Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ik probeer live view niet te gebruiken omdat dat veel te lang duurt om telkens in te zoomen, scherp stellen, dan terug uitzoomen om dan mogelijk te herkadreren indien nodig.FeareX schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:54:
Mijn OM-1 heeft zowel split view en micro prisma's. Splitview is goed om "ballpark" ok te zitten en die micro prisma's helpen enorm om perfecte focus te krijgen.
Inderdaad! De split view is niet accuraat maar de micro prisma's zijn heel wat accurater

Zijn er nog andere matglazen die mogelijk kunnen helpen bij manual focus echt "spot on" te krijgen?
Ja, EC-S matglas. Heb er nu één zitten in een 1DX II die ik even tijdelijk heb. Een groot nadeel van de 5D3/4 vond ik de onmogelijkheid matglazen te verwisselen.FeareX schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:54:
@mennovanw , jij gebruikte toch altijd aangepast matglas in je 1D camera?
Nu ik weer eens een fijn matglas in een grote optische zoeker heb merk je weer hoe goed dat werkt. Wel rekening houden dat de nieuwere 1D’s de oude EC-S matglazen niet ondersteunen (ze passen wél) en dat je dus altijd iets overbelicht.
Tevens lopen de AF punten niet meer gelijk met de lijnen in het matglas (maar als je dan alle niet cross af-punten uitschakelt - wat ik standaard doe - passen de lijnen weer wel precies).
EF: 17-TSE, 35LII, 50L F1.0, 50 Planar, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 16, 24-70L, 100L, 100-500L
Voigt: 15, 20, 28, 35, 40, 50, 75, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts
Pagina: 1