Toon posts:

Verduurzamen jaren '30 woning. Wat zijn de beste keuzes?

Pagina: 1
Acties:

• Greetoz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14-10 13:53
mabit_ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:30:
Voor ons nieuwe huis (1932) ben ik aan het kijken naar een geschikte vloer isolatie!

Er zit een ongeisoleerde balkenvloer onder de woonkamer en een geïsoleerde betonnen vloer + vloerverwarming onder de keuken (is latere aanbouw geweest).

De woonkamer zouden we relatief eenvoudig met TonZon of isolatiechips kunnen isoleren.

Maar omdat we ook een muur gaan doorbreken tussen woonkamer en keuken en tevens vloerverwarming willen in de woonkamer speel ik met het idee om de gehele vloer van woonkamer & hal te vervangen door schuimbeton waarbij de vloerverwarming er direct op aangebracht kan worden!

Wellicht wat rigoureus, aangezien de balkenvloer nog goed is; aan de andere kant is het na het openbreken ook ongewenst om een deels betonnen en een deels houten vloer in 1 ruimte te hebben?

Wat zouden jullie doen?
Wij hebben zojuist de hele vloer laten vervangen door een balkenbroodjesvloer in onze woning uit 1957. Gelijk goed geisoleerd en mooie betonnenondervloer voor vloerverwarming. Als je het geld hebt zou ik het doen. (En ja het gedeelte in de keuken/gang moet nog, daar lag al beton dus was het idee het te behouden maar het is maar 8 cm ongeisoleerd dus dat gaan we ook doen)

[Voor 67% gewijzigd door Greetoz op 16-08-2021 15:02]

• Greetoz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14-10 13:53
@Belecthor @marvel27

Wij hebben het laten doen, om eerlijk te zijn denk ik niet dat het echt een klus is die je zelf wil/kan doen. Ik ben vrij handig maar dit laat ik toch over aan de professionals. Hiervoor zat er een standaard houten balken vloer in. Wat ze doen is de oude vloer wordt verwijderd, er worden extra grote gaten in de muur geslepen voor de nieuwe betonnen balken. Dan worden de piepschuimbroodjes tussen de balken gelegd en vervolgens het beton gestort.

Wij hebben geen kruipluiken meer laten maken omdat we toch maar 20 cm overhouden onder de nieuwe vloer. Oplossing was om hem uit te laten graven maar dat vonden we wat overdreven. We hebben dus wat extra loze leidingen laten aanleggen.

De oude vloer verwijderen kan je prima zelf doen mocht je wat willen besparen.

Even excl de nieuwe uitbouw heeft het 8200 ex BTW gekost voor 48m2. Dat is dus voor het plaatsen van de nieuwe vloer en het storten van het beton. Let op, op dit beton komt dan nog de cement dekvloer en de vloerverwarming, die is niet meegerekend.

.
- hoe lang heeft de klus geduurd,
Ze zijn een dag bezig met het leggen van de vloer, en nog een dag met het storten.

- Heb je ook schuimbeton overwogen?
Ja maar ik vond dit een betere oplossing, het schuimbeton ligt op je zandvloer. Ook mocht ik OOIT nog iets met een kelder willen doen kan dat nog.

- Waarom heb je de vloer eruit gehaald? Rotte vloerbalken of omdat je isolatie+vloerverwarming wilde hebben?
Een van de redenen voor mij was dat ik een uitbouw heb laten maken, nu loopt de vloer in 1x door en krijg ik geen scheuren op de plek waar de oude vloer overloopt in de uitbouw (zoals de buren wel hebben). En uiteraard de isolatie.

- Heb je een constructeur op voorhand om een advies gevraagd over of het wel verstandig was om de vloer eruit te halen?
Er is geen aparte constructeur langsgekomen. Het bedrijf dat het gedaan heeft staat heel goed aangeschreven in de omgeving en doet dit dagelijks in deze omgeving, zij hebben de inschatting gemaakt.

Hieronder foto van de oude vloer die deels gesloopt is:

[Voor 31% gewijzigd door Greetoz op 16-08-2021 16:22]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee