Freezerator schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:03:
Toch nog een klein kickje, maar heeft iemand ervaring met de verjager met water en sensor.
Ik werd er vandaag weer door getriggerd omdat de kat van de buren erg verlekkerd naar onze vogels zat te kijken voor de schuifpui, en wil hem dus op een humane manier verjagen. (ik wil namelijk niet hebben als een keer de schuifpui openstaat, de kat binnen op de vogelkooi zit) Met water lijkt me een prima oplossing, maar ik lees gemixte ervaringen van mensen die z'n ding hebben, dus ik ben graag op zoek naar eentje die zeker goed werkt

Jazeker, heb er jaren geleden zelf eentje gebouwd voor onze achtertuin vanwege gezondheid kleine kinderen, stankoverlast van het "sproeien" en wat krab-schade. De Australische youtube-video bleek een goed hulpmiddel.
Primaire uitgangspunten:
• Dier ontziend: geen fysieke wonden of schade, dus ook niet "noodgedwongen" een eigen kat aanschaffen die dan zijn tanden en nagels in de indringer zet.
• Automatisch
• Ontzien van kinderen/huisdieren van anderen, dus geen Ultrasoon, stinkende en/of giftige middelen.
• Geen gedoe met schuttingen, gaas, extra poorten etc.
• Duurzaam en gezond, dus dun straaltje schoon leidingwater als repellant en zelf geen liters koffie drinken om maar voldoende drab te hebben
Tweedehands sterke vijverpomp in een met deksel afsluitbare 20 liter bak, gewoon met schoon leidingwater.
Detectie middels een IR-sensor welke iets boven het deksel uitsteekt en welke af fabriek is voorzien van een test knop(werkduur 10 seconden). Water gaat middels PVC-verloop en een dekseltje met een gat van 4 mm. Zo'n dun waterstraaltje reikt meerdere meters ver en is meer dan voldoende: het is
niet nodig om het dier flink nat te spuiten.
Het watersysteem werkt perfect: sommige katten kwamen 2 of 3 nachten achter elkaar langs, maar daarna was hun geheugen ge-updated en bleven ze maanden weg. Na een langere afwezigheid van de kat (vakantieadres?) of een koude winterperiode herhaalt het scenario zich, maar alleen een nieuweling blijft dan eerst weer 2 a 3 nachten achter elkaar proberen.
Ze banjeren regelmatig door de voortuin, wat wij prima vinden, en mijden de achtertuin.
Bijkomend voordeel: vroeger werd er af en toe gepoept in de voortuin, maar dat gebeurt nu ook niet meer.