Toon posts:

Canon camera aankoopadvies voor EF manual focus lenzen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:20
Ik ben stilaan op zoek naar een upgrade van mijn Canon EOS 5d mk2. Ik heb een hele hoop Samyang lenzen (manual focus) en een paar Canon EF lenzen erbij. Nu ben ik op zoek naar een body die ook handig is met manual focus lenzen. Nu moet ik eerst de camera en Live view zetten, dan 2x inzoomen op het scherm, dan terug uitzoomen kadreren, en dan hopen dat het onderwerp niet bewogen heeft.

Dus kortom, welke Canon EF compatibele (mits adapter) camera heeft goede hulpmiddelen voor MF lenzen?

Hoeveel geld ik er tegenaan wil gooien weet ik nog niet helemaal zeker. Maar het mag in de betere prosumer klasse zitten denk ik. Het moet trouwens niet het nieuwste van het nieuwste zijn. Een "oude" Canon EF is ook goed. Ik ben vooral op zoek naar handig met MF.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:17

bobcom

Dedicated dabbler

Dat is natuurlijk gevonden vreten voor een spiegelloze full frame Canon: RP, R6, R, R5. Kwestie van specs en prijzen vergelijken en op een gegeven moment "bingo" roepen.

Eventueel kun je voor tussen de 400 en 700 € een gebruikte Sony A7(mk 1 of 2) op de kop tikken en die voor je mf-lenzen gebruiken. Met een Sigma MC-11 ( €200 ) kun je ook wat autofocussen met je EF-lenzen, maar dat blijft behelpen. Ik ben zelf behoorlijk te spreken over mijn oude A7Rii met Sigma en oude EF-lenzen en manual focus lenzen maar ik stel ook amper af-eisen. YMMV.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:16

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Feitelijk heb je dan twee alternatieven. Of je gaat voor een modernere DSLR waarbij je het focusglas vervangt zodat je makkelijker handmatig kunt scherpstellen. Of je gaat voor een MILC met fijne middelen om het via de EVF te doen.

Zelf was dat één van de redenen om een R6 te willen, ik kan nu met mijn Zeiss die een chip heeft de focus guide gebruiken.
Dat is nog wel een advies van mijn kant, bij de electrische hulpmiddelen hangt het één en ander vaak af van of een lens diafragma informatie door geeft bijvoorbeeld. Doet hij dat niet dan heb je ineens minder mogelijkheden en valt het soms wat tegen. Dat zal je zelf even goed na moeten gaan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bucovaina89
@Gonadan : Ik heb en de Canon het matglas al vervangen door eentje met een split cirkel. Dat gebruikte ik vroeger ook al op mijn Olympus OM-4Ti en dat ging goed. Om een of andere reden is het op de EOS 5d mkII verre van accuraat. Als ik scherpstel in live view mode en daarna kijk door het matglas, geeft het matglas een split image aan. Dat is wel jammer want als dat wel zou werken zou ik dat een enorme stap voorwaarts vinden.

Doe ik iets fout misschien met het matglas? Ik heb het ooit op ebay gekocht, maar weet bij god niet meer of het al dan niet Canon origineel was of een ander merk.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:23

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kwestie van je zoeker even goed instellen qua diopter. Scherpstellen op iets in liveview en vervolgens het wieltje bij de zoeker verstellen totdat je geen split view meer hebt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• bucovaina89
@Ventieldopje : het wieltje van de diopter heeft geen enkel effect op de split view. Als ik op een verticale balk scherp stel via de zoeker en dan de dioptrie aan pas wordt gewoon de zoeker wazig. De split view blijft exact gelijk staan.

• FeareX
  • Niet online
Mijn OM-1 heeft zowel split view en micro prisma's. Splitview is goed om "ballpark" ok te zitten en die micro prisma's helpen enorm om perfecte focus te krijgen.

Een voorbeeldje van het internet:

Dat kan ook nog een optie zijn als je besluit voor een DSLR te gaan.

Als ik m'n OM lenzen op mijn EOS R gebruik zoom ik alsnog in op het beeld om focus precies goed te krijgen, precies zoals jij nu doet met je 5D. Zonder elektronische hulp zoals @Gonadan heb je geen focus guide, maar enkel een kleur die accentueert wat in focus is. Dat is prima om in de buurt te komen, maar daarna zoom ik toch even in voor de juiste focus. Enige voordeel met een mirrorless is dat je "live view" in de viewfinder hebt, daardoor is het met fel zonlicht ook nog goed te zien allemaal.

Maar m'n OM lensjes zijn wel het fijnst om op m'n OM-1 te gebruiken. Dus wellicht loont het de moeite om je wat meer in het matglas te verdiepen en een perfecte te vinden.

@mennovanw , jij gebruikte toch altijd aangepast matglas in je 1D camera?

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bucovaina89
FeareX schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:54:
Mijn OM-1 heeft zowel split view en micro prisma's. Splitview is goed om "ballpark" ok te zitten en die micro prisma's helpen enorm om perfecte focus te krijgen.
Ik probeer live view niet te gebruiken omdat dat veel te lang duurt om telkens in te zoomen, scherp stellen, dan terug uitzoomen om dan mogelijk te herkadreren indien nodig.

Inderdaad! De split view is niet accuraat maar de micro prisma's zijn heel wat accurater _/-\o_ . Maar nog steeds niet zo accuraat als 100% inzoomen met live view. Misschien wat oefening? De tijd dat ik de OM's gebruikte ligt ver achter me :).

Zijn er nog andere matglazen die mogelijk kunnen helpen bij manual focus echt "spot on" te krijgen?

• bucovaina89
Ik denk dat ik deze nodig heb :). De meeste lenzen die ik heb zijn f/2 of helderder :)
A Super Precision Matte screen such as the Ec-S is optimized for wideaperture lenses, specifically those that have a maximum aperture of f/1.8 – f/2.8. It’s best suited for users who frequently manually focus in dim light with fast lenses. Areas that are slightly out of focus will appear more out of focus, making it easier to tell when focus is right-on. Note, however, that with lenses that have a maximum aperture smaller than f/2.8, a Super Precision Matte screen will appear dark and grainy. Different versions of the Super Precision Matte screen are available for EOS-1 series models, EOS 5D, EOS 5D Mark II, and EOS 40D-60D series.
https://support.usa.canon...page=content&id=ART170209

• bucovaina89
Update: BESTELD :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-03 22:22

mennovanw

Canon? You can!

FeareX schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:54:
@mennovanw , jij gebruikte toch altijd aangepast matglas in je 1D camera?
Ja, EC-S matglas. Heb er nu één zitten in een 1DX II die ik even tijdelijk heb. Een groot nadeel van de 5D3/4 vond ik de onmogelijkheid matglazen te verwisselen.

Nu ik weer eens een fijn matglas in een grote optische zoeker heb merk je weer hoe goed dat werkt. Wel rekening houden dat de nieuwere 1D’s de oude EC-S matglazen niet ondersteunen (ze passen wél) en dat je dus altijd iets overbelicht.

Tevens lopen de AF punten niet meer gelijk met de lijnen in het matglas (maar als je dan alle niet cross af-punten uitschakelt - wat ik standaard doe - passen de lijnen weer wel precies).

EF: 17-TSE, 35LII, 50L F1.0, 50 Planar, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 16, 24-70L, 100L, 100-500L
Voigt: 15, 20, 28, 35, 40, 50, 75, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

• FeareX
  • Niet online
Ah top! @mennovanw volgens mij heb je @bucovaina89 over de streep getrokken.

@bucovaina89 ik ben benieuwd naar je bevindingen :) Voor €32 zéker het proberen waard lijkt me!

Canon EOS R | Olympus OM-1

• bucovaina89
@mennovanw : ah super, iemand met praktijk ervaring met dit matglas :) . Hoe verhoudt het matglas zich tot een "standaard" split prism? Dat heb ik nu. De split is half ok, de prisms errond driekwart ok (OK= liveview haarscherp). Is het echt nog beter met de EC-s?

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-03 22:22

mennovanw

Canon? You can!

bucovaina89 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:49:
@mennovanw : ah super, iemand met praktijk ervaring met dit matglas :) . Hoe verhoudt het matglas zich tot een "standaard" split prism? Dat heb ik nu. De split is half ok, de prisms errond driekwart ok (OK= liveview haarscherp). Is het echt nog beter met de EC-s?
Een split prisma is accurater maar gooit de lichtmeter van je camera in de war. Ze zijn voor de 1D serie ook gemaakt, die split prisma dingen.

Als je in perfecte focus bent ontstaat er een soort van ‘sparkle’ in je zoeker op het scherpteveld. Ik kan er iig snel mee focussen..

EF: 17-TSE, 35LII, 50L F1.0, 50 Planar, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 16, 24-70L, 100L, 100-500L
Voigt: 15, 20, 28, 35, 40, 50, 75, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

• bucovaina89
mennovanw schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:53:
[...]

Een split prisma is accurater maar gooit de lichtmeter van je camera in de war.
goh, nu snap ik waarom ik altijd moet onderbelichten

_/-\o_ (maal duizend)

• bucovaina89
@mennovanw : Ik heb de EG-s aangekregen en de eerste testen lijken me erop dat het matglas echt wel beter is (om met manual focus te werken dan de split view met microprisma's. _/-\o_ . Ik heb zelfs foto's van mijn zoontje kunnen nemen, die maar even stil wilde staan. Dat zou me met live view nooit gelukt zijn. Met de micro prisma's waarschijnijk ook niet omdat ik dat op een of andere manier niet echt goed zie.

De EG-s is in mijn beleving beter omdat:
  • Het me accurater lijkt omdat je beter kan zien wat in focus is. Out of focus lijkt overdreven te zijn op een of andere manier
  • De lichtmeter is terug correct
Over die sparkle waar @mennovanw het eerder over had: dat zie ik niet.

• bucovaina89
Nog een kleine aanvulling:

Net van de kat ook wat foto's getrokken met de Samyang 135mm op f/2. Je ziet de structuur van de iris en de individuele haren ragfijn. Ik heb ditmaal niet LiveView ernaast geprobeerd maar het zag er gewoon super uit op pixelniveau ingezoomd.

Conclusie: Dit matglas maakt mijn collectie Samyang lenzen plots vele malen bruikbaarder omdat het vele malen sneller werkt dan LiveView.

LiveView blijft waarschijnijk wel beter als je elke foto opnieuw elk detail uit de foto wil halen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee