Fietsadvies, wat te kopen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:22

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Ik zag nog geen algemeen topic voor reguliere fietsen, dus maar even een lostopic.
(Mogelijk interessant om dit aan te maken, ik zie veel van dezelfde vragen voorbij komen).
Maar goed, hier gaat hij;

Hier weer iemand die niet weet wat hij moet kopen.

Doel: Woon/werk verkeer (ca. 10km enkele rit) / kleine boodschappen / zo nu en dan recreatief rondje
Budget: ca. € 600,00
Eisen: versnellingen, handremmen, bagagedrager, comfortabele houding.

Tot zover heb ik 3 fietsen op het oog en vroeg me af wat jullie advies is. (voor deze opties of mogelijke alternatieven).

Winkel is gekozen omdat hij veel heeft en relatief dichtbij is.

https://www.12gobiking.nl/trek-verve-1-eq-2021
https://www.12gobiking.nl/cube-touring-2021
https://www.12gobiking.nl/sensa-campagna-24-2021

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:19
Voor de 10KM zou ik voor een simpeler model gaan. Daarmee bedoel ik drie versnellingen en terug trap rem.
De twee voornaamste redenen hiervoor is omdat de fiets dan aanzienlijk minder interessant is om te stelen (fiets met derailleur = meer geld, denken fietsdieven). Tevens is de fiets dan makkelijker in onderhoud en betrouwbaarder, en vooral dat laatste wil je wel hebben voor een woon-werk fiets.

https://www.12gobiking.nl/batavus-packd-start-3v-2021

Bijvoorbeeld :)

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:22
Die Trek die TS aangeeft valt bij mij sowieso af.

Fiets met Shimano naaf zou voor mij ook de voorkeur hebben.
Alfine naaf is beter maar onnodig duur. Nexus is prima, maar ik zou geen 3V nemen. Oké, misschien minder diefstal gevoelig maar als je 10 km moet fietsen er je fiets is zwaar en heeft 3V zou ik mij er toch aan gaan irriteren.

Ik heb jaren woon-werk gedaan met een gazelle met nexus 8 naaf (11 km). En met een paar licht lopende banden er onder, ging ik liever met de gazelle dan met de racefiets (scheelt nogal een omkleed ritueel).

Daarnaast 12go doet zich goedkoop voor, maar behalve een verdwaalde aanbieding zijn ze dat niet!
Loop ook eens bij je lokale fietsenmaker binnen, vraag opeens wat hij voor je kan betekenen!
10-15% korting op een nieuwe fiets is echt niet raar ofzo (of het moet via een gaar fietsenplan zijn, of een fiets die door Corona schaars is (racefiets of e-bike)).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:15:
Voor de 10KM zou ik voor een simpeler model gaan. Daarmee bedoel ik drie versnellingen en terug trap rem.
De twee voornaamste redenen hiervoor is omdat de fiets dan aanzienlijk minder interessant is om te stelen (fiets met derailleur = meer geld, denken fietsdieven). Tevens is de fiets dan makkelijker in onderhoud en betrouwbaarder, en vooral dat laatste wil je wel hebben voor een woon-werk fiets.

terugtraprem vind ik echt verschrikkelijk, dus handremmen is voor mij echt een must. (ben een zeurpiet wat dat betreft). Verder is van die 10km ongeveer 8km door open weilanden, dus wat meer keuze aan versnellingen heeft dan wel mijn voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:23

Rmg

Sowieso zou ik als het onderhoudbaar moet zijn geen naafversnelling nemen.

Die zijn hoogstens onderhoudsarm, maar niet onderhoudbaar.

Alleen al het oliedompel bad dat elke 5000km voorgeschreven word voor Nexus naven is duur (met de Shimano olie) en een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
ik heb een poos gefietst op een fiets met de kabels aan de buitenkant (zoals ik spotte bij de cube) en ik vond dat absoluut niet geschikt voor woon-werk verkeer. Mensen die heel dicht langs je fietsen trekken perongeluk aan/raken verstrikt in de kabels

Maar als jij alleen door open weiland fietst is het misschien minder vervelend.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:18
ansichtkaart schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:27:
ik heb een poos gefietst op een fiets met de kabels aan de buitenkant (zoals ik spotte bij de cube) en ik vond dat absoluut niet geschikt voor woon-werk verkeer. Mensen die heel dicht langs je fietsen trekken perongeluk aan/raken verstrikt in de kabels

Is dit een grap?

Uit de TS lijkt de Trek de beste remmerij te hebben, hydraulische schijfremmen. De Cube heeft het hoogst aangeschreven versnellingsapparaat van de 3 en voorvering itt de trek. Het nadeel van de Cube is dat er geen ringslot op lijkt te zitten, de Sensa en de Trek hebben wel een ringslot en de Sensa heeft ook voorvering.

Ik zou voor de Cube gaan

[ Voor 27% gewijzigd door Jampot007 op 22-07-2021 08:32 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-07 21:05

TTLCrazy

Listen to Frankie

Daar heb ik werkelijk waar nog nooit last van gehad.
Rmg schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:26:
Sowieso zou ik als het onderhoudbaar moet zijn geen naafversnelling nemen.

Die zijn hoogstens onderhoudsarm, maar niet onderhoudbaar.

Alleen al het oliedompel bad dat elke 5000km voorgeschreven word voor Nexus naven is duur (met de Shimano olie) en een hoop gedoe.
Ik heb al heel wat nexus versnellingsfietsen gehad en nog nooit onderhoud aan de naaf gedaan. Ze schakelden nog even goed als de eerste keer. Van een fiets die ik mij kan herinneren (Batavus Adagio) heb ik meer dan 20.000km mee gefietst voordat ik deze inruilde. Het enige wat sleet aan die fiets waren de banden. De roller brakes zijn ook nagenoeg onderhoudsvrij.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:06
Er is niet echt een goed antwoord voor een fiets..
Ja er zijn goede fietsen, en slechte.

Bij 12go hebben ze een gelegenheid om fietsen te testen. Ga er heen bekijk wat fietsen binnen je budget en eisen en vraag of je op die paar fietsen een rondje mag fietsen.

wil je wat sportiever? of toch een ouderwetse herenfiets. of vind je een lage instap fijn dan kan je ook een dames model nemen.

Naafversnelling is een goede optie onderhoudsarm idd Mwaar wat @Rmg aangeeft, als er onderhoud nodig is. dan is het wel een werkje.. Maar als jij gemiddeld zo'n 20/30 km/per dag rijd. en er is na 5000 KM onderhoud nodig. dat zijn 166 ritjes. Maar mijn ervaring is dat je makkelijk een jaar kan fietsen zonder problemen.. Hierna heb je wel wat onderhoud nodig. Dat zou ik dan gewoon bij de fietsenwinkel laten uitvoeren.. Veelal kunnen naafversnellingen veel voudige aan.. Ik heb er nog nooit onderhoud aan gehad.

@ansichtkaart hoe dan?? je remkabels komen niet buiten je fiets.. en veelal alle kabels gaan of door je frame of strak langs je fram.. Nooit immer gezien dat iemand verstrikt raakt in remkabels van een ander.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Ik zou willen dat ik een grapje maak ik heb een ongeluk gehad met iemand die aan mijn kabels bleef haken. en hij daardoor gekke stuurbewegingen maakte en het einde oefening was. Sindsdien wil ik weggewerkte kabels. voor mij is dat een must. het was maar iets om persoonlijk over na te denken of je

Nu weet ik niet hoe rustig jullie woonwerkverkeer is maar bij mij was het echt geen personal space op veel oversteekplekken en nu kan je zeggen dat veelal de kabels door het frame gaan maar dat is dus niet het geval bij de cube https://www.12gobiking.nl/cube-touring-2021.. ik wil iig een fiets met solide wegwerking van kabels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 11:24
Let wel dat er op diverse punten is bezuinigd bij een dergelijke fiets. Ik heb zelf een model van Kalkhoff (Endeavour) wat hier iets boven staat (was in 2015 799 adviesprijs). Die worden in dezelfde fabriek gemaakt als Focus en Gazelle E-bikes, maar ondanks dat hij grootste deel van de tijd ongebruikt in de schuur staat is de fiets op sommige onderdelen wel aan het roesten. Denk aan trappers, snelspanner, boutje van de topcap, voorvorkpoten etc. Daar is dus niet overal RVS toegepast bijvoorbeeld. En je moet je ketting goed blijven onderhouden, vooral als je er in de winter mee op pad gaat. Pekel en open ketting = instant roest.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In deze tijd waarin veel mensen hun fiets inruilen voor een Ebike, zie ik zat aantrekkelijke tweedehands fietsen bij de fietsenmakers staan. Zeker bij jouw gebruiksbehoefte misschien een prijsvriendelijke overweging: een goedkopere versie van de fietsen die je nu voorstelt, of een luxere versie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Van deze drie zou ik voor de Trek gaan, juist omdat deze géén voorvering heeft. Ik denk alsvolgt: hoe meer features hoe meer het budget verdeelt moet worden en hoe goedkopere onderdelen er gekozen worden.

Ik zou zelf misschien iets meer uitgeven en voor deze gaan: https://www.12gobiking.nl/sensa-superlite-24-2021 of nog iets erbij en deze kiezen: https://www.12gobiking.nl/batavus-dinsdag-sport-30-2021 gewoon om uit die pure budgetklasse te komen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:26

-tom-562

Oliesjeik

Jampot007 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:29:
[...]

Is dit een grap?

Uit de TS lijkt de Trek de beste remmerij te hebben, hydraulische schijfremmen. De Cube heeft het hoogst aangeschreven versnellingsapparaat van de 3 en voorvering itt de trek. Het nadeel van de Cube is dat er geen ringslot op lijkt te zitten, de Sensa en de Trek hebben wel een ringslot en de Sensa heeft ook voorvering.

Ik zou voor de Cube gaan
In ringslot kost de wereld nou weer ook niet uiteindelijk :P

Ik heb zelf een Cube Touring EXC van 2 jaar oud (de EXC is wat luxer, heeft een Shimano Deore schakelset en hydraulische schijfremmen en nog wat dingetjes). Ben erg tevreden over de bouwkwaliteit. Qua remmen, hydraulische velgremmen kunnen ook knetterhard remmen en doen zeker niet onder voor hydraulische schijfremmen. Mijn vriendin heeft een Gazelle met hydraulische velgremmen en die remt haast nog beter dan mijn Cube met hydraulische schijfremmen.

Ik zou denk ik voor de Cube gaan, aangezien je daar het stuur beter in kan stellen. Ik heb een poosje gefietst op mijn Cube met het stuur 'sportief' ingesteld (voorover leunen), in mijn eentje kan ik dan lekker doortrappen. Maar als ik samen fiets met andere mensen zit ik liever wat relaxter, het stuur zet ik dan omhoog (fijner voor mijn polsen).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:18
-tom-562 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:00:
[...]

In ringslot kost de wereld nou weer ook niet uiteindelijk :P
Moet er wel een bevestigingspunt voor zitten... (ik zie m niet)

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de tips, hier zitten zeker nuttige tussen.

Een tweedehands fiets bij een lokale fietsenmaker niet eens over nagedacht, dat is nog wel een hele goede om te onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik ben ooit met de hond aan de riem gaan fietsen, met een herenfiets. Je kunt denk ik wel raden waarom ik nooit meer een herenfiets kies ;)

Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar wat jij hebt ervaren is niet gebruikelijk.

Ik zou nooit een fiets kiezen voor dit soort gebruik met derailleur. Verder heeft een naafversnelling maar weinig onderhoud nodig, en zit alles in de naaf @Rmg Enige is als de rollerbrake geluid gaat maken, dat je een Tube Shimanovet koopt, en dat er in spuit. (Heel makkelijk zelf te doen, dopje er af spuit er in en drukken maar, terwijl je langzaam je wiel draait) Ik ken niemand die elke 500km zijn naven laat spoelen

@Mad-Matt
oa https://www.fietsenwijk.nl/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 11:24
Let wel dat een Nexus 7 naaf in de meest gebruikte versnellingen de meeste weerstand heeft. Disclaimer: dit was altijd zo, wellicht is tegenwoordig anders.

https://files.fietsersbon...adsfietsen2010januari.pdf

Derailleur loopt het lichtst, maar geeft meer onderhoud/afstelling. Alternatief is budget ophogen voor een Nexus 8 of tweedehands kijken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ga ze testen!

Ik zie een hoop sportieve modellen langskomen (zadel even hoog als stuur).
Persoonlijk vind ik dat drama. Slecht voor m'n rug en er komt (te) veel druk op m'n polsen. Ik vind het gewoon niet comfortabel. Collega's met een sportieve fiets komen er ook vaak op terug. Leuk om te sporten of mountainbiken, maar niet voor woon-werk.

Ik zou wel voor minimaal 7 versnellingen gaan, zoals je zelf al aangeeft. Ik fiets zelf minder kilometers maar vind het wel een pre. Ik zou persoonlijk ook wel iets sportiever doen dan zo'n Cortina stadsfiets of Gazelle Esprit. Open kettingkast (derailleur) vergt wel veel onderhoud. Ondanks dat ik het zelf wel heb zou ik voor een volgende fiets wellicht voor dichte kast gaan.

Bij dezen kort mijn ervaring, het is even afwegen wat jij hierin belangrijk vindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:46

Marc H

- - Is wakker - -

Neem geen fiets met voorvering.

Een verende voorvork is duurder als een simpele aluminium voorvork, de goedkope zijn bagger van kwaliteit en werking, op het Nederlandse wegennet totaal niet nodig en het is ook nog eens zwaarder. En waarvoor? Die paar hobbels en kuilen?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:39
Tweedehandse was onze ervaring dat een herenfiets zo 100 a 200 euro duurder was dan een vergelijkbare damesfiets. Ook met opstappen met evt kinderen, mocht dat in de plannen zitten, is het een must. Zwaai je been maar eens over een achterstoeltje inclusief kind heen :+

Dingen om nog op te letten is hoe de dynamo werkt of dat het gewoon LED lampjes op batterijen zijn. Je rijdt veel door weilanden zeg je, dus zichtbaarheid lijkt me essentieel. Voordeel van een naafdynamo is dat je lampen altijd aan kunnen staan, nadeel is dat je altijd iets meer weerstand hebt. Waarom harder werken als het niet nodig is :D Zadel is ook belangrijk, kun je natuurlijk makkelijk vervangen maar er zit nogal een verschil in qua comfort.

Qua versnellingen heb ik er 24 (3x8), maar 8 zou prima zijn. Nu schakel ik vaak toch van 1 naar 3 naar 5 naar 7, etc. Belangrijkste is een goede fietspomp om je banden (vooral achter) goed te houden.

[ Voor 35% gewijzigd door Arjan90 op 22-07-2021 10:26 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NoepZor schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:18:
Let wel dat een Nexus 7 naaf in de meest gebruikte versnellingen de meeste weerstand heeft. Disclaimer: dit was altijd zo, wellicht is tegenwoordig anders.

https://files.fietsersbon...adsfietsen2010januari.pdf

Derailleur loopt het lichtst, maar geeft meer onderhoud/afstelling. Alternatief is budget ophogen voor een Nexus 8 of tweedehands kijken.
Het gaat om stukjes van 10km enkele reis, en zwaar trappen valt er mee. 99% van de fietsers heeft te zachte banden(vaak achter)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 21:42
-Ben zelf erg blij met mijn onderhoudsarme Alfine 8 en Gates Belt drive. Zou voor woon-werkverkeer niet terug willen naar derrailleur (+ ketting!)
-Geveerde voorvork klinkt leuk maar echt nutteloos in jouw geval en onnodig zwaar. Als je wat dikker bandjes neemt bieden die vering genoeg.

Is er geen fietsenplan waardoor je je budget nog wat kan ophogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Jampot007 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:01:
[...]

Moet er wel een bevestigingspunt voor zitten... (ik zie m niet)
Dacht ik bij de mijne ook (was niet zichtbaar op de foto's). Aan de voorkant van de diagonale framebuizen onder het zadel zaten bij mij de montagegaten in het frame
Cheesy schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:20:
Ga ze testen!

Ik zie een hoop sportieve modellen langskomen (zadel even hoog als stuur).
Persoonlijk vind ik dat drama. Slecht voor m'n rug en er komt (te) veel druk op m'n polsen. Ik vind het gewoon niet comfortabel. Collega's met een sportieve fiets komen er ook vaak op terug. Leuk om te sporten of mountainbiken, maar niet voor woon-werk.

Ik zou wel voor minimaal 7 versnellingen gaan, zoals je zelf al aangeeft. Ik fiets zelf minder kilometers maar vind het wel een pre. Ik zou persoonlijk ook wel iets sportiever doen dan zo'n Cortina stadsfiets of Gazelle Esprit. Open kettingkast (derailleur) vergt wel veel onderhoud. Ondanks dat ik het zelf wel heb zou ik voor een volgende fiets wellicht voor dichte kast gaan.

Bij dezen kort mijn ervaring, het is even afwegen wat jij hierin belangrijk vindt.
Steekt hand op :') Ik heb inmiddels dus het stuur vrij hoog staan (stuurstang bijna verticaal), dat is om te touren/rustig te fietsen een stuk comfortabeler

[ Voor 60% gewijzigd door -tom-562 op 22-07-2021 10:46 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 20:53
Hier al een jaar of 10 een Gazelle met Nexus 8 naaf, rollerbrakes en naaf dynamo (alleen voorlamp).

Mijn tips:
- neem een naafversnelling met dichte kettingkast
- leg er een stel banden onder met een goede antilek breakerlaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
bszz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:29:
-Ben zelf erg blij met mijn onderhoudsarme Alfine 8 en Gates Belt drive. Zou voor woon-werkverkeer niet terug willen naar derrailleur (+ ketting!)
-Geveerde voorvork klinkt leuk maar echt nutteloos in jouw geval en onnodig zwaar. Als je wat dikker bandjes neemt bieden die vering genoeg.

Is er geen fietsenplan waardoor je je budget nog wat kan ophogen?
Goede suggestie, ik heb het gelijk nagevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:57
Ik zou gaan voor een mooie 2de hands gazelle, ouder model. Die kan je vaak voor een fractie van de nieuwprijs kopen en dan heb je gewoon een super luxe en mooie fiets voor relatief weinig geld. En gazelle is top kwaliteit.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-07 20:30
Ik zou het budget ophogen. Minimaal Shimano Deore en geen verende vork. Verder zo min mogelijk poespas. Het wordt je dagelijkse vervoer en je wilt dat het lang meegaat. De sportieve houding ligt mij wel, maar dat is persoonlijk.

Stevens 6X Lite ofzo is mooi.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Zojuist reactie van O&O (onze PZ afdeling) we hebben een fietslening plan.
Dus maar eens in verdiepen, daarmee kan ik het budget zeker oprekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:14

vrotogel

leest vooral mee

Voor het budget zou ik ook voor een goede tweedehands fiets gaan. Met al die inruil op electrische fietsen tegenwoordig moet dat vast wel te vinden zijn.
Dingen die voor mij een must zouden zijn::
- rollerbrakes (of schijfremmen)
- nexus 8 versnellingen.

De nexus 7 en de nexus 3 vind ik geen fijne versnellingsnaven. (indirect / zwaar trappen of te weinig bruikbare versnellingen)
Edit:
En als je fietsenplan hebt (dus fiets uit brutoloon) zou je verder kunnen kijken. Ik heb zo bij fietsenstunt een BSP Voyager N8 Belt (CDX) met naafdynamo voor 900 euro bruto kunnen kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door vrotogel op 22-07-2021 12:24 ]

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Ik ben net even gekeken in het plan, dat gaat over reiskosten die ingehouden worden om je fiets terug te betalen. Maar nu met corona is het reiskosten gebeuren helemaal op de schop gegaan, dus maar even gevraagd hoe dat nou precies zit.

Als dit allemaal mogelijk is, dan kan ik inderdaad verder kijken dan het huidige budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-07 20:30
Goed nieuws! Ik ben de tevreden bezitter van een Stevens 8X Lite. Regelmatig fiets ik er 26 km Woonwerk mee. Kost je wel veel tijd, maar het rijdt fantastisch!

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:13
Mad-Matt schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:27:
Ik ben net even gekeken in het plan, dat gaat over reiskosten die ingehouden worden om je fiets terug te betalen. Maar nu met corona is het reiskosten gebeuren helemaal op de schop gegaan, dus maar even gevraagd hoe dat nou precies zit.

Als dit allemaal mogelijk is, dan kan ik inderdaad verder kijken dan het huidige budget.
Toevallig niet een FiscFree regeling bij de werkgever?

Heb 2 Trek en 1 Cube in de schuur staan. Cube is momenteel mn hoofdfiets, want met trapondersteuning en dat is gewoon prettig hier in de omgeving. Moet wel opmerken dat de beide Trek fietsen toch wat luxer afgewerkt zijn.

Als ik uit die 3 fietsen moest kiezen, de 1e, want hydraulische schijven. Zeker met nat weer ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
ozzynator schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:46:
[...]

Toevallig niet een FiscFree regeling bij de werkgever?

Heb 2 Trek en 1 Cube in de schuur staan. Cube is momenteel mn hoofdfiets, want met trapondersteuning en dat is gewoon prettig hier in de omgeving. Moet wel opmerken dat de beide Trek fietsen toch wat luxer afgewerkt zijn.

Als ik uit die 3 fietsen moest kiezen, de 1e, want hydraulische schijven. Zeker met nat weer ideaal.
Die regeling ken ik niet, ik werk voor een gemeente en dit is het enige plan waar ik wat over gehoord heb.

Met een wat ruimer budget vind ik de Batavus Dinsdag een erg mooie fiets en qua uitrustig zit het volgens mij ook wel goed als ik het zo zie.

https://www.batavus.nl/stadsfietsen/dinsdag-sport-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik vergelijk je beoogde gebruik met dat van mijn zoon. Die rijdt dagelijks naar school (9km enkele reis), vrienden, winkels etc.
Hij heeft deze:
https://www.12gobiking.nl/gazelle-puurnl-7v-2021

Heel anders dan waar jij naar kijkt maar prima geschikt voor het gebruik. (En lekker stevig) Voor toeristisch gebruik is misschien het nadeel dat de houding niet heel sportief is. Wel comfortabel maar niet echt om snelheid te maken.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een derailleur is ook vrij onverwoestbaar volgens mij (ik denk sterker dan een naaf). Ik heb een Giant van meer dan 30 jaar oud die ik gebruik voor kleinere tochtjes naar het station maar ook langere fietstochten (het is mijn enige fiets). Er moet misschien een keer een nieuwe casette met tandwielen op, maar die is op deze fiets pas een keer vervangen (moest omdat de ketting brak). Het wordt wel wat sneller vies, vooral in de lente en herfst natuurlijk als het veel regent (in de herfst rijdt je dan ook vaak nog door zo'n drap van bladeren).

En een terugtraprem remt veel slechter. Je hebt inderdaad minder onderhoud, maar het gaat dan wel weer wat sneller kapot (handremmen kan alleen het kabeltje breken en zijn dubbel uitgevoerd en remmen daardoor ook veel beter).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Arjan90 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:21:
Tweedehandse was onze ervaring dat een herenfiets zo 100 a 200 euro duurder was dan een vergelijkbare damesfiets. Ook met opstappen met evt kinderen, mocht dat in de plannen zitten, is het een must. Zwaai je been maar eens over een achterstoeltje inclusief kind heen :+
Bij mijn herenfiets kan ik mijn been prima over de buis in het midden zwieren hoor :P Voelt wat onwennig de eerste keren maar ondertussen is het een gewoonte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:39
Admiral Freebee schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Bij mijn herenfiets kan ik mijn been prima over de buis in het midden zwieren hoor :P Voelt wat onwennig de eerste keren maar ondertussen is het een gewoonte.
Met een voorzitje erbij krijg ik dat in ieder geval niet voor elkaar :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 17:24

aap

Ik heb toen onze zoon achterop de fiets moest ook een damesfiets gekocht.
Staat niet zo stoer, maar is echt veel prettiger met het opstappen. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Ik zie dat de jongens van middelbare schoolleeftijd ook vaak op damesmodellen fietsen, dus in de nieuwe generatie is het blijkbaar ook geen taboe meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Een derailleur is ook vrij onverwoestbaar volgens mij (ik denk sterker dan een naaf). Ik heb een Giant van meer dan 30 jaar oud die ik gebruik voor kleinere tochtjes naar het station maar ook langere fietstochten (het is mijn enige fiets). Er moet misschien een keer een nieuwe casette met tandwielen op, maar die is op deze fiets pas een keer vervangen (moest omdat de ketting brak).
Dat houd je lang vol zeg.
Mijn vrouw en ik hebben 5 jaar geleden een Gazelle gekocht en ongeveer tegelijkertijd hebben we nu een nieuwe casette en ketting nodig. Als ik het moet inschatten hebben we er 10.000 km mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:22
aap schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:21:
Ik heb toen onze zoon achterop de fiets moest ook een damesfiets gekocht.
Staat niet zo stoer, maar is echt veel prettiger met het opstappen. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Ik zie dat de jongens van middelbare schoolleeftijd ook vaak op damesmodellen fietsen, dus in de nieuwe generatie is het blijkbaar ook geen taboe meer.
Inderdaad. Ik heb een perfecte Gazelle, maar met stoeltje voor en achterop is opstappen een drama.

Toen ik die fiets 15 jaar geleden kocht had ik nog nooit over kinderen nagedacht. Hij is verder nog perfect, vind het ook zonde om een dames fiets te kopen. Zeker omdat dan een goedkoop modelletje niet zo licht fietst.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:53
Mad-Matt schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:47:
[...]

Die regeling ken ik niet, ik werk voor een gemeente en dit is het enige plan waar ik wat over gehoord heb.

Met een wat ruimer budget vind ik de Batavus Dinsdag een erg mooie fiets en qua uitrustig zit het volgens mij ook wel goed als ik het zo zie.

Dan zou ik eerder neigen naar de standaard Dinsdag of Dinsdag Exlusive met riemaandrijving.

Derailleur en open kettingkast betekent veel onderhoud. Regelmatig de ketting schoontrekken en smeren. Zeker als het slecht weer is, moet je dat meerdere keren per week doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002

Metro2002

Memento mori

Het is een beetje een nét niet budget. Fietsen die 200-300 duurder zijn zijn vaak echt vele malen beter qua afmontage, betere banden, rollen lichter etc.

Als je van plan bent in slecht weer te gaan fietsen: Géén open kettingkast (liever een riem of dichte kettingkast) en bij voorkeur schijfremmen. (regen, modder etc vreten je velgremblokjes nog sneller op dan je 'aaaand its gone' kan zeggen)

Ik zou echt voor een klasse hoger gaan shoppen, fietsen van rond de 600 euro zijn het vaak net niet, altijd wel op iets bezuinigd waar je later spijt van krijgt.

Wordt het een fiets voor 'af en toe' die 10km fietsen dan maakt het natuurlijk minder uit maar wil je elke dag fietsen en bij voorkeur ook door weer en wind dan zou ik echt je budget iets verhogen.

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 22-07-2021 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Allen bedankt. Iets wat mij duidelijk is dat dit ook weer een geval is van "Buy once, Cry once"
Dus dan maar iets meer uitgeven.

Ik ben erg gecharmeerd van de Batavus Dinsdag en de exclusive met riem is wel erg interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-07 20:31

Managelorian

“This is the workflow.”

Ten overvloede sluit ik me nog even aan bij de vele mensen die aanraden om niet voor de Shimano Nexus 7 te gaan, maar voor de 8. De laatstgenoemde fietst merkbaar lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Managelorian schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:59:
Ten overvloede sluit ik me nog even aan bij de vele mensen die aanraden om niet voor de Shimano Nexus 7 te gaan, maar voor de 8. De laatstgenoemde fietst merkbaar lichter.
Bedankt, bevestigd maar weer wat mensen al zeiden, prettig :)
Zit nu te kijken naar een van de volgende:

https://www.12gobiking.nl/batavus-finez-exclusive-a8-2021
https://www.12gobiking.nl/cube-travel-pro

Zoals jullie zien is het budget een stuk omhoog gegaan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Zo'n riemaandrijving, ik ken het zelf niet maar mijn buurman die veel woon-werk fietst is daar zeer tevreden over. Lijkt mij dus een goede keus! Budget gaat wel flink omhoog, maar als het kan lijden.... je hebt wel een veel mooiere fiets.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Mad-Matt ik zou wegblijven van een derailleur, leuk en veel versnellingen maar voor een stadsfiets onhandig en onnodig. Je kunt uit de voeten met een 7 naaf versnelling, maar een mooiere is een bijv. een Nexus 8 die 1:1 loopt in de 5 (heerlijk) of zelfs een Alfine 8 (Nexus 8 met olie). Tezamen met een riem heb je een prachtige fiets.

Pre-edit: ik zie dat je met je laatste post dit al hebt :P ik zeg niets meer.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:03

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter fietst 10 km enkele reis per dag. Bij een voltijds werkweek is dat 100 km per week. Rekening houdend met vakantiedagen komt dat op 4000 km per jaar. Tel ik er nog wat kilometers bij op voor plezierritjes, dan is 5000 km per jaar geen gek uitgangspunt. Als we uitgaan we een gemiddelde fietssnelheid van 15 km/h, zit topicstarter 333 uur per jaar op die fiets.

Ik verwacht dat iedereen die geen versnellingen aanraadt fors onderschat hoe intensief deze fiets gebruikt gaat worden.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
Persoonlijk zou ik nooit meer een stadsfiets met verende vork kopen en al helemaal niet met verende zadelpen.

Mijn fiets had beide, de zadelpen heb ik na 500meter al laten vervangen door een vaste. De verende voorvork heb ik nog wel, dat is meer werk om te vervangen.

Verder heb ik na mijn 7 naaf stuk was een 8 naaf erop gezet. Iedereen hier heeft het al gezegd, maar het verschil is onwaarschijnlijk groot.

Ik heb zelf de Cube travel pro ook al op de shortlist staan voor de volgende fiets :)

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
elleP schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:23:
Persoonlijk zou ik nooit meer een stadsfiets met verende vork kopen en al helemaal niet met verende zadelpen.

Mijn fiets had beide, de zadelpen heb ik na 500meter al laten vervangen door een vaste. De verende voorvork heb ik nog wel, dat is meer werk om te vervangen.

Verder heb ik na mijn 7 naaf stuk was een 8 naaf erop gezet. Iedereen hier heeft het al gezegd, maar het verschil is onwaarschijnlijk groot.

Ik heb zelf de Cube travel pro ook al op de shortlist staan voor de volgende fiets :)
Goede tip! Zal wel persoonlijk zijn maar ik werd ook compleet zeeziek van een verende zadelpen (is gelukkig eenvoudig te vervangen maar kost wel geld. Mogelijk dat je dat bij aankoop direct kunt regelen - al is een zadelpen niet heel duur en makkelijk zelf te verwisselen, wel goed op de maat letten want er zijn veel verschillende diameters....)

Een verende voorvork heb ik ook, stuurt minder strak maar daar valt mee te leven. (Een klinkerweg nemen met de racefiets - keiharde dunne bandjes, stijf frame en helemaal geen vering - is het andere uiterste en ook niet lekker)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:49
Allicht niet wat je zoekt alleen je zou ook naar een hybride fiets kunnen kijken, deze zitten tussen racefietsen en stadsfietsen in, als je zelf onderhoud kunt doen. Ook is een hybride fiets veel sneller.

Zo'n fiets vraagt meer onderhoud alleen dit is veel makkelijker zelf te doen, een band plakken gaat veel sneller omdat je gemakkelijk de wielen los kunt halen.

Ik koop mijn fietsen altijd tweedehands, krijg je veel meer voor je geld en een nieuwe fiets heeft na een paar jaar evenveel onderhoud.

[ Voor 15% gewijzigd door Roderiktweaker op 22-07-2021 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Dan zou ik eerder neigen naar de standaard Dinsdag of Dinsdag Exlusive met riemaandrijving.

Derailleur en open kettingkast betekent veel onderhoud. Regelmatig de ketting schoontrekken en smeren. Zeker als het slecht weer is, moet je dat meerdere keren per week doen.
Als iemand die met een open kettingkast en derailleur het hele jaar door rijdt: Hoe dan? Oké mijn woon-werk verkeer is niet al te ver, maar ik kom nog geen eens in de buurt van meerdere keren per week schoonmaken. En dan rijd ik echt niet met een piepende verroeste ketting ofzo. Natuurlijk als er sneeuw ligt + gestrooid wordt gaat het sneller, maar van wat regen roest je ketting echt niet meteen weg als je hem niet direct schoonmaakt.

Overigens voor gebruik van een TS zal een Nexus 7, en liever nog een 8, ook prima zijn hoor. Maar laten we onderhoud met derailleur nou ook niet overdrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 22-07-2021 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:49
Klopt, om de paar maanden schoonmaken met WD40 en daarna smeren volstaat bij mij prima. Een voordeel van derailleur is dat het simpel is en veel soepeler loopt dan een naaf versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:02
Joris748 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Ik heb zelf de Batavus Dinsdag Exclusive met riem en Nexus 8. Woon - werk is 14 km enkele reis. De Dinsdag bevalt erg goed. Wel iets boven je budget maar misschien te regelen via je werk.

Mijn vrouw heeft een Batavus Fonk met 7 versnellingen. Fietst ook prima en binnen je budget Verschil tussen 7 en 8 is vreemd genoeg wel merkbaar. Met 8 lijkt het net wat lichter/soepeler te gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Pannekoek81 op 22-07-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Nu online
Ik zou absoluut voor zo weinig mogelijk design plastic gaan, niets verends (kan met het budget geen kwaliteit zijn) en een versnellingsnaaf. Bedrade voor en achterlamp kan een leuke plus zijn. En waarom zijn er überhaupt fietsen met enkel een voordrager, de meest ongunstige plaats iets te vervoeren.

Rij zelf al ruim 10 jaar op een Stevens souvereign is een hele andere prijsklasse maar ook een hele saaie fiets in onderhoud. Elk jaar de olie in de naaf vervangen, nieuwe ketting, banden, remblokjes indien nodig. Begin dit jaar heb ik een andere velg in het achterwiel laten spaken omdat deze na ruim 60000 kilometer op was (zijkant velg doorgeremd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtthw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-07 14:23
Refro schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:31:
En waarom zijn er überhaupt fietsen met enkel een voordrager, de meest ongunstige plaats iets te vervoeren.
Met een kind achterop is een voordrager met een kratje voor mij noodzakelijk om nog wat boodschappen mee te kunnen nemen. De kleine fietstas die ik nog net achter het zitje kwijt kan volstaat niet. Met het laatste deel wel eens: het is niet de meest ideale plaats om iets van gewicht te vervoeren.
Edit: over het woord 'enkel' heen gelezen, excuus ;)

Mijn persoonlijke voorkeur voor een fiets is zo basic mogelijk zonder gekke plastic designfratsen. Als er een keer iets kapot gaat is het prettig als je gewoon universele onderdelen kan gebruiken om het te vervangen.
Voorbeeld: de oude Gazelle fiets van mijn vriendin had een designachterlicht. Specifiek Gazelle en kost een vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door mtthw op 22-07-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Nu online
mtthw schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:31:
[...]

Met een kind achterop is een voordrager met een kratje voor mij noodzakelijk om nog wat boodschappen mee te kunnen nemen. De kleine fietstas die ik nog net achter het zitje kwijt kan volstaat niet. Met het laatste deel wel eens: het is niet de meest ideale plaats om iets van gewicht te vervoeren.
Maar daar zeg je het zelf al, achter heb je al in gebruik voor wat anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-07 00:33

Verkoopbaarheid is het interessantst voor fietsendieven. Niet het aantal versnellingen.

Qua onderhoud en betrouwbaarheid heb ik nog nooit verschil gemerkt tussen een fiets met 3 versnellingen of bijv. eentje met 27 versnellingen.

Enige wat relevant kan zijn is de bandenkeuze. Meer specifiek: lekbestendigheid. Wel praktisch voor woonwerkverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik zou graag pleiten voor geen versnellingen. En al helemaal geen vering welke heel veel kracht opsouppeerd.

Elke vorm van versnellingen geeft verlies. Ik heb jaren 2x 12km per dag gefietst op een eerste generatie VanMoof. Single speed, geen vering. Zeer onderhoudsarm en geen verliezen. Ook in de open polder en een stevige helling daardoor goed te doen. Misschien 1x per jaar met windkracht 7 tegen problematisch maar allicht kan je dan toch met het OV. Deed ik ook als het hoosde.

Na een paar jaar achtertandwiel en ketting versleten op de VanMoof. Paar tientjes. Had m'n Goldline Gazelle tourfiets met Shimano Deore XT ook. Bon was ook een 7x zo hoog!

[ Voor 20% gewijzigd door bombadil op 22-07-2021 22:20 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:49
Persoonlijk zou ik gewoon lekkere sporthybride/toerfiets nemen, met derailleur. Het schoonmaken van je ketting is een 5 minuten klusje, misschien eens in de drie maanden? Een ketting wordt inderdaad vies, maar aangenomen dat je niet over gravelpaadjes naar werk gaat, moet dat goed te doen zijn. Tijdens een mini-fietsvakantie vorig jaar zomer van +- 600 km (voor jou dus 1,5 maand woonwerk) over veel gravel heb ik mijn ketting exact 0x schoongemaakt en het ding draaide nog steeds zonder piepen, kraken whatever. En het fijne aan zo'n fiets met alles open is dat schoonmaken een fluitje van een cent (don't start with me about kettingkasten, wat een ondingen zijn dat zeg) en ook het grotere onderhoud kan je prima zelf.

Daarnaast vind ik een wat sportievere houding veel lekkerder fietsen, zeker als je Hollands regen-en-wind-in-je-gezicht weer hebt. Voor je budget kan je dan tweedehands kijken naar bijvoorbeeld Koga of de toermodellen van Jan Janssen. Ik vind elke dag ~20km op een stadsfiets toch wel net te ver voor een normale stadsfiets met dito houding.

Het enige wat echt een must is, met welke fiets dan ook: de allerbeste antilekbanden die je kan krijgen. Laat ik het zo zeggen: de banden op mijn brakke omafiets kostte meer dan de (tweedehands) fiets zelf en ik vervang ze als de indicatiestreep erdoor floept. Ik heb dan ook al zeker 8 jaar geen band meer hoeven plakken en dat is een toevoeging aan je leven :)
bombadil schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:15:
Ik zou graag pleiten voor geen versnellingen.
....
Had m'n Goldline Gazelle tourfiets met Shimano Deore XT ook. Bon was ook een 7x zo hoog!
Respect. Ik heb ook wel een jaartje of 2 terug wat tochten van +-60km op een single speed omafiets gedaan, maar nooit meer toen ik eenmaal wist wat een genot schakelen is. Daarnaast is Deore XT ook wel de duurste reut van Shimano, met normale Deore gaan de kosten al door 2. Deore XT vind ik voor een woonwerk fiets wel een tikkie overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@Micktator je hebt ook nog XTR boven XT. Voor een woon-werkfiets voldoet Deore inderdaad ruimschoots.

Qua onderhoud zijn MTB’s en racefietsen mijn referentie. Wist niet dat het bij een gewone fiets met zoveel minder onderhoud kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik zie dat ik mijn fiets wat vaker moet onderhouden.....

Misschien 1x per 2 jaar de ketting opnieuw invetten. 1x per jaar ff doekje erover. Heb 2x nieuwe tandwielen erop moeten zetten (volledig versleten). 27 versnellingen. Mountainbike die km voor woon-werk en tegenwoordig enkel voor tochtjes gebruik.

Ding is nu trouwens 16 jaar oud. Rijd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Refro schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:31:
Ik zou absoluut voor zo weinig mogelijk design plastic gaan, niets verends (kan met het budget geen kwaliteit zijn) en een versnellingsnaaf. Bedrade voor en achterlamp kan een leuke plus zijn. En waarom zijn er überhaupt fietsen met enkel een voordrager, de meest ongunstige plaats iets te vervoeren.

Rij zelf al ruim 10 jaar op een Stevens souvereign is een hele andere prijsklasse maar ook een hele saaie fiets in onderhoud. Elk jaar de olie in de naaf vervangen, nieuwe ketting, banden, remblokjes indien nodig. Begin dit jaar heb ik een andere velg in het achterwiel laten spaken omdat deze na ruim 60000 kilometer op was (zijkant velg doorgeremd)
hoe rem je een velg door met schijfremmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Maar de vraag van het topic: naafversnelling (onderhoud en de regelmatige tandwielenvervanging kost geen bal), naafdynamo is ook heerlijk. En schijfremmen... dan sta je wel stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleiN13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-07 20:00
Wat je ook neemt ik kan een belt drive van harte aanraden. Heb in drie jaar tijd een keer mijn remblokken moeten vervangen en verder niks. En mijn fiets rijd nog als een zonnetje ondanks dat ik hem dagelijks gebruik in weer en wind (en strooi zout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:58
Ik heb terug eind 2013 een hele goede fiets gekocht. Een Batavus Mambo reeks heren. Ik kocht hem toen voor €899,- met korting. Het is de Audi onder de fietsen hoor ik mijn collega vertellen. Het is nu al vanaf €719,- model 2021 Batavus Mambo. Hij staat in mijn eigen kelder en geen ene krasjes. Ik zet onze fietsen niet in het openbare fietsenstalling in onze woning. Vorig jaar voor het laatst eens gebruikt en hij fiets erg prettig moet ik zeggen. Mijn advies is dus een Batavus of een gelijkwaardige fiets en voor €119,- meer dan jou budget kan je al een Batavus kopen (De Mambo €719,-) Fiets erg goed.

Daarvoor had ik een fiets van de Kijkshop uit 2004 goedkoop €399,- maar ging steeds kapot en was helemaal ten einde toen ik eind 2013 de overstap maakte op de Batavus.

Ik zou zelf niets anders meer willen dan Batavus. Maar ik ga dan ook geen nieuwe kopen, in verband met mijn auto en gebruik.

Ik raad je aan om echt door te sparen voor een Batavus. Ze hebben top kwaliteit fietsen. Mijn vader heeft de Batavus Weekend fiets en dat kostte zelfs €2.499,-! Ik heb daar op mee gefietst en dat voelt pas echt bijzonder vind ik.

Mijn vrouw heeft bijna 2 jaar geleden een Pelikaan fiets via de Makro als nieuw gekocht voor rond de €250,- folderaanbieding. Ik vind het heel anders dan mijn eigen Batavus trappen en fietsen. Niet dat de Pelikaan slecht is.

Ik heb ook op mijn Batavus 5 jaar verzekering gehad en met extra 5 jaar garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 23-07-2021 12:14 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Bedankt weer voor de aanvullende reactie, wie had gedacht dat je op een computer forum zoveel nuttige reacties over fietsen kan inwinnen :)

Qua diefstal/sloten etc. maak ik mij niet zo zorgen, er komt sowieso een goed slot op. Maar zowel op werk als thuis staat hij in een afgesloten stalling waar niemand bij kan komen. Enige risico is boodschappen doen, maar ik woon straks in een dusdanig klein dorpje dat ik verwacht dat dat ook wel mee zal vallen.

Het is nu even wachten op PZ over mijn vraag over het fietsleningplan en dan kan ik door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Mad-Matt schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:28:
Bedankt weer voor de aanvullende reactie, wie had gedacht dat je op een computer forum zoveel nuttige reacties over fietsen kan inwinnen :)

Qua diefstal/sloten etc. maak ik mij niet zo zorgen, er komt sowieso een goed slot op. Maar zowel op werk als thuis staat hij in een afgesloten stalling waar niemand bij kan komen. Enige risico is boodschappen doen, maar ik woon straks in een dusdanig klein dorpje dat ik verwacht dat dat ook wel mee zal vallen.

Het is nu even wachten op PZ over mijn vraag over het fietsleningplan en dan kan ik door.
Leg je fiets tijdens het boodschappen doen gewoon vast aan een beugel. Gebruik daarvoor een insteekslot met kabel:

https://hollandbikeshop.c...der-rle-plus-o10mm-150cm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Joris748 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:31:
[...]

Leg je fiets tijdens het boodschappen doen gewoon vast aan een beugel. Gebruik daarvoor een insteekslot met kabel:

https://hollandbikeshop.c...der-rle-plus-o10mm-150cm/
precies, dat is ook mijn idee. Ik heb altijd Axa kabelsloten gehad en is altijd bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
Ik heb er heel bewust voor gekozen om NIET een insteekslot te nemen, jaren geleden was er namelijk een serie AXA sloten die je met een blanke sleutel altijd open kon maken.
Op dat moment is je insteekketting ook niets meer waard. Ik heb dan maar een los kettingslot met eigen sleutel om mijn bagagedrager hangen. Mijn fiets is overigens alweer zo oud dat ik hem meestal alleen met de beugel vast zet :)

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:00

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je zou ook nog even de volgende topics door kunnen kijken:
Ik fiets ook naar mijn werk (Geen idee of je HK access hebt)
Het grote fietsen (met riem) topic deel 1

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Mad-Matt schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:47:
[...]

Je zou het nog eens met je werkgever kunnen bespreken. Een leasefiets zie je steeds meer bij bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
blitzkrieg schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:36:
Je zou ook nog even de volgende topics door kunnen kijken:
Ik fiets ook naar mijn werk (Geen idee of je HK access hebt)
Het grote fietsen (met riem) topic deel 1
Helaas geen hk access.
(Geen idee hoe ik daar aan kom trouwens).

Nu ik een fiets met een riem als keuze heb ga ik inderdaad dat topic maar eens doorspitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Mad-Matt schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:35:
Allen bedankt. Iets wat mij duidelijk is dat dit ook weer een geval is van "Buy once, Cry once"
Dus dan maar iets meer uitgeven.

Ik ben erg gecharmeerd van de Batavus Dinsdag en de exclusive met riem is wel erg interessant.
Ik was onlangs in de markt voor precies die fiets.
Bleek vrij slecht leverbaar, maar ik heb nu het vergelijkbare model van Giant gekocht, ook prima.
Zowel Batavus, Gazelle, Giant, en anderen hebben vergelijkbare fietsen (alu frame, schijfremmen, Alfine naaf, riem) voor vergelijkbare prijs.
Ik heb gewoon gekeken bij de fietsenmaker welke ze snel hadden, ook vanwege de goede service.

Mijn zwager heeft dan weer de dinsdag, dus daar heb ik ook op gezeten. Het zijn wat mij betreft allemaal top fietsen in de catagorie: eenvoudig maar goed. (geen vering of andere onzin, wel goede onderdelen).

Het is (voor mij) wel een dag en nacht verschil met de fietsen die ik hiervoor had.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Nu online
42erik schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:00:
[...]

hoe rem je een velg door met schijfremmen?
Wie heeft het over schijfremmen :D heb good old magura hs33 op deze fiets. Niet zo goed als schijfremmen maar meer als prima en ook erg duurzaam (nog nooit olie hoeven wisselen),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:02
qadn schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:38:
[...]

Ik was onlangs in de markt voor precies die fiets.
Bleek vrij slecht leverbaar, maar ik heb nu het vergelijkbare model van Giant gekocht, ook prima.
Zowel Batavus, Gazelle, Giant, en anderen hebben vergelijkbare fietsen (alu frame, schijfremmen, Alfine naaf, riem) voor vergelijkbare prijs.
Ik heb gewoon gekeken bij de fietsenmaker welke ze snel hadden, ook vanwege de goede service.

Mijn zwager heeft dan weer de dinsdag, dus daar heb ik ook op gezeten. Het zijn wat mij betreft allemaal top fietsen in de catagorie: eenvoudig maar goed. (geen vering of andere onzin, wel goede onderdelen).

Het is (voor mij) wel een dag en nacht verschil met de fietsen die ik hiervoor had.
Zijn inderdaad eenvoudig, maar goed. De Gazelle heb ik dan weer niet geprobeerd, aangezien ik deze nergens kon proberen. Tenminste in de buurt :P . De Batavus (Dinsdag Exclusive) en Giant (anytour CS1 en CS2) stonden een dorpje verderop. Batavus geworden omdat ik er persoonlijk net iets beter op zat.

Veel fietsen zijn momenteel slecht leverbaar en de verwachting is dat dat nog wel een tijdje zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Refro schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:44:
[...]

Wie heeft het over schijfremmen :D heb good old magura hs33 op deze fiets. Niet zo goed als schijfremmen maar meer als prima en ook erg duurzaam (nog nooit olie hoeven wisselen),
ah, ja... aanname... de nieuwe sovereign heeft schijven, de oude dan niet per se nee

oopsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06 12:01
elleP schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:23:

Ik heb een Cube hyde race. Riem en hydraulische remmen. Ongelooflijk fijn fietsje. In tegenstelling tot de travel pro wel alleen bij droog weer te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
flyingdutchboy schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:48:
[...]
Ik heb een Cube hyde race. Riem en hydraulische remmen. Ongelooflijk fijn fietsje. In tegenstelling tot de travel pro wel alleen bij droog weer te gebruiken
Voor droog weer heb ik een Cube Attain CTG pro Disk ;)

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Nou na een weekend zoeken is het duidelijk. Als je snel een fiets wil moet je er 1 jatten. Man, levertijden staan op het moment op een paar maanden. Niet direct haast ermee, maar dit valt wel een beetje tegen.
Het is hier al gezegd, maar had niet verwacht dat het zo erg zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 09:15
Aangezien TS aangaf dat dit ook een algemeen topic kan/mag zijn, mag ik dit topic dan even een soort van kapen?

Ik: 2.03m en 95kg, 31 jaar, niet echt sportief, geef geen zak om fietsen, heb momenteel een Gazelle Skydrive die m'n ouders nog gekocht hebben toen ik in groep 8 van de basisschool zat :9 En oja: ik wil wat meer bewegen/conditie terug op bouwen. Gisteren ben ik terug gekomen van een scoutskamp, 60km heen, 60km terug en dat was door het gebrek aan conditie/beenspieren, iets te kleine fiets en een verkeerd zadel echt drama. Vanwege mijn gebrek aan conditie/beenspieren heb ik gekozen voor lage rolweerstand en de banden flink hard opgepompt, dat deed niet veel goeds voor het comfort.

Echt zitvlees heb ik ook niet meer, na 5km voelde ik me een vrouw en het heeft eenmaal weer thuis een paar uur geduurd voor het gevoel weer volledig terug was (4 pauzes onderweg gehad) en op een stoel zitten is nu nog steeds niet comfortabel.

Ik wil dus een andere fiets, om een dag of 2 per week mee naar het werk te gaan (13km enkele reis), ritje naar de supermarkt, maar ook langere afstanden zoals met scouting of recreatief een keer 30km ofzo.

Wat ik wil is een simpele fiets die uitnodigt om een ritje te maken. Daarmee bedoel ik dus
  • Lichtgewicht, makkelijk te fietsen (maar geen elektrische fiets, dat komt over 30 jaar wel)
  • Naafversnellingen (heb momenteel een Nexus met 4 verzetten die nooit onderhoud heeft gekend en nog prima werkt)
  • Geen teruptraprem, dat is echt ruk, hoe kunnen mensen dat tegenwoordig nog aanraden?
  • Ik wil geen vering in het frame, evt. wel op de voorvork
  • Een bagagedrager zodat er fietstassen aan kunnen
  • Ik weet niet hoe betrouwbaar een naafdynamo tegenwoordig is, of zo'n bel verwerkt in het handvat, maar zelfs dat zou ik liever niet willen, het moet simpel en goedkoop zijn, in onderhoud en reparatie.
  • Comfortabel, ook op lange afstanden
  • Zithouding rechtop
Een van de leiders die ook mee was had een Trek, waar hij zelf van alles en nog wat bij gekocht heeft aan accessoires, een pneumatisch verstelbaar zadel bijvoorbeeld 8)7 Dat woog nagenoeg niks, afneembare bagagedrager, had er alleen wel extreem dikke banden opzitten en een 'race houding'. Als ik op de website van Trek wat aan het klikken ga en mijn wensen in tik zie ik alleen maar mountainbikes en wielrenfietsen die zoveel kosten als mijn auto...

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 26-07-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Als eerste een tip voor het zadelpijn. (Ik mountainbike ook)
Maar dit is gewoon wennen, hoe vaker je op de fiets zit hoe minder dit wordt, het zal even "doorheen bijten" worden.

Ik weet niet wat je budget is, maar het klinkt aardig op wat ik zelf ook zoek. (Gewicht is voor mij niet zo'n hele grote issue, fietsen zijn tegenwoordig niet enorm zwaar meer vind ik)

Bel in handvat heb ik zelf altijd als een onding ervaren, er gaat voor mij niets boven een simpele bel gewoon op het stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 09:15
Mad-Matt schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:36:
Als eerste een tip voor het zadelpijn. (Ik mountainbike ook)
Maar dit is gewoon wennen, hoe vaker je op de fiets zit hoe minder dit wordt, het zal even "doorheen bijten" worden.
Dat klopt inderdaad. Ik heb deze fiets al mega-lang en deed er vroeger 10k per jaar mee toen ik nog geen auto(rijbewijs) had. Naar school, naar m'n werk, naar het café, naar de bushalte, naar scouting, naar scoutingkamp, toen nooit last van gehad. Hij staat nu soms maanden stil.

Budget maakt me eigenlijk niet heel veel uit ik verwacht zo rond de 1000 euro, maar als ik voor een honderdje meer iets beters kan krijgen is dat geen punt.

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 26-07-2021 10:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
Even 60 km op de fiets is best een eind als je dat niet gewend bent. Niet vreemd dus als je daarvan moet herstellen.
Wat betreft het zadel en de zadelpijn. Ja, dat zitvlees moet je ook trainen. Kom alleen niet in de verleiding een heel zacht zadel te kiezen, dat lijkt lekker voor de billetjes maar in de praktijk knelt een hard zadel minder bloedvaten af en is voor langere ritten comfortabeler. Je zou ook nog voor een sportzadel kunnen kiezen, dat is nog langer wennen maar ik wil eigenlijk niet meer anders, ook niet op mijn sportieve stadsfiets. (En voor de lange ritten een fietsbroek nemen met goede zeem)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
FastFred schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:39:
[...]

Dat klopt inderdaad. Ik heb deze fiets al mega-lang en deed er vroeger 10k per jaar mee toen ik nog geen auto(rijbewijs) had. Naar school, naar m'n werk, naar het café, naar de bushalte, naar scouting, naar scoutingkamp, toen nooit last van gehad. Hij staat nu soms maanden stil.

Budget maakt me eigenlijk niet heel veel uit ik verwacht zo rond de 1000 euro, maar als ik voor een honderdje meer iets beters kan krijgen is dat geen punt.
Deze staat in mijn shortlist.

https://www.12gobiking.nl/gazelle-chamonix-s8-2021
Mogelijk ook interessant voor jou.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

FastFred schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:32:
Aangezien TS aangaf dat dit ook een algemeen topic kan/mag zijn, mag ik dit topic dan even een soort van kapen?

Ik: 2.03m en 95kg, 31 jaar, niet echt sportief, geef geen zak om fietsen, heb momenteel een Gazelle Skydrive die m'n ouders nog gekocht hebben toen ik in groep 8 van de basisschool zat :9 En oja: ik wil wat meer bewegen/conditie terug op bouwen. Gisteren ben ik terug gekomen van een scoutskamp, 60km heen, 60km terug en dat was door het gebrek aan conditie/beenspieren, iets te kleine fiets en een verkeerd zadel echt drama. Vanwege mijn gebrek aan conditie/beenspieren heb ik gekozen voor lage rolweerstand en de banden flink hard opgepompt, dat deed niet veel goeds voor het comfort.
Ik denk dat je met het te hard oppompen van de banden je het juist moeilijker voor jezelf hebt gemaakt.

Het is inmiddels een achterhaald idee dat hard opgepompte/dunne banden altijd efficiënter zijn. Dit is enkel het geval als het wegdek ook extreem vlak is en de banden niet hoeven te vervormen, bijvoorbeeld op een wielerbaan.

Op een echt wegdek met oneffenheden is het juist efficiënter als de band zich vervormt zodat de fiets + berijder niet omhoog en omlaag stuiteren wat natuurlijk heel veel energie kost omdat je dan steeds 100+ kilo van richting laat veranderen. Als de banden de oneffenheden wegnemen blijft de fiets en berijder veel meer in een rechte vooruit gaan in plaats van steeds omhoog en omlaag.

De ideale bandendruk is dus afhankelijk van gewicht van de fiets + berijder en het wegdek; en dan natuurlijk binnen het minimum en maximum van wat de band/velg aankan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Wat grappig, ik heb twee fietsen. Een Gazelle Chamonix Lite en een Cortina Blau. Dit laatste zou voor jou ook een kandidaat kunen zijn.

De gazelle is mijn 'normale' stadsfiets met bagagedrager en jasbeschermers en dat soort dingen, en de Cortina heb ik met automatische 2-versnellingsnaaf, riemaandrijving en volledig zonder kabels buitenom, maar ook zonder bagagedrager. Het is een licht en fijn fietsende fiets zonder racefiets te zijn.

De Cortina Blau is tegenwoordig alleen nog met 7-versnellingsnaaf leverbaar waardoor je wel een paar kabels krijgt. Er zit trouwens ook verlichting op, in het frame weggewerkt.

Ik heb dus het model van een paar jaar geleden, hier een artikel (review kan ik het niet noemen) over het recente model. Als je zonder bagagerek kunt en een fijn fietsende, onderhoudsarme fiets wilt hebben, dan zou je daar ook over na kunnen denken.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 21:42
FastFred schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:32:

Echt zitvlees heb ik ook niet meer, na 5km voelde ik me een vrouw en het heeft eenmaal weer thuis een paar uur geduurd voor het gevoel weer volledig terug was (4 pauzes onderweg gehad) en op een stoel zitten is nu nog steeds niet comfortabel.

Ik wil dus een andere fiets, om een dag of 2 per week mee naar het werk te gaan (13km enkele reis), ritje naar de supermarkt, maar ook langere afstanden zoals met scouting of recreatief een keer 30km ofzo.

Wat ik wil is een simpele fiets die uitnodigt om een ritje te maken. Daarmee bedoel ik dus
  • Lichtgewicht, makkelijk te fietsen (maar geen elektrische fiets, dat komt over 30 jaar wel)
  • Naafversnellingen (heb momenteel een Nexus met 4 verzetten die nooit onderhoud heeft gekend en nog prima werkt)
  • Geen teruptraprem, dat is echt ruk, hoe kunnen mensen dat tegenwoordig nog aanraden?
  • Ik wil geen vering in het frame, evt. wel op de voorvork
  • Een bagagedrager zodat er fietstassen aan kunnen
  • Ik weet niet hoe betrouwbaar een naafdynamo tegenwoordig is, of zo'n bel verwerkt in het handvat, maar zelfs dat zou ik liever niet willen, het moet simpel en goedkoop zijn, in onderhoud en reparatie.
  • Comfortabel, ook op lange afstanden
  • Zithouding rechtop
Een van de leiders die ook mee was had een Trek, waar hij zelf van alles en nog wat bij gekocht heeft aan accessoires, een pneumatisch verstelbaar zadel bijvoorbeeld 8)7 Dat woog nagenoeg niks, afneembare bagagedrager, had er alleen wel extreem dikke banden opzitten en een 'race houding'. Als ik op de website van Trek wat aan het klikken ga en mijn wensen in tik zie ik alleen maar mountainbikes en wielrenfietsen die zoveel kosten als mijn auto...
-Na ongetraind 60 km is het niet gek dat je dat flink voelt
-Zadel niet te zacht. Beter is een zadel waar je goede steun op hebt. Je zou een zadelmeting kunnen doen. Zelf zweer ik bij een ISM zadel maar als je rechter op fietst heb je zoiets mogelijk niet nodig.
-Een geveerde voorvork is zwaarder, duurder em vergt meer onderhoud. De goedkopere varianten zijn over het algemeen van slechte kwaliteit. Je hebt waarschijnlijk meer aan dikkere banden die ook nog eens minder rolweerstand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
bszz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:21:
[...]
-Zadel niet te zacht. Beter is een zadel waar je goede steun op hebt. Je zou een zadelmeting kunnen doen.
Dit zou ik van harte aanraden. Zelf (1.95, 95kg) was mijn fiets af-fabriek met een te smal zadel geleverd, waardoor mijn botten geen steun hadden op het zadel, maar er eigenlijk net van af gleden. Gevolg: ellende, dood gevoel, idee dat je aan het paalzitten bent, etc. Als je wat groter bent dan zijn de meeste standaard zadeltjes te smal.

Zie bijvoorbeeld hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:21
bombadil schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:15:
Ik zou graag pleiten voor geen versnellingen. En al helemaal geen vering welke heel veel kracht opsouppeerd.

Elke vorm van versnellingen geeft verlies. Ik heb jaren 2x 12km per dag gefietst op een eerste generatie VanMoof. Single speed, geen vering. Zeer onderhoudsarm en geen verliezen. Ook in de open polder en een stevige helling daardoor goed te doen. Misschien 1x per jaar met windkracht 7 tegen problematisch maar allicht kan je dan toch met het OV. Deed ik ook als het hoosde.
Met een elektromotor zijn versnellingen inderdaad minder relevant. Maar als je zelf tegen de wind in moet trappen dan zijn ze wel zo fijn ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Nou net reactie van onze personeelsafdeling. Geen fietslening/fietsplan of weet ik het actief.
Dus alles mag uit eigen zak komen, jammer hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:33

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Een naafdynamo tegenwoordig is een droom. Knopje om, lampje aan - ook als het regent, ook als je langzaam fietst, ook als je banden met sneeuw hebt, stil - ik zou nooit meer terugwillen naar een reguliere dynamo.

Wat betreft lichtgewicht, bij ons lichaamsgewicht (ja, ook ik) maakt 2 kilo fiets meer of minder echt niet zo veel uit, behalve in geld (!).

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

thunder7 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:01:
Een naafdynamo tegenwoordig is een droom. Knopje om, lampje aan - ook als het regent, ook als je langzaam fietst, ook als je banden met sneeuw hebt, stil - ik zou nooit meer terugwillen naar een regulieren dynamo.

Wat betreft lichtgewicht, bij ons lichaamsgewicht (ja, ook ik) maakt 2 kilo fiets meer of minder echt niet zo veel uit, behalve in geld (!).
Naafdynamo is idd ideaal. Ik wilde dat eerst ook niet, ik dacht dat het voelbaar weerstand zou leveren bij geen gebruik van het licht. Maar dat is echt verwaarloosbaar. Met licht ingeschakeld voel je trouwens ook weinig van!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Ik heb lampen op batterijen op mijn fiets en vind dat eigenlijk ideaal. Mijn herinnering aan lampen op een dynamo is dat die altijd problemen met de snoertjes hadden (dat het zwaarder trapte was gewoon een feit, daar leerde je mee leven. Ik spreek over 30-40 jaar geleden)

Mijn zoon heeft idd een moderne naafdynamo, dat ding lijkt hem niet te deren. Hij rijdt dag en nacht met het licht aan. (Die led lampen van nu trekken natuurlijk ook amper stroom)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

-tom-562 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:03:
[...]

Naafdynamo is idd ideaal. Ik wilde dat eerst ook niet, ik dacht dat het voelbaar weerstand zou leveren bij geen gebruik van het licht. Maar dat is echt verwaarloosbaar. Met licht ingeschakeld voel je trouwens ook weinig van!
De naafdynamo heeft zeker dat voordeel van altijd het lampje laten branden maar daar staat wel tegenover dat het significant zwaarder is dan een normale as.
Daarnaast vergeten we ook makkelijker dat het achterlicht ook stroom nodig heeft. ;)

Ik heb onlangs met de wielen van een toerfiets (derailleur) en van een stadsfiets (7 versnellingsnaaf) in mijn handen gestaan en ik schrok eigenlijk wel een beetje van het gewichtsverschil. Met name de dynamo is lomp hoor. Ik bedoel dan als alternatief voor een lampje met batterijtje. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002

Metro2002

Memento mori

Hippocampus schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:34:
[...]

De naafdynamo heeft zeker dat voordeel van altijd het lampje laten branden maar daar staat wel tegenover dat het significant zwaarder is dan een normale as.
Daarnaast vergeten we ook makkelijker dat het achterlicht ook stroom nodig heeft. ;)

Ik heb onlangs met de wielen van een toerfiets (derailleur) en van een stadsfiets (7 versnellingsnaaf) in mijn handen gestaan en ik schrok eigenlijk wel een beetje van het gewichtsverschil. Met name de dynamo is lomp hoor. Ik bedoel dan als alternatief voor een lampje met batterijtje. :P
Overdrijven is ook een vak ;) Het verschil is rond de 200 gram...

Een moderne naafdynamo merk je echt amper tot niet en ik zweer erbij, nooit meer vergeten je batterijen op te laden, nooit onderweg ineens zonder licht omdat tijdens de vrieskou je batterij het minder lang uithoudt etc. Nadelen? Iets duurder in aanschaf en je moet de energie opwekken maar met led verlichting en naafdynamo's is dat echt verwaarloosbaar. Zelfs tov de allerbeste banddynamo's van een paar jaar geleden.

Overigens werken zowel mijn voor én achterlicht op de dynamo, zelfs speciaal op gelet toen ik deze fiets kocht want het viel me destijds al op dat dat lang niet bij alle fietsen het geval was, regelmatig alleen het voorlicht op de dynamo en achter op batterijtjes 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 27-07-2021 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Hippocampus schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:34:
[...]

Bij mijn Cube brandt het achterlicht ook op de naafdynamo. En echt, het verschil is niet merkbaar als je fietst (ik was er eerst ook bang voor). En qua gewicht, een keertje poepen op de WC maakt meer verschil 8)7

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@Metro2002 & @-tom-562 Euhm, er zijn nogal wat verschillende versies in omloop maar je gaat mij niet vertellen dat dat blok maar 200 gram meer weegt dan een steek as.

Ik heb het verder ook niet over de weerstand tijdens het fietsen trouwens. Maar je sjouwt het wel al die kilometers mee.

ik wist niet dat er ook slimme fietsenbouwers ware die ook het achterlicht erop aangesloten hebben.
Pagina: 1 2 Laatste