Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-06 14:11
Beste Tweakers,

In september ben ik doorgegroeid van functie A naar functie B en ik heb een loonsverhoging gekregen. Tijdens mijn functie A had ik ~140 vakantie uren over en heb dit meegenomen naar functie B. Mijn werkgever heeft aangegeven dat ze mij hierdoor meer hebben uitbetaald (bij opnemen vakantie), maar uiteindelijk hebben ze het openstaande bedrag niet verrekend. In juni heb ik mijn contract opgezegd vanwege een niet prettige sfeer Nu zijn we in juli en willen ze de openstaande bedrag wat ze me teveel hebben uitbetaald verrekenen met mijn loon. Ik zal dus een grote deel van mijn salaris moeten inleveren en vroeg me af of ze toch zo laat dit kunnen doen? Daarnaast toen ik net in dienst was heb ik uit medische redenen een ingreep moeten ondergaan aan mijn voet. Ze hebben gevraagd of ik mijn vakantiedagen hiervoor wou opnemen. Omdat ik net werkte en van niks afwist ben ik akkoord gegaan. Nu weet dat ze mij gewoon moesten ziekmelden en niet van mijn vakantiedagen/jus uren moesten afhalen. Nu baal ik wel dat ze dit allemaal bij mij proberen te verrekenen terwijl ik al mijn vakantiedagen voor een medische operatie heb moeten opgeven.
Hebben jullie advies voor mij? Helaas gaat mijn rechtsbijstandsverzekering pas in september in..

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07:25
Ik heb het verhaal nu vijf keer doorgelezen, maar kan er geen touw aan vastknopen.

Ik zou een berekening vragen van je openstaande vakantiedagen, kijken of je het eens bent met die berekening en dat uit laten betalen. Als je het niet eens bent argumenteren waarom het volgens jou anders dient te zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zelfde als Werkgever wil vakantiedagen niet uitbetalen ?

Inderdaad handig om het rustig wat beter uit te leggen.

Als ik het goed begrijp:

Je had dagloon 100 en 10 vakantiedagen (dus 1000 waard). Later had je dagloon 150 en hield je de 10 vakantiedagen (dus opeens 1500 waard). Je hebt die 1500 laten uitbetalen. Nu wil de werkgever 500 terug. Het gaat niet om de echte bedragen maar het concept.

En los daarvan heb je vakantiedagen opgenomen voor ene medische ingreep.

Begrijp ik het goed?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De vraag is vooral wat je overeengekomen bent. Staat er in je arbeidsovereenkomst iets over (het gebrek aan) indexering van de opgebouwde vakantiedagen? Tevens belangrijk of het over wettelijke of bovenwettelijke dagen gaat.

Voor wat betreft het opnemen van vakantie voor je ziekte is dat niet netjes, maar aangezien dat je er toen mee akkoord gegaan bent denk ik niet dat je daar nog iets mee kunt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:42
Nee, dat kan niet zo. Je verlofrechten zijn in tijd, niet in geld en een werkgever mag niet omdat je salaris hoger wordt een deel van je dagen verrekenen.

Dan had de werkgever maar bij de functiewijziging moeten zorgen dat je eerst je dagen opnam.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou overigens wel zorgen dat je zelf een goede registratie van je vakantiedagen hebt, dan heb je zelf gewoon bewijs dat je niet teveel dagen opgenomen hebt, het is aan de werkgever ook bij de eindafrekening een verantwoording van zijn administratie te hebben, en die kan jij dan eventueel tegenspreken met jouw eigen administratie

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
F_J_K schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:25:
Zelfde als Werkgever wil vakantiedagen niet uitbetalen ?

Inderdaad handig om het rustig wat beter uit te leggen.

Als ik het goed begrijp:

Je had dagloon 100 en 10 vakantiedagen (dus 1000 waard). Later had je dagloon 150 en hield je de 10 vakantiedagen (dus opeens 1500 waard). Je hebt die 1500 laten uitbetalen. Nu wil de werkgever 500 terug. Het gaat niet om de echte bedragen maar het concept.

En los daarvan heb je vakantiedagen opgenomen voor ene medische ingreep.

Begrijp ik het goed?
Ja dat klopt. Mijn werkgever heeft in september aangegeven dat ze mij dus 1.500 hebben uitbetaald in plaats van 1.000 (voorbeeld) bij het opnemen van mijn vakantiedagen. Daarna helemaal niks meer van ze gehoord en nu zijn we 10 maanden verder en willen ze het nu opeens wel verrekenen van mijn salaris. Dit allemaal exact nadat ik heb aangegeven mijn contract te willen beëindigen. Daarnaast kon ik door een medische ingreep ongeveer twee weken niet lopen. Ze hebben wel akkoord van mij gehad, maar dat kwam omdat ik niet wist wat mijn rechten zijn. Ik dacht dat het normaal was als de werkgever dat voorstelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Woy schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:31:
Ik zou overigens wel zorgen dat je zelf een goede registratie van je vakantiedagen hebt, dan heb je zelf gewoon bewijs dat je niet teveel dagen opgenomen hebt, het is aan de werkgever ook bij de eindafrekening een verantwoording van zijn administratie te hebben, en die kan jij dan eventueel tegenspreken met jouw eigen administratie
Mijn administratie met betrekking tot opgebouwde vakantiedagen en loon heb ik allemaal digitaal op mijn computer opgeslagen. Het is alleen heel erg krom dat ze nu 10 maanden later dit allemaal terug willen verrekenen en het niet deden in september. Ze konden in overleg mij al mijn vakantiedagen in september laten opnemen, maar dat deden ze dus niet vanwege onvoldoende bezetting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
UltraInstinct schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:53:
[...]
L
Ja dat klopt. Mijn werkgever heeft in september aangegeven dat ze mij dus 1.500 hebben uitbetaald in plaats van 1.000 (voorbeeld) bij het opnemen van mijn vakantiedagen.
Die stelling van de werkgever klopt sowieso niet. Bij het opnemen van vakantiedagen hoor je gewoon je gebruikelijke salaris te krijgen. Als je nieuwe salaris al in was gegaan dus het nieuwe salaris.

De enige mogelijkheid die ik zie is dat je vakantiedagen geïndexeerd zijn bij overgang, en dan zou je dus mogelijk te veel verlof opgenomen hebben. Voor de wettelijke dagen is dat zeker niet toegestaan, bij de bovenwettelijke zou ik daar ook erg over twijfelen. Zoals @StevenK opmerkt hadden ze je dan maar voor de functie overgang die dagen op moeten laten nemen. En als er wel iets van indexering plaats heeft gevonden zou dat 100% zeker schriftelijk overeen gekomen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21
StevenK schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:28:
Nee, dat kan niet zo. Je verlofrechten zijn in tijd, niet in geld en een werkgever mag niet omdat je salaris hoger wordt een deel van je dagen verrekenen.

Dan had de werkgever maar bij de functiewijziging moeten zorgen dat je eerst je dagen opnam.
Dit dus.

Als ze nu geld inhouden, en je er van overtuigd bent dat dit niet klopt (ik ben geen jurist, maar denk dat je gelijk hebt), dan is de volgende stap als lief vragen niet werkt, een loonvordering sturen: https://www.juridischloke...beeldbrief-loonvordering/

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt die arbeidsconflicten dekt, of lid bent van een vakbond, kun je daar het best meteen contact mee opnemen en hun vragen wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
UltraInstinct schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:56:
[...]

Mijn administratie met betrekking tot opgebouwde vakantiedagen en loon heb ik allemaal digitaal op mijn computer opgeslagen.
Dat is mooi, dan sta je redelijk sterk, en moet je gewoon aangeven dat je niet akkoord bent met de eindafrekening.
Het is alleen heel erg krom dat ze nu 10 maanden later dit allemaal terug willen verrekenen en het niet deden in september. Ze konden in overleg mij al mijn vakantiedagen in september laten opnemen, maar dat deden ze dus niet vanwege onvoldoende bezetting.
Duidelijke zaak dan. Jij hebt gewoon x verlofdagen, op het moment dat je die opneemt krijg je gewoon door betaald met het op dat moment geldende salaris. Dat is de normale gang van zaken, anders is het aan hun om aan te tonen dat er wat anders overeengekomen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Woy schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:58:
[...]

Die stelling van de werkgever klopt sowieso niet. Bij het opnemen van vakantiedagen hoor je gewoon je gebruikelijke salaris te krijgen. Als je nieuwe salaris al in was gegaan dus het nieuwe salaris.

De enige mogelijkheid die ik zie is dat je vakantiedagen geïndexeerd zijn bij overgang, en dan zou je dus mogelijk te veel verlof opgenomen hebben. Voor de wettelijke dagen is dat zeker niet toegestaan, bij de bovenwettelijke zou ik daar ook erg over twijfelen. Zoals @StevenK opmerkt hadden ze je dan maar voor de functie overgang die dagen op moeten laten nemen. En als er wel iets van indexering plaats heeft gevonden zou dat 100% zeker schriftelijk overeen gekomen moeten zijn.
Er is niks schriftelijk overeengekomen. Ik had tot september 2020 140 vakantie uren over. Ik heb functie A en kreeg *voorbeeld 15 euro per uur. In september ben ik doorgegroeid naar functie B en kreeg 20 euro per uur. Dus 5 euro verschil. Daarna heb ik de 140 vakantie uren als verlof opgenomen. Volgens mijn werkgever heeft hij mij dus 140x5 = 700 euro extra uitbetaald. Hij heeft uiteindelijk niks gedaan en nu toevallig nadat ik heb aangegeven te willen stoppen (10 maanden later) wilt hij het dus wel verrekenen. Als dit niet mag, dan ga ik zeker een zaak van maken. Helaas gaat mijn juridisch bijstand pas in september in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:11

Lordy79

Vastberaden

UltraInstinct schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:03:
[...]
. Als dit niet mag, dan ga ik zeker een zaak van maken. Helaas gaat mijn juridisch bijstand pas in september in...
Nee dit mag absoluut niet.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Woy schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:01:
[...]

Dat is mooi, dan sta je redelijk sterk, en moet je gewoon aangeven dat je niet akkoord bent met de ruime afrekening.

[...]

Duidelijke zaak dan. Jij hebt gewoon x verlofdagen, op het moment dat je die opneemt krijg je gewoon door betaald met het op dat moment geldende salaris. Dat is de normale gang van zaken, anders is het aan hun om aan te tonen dat er wat anders overeengekomen is
Dankjewel voor de advies. Ik zal dan contact opnemen met het juridisch loket en mijn situatie voorleggen.
Kan ik mijn opgenomen vakantiedagen ook terug krijgen die ze hebben afgetrokken voor mijn operatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 18:52
UltraInstinct schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:06:
[...]

Dankjewel voor de advies. Ik zal dan contact opnemen met het juridisch loket en mijn situatie voorleggen.
Kan ik mijn opgenomen vakantiedagen ook terug krijgen die ze hebben afgetrokken voor mijn operatie?
Je vakantiedagen vind ik wat lastiger. Je bent er zelf mee akkoord gegaan, dat is probleem 1. Op de volgende website lees ik dat in dat geval bovenwettelijke dagen best verrekend mogen worden.

Niet bovenwettelijke dagen ligt anders. Daar heb je gewoon een punt.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ik ben er inderdaad zelf mee akkoord gegaan, maar online lees ik dat alleen bovenwettelijke dagen af getrokken mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geen idee over welke bedragen we hier nu praten, maar ik vermoed dat het om "een paar honderd euro" zal gaan. Daarnaast zijn het twee issues, die je even los van elkaar moet beoordelen om na te gaan hoeveel tijd je er in wilt steken.

Issue 1: Verlof
Zoals hierboven al aangegeven, mogen ze niet het "oude tarief" aanhouden voor je vakantiedagen. Dat is een werkgeversrisico en tevens een van de redenen, dat (boven)wettelijke dagen een vervaldata kennen, zodat je geen stuwmeer aan verlof kan opbouwen.
Vroegah kon je namelijk wel onbeperkt je verlof meenemen. Een aantal gingen hier slim mee om, door als starter weinig (soms te weinig) verlof op te nemen en als ze dan een paar keer promotie hadden gemaakt, konden ze flink verlof opnemen. Zo had ik collega's die voor meer dan een jaar aan verlof hadden opgespaard! Dan kan je een leuke sabbatical inplannen op kosten van de baas!
Of jullie moeten nadrukkelijk andere afspraken gemaakt hebben, waarbij is aangegeven dat je verlofsaldo met een factor x kleiner wordt gemaakt.
Hier sta je dus redelijk sterk om "op te eisen" waar je recht op hebt.

Issue 2: operatie
Je bent zelf akkoord gegaan met verlof op te nemen. Met terugwerkende kracht dit rechtzetten wordt denk ik toch wel lastig. Zeker omdat het bedrijf dan ook met terugwerkende kracht een ziekmelding door zal moeten geven om via he UWV betaald te krijgen.
En hier zal ook wel meespelen: Gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen... Je kan er heel veel moeite en effort in steken, maar de kans dat je dan je gelijk haalt / krijgt is volgens mij nihil. Steek liever je energie in iets waar je van in de positieve vibes terecht komt. Het leven is tenslotte soms al zwaar genoeg, dus maak het jezelf niet nog zwaarder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 06-06 10:01

Seraphin

Meep?

Op het moment dat je uit dienst treedt, moet je werkgever berekenen op hoeveel uren vakantie je recht had dit jaar, en hoeveel uren je daadwerkelijk hebt opgenomen.

Het verschil tussen die uren wordt tegen je laatstverdiende uurloon uitbetaald óf in rekening gebracht (het kan immers ook zijn dat je dit jaar meer vakantie hebt opgenomen dan je hebt opgebouwd, vooral als je halverwege het jaar weg gaat en al wel een lange vakantie hebt gehad).

Die eindafrekening wordt meestal tegelijk met je laatste salaris verwerkt, maar het kan zijn dat je bedrijf een aparte eindafrekening opstelt (soms zelfs een maandje nadat je al weg bent), en het kan dus zelfs voorkomen dat je op zo'n moment een bedrag naar de werkgever moet overmaken. Dat laatste lijkt hier overigens allemaal niet aan de orde.

Zoals al eerder genoemd: dat hele verhaal over vakantie-uren tegen salaris X en salaris Y doet er niet toe.
Het enige wat je duidelijk moet hebben:

A; Hoeveel vakantie-uren had je over op 31-12-2020 (je "beginsaldo")
B; Hoeveel vakantie-uren heb je tussen 1-1-2021 en einddatum dienstverband opgebouwd1
C; Hoevel uren vakantie heb je dit jaar opgenomen.
D; wat is nu je uurloon.

A + B - C = X
X * D = wat jij van je werkgever krijgt (of moet terugbetalen)

Dat je vakantie hebt opgenomen voor een afwezigheid waar eigenlijk ziekteverlof voor genomen had mogen worden, is (denk ik) niet meer terug te draaien.

1 Stel, je blijft tot het einde van deze maand in dienst, dan zijn je vakantierechten voor dit jaar dus je normale hoeveelheid keer 7, gedeeld door 12.

[edit]

Ik lees hierboven een aantal -best onduidelijke- verwijzingen naar verrekening en/of aftrek van (bovenwettelijke) vakantierechten.
Het enige wat hier volgens mij relevant kan zijn, is dat vakantierechten niet onbeperkt houdbaar zijn, als je ze niet opneemt vervallen ze na een tijdje. Dat is dus belangrijk bij het berekenen van A in het sommetje hierboven.

Echter; als ik het verhaal zo zie, vraag ik me af of er sprake is van vervallen verlofuren (TS heeft immers al een keer flink verlof opgenomen voor afwezigheid ivm operatie, en ik krijg de indruk dat TS niet al heel veel jaren bij deze werkgever zit).

[ Voor 16% gewijzigd door Seraphin op 12-07-2021 11:13 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

UltraInstinct schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:03:
[...]

Volgens mijn werkgever heeft hij mij dus 140x5 = 700 euro extra uitbetaald. Hij heeft uiteindelijk niks gedaan en nu toevallig nadat ik heb aangegeven te willen stoppen (10 maanden later) wilt hij het dus wel verrekenen. Als dit niet mag, dan ga ik zeker een zaak van maken. Helaas gaat mijn juridisch bijstand pas in september in...
In principe denk ik dat je kan beginnen met (op rustige toon!) uitleggen dat dit niet is hoe het werkt. Gewoon voorrekenen hoeveel vakantie-uren je nog hebt en het vriendelijke verzoek doen om deze uren tegen je huidige uurloon uit te betalen. Of je neemt nog even vakantie in de laatste week / weken dat je in dienst bent.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Seraphin schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:16:
[...]

In principe denk ik dat je kan beginnen met (op rustige toon!) uitleggen dat dit niet is hoe het werkt. Gewoon voorrekenen hoeveel vakantie-uren je nog hebt en het vriendelijke verzoek doen om deze uren tegen je huidige uurloon uit te betalen. Of je neemt nog even vakantie in de laatste week / weken dat je in dienst bent.
Bedankt voor de advies. Ik zal het thuis even laten bezinken. Ik heb zelf nu geen vakantiedagen meer open. Ze zijn gewoon heel erg geirriteerd dat ik weg ga en proberen van alles te doen om het mij zo zuur mogelijk te maken. Ze moesten met mij in overleg om de vakantiedagen voor mijn nieuwe functie op te laten maken als ze heel erg zuur doen dat ik nu meer heb gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je juridische bijstand pas in september ingaat heb je daar niets aan omdat dit een zaak betreft van voor die tijd. (Toen was je nog niet verzekerd, dus kun je deze verzekering daar uiteraard niet voor gebruiken)

Het spreekwoordelijke brandende huis kun je niet meer verzekeren ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Navi op 12-07-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Seraphin schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Hoi Seraphin,

Ik heb al mijn vakantie uren al opgenomen. Ze willen de 140 uur wat ik als apothekersassistent heb opgebouwd, maar uitbetaald ben als manager nu terug verrekenen met mijn eindrekening. Is er iets wat ik op papier kan laten zien over wat hun doen niet mag? Hun hebben er uiteindelijk voor gekozen om mijn vakantieuren mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

UltraInstinct schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:26:
[...]

Hoi Seraphin,

Ik heb al mijn vakantie uren al opgenomen. Ze willen de 140 uur wat ik als apothekersassistent heb opgebouwd, maar uitbetaald ben als manager nu terug verrekenen met mijn eindrekening. Is er iets wat ik op papier kan laten zien over wat hun doen niet mag? Hun hebben er uiteindelijk voor gekozen om mijn vakantieuren mee te nemen.
Val je onder een (algemeen bindende) CAO?
Zoals reeds eerder in het topic genoemd, is het mogelijk dat de werkgever zich beroept op indexeren van je verlofuren, maar dat zou dan ergens gedocumenteerd moeten zijn (in je contract staat dit niet had je al genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Seraphin schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:29:
[...]

Val je onder een (algemeen bindende) CAO?
Zoals reeds eerder in het topic genoemd, is het mogelijk dat de werkgever zich beroept op indexeren van je verlofuren, maar dat zou dan ergens gedocumenteerd moeten zijn (in je contract staat dit niet had je al genoemd).
Ik val onder de cao apotheken en daarin staat het ook niet gedocumenteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
UltraInstinct schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:26:
Is er iets wat ik op papier kan laten zien over wat hun doen niet mag? Hun hebben er uiteindelijk voor gekozen om mijn vakantieuren mee te nemen.
Dat is ook redelijk normaal. Ik denk dat ik zou vragen hoe graag ze een loonvordering aan hun broek willen hebben. Zeker met het verhaal erbij dat je bij ziekte ook je vakantiedagen hebt ingezet kan het wel eens heel lastig worden bij een rechter voor je baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Heb een reactie gekregen van de stichting bedrijfsfonds apotheken;

Wij hebben dit nog nooit eerder gehoord, dat ze het op die manier willen verrekenen.
Wat volgens mij ook niet kan, ik snap wel wat ze zeggen, maar dat is denk ik het risico wat ze lopen

als je zoveel uren mee mag nemen.

Na overleg intern willen we je wel adviseren om dit ook even juridisch na te laten kijken.
Zodat je zeker weet dat ze dit niet zomaar kunnen doen, zeker ook omdat er verder niks meegedaan

is die afgelopen 10 maanden.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Ik zit nu momenteel advies in te winnen bij het juridisch loket over mijn rechten in deze situatie. Zal jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraInstinct
Update:

1. Contact gehad met de bedrijfsfonds apotheken en zij gaven aan dat ze dit nooit hebben gehoord en dat mijn werkgever dit niet mag verrekenen. Zij waren immers op de hoogte van de risico's wanneer een medewerker veel vakantie uren heeft openstaan. Ze hebben mij nooit gevraagd of ik vakantie wou opnemen in de periode januari tot juli 2021.

2. Contact gehad met HRM afdeling van mijn nieuwe werkgever en die gaven exact hetzelfde aan als de bedrijfsfonds apotheken.

3. Contact gehad met het juridisch loket en documenten en informatie gestuurd.
Medewerker gaf aan dat de werkgever geen goed ondernemerschap heeft aangetoond en daarvoor kan ik hem wel in gebreke stellen. De werkgever moet zorgen dat alles correct is verloopt. Zij wisten van mijn 'hoge' vakantie uren en hebben mij niet gevraagd of ik eerst vakantie wil opnemen. Daarnaast hebben ze in september de incorrectie niet gecorrigeerd en uiteindelijk willen ze 10 maanden later na mijn ontslag het verschil van mijn eindrekening afhalen.

Moet dit dus aan hun schriftelijk mailen en kijken of we tot een oplossing kunnen komen. Anders moet ik juridisch bijstand of een advocaat inschakelen. Ze gaf aan dat ik uiteindelijk meer kosten zal hebben, maar er een mogelijkheid is dat ik de proceskosten op mijn werkgever kan verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:49
UltraInstinct schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:06:
Beste Tweakers,

In september ben ik doorgegroeid van functie A naar functie B en ik heb een loonsverhoging gekregen.
September 2020 neem ik aan.

En bij dezelfde werkgever neem ik aan.
Tijdens mijn functie A had ik ~140 vakantie uren over en heb dit meegenomen naar functie B.
Dat is normaal. Vakantiedagen worden uitbetaald bij uit dienst, niet bij promotie.
Mijn werkgever heeft aangegeven dat ze mij hierdoor meer hebben uitbetaald (bij opnemen vakantie), maar uiteindelijk hebben ze het openstaande bedrag niet verrekend.
Je hebt het over het opnemen van vankantie (dus uitbetaling in de vorm van loondoorbetaling op je vrije dagen)?

Dan is er ook niets te verrekenen. Je vakantierechten worden bijgehouden in uren, niet in financiele tegenwaarde. Als je 100 uur hebt staan bij een uurloon van 20 euro, heb je er nog steeds 100 staan na verhoding van je uurloon tot 25 euro.

Dat moet je denk ik even checken.
In juni heb ik mijn contract opgezegd vanwege een niet prettige sfeer Nu zijn we in juli en willen ze de openstaande bedrag wat ze me teveel hebben uitbetaald verrekenen met mijn loon.
Ik denk dat dat niet ligt aan de verhoging van je uurloon, maar het onvolledige kalenderjaar debet is aan de verrekening. Dat is meestal het geval.

Stel, je hebt 30 vakantiedagen per jaar. Dan worden er in januari 30 bijgeschreven op je saldo. Maar in feite moet je die 30 nog opbouwen met 2.5 per maand in het komende jaar.

Als je 30-6 uit dienst gaat, dan heb je geen 30 maar slechts 15 vakantiedagen. Als je er al 20 hebt gebruikt, is je saldo -5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
t_captain schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:07:
[...]

September 2020 neem ik aan.

En bij dezelfde werkgever neem ik aan.

[...]

Dat is normaal. Vakantiedagen worden uitbetaald bij uit dienst, niet bij promotie.

[...]

Je hebt het over het opnemen van vankantie (dus uitbetaling in de vorm van loondoorbetaling op je vrije dagen)?

Dan is er ook niets te verrekenen. Je vakantierechten worden bijgehouden in uren, niet in financiele tegenwaarde. Als je 100 uur hebt staan bij een uurloon van 20 euro, heb je er nog steeds 100 staan na verhoding van je uurloon tot 25 euro.

Dat moet je denk ik even checken.

[...]

Ik denk dat dat niet ligt aan de verhoging van je uurloon, maar het onvolledige kalenderjaar debet is aan de verrekening. Dat is meestal het geval.

Stel, je hebt 30 vakantiedagen per jaar. Dan worden er in januari 30 bijgeschreven op je saldo. Maar in feite moet je die 30 nog opbouwen met 2.5 per maand in het komende jaar.

Als je 30-6 uit dienst gaat, dan heb je geen 30 maar slechts 15 vakantiedagen. Als je er al 20 hebt gebruikt, is je saldo -5.
toon volledige bericht
Nee, ik had 140 vakantieuren als functie A dat zou volgens hun 1.400 euro moeten zijn (als voorbeeld) ik ben doorgegroeid naar functie B en daar verdien ik 2x zoveel. Daarna heb ik mijn vakantiedagen opgenomen en ipv dat ze 1400 kwijt zijn, zijn ze 2.800 euro kwijt en de 1.400 euro willen ze nu na 10 maanden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 00:28

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Gister ook de vraag bij hoofd HR neergelegd waar ik werk (loop vaak een rondje met hem met de lunch) en die gaf exact het zelfde aan. Beide partijen zijn bekend met de situatie en gevolgen op het verloop van de arbeidsduur. Er is ook géén onderscheid tussen wettelijk en bovenwettelijk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Hoeveel dagen zijn er ingezet voor die medische ingreep? Zou leuk zijn als jij bij wijze van spreken (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt werd en niet bent ziekgemeld.

Extra informatie: https://brancheloketapotheken.nl/ziekte-en-vakantie
Uw werkgever mag u alleen vragen om bovenwettelijke (extra) vakantiedagen te ruilen tegen ziektedagen of bijzonder verlof. Dit kan hij van tevoren met u afspreken. Bijvoorbeeld bij het sluiten van de arbeidsovereenkomst.
https://www.rijksoverheid...uilen-tegen-vakantiedagen

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
PcDealer schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:26:
Hoeveel dagen zijn er ingezet voor die medische ingreep? Zou leuk zijn als jij bij wijze van spreken (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt werd en niet bent ziekgemeld.

Extra informatie: https://brancheloketapotheken.nl/ziekte-en-vakantie

[...]
Ik moet dat even uitzoeken. Het is makkelijk te achterhalen. Mijn vriendin was een paar dagen ziek maar ze hebben haar voor een langere periode als 'ziek' gemeld. Zou in voordeel van haar zijn gaven ze aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
DukeBox schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:25:
Gister ook de vraag bij hoofd HR neergelegd waar ik werk (loop vaak een rondje met hem met de lunch) en die gaf exact het zelfde aan. Beide partijen zijn bekend met de situatie en gevolgen on het verloop van de arbeidsduur. Er is ook géén onderscheid tussen wettelijk en bovenwettelijk.
Als iemand vakantieuren meeneemt bij een hogere functie, mag de werkgever het verschil wel verrekenen dan? Ik krijg van meerdere mensen te horen dat het niet mag en het juridisch loket twijfelt of ze het wel of niet mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

UltraInstinct schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:33:
[...]

Ik moet dat even uitzoeken. Het is makkelijk te achterhalen. Mijn vriendin was een paar dagen ziek maar ze hebben haar voor een langere periode als 'ziek' gemeld. Zou in voordeel van haar zijn gaven ze aan.
Ik ben benieuwd welk voordeel.

Tenzij er sprake is van wachtdagen en de verwachting is dat iemand na een maand weer ziek wordt. In andere gevallen kost het vakantie uren. Als ik het goed heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
PcDealer schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:44:
[...]

Ik ben benieuwd welk voordeel.

Tenzij er sprake is van wachtdagen en de verwachting is dat iemand na een maand weer ziek wordt. In andere gevallen kost het vakantie uren. Als ik het goed heb...
Ze gaven volgens mij aan dat het iets met opbouwen van vakantie uren te maken had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

UltraInstinct schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:56:
[...]

Ze gaven volgens mij aan dat het iets met opbouwen van vakantie uren te maken had.
Die worden opgebouwd op basis van gewerkte uren, ook als men (legitiem) ziek (=arbeidsongeschikt) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
PcDealer schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:06:
[...]

Die worden opgebouwd op basis van gewerkte uren, ook als men (legitiem) ziek (=arbeidsongeschikt) is.
Dan zou het niets moeten uitmaken? Als mijn vriendin 1 dag ziek is en 4 dagen werkt vs 5 dagen ziekgemeld staan. Als ik het goed heb krijgt mijn werkgever dan meer uitbetaald van de verzekering als ze ziek staat gemeld en toch werkt.

Maar dit gaat echt off topic. Helaas kan ik nergens iets teruglezen over dat ze het niet of wel mogen doen.
Het is voor mij in ieder geval zeer krom om iets te doen en na 10 maanden het terug te draaien. Ik heb kosten en lasten wat ik moet betalen. Dan kan je niet zomaar 30 procent van mijn salaris niet uitbetalen. Dit hadden ze voor mijn intreden bij mijn nieuwe functie moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het verlof dat je hebt opgenomen vanwege de medische ingreep, had je eigenlijk moeten boeken als ziek. Nu zou je het wel als verweer kunnen gebruiken, dat je omdat je destijds bij de medische ingreep de dagen die je thuis was als verlof hebt opgenomen, je nu eigenlijk dezelfde coulance verwacht van het bedrijf, anders hadden zij immers 2 weken meer tegen hogere tarief moeten uitbetalen. Tenminste, als het verlof om medische redenen gedurende functie A was.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 15-07-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:42

LankHoar

Langharig tuig

CH4OS schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:12:
Het verlof dat je hebt opgenomen vanwege de medische ingreep, had je eigenlijk moeten boeken als ziek. Nu zou je het wel als verweer kunnen gebruiken, dat je omdat je destijds bij de medische ingreep de dagen die je thuis was als verlof hebt opgenomen, dezelfde coulance veracht van het bedrijf, anders hadden zij immers 2 weken meer tegen hogere tarief moeten betalen.
Zou ik zeker niet doen. Verlegt de discussie onnodig en heeft er ook niets mee te maken. Tenzij TS die uren ook uitbetaald wil krijgen (en als ziek te boek wil staan), zou ik dat gewoon laten rusten. Heeft niets met elkaar te maken en dan ga je ineens wel een andere discussie krijgen wat van de werkelijke casus af zal leiden.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De casus op het spits laten drijven lijkt mij ook niet bevorderlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
LankHoar schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:14:
[...]

Zou ik zeker niet doen. Verlegt de discussie onnodig en heeft er ook niets mee te maken. Tenzij TS die uren ook uitbetaald wil krijgen (en als ziek te boek wil staan), zou ik dat gewoon laten rusten. Heeft niets met elkaar te maken en dan ga je ineens wel een andere discussie krijgen wat van de werkelijke casus af zal leiden.
Idd, maar ik heb contact gehad met een HR-adviseur van de grootste apotheekketen in Nederland. Zij gaf zelf aan dat mijn werkgever de risico's wist, maar nog steeds mij de vakantie uren liet meenemen. Zij moesten met mij in gesprek gaan en aangeven of ik vakantie uren eerst wil opnemen voor toetreden van de nieuwe functie. Hebben zij niet gedaan, daarnaast ben ik in september doorgegroeid in functie. Ze konden in augustus/september een correctie uitvoeren op de waarde van mijn vakantie uren en dat hebben ze ook niet gedaan. Wat er nu wel is gebeurd is dat ik 10 maanden later na mijn uitdiensttreding een mededeling krijg dat ze dit bij mijn eindrekening gaan verwerken. Als ze 30% of meer van mijn loon inhouden dan kan ik niet rondkomen. Artikel 7:611 van het burgelijk wetboek geeft aan dat de werkgever zich als een goede werkgever moet gedragen. In deze situatie gedragen ze zich absoluut niet als een goed werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:42

LankHoar

Langharig tuig

@UltraInstinct ik weet niet of je mijn reactie goed begrijpt. Ik bedoel dat ik geen discussie zou gaan voeren over de opgenomen verlofuren voor de periode dat je ziek was, maar enkel over deze 140 uur zou blijven praten.

@CH4OS volgens mij heeft WG dat al gedaan en gaat die ook niet bijdraaien. Wellicht gaat WG wel bijdraaien indienTS juridische stappen onderneemt (en een ingebreke stelling kan al voldoende zijn hiervoor). WG getuigt op geen enkele manier van goed werkgeverschap, juist ook niet in de situatie van het laten opnemen van verlofuren ipv ziek melden ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraInstinct
LankHoar schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:22:
@UltraInstinct ik weet niet of je mijn reactie goed begrijpt. Ik bedoel dat ik geen discussie zou gaan voeren over de opgenomen verlofuren voor de periode dat je ziek was, maar enkel over deze 140 uur zou blijven praten.

@CH4OS volgens mij heeft WG dat al gedaan en gaat die ook niet bijdraaien. Wellicht gaat WG wel bijdraaien indienTS juridische stappen onderneemt (en een ingebreke stelling kan al voldoende zijn hiervoor). WG getuigt op geen enkele manier van goed werkgeverschap, juist ook niet in de situatie van het laten opnemen van verlofuren ipv ziek melden ;)
Ik begrijp je punt. :) Tijdens het gesprek zal ik het alleen hebben over de 140 uur en dat ze het verschil willen verrekenen op mijn loon. Mochten ze niet willen meewerken en we komen er niet uit dan zal ik juridische stappen ondernemen en alle andere punten zoals vakantiedagen opgenomen bij medische ingreep etc ook mee laten wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

UltraInstinct schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:34:
Als iemand vakantieuren meeneemt bij een hogere functie, mag de werkgever het verschil wel verrekenen dan? Ik krijg van meerdere mensen te horen dat het niet mag en het juridisch loket twijfelt of ze het wel of niet mogen doen.
Waar maak je dat uit op ? Ik bedoel het als reactie op je eigen post
UltraInstinct in "Advies m.b.t. situatie op werk"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
UltraInstinct schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:11:
[...]

Nee, ik had 140 vakantieuren als functie A dat zou volgens hun 1.400 euro moeten zijn (als voorbeeld) ik ben doorgegroeid naar functie B en daar verdien ik 2x zoveel. Daarna heb ik mijn vakantiedagen opgenomen en ipv dat ze 1400 kwijt zijn, zijn ze 2.800 euro kwijt en de 1.400 euro willen ze nu na 10 maanden terug.
Ik heb nog nooit gehoord dat opgebouwde vakantierechten in uren werden verminderd pro rato een loonsverhoging.

Het is gewoon aan de werkgever om bij een loonsverhoging ook van de waarde van deze reserveringen op te hogen.

Wat ze hier willen, deugt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
t_captain schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:52:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord dat opgebouwde vakantierechten in uren werden verminderd pro rato een loonsverhoging.

Het is gewoon aan de werkgever om bij een loonsverhoging ook van de waarde van deze reserveringen op te hogen.

Wat ze hier willen, deugt niet.
Klopt, iedereen zegt dat het niet deugt maar er staat nergens of ze het wel of niet mogen doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Volgens mij heb je recht op X aantal vakantie uren op basis van je gemiddelde werkweek. Wat het waard is hangt af van je uurtarief op het moment (maand) dat het wordt berekend. Volgens mij niet het niet zo moeilijk zijn.

100 uur in 2020 à EUR 10,00 = EUR 1.000,00
40 uur in 2021 à EUR 15,00 = EUR 600,00

Er hired dus niets te worden verrekend.

UltraInstinct schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:06:
Daarnaast toen ik net in dienst was heb ik uit medische redenen een ingreep moeten ondergaan aan mijn voet. Ze hebben gevraagd of ik mijn vakantiedagen hiervoor wou opnemen. Omdat ik net werkte en van niks afwist ben ik akkoord gegaan. Nu weet dat ze mij gewoon moesten ziekmelden en niet van mijn vakantiedagen/jus uren moesten afhalen. Nu baal ik wel dat ze dit allemaal bij mij proberen te verrekenen terwijl ik al mijn vakantiedagen voor een medische operatie heb moeten opgeven.
Kijk of dit ook van toepassing is:
Lager bedrag aan vakantiegeld

Verdient u meer dan 3 keer het minimumloon? Dan kan uw werkgever schriftelijk met u overeenkomen dat u geen vakantiegeld of een lager bedrag aan vakantiegeld krijgt.

Was uw loon lager door ziekte of verlof? Dan bouwt u vakantiegeld op over dat lagere loon.

https://www.rijksoverheid...hoog-is-mijn-vakantiegeld

[ Voor 61% gewijzigd door PcDealer op 16-07-2021 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
UltraInstinct schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:22:
[...]

Klopt, iedereen zegt dat het niet deugt maar er staat nergens of ze het wel of niet mogen doen..
Dat staat wel ergens, namelijk in je arbeidsovereenkomst of CAO. Vakantierechten worden in dagen of uren vermeld en niet in euro’s of percentage van je loon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor wettelijke vakantiedagen is het sowieso niet mogelijk, want die mag je niet eens uit laten betalen ( Uitzondering bij einde dienstverband ), en anders zou het door dit soort constructies mogelijk zijn dat je onder het minimaal aantal vakantiedagen uitkomt.

Voor bovenwettelijke vakantiedagen zijn wel iets meer opties om daar afspraken over te maken ( Dingen als wachtdagen voor ziekte zijn b.v. alleen mogelijk bij bovenwettelijke dagen ), maar dan nog is dat gelimiteerd, maar aangezien er niks specifieks over is afgesproken zou dat ook hier uberhaupt niet ter discussie moeten staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 16-07-2021 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
PcDealer schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 06:48:
Volgens mij heb je recht op X aantal vakantie uren op basis van je gemiddelde werkweek. Wat het waard is hangt af van je uurtarief op het moment (maand) dat het wordt berekend. Volgens mij niet het niet zo moeilijk zijn.

100 uur in 2020 à EUR 10,00 = EUR 1.000,00
40 uur in 2021 à EUR 15,00 = EUR 600,00
Volgens mij hangt het vooral af van het moment dat je het opneemt.

Als je die 140 uur opgebouwd hebt en opneemt in 2021, krijg je gewoon 140x 15 = 2100 euro uitbetaald en geen 1600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Pizza_Boom schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:14:
[...]
Volgens mij hangt het vooral af van het moment dat je het opneemt.

Als je die 140 uur opgebouwd hebt en opneemt in 2021, krijg je gewoon 140x 15 = 2100 euro uitbetaald en geen 1600.
Dat lijkt mij sterk. Ik denk 100 x 10,00 plus 40 x 15,00.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
PcDealer schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:28:
[...]

Dat lijkt mij sterk. Ik denk 100 x 10,00 plus 40 x 15,00.
Hoezo? Ik neem gewoon vakantie op, daarvoor heb ik een x aantal vakantieuren. Die worden niet opeens verminderd omdat ik toevallig promotie gemaakt heb. Ik ben geen ZZPer die er zelf geld voor apart moet zetten.
Als je 10 euro per uur verdient, is je maandsalaris 1740 euro (uitgaande van 40 uur per week)
Als je 15 euro per uur verdient, is je maandsalaris 2610 euro (uitgaande van 40 uur per week)

Als jij een dusdanige promotie maakt dat jij van 1740 in 1x naar 2610 gaat bij dezelfde werkgever, stel je maakt 1 januari promotie en wilt in de voorjaarsvakantie 2 weken weg, dan kan dat. Je hebt immers 100 uur (=12,5 dag) van het jaar daarvoor die je als eerste op moet maken en daarvan kan je er nu 80 uur inzetten. Als jij dan 2 weken niet op je werk komt omdat je je verlof inzet, krijg jij niet opeens maar 2175* uitbetaald (=±0,5x1740 + 0,5x2610) die maand omdat het verlof van het jaar daarvoor is. Je krijgt gewoon 2610 die maand.

Als je van parttime naar fulltime gaat, krijg je toch ook niet opeens een evenredig deel van je staande vakantieuren erbij? Pas op de nieuw opgebouwde krijg je meer opbouw. Als jij 80% werkte en 80 uur had staan, worden dat niet opeens 100 uren omdat je 100% gaat werken. Dan heb je gewoon pech gehad.

*Alhoewel niet geheel correct, heb ik gemakshalve even 50/50 gerekend voor de salariëring. Gemiddelde werkmaand heeft echter 21,75 dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-07-2021 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Vakantie opnemen is inderdaad gewoon uitbetaald worden alsof je gewerkt hebt. Dus ongeacht of je nu wel of geen vakantie opgenomen hebt hoor je hetzelfde uitbetaald te krijgen ( En je bouwt er ook gewoon vakantiegeld mee op ). Het aantal vakantieuren gaat van je vakantieuren saldo af, en klaar. Enige punt van discussie zou kunnen zijn wanneer je salaris verhoging in gaat (voor/na vakantie), maar aangezien de vakantie niet net voor/na de overgang opgenomen is, staat dat niet ter discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Dit zegt mijn cao over vakantiedagen:
Vakantie
1. De werknemer heeft recht op vakantie met behoud van salaris (voor de berekening van het aantal
vakantie-uren per jaar wordt uitgegaan van een vakantiedag van 7,2 uren):
a. 172,8 vakantie uren per jaar, ongeacht de leeftijd van de werknemer;
b. 180 vakantie uren per jaar indien de werknemer 45 jaar of ouder is;
c. 187,2 vakantie uren per jaar indien de werknemer 55 jaar of ouder is;
d. 194,4 vakantie uren per jaar indien de werknemer 60 jaar of ouder is.
2. Voor de berekening van de vakantie wordt het jaar gerekend van 1 januari tot en met 31 december
en wordt uitgegaan van een 36-urige werkweek.
De werknemer die deeltijd werkt heeft recht op vakantie met behoud van salaris naar rato van de
contractuele arbeidsduur.
3. De berekening van de opbouw van de vakantie geschiedt naar rato van de exacte datum van
indiensttreding in enig jaar.
4. De vakantie dient - met uitzondering van de vakantie uren, die het in artikel 7:634 BW bedoelde
minimum te boven gaan - te worden opgenomen binnen zes maanden na de laatste dag van het
kalenderjaar waarin de aanspraak is verworven. De vakantie uren die het in artikel 7:634 BW
bedoelde minimum te boven gaan verjaren vijf jaar na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de
aanspraak is verworven.
5. In afwijking van het bepaalde in lid 4, kan in onderling overleg worden overeengekomen dat
vakantie uren die het in artikel 7:634 BW genoemde minimum niet te boven gaan, ook na de
vervaldatum van zes maanden kunnen worden opgenomen.
6. De werknemer, die door omstandigheden buiten haar wil redelijkerwijs niet in staat is haar
toekomende vakantie uren geheel of gedeeltelijk op te nemen, wordt in de gelegenheid gesteld deze
alsnog, op een in overleg met de werkgever vast te stellen later tijdstip, op te nemen.
7. Het bepaalde in de twee voorgaande leden laat onverlet het recht van de werknemer om de vakantie
uren, die het in artikel 7:634 BW bedoelde minimum te boven gaan, aan te wenden als inleg ten
behoeve van de Levensloopregeling.
8. De werknemer heeft het recht om van de haar toekomende vakantie uren tenminste 21 dagen
aaneengesloten op te nemen om te voorkomen dat de zaterdag voorafgaand aan de vakantie
ingeroosterd wordt. Voorts zal rekening worden gehouden met de wensen van de werknemer met
betrekking tot het inroosteren van de werkzaamheden aaneensluitend aan de vakantie.
9. De tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie worden door de werkgever, overeenkomstig
de wensen van de werknemer, vastgesteld, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten.
Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer haar wensen schriftelijk aan
de werkgever heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer de gewichtige redenen heeft
aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
10. De werknemer heeft het recht om van de haar toekomende vakantie uren ten hoogste 8 dagen als
snipperuren op te nemen.
CAO APOTHEKEN 2019-2021 - VAKANTIE EN VERLOF 24
11. De werknemer moet in de gelegenheid worden gesteld de vakantie uren waarop zij volgens deze
regeling recht heeft en die door haar niet zijn aangewend voor het doeleinde, zoals omschreven in lid
7 van dit artikel, op te nemen alvorens de arbeidsovereenkomst eindigt.
12. Indien bij het einde van het dienstverband, de niet genoten vakantie uren, zoals bedoeld in het
voorgaande lid, niet kunnen worden opgenomen, worden de desbetreffende vakantie uren vergoed
door uitkering van een uur salaris, vermeerderd met vakantietoeslag, voor elk niet genoten uur.
(link) https://www.fnv.nl/getmed....pdf&dtime=20210519082330

Exacte situatie:
Bij mijn 1e 7 maanden contract 03-2020 tot 03-09-2020 als functie A had ik 140 vakantie uren over gehouden. Ik kon mijn vakantie uren niet opnemen omdat onze personeelsbezetting slecht was. Op 09-2020 ben ik doorgegroeid naar een hogere functie. Mijn vakantiedagen zijn meegenomen. In 2021 heb ik de 140 vakantie uren opgenomen. Als functie B kreeg ik 20 euro per uur (voorbeeld). Uiteindelijk als het goed is ben ik dus 140 x 20 euro = 2.800 euro uitbetaald. In juli heb ik aangegeven te willen stoppen. Nu na 10 maanden na doorgroeien in functie wilt mijn werkgever 1.400 euro terug verrekenen van mijn eindrekening. Ze geven aan dat die 140 vakantie uren die ik van functie a heb meegenomen maar 1.400 euro waard is en ze uiteindelijk 2.800 euro hebben betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Wat een eikels. Zo werkt het niet.

Simpel briefje terugsturen, net als in de situatie van je vriendin (ik heb hem iets aangepast):

Hallo ex-baas,

Op DD-MM-YYYY heb ik mijn arbeidsovereenkomst opgezegd. Op dat moment had ik nog XX uur aan opgebouwde vakantierechten en bedroeg mijn uurloon YY,YY per uur. Hierover dient nog 8% vakantietoeslag berekend te worden. Ik heb recht op xx*yy,yy*1,08 = €€€€€

Tot nu toe kreeg ik helaas niet alles betaald waar ik recht op heb. Ik mis nog de betaling van mijn niet opgenomen vakantiedagen, zoals hierboven uitgerekend is. Conform artikel 12 van onze CAO heb ik recht op een uitbetaling van de niet genoten vakantieuren volgens mijn uursalaris vermeerderd met de vakantietoeslag.

Ik verzoek u te zorgen dat binnen 14 kalenderdagen het totale bedrag, €€€€, bijgeschreven is op mijn bankrekening: *********op naam van ******* Ook ontvang ik graag per mail de eindafrekening. U heeft namelijk de plicht als werkgever om een eindrekening op te stellen voor uw werknemers na beëindiging van het contract.

Als het bedrag niet binnen 14 kalenderdagen op mijn rekening staat, heb ik recht op de wettelijke rente en verhoging door de late betaling. Ik zal dan hulp van een advocaat vragen om een loonvordering in te laten stellen. Ik hoop dat het niet zo ver hoeft te komen.

Mocht u het niet eens zijn met mijn verzoek, dan ontvang ik graag binnen 14 kalenderdagen uw schriftelijke reactie met onderbouwing volgens de CAO van de door u aangehaalde redenen om niet uit te hoeven betalen.

Kusje,
Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Pizza_Boom schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 14:23:
Wat een eikels. Zo werkt het niet.

Simpel briefje terugsturen, net als in de situatie van je vriendin (ik heb hem iets aangepast):

Hallo ex-baas,

Op DD-MM-YYYY heb ik mijn arbeidsovereenkomst opgezegd. Op dat moment had ik nog XX uur aan opgebouwde vakantierechten en bedroeg mijn uurloon YY,YY per uur. Hierover dient nog 8% vakantietoeslag berekend te worden. Ik heb recht op xx*yy,yy*1,08 = €€€€€

Tot nu toe kreeg ik helaas niet alles betaald waar ik recht op heb. Ik mis nog de betaling van mijn niet opgenomen vakantiedagen, zoals hierboven uitgerekend is. Conform artikel 12 van onze CAO heb ik recht op een uitbetaling van de niet genoten vakantieuren volgens mijn uursalaris vermeerderd met de vakantietoeslag.

Ik verzoek u te zorgen dat binnen 14 kalenderdagen het totale bedrag, €€€€, bijgeschreven is op mijn bankrekening: *********op naam van ******* Ook ontvang ik graag per mail de eindafrekening. U heeft namelijk de plicht als werkgever om een eindrekening op te stellen voor uw werknemers na beëindiging van het contract.

Als het bedrag niet binnen 14 kalenderdagen op mijn rekening staat, heb ik recht op de wettelijke rente en verhoging door de late betaling. Ik zal dan hulp van een advocaat vragen om een loonvordering in te laten stellen. Ik hoop dat het niet zo ver hoeft te komen.

Mocht u het niet eens zijn met mijn verzoek, dan ontvang ik graag binnen 14 kalenderdagen uw schriftelijke reactie met onderbouwing volgens de CAO van de door u aangehaalde redenen om niet uit te hoeven betalen.

Kusje,
Ultra
toon volledige bericht
Zal ik doen. Mochten ze mij niet willen betalen dan ga ik naar een advocaat. Zal mijn situatie dan wel voorleggen aan hem/haar en kijken of we een zaak kunnen maken en ik de proceskosten op mijn werkgever kan verhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraInstinct
Update:

Vandaag wouden mijn werkgevers een gesprek met mij hierover en gaven aan dat ze het verschil van genomen vakantie uren van mijn salaris wouden aftrekken. Heb aangegeven dat ik daar niet akkoord mee gaf en ze wouden een toelichting waarom ik daar niet akkoord mee ga. Heb aangegeven dat ik geen vakantie heb kunnen nemen en de vakantie uren zijn meegenomen naar de hogere functie, ik rekeningen moet betalen en het niet kan veroorloven om zo'n groot bedrag te missen en daarnaast het ook heel raar vind dat ze het niet gelijk hebben gecorrigeerd, maar dit na 10 maanden doen. Ze vonden dat geen goed toelichting, maar dat is hun mening. Ze zijn heel erg salty dat ik weg ben gegaan in een drukke periode en nu een dure zzper moeten inhuren om de personeelsbezetting te vervullen. Uiteindelijk aangegeven dat ze mogen doen wat ze willen maar ik hier geen akkoord voor geef en als we er niet uit komen juridische stappen zal ondernemen. Toen begonnen ze over dat het uiteindelijk duurder zal zijn voor beide partijen en dat ze zelf een 'duurdere' arbeidsrecht advocaat hebben in vergelijking met mijn rechtsbijstand (lol).
Daarna wouden ze een deal met me sluiten en 50/50 doen. Ook aangegeven dat ik daar niet akkoord mee ga en daarna duurde het gesprek te lang dus hebben we het beëindigd. Trieste bende zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Laat ze lekker een advocaat nemen. Misschien kan die ze wat bijbrengen over goed werkgeverschap.

Lees ook Onverschuldigd loon binnen zeer korte termijn terugbetalen eens door.

[ Voor 35% gewijzigd door PcDealer op 21-07-2021 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
PcDealer schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 06:37:
Laat ze lekker een advocaat nemen. Misschien kan die ze wat bijbrengen over goed werkgeverschap.

Lees ook Onverschuldigd loon binnen zeer korte termijn terugbetalen eens door.
Inderdaad, ik wacht wel af. Helaas gaat mijn rechtbijstandsverzekering pas in september in. Anders zal ik een intake inplannen met een advocaat en vragen hoe reeel mijn kans is om te winnen en of ik de proceskosten op de werkgever kan verhalen mocht ik winnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
UltraInstinct schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:29:
...
Heb aangegeven dat ik daar niet akkoord mee gaf en ze wouden een toelichting waarom ik daar niet akkoord mee ga.
....
Ik snap dat je in het moment daar antwoord op geeft, maar ik zou het altijd omdraaien, laat hun maar een geldige redenatie aanleveren waarom ze iets te vorderen hebben. Redenaties waarom je het wel/niet nodig hebt zijn niet echt relevant. Je hebt er gewoon recht op, al zou je het in de openhaard verbranden.

Jouw stelling is gewoon: Ik had x vakantie-uren (administratie kun je desgewenst aanleveren als ze hun administratie niet op orde hebben, altijd leuk om dat zwart op wit te krijgen, want dat maakt hun case niet sterker ), die heb ik op moment y opgenomen, en heb daarbij gewoon mijn op dat moment geldende salaris voor gehad.

Ik zou inderdaad met vertrouwen een zaak tegemoet zien, op het moment dat ze het loon inhouden zou ik ze ook direct in gebreke stellen, en ze aanspraak maken op de wettelijke rente ( https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Loonconflicten ), dat kan ze nog een keer 50% extra kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 21-07-2021 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
UltraInstinct schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:34:
[...]

Inderdaad, ik wacht wel af. Helaas gaat mijn rechtbijstandsverzekering pas in september in. Anders zal ik een intake inplannen met een advocaat en vragen hoe reeel mijn kans is om te winnen en of ik de proceskosten op de werkgever kan verhalen mocht ik winnen.
Bij het behalen van je gelijk zal de tegenpartij inderdaad veroordeeld worden voor de processkosten, helaas zal dat niet altijd betekenen dat je volledig kosteloos gesteld wordt. Of ik het zo ver zou laten komen zou voor mij persoonlijk ook erg afhangen van over wat voor bedrag het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik weet overigens niet hoeveel je verdiend, maar mogelijk heb je ook nog een optie voor een advocaat met toevoeging, waardoor de kosten ook redelijk mee kunnen vallen ( https://www.rechtsbijstan...veel-moet-ik-zelf-betalen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:30
Als ik het goed begrijp gaat het er helemaal niet over dat ze je te weinig willen uitbetalen over verlofsaldo dat je over hebt bij uit dienst.
Ze willen je laten terugbetalen over vakantiedagen die je gewoon hebt gebruikt als verlof op een moment dat je een hoger uurloon had dan het moment dat je het verlofsaldo opbouwde.

Dat eerste zou juridisch al zeer wankel zijn, maar wat je werkgever hier wil doen heeft geen enkele juridische basis. De arbeidsvoorwaarden die je zelf quote hebben ook het alleen maar over opbouw en opname in uren, niet in geld. Dat heb ik ook nog nooit anders gezien.

Dus zoals anderen ook al zeggen, je hoeft helemaal niet te verantwoorden waarom je dit geld nodig hebt of wat dan ook, je ex-werkgever probeert je hier gewoon op te lichten uit rancune.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UltraInstinct
Update:

Heb mijn loonstrook binnen. Momenteel sta ik -5 uur in vakantieuren. Dat hebben ze verrekend van mijn eindrekening. Wat ze eerder wouden doen hebben ze dus niet gedaan. Ze wisten zelf dan dondersgoed dat ze niet sterk konden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 18:35

jjust

Het leven is een strijd

Gelukkig dat scheelt weer tijd en geld om je gelijk te halen. Dit gedoe is wel een bevestiging dat je een goede keus hebt gemaakt om elders te gaan werken. Wat een treurnis een dergelijke werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-05 13:18
Sorry als dit al eerder is gezegd. Ik dacht als je tijdens je vakantiedagen ziek word, dat je dan alsnog ziek kan melden. Dan veranderen de vakantiedagen in ziektedagen. En aangezien je een behandeling bent ondergaan heb je daar bewijs voor. Vervelend dat jouw werkgever het op verlofdagen heeft gestuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UltraInstinct
Gisteren is mijn laatste werkdag geweest. Helaas niet al te goed afgesloten en met een irritatie weggegaan. Heb zelf niks laten merken voor een potentiele referentie aanvraag welllicht in de toekomst.
Op onze rooster moest ik vroeg beginnen van 8:00 tot 17:00 en mijn leidinggevende moest sluiten van 08:30 tot 17:30. Vanwege personeelstekort moesten we allebei op de werkvloer staan.
Ze komt doodleuk om 09:00 uur binnen lopen en ging om 17:00 uur weg. Ik gaf aan dat ze volgens de rooster tot sluit moet blijven. Liet ze mij een half uurtje overwerken waarvoor ze me ook niet gaat uitbetalen.

Ben uiteindelijk gebleven voor een collega omdat zij dan anders alleen zou staan in de apotheek. Triest allemaal. Gelukkig kan ik het nu goed afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Die uren schrijf je op en dien je dan gewoon in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
UltraInstinct schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:38:
Heb zelf niks laten merken voor een potentiele referentie aanvraag welllicht in de toekomst.
Ik zou dat proberen te voorkomen, je weet immers niet wat ze gaan zeggen als ze gebeld worden, en met de gang van zaken zou ik niet gek staan te kijken als ze je op zo'n moment ook proberen te sabboteren.
Ze komt doodleuk om 09:00 uur binnen lopen en ging om 17:00 uur weg. Ik gaf aan dat ze volgens de rooster tot sluit moet blijven. Liet ze mij een half uurtje overwerken waarvoor ze me ook niet gaat uitbetalen.

Ben uiteindelijk gebleven voor een collega omdat zij dan anders alleen zou staan in de apotheek. Triest allemaal. Gelukkig kan ik het nu goed afsluiten.
Niet netjes inderdaad, maar het gaat gelukkig maar om een half uurtje, niet meer terug kijken en lekker dingen gaan doen die wel positieve energie opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

UltraInstinct schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:38:
Met een dergelijke instelling en verantwoordelijks gevoel hoef je je echt niet druk te maken bij een andere werkgever. Die ziet snel genoeg wat een aanwinst je bent.

Ik gok dat als je werkgever niet zo moeilijk had gedaan je niet eens over dat half uurtje extra had nagedacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UltraInstinct
Als mijn werkgever zich fatsoenlijk zou gedragen zou ik het niet eens erg gevonden hebben om een half uur extra te werken.

Werk nu momenteel een week bij mijn nieuwe werkgever en krijg elke keer van mijn leidinggevende te horen dat hij heel erg tevreden is! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:24:
Als mijn werkgever zich fatsoenlijk zou gedragen zou ik het niet eens erg gevonden hebben om een half uur extra te werken.

Werk nu momenteel een week bij mijn nieuwe werkgever en krijg elke keer van mijn leidinggevende te horen dat hij heel erg tevreden is! :)
Vooruit kijken dan en je vooral niet meer irriteren aan je vorige werkgever, daar heb je alleen jezelf mee :)
Pagina: 1