Hoe weet je dat je de VPN-aanbieder zelf kunt vertrouwen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik zit al een tijdje te denken om vpn te nemen. Niet dat ik illegale dingen wil gaan doen. Meeste wat ik ermee doen is beetje rond surfen, informatie zoeken en youtube bekijken.
Maar door bijv de sleepwet zit ik toch te twijfelen of het niet beter is om een vpn te nemen om narigheid te voorkomen.

Deze gedachte om vpn te nemen speelt overigens al maanden. sinds doen ben ik ook in af en toe in mijn vrije tijd research gaan doen..
Het probleem wat ik hiervan ondervind is dat alles wat over vpn word gezegt, door iemand anders wel weer word ontkracht.
voorbeeld: persoon a zegt dat vpn's niet loggen, Persoon b zegt dat voor vpn aanbieders loggen verplicht is in Europa.
Heel verwarrend dus en om al die 101 beweringen uit te gaan zoeken is niet te doen.
Ook worden er nooit bron vermelding bij zulke beweringen vermeld.

Voor mensen die amper computer kennis hebben (zoals ik )is al deze informatie al helemaal acradabra taal. En dan hebben de meeste mensen (zoals ik) ook helemaal geen tijd hiervoor.

Helaas kan ik ook totaal nergens een echte goede website vinden die gewoon verteld hoe het echt zit.

Uiteindelijk kom ik toch altijd op de vraag uit, is een vpn aanbieder te vertrouwen? Dit is een vraag waar ik eigenlijk nooit echt een duidelijk antwoord op krijg maar wel de meest cruciale vraag is om wel/geen vpn te nemen.
En als het antwoord "nee" is, is het dan ook compleet nutteloos om een vpn te gebruiken?

(ps, mocht je iets beweren dat vpn onveilig is of juist niet, doe er dan een bron vermelding bij wat jou mening ondersteunt zodat andere leden zien waarop jouw mening is gebaseerd en de kans hebben deze bewering te bevestigen, aan te vullen of te ontkrachten.)

[ Voor 7% gewijzigd door tweakmember op 04-07-2021 18:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:39
De kern heb je al uitgevonden. Een VPN is zo veilig als de aanbieder. Niemand hier kan jou de garantie geven dat die aanbieder te vertrouwen is.

Overigens wil je de VPN gebruiken om de sleepnet te omzeilen. Je wil dus dat jouw internetverkeer uit handen blijft van de AIVD. Dat maakt je zoektocht naar een VPN aanbieder nog een heel stuk lastiger. Wat jij nu dus vraagt is welke VPN aanbieder is veilig voor de AIVD. Dat antwoord ga je hier niet krijgen, want dat weet niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:15

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Sefa schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:39:
De kern heb je al uitgevonden. Een VPN is zo veilig als de aanbieder. Niemand hier kan jou de garantie geven dat die aanbieder te vertrouwen is.

Overigens wil je de VPN gebruiken om de sleepnet te omzeilen. Je wil dus dat jouw internetverkeer uit handen blijft van de AIVD. Dat maakt je zoektocht naar een VPN aanbieder nog een heel stuk lastiger. Wat jij nu dus vraagt is welke VPN aanbieder is veilig voor de AIVD. Dat antwoord ga je hier niet krijgen, want dat weet niemand.
* HTT-Thalan markeert als 'beste antwoord'

Je zegt geen illegale dingen te willen, maar de vpn te gaan gebruiken om narigheid te voorkomen. Zonder dat je deze narigheid verder definieert, dus dat is dan vrij in te vullen voor ons ;). Narigheid komt vooral van dingen doen die niet mogen. Als je privé bewust bent (wat ik ook ben, dat begrijp ik dus zeker) begin dan eens met afstappen van Google en trawanten, (bv duck duck go), een browser die je dicht kunt timmeren tegen allerlei shit en eventueel een ad/tracking blocker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Hoe weet je dat je de VPN-aanbieder zelf kunt vertrouwen?

Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Nee

Wellicht is Tor browser wat voor jou ? En als je echt hardcore argwaan hebt kun je altijd nog Tails installeren 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Ruffzz op 04-07-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 13:35
Volgens mij zijn VPN aanbieders gewoon aan de zelfde regels gebonden als een ISP en moeten dus ook gewoon logs aanmaken van wat ze doen.
Anders zou iedere ISP al lang een eigen VPN gestart zijn om niet aan die regels te hoeven voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
computerjunky schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:04:
Volgens mij zijn VPN aanbieders gewoon aan de zelfde regels gebonden als een ISP en moeten dus ook gewoon logs aanmaken van wat ze doen.
Anders zou iedere ISP al lang een eigen VPN gestart zijn om niet aan die regels te hoeven voldoen.
Quote van Wikipedia: Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens
"Op 11 maart 2015 verklaarde de voorzieningenrechter in Den Haag de wet onverbindend."
Dus ISPs hoeven niet meer te loggen (is ook niet nodig, dat kan de AIVD zelf wel, eventueel via buitenlandse diensten om de NL wet te omzeilen).
En een VPN provider hoefde het toen misschien niet maar nu dus zeker niet.
Wel moeten VPN aanbieders natuurlijk meewerken als een rechter dat opdraagt maar daar is geen continue logging voor nodig.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamguzel42
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-11-2021
Maakt niet uit of je Chrome of Tor gebruikt, je ISP kan je site logs inzien zolang je geen VPN gebruikt. Je IP is wel afgeschermd met Tor browser, tot dat je illegaal films/videos begint te streamen. Daarnaast is Tor browser erg sloom. Tenminste voor wat ik heb kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schekker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 23:49
Ik denk dat je jezelf de verkeerde vraag stelt. Het gaat er niet om of een VPN 100% veilig is, maar of deze veilig genoeg is.
Vergelijk het met een slot, is het slot op je voordeur veilig? Voor jezelf waarschijnlijk wel, maar voor de Nederlandse goudvoorraad absoluut niet.

Praktisch elke beveiliging kan gekraakt worden, maar tegen een prijs. Als de prijs maar hoger is dan wat jij voor de dader waard bent, dan is de beveiling in principe goed genoeg.

Nu ben jij voor veiligheidsdiensten waarschijnlijk niet zo interessant, dus elke beveiliging die maakt dat ze echt even moeite zouden moeten doen om bij je gegevens te komen zou voor jou voldoende moeten zijn. Hetzelfde met particuliere partijen. Je kunt discussiëren hoe ver no-logging precies gaat maar het is genoeg als de VPN aanbieder niet aan een verzoek van Brein om jouw NAW gegevens kan voldoen.
En met dat in het achterhoofd voldoen de meeste, grote VPN diensten keurig aan jouw doelstellingen, ze zijn veilig genoeg voor jou (en ook nog bijzonder betaalbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom ga je niet je eigen VPN-server(s) opzetten?

Voorbeeld, puur ter info: je huurt 2 unmanaged servers / VPS'jes. Eentje op de Seychellen en eentje in Rusland. Je richt zelf de VPN-server software in zonder logging. En jouw thuis-omgeving connect dan via 1 van die 2 servers naar "het internet".

Resultaat; of je dan op Tweakers.net terecht komt of op viezeplaatjes.com, het IP wat jij rapporteert is in ieder geval niet je thuis-IP. En als je ook je browser een (klein) beetje afschermt, zal je ook qua cookies / digitaal papertrail minder informatie achterlaten in de logs van Tweaker of viezeplaatjes.

Hou alleen wel in je achterhoofd dat, omdat je vreemde IP's gebruikt, niet elke site jou nog toelaat of dat bepaalde diensten niet werken zoals ZiggoGo of iets dergelijks.
tweakmember schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:31:
Ik zit al een tijdje te denken om vpn te nemen.
Wat is er met Nordvpn aan de hand? (honeypot, data-mining)
zijn er al mensen betrapt op illegaal downloaden?
kan vpn niet activeren via wifi?
Nordvpn (en andere) were caught recording and tracking

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 05-07-2021 13:05 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 13:45
computerjunky schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:04:
Nee, het is wettelijk geregeld op Europees niveau dat een VPN geen logging hoeft bij te houden. Wetgeving: EU’s General Data Protection Regulations (GDPR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
De GDPR kent wel de uitzondering dat 'indien de wet vereist...'. Nu is het zo dat VPN aanbieders niet onder de Telecomwet vallen alszijnde een openbare aanbieder van communicatiediensten. Neemt niet weg dat een VPN server nog steeds door justitie in beslag genomen kan worden, en dan is het inderdaad de vraag wat je aan zal treffen.

Zelf denk ik dat het wel meevalt met onderzoeken die justitie doet. Als VPN echt zo'n probleem was (zoals je nog wel eens in het nieuws iets hoort over end-to-end encryption) dan had dat vast de media al gehaald dat de overheid iets wil doen in de vorm van regelgeving. Daaruit zou je kunnen opmaken dat of het gebruik van een VPN in een onderzoek niet of nauwelijks voorkomt, of justitie krijgt op een of andere manier toch inzage in verkeersgegevens.

Verder is het gebruik van een VPN zinloos als je wel doorgaat met het gebruik van Social Media / Google. Die leggen van alles vast, en op die manier is dus een correlatie te maken van de gebruikte IP-adressen aan een (bijv.) facebook account. Dat soort gegevens zijn eenvoudig te vorderen door justitie.

Blijft over dat je 'anoniem' kan surfen op diverse sites. Maar als je een account hebt op deze diverse sites, dan is dat nog steeds herleidbaar. Je zou anoniem bijv. nu.nl kunnen lezen, maar er zijn ook andere vormen van tracking (cookies bijv). Een VPN is dus geen totaaloplossing. Je kan ook de TOR browser downloaden, ben je ook 'anoniem' maar ook dat is geen totaaloplossing. Virussen of malware ga je echt niet voorkomen met een VPN. Als je vage uitvoerbare bestanden binnenhengelt maakt de drager (ISP of VPN) geen bal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barredijkstra
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-01 01:08
Vpn voegt een bepaalde mate van privacy bescherming toe, maar zoals door anderen beschreven is het absoluut afhankelijk van de aanbieder. Daarnaast heb je dingen zoals tor om een extra laag privacy toe te voegen. Je kan ook stapelen (bv vpn -> tor), maar als kan ten koste gaan van dingen als cpu, latency, bandbreedte, ondersteunde protocollen, etc

Los van techniek houdt er ook rekening mee dat je gedrag (wanneer en waarvoor je het gebruikt) relateerbaar kan zijn. Daarnaast kan je door verkeerd gebruik de illusie van privacy. Als je bv handmatig vpn aanzet op je workstation moet je opletten dat niet bv al geopende programma's non-vpn gebruiken. Daarnaast moet je voor privacy ook kijken naar je dns servers, phone home van apps voordat je vpn is opgezet, etc, etc.

Afhankelijk van je persoonlijk doel kan het "normaal" gebruik van vpn afdoende zijn, of een totale illusie van privacy zijn terwijl je allemaal persoonlijke informatie lekt.

Op de vraag welke, doe onderzoek.
Ik vindt zelf proton prettig (ze praten wel met de politie zoals laatst weer naar buiten kwam, meta data is een ding, maar daar heb ik nul probleem mee voor mijn eigen persoonlijk doel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Sterker nog, met de soms verplichte custom clients kan er van alles en nog wat gedaan worden zoals SSL termination, DNS injection etc. zonder dat je dat je dat direct door hebt.

Persoonlijk gebruik ik VPN alleen om geo-blokkade te omzeilen en ip-gerelateerde tracking te voorkomen/beperken voor de meeste andere dingen zie ik niet echt een toegevoegde waarde TENZIJ je natuurlijk woont in een land waar er minder vrijheid is zoals bijv. China.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Peter_Utrecht
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-11-2024
Geen idee of dit het meest geschikte topic is voor deze post maar dat merk ik vanzelf, denk ik

How Private Is My VPN?https://themarkup.org/ask.../12/how-private-is-my-vpn
...
To get a sense of exactly what sorts of information VPNs are grabbing, The Markup examined the privacy policies of 14 popular VPN companies. We also ran their websites through Blacklight, our tool for detecting third-party trackers. And we searched through our Citizen Browser data for VPN Facebook advertisements to see not only how VPNs are marketing themselves on Facebook but also how they’re making use of that platform’s personal-data-driven advertising machine.
...
Ik vond dit een interessant artikel over iets waar ik eigenlijk nog niet eerder over had nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:26
VPN is bedoeld om een veilige verbinding tussen jou apparaat en je bestemming op te zetten. Bijvoorbeeld op vakantie op de openbare wifi wil je een beveiligde verbinding dat het hotel niet mee kijkt dat je op zoek bent naar een ander hotel. Zet een VPN op, en op dat hotelnetwerk zien ze niet dat jij op zoek bent naar een ander hotel.

De beheerder van de VPN kan wel zien wat er binnen de VPN gebeurt, het is immers een gesloten netwerk.
De veiligste optie is zelf die beheerder worden.Maak een VPN verbinding met een VPN server die je thuis zelf host. Tot aan huis is de verbinding dicht. En daarna, hangt het af van je ISP als je internet op gaat.

Gebruik je een 3de partij VPN kunnen zij je verkeer zien, en waar die uitkomt, ziet daar de ISP waar je heen gaat.

Ergo, VPN gebruik je het beste om een onbeveiligde verbinding te beveiligen, zoals een open Wifi netwerk.
Voor privacy, gebruik je andere oplossingen, maar eigenlijk bestaat privacy digitaal niet. Alles wordt ergens wel gelogd.
Pagina: 1