wat te doen met onze buren....

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 27.830 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Twarp schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:12:
[...]

Even voor jouw begripsvorming uit de dikke van Dale:

ra·cis·me (het; o)
1. opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen
2. discriminatie op grond van huidskleur; = rassendiscriminatie

Verder ...
Daar waar het gaat over de mens in het algemeen is het onderscheid maken van afkomst niet per definitie racisme, dat zou eerder onder discriminatie vallen op basis van afkomst.
Het is in mijn ogen zeer beperkt om bij dit soort "situaties" er meteen een definitiekwestie van te maken. Wanneer (afgaande op TS) iemand binnen een discussie roept "in land X heb je toch ook (...)" zit daar een zekere ondertoon in en in mijn ogen ook een implicerende verheffing; want in Nederland "doen we het zo" en jij hebt daar als buitenstaander maar je aan te passen aan mijn 'visie' van bladeren die van bomen vallen. Je eerste regel van je definitie dus. (Stiekem idd eigenlijk net een beetje zo van ik woon er 16 jaar en jij 14, dus daarmee impliceer ik..)

En ach, if anything is het een enorm zwaktebod van de buurman, in mijn ogen tevens een intellectuele tekortkoming.

zwak·te·bod (het; o)
1
voorstel dat verraadt dat iem. niets beters heeft te bieden

[ Voor 4% gewijzigd door N1ckk op 09-07-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 05:51:
Een hoop burenergenis de laatste tijd :)
Sterker nog, door Corona zijn er zelf meer burenruzies. Dus dat er dan ook meer topics over ergenissen van zaken bij de buren komen, is dan ook niet zo verwonderlijk, toch? :) Bron: https://www.ad.nl/wonen/m...altijd-al-waren~ae91ac3b/, https://www.nu.nl/coronav...as-grootste-probleem.html en https://www.metronieuws.n...-en-inslag-corona-record/
En dit gaat om bladeren in de tuin? Veeg me/ze op... :D
En overhangende takken. Als de buren die niet zelf willen snoeien, mag je (na aanmanen) dat zelf gaan doen. :)

@mm1234 Je kunt de buren uitnodigen op de koffie en ze uiteindelijk ook vragen wat het probleem nu daadwerkelijk is, waarom het in hun ogen niet goed was, ik denk dat je daar een stuk meer mee bereikt dan de buren wederom een brief te sturen over het snoeien van de boom. Dat snoeien van de boom zal nu alleen maar olie op het vuur zijn voor de buren. Dus eerst het vuur blussen, alvorens de boom te bespreken.
evilution schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:05:
Meuk die over de erfgrens hangt mag je toch gewoon afzagen? Daar heb je buurman helemaal niet nodig.
Zo zwart wit is het gelukkig dus niet. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 09-07-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
Valorian schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:51:
[...]
Maar wat zou jouw advies dan zijn?
Optie 3:

Doe eerst de vergunningsaanvraag. Nadat de vergunning is toegewezen ga je naar je buren. Bij kleine bezwaren kun je je buren tegemoet komen en de vergunningsaanvraag eventueel wijzigen. Dan heb je je bouwvergunning, en je bent de sympathieke buurman die rekening houdt met z'n buren.
Bij grote bezwaren wordt het lastig, dan kun je met gestrekt been je verleende bouwvergunning gaan uitvoeren (dag buren), of je hele plan intrekken (dag verbouwing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

N1ckk schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:15:
[...]

Het is in mijn ogen zeer beperkt om bij dit soort "situaties" er meteen een definitiekwestie van te maken. Wanneer (afgaande op TS) iemand binnen een discussie roept "in land X heb je toch ook (...)" zit daar een zekere ondertoon in en in mijn ogen ook een implicerende verheffing; want in Nederland "doen we het zo" en jij hebt daar als buitenstaander maar je aan te passen aan mijn 'visie' van bladeren die van bomen vallen. Je eerste regel van je definitie dus. (Stiekem idd eigenlijk net een beetje zo van ik woon er 16 jaar en jij 14, dus daarmee impliceer ik..)

En ach, if anything is het een enorm zwaktebod van de buurman, in mijn ogen tevens een intellectuele tekortkoming.

zwak·te·bod (het; o)
1
voorstel dat verraadt dat iem. niets beters heeft te bieden
Soms is het juist handig om even de definitie aan te halen. Al was het alleen maar om een drogreden geen voedingsbodem te geven. En inderdaad het is een zwaktebod van de buurman.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OMD schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:57:
Zie dat sowieso steeds vaker verkeerd gaan in de buren klaag topics. Veel handelen naar de letter van de wet en daarmee denken ze klaar te zijn.
Anno 2021 communiceren we niet meer met elkaar, we doen maar want het mag…

Echt, voor iedereen die dit leest. Praat asjeblieft met je buren, ga er voor zitten met een tekening. Toon wat begrip als ze niet blij zijn.
Mijn ervaring is, dat dit ook niet altijd helpt. Een uitbouw is tegenwoordig, helaas juist bij wat kleinere tussenwoningen, nog net niet standaard. Bij onze vorige woning stond aan meer dan de helft van de woningen in het rijtje een uitbouw. Hetzelfde verhaal voor overkappingen. Soms lijkt je er zonder overkapping niet helemaal meer bij te horen. Waren er iets minder dan uitbouwen, maar toch wel bijna de helft in het rijtje had er eentje.

Waarom zouden precies jouw buren dat dan niet mogen? Een uitbouw is een uitbouw. Even afgezien van de kleur stenen, valt er niet zoveel rekening te houden met.... Bij de overkapping heb je iets meer mogelijkheden waarschijnlijk.

Stap 1 is altijd de dialoog aangaan en je plannen kenbaar maken. Maar in het geval van een standaard uitbouw, is er - behalve niet uitbouwen - eigenlijk nauwelijks bewegingsruimte. Tuurlijk, de buren kunnen niet meewerken aan het toestaan van de buitenmuur op een strookje van hun grond. Maar dan ben je er wel zo'n beetje.

Wij hadden vroeger buren die al helemaal over de pis gingen omdat wij de schutting wilden verhogen naar een kleine 2 meter. Tsja, sorry hoor, maar da's geen heel raar idee. Dat ga je gewoon niet tegenhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:34
Ramon schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:09:
Wat je misschien vergeet is dat bladeren laten liggen goed is voor de biodiversiteit in de tuin.
Iets zegt me dat TS geen tuin heeft maar een 'onderhoudsvrije tuin' (aka parkeerplaats)

*sowieso

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Ik ben niet je buurman maar heb wel aan de kant van je buurman gestaan.

Het zal juridisch mogen maar je bent gewoon een asociale pik als je over de hele breedte een overkapping van 10x3 zet. Hij kijkt namelijk tegen de achterkant aan en kan zometeen lastiger zijn huis verkopen omdat het lijkt alsof zijn tuin een binnenplaats is.

Vervolgens dram je vlak na het plaatsen over een paar bladeren die in je tuin vallen. Dat zou bij mij ook in het verkeerde keelgat schieten.

Wellicht eens kijken of je een lagere overkapping kunt plaatsen, je bent vast geen 2.5 meter lang.

Stuur voor het volledige verhaal eens het aanzicht uit de tuin van de buren, ben benieuwd wat de mensen er van vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door MagniArtistique op 09-07-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Een uitbouw/overkapping is toch nooit gunstig voor de buren? Ja, het is zeker netjes om het vooraf aan te kondigen.. maar voor bezwaren moeten ze toch echt niet bij jou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Montaner op 09-07-2021 18:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

DonJunior schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:39:
[...]

Iets zegt me dat TS geen tuin heeft maar een 'onderhoudsvrije tuin' (aka parkeerplaats)
Wij noemden de "tuin" van onze buren aan 1 kant altijd "de luchtplaats". Dan bedoelden we de 5 meter tussen de uitbouw en de overkapping. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 13:31
Even afgezien van alle communicatie problemen met de buurman, zijn die bladeren van die boom nou echt zo'n probleem? Iedere keer horen we dat we meer groenvoorzieningen in de wijken nodig, want dat is goed voor ons welbevinden, maar als we dan een paar bladeren in de tuin hebben is het een probleem?

En ik snap ook niet hoe juist de bladeren van die ene boom het probleem zijn. In de herfst waait het, en bladeren van bomen liggen overal in de omgeving, echt niet alleen onder de boom. Tenzij je in zo'n armoedige omgeving woont dat die boom van de buurman de enige boom in de omgeving is, kan ik me niet voorstellen dat je niet sowieso elke herfst balderen in je tuin hebt. Misschien iets minder maar opruimen moet je toch, maakt die boom van de buren nou echt het verschil?

Bovendien, wat kan die buurman er aan doen? Overhangende taken snoeien? Scheelt misschien een beetje, maar de wind blaast de bladeren van die andere takken ook wel in jou tuin.
Boom in een net pakken? serieus? En dan moeten die bladeren dus uit het net gehaald worden zonder dat ze alsnog in je tuin vallen? Maar het idee alleen al. Moet iedereen zijn bomen dan maar in netten gaan doen omdat de buren anders last hebben van de blaadjes? En de gemeente alle bomen langs de straatkant want de bladeren zouden maar in de voortuinen van de huizen vallen? Nergens meer vogelnestjes?

Ik begrijp die afkeer van het natuurlijke niet.Boombladeren horen er gewoon bij. Wees blij dat je naar een boom kunt kijken ipv beton.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rerebobo
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Iedereen reageert maar wij hebben te weinig info om goed en inhoudelijk te kunnen oordelen.
Een tekening en/of foto erbij van de situatie had handig geweest. Nu maakt bijna iedereen zijn eigen aannames en trekt daar zijn conclusies uit als ik alle reacties zo eens lees.
Tevens is je vraag onduidelijk ik zie alleen een verhaal maar geen vraag. Wat wilde je van ons weten?

[ Voor 4% gewijzigd door Rerebobo op 09-07-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:38
DonJunior schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:39:
[...]

Ah de man die met pensioen is en heerlijk kan genieten van tuinieren.

Wat ben ik daar jaloers op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Antwoord al gevonden in topic.

[ Voor 94% gewijzigd door souljah1h op 10-07-2021 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:02
locke960 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:48:
Even afgezien van alle communicatie problemen met de buurman, zijn die bladeren van die boom nou echt zo'n probleem? Iedere keer horen we dat we meer groenvoorzieningen in de wijken nodig, want dat is goed voor ons welbevinden, maar als we dan een paar bladeren in de tuin hebben is het een probleem?

En ik snap ook niet hoe juist de bladeren van die ene boom het probleem zijn. In de herfst waait het, en bladeren van bomen liggen overal in de omgeving, echt niet alleen onder de boom. Tenzij je in zo'n armoedige omgeving woont dat die boom van de buurman de enige boom in de omgeving is, kan ik me niet voorstellen dat je niet sowieso elke herfst balderen in je tuin hebt. Misschien iets minder maar opruimen moet je toch, maakt die boom van de buren nou echt het verschil?

Bovendien, wat kan die buurman er aan doen? Overhangende taken snoeien? Scheelt misschien een beetje, maar de wind blaast de bladeren van die andere takken ook wel in jou tuin.
Boom in een net pakken? serieus? En dan moeten die bladeren dus uit het net gehaald worden zonder dat ze alsnog in je tuin vallen? Maar het idee alleen al. Moet iedereen zijn bomen dan maar in netten gaan doen omdat de buren anders last hebben van de blaadjes? En de gemeente alle bomen langs de straatkant want de bladeren zouden maar in de voortuinen van de huizen vallen? Nergens meer vogelnestjes?

Ik begrijp die afkeer van het natuurlijke niet.Boombladeren horen er gewoon bij. Wees blij dat je naar een boom kunt kijken ipv beton.
Dit ^ inderdaad! Wel is het natuurlijk zo dat een boom ook onderhoud nodig heeft en we weten niet hoe de boom bij TS eruit ziet.

Onze buurman kwam een paar jaar geleden ook aan de deur met de vraag over snoeien en die had zeker een punt (had ik zelf minder in de gaten) maar die boom is wel gesnoeid in een periode dat het goed is voor de boom anders gaat die bloeden of zelfs wel dood… en dat snapte de buurman ook. Dat de buurman van de TS eventueel voorstelde wat in de herfst te doen is eigenlijk best normaal.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:36
N1ckk schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:15:
[...]

Precies. Het is een overduidelijk gevalletje racisme omdat de impliciete ondertoon is 'ik heb gelijk want ik ben een Nederlander en jij domme buitenlander moet gewoon je mond houden'. De hele uiting komt voort uit een (misschien onbewust) gevoel van superioriteit vanwege afkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:06
Morty schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:36:
[...]

Precies. Het is een overduidelijk gevalletje racisme omdat de impliciete ondertoon is 'ik heb gelijk want ik ben een Nederlander en jij domme buitenlander moet gewoon je mond houden'. De hele uiting komt voort uit een (misschien onbewust) gevoel van superioriteit vanwege afkomst.
Respect voor mensen die twee regels tekst perfect op waarde weten te schatten en exact weten te duiden, zonder twijfel ook.

Over het onderwerp is voldoende gezegd. Ik moet trouwens wel lachen om de buurman die al kijkend op zijn telefoon zegt dat hij juridisch gelijk heeft. Ik vermoed een koekje van eigen deeg.

TS moet zich realiseren dat zijn krediet wel eens op kan zijn. Dan kan je proberen om weer wat op te bouwen door hard aan de relatie te werken, of de situatie accepteren. Zolang het bij vallende bladeren blijft valt het allemaal wel wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
Nog los van het feit dat ik vind dat TO niet zo moeilijk moet doen over die takken en het gewoon snoeien aan zijn kant.

Ik ben ook bezig met verbouwplannen , de buren vanaf dag 1 betrokken (nog voordat ik uberhaupt een offerte bij aannemer had opgevraagd, ik heb ze direct verteld dat wij het van plan waren en dat ik samen met hen wilde kijken wat we konden doen om het voor hen zo min mogelijk overlas te bezorgen. In eerste instantie gaven ze neit zo veel commentaar totdat de eerste offerte er was., ze waren niet blij.. dus ik heb werkelijk van alles aangepast aan het ontwerp om ze maar tegemoet te komen.. en nog is het niet goed. Zij willen gewoon niet dat ik uberhaupt uitbouw. Deels heb ik begrip, want ze kijken dan tegen een uitbouw aan in hun achtertuin maar a. het mag b. ik hou me aan de regels en c. ik heb écht van alles gedaan om het hen naar de zin te maken. MAar ze zetten hakken in het zand en zeggen tegen alles nee.. Dan houd het ook een keer op..

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:29
mevrouwKees_1 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:05:
Nog los van het feit dat ik vind dat TO niet zo moeilijk moet doen over die takken en het gewoon snoeien aan zijn kant.

Ik ben ook bezig met verbouwplannen , de buren vanaf dag 1 betrokken (nog voordat ik uberhaupt een offerte bij aannemer had opgevraagd, ik heb ze direct verteld dat wij het van plan waren en dat ik samen met hen wilde kijken wat we konden doen om het voor hen zo min mogelijk overlas te bezorgen. In eerste instantie gaven ze neit zo veel commentaar totdat de eerste offerte er was., ze waren niet blij.. dus ik heb werkelijk van alles aangepast aan het ontwerp om ze maar tegemoet te komen.. en nog is het niet goed. Zij willen gewoon niet dat ik uberhaupt uitbouw. Deels heb ik begrip, want ze kijken dan tegen een uitbouw aan in hun achtertuin maar a. het mag b. ik hou me aan de regels en c. ik heb écht van alles gedaan om het hen naar de zin te maken. MAar ze zetten hakken in het zand en zeggen tegen alles nee.. Dan houd het ook een keer op..
Puur uit interesse, wat heb je dan zowel aangepast aan het plan?

Ik kan mij eigenlijk niet zoveel voorstellen aan 'de buren hebben inspraak' bij een uitbouw :? Mogen ze de stenen uitkiezen? de diepte bepalen? hoogte?
Enige wat ik kan bedenken is bijvoorbeeld hoeveel grond jij mag gebruiken voor je muur aan hun kant.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Martinusz schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:11:
[...]

Puur uit interesse, wat heb je dan zowel aangepast aan het plan?

Ik kan mij eigenlijk niet zoveel voorstellen aan 'de buren hebben inspraak' bij een uitbouw :? Mogen ze de stenen uitkiezen? de diepte bepalen? hoogte?
Enige wat ik kan bedenken is bijvoorbeeld hoeveel grond jij mag gebruiken voor je muur aan hun kant.
Ik heb de hoogte aangepast zodat de buitenmaat qua hoogte lager uitkomt. Althans niet zo zeer de hoogte an sich maar wijze van opbouw.. dus een verholen goot .. dan ga je al weer wat centimeters naar beneden.
En verder blijf ik sowieso op eigen grond. Helaas.. want dan heb ik een inspringing aan de binnenkant. Maar ze gingen zo met hakken in het zand dan op de grens bouwen niet te doen is denk ik. Dus ik bouw tegen grens aan, dan kom de schutting die we gezamenlijk hebben er tegenaan en succes ermee..

En geen stenen muur meer maar keralit aan buitenkant (ik heb maar 1 muur, de andere zijde zit aan mijn garage dus daar heb ik geen muur die ik zie) zodat ik zo min mogelijk inspringing heb aan binnenkant. En zij niet tegen een stenen muur aan kijken want dat vonden ze niet fijn.. Prima.. dan keralit

Enige wat ik krijg aan antwoord " jullie willen dit, wij willen dit niet" .. en oplossingen die ze aandragen zijn niet uitvoerbaar of zien er niet uit. Dan houdt het een keer op

Mijn uitbouw is vergunningsvrij overigens dus ik hoef geen vergunningen etc aan te vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

@TS stuur eens wat foto's in dit topic anders? Een foto zegt zoveel meer.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:41
PhilipsFan schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 01:31:
Hier zit een boel oud zeer. De buurman ergert zich blijkbaar erg aan jouw uitbouw. Je zegt in je post opvallend vaak dat je alles 'netjes' hebt gedaan volgens de wetten en vergunningen. Maar een uitbouw plaatsen die voldoet aan de wetten en vergunningen kan nog steeds een behoorlijke ergenis zijn voor je buurman. Het lijkt erop dat het destijds toch niet helemaal in goed overleg is gegaan en dat jij gewoon je huis hebt uitgebouwd, zonder daarbij rekening te houden met de bezwaren van je buurman. Ja, dan krijg je dit soort situaties.

Ik ben bang dat het niet meer kan worden opgelost. Jouw buurman zit zo diep in de erger-modus, daar komt hij alleen maar uit als jij een deel van je uitbouw verwijdert waardoor hij weer licht heeft in z'n tuin. Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Dus ik vrees dat je er nu de vruchten van plukt dat je destijds de relatie zo op scherp hebt gezet. Misschien heb je dat niet express gedaan, je was er gewoon van overtuigd dat je gelijk had. Maar ondanks dat alles voldoet aan de wetten en vergunningen voelt de buurman zich benadeeld...
Dat mag dan wel zo zijn, maar als het wettelijk is toegestaan dan heeft TS het recht om een uitbouw te laten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Maar er is een verschil tussen "het mag van de wet dus ik doe het" en met goed fatsoen vantevoren melden zoals @mevrouwKees_1 doet.
Dat in dit geval de buren dan nog niet mee willen denken is dan jammer voor ze, ze hebben in ieder geval de kans gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:33
Basszje schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:17:
[...]

Als je dit doortrekt naar een gemeente, dan weet je waarom die altijd boomkapvergunningen en bouwvergunningen in de zomervakantie ter inspraak leggen ;)

[..]
De gemeente is gehouden aan heel strakke beslistermijnen. En het is voor de gemeente wel handig als de inspraakreacties ook binnen die termijn binnen komen, want dan kunnen ze er nog rekening mee houden.

Dus er is niet de luxe om aanvragen/publicatie te laten liggen tot het moment dat alle zeikerds even niet opletten of met vakantie zijn.

Als je zelf een vergunning wilt aanvragen kun je daarom natuurlijk wel een beetje sturen wanneer de inspraak start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
mugenmarco schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:34:
[...]

Dat mag dan wel zo zijn, maar als het wettelijk is toegestaan dan heeft TS het recht om een uitbouw te laten plaatsen.
dat het vergunningsvrij is wil neit zeggen dat alles maar mag... Ook bij een vergunnings plichtinge verbouwing kan de vergunning geen vrijbrief zijn. Kortom.. het is niet zo zwart wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
tweakduke schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:05:
Gooi de benadering 'volgens de letter van de wet' eens weg en probeer eerst de relatie met de buren te herstellen, als dat nog lukt.

Je had de buurman naar mijn mening vanaf het begin op de hoogte kunnen brengen van je aanbouw dan had je zijn eventuele bezwaren mee kunnen nemen. En dan niet per brief, maar met een praatje. Nu is het gebouwd en koud met een brief afgedaan.
En dan? Als die zegt dat hij dat niet wil? Hij gaat niet over de grond van de buren. Als die lekker een overkapping wil laten zetten dan is dat jammer voor de buurman.

edit: Ik denk dat 9 van de 10 problemen in Nederland ontstaan door het te dicht op elkaar bouwen. Het hele rijtjes huis gedoe zorgt voor zoveel issues. Iets ruimer opzetten en het leven is gelijk een stuk beter.

[ Voor 14% gewijzigd door matty___ op 12-07-2021 14:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:43
matty___ schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:33:
[...]

En dan? Als die zegt dat hij dat niet wil? Hij gaat niet over de grond van de buren. Als die lekker een overkapping wil laten zetten dan is dat jammer voor de buurman.
En dan? Dan kun je proberen om samen tot een oplossing te komen die voor zowel jou als de buurman acceptabel is, zodat je in de toekomst ook nog goed met elkaar door een deur kunt.

Als je de "jammer voor de buurman, slik mijn overkapping maar"-oplossing gaat, dan moet je ook niet raar staan te kijken als je buurman zijn deur in je gezicht gooit als je hem om een gunst komt vragen. Toen jij immers die overkapping ging bouwen wilde je ook geen inspraak van je buurman, dus je buurman heeft nu ook geen inspraak of commentaar van jou nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:26
Ik vind het relaas toch behoorlijk eigenaardig...
TS doet alles 'netjes' en 'vriendelijk'.
Ook ziet TS in een oogopslag dat zijn uitbouw het licht niet afneemt binnen. Sterk.

Maar dan wel komen klagen voor wat blaadjes? En als oplossing een net voorstellen? _O-
Of nog beter, de overhangende takken snoeien.

Want ja, een halve boom is natuurlijk veel mooier en blaadjes vallen altijd 100% recht naar beneden. :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Communicatie is echt de sleutel. Vanaf het moment dat ik op mezelf woon geef ik alles aan mijn directe buren aan omtrent verbouwing. Zelfs als ik een plank ga ophangen. Dit is misschien overdreven, maar ze zijn op de hoogte ( via whatsapp) en ze kunnen altijd even aangeven wanneer het beter uit komt.

Ik heb zelf een uitbouw. Heb ze aangegeven dat ze er geen last van zullen hebben qua licht en dat er misschien een container voor het huis zou komen omtrent de rotzooi. Gaf ze er een knipoog bij dat ze er zelf ook wat in moesten gooien als ze nog rommel hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i-sk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 17:58
TS, trek je niks aan van alle moraalridders hier. Het zal inderdaad niet goed voor de boom zijn om deze in de zomer te snoeien dus vraag gewoon vriendelijk aan de buurman of hij dit in de herfst wilt doen. Accepteer dat de relatie met je buren niet meer goed is en move on. De bladeren zou ik voor nu maar even voor lief nemen, maar als de boom echt veel te groot is waardoor je er meer last van hebt, dan zou ik hem nu al laten snoeien. Pech voor de buren, hadden ze maar eerder hun boom in de gaten moeten houden.

Wat is het voor rare trend hier op tweakers om in elk buren-topic te reageren met: je bent waarschijnlijk zelf asociaal bezig? TS heeft aangegeven de buren zowel van de uitbouw als de overkapping op de hoogte te hebben gehouden. Geen klachten gehoord, dus prima. En ook al zouden er klachten zijn: dat is nou eenmaal het risico van wonen in een rijtjeshuis (of uberhaupt buren in de buurt hebben). Je hebt het maar te accepteren, als het tenminste binnen de regeltjes gebouwd is. Dat er rommel over je erfgrens groeit hoef je niet te accepteren, want dat mag gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
mugenmarco schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:34:
[...]

Ja, maar rucksichlos doen waarop je recht hebt, kan dus wel betekenen dat je in conflict raakt met je buren. Want die kunnen zich wel degelijk ergeren aan datgene waarop je recht hebt. Het zou al een heel stuk schelen als de buren vantevoren waren ingelicht en inspraak hebben gehad. Dat houdt de relatie een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
mm1234 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:30:

Eindpunt.
Wij zitten ook in de fout en gaan inderdaad proberen te praten met de buren, hopend dat zij dit ook willen.
Volgens mij heeft TS vorige week al het boetekleed aangetrokken (waarvoor respect) en aangegeven in gesprek te gaan met de buren. Kan er voor de zekerheid nog iemand melden dat hij het ook niet helemaal netjes aan heeft gepakt en in gesprek had moeten gaan?

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

CH4OS schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:24:

[...]
En overhangende takken. Als de buren die niet zelf willen snoeien, mag je (na aanmanen) dat zelf gaan doen. :)

Zo zwart wit is het gelukkig dus niet. ;)
Nou ja, kennelijk na aanmanen dan. Heb ik nooit gedaan en mijn buren ook niet. Meestal kun je er als buur overigens wel beter bij dan de boomeigenaar. Je hebt immers geen boom in de weg staan ;)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:26
[b]i-sk in "wat te doen met onze buren...."Dat er rommel over je erfgrens groeit hoef je niet te accepteren, want dat mag gewoon niet.
Dit zegt genoeg.
Een boom rommel noemen.

Einde verhaal dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
Volgens mij mag je inderdaad overhangende takken zelf snoeien, maar het lijkt me dat je de buurman dan wel eerst in de gelegenheid stelt om het zelf te doen. Ik neem aan dat hij liever zelf z'n boom snoeit dan dat iemand anders dat doet. En inderdaad, hij kan een reden hebben om het in het najaar te doen, misschien is dat beter voor de boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-sk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 17:58
cadsite schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:37:
[...]

Dit zegt genoeg.
Een boom rommel noemen.

Einde verhaal dan.
Om je gerust te stellen: ik vind een boom geen rommel hoor. Ik zou het wel vervelend vinden als ik er last van zou hebben op wat voor manier dan ook, en dan komt dat woord naar boven.

Waar het mij om gaat is dat meerdere mensen hier erop hameren dat de TS van tevoren in gesprek had moeten gaan, en dat hij zich niet als een goede buur heeft gedragen door dit niet te doen. Uit de openings post maak ik op dat voor zowel de uitbouw als de overkapping de TS dit gewoon heeft laten weten aan de buren, ook al is het per brief (niet iedereen hoeft bij de buren op de koffie). Ook maak ik op dat de buren hier niet op gereageerd hebben, terwijl die kans er dus was.

Het enige probleem wat dan overblijft is dat hij last heeft van die boom, welke daar helemaal niet hoort, over de erfgrens. En dit is blijkbaar ook al een tijd geaccepteerd, totdat de overlast nu erger is geworden. Waarom zijn buren hier dan slachtoffer en TS de lul?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 01:13
MagniArtistique schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:47:
Het zal juridisch mogen maar je bent gewoon een asociale pik als je over de hele breedte een overkapping van 10x3 zet.
Mij hemel wat een onnozel gedoe. Het gezeur van de TS over blaadjes, maar ook de omgekeerde selectieve verontwaardiging van moraalridders.

Ik ben het ermee eens dat TS dit anders (lees: beter) had kunnen aanpakken. Maar impliceren dat iemand aan de wetten die specifiek voor dit soort situaties zijn gemaakt eigenlijk maar niet teveel waarde moet hechten zijn minstens zo kortzichtig.

Je hebt het recht om een uitbouw onder bepaalde voorwaarden te bouwen. Punt. Ja, natuurlijk is het netjes om het vantevoren te bespreken en zoveel mogelijk aan eventuele bezwaren tegemoet te komen. Maar verlangen dat iemand zijn plafond maar deels moet verlagen terwijl daar geen enkel voorschrift voor bestaat is te zot voor woorden.

Ik kan me voorstellen dat een uitbouw voor buren nooit ideaal is. Moet je daarom je eigen wensen opzij zetten, ook al heb je het recht die wensen werkelijkheid te maken? Dat vind ik pas asociaal, ga klagen bij de overheid die tot de inhoud van die wetten is gekomen zou ik zeggen.

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhilipsFan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:12:
[...]

Ja, maar rucksichlos doen waarop je recht hebt, kan dus wel betekenen dat je in conflict raakt met je buren. Want die kunnen zich wel degelijk ergeren aan datgene waarop je recht hebt. Het zou al een heel stuk schelen als de buren vantevoren waren ingelicht en inspraak hebben gehad. Dat houdt de relatie een stuk beter.
Dat scheelt in heel veel gevallen dus helemaal niets. De buren zullen iets heel anders verstaan onder "inspraak" dan jij. De buren willen jouw uitbouw in zijn geheel niet. Die zullen hun "inspraak" dermate breed zien, dat jij praktisch gezien gewoon niet kunt uitbouwen tenzij je conform hun inspraak precies datgene bouwt wat jij niet wil hebben.

Daar liepen wij al tegenaan toen we "gewoon" een schutting van meer dan 1 m hoog wilden op ons vorige adres. De buren wilden dat gewoon niet, want ze vonden het heel prettig om over onze tuin uit te kunnen kijken vanaf hun terras en van onder hun overkapping. Hoop gezeik en gedoe. Wat hun betreft was alleen "nee" een optie. Uiteindelijk zijn ze dan toch maar akkoord gegaan met mijn voorstel om de bestaande schutting aan te passen. Moet ook wel zeggen, dat ik anders geen andere optie had gehad dan medewerking afdwingen via het burenrecht. Maar volgens mij begrepen ze dat zelf al (hebben we het niet over gehad) en dan hadden ze nog mee moeten betalen ook.

Natuurlijk moet je het proberen, maar ik zou zeker niet stellen "dat dat een hoop zou schelen". Dat is namelijk verre van gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
matty___ schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:33:
[...]

edit: Ik denk dat 9 van de 10 problemen in Nederland ontstaan door het te dicht op elkaar bouwen. Het hele rijtjes huis gedoe zorgt voor zoveel issues. Iets ruimer opzetten en het leven is gelijk een stuk beter.
Heb je de burenruzies gezien in Amerika? Met percelen waar wij in NL van dromen zijn er net zoveel ruzies als wij hier in de rijtjeswoningen hebben en nog eens om precies dezelfde redenen, hekwerken, grenzen van percelen, geluidsoverlast van de oprit van de andere buurman. Al moet ik zeggen dat het vooral "boundary disputes" zijn.

Mooie website (gelijk een wet te zoeken om er om te aanklagen)
https://www.findlaw.com/r...rs/neighbor-disputes.html

Stapje verder:
https://www.mercurynews.c...pute-over-snow-shoveling/
3 killed in neighbors’ dispute over snow shoveling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Om te beginnen uiteraard lastig. Het lijkt er op TS, alles keurig binnen de wet/regeltjes, zijn tuin aanpast (wat die tegels die hij in de topic start noemt er mee te maken hebben, geen idee: dat overlegt niemand) en dat de buurman meent of vindt dat hij er last van heeft.
En dan komt (perspectief buurman) TS ook nog zeuren over een paar blaadjes. Tsja .. dan snap ik de buurman wel. Tenslotte bepaalt hij zelf of hij er 'echt' last van heeft, de uitbouw en de overkapping.
Ik vind het vrij kinderachtig van TS om de racisme kaart te trekken bij "Vervolgens kwam hij met de opmerking: 'In de Filippijnen (wij komen uit de Filippijnen btw) heb je toch ook bladeren en bomen?' wat volkomen irrelevant en racistisch is.. " Tegenwoordig lijkt het wel of elke verwijzing hoe dan ook naar iemands afkomst racisme is. Ik zie er tenminste niets fouts in, je kunt ook te lange tenen hebben.

Persoonlijk zou ik het laten. Ik zou zeker niet zelf aan de boom gaan prutsen: dan escaleert het alleen maar, en TS draait zeker op voor de schade. Even wat blaadjes vegen: kom op.

Probeer eerder te deescaleren: nodig buurman uit voor een BBQ (onder de overkapping :-)) of op de koffie. een goede buur is beter dan een verre vriend. Aldoor alleen maar vertellen dat je het keurig volgen de regels doet gaat je buurman namelijk alleen maar meer irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:02
mm1234 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:30:
Oke ik wil niet nog een langer verhaal er bij plakken.
Maar klopt, wij bekennen en realiseren nu dat wij ook erg in de fout zitten en niet goed/redelijk (daarbij goed rekening gehouden met de buren).
Communicatiegewijs niet goed verlopen en onze relatie zal sowieso niet beter worden maar praten gaan wij doen en excuses aanbieden.

Om duidelijk te maken: wij hebben in principe niet gezegd dat de boom weg moet, we hebben gevraagd of er iets aan gedaan kan worden. Tuurlijk een net eromheen (hoe ik het nu zie uiteindelijk) is niet ideaal.

Maarja betreft die opmerking, moet ik wel zeggen ondanks wij ook erg in de fout zitten, vind ik dat wij er wel over mogen opwinden. Zo’n opmerking is onnodig ook al is het uit frustratie.

Eindpunt.
Wij zitten ook in de fout en gaan inderdaad proberen te praten met de buren, hopend dat zij dit ook willen.
Zeer goed dat je je eigen inbreng inziet.
Tip: Ga bij het praten en excuses aanbieden niet: "maar...." roepen.
Dat is namenlijk iets wat we graag doen. De leef situatie zal niet meer veranderen.
Blijf daarom bij zelf reflectie, dan heb jij je leefsituatie en de buurman het gevoel van oprechte excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Basszje

Reisvaap!]

noppus schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:21:
[...]
De gemeente is gehouden aan heel strakke beslistermijnen. En het is voor de gemeente wel handig als de inspraakreacties ook binnen die termijn binnen komen, want dan kunnen ze er nog rekening mee houden.

Dus er is niet de luxe om aanvragen/publicatie te laten liggen tot het moment dat alle zeikerds even niet opletten of met vakantie zijn.

Als je zelf een vergunning wilt aanvragen kun je daarom natuurlijk wel een beetje sturen wanneer de inspraak start.
Wel als de gemeente zelf opdrachtgever en uitvoerder is ( zoals vaak bij groenbeleid waar ik het over had ). Ze starten de molen gewoon op een voor hun handig moment. :)

Voor aanvragen vanuit burgers geldt dat natuurlijk niet. Die worden gewoon verwerkt, en gepubliceerd.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik geloof niet in een eenzijdig vehaal. Zoeizo ben ik eerlijk de meeste Nederlanders zijn nogal egocentrisch op zichzelf gericht, en dit levert altijd gezeur op in winkels/buren en helemaal de iets oudere generatie.

Hier doe je niets aan, als ze eenmaal een mening hebben gevormd kan die niet meer buigen.
Sucsess! ik zou zelf gewoon jou kant van de boom helemaal kaal snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:01

Punkrocker

Mostly harmless

Wowhead schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:41:
Ik geloof niet in een eenzijdig vehaal. Zoeizo ben ik eerlijk de meeste Nederlanders zijn nogal egocentrisch op zichzelf gericht, en dit levert altijd gezeur op in winkels/buren en helemaal de iets oudere generatie.

Hier doe je niets aan, als ze eenmaal een mening hebben gevormd kan die niet meer buigen.
Sucsess! ik zou zelf gewoon jou kant van de boom helemaal kaal snoeien.
Jij bent dus zoals de meeste Nederlanders... :+

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik ben goed ingeburgerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb het idee dat TS niet het advies gekregen heeft dat hij zocht, want hij heeft maar 1x gereageerd en dat is inmiddels alweer 4 dagen geleden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
Vorkie schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 07:12:
[...]

Heb je de burenruzies gezien in Amerika? Met percelen waar wij in NL van dromen zijn er net zoveel ruzies als wij hier in de rijtjeswoningen hebben en nog eens om precies dezelfde redenen, hekwerken, grenzen van percelen, geluidsoverlast van de oprit van de andere buurman. Al moet ik zeggen dat het vooral "boundary disputes" zijn.

Mooie website (gelijk een wet te zoeken om er om te aanklagen)
https://www.findlaw.com/r...rs/neighbor-disputes.html

Stapje verder:
https://www.mercurynews.c...pute-over-snow-shoveling/

[...]
Ach 50% van de americanen heeft zowiezo een schroefje los zitten. Dus dat land zou ik niet als voorbeeld nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

matty___ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:03:
[...]

Ach 50% van de americanen heeft zowiezo een schroefje los zitten. Dus dat land zou ik niet als voorbeeld nemen
Man man wat een generalisatie, reality shows zijn ook heel representatief. 8)7

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
pizzacabonara schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:00:
[...]

Man man wat een generalisatie, reality shows zijn ook heel representatief. 8)7
Ik pakte de laatste 4,5 jaar als referentie met hoogtepunt 6 jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:02
Oon schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:17:
Ik heb het idee dat TS niet het advies gekregen heeft dat hij zocht, want hij heeft maar 1x gereageerd en dat is inmiddels alweer 4 dagen geleden..
klopt, maar gelukkig wel met zelfreflectie.
Nu hopen dat hij dit kan overbrengen zonder te gaan zitten "maar"en

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Oon schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:17:
Ze moeten daar eens wat aan doen. Elke dag zijn er wel topics van mensen die hier alleen even snel wat komen vragen / van zich afschrijven. Vervolgens amper tot nooit meer een reactie. Hopelijk gooien ze die accounts na 1 maand bijvoorbeeld gewoon dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Volgens mij is ondertussen alles wel gezegd en ik doe het topic dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.