wat te doen met onze buren....

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 27.820 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-10-2021
Goedenavond,

Om even anderen hun reacties te vragen kom ik hier om mijn situatie te vertellen. Hopelijk nemen jullie de tijd om het te lezen ondanks het superlang is!

Backstory:
Wij wonen al ongeveer 16 jaar in ons huidige huis en wonen onze buren naast ons ongeveer 14 jaar.
Onze relatie was toen erg goed totdat wij een uitbouw hadden gedaan (netjes met alle benodigde vergunningen etc). Wij hebben onze buren hiervan op de hoogte gehouden, maar het bleek dat de buren hier niet blij waren. Vanaf dit moment spraken zij niet meer met ons, begroetten zij ons niet terug en keken zij ons niet aan, zonder dat wij de reden hiervoor wisten. Van andere buren hebben wij later gehoord dat de reden vanwege onze uitbouw was, dat wij dit niet netjes aan hen hebben doorgegeven blijkbaar.

Nu is het zo dat wij een overkapping hebben geplaatst, nieuwe tuintegels (aan de wetten en regels gehouden). Ook hiervoor hebben wij de buren op de hoogte gehouden, besloten dit te doen in de vorm van een brief. Zij hadden niet gereageerd indien er klachten zijn. 3 maanden nadat wij dit hebben gedaan en de overkapping gebouwd is wilden wij een vriendelijk verzoek doen aan de buren om iets aan hun boom te doen. Hij is veels te groot geworden, de takken hangen over de erfgrens, boven onze tuin. Dit was al best lang zo, wij moesten/moeten elke keer een hoop bladeren hierdoor opruimen. Maar wij hadden niks gezegd, sluit niet uit dat wij hier niet later op mogen reageren toch?
Wij belden netjes gister aan en legden de situatie en ons verzoek netjes uit. Ook wilden wij onze tuin laten zien, wat hij niet wilde. Buurman reageerde meteen alsof ons verzoek onredelijk is. Vervolgens probeerden wij het nogmaals aan te kaarten en kwamen wij zelf nog met opties zoals een net erom heen. Maar dat wilde hij niet en bleef reageren. Vervolgens gaf hij aan dit eerst te willen overleggen met z'n vrouw (geen probleem) en meteen knalde hij zijn deur voor ons gezicht! Wij lieten het gaan..

5-10 minuten belde buurman aan om aan te geven dat juridisch gezien er niets aan kan worden gedaan, hij verwees naar de rijksoverheid website. Hij had zijn telefoon bij zich en keer ernaar terwijl hij het aan ons vertelde, maar liet het niet aan ons zien (jammer genoeg niet zelf gevraagd). Hierna zei buurman: 'Kom eens, ik laat je onze tuin zien.' Hij wilde aangeven dat vanwege onze overkapping hij weinig/geen licht meer kreeg op zijn tuin en woonkamer (ik zag de dag zelf nog toevallig dat hij wel gewoon genoeg licht kreeg en dit meer lag aan de richting van de zon...) . En dat hij het onpersoonlijk vond dat wij niet naar hen toe zijn geweest om te overleggen (zelf vind ik het raar dat wij sowieso soort van toestemming moeten vragen om iets op ons grond te laten doen, maar ik begrijp wel natuurlijk dat onderling rekening met elkaar moet worden gehouden). Buurman gaf toen aan dat als wij over de boom beginnen hij ook over de overkapping mag beginnen (op een heel verheffende toon). Dit hele gesprek was erg onprettig...

Nogmaals probeerden wij uit te leggen (respectvol en vriendelijk) over de takken en de bladeren + verzoek tot een gezamenlijke oplossing te komen. Buurman weigerde er iets aan te doen (letterlijk dit 5x gezegd) en alleen de boom in de winter uit te dunnen. Vervolgens kwam hij met de opmerking: 'In de Filippijnen (wij komen uit de Filippijnen btw) heb je toch ook bladeren en bomen?' wat volkomen irrelevant en racistisch is.. wij hadden niet erop gereageerd (stom..). Na nog wat andere dingen eindigde het gesprek en liep hij zonder iets verder te zeggen in zijn huis terwijl wij in zijn tuin nog waren en wij nog netjes zijn tuindeur hebben gesloten.

Nadat wij juridisch advies hebben gevraagd en gesproken hebben met de gemeente willen wij nu eerst een aanmaning sturen met daarin het verzoek zij binnen 6 weken de overhangende takken snoeien. Volgens de wet mogen wij dit zelf doen als de buren dit niet zelf willen doen.
Wij willen helemaal niet dat dit zo moet en willen natuurlijk dat wij als buren normaal over dingen kunnen praten met respect, maar vanwege het zogenaamde gesprek die wij hadden met de buren zien wij niet de mogelijkheid dat als wij weer met hun praten er nog een civiele gesprek uit zal komen vanuit hun kant....

Zo stom dat het zo moet, maar wat er gebeurde was niet normaal..

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:11

ITsEZ

parttime all-rounder

Wat is de vraag? Je hebt ruzie met de buren want onenigheid over verbouwingen. Ga een keer bij elkaar op de koffie, mogelijk zorgt dat voor een betere situatie. Vaak zijn dit kleine “ergernissen” die dan zich ophopen, wie weet is alles wel weer goed te praten.

Als dat niet zo is weet je nu wat je te doen staat. Meestal heeft een gemeente regels voor hoe hoog/breed/etc. Bomen mogen zijn, kijk daar eens naar. Sowieso kan je eerst nog eens aankloppen bij de buren, aangeven dat je het nagevraagd hebt maar toch echt wil dat de bomen gesnoeid worden. Als je dan geen reactie krijgt is een brief sturen een goede optie, en daarna zelf snoeien. Je relatie met de buren zal er niet beter op worden, maar een van de twee (overhangende takken, of buren waar je niet mee praat) zou je dan maar voor lief moeten nemer.

Opmerkingen als “In de Filippijnen heb je toch ook bladeren en bomen” zijn natuurlijk gewoon extreem kinderachtig en kan je beter negeren.

What you see is always what you get.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 22:02

krvabo

MATERIALISE!

Nouja, het is niet onredelijk om te wachten met het snoeien van een boom tot de herfst / winter / vroeg voorjaar omdat dit juist de periode is dat je takken kunt verwijderen zonder al te veel schade aan de boom. Je hebt best kans dat als je nu de boom gaat snoeien dat deze gaat bloeden of flinke schade oploopt. Het verzoek van de buurman vind ik dus alleszins redelijk. Als hij dan de takken die boven jullie terrein hangen verwijdert dan is het een heel goed compromis. Wat blad opruimen komende herfst is nou ook weer geen wereldklus.

Omtrent de aanbouw weten we natuurlijk niet hoe dit is gegaan. Is de buitenmuur op de erfgrens gebouwd, er overheen of er tegenaan? Sowieso is zo'n uitbouw natuurlijk ook gewoon niet leuk voor de buren (hoe blij je er zelf ook mee bent). Dan heb je erna nog een overkapping geplaatst die aannemelijk ook vanuit de tuin van de buren goed te zien is. Dus dan zijn ze uiteindelijk hun "vrije" uitzicht kwijt, en hebben zo een stuk minder licht binnen.

Zonder situatieschets is er natuurlijk niet echt iets over te zeggen, maar ik denk dat je onder ogen moet zien dat je zelf ook niet de meest redelijke bent in deze situatie. Ja, domme opmerking van de buurman, waarschijnlijk uit frustratie, absoluut. Maar ik raad je echt aan gewoon even niet zelf die taken af te gaan zagen, maar van het najaar nog eens voorzichtig te vragen aan de buren of ze dan alsjeblieft, in de snoeitijd, de takken van de boom in kunnen korten zodat het niet over de schutting komt. En om de goede vrede te houden dan toch maar even een keer of 3 wat blaadjes op te vegen. Je staat volledig in je recht, maar doe het nou niet..

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Hier zit een boel oud zeer. De buurman ergert zich blijkbaar erg aan jouw uitbouw. Je zegt in je post opvallend vaak dat je alles 'netjes' hebt gedaan volgens de wetten en vergunningen. Maar een uitbouw plaatsen die voldoet aan de wetten en vergunningen kan nog steeds een behoorlijke ergenis zijn voor je buurman. Het lijkt erop dat het destijds toch niet helemaal in goed overleg is gegaan en dat jij gewoon je huis hebt uitgebouwd, zonder daarbij rekening te houden met de bezwaren van je buurman. Ja, dan krijg je dit soort situaties.

Ik ben bang dat het niet meer kan worden opgelost. Jouw buurman zit zo diep in de erger-modus, daar komt hij alleen maar uit als jij een deel van je uitbouw verwijdert waardoor hij weer licht heeft in z'n tuin. Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Dus ik vrees dat je er nu de vruchten van plukt dat je destijds de relatie zo op scherp hebt gezet. Misschien heb je dat niet express gedaan, je was er gewoon van overtuigd dat je gelijk had. Maar ondanks dat alles voldoet aan de wetten en vergunningen voelt de buurman zich benadeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hier lopen wat percepties en gevoelens al een hele tijd langs elkaar. En als het dan even bij elkaar komt, dan schuurt dat.

Bel je rechtsbijstand maar en ga er maar vanuit dat de buren dat ook doen. De tijd voor een kop koffie lijkt hier allang voorbij.

Acties:
  • +42 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij loopt er hier op Tweakers ook een topic van de andere kant :D

Een hoop burenergenis de laatste tijd :)

En dit gaat om bladeren in de tuin? Veeg me/ze op... :D

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
@mm1234, ik krijg wel een beetje het gevoel dat alles wat jij doet heel normaal is en wat de buurman denkt onredelijk is. Zoals altijd, reflecteer kritisch op je eigen handelen en verplaatst je in een ander. Ik krijg vanuit de post toch een beetje het gevoel dat de communicatie vanuit jou wat minder gestroomlijnd is dan jezelf denkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Meuk die over de erfgrens hangt mag je toch gewoon afzagen? Daar heb je buurman helemaal niet nodig.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 18:55
Het zoveelste topic wat in de kern neerkomt op: ‘ik heb het goed gedaan, de ander is gek’.

Tussen de regels door lees ik dat jullie vooral gekeken hebben naar wat mag en niet zozeer naar wat wenselijk is voor iedereen.
Als ik van de buren alleen een brief zou krijgen met de mededeling dat er een wettelijk toegestane overkapping gaat komen zou ik ook niet blij zijn. Maarja, wij hebben een goede relatie met de buren en bellen dus even aan (of spreken elkaar over de heg) en bekijken of wat wij willen ook interessant is voor de buren (samen doen, iets aanpassen zodat beide blij zijn).

De relatie lijkt hier al verziekt na de uitbouw en de buurman heeft nu gewoon het standpunt ‘zak erin’. Kan ik wel begrijpen.
Wellicht kunnen jullie een keer een gesprek aan gaan zonder dat jullie iets voor elkaar willen krijgen. Dus gewoon bij praten, hoe hebben zij de laatste tijd ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-09 08:34
Wat @krvabo zegt. Uitzonderingen daargelaten snoei je bomen in het najaar. Nu snoeien beschadigd de boom... Mocht je dit laten escaleren door je simpelweg op het standpunt te stellen : "over mijn erfgrens dus mag ik afzagen", dat ga je verliezen (moreel maar ook qua schade-beoordeling). En bladeren opvegen is toch niet zo'n probleem, dat is een gevolg van samenleven in rijtjeswoningen.... Als je geen rekening wil houden met de buren, dan moet je in een vrijstaande woning gaan wonen (en dan nog : dan krijg je pas veel blad van de omgeving).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:10
8)7 Een brief naar de buren met daarin een mededeling over een uitbouw. In zo'n geval loop je toch even naar ze toe op een mooie avond? Een goede buur is...

Je zaagt verder nogal door over de boom. Zo'n boom staat er en groeit elk jaar. Probeer zoiets samen aan te pakken. Dus i.p.v. "ik heb last van bladeren, doe iets aan die boom" kun je ook in gesprek gaan met de buren om de situatie te bespreken.

Ik baseer mij slechts op de informatie uit dit topic, maar wil aangeven dat het lijkt alsof je zelf niet zo'n hele fijne buur bent. Zo iemand die alleen met zichzelf bezig is.
De buren krijgen minder licht en mogen nu ook nog eens hun mooie boom snoeien. En nu dat wat stroef loopt, zit je hier op het forum te zoeken naar stokken om mee te slaan, terwijl je gewoon bij je buren had moeten zitten op de koffie.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Advocaat van de duivel/buurman

Wat ik lees:
  1. Wij hebben de buren op de hoogte gehouden (hoe?)
  2. Buren waren blijkbaar boos. Maar nooit naar gevraagd en geluisterd waarom.
  3. Uitbouw gebouwd.
  4. Buren boos
  5. Vervolgens krijgen ze een brief dat jullie nóg meer gaan bouwen (overkapping) en dat dit binnen de wettelijke regels valt (een kennisgeving dus. Daar zou ik ook nog over klagen want blijkbaar staan jullie wettelijk in je recht waarmee je al.aangeeft dat zíj er niets aan kunnen doen)
  6. Vervolgens kom je langs om even je tuin te laten zien. Die tuin die hem zijn ochtend/middag/avond (streep weg wat niet van toepassing is) zonlicht ontneemt. Tja niet vreemd dat die daarvoor bedankt. Was dat vóór if nádat je meldde dat de takken weg moesten?
  7. Vervolgens ga je eisen dat die takken niet mogen en dat ze weg moeten
Tja, ik snap de buurman dan ook wel weer. Civiel komt van 2 kanten.

Zelf heb ik op één plek in de tuin van Sochtends tot 's avonds het zonnetje. Ik zou ook jiet blij zijn als iemand iets bouwt waardoor ik savonds geen zon meer heb in de tuin. Dan kan de buurman zeggen "je hebt genoeg zonlicht". Maar dat bepaalt hij niet wat ik genoeg vind. Want ik vind het overdag te warm om in de zon te zitten, maar savonds juist heerlijk.

En dan heb ik het recht (wettelijk en zonder benodigdheden van vergunningen) om boos te zijn :+

Zelf heb je ook geen enkele compromis gesloten in al je verbouwingen. Nu vragen aan je buurman om tot een gezamenlijke oplossing te komen (is er überhaupt een gezamenlijke oplossing? Buurman moet iets, en een net om je boom? Serieus?) is wel wat brutaal.

Wettelijk sta je in je recht. Of het slim is om je buurman te dwingen om in de zomer te snoeien en zijn boom te beschadigen? Lijkt me niet.

Kijk eerst eens of je écht zo netjes bent geweest. Want het lijkt nu of jij alles goed hebt gedaan. En de buurman een volledige eikel is. En uit ervaring blijkt dat dat eigenlijk nooit zo is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 20:42
Als de buurman al weinig zonlicht heeft, dan zal zo’n grote boom daarbij ook niet helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:47
Dan stel je voor dat je je uitbouw weghaalt als hij z'n boom snoeit... Doe je toch ook niet? Die boom haalt mogelijk het zicht op jouw (lelijke) uitbouw weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-09 08:34
badbadpresident schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:40:
Als de buurman al weinig zonlicht heeft, dan zal zo’n grote boom daarbij ook niet helpen..
Dat ligt helemaal aan de grootte van de tuin, de ligging van de tuin en de plaats van de boom...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
Blijf me verbazen over hoe mensen commucineren met elkaar. Drink eerst eens een bak koffie en een biertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badbadpresident
bvdbos schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:44:
[...]

Dat ligt helemaal aan de grootte van de tuin, de ligging van de tuin en de plaats van de boom...
Helemaal waar. Maar de gemiddelde tuin in NL is een postzegel en als de tuin groot genoeg was dan had die uitbouw niet zo’n probleem geweest lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als de wind in de herfst ook maar een beetje jouw kant op staat dan kun je vegen, of de takken nu wel of niet over de erfgrens hangen.
Dus wat is je echte probleem?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badbadpresident
99ruud99 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:43:
Dan stel je voor dat je je uitbouw weghaalt als hij z'n boom snoeit... Doe je toch ook niet? Die boom haalt mogelijk het zicht op jouw (lelijke) uitbouw weg.
Los dat beide een ergernis zijn kun je ze niet met elkaar vergelijken. Een boom groeit immers vrolijk door als je er niks aan doet. Dat kan de overlast laten toenemen.

Ik verbaas me er wel over dat je je buren van 10+ jaar een brief stuurt. Je woont waarschijnlijk nog geen 30 seconden lopen van hen af.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Even andersom:

"Buurman kwam aan de deur, meldde dat ie een uitbouw ging plaatsen, maar alles wettelijk goed geregeld, kreeg ineens een muur in mijn tuin en de vraag of ik wel even toegang wil verlenen, maar goed, het is zo"

"Buurman stuurde een brief, ze gaan overkapping maken, alles is geregeld, hoeft namelijk geen goedkeuring, maar dan wist ik het... oke.."

"Buurman komt nu weer aan de deur, iets met blaadjes en takjes van de boom en dat ik moet afzagen, doe ik liever nu niet, want de boom kan doorgaan, liever in de herfst"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Vorkie schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:58:
Even andersom:

"Buurman kwam aan de deur, meldde dat ie een uitbouw ging plaatsen, maar alles wettelijk goed geregeld, kreeg ineens een muur in mijn tuin en de vraag of ik wel even toegang wil verlenen, maar goed, het is zo"

"Buurman stuurde een brief, ze gaan overkapping maken, alles is geregeld, hoeft namelijk geen goedkeuring, maar dan wist ik het... oke.."

"Buurman komt nu weer aan de deur, iets met blaadjes en takjes van de boom en dat ik moet afzagen, doe ik liever nu niet, want de boom kan doorgaan, liever in de herfst"
Dit dus, ben godsgelukkig dat ik niet naast TS woon

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Ik heb meer sympathie voor de buren dan jou als ik het zo lees. Ik denk dat je wat meer zelfreflectie mag doen en als eerste je excuses aanbieden bij je buren over hoe jij het allemaal hebt uitgevoerd.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gooi de benadering 'volgens de letter van de wet' eens weg en probeer eerst de relatie met de buren te herstellen, als dat nog lukt.

Je had de buurman naar mijn mening vanaf het begin op de hoogte kunnen brengen van je aanbouw dan had je zijn eventuele bezwaren mee kunnen nemen. En dan niet per brief, maar met een praatje. Nu is het gebouwd en koud met een brief afgedaan.

Eisen dat de takken weg moeten, mag juridisch wellicht wel, maar het station redelijkheid en daarmee de relatie met de buren onderhouden ben je op deze manier al lang gepasseerd.

Dus eerst excususes aanbieden voor de werkwijze met de aanbouw en dan voorzichtig eens verder kijken. Ik zou de ergernis om die bladeren voor lief nemen en dit niet verder op de spits drijven.

Tweakers Discord

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Die opmerking mbt bomen op de Filipijnen is wellicht niet netjes of aardig maar het is ook weer tekenend voor de lange tenen die onze maatschappij heeft weten te ontwikkelen.

Feitelijk is het namelijk gewoon een correcte en kloppende opmerking. Er zijn bomen met bladeren daar.

Wind je daar niet zo over op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 05:51:
Volgens mij loopt er hier op Tweakers ook een topic van de andere kant :D

En dit gaat om bladeren in de tuin? Veeg me op...
Ja inderdaad, ik vraag me af of TS niet liever vrijstaand wil wonen. Eerst je hele tuin volbouwen tot erfenis van de buren en dan gaan zeuren over een paar bladeren in de tuin. Stuur de buurman een bos bloemen met een kaartje:”Sorry dat we niet duidelijker hebben overleg over de uitbouw” en zeur niet meer over de boom.

Leuk dat alles volgens wet en vergunning mag, maar je leeft naast elkaar en zult rekening moeten houden met elkaar om het goed te houden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Eens met alle bovenstaande reacties, maar er is één punt waar ik echt jeuk van kreeg:
Hij wilde aangeven dat vanwege onze overkapping hij weinig/geen licht meer kreeg op zijn tuin en woonkamer (ik zag de dag zelf nog toevallig dat hij wel gewoon genoeg licht kreeg en dit meer lag aan de richting van de zon...).
Dit klinkt erg hautain.. jij bepaald blijkbaar dat hij genoeg licht krijgt?

Ik gun je absoluut je woongenot, maar denk dat je onbewust erg weinig empathie hebt getoond en toont. Uiteraard alleen gebaseerd op het verhaal zoals nu door jou omschreven.

Blijf met elkaar in gesprek en toon vooral ook begrip voor zijn standpunten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:50
En TS heeft zich speciaal hiervoor op GoT geregistreerd? :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:06

paQ

Lensent schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:11:
Die opmerking mbt bomen op de Filipijnen is wellicht niet netjes of aardig maar het is ook weer tekenend voor de lange tenen die onze maatschappij heeft weten te ontwikkelen.

Feitelijk is het namelijk gewoon een correcte en kloppende opmerking. Er zijn bomen met bladeren daar.

ik zou daar ook niet de racisme-kaart voor (durven) trekken hoor...

Maar goed, antwoord op de vraag "wat te doen met onze buren...":
In elk geval NIET een brief sturen met een sommatie dat ie binnen 6 weken zijn takken moet komen snoeien.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
De_Bastaard schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:16:
En TS heeft zich speciaal hiervoor op GoT geregistreerd? :X
Zag ik ook al inderdaad. Lekkere binnenkomer, welkom op GoT.
@mm1234 Ik zou de buren een excuus geven en doen wat zij willen. Daarmee heb je een kans dat je met plezier in je straat kan blijven wonen.
Daarnaast zou ik ook hier in het topic toegeven en aangeven dat je er van geleerd hebt. Dan kun je ook hier verder met ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:33
Je zou in plaats van te vragen of hij de boom wil snoeien omdat je last hebt van de bladeren ook kunnen vragen; 'goh buurman, ik zag dat de takken van de boom over mijn tuin beginnen te hangen, vind je het goed als ik die takken snoei?'.

Komt al heel anders over. En dan kan hij altijd nog aangeven dat dit misschien niet de meeste geschikte periode is om te snoeien.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• mm1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-10-2021
Oke ik wil niet nog een langer verhaal er bij plakken.
Maar klopt, wij bekennen en realiseren nu dat wij ook erg in de fout zitten en niet goed/redelijk (daarbij goed rekening gehouden met de buren).
Communicatiegewijs niet goed verlopen en onze relatie zal sowieso niet beter worden maar praten gaan wij doen en excuses aanbieden.

Om duidelijk te maken: wij hebben in principe niet gezegd dat de boom weg moet, we hebben gevraagd of er iets aan gedaan kan worden. Tuurlijk een net eromheen (hoe ik het nu zie uiteindelijk) is niet ideaal.

Maarja betreft die opmerking, moet ik wel zeggen ondanks wij ook erg in de fout zitten, vind ik dat wij er wel over mogen opwinden. Zo’n opmerking is onnodig ook al is het uit frustratie.

Eindpunt.
Wij zitten ook in de fout en gaan inderdaad proberen te praten met de buren, hopend dat zij dit ook willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:33
@mm1234 die opmerking was ook onnodig. Maar als jij je excuses aanbiedt en hij staat er welwillend tegenover dan kan je altijd aangeven dat je die opmerking ook niet gepast vond. Als hij een beetje man is zal hij daar ook zijn excuses voor aanbieden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:53
Die opmerking was onnodig, maar om dit nu direct over de kant "racisme" te gooien vind ik ook onnodig.
Tegenwoordig valt alles maar onder racisme...

En eerlijk is eerlijk, je hebt nu 2 keer geen rekening gehouden met de buren, plaatsen van je uitbouw en van je overkapping.
De buren hebben ineens veel minder zon en hierdoor is hun woongenot afgenomen.
Waarom zouden ze dan nu ineens wel rekening moeten gaan houden met jou?

Tevens zal de boom er al wel een langere tijd staan, die groeit niet ineens uit naar een boom van 20 meter hoog.
Waarom is dit nu ineens een probleem en voorheen niet?
Heb je hier nooit eerder met de buren over gepraat, of een brief gestuurd (want blijkbaar was dat voorheen je 'normale' manier van communiceren met de buren)?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 12:00
Alle takken snoeien die boven jouw grond hangen en je kan tot 2 meter hoog een schutting of net plaatsen op jouw eigen grond en nooit meer communiceren met de buren.
Uitzoeken wat de regels zijn met afstand van bomen tot de erfgrens in jouw gemeente, grote kans dat hij te dicht op de erfgrens staat en weg moet, even Frank Visser bellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:30
saert schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:44:
Blijf me verbazen over hoe mensen commucineren met elkaar. Drink eerst eens een bak koffie en een biertje...
Het zal je verbazen, maar dat lijkt tegenwoordig de norm. Ik ben laatst ook eens langs mijn nieuwe buren geweest waar ik tot op heden goed mee op kon schieten en leuke gesprekken mee had. Toen ik vroeg of ze misschien wisten waar het tikkend geluid op een bepaald tijdstip in de ochtend en avond vandaan kwam, sloeg de vriendelijkheid om in een soort van passieve agressie. Het lijkt alsof iedereen tegenwoordig direct in de verdediging gaat in plaats van te denken in een oplossing. Dus meer van: "Hoe durf je mij daarvan de beschuldigen" in plaats van "Goh vervelend buurman, zullen we eens kijken waar dat geluid door veroorzaakt wordt?". Dat laatste zul je weinig meer tegenkomen denk ik.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
Mooi dat je een andere blik op de situatie hebt gekregen. Succes bij de buren.
mm1234 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:30:
Maarja betreft die opmerking, moet ik wel zeggen ondanks wij ook erg in de fout zitten, vind ik dat wij er wel over mogen opwinden. Zo’n opmerking is onnodig ook al is het uit frustratie.
Ik neem aan dat je de opmerking over de Filipijnen bedoelt? Die is niet racistisch of denigrerend en komt waarschijnlijk vooral voort uit frustratie door jouw handelen.

Of iemand nou uit een ander dorp of ander land komt. Zodra zo iemand naast mij komt wonen en over onzinnige dingen gaat zeuren, dan denk ik ook: ga jij eens lekker terug naar waar je vandaan kwam. Dat is niet racistisch. Eerder een duidelijk teken dat je zelf nogal onbehouwen de situatie bent ingegaan.

Als de buurman jouw excuses accepteert en daarna vriendelijk tgen je doet, dan weet je al zeker dat het wel goed zit. Dan zou ik de zaak niet verder frustreren met nog een kleine discussie over afkomst. Daarmee maak je dat punt alleen maar gevoeliger. Het zoubzelfs beter zijn om er samen om te lachen, bijv. door te stellen dat je vroeger echt nooit blaadjes bent tegengekomen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:08
Maar klopt, wij bekennen en realiseren nu dat wij ook erg in de fout zitten en niet goed/redelijk (daarbij goed rekening gehouden met de buren).
Communicatiegewijs niet goed verlopen en onze relatie zal sowieso niet beter worden maar praten gaan wij doen en excuses aanbieden.

Om duidelijk te maken: wij hebben in principe niet gezegd dat de boom weg moet, we hebben gevraagd of er iets aan gedaan kan worden. Tuurlijk een net eromheen (hoe ik het nu zie uiteindelijk) is niet ideaal.

Eindpunt.
Wij zitten ook in de fout en gaan inderdaad proberen te praten met de buren, hopend dat zij dit ook willen.
Hoelang staat die boom er al?
Hoe groot is die?
Heb je paar takken aan jouw kant of een halve boom?
Hoe dicht bij de erfgrens staat ie?
Waarom is het nu ineens een probleem?
Hoe vaak heb je bladeroverlast per jaar?
Hoeveel bladeren moeten we aan denken?
Nog meer dan alleen bladeren wat uit de boom komt?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:01

OMD

Zie dat sowieso steeds vaker verkeerd gaan in de buren klaag topics. Veel handelen naar de letter van de wet en daarmee denken ze klaar te zijn.
Anno 2021 communiceren we niet meer met elkaar, we doen maar want het mag…

Echt, voor iedereen die dit leest. Praat asjeblieft met je buren, ga er voor zitten met een tekening. Toon wat begrip als ze niet blij zijn.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
Wat je misschien vergeet is dat bladeren laten liggen goed is voor de biodiversiteit in de tuin.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Even voor de TS de feedback samengevat:
Het lijkt er op dat je zelf erg veel wilt, binnen de wettelijke kaders blijft maar je buren niet meegenomen hebt in alle veranderingen en ook weinig oog hebt voor hun bezwaren. Dan ten slotte beginnen over een boom en blaadjes (zo Nederlands dit…) en ja hoor verwonderd zijn waarom de relatie met de buren niet meer goed is. Een brief met de plannen in de bus does versus ze uitnodigen en uitleggen wat er gaat gebeuren en luisteren naar bezwaren, plannen eventueel iets aanpassen als dat redelijk was geweest; je snapt het zelf al.

Dusss: kijk wat er te redden valt en laat de boom even de boom. Leg de buren uit dat je graag een goede relatie houdt, nodig ze met dat verhaal uit en praat…..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ramon schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:09:
Wat je misschien vergeet is dat bladeren laten liggen goed is voor de biodiversiteit in de tuin.
Als hij zeurt over bladeren, een uitbouw en een overkapping bouwt, verwacht ik een volledig betonnen tuin waar geen spatje groen te zien is want dat is de enige reden waarom je zou zeuren over bladeren... :X

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
Saeverix schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:45:
[...]

Het zal je verbazen, maar dat lijkt tegenwoordig de norm. Ik ben laatst ook eens langs mijn nieuwe buren geweest waar ik tot op heden goed mee op kon schieten en leuke gesprekken mee had. Toen ik vroeg of ze misschien wisten waar het tikkend geluid op een bepaald tijdstip in de ochtend en avond vandaan kwam, sloeg de vriendelijkheid om in een soort van passieve agressie. Het lijkt alsof iedereen tegenwoordig direct in de verdediging gaat in plaats van te denken in een oplossing. Dus meer van: "Hoe durf je mij daarvan de beschuldigen" in plaats van "Goh vervelend buurman, zullen we eens kijken waar dat geluid door veroorzaakt wordt?". Dat laatste zul je weinig meer tegenkomen denk ik.
klopt je bent gelijk een zeikerd in plaats dat er naar oplossingen wordt gezocht

maar goed dat is de tijd waar we in leven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Helemaal top om dit te lezen. Zelfreflectie is een groot goed, daar heb je veel aan. Mooi dat je dit kunt inzien en pragmatisch denkt over excuses aanbieden en praten.

Heerlijk topic dit, weer eens wat anders dan je gelijk willen halen ook al wijst iedereen de TS op eigen fouten d:)b

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:43

mwa

Je weet dat de zomer is aangebroken op Tweakers wanneer de buren ruzie topics weer beginnen vol te stromen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mis ik iets of is de buurman eindelijk bereid om te bespreken wat het probleem is, waarna TS dan weer weigert?

Hoe dan ook, takken over erfgrens mag je gewoon snoeien, maar ik zou eens met de buren om de tafel gaan om het uit te praten. Bel aan, geef letterlijk aan dat je graag een keer koffie wil drinken om alles op tafel te gooien, beide kanten, dus ook de buren.

Je mag je ook best wel wat sympathieker opstellen over de uitbouw/overkapping, je hebt inderdaad het basisrecht om te doen op je eigen terrein wat je maar wil (zeker wanneer dit zonder vergunning mag), maar als buren daardoor beperkt worden in hun woongenot heb je wel hun toestemming nodig.
Natuurlijk is het niet mogelijk om de overkapping weg te halen, maar je kan al eens beginnen met toegeven dat ze hinder kunnen ervaren, en dat je misschien beter had kunnen communiceren voordat je begon met bouwen. Hierbij mag je ook best aangeven dat het nu te laat is, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat de buren hiermee het idee krijgen dat je de boel weer gaat slopen, maar een beetje laten merken dat er twee kanten aan het verhaal hangen kan geen kwaad.

Een kop koffie of een pot bier kan veel oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 09-09 18:55
Saeverix schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:45:
[...]

offtopic:
Zou het de omvormer van de (nieuwe?) zonnepanelen kunnen zijn? Die springt aan in de ochtend en gaat logischerwijs uit in de avond. Bij ons hoor je dan een paar tikken (relais die omgaan?), niet hard maar wel hoorbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

saert schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:44:
Communiceerden ze maar... ;)
Men deelt alleen maar mede. En daar moet de 'andere kant' het dan maar mee doen. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ramon schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:09:
In een 'echte' tuin wel.
Maar niet in een VT-wonen betonvlakte... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:32

_Apache_

For life.

PhilipsFan schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 01:31:
Ik ben bang dat het niet meer kan worden opgelost. Jouw buurman zit zo diep in de erger-modus, daar komt hij alleen maar uit als jij een deel van je uitbouw verwijdert waardoor hij weer licht heeft in z'n tuin...
Het weghalen van de irritatie is natuurlijk geen enkele garantie dat buurman daarna weer met een glimlach staat.

Ga gewoon even in gesprek met de beste man, en niet over-de-schutting praten. Maar even face to face, neem even wat tijd voor elkaar. En zie dat als 'begin van het herstel' van de relatie.
Probeer te laten zien dat je het echt niet doet om hem te irriteren, maar dat je probeert rekening te houden met hem. En of je dat nou werkelijk doet of niet is niet zo relevant, maar het is het gevoel dat hij daarvan krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 09-07-2021 09:50 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:36
Mensen willen graag gehoord worden, en daar hoeft soms nog geeneens een concrete oplossing bij te zitten.

Dus ga er naar toe en zeg dat je over jullie aanbouw wil praten, dat je niet gerealiseerd hebt dat je hun onvoldoende hebt ingelicht. Ga mee in hun redenatie (licht, geluid tijdens het bouwen, whatever). Luister veel en ga er niet tegenin, vraag wat zij voor oplossing hadden gezien uiteindelijk. Als je het goed doet gaat dat al veel verlichting geven. De buurman snapt ook wel dat jij dat ding niet gaat platgooien, en als hij dat als oplossing geeft mag je daar best tegenin gaan. Ga niet in dat gesprek over de boom beginnen als de buurman dat niet zelf doet.

Of het redelijk is of niet, je bent iig te laat geweest met herkennen dat de buren boos op je zijn, dus tijd om dat eerst te repareren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 16:23

Eindpunt.
Je moet, ook voor je eigen gemoedstoestand, loslaten wie er "gelijk" heeft of niet. Dat is helaas in de echte wereld irrelevant. Als jij in je auto voorrang hebt maar die truck gewoon doordendert kun je gelijk hebben in je graf 8)

Ik denk dat je de relatie even een reset moet geven. Misschien zijn ze niet helemaal netjes, maar realiseer je dat zij al in "emmer vol" modus zitten, dus iedere communicatie moet je zien als weer een druppel die er overheen gaat.
Ik zou een simpel gift geven, iets van bloemen of wijn, met daarbij een schrijven waar je aangeeft dat je het jammer vindt dat de relatie is beschadigd en je deze graag weer wilt herstellen. Wees heel voorzichtig met je woorden, en hou het bij jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn advies zou zijn om je eigen grieven even opzij te zetten en eerst te werken aan het herstellen van de relatie met de buren. Ga eens een praatje doen en zeg hen dat je hebt onderschat wat voor impact jouw uitbouw en overkapping op hun tuingenot zou hebben. Maak er een verontschuldiging van zonder maren en mitsen want dat zorgt ervoor dat je excuses veel minder waard zijn.

Hopelijk zorgt dat ervoor dat je buren zich iets milder gaan opstellen en dat je later terug over triviale zaken kan praten.

Let op. Ik zeg niet dat je moet gaan suggereren dat je bijvoorbeeld je overkapping terug gaat afbreken of hem die verwachting moet geven maar als je je enkel verstopt achter "ik heb je een brief gestuurd en alles is legaal" dan ga je weinig krediet terug krijgen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:53

neh

Bartske schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:50:
Ga mee in hun redenatie (licht, geluid tijdens het bouwen, whatever). Luister veel en ga er niet tegenin, vraag wat zij voor oplossing hadden gezien uiteindelijk.
Excuses aanbieden voor de communicatie: ja natuurlijk. Maar een geprek starten over "wat had kunnen zijn" zonder de intentie om er wat dan ook aan te gaan doen lijkt mij de frustratie juist in de hand te werken.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:49

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik vrees dat de 'nog en civiel gesprek proberen hebben' brug verbrand is.

Je kan steeds proberen maar eens iemand, in zo'n mentaliteit zit, haal je die er niet meer uit, zeker niet als jij diegene bent die -in zijn ogen- de schuld van zijn problemen bent.

Vrees dat je nu geen andere keus meer hebt dan te communiceren via juridische weg: je wil de takken niet meer over je erfgrens, hij vindt dat onredelijk => juridisch afdwingen.

En je erbij neerleggen dat een 'semi-vriendschappelijke' band nooit meer zal terugkomen.

Been there, done that...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 05:51:
Afgelopen anderhalf jaar hebben veel mensen ook heel wat meer met hun directe buren te maken gekregen.

Als je 5 dagen per week de deur uit bent voor werk, op zaterdag bij je kinderen of zelf op het sportveld staat en de boodschappen moet doen en op zondag bij oma en de verjaardag van je neefje op bezoek moet, dan heb je niet zo veel tijd om je aan je buren te gaan ergeren. Afgelopen anderhalf jaar zijn de 'uitjes' voor veel mensen grofweg beperkt tot boodschappen doen bij de supermarkt, de hond uitlaten en de kinderen naar school brengen en zit men de rest van de tijd op hooguit enkele meters afstand van de buren. Want veel van die buren waren ook ineens bijna fulltime thuis.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ollie_NL schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:45:
Alle takken snoeien die boven jouw grond hangen en je kan tot 2 meter hoog een schutting of net plaatsen op jouw eigen grond en nooit meer communiceren met de buren.
Uitzoeken wat de regels zijn met afstand van bomen tot de erfgrens in jouw gemeente, grote kans dat hij te dicht op de erfgrens staat en weg moet, even Frank Visser bellen.
Ah, de nucleaire optie moest natuurlijk ook voorbij komen op GoT...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 18:36
Ik snap gezeik om bomen nooit zo. Wees blij dat ie er staat. En in de herfst laat een boom z'n bladeren los. Dan wacht je een paar weken totdat de boom kaal is en dan ruim je ze in één keer op. Of je laat ze liggen in je tuin, is zelfs goed voor de grond. Snap niet dat mensen dan meteen de buren de schuld geven om dat 'het hun boom is'. Doe even niet zo moeilijk, die paar weken per jaar, denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:06

paQ

Ollie_NL schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:45:
ja? Zo los jij dingen op :? Liever een verre vriend dus?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 12:00
paQ schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:29:
[...]

ja? Zo los jij dingen op :? Liever een verre vriend dus?
Als het over jaloerse buren gaat die de regeltjes via websites erbij halen in een gesprek wel ja. Ik heb ook alleen maar buren omdat een vrijstaand huis buiten mijn prijsklasse is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Smobbo schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:40:
[...]

offtopic:
Zou het de omvormer van de (nieuwe?) zonnepanelen kunnen zijn? Die springt aan in de ochtend en gaat logischerwijs uit in de avond. Bij ons hoor je dan een paar tikken (relais die omgaan?), niet hard maar wel hoorbaar
offtopic:
Nee de oorzaak was het spiegelkastje in de badkamer van de buren. In de appartementen zitten de blokken om en om met de badkamers tegen elkaar. En blijkbaar heeft de bouwer bespaard op de geboden optiepakketten door spiegelkastjes zonder soft-close te verkopen en deze direct op de enkele muur (richting de buren) de monteren (zonder enige vorm van demping ertussen). Ik werd (nu soms nog) dus iedere avond en ochtend wakker als ze hun spiegelkastje dicht klapten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:53
Ollie_NL schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:32:
[...]
Als het over jaloerse buren gaat die de regeltjes via websites erbij halen in een gesprek wel ja. Ik heb ook alleen maar buren omdat een vrijstaand huis buiten mijn prijsklasse is.
Je moet wel even rekening houden met de TS die als eerste alles volgens de regeltjes ging doen.
Dat de buren dan ook zich aan de regels gaan houden lijkt mij vrij logisch.
Saeverix schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:51:
[...]

offtopic:
blokken om en om met de badkamers tegen elkaar.
Slaap jij in de badkamer? O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Rensjuh op 09-07-2021 10:52 ]

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Rensjuh schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:51:
[...]

Slaap jij in de badkamer? O-)
offtopic:
Nee in de slaapkamer ernaast, maar die zit helaas aan dezelfde muur. Waardoor het contactgeluid daar net zo hard hoorbaar is. Het is bouwtechnisch ook iets om vraagtekens bij te zetten, waarom er geen spouw tussen beide appartementen zit. Gewoon een enkel gipsmuurtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13

Eindpunt.
Kun je eens een foto van de boom posten? Ik ben wel benieuwd of het inderdaad een onredelijk grote boom is.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]
Waarom moet altijd gelijk de "jaloers" kaart gespeeld worden?

Een uitbouw en overkapping betekent gewoon tuin inwisselen voor binnenruimte. Als je van je tuin houdt, is er dus weinig om jaloers op te zijn.

Wat denk je trouwens dat TS heeft gedaan? Die heeft toch ook gewoon een uitbouw en overkapping neergeplempt, zonder overleg? Waarom zou de buurman dan voor TS zijn boom gaan snoeien?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 10:44

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Eerst aan de buren vragen of ze de boom willen snoeien, als daar afwijzend op gereageerd gaat worden dan een middels een schrijven het verzoek indienen. Als daar niet op gereageerd wordt, dan ben je vrij om de boom zelf te snoeien. Let wel op dat het alleen het deel betreft wat over je erfgrens valt. Je moet het snoeien wel zo doen dat de boom er niet slechter van wordt.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanVan
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08-2023
Op "In de Filippijnen (wij komen uit de Filippijnen btw) heb je toch ook bladeren en bomen?' wat volkomen irrelevant en racistisch is.." komen reacties als:

...zijn natuurlijk gewoon extreem kinderachtig en kan je beter negeren.

Zo'n opmerking is wel racistisch! Men kan wel vergoeilijken dat het niet zo bedoelt is, maar het blijft ontoelaatbaar. Zulke opmerkingen moeten we niet negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

JanVan schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:24:
Op "In de Filippijnen (wij komen uit de Filippijnen btw) heb je toch ook bladeren en bomen?' wat volkomen irrelevant en racistisch is.." komen reacties als:

Zo'n opmerking is wel racistisch! Men kan wel vergoeilijken dat het niet zo bedoelt is, maar het blijft ontoelaatbaar. Zulke opmerkingen moeten we niet negeren.
Misschien wel, maar als TS dik was geweest had de buurman daar iets over gezegd. Mensen kiezen gewoon een ding, dat wat het meeste opvalt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

Het is inderdaad een rare, kinderachtige en onnodige opmerking, maar je moet racisme niet verwarren met over iemands afkomst beginnen. Hij heeft niet gezegd 'Filipijnen snappen dit toch niet' of iets dergelijks. Hij heeft zonder enige noodzaak afkomst benoemd en dat kan best kwetsend overkomen, maar racisme gaat over uitsluiten of negatieve eigenschappen toedichten aan een ras of afkomst.

This too shall pass

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

......

Zo'n opmerking is wel racistisch! ....
HOE dan?? Hoe wordt er hier een naar ras onderscheidende eigenschap op een ontoelaatbare manier gekoppeld aan een aspect van de TS waar hij zelf geen invloed op heeft ?

Zoals boven al eerder aangekaart is, blijf hier niet in hangen.
Misschien moet je het wel andersom zien, misschien denk de buurman wel dat TS zich te goed voelde om met hem/ze in gesprek te gaan nadat hij van zijn buren (!) een brief in de bus kreeg met de goedgekeurde verbouwingsplannen. Met alle respect TS, maar DAT is de onderliggende reden van alle ellende die je nu denkt te hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ObsidianPrime
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:13
Goede kans dat als TS Belgisch was geweest de opmerking "In België heb je toch ook bomen" had geweest. Is volgens mij heel iets anders dan racisme. Je hebt erg lange tenen nodig om je hier aan te storen vind ik.

Verder helemaal eens met het commentaar hier, heb zelf ook buren gehad die alleen maar naar de regeltjes keken en geen bal gaven om de buren. Daar waren we ook snel klaar mee. We zijn net voor de lockdown vrijstaand gaan wonen en dat heeft ongetwijfeld enorm veel irritatie gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Laatst online: 12:13
Wat ik een beetje mis of niet begrepen heb; heb je echt last van die takken in je tuin of zijn het puur de bladeren die het probleem vormen?

In dat tweede geval is mijn mening dat je daar niet zo moeilijk over moet doen maar ik hou dan ook van groen in de tuin.

Off-topic; toen ik mijn huis kocht was de eerste vraag van de buren (of meer een opdracht); je laat die boom in je tuin wel staan he!! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:13
Mijn oprit ligt in de Herst ook vol met bladeren, soms wel een halve meter hoog omdat dit precies in een hoekje is waar alles heen waait. Ik heb toen een bladzuiger gekocht van een paar tientjes, met nog geen 10minuten liggen alle bladeren gesnipperd in wel in de GFT bak. Het is maar net waar je een probleem van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

[...]
Eindpunt.
ik zie niet in wat praten nog gaat veranderen na jarenlange ergernis. de buren zijn zeikerds, je bent namelijk niks verplicht geweest aan hun wat jouw verbouwing betreft. koffie en bier drinken, vrienden worden, dat werkt misschien voor een week of 2 en daarna is het weer het oude patroon van elkaar negeren.

Met 0 wederzijdse tolerantie is een vriendelijk verzoek over de boom niet meer nuttig. Juridisch gezien vermoed ik dat je dit jaren geleden had moeten regelen (aangenomen dat de boom te dicht op de erfgrens staat), nu zal het wel verjaard zijn.

Kortom: accepteer die boom en bladeren maar ook je buren. Elkaar negeren is niet prettig maar elkaar het leven zuur maken nog minder.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
[...]
Jij en TS zouden naast elkaar moeten wonen. })

Tot je de buren ineens nodig hebt, dan sta je niet meer zo achter je laatste opmerking... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk vallen de bladeren op de uitbouw en overkapping en is dat lastig op te ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

targaryanwolf schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:56:
Mijn oprit ligt in de Herst ook vol met bladeren, soms wel een halve meter hoog omdat dit precies in een hoekje is waar alles heen waait. Ik heb toen een bladzuiger gekocht van een paar tientjes, met nog geen 10minuten liggen alle bladeren gesnipperd in wel in de GFT bak. Het is maar net waar je een probleem van maakt.
Dit is een goede oplossing inderdaad, met een bladzuiger ben je in een paar minuten van alle rommel af, doe dit een of twee keer per week en je hebt eigenlijk nergens meer last van.
Crxtreem schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:59:
Waarschijnlijk vallen de bladeren op de uitbouw en overkapping en is dat lastig op te ruimen.
Dan moet je geen uitbouw en overkapping onder een boom plaatsen :+

Maar een uitbouw is vaak enkel op de begane grond dus je kan er vanaf de eerste verdieping op komen en dan met een bladzuiger even alle rommel opruimen. Ja je moet er even wat moeite voor doen maar dat hoort er bij.

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 09-07-2021 12:01 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• badbadpresident
Lensent schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:11:

Ik ben het hier totaal niet mee eens. Ik vind ook de opmerking, ‘wind je daar niet zo over op’ echt typisch een opmerking van iemand die zelf weinig met discriminatie te maken heeft in het dagelijks bestaan. Hiermee wil ik geen aannames doen over je achtergrond maar zo komt de opmerking op me over.

Punt is dat de Filipijnen of je Filipijnse achtergrond er niks mee te maken heeft en er met zo’n opmerking veel impliciet lijkt te worden gezegd of tenminste te worden gesuggereerd. Plus, wat vaak vergeten wordt is dat TS niet enkel de buurman heeft die dit soort dingen zegt maar dit waarschijnlijk wel vaker in zijn leven heeft gehoord. Het is gewoon misplaatst en ik vind dat je er op zo’n moment meteen wat van moet kunnen zeggen. Ik vind wel dat je zoiets niet te lang moet laten rusten omdat er anders het risico is dat je er meer in gaat zien dan wat de persoon heeft bedoeld. Mensen maken nou eenmaal domme opmerkingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 12:10

Agent47

I always close my contracts.

Heel hard maar dit is een beetje actie--> reactie.

Je geeft een perfect voorbeeld, de uitbouw. Je hebt vergunningen en alles mag, je bent alleen de buren (even) vergeten. Resultaat: Juridisch win je, die uitbouw blijft ook wel staan. Je buren missen (zon)licht nu. De buren weten waarschijnlijk dat ze het juridisch niet gaan winnen, dus gaan ze chagrijnig doen. Waarschijnlijk gaan ze je op meer punten proberen te pakken in de toekomst.

Heb je trouwens foto's van voor de uitbouw en na? Foto's zeggen meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Agent47 op 09-07-2021 12:04 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:35
Het belangrijkste is denk ik dat jullie in gesprek gaan een bespreken wat er nu echt dwars zit, hoe een ieder dit ervaart en hoe jullie met de buren een nieuwe start kunnen maken.

Ik zou iemand in de wijk zoeken die kan bemiddelen in een gesprek. Iemand die jullie beide kennen en die onpartijdig dit wil/kan opzetten.

Als de buren een dergelijk gespreksaanbod weigeren weet je ook direct waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ballgame
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-07 11:23
mwa schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:30:
Je weet dat de zomer is aangebroken op Tweakers wanneer de buren ruzie topics weer beginnen vol te stromen!
En ik maar denken dat de zomer aan het zwembad-topic is gerelateerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:00
Ik stel me een buurman voor die al 15 jaar in zijn tuin zit op dezelfde plek op dezelfde stoel, en dat nu voor de derde keer weer wat gebeurt in de tuin, waar hij, of last van heeft, of wat voor moet doen.

Je bent al een aantal momenten voorbij en ja dan gaat er aan de deur geen goed gesprek meer plaatsvinden. En vergeet regelgeving.

Ik heb hierin ook wel eens een fout gemaakt. Volgens de wet mocht het waarschijnlijk (afhankelijk van interpretatie) en heb toen zelfs nog wat verplaatselt. Ben nu verhuisd, maar als ik daar weer langs kom nodigen ze me gelukkig nog spontaan uit :)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

mm1234 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:43:
Goedenavond,

Om even anderen hun reacties te vragen kom ik hier om mijn situatie te vertellen. Hopelijk nemen jullie de tijd om het te lezen ondanks het superlang is!

Backstory:
Wij wonen al ongeveer 16 jaar in ons huidige huis en wonen onze buren naast ons ongeveer 14 jaar.
Hier lijkt een stukje senioriteit uit voort te vloeien, deze info had je beter kunnen zeggen dat jullie al 14 jaar buren zijn. Dat jullie er 2 jaar langer zitten maakt niets uit.
Onze relatie was toen erg goed totdat wij een uitbouw hadden gedaan (netjes met alle benodigde vergunningen etc). Wij hebben onze buren hiervan op de hoogte gehouden, maar het bleek dat de buren hier niet blij waren. Vanaf dit moment spraken zij niet meer met ons, begroetten zij ons niet terug en keken zij ons niet aan, zonder dat wij de reden hiervoor wisten. Van andere buren hebben wij later gehoord dat de reden vanwege onze uitbouw was, dat wij dit niet netjes aan hen hebben doorgegeven blijkbaar.
Op zich zit je niet verkeerd, al is het netter om de buren te raadplegen voor je de uitbouw doet. Dat had een hoop ergernis kunnen voorkomen.
Nu is het zo dat wij een overkapping hebben geplaatst, nieuwe tuintegels (aan de wetten en regels gehouden). Ook hiervoor hebben wij de buren op de hoogte gehouden, besloten dit te doen in de vorm van een brief. Zij hadden niet gereageerd indien er klachten zijn.
Dus nu ineens doe je het wel goed? Even via een brief? De buren kunnen natuurlijk reageren, alleen hebben jullie bij de eerste aanpassing, de uitbouw, ook geen ruggespraak gehouden. Geen wonder dat ze niet reageren, er zit oud zeer wat eerst opgelost dient te worden voordat je een vorm van dialoog kan starten.
3 maanden nadat wij dit hebben gedaan en de overkapping gebouwd is wilden wij een vriendelijk verzoek doen aan de buren om iets aan hun boom te doen. Hij is veels te groot geworden, de takken hangen over de erfgrens, boven onze tuin. Dit was al best lang zo, wij moesten/moeten elke keer een hoop bladeren hierdoor opruimen. Maar wij hadden niks gezegd, sluit niet uit dat wij hier niet later op mogen reageren toch?
Wederom, je bent niet "on speaking terms", het is zeker lastig om dan verzoeken te doen bij de buren. Overigens heb je niet zomaar het recht een boom te snoeien als deze boven jullie grond zit, hier zijn wetten en regels voor en die kunnen per plaats/gemeente verschillen.
Wij belden netjes gister aan en legden de situatie en ons verzoek netjes uit. Ook wilden wij onze tuin laten zien, wat hij niet wilde. Buurman reageerde meteen alsof ons verzoek onredelijk is. Vervolgens probeerden wij het nogmaals aan te kaarten en kwamen wij zelf nog met opties zoals een net erom heen. Maar dat wilde hij niet en bleef reageren. Vervolgens gaf hij aan dit eerst te willen overleggen met z'n vrouw (geen probleem) en meteen knalde hij zijn deur voor ons gezicht! Wij lieten het gaan..
Jullie bellen aan, dat het netjes is slaat nergens op. Je belt aan. En dat je het verzoek netjes uitlegde, kom op man, je relatie met de buren is al een ruime tijd naar de knoppen en ik krijg het gevoel dat je met het gebruik van bijwoorden zoals netjes e.d. je standpunt wil versterken. Je buren vinden al heel lang dat jullie het niet netjes doen. Gebruik deze woorden dan ook niet.

En dan je opmerking dat het geen probleem is dat de buurman even overlegt met zijn vrouw slaat ook nergens op.
5-10 minuten belde buurman aan om aan te geven dat juridisch gezien er niets aan kan worden gedaan, hij verwees naar de rijksoverheid website. Hij had zijn telefoon bij zich en keer ernaar terwijl hij het aan ons vertelde, maar liet het niet aan ons zien (jammer genoeg niet zelf gevraagd). Hierna zei buurman: 'Kom eens, ik laat je onze tuin zien.' Hij wilde aangeven dat vanwege onze overkapping hij weinig/geen licht meer kreeg op zijn tuin en woonkamer (ik zag de dag zelf nog toevallig dat hij wel gewoon genoeg licht kreeg en dit meer lag aan de richting van de zon...) .
"O gij bepaler van licht. Uw wijsheid over wat genoeg is, is bepalend voor een ieder!!!" Met andere woorden, jij heb niet eens het fatsoen gehad of getoond om uit te zoeken waarom de buurman te weinig licht in zijn kamer heeft. Je doet een domme aanname.
En dat hij het onpersoonlijk vond dat wij niet naar hen toe zijn geweest om te overleggen (zelf vind ik het raar dat wij sowieso soort van toestemming moeten vragen om iets op ons grond te laten doen, maar ik begrijp wel natuurlijk dat onderling rekening met elkaar moet worden gehouden). Buurman gaf toen aan dat als wij over de boom beginnen hij ook over de overkapping mag beginnen (op een heel verheffende toon). Dit hele gesprek was erg onprettig...
Het is niet raar als je even overleg pleegt met de buren. Ongeacht of dit nu verplicht is of niet. Ik kan je wel vertellen dat wanneer je dit op de sociaal correcte manier had gedaan, de buurman er veel beter op had gereageerd. En wellicht had je dan zelf ook iets kunnen doen om tot een goede oplossing te komen. Het is vaak al genoeg dat mensen om een mening gevraagd worden dan dat ze ineens voor een verrassing komen te staan.
Nogmaals probeerden wij uit te leggen (respectvol en vriendelijk) over de takken en de bladeren + verzoek tot een gezamenlijke oplossing te komen. Buurman weigerde er iets aan te doen (letterlijk dit 5x gezegd) en alleen de boom in de winter uit te dunnen. Vervolgens kwam hij met de opmerking: 'In de Filippijnen (wij komen uit de Filippijnen btw) heb je toch ook bladeren en bomen?' wat volkomen irrelevant en racistisch is.. wij hadden niet erop gereageerd (stom..).
Racistisch? Kom nou. De buurman doet op een onhandige manier (waarbij afkomst inderdaad irrelevant is) een beroep op je redelijkheid en begrip door aan te geven dat dit soort situaties ook ergens anders voor kunnen komen. Daarbij zegt hij dat hij in de winter hier naar wil kijken en uit wil dunnen. Dat heeft niets met racisme te maken, die lichtgevoeligheid over racisme moet maar eens over zijn! Gelukkig heb je niet gereageerd.
Na nog wat andere dingen eindigde het gesprek en liep hij zonder iets verder te zeggen in zijn huis terwijl wij in zijn tuin nog waren en wij nog netjes zijn tuindeur hebben gesloten.
Duidelijk. Jullie zijn als buren niet gewenst bij de buurman.
Nadat wij juridisch advies hebben gevraagd en gesproken hebben met de gemeente willen wij nu eerst een aanmaning sturen met daarin het verzoek zij binnen 6 weken de overhangende takken snoeien. Volgens de wet mogen wij dit zelf doen als de buren dit niet zelf willen doen.
Ik zou dit maar eens goed uitzoeken, je mag niet zomaar het eigendom van een ander beschadigen. Dit is al talloze keren bij de "Rijdende Rechter" voorbijgekomen.
Wij willen helemaal niet dat dit zo moet en willen natuurlijk dat wij als buren normaal over dingen kunnen praten met respect, maar vanwege het zogenaamde gesprek die wij hadden met de buren zien wij niet de mogelijkheid dat als wij weer met hun praten er nog een civiele gesprek uit zal komen vanuit hun kant....

Zo stom dat het zo moet, maar wat er gebeurde was niet normaal..
Hoewel je een verhaal probeert neer te zetten waarin jullie als heilige overkomen die alles precies volgens de regeltjes doen. Komt dit niet over. In je recht staan en je recht krijgen zijn vaak al verschillende dingen en oorzaak en gevolg ook. Ik hoop voor jullie dat bij een volgende keer je het beter doet want het lijkt erop dat dit schip gezonken is.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Eigenlijk alles wat je schrijft @Twarp kan in de realiteit ook wat meer genuanceerd zijn. Daarbij lijk je redelijk zwart/wit naar de situatie te kijken, zoals TS ook een beetje doet. Maarja, ik ken de relatie niet en ik was er niet bij. Jij ook niet. Overigens je opmerking rondom het vermeende racisme vind ik stuitend, maargoed ander verhaal.

Dit soort situaties zijn doorgaans gewoon heel vervelend en de zoektocht is in mijn ogen niet naar de blaam, maar een oplossing. Wellicht kun je, @mm1234, een mediator vanuit de gemeente regelen of een gezamenlijk bevriende buur? Of geef een bloemetje aan de buurvrouw en vraag of jullie een keer een kop thee kunnen drinken om eens rustig te praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:38

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:30:
[...]

HOE dan?? Hoe wordt er hier een naar ras onderscheidende eigenschap op een ontoelaatbare manier gekoppeld aan een aspect van de TS waar hij zelf geen invloed op heeft ?

Zoals boven al eerder aangekaart is, blijf hier niet in hangen.
Misschien moet je het wel andersom zien, misschien denk de buurman wel dat TS zich te goed voelde om met hem/ze in gesprek te gaan nadat hij van zijn buren (!) een brief in de bus kreeg met de goedgekeurde verbouwingsplannen. Met alle respect TS, maar DAT is de onderliggende reden van alle ellende die je nu denkt te hebben.
Waarom komt dit steeds naar voren? Die brief kwam met de overkapping, en dat was pas nadat de buren hadden besloten dat de oplossing voor hun probleem was om TS niet meer aan te spreken, niet meer (terug) te groeten en niet meer aan te kijken. Als mensen zich zo gedragen is het sturen van een brief om ze te verwittigen van het plaatsen van een overkapping helemaal niet zo gek als je het mij vraagt.

[ Voor 0% gewijzigd door Patriot op 09-07-2021 12:36 . Reden: Nederlands is moeluk ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Patriot schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:35:
[...]

Waarom komt dit steeds naar voren? Die brief kwam met de overkapping, en dat was pas nadat de buren hadden besloten dat de oplossing voor hun probleem was om TS niet meer aan te spreken, niet meer (terug) te groeten en niet meer aan te kijken. Als mensen zich zo gedragen is het sturen van een brief om ze te verwittigen van het plaatsen van een overkapping helemaal niet zo gek als je het mij vraagt.

Laten we gewoon afspreken dat uitbouwen ruk is voor je buren, en dat men gewoon een groter huis moet kopen. Het levert echt altijd gezeik op volgens de GoT topics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:01
Jeroenneman schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:00:
[...]

Laten we gewoon afspreken dat uitbouwen ruk is voor je buren, en dat men gewoon een groter huis moet kopen. Het levert echt altijd gezeik op volgens de GoT topics.
Voor een uitbouw die geen problemen oplevert wordt waarschijnlijk ook geen topic aangemaakt, dus logisch dat je hier alleen de negatieve verhalen hoort.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Patriot schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:35:
[...]

\Dat vul jij zelf in. Er staat niet hoe TS in eerste instantie de buren op de hoogte heeft gehouden.
Wat er overigens wel staat, is dat TS , omdat er bij de uitbouw geen commentaar kwam, hij gemakshalve aannam dat dat voor de overkapping ook wel zou gelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Ja, maar daar staat dus helemaal niet dat hij zijn buren per brief op de hoogte heeft gehouden. Daar heeft hij het pas over nadat ze zo'n reactie hadden gehad. Ik laat in het midden dat "wij hebben onze buren hiervan op de hoogte gehouden" niet heel erg duidelijk is in hoe dat dan is verlopen, maar het idee dat die brief "het grote probleem" is raakt kant noch wal.
Ja, zo ken ik er nog een. Je kunt beter niet in de auto stappen want mijn oom is lijkschouwer en die ziet alleen maar dode automobilisten.

EDIT:
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:13:
[...]

\Dat vul jij zelf in. Er staat niet hoe TS in eerste instantie de buren op de hoogte heeft gehouden.
Wat er overigens wel staat, is dat TS , omdat er bij de uitbouw geen commentaar kwam, hij gemakshalve aannam dat dat voor de overkapping ook wel zou gelden...
Dit is gewoon onzin. Het zijn alleen maar aannames die je doet. De TS heeft het niet gehad over een brief sturen over de uitbouw en ook niet over zijn motivatie om de bouw van de overkapping door te zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Patriot op 09-07-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:52
[...]

Volgens die redenering kan je het beste sowieso maar een huis kopen zonder directe buren want "buren leveren altijd gezeik op volgens de GoT topics". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Valorian schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Volgens die redenering kan je het beste sowieso maar een huis kopen zonder directe buren want "buren leveren altijd gezeik op volgens de GoT topics". ;)
Als het betaalbaar was, en Nederland ietsje ruimer, dan waren alleen vrijstaande woningen natuurlijk sowieso de norm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Patriot schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Ja, maar daar staat dus helemaal niet dat hij zijn buren per brief op de hoogte heeft gehouden. Daar heeft hij het pas over nadat ze zo'n reactie hadden gehad. Ik laat in het midden dat "wij hebben onze buren hiervan op de hoogte gehouden" niet heel erg duidelijk is in hoe dat dan is verlopen, maar het idee dat die brief "het grote probleem" is raakt kant noch wal.

[...]

Ja, zo ken ik er nog een. Je kunt beter niet in de auto stappen want mijn oom is lijkschouwer en die ziet alleen maar dode automobilisten.

EDIT:

[...]

Dit is gewoon onzin. Het zijn alleen maar aannames die je doet. De TS heeft het niet gehad over een brief sturen over de uitbouw en ook niet over zijn motivatie om de bouw van de overkapping door te zetten.
Niet om mijn gelijk te willen halen, maar om de TS eea in het juiste perspectief te laten zien:
Er staat inderdaad niets over hoe en wanneer er voor de eerste verbouwing is gecommuniceerd, alleen dat alle vergunningen in de pocket waren en de buren 'op de hoogte ' zijn gehouden. Ik destilleer daar verder geen enkele aanname uit, maar geef de TS graag ter overdenking mee of en hoe dat beter had gekund.
Daarnaast de tweede verbouwing, hier geeft TS duidelijk aan dat hij om d een of andere reden geen reactie van de buurtjes verwacht... Ook hier dus enige zelfreflectie benodigd,maar voor DAT specifieke deel van de over-en-weer hakkelarij was die er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Jeroenneman schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:19:
[...]

Als het betaalbaar was, en Nederland ietsje ruimer, dan waren alleen vrijstaande woningen natuurlijk sowieso de norm ;)
Ja klopt en as je de luxe hebt om die keuze te maken dan is dat er ook een met de minste kans op burenruzies natuurlijk. Maar wat ik bedoelde is vooral dat het gegeven dat er op tweakers veel ruzies over uitbouwen staan natuurlijk niet zoveel zegt, want die 99,99% die geen problemen opleveren die worden niet gepost. Je zou uit de topics hooguit kunnen concluderen dat bínnen de burenproblematiek op tweakers een aanzienlijk deel ontstaat na uitbouw/bebouwing in de tuin. Al denk ik dat “geluidoverlast” nog hoger scoort. Mensen adviseren om dus niet uit te bouwen omdat er op tweakers veel topics zijn waarin dat problemen geeft lijkt mij dus niet echt logisch. Mensen adviseren om áltijd in een vroeg stadium met buren om tafel/koffie te gaan wel, als geeft dat ook niet altijd het gewenste resultaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@Verwijderd

Ik blijft het een lastige afweging vinden wat betreft wanneer je de buren iets meldt. Stel ik wil een uitbouw die mogelijk tot gerechtvaardigd bezwaar zou kúnnen leiden van een buurman. Dan zijn mijn opties:

1. De buren éérst inlichten, plan voorleggen, en bij geen problemen vergunningen aanvragen.

2. Eerst vergunningen regelen, hopen dat de buren überhaupt geen berichten volgen over vergunningsaanvragen e.d.* en pas ná vergunning en aflopen bezwaarperiode de buren inlichten over de plannen die al min of meer definitief zijn.

Bij optie 1 ben je de sympathieke buurman, dit is by far de optie met minste kans op gezeur. Maar als je er dan samen NIET uitkomt weet je wel 100% zeker dat ze bezwaar maken want ze zijn dan immers op de hoogte van jouw plan en zullen de vergunningsaanvraag-berichten zeker in de gaten houden.

Bij optie 2 ben je iets minder sympathiek, maar is de kans aanwezig dat je buren pas achter jouw plan komen als het definitief is, en voorkom je dat er bezwaar gemaakt kan worden. In de situatie waarbij ze je plan prima zouden vinden vinden ze het dan natuurlijk ook nog steeds prima, al hadden ze het misschien prettig gevonden eerder ingelicht te worden. En als ze je plan afkeuren dan kan je hem alsnog doorzetten want geen opties van bezwaar meer.

Lijkt mij geen makkelijke afweging en sowieso een afweging die per buurman nogal verschilt.

*PS: Een kanttekening: hierbij ga ik er even vanuit dat als je als buurman iets aanvraagt de buren niet automatisch ook een melding van de gemeente (brief / digid) ontvangen. Of heb ik het mis en volgt die ook? In dat geval zou ik te allen tijde altijd eerst met buren overleggen want dan gaat het hele voordeel van 'hopen dat ze niet bijhouden wat je gaat doen' niet op ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:36:
@Verwijderd

Ik blijft het een lastige afweging vinden wat betreft wanneer je de buren iets meldt. Stel ik wil een uitbouw die mogelijk tot gerechtvaardigd bezwaar zou kúnnen leiden van een buurman. Dan zijn mijn opties:

1. De buren éérst inlichten, plan voorleggen, en bij geen problemen vergunningen aanvragen.

2. Eerst vergunningen regelen, hopen dat de buren überhaupt geen berichten volgen over vergunningsaanvragen e.d.* en pas ná vergunning en aflopen bezwaarperiode de buren inlichten over de plannen die al min of meer definitief zijn.

Bij optie 1 ben je de sympathieke buurman, dit is by far de optie met minste kans op gezeur. Maar als je er dan samen NIET uitkomt weet je wel 100% zeker dat ze bezwaar maken want ze zijn dan immers op de hoogte van jouw plan en zullen de vergunningsaanvraag-berichten zeker in de gaten houden.

Bij optie 2 ben je iets minder sympathiek, maar is de kans aanwezig dat je buren pas achter jouw plan komen als het definitief is, en voorkom je dat er bezwaar gemaakt kan worden. In de situatie waarbij ze je plan prima zouden vinden vinden ze het dan natuurlijk ook nog steeds prima, al hadden ze het misschien prettig gevonden eerder ingelicht te worden. En als ze je plan afkeuren dan kan je hem alsnog doorzetten want geen opties van bezwaar meer.

Lijkt mij geen makkelijke afweging en sowieso een afweging die per buurman nogal verschilt.

*PS: Een kanttekening: hierbij ga ik er even vanuit dat als je als buurman iets aanvraagt de buren niet automatisch ook een melding van de gemeente (brief / digid) ontvangen. Of heb ik het mis en volgt die ook? In dat geval zou ik te allen tijde altijd eerst met buren overleggen want dan gaat het hele voordeel van 'hopen dat ze niet bijhouden wat je gaat doen' niet op ;)
Volgens mij staat GoT bol van de voorbeelden waar mensen minutieus de diverse overheids sites aan het volgen zijn om maar op tijd op de hoogte te zijn van de plannen van Truus en Peter 3 hoog achter... Dus ik denk dat je aanname klopt...
Is direct ook een les voor TS (en de velen die gaan volgen) Als je ervan uit gaat dat je buur maar zelf alle info moet afstruinen en aan moet kloppen bij de gemeente voor het tuinhuisje wat je gaat zetten, loop dan ook niet te zeuren als je de deur in je gezicht krijgt als je 'ff snel' die boom en die blaadjes wilt regelen...DAN is een 'goed gesprek' ineens wel wenselijk... Kom op zeg, laten we AUB eens volwassen worden.

Mijn visie op dit topic: TS heeft zijn tuin volgebouwd, moet nu áchterin gaan zitten en komt er ineens achter dat daar de boom van de buurman/vrouw staat... Tja, valt ff tegen.. Maar niet gedraald, sturen wel een blafbrief als hij niet op eerste verzoek de boom kortwiekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:27:
[...]

Niet om mijn gelijk te willen halen, maar om de TS eea in het juiste perspectief te laten zien:
Er staat inderdaad niets over hoe en wanneer er voor de eerste verbouwing is gecommuniceerd, alleen dat alle vergunningen in de pocket waren en de buren 'op de hoogte ' zijn gehouden. Ik destilleer daar verder geen enkele aanname uit, maar geef de TS graag ter overdenking mee of en hoe dat beter had gekund.
(Het relevante deel van) je reactie was:
Buiten dat het niet waar is, de ellende begon niet pas bij de overkapping, vind ik het raar om de TS aan te rekenen dat hij die buren een brief stuurde terwijl die mensen hem dus al langere tijd actief aan het negeren waren.
Daarnaast de tweede verbouwing, hier geeft TS duidelijk aan dat hij om d een of andere reden geen reactie van de buurtjes verwacht... Ook hier dus enige zelfreflectie benodigd,maar voor DAT specifieke deel van de over-en-weer hakkelarij was die er al.
Sorry, maar dat is gewoon niet waar. Wat TS zegt over de overkapping is:
Ook hiervoor hebben wij de buren op de hoogte gehouden, besloten dit te doen in de vorm van een brief. Zij hadden niet gereageerd indien er klachten zijn.
Hij geeft helemaal niet aan dat hij geen reactie van de buren had verwacht, alleen dat die uitbleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:36
neh schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:12:
[...]

Excuses aanbieden voor de communicatie: ja natuurlijk. Maar een geprek starten over "wat had kunnen zijn" zonder de intentie om er wat dan ook aan te gaan doen lijkt mij de frustratie juist in de hand te werken.
Dit gesprek is er vooral om erachter te komen wat nu eigenlijk het probleem is. Als ze echt een serieus probleem hebben met het licht in hun woning ga je niks direct oplossen nee, maar de kans bestaat dat dit wel een eerste stap naar beter kan zijn.

Hoe vaak hoor je wel niet tijdens ruzies: 'Ik wil het wel bijleggen maar die ander moet de eerste stap nemen' van beide kanten. Dit kan net zo'n geval zijn en dan ga je dus een hele hoop bereiken met zo'n gesprek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

N1ckk schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:34:
Eigenlijk alles wat je schrijft @Twarp kan in de realiteit ook wat meer genuanceerd zijn. Daarbij lijk je redelijk zwart/wit naar de situatie te kijken, zoals TS ook een beetje doet. Maarja, ik ken de relatie niet en ik was er niet bij. Jij ook niet. Overigens je opmerking rondom het vermeende racisme vind ik stuitend, maargoed ander verhaal.
Even voor jouw begripsvorming uit de dikke van Dale:

ra·cis·me (het; o)
1. opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen
2. discriminatie op grond van huidskleur; = rassendiscriminatie

Verder ...
Daar waar het gaat over de mens in het algemeen is het onderscheid maken van afkomst niet per definitie racisme, dat zou eerder onder discriminatie vallen op basis van afkomst.

Als een penis de racisme kaart trekken is laag en zet meteen de gehele discussie op slot. Ja de opmerking over de Filipijnen is onnodig maar is niet racistisch. De TS maakt het verhaal zelf zwart/wit en schildert zichzelf af als persoon die alles goed gedaan heeft. Maakt onnodig gebruik van bijwoorden die hem afschilderen als persoon die alles goed gedaan heeft. Laat staan de topic titel."wat te doen met onze buren". Inderdaad, nodig ze eens uit, doe eens iets aardig en hoop dat het goed komt. Alleen geef ik ze weinig kans gezien de opzet van het geheel.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:45

Basszje

Reisvaap!]

Valorian schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:36:
@Verwijderd

Als je dit doortrekt naar een gemeente, dan weet je waarom die altijd boomkapvergunningen en bouwvergunningen in de zomervakantie ter inspraak leggen ;)

Leermoment mag toch wel zijn dat communiceren met briefjes met buren de allerslechtste methode voor communicatie is. Het komt nodeloos non-empatisch over. Zelfde als dat de buren een briefje in de bus doen met ' je kind speelt op straat, we hebben herrie ' ipv zelf even komen praten wat het probleem precies is en kijken hoe je rekening met elkaar kan houden. Dat is het domein van zeurburen zonder verder leven.

Met uitbouwen precies hetzelfde. Wellicht had je iets een halve meter anders kunnen bouwen, zodat je allemaal blij bent, of iets anders bedenken. Indien niet kan je altijd zeggen dat je de buren waardeert, maar we komen er niet uit, dus besluit. Je leeft naast elkaar dus enige rekening mag je toch wel houden.

Dat is al wat anders dan een anoniem briefje of in het geniep een vergunning aanvragen. Stel je zelf voor dat je buren in het geheim zoiets proberen te doen. De rest van de tijd dat je er woont zit je met het gevoel dat de buren wat bekokstoven, maar je weet niet wat en dus moet je het allemaal in de gaten houden.

Die uitbouw komt er bij optie 2 dus, dus het 'bedrog' komt toch uit, alleen voelt de buur zit dan voor een voltooid feit gezet.

offtopic:
gemeentes die het beter proberen te doen, organiseren hun inspraak. Ook als de insprekers / bezwaarmakers hun zin niet krijgen, kunnen ze daar vaak veel beter mee leven ( goed gesprek, niet mijn zin gehad ) dan gemeentes die ineens een voltooid plan ter inspraak pleuren en juridisch gaan lopen doen. Dat laatste heb ik zien ontaarden in een soort van massale buurtopstand, kost jaren om dat weer goed te krijgen

Afkomst bijhalen is inderdaad vervelend, maar ook een uiting ( zoals veel van dat soort uitingen ) van machteloosheid in deze situatie. Kan de buur al inbeelden op verjaardagen; 'grom grom kompen uit de zonovergoten tropen, beetje mijn zon wegbouwen en dan gaan zeuren over een paar bladeren'. Veel mensen zien het probleem er niet van, veel van die mensen vinden zichzelf ook niet discriminerend, maar wel dat die buitenlanders hun mond moeten houden. Nederlanders kunnen soms ongevoelige boeren zijn wat dat betreft.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Basszje schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:17:
[...]

Als je dit doortrekt naar een gemeente, dan weet je waarom die altijd boomkapvergunningen en bouwvergunningen in de zomervakantie ter inspraak leggen ;)

Leermoment mag toch wel zijn dat communiceren met briefjes met buren de allerslechtste methode voor communicatie is. Het komt nodeloos non-empatisch over. Zelfde als dat de buren een briefje in de bus doen met ' je kind speelt op straat, we hebben herrie ' ipv zelf even komen praten wat het probleem precies is en kijken hoe je rekening met elkaar kan houden. Dat is het domein van zeurburen zonder verder leven.

Met uitbouwen precies hetzelfde. Wellicht had je iets een halve meter anders kunnen bouwen, zodat je allemaal blij bent, of iets anders bedenken. Indien niet kan je altijd zeggen dat je de buren waardeert, maar we komen er niet uit, dus besluit. Je leeft naast elkaar dus enige rekening mag je toch wel houden.

Dat is al wat anders dan een anoniem briefje of in het geniep een vergunning aanvragen. Stel je zelf voor dat je buren in het geheim zoiets proberen te doen. De rest van de tijd dat je er woont zit je met het gevoel dat de buren wat bekokstoven, maar je weet niet wat en dus moet je het allemaal in de gaten houden.

Die uitbouw komt er bij optie 2 dus, dus het 'bedrog' komt toch uit, alleen voelt de buur zit dan voor een voltooid feit gezet.

offtopic:
gemeentes die het beter proberen te doen, organiseren hun inspraak. Ook als de insprekers / bezwaarmakers hun zin niet krijgen, kunnen ze daar vaak veel beter mee leven ( goed gesprek, niet mijn zin gehad ) dan gemeentes die ineens een voltooid plan ter inspraak pleuren en juridisch gaan lopen doen. Dat laatste heb ik zien ontaarden in een soort van massale buurtopstand, kost jaren om dat weer goed te krijgen

Afkomst bijhalen is inderdaad vervelend, maar ook een uiting ( zoals veel van dat soort uitingen ) van machteloosheid in deze situatie. Kan de buur al inbeelden op verjaardagen; 'grom grom kompen uit de zonovergoten tropen, beetje mijn zon wegbouwen en dan gaan zeuren over een paar bladeren'. Veel mensen zien het probleem er niet van, veel van die mensen vinden zichzelf ook niet discriminerend, maar wel dat die buitenlanders hun mond moeten houden. Nederlanders kunnen soms ongevoelige boeren zijn wat dat betreft.
Maar wat zou jouw advies dan zijn?

Bij optie 1 is de kans het grootst dat de relatie goed blijft maar verklein je de kans dat je je uitbouw kan doorzetten (want meer kans op bezwaar).

Bij optie 2 is de kans op voor elkaar krijgen uitbouw groter (want minder kans op bezwaar) maar de kans op burengedoe ook groter...

Het lijkt er dus op dat als je de kans op het kunnen realiseren van je uitbouw zo groot mogelijk wilt maken je eventuele buren-onvrede het beste voor lief kunt nemen. Wil je de kans op vredelievende buren zo groot mogelijk houden dan doe je hoe dan ook een consessie op het andere punt: meer kans dat je niet je droomuitbouw kan realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:45

Basszje

Reisvaap!]

Valorian schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:51:
[...]
Maar wat zou jouw advies dan zijn?

Bij optie 1 is de kans het grootst dat de relatie goed blijft maar verklein je de kans dat je je uitbouw kan doorzetten (want meer kans op bezwaar).

Bij optie 2 is de kans op voor elkaar krijgen uitbouw groter (want minder kans op bezwaar) maar de kans op burengedoe ook groter...
Duidelijk optie 1. De kans dat je dan je zin krijgt is ook groter. Een bezwaar heeft weinig kans van slagen als je je binnen gestelde grenzen beweegt ( aka uitbouw die gebruikelijk is in die buurt ) en je houdt de communicatie met je buren open en laat zien dat je eerlijk en met respect met je buren omgaat.

( Je kan je maximale plan voorstellen aan de buren en dan na overleg gaan voor het plan dat je zelf voor ogen had in het kader van redelijkheid :P ) .

Een boze buur kan doorgaan tot aan de raad van state. Dat heeft ook geen kans van slagen maar je loopt wel het risico dat het jaren en jaren duurt. En daarna heb je dus loopgraafburen die het allemaal niet gezelliger maken. Hoe leuk dat is kan je in de overige topics hier zien ;) Geven en nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Basszje op 09-07-2021 16:00 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.