee kunt. Schuimbeton is idd niet een optie, omdat ik bij de leidingen wil kunnen in dit oude huis.

Uiteindelijk de keuze gemaakt om de hele oude ondervloer eruit te halen, tussen de balken 12cm glaswol te plaatsen, nieuwe HT radiatoren plaatsen en de convectorput behouden. Energiebesparing door CV op 60 graden te zetten. Het is een compromis, maar dan is het in ieder geval de vloer geïsoleerd, maar dan wel met semi koude voetjes.

Later plaatsen we nog HR++ glas om het 30 jaar oude dubbel glas te vervangen en eventueel de spouwmuur te laten vullen met isolatie, al hoor ik daar veel gemixte geluiden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perconte
Belecthor schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Hier uiteindelijk nog nagedacht over deze optie van Fermacell platen met vloerverwarming. Helaas is dit nog wel ingewikkeld, omdat de keuken er dan ook uit had gemoeten. Dat was geen probleem, waar het niet dat we al wonen in het huis. Het zelf doen zou te veel werk voor mij zijn en laat je het doen, dan zit je al met de wachttijden en heb je pas eind 2022 een woonkamer waar je iets mee kunt. Schuimbeton is idd niet een optie, omdat ik bij de leidingen wil kunnen in dit oude huis.

Uiteindelijk de keuze gemaakt om de hele oude ondervloer eruit te halen, tussen de balken 12cm glaswol te plaatsen, nieuwe HT radiatoren plaatsen en de convectorput behouden. Energiebesparing door CV op 60 graden te zetten. Het is een compromis, maar dan is het in ieder geval de vloer geïsoleerd, maar dan wel met semi koude voetjes.

Later plaatsen we nog HR++ glas om het 30 jaar oude dubbel glas te vervangen en eventueel de spouwmuur te laten vullen met isolatie, al hoor ik daar veel gemixte geluiden over.
Ik kocht dit huis met bodemisolatie in de kruipruimte spouwmuurisolatie en zo goed als overal HR++ ramen.
Nu met wat kou meegemaakt te hebben had ik toch liever nog een radiator in de woonkamer erbij gehad. was het iets sneller warm geworden in de ruimte....
Ik verlies daarentegen weer veel warmte omdat mijn trap in de woonkamer staat er boven niet echt een deur kan en er gelijksoortig gelijk weer door naar zolder loopt.
Dus nu hard op zoek naar een soort schuifdeur die een hoek om kan maar helaas nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06 07:33
Mensen,

Ik heb ook een jaren ‘30 woning waar ik qua ontwerp etc heel blij mee ben, maar met allerlei verduurzamings/isolatie opgaven ;-)

Mijn vraag:

Zie je foto’s hieronder. Ik heb enkele convectorputten in de houten vloer (van de bouw) bij openslaande deuren/raampartij naar terras.

Onder die deuren zit geen spouwmuur, maar is er wel ruimte tussen die muur en de convectorput.
Heeft iemand ervaring met het isoleren van deze ruimte?

Hoe dit aan te pakken: volduwen met EPS plaat (als dit lukt), of een soort bak maken links, rechts en aan kamerzijde van de convectorput tot iets in de grond van de kruipruimte en dan de hierboven genoemde ruimte volstorten met isolatie chips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLDGwTe2lN-tqvwna9yQ03q4VWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wc7cnafjm0N5lxphVsrkQa9j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKpTVmhwelzZYtpxiDwNnv8OiEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlpTOzaJ8SMV7T2qfzwYAcjb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geronimo82
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-06 20:29
All,

Ik lees hier ook veel over schuimbeton en ik raak door het langskomen van diverse aannemers een beetje van het padje.

Wij hebben een enkelsteens huis uit 1900 en hebben op dit moment geen vloerisolatie. In eerste instantie was ik van plan om de houten balken te verwijderen en dan voor schuimbeton te gaan icm vloerverwarming. Nu zegt de ene aannemer dat dit prima kan en de andere zegt absoluut niet doen ivm koudebrug met de muren. Hij geeft aan dat bij een enkelsteens muur je echt voor een broodjesvloer moet gaan met nieuwe betonnen liggers.

Mijn vraag, zijn er mensen die een schuimbetonnenvloer hebben in een huis met een enkelsteens muur en zo ja bevalt dit en geen vocht/schimmel problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik heb geen verstand van en ervaring met schuimbeton vloeren, maar een koudebrug kan toch gewoon worden voorkomen? Gewoon eerst een isolatielaag tegen de muren ter hoogte van de kruipruimte aanbrengen, dan schuimbeton er in tot een bepaalde hoogte, isolatiepakket er op, daarna vloerverwarmingssysteem er op en dan een dunne afwerkvloer van PVC of dun parket. Zo zou ik het doen als je muren geen spouw hebben.

Wel denk ik dat je in de alle ruimte op de begane grond vloerverwarming wilt hebben, je ook de muren aan de binnenzijde moet isoleren + weer afwerken, schilderen, etc als je helemaal geen radiatoren meer wilt hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Marc_Sway op 20-10-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb er gewoon schuim beton in.

70 cm en op plekken zelfs een meter dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Byh7cBetbhp9OJTv8GYVEW6t43s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdCwWkBVCUZbQwXE3mhQ9IoJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZYopfjFWIFzkCAHvKRxGZVTWTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAzpqnBEagO4MJJYSsiOedOh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leptggSWIt0_fVdsWeq5z7rfAA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z23PRjYKpgGJEwRrUX6hrMzf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJQx1fAxUCpU0fsWpA_xHQJy6kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZOLI7WeAWcinzvPfMp7xsvH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neKeEZ_CWPBeUizmV0XqyR7eI5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEdk6wiknOHRRle1tGzjoYXG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvC_a2lKkYlVrnCWLnTTUnF8kr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkCWgXhkcFhzqLacaYqdYeRm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjYp5Lv_9lkw6rVSQ85nWXki0E8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQev5zxWegAiHjDYKDLCqzdx.jpg?f=fotoalbum_large

Geen spouw en geen schimmel.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Marc_Sway schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:51:
Mensen,

Ik heb ook een jaren ‘30 woning waar ik qua ontwerp etc heel blij mee ben, maar met allerlei verduurzamings/isolatie opgaven ;-)

Mijn vraag:

Zie je foto’s hieronder. Ik heb enkele convectorputten in de houten vloer (van de bouw) bij openslaande deuren/raampartij naar terras.

Onder die deuren zit geen spouwmuur, maar is er wel ruimte tussen die muur en de convectorput.
Heeft iemand ervaring met het isoleren van deze ruimte?

Hoe dit aan te pakken: volduwen met EPS plaat (als dit lukt), of een soort bak maken links, rechts en aan kamerzijde van de convectorput tot iets in de grond van de kruipruimte en dan de hierboven genoemde ruimte volstorten met isolatie chips?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hadden ook een convector, maar deze helemaal verwijderd en vervangen voor twee gewone radiatoren in de muur. Convectoren moeten vrij heet worden voor goede convectie en dat is met de gasprijzen te veel voor ons. Ben je ook gelijk het probleem kwijt met het moeilijk te isoleren stukje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
geronimo82 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:22:
All,

Ik lees hier ook veel over schuimbeton en ik raak door het langskomen van diverse aannemers een beetje van het padje.

Wij hebben een enkelsteens huis uit 1900 en hebben op dit moment geen vloerisolatie. In eerste instantie was ik van plan om de houten balken te verwijderen en dan voor schuimbeton te gaan icm vloerverwarming. Nu zegt de ene aannemer dat dit prima kan en de andere zegt absoluut niet doen ivm koudebrug met de muren. Hij geeft aan dat bij een enkelsteens muur je echt voor een broodjesvloer moet gaan met nieuwe betonnen liggers.

Mijn vraag, zijn er mensen die een schuimbetonnenvloer hebben in een huis met een enkelsteens muur en zo ja bevalt dit en geen vocht/schimmel problemen?
Sinds een half jaar schuimbeton hier in een jaren 30-huis met enkelsteens muren. In mijn begrip is het (mogelijke) probleem niet zozeer de koudebrug, maar optrekkend vocht: de bakstenen zullen vocht uit de ondergrond naar boven transporteren. In principe heb je een trasraam was het vochttransport tegenhoudt, of kunnen de stenen ventileren in de kruipruimte, maar die heb je dan natuurlijk niet. Ik hoorde dat een aantal weken voor het gestort werd, dus te laat om er iets mee te doen. Voorlopig nog geen vochtissues. Laten we hopen dat het zo blijft ;) anders kan je altijd nog je muren injecteren met een vochtwerend product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ja, dat punt van het trasraam is een belangrijk item en ook hoe precies de bodemgesteldheid is rond je huis/de buurt.
Het maakt nog al uit of je op volledige zandgrond staat, om meer klei (met een laag zand er over) en of je grote overstekken hebt rond je hele huis en of je (terras) betegeling hebt rond grote delen van het huis.

Mijn trasraam bestaat uit echt knoert harde stenen, en ik heb die typische jaren ‘30 overstekken, spouw en veel betegeling langs de gevels. Resultaat: opkruipend vocht is hier echt minimaal.

Wat ik er maar mee wil zeggen is, dat een risico voor optrekkend vocht afhankelijk is van allerlei parameters van de lokale situatie en hoe het huis gebouwd is en met welke kwaliteit materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
En als laatste, zorg dat al je regenwater of met buizen het riool in gaat of met pijpen 5 meter verderop de tuin in - dus nooit afwateren dicht bij je muren, al mocht je denken dat deze waterdicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Trasraam zie ik in mijn duitse bouw op een andere manier terugkomen doordat de onderlaag ook gewoon standaard metselsteen is. maar dan onderbroken met een laag (dak)leer.
werkt perfect. Ik zie vaak mijn muur onder het dakleer met plekken verzadigd met vocht en daarboven kurkdroog.
Mischien een idee

[ Voor 26% gewijzigd door barry86 op 21-10-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-06 16:13
Leuk topic om te lezen @Belecthor! Wij zijn vorig jaar in ons jaren 30 huis getrokken met het plan het in stappen te renoveren. Geluk was dat de begane grond in 2014 al gedaan was met een uitbouw waarbij de houten vloer op de gehele bgg eruit gegaan is en daarvoor in de plaats is een broodjesvloer + vvw gekomen en volledig met HR++ glas. Op de verdieping en zolder was het wel allemaal ouder en nog ongeïsoleerd dus dat zijn we nu stap voor stap aan het aanpakken te beginnen bij de zolder.

Nu zag ik in jouw topicstart niets over balansventiliatie met wtw. Ben jij daar nog mee bezig geweest? Ik zit nu te denken of ik daar wat mee moet / kan nu de zolder toch open ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door GerbenBK op 21-10-2022 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
GerbenBK schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:09:
Leuk topic om te lezen @Belecthor! Wij zijn vorig jaar in ons jaren 30 huis getrokken met het plan het in stappen te renoveren. Geluk was dat de begane grond in 2014 al gedaan was met een uitbouw waarbij de houten vloer op de gehele bgg eruit gegaan is en daarvoor in de plaats is een broodjesvloer + vvw gekomen en volledig met HR++ glas. Op de verdieping en zolder was het wel allemaal ouder en nog ongeïsoleerd dus dat zijn we nu stap voor stap aan het aanpakken te beginnen bij de zolder.

Nu zag ik in jouw topicstart niets over balansventiliatie met wtw. Ben jij daar nog mee bezig geweest? Ik zit nu te denken of ik daar wat mee moet / kan nu de zolder toch open ligt.
Leuk dat je ook aan het verduurzamen bent en het een leuk topic vindt!

Balansventilatie en WTW was iets waar ik pas later in het traject achter kwam dat het ervoor zorgt dat je een stuk minder energie verbruikt. Ik heb nu gewoon roosters laten plaatsen in het HR++ glas, dus die weg kan ik moeilijk weer terug inslaan. Ik zou het echt ten zeerst aanraden om een goede balansventilatie aan te leggen; zeker in oude jaren '30 woning is er vaak vrij veel loze ruimte achter de muren waar je de pijpen achter kunt verstoppen, maar het is wel een ingrijpende exercitie.

Verder gaat het hier goed met isoleren, wij hebben de vloer en muren geïsoleerd en er komt nog spouwmuurisolatie eind van het jaar (zodat ik nog nèt die subsidie aan kan vragen).

Overigens wel erg veel (bruine) asbest gevonden, waardoor we ontzettend veel geld hebben moeten investeren in saneringen. Dat was wel ronduit vervelend. Het heeft me ook doen beseffen dat ik voorzichtig moet zijn met de hele boel opentrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-06 16:13
Ja ik ga ook zeker eens kijken of het hier toepasbaar is!

Balen van die asbest! Is dat dan van latere origine want ik begreep dat het pas na de oorlog in de bouw werd gebruikt? Hier nu de zolder gestript en daar gelukkig niets anders dan schrootjes en lucht tegengekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
GerbenBK schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:04:
Ja ik ga ook zeker eens kijken of het hier toepasbaar is!

Balen van die asbest! Is dat dan van latere origine want ik begreep dat het pas na de oorlog in de bouw werd gebruikt? Hier nu de zolder gestript en daar gelukkig niets anders dan schrootjes en lucht tegengekomen :)
Ja, klopt! Er is ergens een eigenaar hier in de jaren 50/60 losgegaan met het aanbrengen van asbest. Bouwkundige keuring had dit niet gezien. Soms zat er wel 30% asbest in het materiaal en geeneens in vaste vorm, dus het verpoederde. Doodeng ook!

[ Voor 3% gewijzigd door Belecthor op 21-10-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geronimo82
Tnx voor jullie antwoorden, ik ga eens kijken hoe het gesteld is met mijn muur en de vochtigheid daarvan. Ik vermoed dat er wel vocht doorheen komt, want binnen krijg ik de luchtvochtigheid maar niet onder de 60% met fulltime een droger. Ik denk dat ik elke dag wel 4 liter water weggooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
En als je de droger niet gebruikt?
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen spastisch onder de 60% moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geronimo82
Droger uit is 65%...

Geen schimmel op wanden, maar wel op leren producten en af en toe ook een "poeder" onder items die lang op de vloer hebben gelegen.

Vandaar dat ik in dit huis toch wel de 60% probeer aan te houden.

[ Voor 85% gewijzigd door geronimo82 op 21-10-2022 22:35 . Reden: extra tekst toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Dan kom ik weer terug op mijn stelling dat ik persoonlijk geen idee heb waar jeje dan druk om maakt.
Pagina: 1