Fout. Een pijl betekent dat je geen verkeer tegen kunt komen waar je voorrang aan moet verlenen (en dat zelf een licht heeft). Ik ben zelf VRI beheerder en had hier nooit een pijl opgehangen. Veel weggebruikers denken dat (als je een pijl hebt) je nooit verkeer tegen kunt komen, maar dat klopt niet.xFeverr schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:19:
[...]
Volgens mij kan je wel conflictvrij oprijden als er een groene pijl op het verkeerslicht staat. Ik kan me in ieder geval geen situatie herinneren waarbij dat niet geldt, maar ik laat me graag verrassen
Een artikel uit de regeling verkeerslichten.
Artikel 28 :
Indien bestuurders die afslaan een verkeersstroom die hen kruist op grond van de in het RVV 1990 vervatte regels voor moeten laten gaan moeten, in geval de verkeersstroom van deze bestuurders wordt geregeld met een verkeerslicht voorzien van een richtingpijl, beide richtingen worden beschouwd als conflictrichtingen volgens norm NEN 3384 en als zodanig in de verkeerslichtenregeling worden behandeld.
Artikel 28 is een beetje moeilijk te lezen. Maar er staat dat als je verkeer tegen kunt komen op een kruising waaraan je voorrang moet verlenen (ondanks groen licht) én je een pijl hebt, dat dán de lichten niet gelijk op groen mogen.
Het is dus wel mogelijk dat (als je een groene pijl hebt) verkeer groen licht heeft waar je géén voorrang aan moet verlenen. Of dat er verkeer kan zijn dat helemaal geen licht heeft.
Voor de duidelijkheid : de situatie klopt dus wel, maar gezien hoe velen het foutief hebben geleerd tijdens de rijles zou ik geen pijl plaatsen.
[ Voor 4% gewijzigd door WVL_KsZeN op 11-07-2021 01:29 . Reden: Tikfouten.. ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..