Robkazoe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:00:
Het feit dat er zo'n mooi geel bord voor zo'n kruising staat, geeft waarschijnlijk al aan dat er veel (bijna) ongelukken zijn op dit kruispunt. En tuurlijk zou elke automobilist de regels moeten beheersen om dit soort situaties te voorkomen maar ik snap dan ook wel weer waarom het fout gaat:
1. Het groene licht 20 meter daarvoor geeft een soort van schijnsignaal voor de automobilist van rij gewoon maar lekker door.
2. De bocht is niet haaks maar behoorlijk flauw. Dit haalt de snelheid er niet uit waardoor de automobilist door kan rollen.
Ik zie hierboven al reacties en verbetervoorstellen: Meer borden, meer lijnen. Volgens mij moet het echt anders opgelost worden. Het fietspad/zebrapad ligt "verhooogd". Tenminste, dat suggereert de strepen op de weg. Maar volgens mij is dat zo'n drempel waar je met 30 of met 80 nog niets van merkt. Dus die moet gewoon verhoogd worden zodat de snelheid eruit gehaald wordt. En/of ik zou de hoek scherper maken. Dat heeft hetzelfde effect.
Neemt niet weg dat rechtdoor op dezelfde weg nog steeds de primaire regel is in dit geval. Je hebt in heel veel steden verkeerslichten die tegelijk op groen gaan voor verkeer dat afslaat en rechtdoor rijdt. Dan staat er meestal wel maar ook weleens geen bord. We weten toch allemaal dat die fietser dan voorrang heeft.
Datzelfde geldt voor een gelijkwaardige kruising, dan kunnen we toch ook gewoon verkeer van rechts en rechtdoorgaand verkeer op zelfde weg voor laten gaan, en dan staan er niet eens borden...
Volgens mij had de automobilist hier prima het initiatief kunnen nemen om een inschatting te maken.

Of de fietser wel of geen voorrang had. Wegbeheerder zal eventuele aansprakelijkheid ook gewoon wegwuiven op dit manier, want het gaat om één de meest basale verkeersregels hier,
rechtdoor op dezelfde weg.
Schuld ligt gewoon bij de automobilist dat hij alles doet om onder de schade uit te komen is zijn probleem, Topicstarter heeft gewoon te maken met degene die hem/haar aanrijdt en niet met de wegbeheerder.
Voor de rechter zal de wegbeheerder overigens gewoon gelijk krijgen, want er is helemaal geen sprake van een onduidelijke verkeerssituatie. Zet de verkeerslichten maar eens uit? Is het dan onduidelijk dat je het kruisende verkeer voor moet laten? Geloof het niet.
De vlieger aansprakelijkheid bij de wegbeheerder gaat over het algemeen pas op als deze ernstig verwijtbaar heeft gehandeld: Niet onderhouden wegen, moedwillig gevaarlijke situatie creëren (niet zichtbare obstakels) of niet handelen na geattendeerd te zijn op een situatie die opgelopen schade of letsel had kunnen voorkomen.
Dat is hier duidelijk niet het geval, want wanneer de verkeerslichten niet functioneren is er nog geen reden om een fietser aan te rijden a.g.v. de weginrichting.
[
Voor 19% gewijzigd door
TIGER1125 op 14-07-2021 10:44
]