Hippocampus schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:08:
@
Metro2002 & @
-tom-562 Euhm, er zijn nogal wat verschillende versies in omloop maar je gaat mij niet vertellen dat dat blok maar 200 gram meer weegt dan een steek as.
Ik heb het verder ook niet over de weerstand tijdens het fietsen trouwens. Maar je sjouwt het wel al die kilometers mee.
ik wist niet dat er ook slimme fietsenbouwers ware die ook het achterlicht erop aangesloten hebben.
Ik heb net even gekeken en de meeste naafdynamo's wegen rond de 600 a 700 gram.
zoals
deze of
deze
Een wielnaaf zoals
deze weegt zo'n 400 gram. (kon even zo snel geen gewicht van een voornaaf vinden maar dat zal elkaar niet veel ontlopen).
Dus gemiddeld zo'n 200-300 gram extra en in het ergste geval zo'n 500 gram, waar hebben we het uiteindelijk over

En daar gaat ook nog het gewicht van de batterijen vanaf die je niet nodig hebt
We hebben het hier uiteindelijk niet over een racefiets waarbij sommige mensen de bel al te zwaar vinden om mee te zeulen

(stelletje slapjanussen

)
En geloof me, op een commuter fiets is er niets vervelender dan een lekke band krijgen omdat je een paar gram op je banden wilde besparen of zonder licht fietsen omdat je batterijen leeg raakten.
En ja gewicht heeft invloed, zeker als je heuvelop fietst maar je moet het ook niet overdrijven. Mijn fiets plus alle zooi die ik meeneem elke dag (Eten,volledige regenkledingset, fietspomp, plakset, portomonee, telefoon, oortjes, sleutels, zonnebril etc ) gaat ruim over de 20kg heen en daar moet ik ook bruggen, viaducten, flyovers en bv de beneluxtunnel mee omhoogfietsen en dat gaat prima
Liever
iets zwaarder omhoog trappen en redelijk verzekerd zijn van een droge en probleemloze fietsrit dan fractioneel lichter omhoog fietsen met het risico op een nat pak, lekke band of zonder verlichting komen te zitten.
-tom-562 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:56:
[...]
Bij mijn Cube brandt het achterlicht ook op de naafdynamo. En echt, het verschil is niet merkbaar als je fietst (ik was er eerst ook bang voor). En qua gewicht, een keertje poepen op de WC maakt meer verschil

Ik heb ook een cube

Ik begrijp echt niet waarom fabrikanten niet even dat extra kabeltje trekken en het achterlicht ook aansluiten, zo loop je nog met batterijtjes te hannessen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Metro2002 op 28-07-2021 09:20
]