Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Mede-auteur:
  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

En we gaan hier verder. Nu de actualiteit verstreken is, kunnen we hopelijk in een wat rustiger en structurelere manier verder. :)

De volgende regel vervalt dan ook ten opzichte van het eerste topic:
-Speculeren over wie erachter zit.
Dit gaan we nu toestaan, binnen enige perken. Zomaar roepen dat het iemand was, levert niks op. Onderbouw dus waarom je een vermoeden hebt.

En het volgende blijft, al dan niet in versoepelde vorm gehandhaafd we:
-Niet ranten.
-Geen gruwelijke beelden.
-Niet op de man reageren.
-Geen stemmingmakerij
-Geen foto's delen van mogelijke daders / heksenjacht voeren.
-We gaan hier geen maatschappelijke niet verwante zaken erbij halen. Denk aan: politiek Links vs. Rechts, moslims, huidskleur, Marokkanen, Antillianen, Oost-Europeanen, allochtonen in het algemeen, achterstandsvolk, wappies etc etc.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56
Ik denk dat de achtergrond van de schietpartij grotendeels neerkomt op het aanhalen van de data, onderzoeken en rapporten reeds besproken in Grote problemen bij politie en justitie.

Een heel korte samenvatting: de politie signaleert al lange tijd een toename van zgn ondermijnende criminaliteit, veelal gerelateerd aan drugs (Nederland, grootproducent synthetica en wiet, centrale as in wereldwijde distributie). De meetbare toename aan moorden op klaarlichte dag is een teken dat men zich relatief veilig waant, en dat klopt ook, omdat er tekorten zijn in de opsporing, wetgeving en onvermogen lessen uit het buitenland (Italië als bekendste voorbeeld die met dit soort criminaliteit te maken heeft) te implementeren.

De verharding is meetbaar, er wordt al jarenlang over alarm geslagen, maar je moet daarvoor, hou je vast, wel luisteren naar de experts en ervaringsdeskundigen, en doen we helaas niet voldoende.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:03
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:51:
De volgende regel vervalt dan ook ten opzichte van het eerste topic:
-Speculeren over wie erachter zit.
Dus... wat denken we? Een van de gasten die is opgepakt heeft de Poolse nationaliteit. Dan denk ik eerder richting zaak Holleeder (genoeg oostblok betrokken), dan aan Marengo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
In de media is alles al over één van de verdachte te vinden.

Z'n woonadres, vanaf wanneer en hoe hij staat ingeschreven bij de KVK, z'n voor en achternaam, vrouw (hoe lang ze zwanger is), twee kids met leeftijd... Waarom openbaart men dit allemaal?

Maar gisteren konden ze niet een volledige omschrijving van de verdachte geven of werd dat weggehaald...?

Ik had het er al eerder over hoe hypocriet de media te werk gaat maar dit is echt stuitend..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:07
danslo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:55:
[...]

Dus... wat denken we? Een van de gasten die is opgepakt heeft de Poolse nationaliteit. Dan denk ik eerder richting zaak Holleeder (genoeg oostblok betrokken), dan aan Marengo.
Een van de verdachte komt echter uit de regio Tiel/Maurik, waar naast een Poolse gemeenschap er ook een andere link naar die regio vanuit Taghi is
Deelname jeugdbende
Maar wie is deze Jaouad W. uit Tiel? Er is weinig meer over hem bekend dan dat er de afgelopen jaren in rechtbankstukken naar voren is gekomen: hij verhuisde rond de eeuwwisseling van Vianen naar Tiel en stichtte daar een gezin. Maar al in de jaren 90 zou hij deel hebben uitgemaakt van een jeugdbende - de Bad Boys - die later de grondslag zou vormen voor de Taghi-groepering, zo schreef Het Parool eerder dit jaar.

Het onderzoek naar de Taghi-groep - en de rol van de Tielenaar daar binnen - komt in de zomer van 2015 aan het rollen door een grote wapenvondst in een opslagloods in Nieuwegein. In dezelfde periode doet de politie ook een aantal opmerkelijke vondsten in Gelderland. Zo blijken er in garageboxen in Maurik twee gestolen Audi's te zijn geparkeerd voorzien van petflessen met benzine.

In Tiel, zoals gezegd de toenmalige woonplaats van W., vindt de politie een patroonhouder met acht patronen. Justitie begint Jaouad W. in de loop van het zogeheten Koper-onderzoek te zien als een van de onderaannemers van Taghi. Een crimineel die met zijn ondergeschikten moordt op bestelling.
https://www.omroepgelderl...oegevoegd-in-Taghi-proces

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:07
D-Ed schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:59:

Z'n woonadres, vanaf wanneer en hoe hij staat ingeschreven bij de KVK, z'n voor en achternaam, vrouw (hoe lang ze zwanger is), twee kids met leeftijd... Waarom openbaart men dit allemaal?

Maar gisteren konden ze niet een volledige omschrijving van de verdachte geven of werd dat weggehaald...?

Ik had het er al eerder over hoe hypocriet de media te werk gaat maar dit is echt stuitend..
Waarom niet. Ik vind het in ieder geval wel interessant om een beeld te krijgen bij zo'n man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56
D-Ed schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:59:

De gutter press is natuurlijk een ding, dus ook nu. Het beste lijkt mij is ze geen clicks en euros geven.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

NotSoSteady schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:01:
[...]

Waarom niet. Ik vind het in ieder geval wel interessant om een beeld te krijgen bij zo'n man.
Die mogelijk onschuldig is.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
[...]

Omdat zijn gezin nu direct in gevaar kan zijn wellicht? Naam en toenaam he.. 8)7

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[...]

Omdat je de AVG overtreed en bij onschuld je ook nog eens smaad hebt gepleegd...
En in Nederland ben je onschuldig totdat het tegendeel bewezen is geacht door de rechter.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
D-Ed schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:02:
[...]

Omdat zijn gezin nu direct in gevaar kan zijn wellicht? Naam en toenaam he.. 8)7
Ja, want die criminelen weten natuurlijk niet wie ze hebben ingehuurd. Buurtbewoners zien natuurlijk niet dat de politie binnen komt vallen, de politie heeft natuurlijk niet zijn woonplaats bekendgemaakt. Sorry, maar wat een naïef gedoe allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:01:
[...]

De gutter press is natuurlijk een ding, dus ook nu. Het beste lijkt mij is ze geen clicks en euros geven.
Ik link er ook niet naartoe ;) Ik hoor bij dat kleine selecte groepje mensen die nog wel principes hebben.. Een uitstervend ras denk ik wel eens..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Puc van S. schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:00:
[...]
Een van de verdachte komt echter uit de regio Tiel/Maurik, waar naast een Poolse gemeenschap er ook een andere link naar die regio vanuit Taghi is
Een overzicht van het netwerk en bijbehorende zaken is te vinden op de NOS site ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Brent schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:54:
Ik denk dat de achtergrond van de schietpartij grotendeels neerkomt op het aanhalen van de data, onderzoeken en rapporten reeds besproken in Grote problemen bij politie en justitie.
Waarbij het meest opmerkelijke is dat al decennia lang bezuinigingen en wanbeleid op politie en justitie geen enkele gevolgen lijkt te hebben op maatschappelijke perceptie en politiek. De politieke oorzaak lijkt niet te leven in de media en in de samenleving en heeft hierdoor ook geen politieke gevolgen.

Bijvoorbeeld, traditioneel hechten rechtse kiezers een groot belang aan veiligheid en misdaadbestrijding, maar de traditionele rechtse partijen falen al decennia op dit dossier. Toch heeft het nauwelijks electorale gevolgen voor die partijen, ook niet toen ministers en staatssecretarissen moesten opstappen vanwege politiek wanbeleid bij het ministerie van veiligheid en justitie.

Een langer betoog in dezelfde trant heb ik in dat topic geschreven:
defiant in "Grote problemen bij politie en justitie"

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:13
als je Jaouad W opzoekt krijg je al meer zaken te zien waar hij betrokken bij is.

https://www.omroepgelderl...oegevoegd-in-Taghi-proces

linkje

[ Voor 46% gewijzigd door mr thee op 07-07-2021 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04 08:49

xos

Verwacht ook dat het uit de hoek van Taghi komt. Niet om de rechtstraat te ondermijnen zoals de politici zeggen want dan is dit niet effectief en een te groot risico. Zou veel makkelijker zijn om willekeurige mensen te pakken die bij jusitie of OM werken om terreur te zaaien zodat niemand zijn leven zeker is en de politie machteloos staat.

Iedereen rondom de kroongetuige moet eraan als teken dat er nog steeds voldoende macht is dat een getuige zijn eigen leven of dat van naasten niet zeker is. Dat is geen geheim. En laat de Vries nu net de kroongetuige bijstaan dan dwing je Taghi tot handelen want als hij niks zou doen zou hij gezichtsverlies leiden. Zijn vrijheid gaat hij toch waarschijnlijk verliezen dus meer dan zijn status of eer heeft hij niet meer te verliezen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 15:10

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Wat mij opvalt is na dit soort gebeurtenissen mensen enorm de neiging lijken te hebben om elkaar de maat te nemen. Links en rechtse politici rollen over elkaar heen om vooral elkaar direct danwel indirect de schuld te geven van wat hier gebeurd is. Maar ook zijn er mensen die hun schande uitspreken over het delen of doorsturen van filmpjes, of zware kritiek hebben op mensen die gewoon eerlijk zeggen dat ze niet zoveel met Peter R de Vries hadden. Er is niks mis met 'respect voor nabestaanden' maar ik heb wel eens het idee dat de mensen die dit het hardst roepen dit meer doen om zichzelf op positieve wijze te profileren, dan uit echt respect voor de nabestaanden.

Wat mijn punt is weet ik ook niet precies, maar het valt me wel vaker op na gebeurtenissen die de maatschappij schokken. Er lijkt altijd vrij snel een wedstrijd te ontstaan wie op de meest correcte manier zijn of haar afkeuring voor zoiets uitspreekt en de beeldvorming lijkt terrein te winnen ten opzichte van de echte compassie.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

xos schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:13:
Verwacht ook dat het uit de hoek van Taghi komt. Niet om de rechtstraat te ondermijnen zoals de politici zeggen want dan is dit niet effectief en een te groot risico. Zou veel makkelijker zijn om willekeurige mensen te pakken die bij jusitie of OM werken om terreur te zaaien zodat niemand zijn leven zeker is en de politie machteloos staat.

Iedereen rondom de kroongetuige moet eraan als teken dat er nog steeds voldoende macht is dat een getuige zijn eigen leven of dat van naasten niet zeker is. Dat is geen geheim. En laat de Vries nu net de kroongetuige bijstaan dan dwing je Taghi tot handelen want als hij niks zou doen zou hij gezichtsverlies leiden. Zijn vrijheid gaat hij toch waarschijnlijk verliezen dus meer dan zijn status of eer heeft hij niet meer te verliezen.
Ik denk zelf dat het gewoon iemand was die snel geld wilde verdienen, hoeft niet perse uit de hoek van Taghi te komen. de Vries heeft al jarenlang een prijs op zijn hoofd. Niet alleen van Taghi. Allerlei criminelen. Er hoeft er maar 1 zo gek te zijn om het uit te voeren.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
xos schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:13:

Is ook aannemelijk. Iedereen in de naastte omgeving van Nabil B. moet over zijn schouder kijken. Op Videoland staat wel een docu waarin zijn zussen ook aan het woord komen en spreken over hun huidige leven en de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
[...]

Omdat mensen conclusies trekken op basis van beperkte én niet gevalideerde informatie. Dat is nooit een basis voor goede beslissingen, laat staan dus voor correcte conclusies. Dit is net als bankieren op perceptie en/of emotie - of zelfs maar overtuiging of mening.

Dat is waarom we structuren en processen hebben. Expertise, toetsing.

Het is heel makkelijk om toepassing daarvan te beschadigen of te beperken. En zelfs een grap op basis van een signalement kan al snel flinke consequenties hebben: https://nos.nl/l/2388345

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:26

Pinobigbird

doesn't share food!

edit:
zelfde als hierboven dus

Dit artikel laat mooi zien welke gevolgen het heeft als een foto van een onschuldige jongen wordt verspreid als dader:
Alex (24) werd door 'grap' gelinkt aan de schietpartij op Peter R. de Vries
[...]
Ondanks de pogingen van de vrienden om de boel te neutraliseren, stond er binnen 20 minuten toch een groep van acht zwaarbewapende agenten met vier wagens voor hun neus. "We hoorden 'handen omhoog' door een megafoon", zegt Nadia. "We hadden een hond bij ons, die gespannen was en begon te blaffen. De politie richtte daar een wapen op. Toen wisten we: het is serieus."

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 19:11
Brent schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:54:

Een heel korte samenvatting: de politie signaleert al lange tijd een toename van zgn ondermijnende criminaliteit, veelal gerelateerd aan drugs (Nederland, grootproducent synthetica en wiet, centrale as in wereldwijde distributie). De meetbare toename aan moorden op klaarlichte dag is een teken dat men zich relatief veilig waant, en dat klopt ook, omdat er tekorten zijn in de opsporing, wetgeving en onvermogen lessen uit het buitenland (Italië als bekendste voorbeeld die met dit soort criminaliteit te maken heeft) te implementeren.

De verharding is meetbaar, er wordt al jarenlang over alarm geslagen, maar je moet daarvoor, hou je vast, wel luisteren naar de experts en ervaringsdeskundigen, en doen we helaas niet voldoende.
Het is natuurlijk ook een 'wij van wc-eend adviseren meer wc-eend' verhaal vanuit de politie. Wat is de impact van georganiseerde drugscriminaliteit op de gemiddelde burger? Het kost geld, net als de drugs. Verder valt dat redelijk binnen de perken. Het is lastig om daar de balans in te vinden. Het lijkt net of sommige mensen qua wetgeving/straffen et cetera een witte waas voor hun ogen krijgen. Van de week las ik nog een reactie van een Tweaker die tabak wil verbieden :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
defiant schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:09:
[...]

Waarbij het meest opmerkelijke is dat al decennia lang bezuinigingen en wanbeleid op politie en justitie geen enkele gevolgen lijkt te hebben op maatschappelijke perceptie en politiek. De politieke oorzaak lijkt niet te leven in de media en in de samenleving en heeft hierdoor ook geen politieke gevolgen.

Bijvoorbeeld, traditioneel hechten rechtse kiezers een groot belang aan veiligheid en misdaadbestrijding, maar de traditionele rechtse partijen falen al decennia op dit dossier. Toch heeft het nauwelijks electorale gevolgen voor die partijen, ook niet toen ministers en staatssecretarissen moesten opstappen vanwege politiek wanbeleid bij het ministerie van veiligheid en justitie.

Het leeft niet in media, zeker. Anders gezegd, er is voor media geen impuls om er op in te duiken want de burger consumeert liever de snelle hap met mening.

Misschien wat hard om dit zo te zeggen, maar dit was wel duidelijk in het vorige topic. Begrijp me niet verkeerd, het is menselijk. Maar dat wil niet zeggen dat onze snelle reacties daarom goed of zelfs maar nuttig zijn.

Dit soort incidenten zijn gevoelig niet enkel vanwege de schok voor het publiek en de pijn voor de naasten, maar ook omdat het culminaties zijn van aanwezige trends. Omstandigheden en condities die algemeen genesteld zijn. Een onderwereld is er bijvoorbeeld enkel wanneer onderwereld gedrag in de bovenwereld aanwezig is in besluitvorming. Dat is ook hard, maar we mogen best eens een keer eerlijk. We weten best hoe het in elkaar zit, er is geen scheiding tussen werelden, het is een geamalgameerd geheel. Daar hebben we niet enkel flinke historische ervaring mee, ook talloze kennisframes en disciplines gericht op het in kaart brengen en oplossen.

Mij treft de ironie wel. De Vries als misdaadverslaggever heeft altijd een specialistische focus gehad op zijn werk, én een brede focus om de condities waarom zijn werk mogelijk was. Dat zo’n incident hem treft is voor velen verklaarbaar, het was ook iets waar hij zelf menige uitspraak over gedaan heeft. Maar hem was het ook duidelijk dat de lijnen aan het opschuiven waren, al zeer geruime tijd.

Dit trouwens niet enkel beperkt tot georganiseerde misdaad, ook andere criminaliteit - zoals het toetsen van strafrechtelijk proces, het verkennen van cold cases en zo meer.

Het zal me benieuwen hoe veel of weinig gebruikers / lezers ook dat genoemde topic induiken.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Pinobigbird schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:24:
edit:
zelfde als hierboven dus

Dit artikel laat mooi zien welke gevolgen het heeft als een foto van een onschuldige jongen wordt verspreid als dader:

[...]
Ook zonder foto schiet de politie nogal eens een onschuldige neer.

Anyway, hoe irritant ik hem soms kon vinden, ik wens Peter R het beste, en veel sterkte voor zijn familie en vrienden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

NotSoSteady schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:04:
[...]

Ja, want die criminelen weten natuurlijk niet wie ze hebben ingehuurd. Buurtbewoners zien natuurlijk niet dat de politie binnen komt vallen, de politie heeft natuurlijk niet zijn woonplaats bekendgemaakt. Sorry, maar wat een naïef gedoe allemaal.
Ja, want mensen die dat gezin lastig zouden vallen komen uit die hoek. Dat er via Facebook en andere kanalen een rare hetze kan ontstaan is nog nooit gebeurd en volslagen ondenkbaar. Net zo ondenkbaar dat iemand een foto voor de grap verspreid met de mededeling dat het de dader is. Komt gewoon niet voor en jouw nieuwsgierigheid heeft natuurlijk meer recht als de betreffende personen (de partner en kinderen zijn met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid totaal onschuldig)
8)7

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
PLAE schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:25:
[...]

Het is natuurlijk ook een 'wij van wc-eend adviseren meer wc-eend' verhaal vanuit de politie. Wat is de impact van georganiseerde drugscriminaliteit op de gemiddelde burger? Het kost geld, net als de drugs. Verder valt dat redelijk binnen de perken. Het is lastig om daar de balans in te vinden. Het lijkt net of sommige mensen qua wetgeving/straffen et cetera een witte waas voor hun ogen krijgen. Van de week las ik nog een reactie van een Tweaker die tabak wil verbieden :D
Hoeft niet, is het zelfs ook niet - behalve wanneer we problematiek dusdanig laten groeien dat er een epistemische verschuiving ontstaat in de ecosystemen van sociale en economische geografie. Lang en gecompliceerd verhaal, komt neer op het niet lineair zijn van de relatie tussen het uitvoeren van een taak bij collectief belang en het baat hebben bij controle over uitvoering van die taak.

Dat is iets wat niet enkel speelt bij handhaving, komt bij allerlei domeinen op tafel. Bij inlichtingen bijvoorbeeld, de onbalans tussen menselijke en technische middelen in relatie tot stimuli voor wetgeving waar slechts weinig correlatie is met het oorspronkelijke issue of risico. Maar net zo in fiscale of bancaire wereld en zo voorts.

Balans is absoluut moeilijk. Mensen zijn niet rationeel, wel verdomd goed in rationaliseren. Slechts een paar procent van keuzegedrag vloeit überhaupt voort uit actief cognitief proces. Dan ligt er ook nog eens een kloof tussen ons zelfbeeld en onze reële sociale psychologie. Niet vreemd dus dat we ons zelf laagdrempelig in de weg zitten.

We willen vrij snel hier en nu een instant respons en magische oplossing op korte afstand. Nu ja, zo werkt het gewoon niet. Behalve als je zieltjes wil winnen voor een politieke stoel. Inspelen op die reflex werkt dan. Maar het lost niets op. Eerder het omgekeerde. Wie op een stoel komst dankzij wijzen naar een probleem met prikkel en emotie heeft meer belang bij het aanwezig blijven van het “probleem” dan bij het echte werk doen en zaken aanpakken.

De Vries heeft daar eens een flinke confrontatie over gehad in relatie tot een stel politieke figuren (niet enkel Baudet en Wilders, ook Rutte en anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Cyberpope schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:39:
[...]

Ja, want mensen die dat gezin lastig zouden vallen komen uit die hoek. Dat er via Facebook en andere kanalen een rare hetze kan ontstaan is nog nooit gebeurd en volslagen ondenkbaar. Net zo ondenkbaar dat iemand een foto voor de grap verspreid met de mededeling dat het de dader is. Komt gewoon niet voor en jouw nieuwsgierigheid heeft natuurlijk meer recht als de betreffende personen (de partner en kinderen zijn met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid totaal onschuldig)
8)7
Jij denkt dat dit gezin bij zo’n zaak als deze ook nog lekker thuiszit te genieten van een broodje hamburger van de plaatselijke snackbar. Dit zijn wat eenvoudige reacties van buurtbewoners, echt een ramp hoor dat we nu weten dat hij een vrouw heeft met kinderen en een eigen zaak. Je moet wel enorm naïef zijn om te denken dat dit niet naar buiten zou komen. Maar als je dit wil vergelijken met een random foto die op Twitter wordt geslingerd, prima.

[ Voor 16% gewijzigd door NotSoSteady op 07-07-2021 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54

hamsteg

Species 5618

PLAE schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:25:
[...]

Aanvullend, afgelopen maanden is de Nederlandse politie meerdere keren in het nieuws geweest bij grote operaties leidend geweest of zijn we dat nu alweer vergeten?
*Twee grote communicatie systemen met duidelijke criminele intentie zijn onderuit gehaald;
*Een aantal pedofiele / Child porn netwerken zijn opgerold.

Er kan veel verbeteren dat laat het rapport ook inzien, maar na dit soort verschrikkelijke gebeurtenissen worden de gestelde prioriteiten volledig ter discussie gesteld en moet het hele landelijke budget naar criminaliteitbestrijding ... of toch nog iets geld naar de zorg, milieu, woningbouw? Gaat iedereen akkoord met belastingverhoging?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:56

Amphiebietje

In de blubber

defiant schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:09:
[...]

Eigenlijk moet hierbij ook de "mythologisering van Nederland" worden genoemd, waar o.a. @Virtuozzo al op heeft gewezen in diverse topics. Er is een soort geloof ontstaan dat Nederland op diverse punten het "beste" land ter wereld is, veelal gebaseerd op ideeën die hun oorsprong vinden in de periode 1980-2000 (toen ze overigens enigszins waar waren). Dit leidt tot een soort oogkleppen bij mensen, waardoor zaken die daar tegen in gaan, zoals de gevolgen van wanbeleid en bezuinigingen, worden weggewapperd met drogredenen of ad hominems op de boodschapper, met als gevolg dat sommige dingen letterlijk en figuurlijk onbespreekbaar zijn. Het gevolg daarvan is dat ze ook niet opgelost kunnen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Amphiebietje schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:24:
[...]

Eigenlijk moet hierbij ook de "mythologisering van Nederland" worden genoemd, waar o.a. @Virtuozzo al op heeft gewezen in diverse topics. Er is een soort geloof ontstaan dat Nederland op diverse punten het "beste" land ter wereld is, veelal gebaseerd op ideeën die hun oorsprong vinden in de periode 1980-2000 (toen ze overigens enigszins waar waren). Dit leidt tot een soort oogkleppen bij mensen, waardoor zaken die daar tegen in gaan, zoals de gevolgen van wanbeleid en bezuinigingen, worden weggewapperd met drogredenen of ad hominems op de boodschapper, met als gevolg dat sommige dingen letterlijk en figuurlijk onbespreekbaar zijn. Het gevolg daarvan is dat ze ook niet opgelost kunnen worden.
Beetje dit idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:42
[...]

Klopt, ik denk wel dat het voornamelijk pure "naïviteit" is trouwens. Geen kwade opzet. Of dat het beter maakt weet ik niet.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Eigenlijk moet hierbij ook de "mythologisering van Nederland" worden genoemd, waar o.a. @Virtuozzo al op heeft gewezen in diverse topics. Er is een soort geloof ontstaan dat Nederland op diverse punten het "beste" land ter wereld is, veelal gebaseerd op ideeën die hun oorsprong vinden in de periode 1980-2000 (toen ze overigens enigszins waar waren). Dit leidt tot een soort oogkleppen bij mensen, waardoor zaken die daar tegen in gaan, zoals de gevolgen van wanbeleid en bezuinigingen,
Eenvoudig eerste begin daarbij, iets wat voor iedereen wel een oefening van eigen belang is, de verkenning naar de valstrikken van meritocratie. Het is een kerk van schadelast.
worden weggewapperd met drogredenen of ad hominems op de boodschapper, met als gevolg dat sommige dingen letterlijk en figuurlijk onbespreekbaar zijn. Het gevolg daarvan is dat ze ook niet opgelost kunnen worden.
Zoals ik zei, kerk. Geloofsgedrag. Dan komen klagen dat de lijnen scheef lopen. Ondertussen is de pastoor de bisschop geworden en die moet problemen in stand houden wil hij op het stoeltje kunnen blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Pelox schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:45:
[...]

Klopt, ik denk wel dat het voornamelijk pure "naïviteit" is trouwens. Geen kwade opzet. Of dat het beter maakt weet ik niet.
Goed opgemerkt, beetje een Scheermes van Hanlon.

Maar dan een waar naïviteit naast stupiditeit staat samen met consumptief gedrag, gulzig gedrag en zo nog een paar categorieën.

Onder de streep is het resultaat zoals het is. Dit kan gecompenseerd en gecorrigeerd worden, zie bijvoorbeeld rol van breed onderwijs, zie een impact van een misdaadverslaggever die eens uit deed leggen wat de relatie was tussen politiek beleid van een minister die buschauffeur werd en het verspreiden van georganiseerde misdaad.

Maar, het begint met willen. We willen corrigeren, of niet. En daar wringt te vaak de schoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hamsteg schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:15:
[...]

Aanvullend, afgelopen maanden is de Nederlandse politie meerdere keren in het nieuws geweest bij grote operaties leidend geweest of zijn we dat nu alweer vergeten?
*Twee grote communicatie systemen met duidelijke criminele intentie zijn onderuit gehaald;
*Een aantal pedofiele / Child porn netwerken zijn opgerold.

Er kan veel verbeteren dat laat het rapport ook inzien, maar na dit soort verschrikkelijke gebeurtenissen worden de gestelde prioriteiten volledig ter discussie gesteld en moet het hele landelijke budget naar criminaliteitbestrijding ... of toch nog iets geld naar de zorg, milieu, woningbouw? Gaat iedereen akkoord met belastingverhoging?
Een kennis, gepensioneerd voor de periode van de grote reorganisatie regionale inlichtingendiensten, noemt dergelijke focus noodzakelijk maar beperkt. Het is onderdeel van takenpakket, vereist, maar het is onderdeel / verlengde van een scope die niet oplost maar beperkt.

Anders gezegd, noodzakelijk werk maar niet gericht op oplossen. Dus slechts één invalshoek van meerdere vereist.

Probleem is wel, daarmee is het eigenlijk een soort van valse discussie, die van budgettering en ordening. Beetje een verzanden op micro niveau van beleid. De Vries heeft daar eens wat over gezegd bij zijn adviesfunctie in de periode van Deadline (was ooit een TV programma). Niet dat hij de enige is in deze, het komt wel vaker voorbij, maar het blijft niet op tafel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Virtuozzo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:05:
[...]

Een kennis, gepensioneerd voor de periode van de grote reorganisatie regionale inlichtingendiensten, noemt dergelijke focus noodzakelijk maar beperkt. Het is onderdeel van takenpakket, vereist, maar het is onderdeel / verlengde van een scope die niet oplost maar beperkt.

Anders gezegd, noodzakelijk werk maar niet gericht op oplossen. Dus slechts één invalshoek van meerdere vereist.

Probleem is wel, daarmee is het eigenlijk een soort van valse discussie, die van budgettering en ordening. Beetje een verzanden op micro niveau van beleid. De Vries heeft daar eens wat over gezegd bij zijn adviesfunctie in de periode van Deadline (was ooit een TV programma). Niet dat hij de enige is in deze, het komt wel vaker voorbij, maar het blijft niet op tafel liggen.
Ah, die zien we op meer plekken in Nederlands beleid. O.a. dat van NWO (= Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek). Daar zijn een aantal jaar geleden een stel vaste "lanen" bepaald voor onderzoeksonderwerpen i.s.m. de regering, met als gevolg dat sommige soorten wetenschappelijk onderzoek in NL quasi-onmogelijk zijn geworden door het verwijderen van financiëringsmogelijkheden. In sommige gevallen maakte dat vervolgens de baan vrij om onderzoeksafdelingen weg te bezuinigen, met als verder gevolg dat die kennis in Nederland wegviel.

Als we op basis daarvan verder extrapoleren, kunnen we concluderen dat vergelijkbaar beleid bij opsporingsdiensten gemandateerd vanuit de overheid er op gericht kan zijn bepaalde zaken buiten het licht van Justitie te houden. Waarmee we, geloof ik, wel eens op de redenen voor het niet implementeren van de maatregels genoemd in een bepaald Europees rapport zouden kunnen komen, maar dat gaat wellicht te ver off-topic voor dit topic. Laten we het op "netwerk-corruptie vanuit de drugscriminaliteit" houden. Wel het relatief klein grut aanpakken, niet de op de lange termijn schadelijke processen.

[ Voor 1% gewijzigd door Amphiebietje op 07-07-2021 20:34 . Reden: Afkorting NWO is blijkbaar onbekend bij sommigen :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

Amphiebietje schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:25:
[...]

Ah, die zien we op meer plekken in Nederlands beleid. O.a. dat van NWO. Daar zijn een aantal jaar geleden een stel vaste "lanen" bepaald voor onderzoeksonderwerpen i.s.m. de regering, met als gevolg dat sommige soorten wetenschappelijk onderzoek in NL quasi-onmogelijk zijn geworden door het verwijderen van financiëringsmogelijkheden. In sommige gevallen maakte dat vervolgens de baan vrij om onderzoeksafdelingen weg te bezuinigen, met als verder gevolg dat die kennis in Nederland wegviel.

Als we op basis daarvan verder extrapoleren, kunnen we concluderen dat vergelijkbaar beleid bij opsporingsdiensten gemandateerd vanuit de overheid er op gericht kan zijn bepaalde zaken buiten het licht van Justitie te houden. Waarmee we, geloof ik, wel eens op de redenen voor het niet implementeren van de maatregels genoemd in een bepaald Europees rapport zouden kunnen komen, maar dat gaat wellicht te ver off-topic voor dit topic. Laten we het op "netwerk-corruptie vanuit de drugscriminaliteit" houden. Wel het relatief klein grut aanpakken, niet de op de lange termijn schadelijke processen.
Dat zijn nogal 'conclusies' die, blijkens je verhandeling, geen enkele concrete basis hebben.
Extrapoleren...op basis van welke grondslag? Op basis van imaginaire "lanen" voor wetenschappelijk onderzoek wat gelieerd zou zijn op het zelfs nog *knip*?

Niet alleen vanuit wetenschappelijke optiek maar zelfs vanuit enig logische perspectief is het een compleet '*knip* verhaal dat je ophangt...

Kritisch zijn mag uiteraard, maar de ander diskwalificeren met zulke termen is ongewenst.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 07-07-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:42
Virtuozzo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:59:
[...]

Goed opgemerkt, beetje een Scheermes van Hanlon.

Maar dan een waar naïviteit naast stupiditeit staat samen met consumptief gedrag, gulzig gedrag en zo nog een paar categorieën.

Onder de streep is het resultaat zoals het is. Dit kan gecompenseerd en gecorrigeerd worden, zie bijvoorbeeld rol van breed onderwijs, zie een impact van een misdaadverslaggever die eens uit deed leggen wat de relatie was tussen politiek beleid van een minister die buschauffeur werd en het verspreiden van georganiseerde misdaad.

Maar, het begint met willen. We willen corrigeren, of niet. En daar wringt te vaak de schoen.
Ha! Nooit eerder gehoord van het scheermes van Hanlon, maar dat is exact wat ik bedoel! Slimme meneer/mevrouw die Hanlon ;)

Zero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Edgarz schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:46:
[...]

Dat zijn nogal 'conclusies' die, blijkens je verhandeling, geen enkele concrete basis hebben.
Extrapoleren...op basis van welke grondslag? Op basis van imaginaire "lanen" voor wetenschappelijk onderzoek wat gelieerd zou zijn op het zelfs nog *knip*?

Niet alleen vanuit wetenschappelijke optiek maar zelfs vanuit enig logische perspectief is het een compleet ' *knip* verhaal dat je ophangt...
Het is niet iets voor dit topic, maar als het je interesseert, dan is een verkenning de moeite waard. NWO, Venetië commissie, Rapportages Interpol & OESO, er ligt helaas genoeg materiaal.

offtopic:
Toxische bestuurscultuur, de verschuivingen in markers voor electorale bindingskracht binnen stromingen van conservatisme, menig syndroom van bestuur- en organisatiekunde waar het Nederlandse inmiddels elders punt van studie voor is (van historische paden als zogeheten Dutch Disease tot wat gelabeld is als het Bloemendaal syndroom - fenomeen netwerkcorruptie), ook daar ligt helaas genoeg materiaal.

De overlap daartussen is iets wat uiterst gevoelig ligt, op zich zelf ook effecten vorm geeft, maar bovenal iets wat prima in kaart gebracht is in verschillende onderzoeksvelden. Het probleem is veel meer het willen weten, bias, de gevoeligheid van aan touwtjes trekken en eindigen met een kaartenhuis. De Nederlandse Onderzoeksinstellingen hebben het afgelopen decennium ook menig alarmsignaal gegeven.

Laat ik het zo zeggen, Nederland is sinds het afscheid van de zogeheten Gidsland functie & Rijnland model nooit het braafste jongetje van de klas geweest, integendeel. Voor het specifieke onderwerp georganiseerde misdaad en drugshandel is de afgelopen tien à vijftien jaar het aandachtspunt, voor andere varianten liggen de verstoringen al eerder. Zo is een IKL drama in het Limburgse herleidbaar tot overlap tussen politiek-institutionele corruptie, misdaad met focus organisatie economische activiteit en de oude grondstofreservoirs van de grindgaten.

Laat ik gewoon dit zeggen: je hebt samenzwering, en je hebt samenzwering. De taak is het uitwerken van het onderscheid. Tegenwoordig is het gangbaar om samenzwering als complottheorie rond te pompen, voor gekend en berekenbaar effect op publiek debat en gedragslijnen (we zijn enkel vergeten hoe het was de vorige keer in de geschiedenis dat dit fenomeen toegepast werd - saillant, dezelfde hoeken). Derhalve is het juist meer kritiek om de oefening van onderscheid te doen.

Hoe cliché ook, het Nederlandse is de afgelopen twintig jaar een schoolvoorbeeld geworden van een oude historische les: wanneer een onderwereld zichtbaar wordt en zich laat gelden, is de onderwereld verstrengeld met en dankzij de bovenwereld.

Nogmaals, er ligt een verkenning. Maar, ik kan mij prima voorstellen dat mensen die afwijzen. Het is niet enkel een flink stuk complexiteit en gevoeligheid, het is ook een confrontatie met ons eigen beeld. Nooit vanzelfsprekend. Vanuit achtergrond in werkzaamheden kan ik stellen dat het absoluut geen prettige verkenning is. Daarom ook het belang van personen zoals een de Vries, er kan veel over hem gezegd worden als misdaadverslaggever, maar de aanwezigheid van het onderuit halen van heilige huisjes en aannames is voor elke samenleving een oefening in overleven.

[ Voor 0% gewijzigd door defiant op 07-07-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Edgarz schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:10:
[...]

Klopt. Past ook beter in de verdere toonzetting van het verhaal, dat allerlei bedoelingen suggereert.
offtopic:
Nah. Er zijn echt gehele afdelingen wegbezuinigd na die veranderingen, nu iets van 10 jaar geleden.

De extrapolatie is er enkel op gericht onder de aandacht te brengen dat zulke beleidskeuzes ook schaduwzijdes hebben, die helaas soms sommige mensen heel goed uitkomen als het specifieke organisaties treft die van belang zijn voor het goed functioneren van een land...

Dat soort beleidskeuzes is helemaal geen goed iets want verloren expertise is heel moeilijk terug te krijgen, of het nou in de wetenschap is of bij de politie. Je moet mensen uit het buitenland gaan halen om opleidingen te verzorgen, bijvoorbeeld...

Overigens bedoelde ik inderdaad onze nationale organisatie voor onderzoek, niet de Nieuwe Wereld Orde...bericht aangepast. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Amphiebietje op 07-07-2021 20:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Ik heb de hele offtopic discussie over de betekenis van de afkorting NWO verwijderd. S.v.p. weer on-topic.

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 07-07-2021 20:52 ]

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:03:
[...]

Omdat je de AVG overtreed en bij onschuld je ook nog eens smaad hebt gepleegd...
En in Nederland ben je onschuldig totdat het tegendeel bewezen is geacht door de rechter.
Zolang je het geen 'achtergrond aanslag pleger De Vries' noemt, maar 'Wie is de verdachte in de aanslag op De Vries die is aangehouden' ga je het met smaad echt nioet redden. De man is opgepakt en benoemd als verdachte.

Er is ook een pers exceptie op de AVG, een deel van de dingen die over de man werd geschreven kan je daar prima mee rechtvaardigen, andere zaken zeker niet. Maar dat blijft een beoordeling achteraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54

hamsteg

Species 5618

[...]

Dit is de tegenwoordige discussie, de uitersten lekker tegen elkaar zetten. Fumeren ... en er gebeurd niets.

Eens, ons land is niet perfect en alleen al sociaal is er enorm veel te verbeteren. Om vervolgens te doen voorkomen dat we met oogkleppen op eigenlijk een derde wereld land zijn is natuurlijk het andere uiterste. Het gevolg daarvan is inderdaad dat we er met elkaar niet uit gaan komen. Laten we kijken en elkaar verrijken met inzichten zodat we stappen kunnen zetten die we met elkaar nodig vinden. Mensen in uitersten wegdrukken, wappies noemen, levert juist ook dit soort excessen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zou er, bij een eventueel overlijden, belang zijn bij het stilhouden hiervan? Aangezien er een prijs op zijn hoofd staat heb je kans dat ze het stilhouden zodat er geen prijs wordt uitbetaald. Dit is niet speculatief bedoeld (laten we er vanuit gaan dat hij leeft) maar ik vraag me af of er een precedent is van geheimhouding van overlijden.

Je zou kunnen beargumenteren dat, mocht de dader nog niet bekend zijn of nog niet zijn opgepakt, en het slachtoffer heeft een prijs op zijn hoofd staan en is wel overleden, dat je dit niet wereldkundig maakt totdat de dader bekend is en is opgesloten.

Of anders gesteld: Wat is het belang van de samenleving om te weten dat een bekende Nederlander is overleden als dit inderdaad geheim kan worden gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:00

Agent47

I always close my contracts.

Blue-eagle schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:01:
Zou er, bij een eventueel overlijden, belang zijn bij het stilhouden hiervan? Aangezien er een prijs op zijn hoofd staat heb je kans dat ze het stilhouden zodat er geen prijs wordt uitbetaald. Dit is niet speculatief bedoeld (laten we er vanuit gaan dat hij leeft) maar ik vraag me af of er een precedent is van geheimhouding van overlijden.

Je zou kunnen beargumenteren dat, mocht de dader nog niet bekend zijn of nog niet zijn opgepakt, en het slachtoffer heeft een prijs op zijn hoofd staan en is wel overleden, dat je dit niet wereldkundig maakt totdat de dader bekend is en is opgesloten.

Of anders gesteld: Wat is het belang van de samenleving om te weten dat een bekende Nederlander is overleden als dit inderdaad geheim kan worden gehouden?
Stel z’n schutter is opgepakt gisteren. Die komt echt nog niet vrij hoor. Kan die dat geld ook niet innen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20
Cyberpope schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:39:
[...]

8)7
Sinds iemand zichzelf dood reed bij een aanslag op Koningsdag en daarna nog bedreigd werd 7(8)7 heb ik weinig vertrouwen meer in de impulsieve domme idioten die er nog rond lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Blue-eagle schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:01:

Het kan, denk aan bijvoorbeeld monitoren communicatie - al moet je dan wel geluk hebben met incompetentie van crimineel gedrag / criminele organisatie.

In hoeverre dergelijke toepassing zelfs maar een optie is, dat is puur giswerk. Er zijn wel historische precedenten, maar eigenlijk niet met voetafdruk in publiek debat - zoals BN'ner of dergelijke. We hebben het in deze niet over een belang van samenleving, maar belang bij onderzoek - wel iets anders.

Het is aan de familie om beslissingen te nemen in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:00

Qwerty-273

Meukposter

Details tweede verdachte, de schutter, zijn volgens de Telegraaf ook bekend:
https://www.telegraaf.nl/...r-de-vries-is-delano-g-21

Dan kom ik zelf al heel snel met een voorbarige conclusie dat je bij Keylow en dan bij Taghi uitkomt... Maar dat is iets wat de politie mag na trekken.

[ Voor 34% gewijzigd door Qwerty-273 op 07-07-2021 21:11 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Er is een Poolse man op de A4 uit een auto gehaald en in andere media lees ik dat er vannacht een Poolse man thuis opgehaald is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

@Blue-eagle Het kan als tactische zet, om uit te lokken dat er nog een poging komt, alhoewel ze er dan ook een laag bovenop zouden kunnen doen dat hij met de politie kon praten.

Dat werkt natuurlijk alleen als er een urgente reden was om hem dood te schieten en de criminelen dom genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Moet wel even gezegd worden, dat een Telegraaf het volgende opmerkt bij publicatie:
Voor moordaanslagen worden vaker jonge tieners of mannen van in de twintig opgepakt. Vaak gaat het om personen met een laag IQ en een gebrek aan empathie die makkelijk beïnvloedbaar en op zoek naar erkenning of status zijn. Soms zijn het personen die zwaar onder druk worden gezet omdat ze schulden hebben.
Hard, maar correct om op te merken. Het werd in het verleden bij menig medium wel eens vergeten, waarna menige hetze volgde in maatschappelijk debat.

Iets anders, dat ANPR systeem is wederom een spil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Amphiebietje schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:10:
@Blue-eagle Het kan als tactische zet, om uit te lokken dat er nog een poging komt, alhoewel ze er dan ook een laag bovenop zouden kunnen doen dat hij met de politie kon praten.

Dat werkt natuurlijk alleen als er een urgente reden was om hem dood te schieten en de criminelen dom genoeg zijn.
In hoeverre dat nog van de tijd is, kwestie van mechanisme / medium. Betaling aan derden, zoals familie in de schulden. Of cash via Hawala brokers, meestal uitgesteld tot na sanctie e.d. Of anders, escrow varianten. Waar het spoor verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Nou ja, een betaling via Bitcoin is ook zo gedaan natuurlijk. Als de opgepakte verdachten nog niet(s) hebben bekend dan is voor zover de politie weet de dader nog op vrije voeten, totdat het tegendeel is bewezen. Dan zou ik (als ik familie zou zijn) ook vragen om een mogelijk overlijden geheim te houden, tijdelijk in ieder geval, zodat de recherche meer tijd heeft om een verdachte aan te wijzen en in te sluiten.

Als een moord-makelaar hoort dat de Vries is overleden dan zou de schutter zijn geld krijgen. Uiteraard niet netjes op zijn ABN AMRO rekening en ook niet via PayPal. Gewoon Bitcoin of een andere variant cryptocurrency. Dan heeft deze persoon opeens een paar ton te besteden in het criminele circuit. Dat wil je zo'n persoon in ieder geval ontnemen zolang hij (mogelijk) op vrije voeten is.

Want een crimineel op vrije voeten met een paar ton crimineel geld tot zijn beschikking is ongetwijfeld moeilijker op te sporen.

Maar goed, dit wordt inderdaad wel weer speculeren. Het lijkt niet ongebruikelijk te zijn om succesvolle misdaden geheim te houden, daar ging het mij vooral om.

Ik hoop dat hij het overleeft en geen hersenschade heeft opgelopen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:40

g0tanks

Moderator CSA
Blue-eagle schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:29:
Als een moord-makelaar hoort dat de Vries is overleden dan zou de schutter zijn geld krijgen. Uiteraard niet netjes op zijn ABN AMRO rekening en ook niet via PayPal. Gewoon Bitcoin of een andere variant cryptocurrency. Dan heeft deze persoon opeens een paar ton te besteden in het criminele circuit.
Als ik de berichten lees denk ik dat een paar ton wel 'optimistisch' is: https://nos.nl/nieuwsuur/...aar-grip-op-de-rechtstaat
"Er zijn tal van jongeren in Amsterdam, dikwijls uit min of meer kapotte gezinnen, die als carrièreperspectief een deelname zien aan die druggerelateerde criminaliteit", zegt Tromp. "Daar valt, zeker voor hun begrippen, ongelooflijk veel geld te verdienen. Het gaat zelfs zo ver dat jongetjes van 15, 16 jaar geronseld worden voor liquidaties. Die nemen genoegen met een voor hun vorstelijke bedrag van 1.500 euro."

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
g0tanks schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:31:
[...]

Als ik de berichten lees denk ik dat een paar ton wel 'optimistisch' is: https://nos.nl/nieuwsuur/...aar-grip-op-de-rechtstaat

[...]
Het is niet 5 ton maar voor deze 3 personen in totaal 5 ton is mogelijk een zeer goede motivatie voor jonge criminelen met weinig hersenvermogen die zich willen bewijzen:

https://www.trouw.nl/nieu...fd-journalisten~b8ff7661/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
moet niet gekker worden.

Inez Weski die zegt dat haar cliënt (Taghi) in diskrediet is gebracht hierdoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:56
g0tanks schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:31:
[...]

[...]
Maar 1.500 voor Peter R. de Vries ben je gewoon een kluns. Je hebt het over dé crimeveslaggever én bn'er en nog meer petten die hij op heeft. Daar hoort een vraagprijs op die marktconform is.

Als je een 15 jarige voor 1.500 hiervoor inhuurt voor dit, los van of je dit op die leeftijd en prijs wilt accepteren, dan ben je gewoon niet serieus bezig met je intentie hiermee als opdrachtgever. Of je bent een kleine vis in de zee dat dit het hoogst haalbare is.

[ Voor 4% gewijzigd door polopolo150 op 07-07-2021 21:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:45

Damian

Insane Obtrusion

polopolo150 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:41:
[...]

Maar 1.500 voor Peter R. de Vries ben je gewoon een kluns. Je hebt het over dé crimeveslaggever én bn'er en nog meer petten die hij op heeft. Daar hoort een vraagprijs op die marktconform is.

Als je een 15 jarige voor 1.500 hiervoor inhuurt voor dit, los van of je dit op die leeftijd en prijs wilt accepteren, dan ben je gewoon niet serieus bezig met je intentie hiermee als opdrachtgever. Of je bent een kleine vis in de zee dat dit het hoogst haalbare is.
Hoe de neuk weet jij in godsnaam wat voor een prijzen er rond gaan in die wereld :X

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Virtuozzo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:13:
Moet wel even gezegd worden, dat een Telegraaf het volgende opmerkt bij publicatie:

Hard, maar correct om op te merken. Het werd in het verleden bij menig medium wel eens vergeten, waarna menige hetze volgde in maatschappelijk debat.
Het klinkt inderdaad hard, maar het is wel de realiteit. Niet alleen voor zulke opdrachten in bepaalde kringen, maar ook de eenlingen die op eigen houtje (of eigenlijk grotendeels beïnvloed via extern) een aanslag plegen (mei 2018 Den Haag, en maart 2019 Utrecht). Als ze gepakt worden zitten ze x jaar vast, maar komen ze daarna wel vrij en zullen de bro's / soldaten tot die tijd wel op de achtergebleven familie passen. Na vrijlating komen ze gewoon weer terug in hun sociale groep en geniet men een bepaalde vorm van aanzien (ook al is de intelligentie ver te zoeken).

Nu had ik een opmerking in het vorige deel over Keylow in een andere insteek. Maar als de tweede verdachte, de vermoedelijke schutter, inderdaad uit de Antilliaanse hoek komt uit Rotterdam. Dan link ik die twee heel snel samen. Ook ben ik dan benieuwd of de Poolse verdacht een link heeft met Caloh Wagoh of een gelieerde MC in Polen.

-- over iedereen die over een mogelijk prijskaartje heeft. "When you pay peanuts, you get monkeys" maar zo'n "monkey" kan natuurlijk wel de daad klaren - of daar dichtbij in de buurt komen. Maar het kan ook heel goed iemand zijn binnen zo'n groep die het puur doet voor de status...

[ Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 07-07-2021 21:53 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polopolo150
Damian schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:44:
[...]

Hoe de neuk weet jij in godsnaam wat voor een prijzen er rond gaan in die wereld :X
Mijn CV in dit soort werelden heb ik in privé fora's op GoT en openlijk hier verteld in het verleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-05 20:13
Virtuozzo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:13:
Iets anders, dat ANPR systeem is wederom een spil.
Lijkt mij ook wel aan te geven dat het niet erg bevonden wordt als de directe daders gepakt worden, anders hadden ze er waarschijnlijk wel meer moeite in gestoken om correcte ANPR detectie te voorkomen lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:59

mark-k

AKA markkNL

jadjong schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:04:
[...]

Sinds iemand zichzelf dood reed bij een aanslag op Koningsdag en daarna nog bedreigd werd 7(8)7 heb ik weinig vertrouwen meer in de impulsieve domme idioten die er nog rond lopen.
Toen werden zelfs Suzuki Swifts 200km verderop gesloopt omdat die kerel er toevallig ook eentje had... En dat soort mensen heeft ook gewoon stemrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:00

Agent47

I always close my contracts.

polopolo150 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:46:
[...]

Mijn CV in dit soort werelden heb ik in privé fora's op GoT en openlijk hier verteld in het verleden.
€1500 id niet eens zakgeld voor zware criminelen. Je had toch wel minimaal 15K of meer verwacht

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Agent47 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:05:
[...]

€1500 id niet eens zakgeld voor zware criminelen. Je had toch wel minimaal 15K of meer verwacht
En daarom is een open bod op iemand zo gevaarlijk: iedereen kan d'r op reageren, het is dan natuurlijk lastiger te monitoren. Een moord-makelaar die een huurmoordenaar de opdracht geeft is stukken makkelijker in de gaten te houden zou je zeggen. Je hoort vaak achteraf dat hun telefoons (incl. encryptiesoftware) gekraakt zijn bijvoorbeeld.

Ik denk ook dat in dit geval de recherche en opsporingsdiensten zich vooral gaan afvragen: "Hoe hebben wij dit gemist?" Als deze personen bekend waren bij de politie hebben ze hier over moeten communiceren zou je zeggen. Dan zijn ze niet nauwlettend genoeg in de gaten gehouden. Telefoons en internet mag je niet zomaar tappen natuurlijk, maar zijn er geen preventieve maatregelen die te nemen zijn?

Zijn de dader(s) verkeerd beoordeeld als niet-gevaarlijk?

Ergens is dat ook wel geruststellend, als privacy voor jou belangrijk is in ieder geval; de Nederlandse opsporingsdiensten zijn schijnbaar nog niet in staat om criminele bewegingen door het land te traceren. Anders was een Rotterdamse crimineel in Amsterdam wel opgevallen, zou je zeggen. Dan zou het een simpele taak zijn om wat politieagenten te laten patrouilleren in het gebied waar deze persoon zich zonder duidelijke reden bevindt.

Dan hoef je niet eens te weten of er een crimineel doel(wit) is, maar je weet in ieder geval dat je de crimineel even doet nadenken voordat hij mogelijk tot actie overgaat.

Maarja, te weinig personeel in 't blauw, geen of geen goede dekking qua gezichtsherkenning. In een stad als London was dit een stuk moeilijker geweest met al hun camera's. Ik weet niet of wij daar naartoe moeten willen gaan...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
_Bailey_ schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:40:
moet niet gekker worden.

Inez Weski die zegt dat haar cliënt (Taghi) in diskrediet is gebracht hierdoor
Hoezo niet gekker worden?
Dat is precies haar taak; De belangen van haar cliënt verdedigen.
Ik zou het gekker vinden wanneer ze zou zeggen: Ja, die rat die ik verdedig heeft opdracht gegeven tot het omleggen van een aantal personen.

Ze is advocaat van een verdachte, niet een prinses op een regenboog poepende eenhoorn die op haar moralistische deugpony zit om de sfeer een beetje relaxed te houden.
Haar persoonlijke mening doet er ook niet toe, zij vertegenwoordigt een verdachte in een strafzaak met als doel hem vrij te pleiten of iig een zo laag mogelijke straf er uit te slepen, meer niet.

Zo werkt het nou eenmaal, klinkt soms een beetje cru maar iedereen, ook Volkert, ook kindermoordenaars, ook de gruwelijkste oorlogsmisdadigers hebben recht op een professionele verdediging.
Al is het alleen maar om justitiële dwalingen te voorkomen. Remember Lucia de B of de Deventer moordzaak?

Juist advocaten zorgen ervoor dat er niet puur naar de verdachte gekeken wordt om de zaak op te lossen. Vanuit opsporingsinstanties is het veel makkelijker om een zaak te kunnen sluiten door naar de verdachte toe te rechercheren dan om open een onderzoek in te gaan.
Behalve capaciteit speelt onwil en gemakzucht ook regelmatig een flinke rol in een "barbertje moet hangen" onderzoek.
Daarom is een scherpe advocaat die volledig voor de belangen van een verdachte opkomt zo belangrijk, wat je daar op ethisch of moreel vlak dan ook van mag vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
polopolo150 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:46:
[...]

Aan de ene kant mag je toch "hopen" dat de schutter dit niet voor €1500 heeft gedaan, maar een veelvoud van dit bedrag. Want BN'er en je zou moeten beseffen dat werkelijk alles achter je aan zal komen. Zeker omdat de locatie blijkbaar zo vol met camera's hing dat er twee zijn gearresteerd, een uur na de moordpoging.

Aan de andere kant, heel cynisch, maar misschien was het wel echt "zo'n geval" en is dat de reden dat Peter R. de Vries vooralsnog nog leeft. :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polopolo150
Ik wil best ala dat topic over plofkraken/geldautomaten in detail uitleggen hoe het te werk gaat maar ik vind dit niet de tijd en smakeloos om dat te doen. Verder zou dat regels van GoT verbreken terwijl het eigenlijk gewoon publiek informatie is. Om het in ICT termen uit te leggen, het is alsof ik jullie nu ga uitleggen hoe je een illegaal filmpje of serie kan downloaden. Op GoT mag ik dit niet uitleggen, toch weet elke user dit.

Keywords van een middel voor dit soort doeleinden: Darkweb. Connecties. Of wil je kijken hoe criminaliteit in de yesteryears/het verleden was: Kijk Mocro Mafia op Videoland. Wil je weten hoe het niet zo lang geleden was? Zie de EncroChat's nieuwsberichten en persconferenties van de laatste tijd. Hoe de criminaliteit nu is en hoe deze aanslag is gepleegd? Morgen staat het misschien in de krant. Over een paar jaar in een boek, die verfilmd wordt of een spannende John van den Heuvel crime special op datzelfde Videoland.

En dan gaan we er ook vanuit dat het ingehuurd is. We weten hélémaal nog niks. Het enige wat ik wou zeggen dat als dit zo'n aanslag is dat er ingehuurd is, echt een marktconform bedrag gevraagd mag en ook gaat worden. Ik post op persoonlijke titel maar ik word wel aangemoedigd om een zetje in de goede richting te geven en Peter R. de Vries was zo'n iemand die dat ook deed omdat mensen zoals mij in de publiciteit (GoT = ook publiciteit voor mijn (ex-)collega's) er niet zijn. Of ze willen een boekje verkopen ofzo. Ik post het liever hier bijvoorbeeld omdat onbedoeld het mij en anderen pijn doet wat er gepost wordt hier en voornamelijk elders op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Blue-eagle schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:15:
[...]

En daarom is een open bod op iemand zo gevaarlijk: iedereen kan d'r op reageren, het is dan natuurlijk lastiger te monitoren. Een moord-makelaar die een huurmoordenaar de opdracht geeft is stukken makkelijker in de gaten te houden zou je zeggen. Je hoort vaak achteraf dat hun telefoons (incl. encryptiesoftware) gekraakt zijn bijvoorbeeld.

Ik denk ook dat in dit geval de recherche en opsporingsdiensten zich vooral gaan afvragen: "Hoe hebben wij dit gemist?" Als deze personen bekend waren bij de politie hebben ze hier over moeten communiceren zou je zeggen. Dan zijn ze niet nauwlettend genoeg in de gaten gehouden. Telefoons en internet mag je niet zomaar tappen natuurlijk, maar zijn er geen preventieve maatregelen die te nemen zijn?

Zijn de dader(s) verkeerd beoordeeld als niet-gevaarlijk?

Ergens is dat ook wel geruststellend, als privacy voor jou belangrijk is in ieder geval; de Nederlandse opsporingsdiensten zijn schijnbaar nog niet in staat om criminele bewegingen door het land te traceren. Anders was een Rotterdamse crimineel in Amsterdam wel opgevallen, zou je zeggen. Dan zou het een simpele taak zijn om wat politieagenten te laten patrouilleren in het gebied waar deze persoon zich zonder duidelijke reden bevindt.

Dan hoef je niet eens te weten of er een crimineel doel(wit) is, maar je weet in ieder geval dat je de crimineel even doet nadenken voordat hij mogelijk tot actie overgaat.

Maarja, te weinig personeel in 't blauw, geen of geen goede dekking qua gezichtsherkenning. In een stad als London was dit een stuk moeilijker geweest met al hun camera's. Ik weet niet of wij daar naartoe moeten willen gaan...
Signals intelligence is never a substitute for human intelligence. It’s merely complimentary.

Dat gezegd, wat even op de radar komt met het een wordt vaak daarna niet gesignaleerd voor het ander.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:16:
[...]
Aan de ene kant mag je toch "hopen" dat de schutter dit niet voor €1500 heeft gedaan, maar een veelvoud van dit bedrag.
De manier waarop, het moment wanneer, en de plaats waar duiden niet echt op een professionele hit. Dus zou eerder richting de € 1500,- ipv € 15000,- of het is een impuls van een eenling/onbeduidend groepje.

Daarbij 5 schoten (ik ga even uit van dichtbij) zonder direct dodelijk, duidt ook niet op heel professioneel.

Een goede hit is is stil, zonder getuigen, en zeker zonder camera's. (max 2 schoten)
Het is hoogstwaarschijnlijk dat de dader het zelf ook niet overleeftgaat overleven, gezien de handelswijze. Hij zal (indien mogelijk) het volgende slachtoffer zijn in deze zaak.

(althans hoe ik het zou zien)

al met al, hoop ik toch dat het goed komt met Peter, naar ik nu lees schijnt het een aangenaam mens te zijn, hij komt nogal over als de betweter, en hij heeft zeker zeer veel goede dingen gedaan en mensen geholpen. Laten we hopen dat hij nog meer mensen kan helpen in de toekomst.

[ Voor 26% gewijzigd door mvrhrln op 08-07-2021 01:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:16:
[...]

Aan de ene kant mag je toch "hopen" dat de schutter dit niet voor €1500 heeft gedaan, maar een veelvoud van dit bedrag. Want BN'er en je zou moeten beseffen dat werkelijk alles achter je aan zal komen. Zeker omdat de locatie blijkbaar zo vol met camera's hing dat er twee zijn gearresteerd, een uur na de moordpoging.

Aan de andere kant, heel cynisch, maar misschien was het wel echt "zo'n geval" en is dat de reden dat Peter R. de Vries vooralsnog nog leeft. :/
Voor 1500 vind je wel een vakman, maar die neemt het risico niet bij zo'n BN'er in het middelpunt van CCTV-Nederland. Voor het uit de weg ruimen van jou of mij zal 1500 best een acceptabel bedrag zijn onder de trefzekere Joegoslaven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Voor wie meer info wil over Delano, de mogelijke schutter, zie:

https://www.boevennieuws....chutter-peter-r-de-vries/

Verder wordt er in het artikel nog gespeculeerd over twee mogelijke spotters.

[ Voor 20% gewijzigd door CyberMania op 08-07-2021 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 04-04 17:17
polopolo150 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:38:
Ik wil best ala dat topic over plofkraken/geldautomaten in detail uitleggen hoe het te werk gaat maar ik vind dit niet de tijd en smakeloos om dat te doen. Verder zou dat regels van GoT verbreken terwijl het eigenlijk gewoon publiek informatie is. Om het in ICT termen uit te leggen, het is alsof ik jullie nu ga uitleggen hoe je een illegaal filmpje of serie kan downloaden. Op GoT mag ik dit niet uitleggen, toch weet elke user dit.

Keywords van een middel voor dit soort doeleinden: Darkweb. Connecties. Of wil je kijken hoe criminaliteit in de yesteryears/het verleden was: Kijk Mocro Mafia op Videoland. Wil je weten hoe het niet zo lang geleden was? Zie de EncroChat's nieuwsberichten en persconferenties van de laatste tijd. Hoe de criminaliteit nu is en hoe deze aanslag is gepleegd? Morgen staat het misschien in de krant. Over een paar jaar in een boek, die verfilmd wordt of een spannende John van den Heuvel crime special op datzelfde Videoland.

En dan gaan we er ook vanuit dat het ingehuurd is. We weten hélémaal nog niks. Het enige wat ik wou zeggen dat als dit zo'n aanslag is dat er ingehuurd is, echt een marktconform bedrag gevraagd mag en ook gaat worden. Ik post op persoonlijke titel maar ik word wel aangemoedigd om een zetje in de goede richting te geven en Peter R. de Vries was zo'n iemand die dat ook deed omdat mensen zoals mij in de publiciteit (GoT = ook publiciteit voor mijn (ex-)collega's) er niet zijn. Of ze willen een boekje verkopen ofzo. Ik post het liever hier bijvoorbeeld omdat onbedoeld het mij en anderen pijn doet wat er gepost wordt hier en voornamelijk elders op internet.
Bedankt voor je bijdrage en inkijk in deze wereld. Ik zou weleens een goede boekenserie of desnoods TV serie willen zien over de Nederlandse criminaliteit. Als je begint rond de Heineken ontvoering of vlak ervoor kun je volgens mij makkelijke een aantal seizoenen vullen. Aangezien alles met elkaar de maken heeft kun je volgens mijn ook mooie linkjes leggen tussen de verschillende groepen en personen. Een beetje in de stijl van The Wire bijvoorbeeld.

Er is natuurlijk al het een en ander opgeschreven en verfilmd, maar volgens mij ligt er een mooie kans voor een allesomvattend epos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:30
Agent47 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:05:
Ook dat is marktwerking, blijkbaar zijn er veel kwetsbare jongeren die bereid zijn dit werk te doen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:56

Player1S

Probably out in the dark

polopolo150 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:41:
[...]

Maar denkt het stereotype dader hier ook zo over? Is al paar keer gezegd dat ze hier mensen met laag IQ en makkelijk beïnvloedbaar voor ronselen.
Wordt er dan ook geen vette vis voor hun neus gehangen? Zo van, "ah joh, je knalt even Petertje neer en dan gaan er echt deuren voor je open jongen. Jij bent dan DE held en iedereen zal jou vragen om wat voor ze te doen"

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

hoevenpe schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:38:
[...]

Ook dat is marktwerking, blijkbaar zijn er veel kwetsbare jongeren die bereid zijn dit werk te doen.
15 jaar geleden kreeg ik al een linkje van 'Delano G' op YouTube van een klasgenoot, toen vonden we het allemaal al vreselijk try-hard tot op het satirische af. Aan de ene kant ben ik verbaasd dat hij er iets mee te maken heeft, aan de andere kant is iemand die zó graag crimineel aanzien wil genieten natuurlijk de perfecte kandidaat. Beter gezegd: een disposable resource.

Wat dat betreft zijn er genoeg jongeren die zich op dezelfde manier profileren op YouTube en echt wel de aandacht zouden krijgen van justitie mits die daar de resources voor hadden.

[ Voor 3% gewijzigd door nst6ldr op 08-07-2021 08:58 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
PalingDrone schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:53:
[...]
Daarom is een scherpe advocaat die volledig voor de belangen van een verdachte opkomt zo belangrijk, wat je daar op ethisch of moreel vlak dan ook van mag vinden.
Daarnaast is het vooralsnog slechts speculatie dat de 'opdracht' van Taghi afkomstig is toch?
Dan kan ik me juist voorstellen dat het onwenselijk is dat hij hiermee in verband wordt gebracht omdat dit wel degelijk invloed kan hebben op de mening van de rechter en dus zijn uiteindelijke straf.

Met de feiten die wij als buitenstaanders hebben, wordt Taghi inderdaad in diskrediet gebracht.

Neemt niet weg dat het wel zeer aannemelijk is dat hij er iets mee te maken heeft maar snap wel waar ze vandaan komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

mvrhrln schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 00:17:
[...]

Daarbij 5 schoten (ik ga even uit van dichtbij) zonder direct dodelijk, duidt ook niet op heel professioneel.

Een goede hit is is stil, zonder getuigen, en zeker zonder camera's. (max 2 schoten)
In films werkt dat inderdaad zo. In de realiteit is dit station al lang gepasseerd volgens mij.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:56

Player1S

Probably out in the dark

Bor schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:11:
[...]

In films werkt dat inderdaad zo. In de realiteit is dit station al lang gepasseerd volgens mij.
Speelt het shock effect ook geen grote rol in deze? Als het puur zou gaan om de Vries dood te maken, huur je een professional in.
Wil je de Vries dood plus een signaal aan anderen, huur je een goedkope jongen in die te dom is om in te zien dat hij ook geslachtofferd wordt en de Vries gewoon op klaarlichte dag, in het openbaar, neer schiet.

Idem met afrekeningen in het criminele circuit. Je wilt je concurrent niet alleen weg hebben, je wilt het op dusdanige manier doen dat anderen, die de vrijgekomen plek zouden willen innemen, ook zien waar jij toe in staat bent.

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 18:45

Damian

Insane Obtrusion

Player1S schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:17:
[...]

Speelt het shock effect ook geen grote rol in deze? Als het puur zou gaan om de Vries dood te maken, huur je een professional in.
Wil je de Vries dood plus een signaal aan anderen, huur je een goedkope jongen in die te dom is om in te zien dat hij ook geslachtofferd wordt en de Vries gewoon op klaarlichte dag, in het openbaar, neer schiet.

Idem met afrekeningen in het criminele circuit. Je wilt je concurrent niet alleen weg hebben, je wilt het op dusdanige manier doen dat anderen, die de vrijgekomen plek zouden willen innemen, ook zien waar jij toe in staat bent.
Als ik het profiel van Delano G. zo lees dan is het inderdaad het tweede wat jij zegt.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Ik wilde gewoon even opmerken dat het cynisme van de media mij toch echt wel tegen de borst stuit.

Bij RTL; ligt er iemand zwaargewond in het ziekenhuis gaat een presentatrice mij vertellen dat de volgende aflevering toch echt wel door gaat, maar dit wordt de wel zwaarste uit haar carrière.

Poeh meid, echt? Nou nou nou.

Echt totaal misplaatst.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:30
cakebp schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:07:
Daarnaast is het vooralsnog slechts speculatie dat de 'opdracht' van Taghi afkomstig is toch?
Begin daar steeds meer aan te twijfelen, heb hem 'hoger' zitten dan deze twee amateuristische daders.

Als je op het punt staat in opdracht van Taghi iemand met het profiel van Peter R de Vries te laten 'slapen' dan ga je de week ervoor niet met een vuurwapen zwaaien. Dan kies je een andere plek dan midden in Amsterdam, dan vlucht je niet over de A4 maar kies je andere routes, etc.

Vermoed eerder dat de daders indruk wilde maken, dit een niet afgestemde actie was om te stijgen op de interne ladder binnen de organisatie van Taghi.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simplicidad
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:17
Sandor_Clegane schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:30:
Ik wilde gewoon even opmerken dat het cynisme van de media mij toch echt wel tegen de borst stuit.

Bij RTL; ligt er iemand zwaargewond in het ziekenhuis gaat een presentatrice mij vertellen dat de volgende aflevering toch echt wel door gaat, maar dit wordt de wel zwaarste uit haar carrière.

Poeh meid, echt? Nou nou nou.

Echt totaal misplaatst.
Bij ons was er wel een burgemeester waar de Vlaamse media (vooral DPG dochters) hem opvoerde waar hij "heel aangeslagen was" inclusief een complete persconferentie over zijn war on drugs... Waarom nu op een moment dat nog iemand voor zijn leven vecht en het toedoen nog niet eens zeker is.

Na heel die show liep echter de stream door en was hij grapjes aan het maken met de DPG journalist over een aanslag op een andere journalist die zich ook bezig hield met misdaad. Staat op sociale media ook.

Ik vond dat een opvallend stuk omdat het tekenend is dat het de dag van vandaag het nieuwe normaal is op zo'n momenten vaak met zichzelf bezig te zijn dan het slachtoffer.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
De 1e verdachte is Kamil E.(35), woonachtig in Maurik.
De 2e verdachte en mogelijke schutter is Delano G.(21), ook wel "bekend" als de rapper "Demper". Woonachtig in Rotterdam en oorspronkelijk uit Tiel.

Tiel en Maurik zijn eerder in het nieuws geweest i.v.m. de groep Taghi:

Ali M.,woonachtig in Tiel, is in 2020 veroordeeld tot 13 jaar gevangenisstraf voor medeplichtigheid aan de moord op Ronald Bakker, een spyshophouder in Nieuwegein. Dit was in opdracht van Taghi.

In Maurik en Tiel komen in 2015 in het nieuws vanwege garageboxen met gestolen Audi's en munitievondsten. Deze maken deel uit van de grote wapenvondst in Nieuwegein. Onderstaand persoon is aangehouden als gevolg van bovenstaande.

Jaouad W. woonachtig in Tiel, is in 2018 veroordeeld tot 13 jaar gevangenisstraf voor voorbereiding aan liquidaties, en deelname- en leidinggeven aan een criminele organisatie. Volgens justitie is W. één van de onderaannemers van Taghi. Ook was W. in de jaren 90 lid van de criminele groep Bad Boys

Mocht het daadwerkelijk uit het kamp van Taghi komen, dan is de vraag:

Is het in opdracht van Taghi zelf, of was het een zelfstandige actie van één van zijn leden die graag die ladder op wilde klimmen?

Enfin, weer een jonge jongen die met veel geld en valse beloftes het liquidatie circuit wordt ingezogen. Deze jongens doen alles om meer status en aanzien te krijgen binnen het criminele milieu, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

simplicidad schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Bij ons was er wel een burgemeester waar de Vlaamse media (vooral DPG dochters) hem opvoerde waar hij "heel aangeslagen was" inclusief een complete persconferentie over zijn war on drugs... Waarom nu op een moment dat nog iemand voor zijn leven vecht en het toedoen nog niet eens zeker is.

Na heel die show liep echter de stream door en was hij grapjes aan het maken met de DPG journalist over een aanslag op een andere journalist die zich ook bezig hield met misdaad. Staat op sociale media ook.

Ik vond dat een opvallend stuk omdat het tekenend is dat het de dag van vandaag het nieuwe normaal is op zo'n momenten vaak met zichzelf bezig te zijn dan het slachtoffer.
Dit. Het is gewoon een mooie manier om zelf weer in de spotlight te komen. Het druipt er vanaf.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Wellicht ook interessant voor een kijkje in de huidige (of eigenlijk al weer oude?) ordening van mensen in deze hoek waar De Vries zijn vinger aan het roeren was. Daar komt ook wat achtergrond informatie naar boven buiten de personen zelf.
https://www.boevennieuws....emcarriere-van-zakaria-a/
https://www.ad.nl/binnenl...n-een-zak-patat~a426381d/
https://app.nos.nl/onderw...=netwerk&profiel=vDelanoR
En zoals al eerder aangehaald als je een stuk van de carrière van Keylow wilt zien in een docu. Kijk Crips, Strapped 'n strong uit 2009. Hij is vervolgens doorgegroeid als leider van Caloh Wagoh en zit momenteel vast op "verdenking" van het leiden van verschillende moordcommando's die opdrachten uitvoerde (of zou uitvoeren) voor Taghi (buiten zijn eigen hossel zaken die hij al decennia uitvoerde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Bor schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:11:
[...]

Als de mensen in dit milieu goed overwogen keuzes konden maken zaten ze niet in dit milieu. De kopstukken even daargelaten, maar de loopjongens zijn echt geen helder licht. Ze kans dat de gevolgen überhaupt niet bij hun gepasseerd zijn voor uitvoer lijkt mij dan ook vrij groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-02 16:38
mark-k schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:05:
[...]

Als de mensen in dit milieu goed overwogen keuzes konden maken zaten ze niet in dit milieu. De kopstukken even daargelaten, maar de loopjongens zijn echt geen helder licht. Ze kans dat de gevolgen überhaupt niet bij hun gepasseerd zijn voor uitvoer lijkt mij dan ook vrij groot.
Daar worden ze dan ook op gerekruteerd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

mark-k schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:56:
[...]
Toen werden zelfs Suzuki Swifts 200km verderop gesloopt omdat die kerel er toevallig ook eentje had... En dat soort mensen hebben ook gewoon stemrecht
Dat deze mensen stemrecht hebben en vrijheid van meningsuiting sta ik volledig achter. Je moet ze uiteraard ook verantwoordelijk houden voor hun daden.

Het probleem met deze mensen is echter dat ze ten onrechte van mening zijn dat stemmen voor een partij die in de kamer komt en hun mening mogen uiten ook betekent dat iedereen de standpunten van die partij en hun mening waarde en/of aandacht moet geven en dat je daar respect voor moet hebben.

Een ander probleem waar ik mij ernstig zorgen over maak is iets wat ik vooral met het hele corona verhaal te vaak heb gezien. Een breed onvermogen van mensen om informatie 'op waarde te schatten'.

Mensen die ik al jaren ken die oprecht verbaasd zijn dat ik hun mening (en wat zij zeggen feiten) over de pandemie niet accepteer maar om onderbouwing vraag, terwijl ik wel naar de mening van virologen en epidemiologen luister. (naast dat ik ook de rapportages van onderzoeken lees).

En dit zijn geen ongeschoolde mensen, de meeste van mijn familie en vrienden hebben een universitaire opleiding achter de rug. Ergens gaat het dus helemaal mis als mensen die - in theorie ten minste - voor de wetenschap zijn opgeleid het onderscheid tussen ungefundeerde meningen en falsifieerbare onderzoeksresultaten niet kunnen maken. Iets wat naar mijn mening vanaf de basisschool al aangeleerd zou moeten worden.

Dat zie ik nu ook weer terug met de speculaties over wie er achter deze aanslag zit en op de wat minder gemodereerde sites de roep om de persoon die vrij universeel als opdrachtgever wordt aangemerkt maar op te hangen / op te ruimen. Ja deze persoon is de meest voor de hand liggende verdachte en dit zal zeker onderzocht moeten worden, maar zag op facebook al posts voorbijkomen waarin die schuld al als feit wordt gesteld. Daar moet je mee uitkijken.

Nu is de persoon in kwestie al verdachte van meerdere misdrijven en loopt er een rechtzaak, maar ik ken ook iemand die op deze wijze geruineerd is na een kindermisbruik beschuldiging, die nadat hij al door het slijk gehaald bewezen werd geheel verzonnen te zijn. Hele hordes handelen en oordelen als ware "waar rook is, daar is vuur" een bewijs van schuld en hebben dus niet het besef dat dit klinklare onzin is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een juridisch gerelateerde vraag die bij me opkwam nav deze aanslag. Als iemand dusdanig gewond raakt dat hij alleen verder kan leven als zogenaamd "kasplantje" en de familie besluit daar niet mee door te gaan vanwege de uitgesproken wens van het slachtoffer, of te wel, ze trekken de stekker er uit. Is de dader dan nog wel te veroordelen voor moord? En wat als de familie besluit het slachtoffer in leven te laten als "kasplantje"?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Apache4u schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:32:
Een juridisch gerelateerde vraag die bij me opkwam nav deze aanslag. Als iemand dusdanig gewond raakt dat hij alleen verder kan leven als zogenaamd "kasplantje" en de familie besluit daar niet mee door te gaan vanwege de uitgesproken wens van het slachtoffer, of te wel, ze trekken de stekker er uit. Is de dader dan nog wel te veroordelen voor moord? En wat als de familie besluit het slachtoffer in leven te laten als "kasplantje"?
Ja, dat is moord. Het slachtoffer sterft niet door het beëindigen van de behandeling, maar door de verwondingen waarvoor hij behandeling nodig heeft.

Los even van het bewijs leveren dat een specifiek persoon de dader is: de dood is direct terug te leiden om het handelen van de dader. Zeker in de huidige zaak zal het niet moeilijk te bewijzen zijn dat het opzettelijk was en dat doden de bedoeling was (meerdere schoten en in het hoofd). Een vluchtauto met chauffeur zou moeten helpen met bwijzen dat het voorbedachten rade was en niet een impuls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:58
Apache4u schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:32:
Een rechter zal in alle genoemde situaties dit meenemen in zijn oordeel en op eenzelfde straf uitkomen als bij direct overlijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Anoniem: 63072 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:17:
[...]

Dat deze mensen stemrecht hebben en vrijheid van meningsuiting sta ik volledig achter. Je moet ze uiteraard ook verantwoordelijk houden voor hun daden.

Het probleem met deze mensen is echter dat ze ten onrechte van mening zijn dat stemmen voor een partij die in de kamer komt en hun mening mogen uiten ook betekent dat iedereen de standpunten van die partij en hun mening waarde en/of aandacht moet geven en dat je daar respect voor moet hebben.

Een ander probleem waar ik mij ernstig zorgen over maak is iets wat ik vooral met het hele corona verhaal te vaak heb gezien. Een breed onvermogen van mensen om informatie 'op waarde te schatten'.

Mensen die ik al jaren ken die oprecht verbaasd zijn dat ik hun mening (en wat zij zeggen feiten) over de pandemie niet accepteer maar om onderbouwing vraag, terwijl ik wel naar de mening van virologen en epidemiologen luister. (naast dat ik ook de rapportages van onderzoeken lees).

En dit zijn geen ongeschoolde mensen, de meeste van mijn familie en vrienden hebben een universitaire opleiding achter de rug. Ergens gaat het dus helemaal mis als mensen die - in theorie ten minste - voor de wetenschap zijn opgeleid het onderscheid tussen ungefundeerde meningen en falsifieerbare onderzoeksresultaten niet kunnen maken. Iets wat naar mijn mening vanaf de basisschool al aangeleerd zou moeten worden.

Dat zie ik nu ook weer terug met de speculaties over wie er achter deze aanslag zit en op de wat minder gemodereerde sites de roep om de persoon die vrij universeel als opdrachtgever wordt aangemerkt maar op te hangen / op te ruimen. Ja deze persoon is de meest voor de hand liggende verdachte en dit zal zeker onderzocht moeten worden, maar zag op facebook al posts voorbijkomen waarin die schuld al als feit wordt gesteld. Daar moet je mee uitkijken.

Nu is de persoon in kwestie al verdachte van meerdere misdrijven en loopt er een rechtzaak, maar ik ken ook iemand die op deze wijze geruineerd is na een kindermisbruik beschuldiging, die nadat hij al door het slijk gehaald bewezen werd geheel verzonnen te zijn. Hele hordes handelen en oordelen als ware "waar rook is, daar is vuur" een bewijs van schuld en hebben dus niet het besef dat dit klinklare onzin is.
Het stemrecht deel was dan ook maar een voorbeeld. Het grote probleem is dus dat er een significante groep mensen in dit land (en ook andere hoor) rondloopt die geen gedegen overwogen inschatting/beslissing kan maken. Dit is al van alle tijden geweest, maar de huidige middelen laten het een stuk gemakkelijker naar buiten komen.

Ergens ook wel apart dat het wantrouwen in de wetenschap/media/whatever altijd zo arbitrair lijkt te zijn. De ene groep met credentials wordt niet geloofd 'want die hebben er zo veel mee te winnen, deep dit, complot dat', maar de andere groep zonder credentials wordt klakkeloos geloofd. Allemaal een telefoon met facebook, twitter, etc etc erop, je hele leven hangt in de servers van de grote bedrijven, de meeste zullen dagelijks windows gebruiken, maar Bill Gates is wel echt een gevaarlijke man die jouw leven in de gaten wil houden met de vaccins (ipv met de info die je hem zelf al gratis en vrijwillig verstrekt). En zo kun je nog wel ff doorgaan, maar dan wordt het te veel offtopic hier.

Helaas is het te lucratief om dit soort mensen ook 'mee te laten doen', om hun mening (als je het zo nog kan noemen als iets bewezen onwaar is, zijn eerder leugens dan mening dan) net zo te laten tellen als die van een ander. Dat zag je wel met de praatprogrammas waar een of andere mafklapper met 3 minuten twitter ervaring tegenover een expert die 20+ jaar in het juiste onderzoeksveld rondloopt gezet wordt alsof het beide dezelfde waarde zou vertegenwoordigen.

Overigens vraag ik tegenwoordig meestal ook erbij wat die universitaire opleiding van ze was als dat als argument gebruikt wordt, er zijn steeds meer BS studies zonder enig niveau en soms wordt een of andere HBO knutselcursus ook al als 'universitair' gebracht door sommige mensen.

Wat betreft Peter en zijn beschieting zie je dit ook weer terug, mensen hebben de dader al klaar, of er worden onschuldigen volledig aan de schandpaal genageld. Dat zoiets nog niet strafbaar is snap ik eigenijk ook niet. Hoewel ik die advocate van Taghi absoluut niet mag omdat ze naar mijn mening toch wel al vrij ver gegaan is in het proberen vrij te krijgen van zo'n grote crimineel (als je daar geld van aanneemt heb je wat mij betreft ook bloed aan je handen. Dat zo iemand een advocaat moet hebben voor een eerlijk proces is terecht, maar allerlei trucjes proberen uit te halen om de straf te verminderen of nog erger dan ben je zelf ook gewetenloos [maar ik zit er ook niet enorm diep in dus excuseer mijn gebrek aan onderzoek/bewijs]), vind ik wel dat ze ergens een punt heeft met dat het niet zomaar overal aan hem gelinkt moet worden. Is het waarschijnlijk dat het door die zaak komt? Zeker, als je de geschiedenis bekijkt. Maar dat betekent niet dat die kerel er van geweten heeft of maar uberhaupt iets mee te maken had. Maar als je als nieuwsplatform niks te melden hebt gaan ze wel bij een ander de sensatie zoeken dus gaat men op (en vaak over) de rand zitten om maar genoeg kliks te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Anoniem: 63072 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:53:
[...]

Ja, dat is moord. Het slachtoffer sterft niet door het beëindigen van de behandeling, maar door de verwondingen waarvoor hij behandeling nodig heeft.

Los even van het bewijs leveren dat een specifiek persoon de dader is: de dood is direct terug te leiden om het handelen van de dader. Zeker in de huidige zaak zal het niet moeilijk te bewijzen zijn dat het opzettelijk was en dat doden de bedoeling was (meerdere schoten en in het hoofd). Een vluchtauto met chauffeur zou moeten helpen met bwijzen dat het voorbedachten rade was en niet een impuls.
Dan zou het nu ook moord zijn, ongeacht of de artsen hem in leven (weten te) houden. Immers, wat die artsen doen staat los van wat de dader gedaan heeft.
Wel een interessante vraag van @Apache4u

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het Nederlands recht kent ook de vorm van "poging tot" in dit geval poging tot moord. Dus stel dat De Vries weer helemaal de oude zou worden, kan de schutter als nog veroordeeld worden tot poging tot moord.

Een vegetatieve toestand niet-responsief waaksyndroom is juridisch nog redelijk grijs gebied, een staat van hersendood is wel gelijk gesteld aan de dood zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Qwerty-273 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:51:
Het Nederlands recht kent ook de vorm van "poging tot" in dit geval poging tot moord. Dus stel dat De Vries weer helemaal de oude zou worden, kan de schutter als nog veroordeeld worden tot poging tot moord.

Een vegetatieve toestand niet-responsief waaksyndroom is juridisch nog redelijk grijs gebied, een staat van hersendood is wel gelijk gesteld aan de dood zelf.
Staat hier niet maximaal 10 jaar op? Of komen hier nog verzwarende omstandigheden bij.

Vrij bizar als hij na 10 jaar weer op vrije voeten zou komen, puur en alleen omdat de Vries het overleeft (laten we het hopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

vzviw heeft een "poging tot" een maximum straf van 2/3 van de originele straf - behalve wanneer de straf levenslang zou zijn dan is het maximum vastgesteld op 20 jaar. Aangezien er voor moord levenslang dan wel max 30 jaar staat, zou je met 'slechts' een poging tot max de 20 jaar aan kunnen tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-05 14:32
danslo schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Staat hier niet maximaal 10 jaar op? Of komen hier nog verzwarende omstandigheden bij.

Vrij bizar als hij na 10 jaar weer op vrije voeten zou komen, puur en alleen omdat de Vries het overleeft (laten we het hopen).
Ze kunnen nog andere dingen ten laste leggen. Denk bijvoorbeeld aan verboden vuur wapenbezit en deelnemen aan een criminele organisatie. Verder is ook TBS een mogelijkheid om iemand definitief uit de samenleving te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Qwerty-273 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:28:
vzviw heeft een "poging tot" een maximum straf van 2/3 van de originele straf - behalve wanneer de straf levenslang zou zijn dan is het maximum vastgesteld op 20 jaar. Aangezien er voor moord levenslang dan wel max 30 jaar staat, zou je met 'slechts' een poging tot max de 20 jaar aan kunnen tikken.
2/3 van de straf geldt niet meer op uitspraken na 01 juli 2021, en hogerberoepszaken.
DPG-Media bron

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 08-07-2021 14:44 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:11
Hackus schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:37:
[...]

2/3 van de straf geld niet meer op uitspraken na 01 juli 2021, en hogerberoepszaken.
Artikel 45 Wetboek van Strafrecht lijkt mij niet gewijzigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
Hackus schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:37:
[...]

2/3 van de straf geld niet meer op uitspraken na 01 juli 2021, en hogerberoepszaken.
Dat geldt voor de regel voor het uitzitten van de straf (voorwaardelijke invrijheidsstelling). Die is nu maximaal 2 jaar.

De regel 2/3 van "poging tot" is weer wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
mark-k schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:25:
[...]

Het stemrecht deel was dan ook maar een voorbeeld. Het grote probleem is dus dat er een significante groep mensen in dit land (en ook andere hoor) rondloopt die geen gedegen overwogen inschatting/beslissing kan maken. Dit is al van alle tijden geweest, maar de huidige middelen laten het een stuk gemakkelijker naar buiten komen.

Ergens ook wel apart dat het wantrouwen in de wetenschap/media/whatever altijd zo arbitrair lijkt te zijn. De ene groep met credentials wordt niet geloofd 'want die hebben er zo veel mee te winnen, deep dit, complot dat', maar de andere groep zonder credentials wordt klakkeloos geloofd. Allemaal een telefoon met facebook, twitter, etc etc erop, je hele leven hangt in de servers van de grote bedrijven, de meeste zullen dagelijks windows gebruiken, maar Bill Gates is wel echt een gevaarlijke man die jouw leven in de gaten wil houden met de vaccins (ipv met de info die je hem zelf al gratis en vrijwillig verstrekt). En zo kun je nog wel ff doorgaan, maar dan wordt het te veel offtopic hier.

Helaas is het te lucratief om dit soort mensen ook 'mee te laten doen', om hun mening (als je het zo nog kan noemen als iets bewezen onwaar is, zijn eerder leugens dan mening dan) net zo te laten tellen als die van een ander. Dat zag je wel met de praatprogrammas waar een of andere mafklapper met 3 minuten twitter ervaring tegenover een expert die 20+ jaar in het juiste onderzoeksveld rondloopt gezet wordt alsof het beide dezelfde waarde zou vertegenwoordigen.

Overigens vraag ik tegenwoordig meestal ook erbij wat die universitaire opleiding van ze was als dat als argument gebruikt wordt, er zijn steeds meer BS studies zonder enig niveau en soms wordt een of andere HBO knutselcursus ook al als 'universitair' gebracht door sommige mensen.
offtopic:
Als je wil, leestip bij dat syndroom van maatschappelijke herordening ten gevolge van toenemend bereik van het fenomeen van disproportioneel signaal. In sociologische en economische zin komt het als lang verhaal kort neer op het dominant worden van narrative pipelines uit conservatisme.

Corey Robin, The Reactionary Mind: https://www.goodreads.com...0008-the-reactionary-mind
Charles Berger, Sociopathic Society: https://www.goodreads.com...71430-sociopathic-society

Beide zijn goed hapklaar en voorzien van verwijzingen naar gelieerde onderzoeken en studies - waar het Nederlandse in opduikt als zowel precursor als microdynamiek van studie. Helaas.

Dit gaat nog erger worden. Het issue ook niet dat waar we ons vaak op concentreren, zoals de spreekwoordelijke wappie of de aasgier op de snelweg. Gevoelige verkenning, de issues zitten precies daar waar in historisch perspectief juist altijd de katalysatoren voor correcties van scheve ontwikkelingslijnen zaten.

Beetje een zijstap, maar ja, incidenten zoals deze laten helaas steeds meer zien hoe toenemend beperkt de impuls is tot overwogen beslissing en gedrag. But I'm a good person not an opinionated person syndroom noemde een oude professor het eens. Tegenwoordig is het een maatschappelijk patroon.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Let op:
-Niet ranten.
-Geen gruwelijke beelden.
-Niet op de man reageren.
-Geen stemmingmakerij
-Geen foto's delen van mogelijke daders / heksenjacht voeren.
-We gaan hier geen maatschappelijke niet verwante zaken erbij halen. Denk aan: politiek Links vs. Rechts, moslims, huidskleur, Marokkanen, Antillianen, Oost-Europeanen, allochtonen in het algemeen, achterstandsvolk, wappies etc etc.

Voor achtergronden bij dit probleem en discussie: Grote problemen bij politie en justitie