Het is in mijn ogen zeer beperkt om bij dit soort "situaties" er meteen een definitiekwestie van te maken. Wanneer (afgaande op TS) iemand binnen een discussie roept "in land X heb je toch ook (...)" zit daar een zekere ondertoon in en in mijn ogen ook een implicerende verheffing; want in Nederland "doen we het zo" en jij hebt daar als buitenstaander maar je aan te passen aan mijn 'visie' van bladeren die van bomen vallen. Je eerste regel van je definitie dus. (Stiekem idd eigenlijk net een beetje zo van ik woon er 16 jaar en jij 14, dus daarmee impliceer ik..)Twarp schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:12:
[...]
Even voor jouw begripsvorming uit de dikke van Dale:
ra·cis·me (het; o)
1. opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen
2. discriminatie op grond van huidskleur; = rassendiscriminatie
Verder ...
Daar waar het gaat over de mens in het algemeen is het onderscheid maken van afkomst niet per definitie racisme, dat zou eerder onder discriminatie vallen op basis van afkomst.
En ach, if anything is het een enorm zwaktebod van de buurman, in mijn ogen tevens een intellectuele tekortkoming.
zwak·te·bod (het; o)
1
voorstel dat verraadt dat iem. niets beters heeft te bieden
[ Voor 4% gewijzigd door N1ckk op 09-07-2021 16:17 ]