Enig idee hoe veel kracht je nodig hebt om zo'n boog te schieten? Ooit eens geprobeerd? Loop eens een handboogvereniging binnen, vaak kun je vrijblijvend eens een uurtje meetrainen. En ja, dan krijg je in eerste instantie een 'kermisboogje'. En stel je dan eens voor dat deze bogen 2-3keer zo zwaar zijn, in de trekkracht bedoel ik.Ankona schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:37:
[...]
Ik vind het bizar hoe mensen in staat zijn tot zulke prestaties. (in de middeleeuwen raakten ze zelfs mensen op 4-500 meter afstand - zelfde met scherpschutters uit het leger die een tegenstander met een geweer weten te raken over 1 a 2 km, rekening houdend met wind en zelfs de draaiing van de aarde)
Maar dat gezegd hebbende, heel knap. Maar als sport? Eigenlijk net als biljart, paardrijden en darten, ik kan het niet maar voor mij hoeft het niet op de olympische spelen. (En dat was dan weer mijn rant voor vandaag)
Een van de japanners zag ik de boog ook afzetten. Dát is ballen hebben. Het niet schieten. Want die keer daarna weer aanzetten, je wéét dat dat extra kracht kost. Tegelijkertijd weet je, als je niet lekker staat, die misser kan je de overwinning kosten.
Dit is een combinatie van vaardigheid, concentratie, en kracht. Dat lijkt mij een prima definitie om iets een sport te noemen.
Ik vind het wel op de olympische spelen thuis horen. Uiteindelijk is het begonnen met een krachtmeting met diverse disciplines die in het gevecht ook gebruikt worden. Hard lopen, hoog springen, hard zwemmen, een voorwerp zo ver mogelijk gooien... Ok, synchroonspringen is dan misschien een vreemde eend in de bijt.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.