Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-05 20:24
Vandaag had ik zo’n situatie aan de hand waarvan ik denk dat iedere ouder hem een wel een keer heeft gehad of gaat tegenkomen: andermans kind corrigeren.

In een overdekte speelhal; jongetje (laten we hem jongetje 1 noemen) van 2-3 loopt ruzie te maken met ander meisje rond dezelfde leeftijd. Opvallend; het jongetje houdt met de linkerhand het hoofd van het meisje recht en geeft haar vervolgens een paar bitch slaps.

Mijn dreumes van 1.5 probeert zich er vervolgens tegenaan te bemoeien (andere kind is een kop groter) en datzelfde kind pakt met de ene hand zijn hoofd vast en begint met de andere hand vakkundig zijn oog uit te drukken.

Ik was er relatief snel bij en besloot om de hand van jongetje 1 naar beneden te duwen (niet pakken, krijg je dat gezeur weer). Wil vervolgens weglopen met mijn zoon, komen papa en mama eraan hollen, niet om hun bitchslappende en oog uitdrukkende zoon te corrigeren, maar om mij te verwijten ‘dat ik niet aan hun zoon hoef te zitten’.

Op het respijt dat als ze zelf hun kind zouden opvoeden dat ik zijn hand niet uit mijn zoons oog hoef te halen hadden ze geen weerwoord, maar het was wel een situatie op zich. Voor mij de eerste in ieder geval.

Nu was dit ook wel een beetje het slag volk geweest dat als papa x erbij was geweest, we waarschijnlijk rollend door de ballenbak gingen met zijn tweeën. Enkel aanspreken had me waarschijnlijk hetzelfde gezeur opgeleverd en een kind zonder oog.

Dus ik ben wel in dubio, wat doen mijn mede tweakers in dergelijke situaties? Of mijden jullie ze? Wat vinden jullie ervan als iemand jullie kind corrigeert?

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 30-06-2021 23:44 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:32

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Iedereen heeft naar mijn idee het recht om je kind te beschermen. Als je daarvoor een ander kind moet corrigeren dan zij dat zo. Zolang je het op de manier doet die je beschrijft zou ik alleen maar blij zijn dat je het doet als het mijn kind was. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat mijn kind een ander kind verwondingen toebrengt.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-05 18:48
Haha. Heerlijke namen, ik stel me nu geen typetjes voor, gelukkig. :P

Ik snap je situatie en was overigens ontzettend kwaad geworden (op de dames uiteraard) , knap dat je je wist te beheersen.

Een kind tegenhouden om geweld of een verwonding aan je eigen kind te voorkomen lijkt me niet meer dan logisch.

[ Voor 29% gewijzigd door Inverted_World op 30-06-2021 19:52 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:50

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik zou nooit zeggen dat ze hun kind niet goed opvoeden, maar het houden bij de feitelijke mededeling dat hun toekomstige jeugddelinquent zoon aan jouw zoon zat en dat je dat corrigeerde. Opvoeding erbij betrekken is een recept voor ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:30
Ik zou exact hetzelfde gehandeld hebben. Je hoeft niet in gesprek met die ouders. Enkel aangeven dat het kind jouw kind pijn aan het doen was en je eigen kind later uitleggen wat er aan de hand was en hoe hier op te reageren als het nog eens gebeurd. Heel hard stop hou op schreeuwen is heel effectief.

Dat bespreken horen zij ook te doen met hun kind en is niet jouw taak/zaak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Prima gehandeld.

Ik heb zelf een keer een ouder in de supermarkt iets toegebeten. Kind (3 a 4 jaar) stond in de rij al 2 minuten met zo’n mini-winkelwagen tegen mijn hielen aan te rijden, terwijl ik al meermaals had gevraagd om daarmee te stoppen. Dat had die moeder ook gewoon meegekregen, want stond een beetje te grijnzen. Heb toen gezegd dat als ze er zelf niks aan deed ik dat kind zelf wel een tik zou geven. Diep beledigd was ze.

Ik ben overigens niet voor de corrigerende tik, heb zelf ook een dochter van 3 en heb dat nog nooit gedaan. Maar ik heb dr wel een keer goed stevig bij dr arm gepakt toen ze vervelend aan het doen was in de winkel (lees: schappen leegtrekken). Overigens doen wij blijkbaar iets goed en hebben we ook wat geluk want dochter luistert 95% vd tijd gewoon en is vooralsnog geen etterbak..

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 30-06-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lakechurch
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-04 17:49
Ik begrijp het wel maar anderzijds is het voor niemand fijn als je eigen kind wordt gecorrigeerd door een vreemde al dan niet terecht. Indien mogelijk zou ik kiezen om mijn eigen kind uit de situatie te halen, bij voorkeur zonder een ander kind aan te raken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:58

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@MagniArtistique, het zou je sieren als je die stereotypering achterwege laat. Het voegt niks toe aan je vraag

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 23:55
Ik heb heel veel met kinderen gewerkt, en ik vind het bijzonder hoe jij over de kinderen praat. Dit zijn peuters. Hersenen nog volop in ontwikkeling, vol met onvoorspelbaar gedrag. Zeker op voor hen vreemd terrein/met vreemde mensen.

Die bitch slap is jou interpretatie. En eigenlijk is 90% van jou observatie de situatie door jou ogen, maar zeker niet door de ogen van de kinderen. Ik vermoed dat die van jou ook niet zo bezig was "met die kop groter"... En het stereotyperen doet vermoeden dat we naar een heel gekleurd beeld zitten te kijken...

En, doorbordurend... Bij kinderen van die leeftijd op de opvoeding de schuld geven is best bijzonder. Daar zijn ze echt veel te jong voor. Er komt op die leeftijd van alles bovendrijven wat de ouders ook niet hadden zien aankomen.... De kinderen zijn net bezig met vallen en opstaan wereldbegrip op te bouwen, leren extreem veel en snel, maar daar worden inderdaad fouten bij gemaakt. (Om die reden zou ik mijn kind van 2 ook niet teveel opvoedkundige regels opleggen: het kan daarna allemaal weer opnieuw)

Kan het zijn dat je wat beperkt objectief was omdat het lastig is omdat het jou kind is? En dat met dit topic van je af wil schrijven?

Edit: Ik tik te langzaam, stereotyperen was al toegevoegd terwijl ik aan het tikken was.....

[ Voor 3% gewijzigd door TomsDiner op 30-06-2021 23:55 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
missie als ouder: je kind zo onbeschadigd mogelijk naar volwassenheid helpen.
bij dreigend fysiek geweld heb je de taak om daar als ouder iets aan te doen.

prima ingegrepen, zolang je maar beseft dat de andere ouder(s) dezelfde missie hebben en jou als een potentiele dreiging kunnen ervaren.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:46
TomsDiner schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:54:
Ik heb heel veel met kinderen gewerkt, en ik vind het bijzonder hoe jij over de kinderen praat. Dit zijn peuters. Hersenen nog volop in ontwikkeling, vol met onvoorspelbaar gedrag. Zeker op voor hen vreemd terrein/met vreemde mensen.

Die bitch slap is jou interpretatie. En eigenlijk is 90% van jou observatie de situatie door jou ogen, maar zeker niet door de ogen van de kinderen. Ik vermoed dat die van jou ook niet zo bezig was "met die kop groter"... En het stereotyperen doet vermoeden dat we naar een heel gekleurd beeld zitten te kijken...

En, doorbordurend... Bij kinderen van die leeftijd op de opvoeding de schuld geven is best bijzonder. Daar zijn ze echt veel te jong voor. Er komt op die leeftijd van alles bovendrijven wat de ouders ook niet hadden zien aankomen.... De kinderen zijn net bezig met vallen en opstaan wereldbegrip op te bouwen, leren extreem veel en snel, maar daar worden inderdaad fouten bij gemaakt. (Om die reden zou ik mijn kind van 2 ook niet teveel opvoedkundige regels opleggen: het kan daarna allemaal weer opnieuw)

Kan het zijn dat je wat beperkt objectief was omdat het lastig is omdat het jou kind is? En dat met dit topic van je af wil schrijven?

Edit: Ik tik te langzaam, stereotyperen was al toegevoegd terwijl ik aan het tikken was.....
In het kort, jij was de vader van het slaande kind en zou het toelaten?

Wanneer kinderen 3 of 4 zijn kan je ze prima uitleggen dat meppen niet iets is wat toegestaan is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-05 16:00

Kan allemaal waar zijn in theorie en objectief zijn is lekker makkelijk als je er geen partij in bent, maar hoe zou jij dan handelen in deze situatie?

Als een kind tikken krijgt, lijkt me op dat moment de perceptie van de uitdeler en mijn subjectiviteit ondergeschikt aan mijn ingrijpen om dat gedrag te stoppen. Ongeacht de intenties of aanleiding.

Even goed dat de breintjes nog niet ontwikkelt lijkt me dat geen vrijbrief om niet te corrigeren in dit soort situaties. Dat mag je de ouders mijn inziens best kwalijk nemen. De sneer over opvoeding zou ik dan wel achterwegen laten.

[ Voor 6% gewijzigd door Tuttel op 01-07-2021 06:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-07-2021 11:10 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:09

Je reactie zal vast en zeker goed bedoeld zijn enkel lijkt mij ingrijpen in bovenstaande situatie noodzakelijk. Je gaat niet wachten totdat er schade is.

Ongeacht of iemand wel of niet objectief genoeg zou zijn....

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41

weebl

YARR!

Dat kinderen van die leeftijd vol in ontwikkeling zijn op meerdere vlakken doet niet af aan dat het niet normaal is dat ze slaan en met vingers in ogen van anderen zitten. Of ze dat soort gedrag nou aangeleerd, afgekeken, spontaan uit zichzelf zo bedacht hebben, of uit een opwelling naar voren is gekomen wil nog niet zeggen dat je het te accepteren hebt. Als mijn eigen kind (ook 3 jaar nu) zich zo gedraagt krijgt ie gewoon enorm op z'n flikker. Ook op die leeftijd snappen ze het verschil in ernst wel tussen een kleine correctie en enorm op je donder krijgen wel hoor.

Mijn zoontje zit nog steeds af en toe stiekem koekjes te snoepen, maar haalt het niet in z'n hoofd om nog een keer aan het haar van z'n baby broertje te trekken. In het eerste geval wordt ie elke keer licht gecorrigeerd en bij het tweede geval heeft ie enorm op z'n donder gehad en mocht ie 10 minuten op de trap zitten, wat heel erg lang is als je 3 bent...

Dat in het voorbeeld van de TS je zelf andermans kind moet corrigeren/straffen is tekenend imho. Geeft enerzijds aan hoe goed de ouders op hun kind letten in zo'n omgeving (wat als ie uit een klimtoestel flikkert en z'n arm breekt, jochie is nog maar 3...) en anderzijds is dat wellicht ook wel de oorzaak van dit soort gedrag. Mannetje komt er mee weg en krijgt ook de ruimte om slechte karaktereigenschappen te ontwikkelen.

Wat mij betreft meer dan terecht dat TS ingegrepen heeft hoor. Wel triest dat de ouders vervolgens zo reageren, ik zou me kapot schamen als mijn kind zich zo gedroeg.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• MagniArtistique

Die randzaken die ik noem zijn geen subjectieve waarnemingen maar redenen waarom niet X of Y. Waarom stapt de mijne niet gewoon achteruit? Omdat een groter en sterker kind zijn hoofd vast houdt. Waarom bleef ik niet met mama lief praten? Omdat die met een blikje redbull, een pakje peuken, 2 gouden oorbellen en haar 6 maanden zwangerschap mij deed vermoeden daar niet voor ontvankelijk te zijn.

Een kind van 2-3 weet in basis echt wel het verschil tussen goed en fout. Wat wel en niet mag en dat slaan en andere kinderen de ogen uitdrukken niet mag. Die van mij snapt dat zelfs. Zo niet dan heb je als ouder op die leeftijd gewoon al gefaald. Dat ze daar continu de grens in opzoeken is niet zo vreemd.

Wat dit kind deed (met links vastpakken van het hoofd en terug forceren als ander het hoofd afwend) in combinatie met het slaan en ogen uitdrukken leek mij aangeleerd of afgekeken gedrag. Een kind dat per ongeluk iemand slaat of uit kinderlijk enthousiasme doet dat niet op die manier.

[ Voor 11% gewijzigd door MagniArtistique op 01-07-2021 07:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:57
Een kind van 2-3 weet in basis echt wel het verschil tussen goed en fout. Wat wel en niet mag en dat slaan en andere kinderen de ogen uitdrukken niet mag. Die van mij snapt dat zelfs. Zo niet dan heb je als ouder op die leeftijd gewoon al gefaald. Dat ze daar continu de grens in opzoeken is niet zo vreemd.
Dus los van de situatie is dit je stelling? Ben in het echt niet mee eens, zie ook post van @TomsDiner

Sommige kinderen zijn sociaal wat minder ver (of hebben bv Autisme of wat dan ook) en kunnen daardoor op die leeftijd die fouten onbedoeld maken. Die ouders ploeteren keihard om hun kind naar omstandigheden zo normaal mogelijk op te laten groeien en worden continu geconfronteerd met “makkelijke/gezonde kinderen” waar alles normaal gaat.
Die frustratie is er al en dan komt er een tweaker zich bemoeien met de opvoeding en stellen dat je als ouder gefaald hebt.

Denk ff na :) je kent het verhaal niet.

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 01-07-2021 08:28 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
Dit topic heeft niet echt een antwoord toch? Om de vragen van TS na te gaan:

1. Zulke situaties altijd mijden zal niet gaan. In de praktijk wil je toch kinderen beschermen waar nodig, zeker als ze zo jong zijn. Dus ingrijpen in zoiets is 100% logisch en de juiste keuze.

2. Het lijkt me evident dat niemand er op zit te wachten dat iemand anders zijn/haar kind corrigeert / commentaar levert op de opvoeding. Er is echt niemand in de wereld die dan als eerste reactie heeft: "oh ja, misschien heb je wel gelijk, ik zal een betere ouder zijn".

Dus dat je er iets van zegt is logisch en mag ook, maar verwacht niet dat het aankomt/opgepakt wordt.

Zo, topicje is weer af :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:27
Fr33z schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:09:
2. Het lijkt me evident dat niemand er op zit te wachten dat iemand anders zijn/haar kind corrigeert / commentaar levert op de opvoeding. Er is echt niemand in de wereld die dan als eerste reactie heeft: "oh ja, misschien heb je wel gelijk, ik zal een betere ouder zijn".
Zo ervaar ik het trouwens echt niet. Maar er zit natuurlijk wel verschil in A. hoe je het kind aanspreekt en B. de ouders van het kind. Die twee zaken kunnen de uitkomst nogal veranderen. Maar over het algemeen gaat het er vooral omdat je je eigen kind weerbaar maakt tegen dit soort situaties. En als je kind jong is, zoals in dit voorbeeld, dan kun je prima zelf ingrijpen als ouder zolang je het andere kind niet een pak rammel geeft :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Maar maak je je kind weerbaar door in te grijpen? :)

Dat vind ik persoonlijk een moeilijke. Laat ik het de kinderen uitzoeken, met risico op een blauwe plek oid, maar hoever laat ik het gaan?
Meestal probeer ik contact te zoeken met de ouders als ik ze ziet fitten met elkaar en voel ik even hoe ze er zelf in staan. We willen beide dat de kinderen er van leveren maar de ene ouder wil al ingrijpen bij een boze blik en de andere pas bij ogen die uitgedrukt worden.

Altijd ingrijpen heb je weer het risico dat het kind niet voor ziczhelf kan zorgen/assertief wordt.

Ik heb mijn zoontje ook wel eens van de KDV teruggekregen vol met krassen in het gezicht. Dan was er iets gebeurd en de leidsters wisten nooit wie het was. Heb daar wel eens doorgevraagd en ze weten het vaak wel maar zeggen niets om vervelende gesprekken bij ouders onderling te voorkomen.

Het is maar de vraag hoe het in deze situatie ging. Hopelijk heeft je kind nu wel geleerd dat hij zich beter niet kan bemoeien met 2 ruziende kinderen en hij geen partij in is. Persoonlijk denk ik dat die daar veels te jong voor is om dat te leren maar ik zou altijd een poging ondernemen.

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 01-07-2021 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 09:22

hhj

In overdekte speelhallen komen 'bepaalde type ouders', waarvan, het me niet verbaasd dat hun kinderen zich zo gedragen. Dat doen de ouders namelijk zelf ook.
Het lijkt mij prima dat jij degene bent die bij een kind dat zich zo gedraagt de grenzen aangeeft, zijn ouders doen dat blijkbaar niet . Net als dat je ingrijpt als je op straat iemand iets ziet doen dat echt niet door de beugel kan. Ik denk overigens niet dat het kwartje bij de ouders gaat vallen als je een sneer over de opvoeding maakt, sommige mensen leren nou eenmaal nooit en zelfreflectie is niet iedereens sterke kant. Maar dat wil niet zeggen dat jij niet weerbaar hoeft te zijn en alle wangedrag moet pikken.

Advies: mijd dat soort plekken, anders moet je telkens de confrontatie aan met 'dat bepaalde type ouders' en dat verziekt behoorlijk je dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
MagniArtistique schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:39:
Vandaag had ik zo’n situatie aan de hand waarvan ik denk dat iedere ouder hem een wel een keer heeft gehad of gaat tegenkomen: andermans kind corrigeren.

In een overdekte speelhal; jongetje (laten we hem [MBR]jongetje 1[/] noemen) van 2-3 loopt ruzie te maken met ander meisje rond dezelfde leeftijd. Opvallend; het jongetje houdt met de linkerhand het hoofd van het meisje recht en geeft haar vervolgens een paar bitch slaps.

Mijn dreumes van 1.5 probeert zich er vervolgens tegenaan te bemoeien (andere kind is een kop groter) en datzelfde kind pakt met de ene hand zijn hoofd vast en begint met de andere hand vakkundig zijn oog uit te drukken.

Ik was er relatief snel bij en besloot om de hand van [mbr]jongetje 1[/] naar beneden te duwen (niet pakken, krijg je dat gezeur weer). Wil vervolgens weglopen met mijn zoon, komen [mbr]papa en mama [/] eraan hollen, niet om hun bitchslappende en oog uitdrukkende zoon te corrigeren, maar om mij te verwijten ‘dat ik niet aan hun zoon hoef te zitten’.

Op het respijt dat als ze zelf hun kind zouden opvoeden dat ik zijn hand niet uit mijn zoons oog hoef te halen hadden ze geen weerwoord, maar het was wel een situatie op zich. Voor mij de eerste in ieder geval.

Nu was dit ook wel een beetje het slag volk geweest dat als [mbr]papa x[/] erbij was geweest, we waarschijnlijk rollend door de ballenbak gingen met zijn tweeën. Enkel aanspreken had me waarschijnlijk hetzelfde gezeur opgeleverd en een kind zonder oog.

Dus ik ben wel in dubio, wat doen mijn mede tweakers in dergelijke situaties? Of mijden jullie ze? Wat vinden jullie ervan als iemand jullie kind corrigeert?
Dat heb je prima gedaan. Jouw kind moest geholpen worden en dat is wat jij als ouder hebt gedaan, dat andere ouders gaan flippen 'want je komt aan hun kind' doet er verder niet toe. Als ze hadden opgelet op hun kind hadden ze dat kind zelf kunnen corrigeren (wat ze niet deden).

Ik denk juist dat dit 1 van de hoofdredenen is dat steeds meer jongeren (vergeleken met vroegah) daarom zo snel flippen, ze denken alles te mogen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

It takes a village to raise a child.

Dus ja, het is normaal en goed om af en toe andere kinderen te corrigeren waar nodig, en het is prima als andere mensen jouw kind corrigeren waar nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 13:13

Bob Popcorn

Plop!

MagniArtistique schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 07:36:
[...]

Die randzaken die ik noem zijn geen subjectieve waarnemingen maar redenen waarom niet X of Y. Waarom stapt de mijne niet gewoon achteruit? Omdat een groter en sterker kind zijn hoofd vast houdt. Waarom bleef ik niet met mama lief praten? Omdat die met een blikje redbull, een pakje peuken, 2 gouden oorbellen en haar 6 maanden zwangerschap mij deed vermoeden daar niet voor ontvankelijk te zijn.

Wat dit kind deed (met links vastpakken van het hoofd en terug forceren als ander het hoofd afwend) in combinatie met het slaan en ogen uitdrukken leek mij aangeleerd of afgekeken gedrag. Een kind dat per ongeluk iemand slaat of uit kinderlijk enthousiasme doet dat niet op die manier.
Nou, dan kan het topic dicht he, als je niet ontvankelijk bent voor tegengeluid :X

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• laurens0619
Nou ik heb in ieder geval geleerd dat de MoederMaffia dus ook aanwezig is onder Tweakers. :X
Een ouder aanspreken dat je zijn kind van 3 een corrigerende tik gaat geven omdat die loopt te irriteren met een wagentje 8)7

Ik denk dat dit topic beter een slotje kan krijgen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrizCroz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 13:08
laurens0619 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:02:
[...]

Dus los van de situatie is dit je stelling? Ben in het echt niet mee eens, zie ook post van @TomsDiner

Sommige kinderen zijn sociaal wat minder ver (of hebben bv Autisme of wat dan ook) en kunnen daardoor op die leeftijd die fouten onbedoeld maken. Die ouders ploeteren keihard om hun kind naar omstandigheden zo normaal mogelijk op te laten groeien en worden continu geconfronteerd met “makkelijke/gezonde kinderen” waar alles normaal gaat.
Die frustratie is er al en dan komt er een tweaker zich bemoeien met de opvoeding en stellen dat je als ouder gefaald hebt.

juist als de kinderen iets hebben zoals autisme of een beperking dan moeten de ouders juist hun kind in de gaten houden.
mijn zoon is autistisch en kan soms aanvallen hebben richting andere kinderen.
ik let altijd op mijn kind als wij op publieke plekken zijn en als hij iets doen dan ga ik in gesprek met de ouders van het ander kind en het uitleggen.

er zijn teveel ouders die geen ene moer doen om hun kind in toon te houden.
veel agressieve gedrag tonen en schijt hebben aan alles, en daar worden veel ouders moe van.
ik vermijd die plekken ook liever of het moet heel rustig zijn.

ouders zijn verantwoordelijk voor het gedrag van hun kinderen en 9 van de 10 keer heeft het betrekking op wat voor opvoeding ze thuis krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Laatst online: 08:33
Lastig hoor, ik heb het eens meegemaakt dat mijn oudste (destijds 1,5 jaar oud ) bij de KDV werd "gekeeld" door een jongen van 1 jaar ouder. Dat jongentje pakte hem letterlijk bij zijn keel met 2 handen zodat mijn zoon niet naar mij toe kon lopen, en ook hard. Gevolg was dat mijn zoon aan het huilen was terwijl hij naar mij toe wou lopen... Ik stond wel op het punt om naar binnen te lopen en in te grijpen. Gelukkig deed een begeleidster dat die daarvoor even afgeleid was door een andere situatie.

Het stomme is dit soort dingen zijn echt moment opnames en duren meestal maar <1 minuut. Je schikt ervan en je wil niet dat iemand jouw kind pijn doet op wat voor manier dan ook. Echter weten we allemaal dat ze hier weerbaarder van worden, en "onze" kinderen zullen ook wel eens kattenkwaad uithalen.

Volgens mij heb je netjes gehanteerd. En ja, stereotypes vertonen stereotypisch gedrag. Ik zie het inderdaad ook terug in kinderen van 2-3.

Ik denk ingrijpen wanneer je er de dag / dagen erna nog last van kan hebben. Ogen/scherpe voorwerpen bijvoorbeeld zou ik zelf ook gelijk ingrijpen. Anders kortstondig laten gaan en aankijken. Wat vooral helpt is er goed over hebben nadat dergelijke situaties zijn geweest. Met je eigen kind overigens, afhankelijk van de situatie / type ouders kan je ook het andere kind betrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door sbmuc op 01-07-2021 08:49 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• MagniArtistique
laurens0619 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:44:
Nou ik heb in ieder geval geleerd dat de MoederMaffia dus ook aanwezig is onder Tweakers. :X
Een ouder aanspreken dat je zijn kind van 3 een corrigerende tik gaat geven omdat die loopt te irriteren met een wagentje 8)7

Dat zijn toch van die types die hun eigen opvoedkundige keuzes als absolute waarheid door je strot proberen te drukken en als ze respijt krijgen heel hard roepen om een draadje dicht te gooien? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Grappig dat gedrag van tegenpartij gedetailleerd is in doen en laten en gedrag van eigen dochter enkel omschreven is als bemoeien. Dit in combinatie met de voor ingenomen toon van TS maakt mij nieuwsgierig wat er nou met bemoeien bedoelt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
CrizCroz schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:45:
[...]

juist als de kinderen iets hebben zoals autisme of een beperking dan moeten de ouders juist hun kind in de gaten houden.
mijn zoon is autistisch en kan soms aanvallen hebben richting andere kinderen.
ik let altijd op mijn kind als wij op publieke plekken zijn en als hij iets doen dan ga ik in gesprek met de ouders van het ander kind en het uitleggen.

er zijn teveel ouders die geen ene moer doen om hun kind in toon te houden.
veel agressieve gedrag tonen en schijt hebben aan alles, en daar worden veel ouders moe van.
ik vermijd die plekken ook liever of het moet heel rustig zijn.

ouders zijn verantwoordelijk voor het gedrag van hun kinderen en 9 van de 10 keer heeft het betrekking op wat voor opvoeding ze thuis krijgen.
Maar daar ben ik het 100% mee eens maar was mijn punt ook niet. Stelling van de TS was dat een kind van 2-3 dit zou moeten weten en dat je anders als ouder hebt gefaald in de opvoeding.
Dat vond ik wat kort door de bocht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik grijp enkel in bij onbekende kinderen als er fysiek geweld aan te pas komt of als een kind hard gepest wordt bijvoorbeeld. Oh ja, en als er dingen gesloopt worden maar dat zijn vaak al tieners.

Ik doe de ingreep met zo weinig mogelijk aanraking van mijn kant en zal ze dan wel vermanen en even kijken dat het andere kind veilig is. Tegen de ouders, als die in de buurt zijn, hou ik het bij de feiten zonder te oordelen over hoe zij hun kind opvoeden. Dat is meestal de manier die de zaken het minst laat escaleren.

Dat gezegd zijnde zou ik het ook zeker niet fijn vinden als iemand anders aan mijn kinderen komt. Mijn eerste reactie zou ook altijd opgewonden zijn maar ik sta wel open voor feedback en weet dat mijn kinderen zeker niet heilig zijn. Maar je weet dat als je aan een ander zijn kind komt dat je reactie kan verwachten.

Concreet voorbeeld: wij wonen rond een pleintje en daar spelen dus veel kinderen van alle leeftijden. Als mijn kinderen iets zouden doen dat niet door de beugel kan dan hoop ik dat iemand anders uit de wijk ze aanspreekt als ik er niet bij zou zijn. En dan even bij mij komt vertellen wat er gebeurd is als het ernstig was. Een beetje sociale controle kan geen kwaad op dat vlak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MagniArtistique
sbmuc schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:47:

Het stomme is dit soort dingen zijn echt moment opnames en duren meestal maar <1 minuut. Je schikt ervan en je wil niet dat iemand jouw kind pijn doet op wat voor manier dan ook. Echter weten we allemaal dat ze hier weerbaarder van worden, en "onze" kinderen zullen ook wel eens kattenkwaad uithalen.
Uiteraard, ik zie daar ook wel de pedagogische voordelen van. Had ie een klap gekregen of een duw dan had ik m na het uithuilen rustig uitgelegd dat hij andere ruziënde mensen beter met rust kan laten. (Nu trouwens ook gedaan).

Nee wat mij betreft hoort uit het klimrek lazeren en een keer een peer op je muil krijgen bij de levenservaringen. Maar dan wel met 2 ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Anoniem: 590973 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:02:
Grappig dat gedrag van tegenpartij gedetailleerd is in doen en laten en gedrag van eigen zoon enkel omschreven is als bemoeien. Dit in combinatie met de voor ingenomen toon van TS maakt mij nieuwsgierig wat er nou met bemoeien bedoelt wordt.
2 kinderen zijn aan het vechten. Mijn dreumes loopt er langs (is in dezelfde m2 aan het spelen) en gaat zich er tegenaan bemoeien. Als je het moet beschrijven lijkt het een beetje op een vrouw die tussen 2 vechtende mannen in probeert te komen? Wild gebarend, hoofd naar achter? Ik wil je best meer details geven maar de situatie is zoals hij is. Ik heb niet zo gek veel te winnen door daar over te liegen tegen vreemden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

In een overdekte speelhal; jongetje (laten we hem [MBR]jongetje 1[/] noemen) van 2-3 loopt ruzie te maken met ander meisje rond dezelfde leeftijd. Opvallend; het jongetje houdt met de linkerhand het hoofd van het meisje recht en geeft haar vervolgens een paar bitch slaps.

Ik was er relatief snel bij en besloot om de hand van [mbr]jongetje 1[/] naar beneden te duwen (niet pakken, krijg je dat gezeur weer). Wil vervolgens weglopen met mijn zoon, komen [mbr]papa en mama [/] eraan hollen, niet om hun bitchslappende en oog uitdrukkende zoon te corrigeren, maar om mij te verwijten ‘dat ik niet aan hun zoon hoef te zitten’.

Nu was dit ook wel een beetje het slag volk geweest dat als [mbr]papa x[/] erbij was geweest, we waarschijnlijk rollend door de ballenbak gingen met zijn tweeën. Enkel aanspreken had me waarschijnlijk hetzelfde gezeur opgeleverd en een kind zonder oog.
Of het resultaat "zonder oog was" ..klinkt nogal overdreven, dat gezegd ik was er niet bij lijkt me ook geen voer voor discussie.

IMHO de-escaleren van een fysieke situatie is altijd goed tussen kinderen of bij mensen die hun werk doen (hulpverleners bv) is altijd goed..
ligt aan de situatie bij voorkeur zou ik met woorden oplossen, respect gegeven = respect verdient ..

maar als iemand aan mijn kind zou zitten liggen dan word ik niet vrolijk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

MagniArtistique schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:11:
[...]

2 kinderen zijn aan het vechten. Mijn dreumes loopt er langs (is in dezelfde m2 aan het spelen) en gaat zich er tegenaan bemoeien. Als je het moet beschrijven lijkt het een beetje op een vrouw die tussen 2 vechtende mannen in probeert te komen? Wild gebarend, hoofd naar achter? Ik wil je best meer details geven maar de situatie is zoals hij is. Ik heb niet zo gek veel te winnen door daar over te liegen tegen vreemden.
Ik denk ook niet dat je liegt, het viel mij gewoon op. En uit eigen ervaring is eigen kind vaak heiliger dan de paus, vandaar :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Ja, lastige situaties dit. Ik probeer altijd zoveel mogelijk te vermijden. Dus inderdaad eigen kind weghalen en weglopen. Bij kinderen die dit doen horen ook vaak “bijzondere” ouders waar je niet mee in discussie wilt.

Oh ja, overdekte speelhallen vermijden natuurlijk. Dat zijn juist de plekken waar je dit soort volk tegen komt, dan zoek je het wel een beetje op dus. Er zijn plekken waar je niet naar toe moet gaan als je niet in dit soort situaties terecht wilt komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:00
MagniArtistique schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 07:36:
[...]
Waarom bleef ik niet met mama lief praten? Omdat die met een blikje redbull, een pakje peuken, 2 gouden oorbellen en haar 6 maanden zwangerschap mij deed vermoeden daar niet voor ontvankelijk te zijn.
Draadje kan dicht. OP heeft gelijk en goed gehandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Anoniem: 590973 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Ik denk ook niet dat je liegt, het viel mij gewoon op. En uit eigen ervaring is eigen kind vaak heiliger dan de paus, vandaar :P.
Oja de ‘mijn kind doet dat niet’ types. Die mensen die ook continu in discussie gaan met het KDV en de school. Nee wij hebben gezworen om onze kids niet a la de rubber tegel generatie op te voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Erapaz schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:29:

Oh ja, overdekte speelhallen vermijden natuurlijk. Dat zijn juist de plekken waar je dit soort volk tegen komt, dan zoek je het wel een beetje op dus. Er zijn plekken waar je niet naar toe moet gaan als je niet in dit soort situaties terecht wilt komen.
Je kan alles wel weg curling'en maar overal kan je wel in zulke situaties terecht komen. Vermijden vind ik geen optie, dan kan je nergens meer naar toe. Tuig heb je overal, ook in de andere bevolkingsgroepen om het maar even zo te benoemen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 01-07-2021 09:51 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
vhal schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:48:
[...]

Je kan alles wel weg curling'en maar overal kan je wel in zulke situaties terecht komen. Vermijden vind ik geen optie, dan kan je nergens meer naar toe. Tuig heb je in alle klassen, hoog of laag.
Zoals ik al eerder zei, kap eens met die stereotyperingen

[ Voor 31% gewijzigd door Outerspace op 02-07-2021 11:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 12:21
laurens0619 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:32:
Het is maar de vraag hoe het in deze situatie ging. Hopelijk heeft je kind nu wel geleerd dat hij zich beter niet kan bemoeien met 2 ruziende kinderen en hij geen partij in is. Persoonlijk denk ik dat die daar veels te jong voor is om dat te leren maar ik zou altijd een poging ondernemen.
Ik zou juist trots zijn op mijn zoontje dat hij opkomt voor iemand anders en weerstand bied tegen een "bully" (zover daar sprake van is op jonge leeftijd)

[ Voor 7% gewijzigd door CMos op 01-07-2021 09:54 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:41
Ik vind dat je het allemaal alsnog erg mild hebt aangepakt. Als ik een ander kind dusdanig eerst andere kinderen zie behandelen en daarna aan mijn kind begint dan zou ik deze zeker even stevig vastpakken en duidelijk maken dat dit ongewenst gedrag is.

Er is geen enkele omstandigheid te bedenken waarom je als ouder je kind niet zou duidelijk maken dat bepaald gedrag onwenselijk is. Als de ouder van het kind zelf dit niet ziet/doet dan doe ik dat zelf zodra mijn eigen kind betrokken raakt bij een dergelijke situatie.

Al die moderne kwakzalverij is naar mijn mening juist de oorzaak van de nodige problemen tegenwoordig. (En voordat iemand dat denkt: dat betekend uiteraard niet dat je een kind moet gaan mishandelen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
jessy100 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Draadje kan dicht. OP heeft gelijk en goed gehandeld.
Ja, maar niet om die reden. Wel vanwege de verschrikkelijke vooroordelen en generalisaties die ik hier van TS en anderen observeer. :X

Wel wat geleerd dat Ballorig is opgericht om tokkies te amuseren blijkbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 01-07-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 12:14
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 06:14:
Een kind is een spiegel van pa, ma en de rest van zijn dagelijkse omgeving. Weet je meteen hoe het er daar thuis aan toe gaat. Dat vastpakken en slaan is gewoon daar (of in de directe omgeving) geleerd. Dat heeft die kleine echt niet zelf bedacht.

Zie ik bij onze dochter, nu 4,5 jaar, ook. Ze kopiëren bijna alles (zelfs je woordkeuze). Nu zie je daar ineens ook invloeden van school bij komen. En daar zitten ook kinderen waarvoor "slaan" geen heel raar iets is. Dat mag jij als ouder dan weer uitleggen. Natuurlijk probeert school deze kinderen daarmee te helpen. Triest voor die kinderen hoor, want het is dus een uiting uit hun referentiekader en blijkbaar hoort dit daarbij.

Bij moeders helpt het vaak wel om hun Badr Hari goed in de spotlight te zetten. Zodra die het gevoel hebben dat de hele meute met verbazing naar het gedrag van hun kind kijkt, zijn ze zo weer weg.
Onze dochter heeft nog nooit ook maar iets meegekregen van slaan, ook niet op TV. Die zit mij toch af en toe slaan. Dat is haar manier van frustratie of boosheid af te weren. Ze is net de 2 voorbij, die weet niet hoe ze "netjes" moet omgaan met die nieuwe emoties, dat moet ze nog leren.
In brede zin ben ik het met je eens hoor, maar gezien de leeftijd van de kinderen in ts (<4 jaar zeker) is dat nog lang niet zo van toepassing.

Wat die tik betreft - ik heb zelf nooit de neiging gehad en ben het ook niet van plan. Nu is die van ons grotendeels heel lief, maar ik kan het me ook echt niet voorstellen gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:39
Inverted_World schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:49:
Haha. Heerlijke namen, ik stel me nu geen typetjes voor, gelukkig. :P
Pas maar op, de racismekaart wordt om minder getrokken.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 12:53
Ik zou in ieder geval niet met verwijten komen dat 'ze hun kind maar beter moeten opvoeden' want na 1 moment opname meteen al bepalen dat de opvoeding van dat kind niet kan deugen is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht.

Maar ik zou wel opkomen voor mijn dochter (ongeveer dezelfde leeftijd, word over anderhalve maand 2). Een kind van een jaar ouder is gewoon een stuk groter en sterker en hoewel kinderen daar ook van leren voor zichzelf op te komen is dat bij zulke leeftijdverschillen eigenlijk gewoon onbegonnen werk.

Als de ouders daarna naar me toe zouden komen om verhaal te halen zou ik me gewoon netjes verontschuldigen: "Sorry dat ik even moest ingrijpen, maar ik zag niet wie de ouders van dat jongetje waren dus heb ik zelf eventje gecorrigeerd zodat allebei onze kinderen daarna weer rustig verder konden spelen".
Als je dan geen verwijten gaat maken over opvoeding en wat al niet meer dan is de kans dat het uit de hand loopt gewoon een heel stuk kleiner.

Overigens weten kinderen van die leeftijd (2,3,4) prima wat goed en fout is, alleen als een kind boos is/word dan maakt dat op dat moment niet meer uit. De boosheid en agressie is dan wat telt en voor een kind is dan in principe bijna alles geoorloofd.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

RodeStabilo schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:55:
[...]

Ja, maar niet om die reden. Wel vanwege de verschrikkelijke vooroordelen en generalisaties die ik hier van TS en anderen observeer. :X

Wel wat geleerd dat Ballorig is opgericht om tokkies te amuseren blijkbaar.
Hier ook, stop eens met die vooroordelen en sterotypering

[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 02-07-2021 11:26 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 20:25
Ik vind dat je goed hebt gehandeld aangezien jouw eigen kind (of desnoods een ander kind) (relatief) gevaarlijk fysiek wordt belaagd. Naast dat het goed is voor de opvoeding van de aanvaller, zal deze er ook niets aan overhouden.

Wel is het zo dat de meeste kinderen al heel goed reageren als je ze fel toespreekt. M'n vrouw is juf, en die krijgt de meeste kinderen direct op de plaats puur door aanspreken. Een jong kind dat niet op een vreemde reageert is raar.

Maar dat soort ouders is inderdaad een probleem. Kinderen opvoeden is een maatschappelijk iets, daar hoort ook bij dat ze door anderen gecorrigeerd moeten worden. Dat werkt sowieso erg goed. Ik ben blij als anderen m'n kinderen aanspreken op wangedrag. Vreemde ogen dwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
CMos schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:52:
[...]

Ik zou juist trots zijn op mijn zoontje dat hij opkomt voor iemand anders en weerstand bied tegen een "bully" (zover daar sprake van is op jonge leeftijd)
Ik denk dat het aannemelijker is dat een kind van 1.5 nieuwsgierig is dan dat die opkomt voor de ander. Of zeg ik nu iets geks?

En dan nog, ik heb mijn kind geprobeerd te leren om de juf te halen als zoiets gebeurd en niet om zich er zelf mee te bemoeien. Maar dit is allemaal niet relevant, het kind is 1.5….

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 01-07-2021 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMos
  • Laatst online: 13-05 12:21
Ik denk niet dat het zo zwart wit is. Waarom kan het niet beide?

Hij is nieuwsgierig, gaat kijken en komt daarmee (onbedoeld) op voor een ander. Wat mij betreft nog steeds beter als "Hopelijk heeft je kind nu wel geleerd dat hij zich beter niet kan bemoeien met 2 ruziende kinderen"

De juf erbij halen is een goede oplossing maar dat zal in de praktijk misschien niet altijd mogelijk zijn. En is het dan nu nog te vroeg om al te leren voor zichzelf en anderen op te komen? (ik denk van niet)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:19

-tom-562

Oliesjeik

laurens0619 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:37:
[...]

Ik denk dat het aannemelijker is dat een kind van 1.5 nieuwsgierig is dan dat die opkomt voor de ander. Of zeg ik nu iets geks?

En dan nog, ik heb mijn kind geprobeerd te leren om de juf te halen als zoiets gebeurd en niet om zich er zelf mee te bemoeien. Maar dit is allemaal niet relevant, het kind is 1.5….
Kan mij ook niet voorstellen dat het iets anders zou zijn dan interesse hebben. En dan is het wss gewoon interesse in 2 kindjes die (in zijn ogen) aan het spelen zijn. Hier thuis loopt een dreumes van bijna 2 (nog 2 dagen :P) rond, die gaat naar ieder kindje toe die in zijn ogen aan het spelen is (als hij de kans krijgt). Die kent nog niet echt het verschil tussen pesten en spelen, en al helemal niet het concept 'voor iemand opkomen'.

Overigens, wat een vooroordelen in dit topic :r

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
CMos schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:51:
Ik denk niet dat het zo zwart wit is. Waarom kan het niet beide?

Hij is nieuwsgierig, gaat kijken en komt daarmee (onbedoeld) op voor een ander. Wat mij betreft nog steeds beter als "Hopelijk heeft je kind nu wel geleerd dat hij zich beter niet kan bemoeien met 2 ruziende kinderen"

De juf erbij halen is een goede oplossing maar dat zal in de praktijk misschien niet altijd mogelijk zijn. En is het dan nu nog te vroeg om al te leren voor zichzelf en anderen op te komen? (ik denk van niet)
Helemaal eens. Ik probeer altijd de ouders op te zoeken en af te stemmen of we ertussen springen of niet. Altijd ertussen leren ze niet van. Maar het kind is 1.5, die is gewoon nieuwschierig dus ja hij leert hiervan maar ik had mn eigen zoontje er ook op aangesproken om hem te leren om niet te bemoeien :) (wel beperkte zin bij een 1,5 jarige ;))

@MagniArtistique ik snap je knipoog opmerking niet helemaal maar dat ik een slotje voorstel is omdat het doel van dit topic ver te zoeken is en er nu alleen opvoedkundige meningen aan te pas komen.

Je kind zn ogen werden uitgedrukt en je bent ertussen gesprongen. Ja dat is volkomen logisch en de juiste actie. Je opvoedkundige sneer had ik achterwege gelaten maar ik snap heel goed dat je m uit emotie maakt in die situatie.

Maar wat wil je verder bespreken?

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 01-07-2021 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:02

Herman

FP ProMod
@MagniArtistique In dit topic vraag je je af of je juist gehandeld hebt, maar als er users daar kritische vragen over stellen dan schiet je in de verdediging.... Wat voor zin heeft dit topic dan? Of wil je alleen horen dat je het goed gedaan hebt?

In principe zou ik in elk geval van andermans kind afblijven. Tenzij het niet anders kan. Ook zou ik andermans kind niet berispen. Hoewel het lijkt alsof de gemiddelde ouder exponentieel slechter kan opvoeden dan vroeger, los je het probleem daarmee niet op. Gewoon je eigen kind uit de situatie halen en weglopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Herman op 01-07-2021 11:17 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:48
Nu heb ik zelf geen kinderen maar pas wel eens op een aantal kleine rakkers van familieleden. Mijden,
dat is ondoenlijk. Of houden we kinderen voor altijd weg van andere kinderen?

Het maakt mij niet uit wiens kind het is, wanneer een kind iemand anders op die manier slaat, schopt of een oog uitdrukt dan zal ik wel laten weten dat dit niet de bedoeling is en ze uit elkaar houden. Mochten hun ouders dat niet leuk vinden dan geef ik aan dat ze dan zelf eerder in hadden kunnen grijpen.

Ik denk niet dat corrigeren alleen vanuit de betreffende ouders hoeft te komen. Er zijn (of iig komen) altijd momenten waarop ouders er niet zijn, dat is geen vrijbrief om alles te kunnen doen en laten. Tenminste, dat herinner ik me van mijn kindertijd nog wel. En mijn ouders? Die spraken mij er dan op aan en niet degene die me "corrigeerde". Nu heb ik wel begrepen van een aantal leerkrachten om me heen dat die aanpak soms ver te zoeken is, hun kind is een engel en zal zo ook moeten worden behandeld.

En, ter volledigheid, ik grijp echt niet bij ieder hopje of stootje in. Maar er zijn grenzen en in mijn optiek is het prima om dat duidelijk te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:14
Ozzie schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:15:
Als de ouders daarna naar me toe zouden komen om verhaal te halen zou ik me gewoon netjes verontschuldigen: "Sorry dat ik even moest ingrijpen, maar ik zag niet wie de ouders van dat jongetje waren dus heb ik zelf eventje gecorrigeerd zodat allebei onze kinderen daarna weer rustig verder konden spelen".
Als je dan geen verwijten gaat maken over opvoeding en wat al niet meer dan is de kans dat het uit de hand loopt gewoon een heel stuk kleiner.
Wat @Ozzie zegt, zorgen dat de situatie stopt, verder zo min mogelijk doen en al helemaal niet de ouders een verwijt maken. Misschien zijn het inderdaad slechte opvoeders, misschien is er 'iets' met het kind aan de hand, je weet het niet.

Maar meer algemeen, volgens mij hebben hebben wij als 'volwassenen' een 'opvoedende verantwoordelijkheid' maar geen 'opvoedende taak'. Ik bedoel daarmee dat, wanneer je eens situatie ziet die, mogelijk, gevaarlijk is (kind doet een ander kind pijn, een peuter op een loopfietsje trekt een sprintje en schiet ineens vlak voor een aanstormende stadsbus de straat op, terwijl moeder met een kinderwagen tien meter achter het kind loopt) dan doe je iets om de situatie 'op te lossen'. Je kent het kind en / of de ouders niet dus het lijkt me dat opmerkingen over de opvoedkwaliteiten van ouders het beste achterwege kunnen blijven.

Verder lijkt het me wijs om je niet 'zomaar' te bemoeien met situaties waar ouders aanwezig zijn maar een situatie niet lijken te kunnen 'oplossen'. Hoe irritant dat ook voor je kan zijn, dreinende kinderen in het vliegtuig, een kind dat krijsend "IK WIL EEN SNOEPJE" achter je in de rij in de supermarkt staat. Ouders vinden dit, over het algemeen, ook geen prettige situatie en zitten écht niet op tips en commentaar over hun opvoedstijl te wachten. Ik heb zelf geen kinderen, maar kan mij wél voorstellen dat je als ouder op dit soort momenten niet echt openstaat voor, ongetwijfeld positief bedoelde, feedback van wildvreemden. En ja, kinderen kunnen vervelend zijn, als deze vervelende kinderen niet de jouwe zijn, prijs je dan gelukkig en wees een beetje lief voor de bijbehorende ouders... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-05 22:08
De sneer was misschien niet nodig geweest, maar dat bedenk je achteraf als je wat rustiger bent (vandaar ook de vraag neem ik aan). Het moment zelf is een freeze/fight/flight situatie en dan flap je er wel eens wat uit. Het helpt in zo'n situatie ook niet echt als je erg ad rem bent. Neem het jezelf niet kwalijk.

Peuters zijn ontoerekeningsvatbaar en normen verschillen. Mijn ervaring is dat ouders die niet ingrijpen vaak ook niet snappen wat het probleem is. Wat altijd werkt (en beter dan een bitse opmerking), is om aan de ouders te vragen of ze het normaal vinden wat hun kind doet. Dat vergt wat oefening maar geeft ook veel rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zelf eens een situatie meegemaakt waar een kind op een luchtkussen (zo'n afgebold ding op de grond) bewust andere kinderen wilde laten vallen door hard dichtbij de kleinere kinderen te springen, uiteraard met succes.

Kind was toch wat jaartjes ouder dan mijn kind (bijna twee) en heb ook gezegd dat die moest uitkijken (voor de andere kindjes uiteraard), waarna er door zijn moeder werd ingegrepen dat die dat niet moest doen en voorzichtig moest zijn bij andere kindjes. Zelf vind ik het dan vooral jammer dat er niet wordt ingegrepen vóór die tijd, maar de smartphone is tegenwoordig wel erg belangrijk.

Uiteraard niet helemaal een vergelijkbare situatie, maar feit is nou eenmaal dat er ouders zijn die echt niet goed opletten wat hun kind aan het doen is en ze daardoor ook niet op tijd kunnen corrigeren. Moet er overigens wel bij opmerken dat ik het ook lastig vind om te bepalen wanneer je je kind alleen in een speelhal laat gaan, maar mijn kind van 3 wil me graag mee hebben :)

Reviews

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:04

Sharky

Skamn Dippy!

En vergeet ook niet dat etterig gedrag prima een momentopname kan zijn. Ik probeer mijn kinderen sociaal op te voeden en te voorkomen dat ze een overlast zijn voor anderen. Mijn zoon (nu 8 ) is gewoon bijdehand en een druktemaker, z'n karakter kan ik niet veranderen. Ik weet zeker dat er mensen zijn die hem op momenten vervelend vinden, maar we doen onze uiterste best om hem bewust te maken van z'n eigen gedrag en ik denk niet dat wij te typeren zijn als tokkkiegezin.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
laurens0619 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:04:
[...]

Helemaal eens. Ik probeer altijd de ouders op te zoeken en af te stemmen of we ertussen springen of niet. Altijd ertussen leren ze niet van. Maar het kind is 1.5, die is gewoon nieuwschierig dus ja hij leert hiervan maar ik had mn eigen zoontje er ook op aangesproken om hem te leren om niet te bemoeien :) (wel beperkte zin bij een 1,5 jarige ;))

@MagniArtistique ik snap je knipoog opmerking niet helemaal maar dat ik een slotje voorstel is omdat het doel van dit topic ver te zoeken is en er nu alleen opvoedkundige meningen aan te pas komen.

Je kind zn ogen werden uitgedrukt en je bent ertussen gesprongen. Ja dat is volkomen logisch en de juiste actie. Je opvoedkundige sneer had ik achterwege gelaten maar ik snap heel goed dat je m uit emotie maakt in die situatie.

Maar wat wil je verder bespreken?
Ik ben niet op zoek naar bevestiging. Ik ben als versbakken ouder nieuwsgierig naar wat andere ouders zouden doen en wil daar lering uit trekken. Tot nu toe zie je veel meningen voorbij komen. Leuk toch een keer een pedagogische discussie?

Anderen snapten die knipoog wel 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:00

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heerlijk topic dit. Ik kom er meestal mondeling wel mee weg, als ik iets zie en mijn lage vaderlijke stem (8)) opzet en het volume iets opschroef.

Meestal is een "Zullen we het gezellig houden jongens/meiden?" en het is weer klaar. Is dat niet genoeg en het blijft herhaaldelijk gedrag, dan probeer ik het constructief te benaderen. Blijft het daarna doorgaan, dan in een schoolsituatie is het rechtstreeks door naar de directeur/directie, in andere situatie kan dit zijn naar de ouders.

Volgende keer dat ik de jongen/meid weer zie, dan doe ik normaal tegen ze en maak vaak even contact dmv een ijsbreker (grapje, duimpje omhoog). Vaak hebben ze wel respect daarvoor en zie je ze ook anders gedragen bij jou in de buurt.

* Falcon heeft veel leiding gegeven aan jeugd van 12 t/m 15 jaar .. leer je veel van, ook over jezelf.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
MagniArtistique schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:47:
[...]

Ik ben niet op zoek naar bevestiging. Ik ben als versbakken ouder nieuwsgierig naar wat andere ouders zouden doen en wil daar lering uit trekken. Tot nu toe zie je veel meningen voorbij komen. Leuk toch een keer een pedagogische discussie?

Anderen snapten die knipoog wel 😉
Dat zeg je wel maar maar ik zie je toch eerder (aanvallend) verdedigen...
Maar de discussie, Iedereen was er tussen gesprongen maar niet iedereen had die sneer achteraf gemaakt. Dat laatste is dan de lering denk ik.

Dan mijn mening:
"het is de toon die de muziek maakt"

- Ga niet (onbekende) mensen op die manier aanspreken over de opvoeding van zijn kind. Heeft 0 zin en komt alleen bijdehand over.
- Spreek niet mensen aan met een knipoog in de derde persoonsvorm maar zeg iets als je iets wil zeggen. Weg knipogen komt wat laf over ;) (pun intended)

Je kunt er best wat van zeggen, als je denkt dat de andere kant ervoor open staat, maar doe dit dan op een constructieve manier.

Je bent niet uniek hoor, veel ouders (including me) denken zo vaak wat over de opvoeding van andere. Je gaat je alleen beseffen dat je nooit het hele verhaal kent (including aannames en vooroordelen) en je gaat uiteindelijk leren die mening voor je te houden of te delen met je relatie. Tenminste, zo is dat bij mij gegaan.

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 01-07-2021 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Duidelijk aanpakken die kleine !!
oa stevig bij bovenarm pakken en zelf door de knieën gaan, en zeggen ' Dat doen we hier niet Jantje..'

Ik heb daar totaal geen moeite mee. Sommige mensen kunnen hun kinderen niet opvoeden helaas !
Dat soort volk ben ik ook snel klaar mee trouwens, maar goed. Ik ben zelf krachtsporter en straal wel wat uit tegenover 'ouders' .

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Hackus schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:05:
[...]
oa stevig bij bovenarm pakken en zelf door de knieën gaan, en zeggen ' Dat doen we hier niet Jantje..'

Ik heb daar totaal geen moeite mee. Sommige mensen kunnen hun kinderen niet opvoeden helaas !
Dat soort volk ben ik ook snel klaar mee trouwens, maar goed. Ik ben zelf krachtsporter en straal wel wat uit tegenover 'ouders' .
Wat exact straal je dan uit? :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

vhal schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:28:
[...]

Wat exact straal je dan uit? :+
Gezag, autoriteit want dat is niet goed?

[ Voor 9% gewijzigd door pizzacabonara op 01-07-2021 15:47 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
Hackus schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:05:
[...]

...en dat zou ik dus ab-so-luut niet doen. Als eerste kan Jantje, terwijl je hem vastpakt een rare beweging maken en zichzelf hierdoor pijn doen, maar goed, dat komt dan wél omdat die vreemde meneer hem vastpakte. Ten tweede, ineens vastgepakt worden door een vreemde meneer die zijn gezicht vlak voor je brengt en iets tegen je zegt, kan vrij bedreigend zijn voor een kind. Tot slot, ik weet toevallig dat de vader van Jantje niet zo'n beste dag heeft vandaag, een man van weinig woorden is, van mening is dat vreemden "met hun potuh van mijn Jantje af motte blijfe" én in zijn vrije tijd de opleiding tot ninja met goed gevolg heeft afgerond.

Nee, ik zou 'vreemde' kinderen niet vastpakken, echt alleen maar als ze anders onder de aanstormende stadsbus terechtkomen. Je weet niet hoe het kind hierop reageert, je weet niet wat de bijbehorende ouder hiervan vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bernard038 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:50:
[...]

...en dat zou ik dus ab-so-luut niet doen. Als eerste kan Jantje, terwijl je hem vastpakt een rare beweging maken en zichzelf hierdoor pijn doen, maar goed, dat komt dan wél omdat die vreemde meneer hem vastpakte. Ten tweede, ineens vastgepakt worden door een vreemde meneer die zijn gezicht vlak voor je brengt en iets tegen je zegt, kan vrij bedreigend zijn voor een kind. Tot slot, ik weet toevallig dat de vader van Jantje niet zo'n beste dag heeft vandaag, een man van weinig woorden is, van mening is dat vreemden "met hun potuh van mijn Jantje af motte blijfe" én in zijn vrije tijd de opleiding tot ninja met goed gevolg heeft afgerond.

Nee, ik zou 'vreemde' kinderen niet vastpakken, echt alleen maar als ze anders onder de aanstormende stadsbus terechtkomen. Je weet niet hoe het kind hierop reageert, je weet niet wat de bijbehorende ouder hiervan vindt.
Nooit problemen mee ervaren, en ik ben de jongste niet meer :)
(ook niet in grote NL'se en Duitse steden)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Hackus schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:54:
[...]

Nooit problemen mee ervaren, en ik ben de jongste niet meer :)
(ook niet in grote NL'se en Duitse steden)
Weet je zeker dat dit komt omdat men onder de indruk is van je fysieke verschijning? Of heeft men eerbied voor je grijze haren?? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:10
bernard038 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:50:
[...]
Dit valt bij mij onder het mom van, heej daar zijn ze prullenbakken om aan het schoppen, zeg er maar niks van dadelijk vallen ze mij aan.

Of, daar word een vrouw verkracht, jah loop maar door dadelijk heb ik een mes te pakken.

Ook wij moeten verantwoordelijkheid nemen voor onze samenleving, die samenleving zijn wij samen.
De laatste keer dat ik een kind vastgepakt had, kwam moeders langs om mij te bedanken, want anders had mevrouw het zelf gedaan als ze er bij aanwezig was.

En laat dat laatste nu toch altijd het probleem zijn op het moment dat jij iemand anders zijn kind moet aanspreken. Gebrek aan toezicht, en dan moet je ook niet piepen als een ander jou rotzooi opruimt.

Komt vader en moeders schreeuwend aanzetten, bij normaal handelen zoals een bovenarm vastpakken om iets te de-escaleren. Dan heeft dat 100% zeker te weten met opvoeding te maken (van de ouders welteverstaan), als dialoog aangaan al een stap te ver is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bernard038 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:42:
[...]

Weet je zeker dat dit komt omdat men onder de indruk is van je fysieke verschijning? Of heeft men eerbied voor je grijze haren?? ;)
Een goed oplettend (groot) ouder, gaat niet met zijn smartphone klooien, en laat niet een kleine van 1.5j die net kan lopen zijn gang gaan. Verder acteer je naar de situatie die zich voordoet. ben nog niet grijs, paar haartjes maar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
ik zou beginnen met corrigeren zonder aan te raken.
mijn kind weghalen uit de situatie en praten. als dat niet lukt zonder het kind aan te raken is dat prima.
verder zie ik geen reden om een kind aan te raken.

ook vind ik iets zeggen van de opvoeding echt niet nodig het is een momentopname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
Ja, sowieso nooit andermans kinderen aanraken, alleen als het echt niet anders kan (loopt de straat op etc.). Je kunt prima je eigen kind weghalen zonder het andere kind vast te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

laurens0619 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:44:

Je doelt op mij. Ik had er al 3 keer iets van gezegd. Verder had ik die tik nooit gegeven, maar was het meer bedoeld om die loedermoeder te triggeren. Het ging overigens verder dan irriteren, ik had slippers aan en bij thuiskomst had ik 2 blauwe plekken (elke hiel 1).

Moedermaffia verhaalt gaat ook niet op want ik was toen nog kinderloos en man (dat laatste ben ik nog steeds).

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 01-07-2021 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Palthe

T-Forever schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:41:
[...]

Dit valt bij mij onder het mom van, heej daar zijn ze prullenbakken om aan het schoppen, zeg er maar niks van dadelijk vallen ze mij aan.

Of, daar word een vrouw verkracht, jah loop maar door dadelijk heb ik een mes te pakken.

Ook wij moeten verantwoordelijkheid nemen voor onze samenleving, die samenleving zijn wij samen.
De laatste keer dat ik een kind vastgepakt had, kwam moeders langs om mij te bedanken, want anders had mevrouw het zelf gedaan als ze er bij aanwezig was.

En laat dat laatste nu toch altijd het probleem zijn op het moment dat jij iemand anders zijn kind moet aanspreken. Gebrek aan toezicht, en dan moet je ook niet piepen als een ander jou rotzooi opruimt.

Komt vader en moeders schreeuwend aanzetten, bij normaal handelen zoals een bovenarm vastpakken om iets te de-escaleren. Dan heeft dat 100% zeker te weten met opvoeding te maken (van de ouders welteverstaan), als dialoog aangaan al een stap te ver is.
Nuance, nuance. Je hebt het over “altijd”, “normaal handelen” en “100%”. Je vergelijkt andermans kind niet lijfelijk willen corrigeren met het niet willen ingrijpen bij een verkrachting. Lees je eigen post nou nog eens door en vraag jezelf af wat je nou eigenlijk probeert te zeggen, want ik krijg het er niet echt uit behalve dat je ergens boos over lijkt te zijn gezien je toonzetting.
Anyway, in de praktijk denk ik dat het neer komt op de context van de situatie of je wel of niet iets kan doen met lijfelijk corrigeren van een ander kind (en van een volwassene for that matter). Ik zou het zelf proberen te vermijden en dat heeft niets te maken met het wel of geen macho zijn of gebrek aan testosteron, maar meer dat ik zou proberen te denken vanuit het kind en hoe ik de situatie kan oplossen voor beide partijen zonder daarbij juist een slecht voorbeeld te geven.
Het (andere) kind is misschien wel letterlijk het kind van de rekening als de ouders daadwerkelijk niet in staat zijn om het kind correct (wat is correct en wie bepaalt dat, trouwens?) op te voeden en dan heeft een fysieke corrigerende actie naar mijn mening ook weinig zin. Het zal dan een herkenbaar patroon kunnen zijn voor het kind en het zou kunnen denken dat dit een normale manier is om geschillen op te lossen, juist een averechts effect wat je denkt te bereiken met het wel even beter willen opvoeden dan de ouders.

En om jou even te spiegelen in je vergelijkingen en hoe je relateert aan de samenleving: je kunt het ook omdraaien, wat voor flut ouder zou ik zijn als ik (zonder de context te weten) niet wat zou zeggen van een andere vent die met zijn tengels aan mijn kind zit??
Context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
Palthe schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:34:
[...]

Nuance, nuance. Je hebt het over “altijd”, “normaal handelen” en “100%”. Je vergelijkt andermans kind niet lijfelijk willen corrigeren met het niet willen ingrijpen bij een verkrachting. Lees je eigen post nou nog eens door en vraag jezelf af wat je nou eigenlijk probeert te zeggen, want ik krijg het er niet echt uit behalve dat je ergens boos over lijkt te zijn gezien je toonzetting.
Anyway, in de praktijk denk ik dat het neer komt op de context van de situatie of je wel of niet iets kan doen met lijfelijk corrigeren van een ander kind (en van een volwassene for that matter). Ik zou het zelf proberen te vermijden en dat heeft niets te maken met het wel of geen macho zijn of gebrek aan testosteron, maar meer dat ik zou proberen te denken vanuit het kind en hoe ik de situatie kan oplossen voor beide partijen zonder daarbij juist een slecht voorbeeld te geven.
Het (andere) kind is misschien wel letterlijk het kind van de rekening als de ouders daadwerkelijk niet in staat zijn om het kind correct (wat is correct en wie bepaalt dat, trouwens?) op te voeden en dan heeft een fysieke corrigerende actie naar mijn mening ook weinig zin. Het zal dan een herkenbaar patroon kunnen zijn voor het kind en het zou kunnen denken dat dit een normale manier is om geschillen op te lossen, juist een averechts effect wat je denkt te bereiken met het wel even beter willen opvoeden dan de ouders.

En om jou even te spiegelen in je vergelijkingen en hoe je relateert aan de samenleving: je kunt het ook omdraaien, wat voor flut ouder zou ik zijn als ik (zonder de context te weten) niet wat zou zeggen van een andere vent die met zijn tengels aan mijn kind zit??
Context.
Jah en natuurlijk is zoals bij elk onderwerp het niet zwart of wit maar grijs. Je gaat niet zo maar aan een ander kind zitten 8)7 het is dan ook niet slechts fysieke corrigerende actie, maar een actie om erger te voorkomen, en dat mag best. Ook volwassenen mogen wat meer nuance hebben... Hier zijn vooral reacties van ik zal NOOIT aan een andermans kind zitten. Die mensen hebben geen gevaarlijke situaties meegemaakt.

Ooit met ZMOK kinderen gewerkt? Dan gaat netjes vragen vaak geen bal uitmaken.
Met jullie redenatie zou je een kind die zijn hoofd tegen de muur tot bloedens toe staat te slaan lekker zijn gang laten gaan. Want het is een andermans kind.

En jij zou een flut ouder zijn als je gelijk begint te krijsen ipv de dialoog aan te gaan.
Vastpakken is heel wat anders dan mishandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

T-Forever schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:50:
[...]

Jah en natuurlijk is zoals bij elk onderwerp het niet zwart of wit maar grijs. Je gaat niet zo maar aan een ander kind zitten 8)7 het is dan ook niet slechts fysieke corrigerende actie, maar een actie om erger te voorkomen, en dat mag best. Ook volwassenen mogen wat meer nuance hebben... Hier zijn vooral reacties van ik zal NOOIT aan een andermans kind zitten. Die mensen hebben geen gevaarlijke situaties meegemaakt.

Ooit met ZMOK kinderen gewerkt? Dan gaat netjes vragen vaak geen bal uitmaken.
Met jullie redenatie zou je een kind die zijn hoofd tegen de muur tot bloedens toe staat te slaan lekker zijn gang laten gaan. Want het is een andermans kind.

En jij zou een flut ouder zijn als je gelijk begint te krijsen ipv de dialoog aan te gaan.
Vastpakken is heel wat anders dan mishandeling.
Je bent nu alweer heel heftig aan het reageren terwijl ik juist aangeef dat ik denk dat het in de nuance ligt en context belangrijk is. Vervolgens bevestig je dit maar begint daarna meteen weer met “NOOIT” en kinderen die zichzelf tot bloedens toe wat aandoen en dat “jullie” daar niets aan zouden doen.
Ik krijg nogmaals de indruk dat er erg veel woede in je zit of dat je iets heftigs hebt meegemaakt wat hiermee te maken heeft, maar echt een fijne discussie is dit zo niet. Niemand heeft ook beweerd dat vastpakken mishandeling is. Ik heb geen ervaring met ZMOK nee, ik heb diep respect voor mensen die daar mee om kunnen gaan, maar ook daar zal wellicht gelden dat fysiek ingrijpen niet altijd de oplossing hoeft te zijn. En er zijn situaties te bedenken dat dit wel zo is, maar zoals je zelf al aangeeft is het een grijs gebied. Lastig om voor een ander te bepalen ook, dus ik heb eigenlijk niet echt een mening over de situatie van TS omdat ik daar simpelweg niet bij was en er vast 2 kanten aan dat verhaal hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
Palthe schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:03:
[...]

Je bent nu alweer heel heftig aan het reageren terwijl ik juist aangeef dat ik denk dat het in de nuance ligt en context belangrijk is. Vervolgens bevestig je dit maar begint daarna meteen weer met “NOOIT” en kinderen die zichzelf tot bloedens toe wat aandoen en dat “jullie” daar niets aan zouden doen.
Ik krijg nogmaals de indruk dat er erg veel woede in je zit of dat je iets heftigs hebt meegemaakt wat hiermee te maken heeft, maar echt een fijne discussie is dit zo niet. Niemand heeft ook beweerd dat vastpakken mishandeling is. Ik heb geen ervaring met ZMOK nee, ik heb diep respect voor mensen die daar mee om kunnen gaan, maar ook daar zal wellicht gelden dat fysiek ingrijpen niet altijd de oplossing hoeft te zijn. En er zijn situaties te bedenken dat dit wel zo is, maar zoals je zelf al aangeeft is het een grijs gebied. Lastig om voor een ander te bepalen ook, dus ik heb eigenlijk niet echt een mening over de situatie van TS omdat ik daar simpelweg niet bij was en er vast 2 kanten aan dat verhaal hebben gezeten.
Ik vind het vrij vervelend dat u nu alweer op de man aan het spelen bent, ik ben niet boos en er zit ook geen woede, u beticht mij van geen nuance toe te passen terwijl u dat zelf ook niet doet.

Ik probeer slechts voorbeelden te geven uit eigen ervaring waarom het nooit argument nergens op slaat, en dat er dus wel degelijk situaties zijn waar dat kan en of wenselijk is.

en dan komt u af met 'Ja maar nuance toepassen' 8)7 u ziet zelf dingen bij mij die er niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

T-Forever schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:11:
[...]

Ik vind het vrij vervelend dat u nu alweer op de man aan het spelen bent, ik ben niet boos en er zit ook geen woede, u beticht mij van geen nuance toe te passen terwijl u dat zelf ook niet doet.

Ik probeer slechts voorbeelden te geven uit eigen ervaring waarom het nooit argument nergens op slaat, en dat er dus wel degelijk situaties zijn waar dat kan en of wenselijk is.

en dan komt u af met 'Ja maar nuance toepassen' 8)7 u ziet zelf dingen bij mij die er niet zijn.
We zijn het met elkaar eens dat het nooit argument nergens op slaat.

Voor de rest kan ik me totaal niet vinden in je reactie(s) en denkwijze. Lekker makkelijk, iemands reactie compleet uit zijn verband trekken en vergelijken bij niet ingrijpen bij verkrachtingen. Vervolgens mijn reactie vergelijken met niet ingrijpen bij een kind wat zichzelf wat aandoet en dan reageren met dat je het vervelend vindt om daar op aangesproken te worden. Ironisch ook, aangezien jezelf begint over dat je in een samenleving best een actieve rol mag spelen. Behalve als het gaat over jou. Right.
Ik stel voor dat we de discussie staken, wij gaan elkaar hierin toch niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
Palthe schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:23:
[...]

We zijn het met elkaar eens dat het nooit argument nergens op slaat.

Voor de rest kan ik me totaal niet vinden in je reactie(s) en denkwijze. Lekker makkelijk, iemands reactie compleet uit zijn verband trekken en vergelijken bij niet ingrijpen bij verkrachtingen. Vervolgens mijn reactie vergelijken met niet ingrijpen bij een kind wat zichzelf wat aandoet en dan reageren met dat je het vervelend vindt om daar op aangesproken te worden. Ironisch ook, aangezien jezelf begint over dat je in een samenleving best een actieve rol mag spelen. Behalve als het gaat over jou. Right.
Ik stel voor dat we de discussie staken, wij gaan elkaar hierin toch niet meer vinden.
U valt nu over het woordje verkrachting, het ging niet om de 'verkrachting' maar om het feit dat mensen als struisvogels hun verantwoordelijkheid ontlopen omdat ze bang zijn dat er consequenties aan vast kunnen zitten.

In plaats van aan namens te maken moet u vragen stellen, dat is dialoog, u valt aan als in een discussie.

Wat heeft mij betichten van dat ik boos ben en er woede in mij zit nu ook maar iets met dit onderwerp te maken? En dan mag ik het niet vervelend vinden dat u iets compleets irrelevant bij dit onderwerp betrekt, en dat is dan zogenaamd ironisch. :+

Hou het gewoon lekker bij het onderwerp. Andersmans kind corrigeren, je er zijn situaties waar dat kan, en alles is grijs. klaar........

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:07

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Er is een verschil tussen per ongeluk je vinger in iemand zijn oog stoppen, en iemand's hoofd vastpakken en vervolgens specifiek je vinger in iemand zijn oog stoppen terwijl je dat hoofd tegenhoudt als de ander poogt weg te draaien. Daar maakt het niks uit of je een kind van 3 bent of een volwassenen persoon van 40, of autistisch, of geestelijk gehandicapt.

Overigens gok ik er op dat het jochie van 3 uit de beginpost die methode ofwel van films heeft, ofwel van papalief als die zijn lieve I***** (naam gecensureerd want anders beledigen we asocialen :P ) weer eens aan het mishandelen is. In elk geval niet iets dat je doet na het maar 1 keertje te hebben gezien... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Amphiebietje schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 06:57:
[...]

Er is een verschil tussen per ongeluk je vinger in iemand zijn oog stoppen, en iemand's hoofd vastpakken en vervolgens specifiek je vinger in iemand zijn oog stoppen terwijl je dat hoofd tegenhoudt als de ander poogt weg te draaien. Daar maakt het niks uit of je een kind van 3 bent of een volwassenen persoon van 40, of autistisch, of geestelijk gehandicapt.

Overigens gok ik er op dat het jochie van 3 uit de beginpost die methode ofwel van films heeft, ofwel van papalief als die zijn lieve I***** (naam gecensureerd want anders beledigen we asocialen :P ) weer eens aan het mishandelen is. In elk geval niet iets dat je doet na het maar 1 keertje te hebben gezien... :X
Mijn post ging over een stelling van de ts en niet de situatie. Zie eerste zin
Want voor de rest uiteraard eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-05 18:30
Hier in de straat heb je ook een paar etterbakjes wonen die graag de baas over andere kinderen willen spelen en zelfs "geweld" gebruiken om "respect" te krijgen..

Mijn zoontje noemt ze "stoertjes", maar het zijn imo de grootste sukkels van de straat.. (incl ouders :) )..

Elk jaar proberen ze het opnieuw, en telkens zijn mijn kinderen het target, tot ik een keer zei, mep maar gewoon terug, en mijn zoontje is aardig sterk..

Ik hoorde toen gejank en 5 minuten later had ik die ouders aan de deur staan met de dringende vraag waar mijn zoontje wel niet mee bezig was..

Situatie haarfijn uitgelegd en na nog wat dreigende taal van de ouders heel erg kenbaar gemaakt dat ik hier niet van gediend ben en dat ze hun kinderen zelf eens in het oog moeten houden..

Op school leren ze netjes "stop hou op" te zeggen, maar af en toe mogen mijn kinderen best terug slaan als ze niet ophouden..
Ze mogen niet van mij beginnen, maarzichzelf verbaal/fysiek verdedigen moedig ik alleen maar aan.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
pizzacabonara schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:34:
NederlandEnschede is een tokkieparadijs an sich.
Fixed that for you. Het zijn geen specifieke steden die slecht zijn, het is overal slecht. Heel slecht zelfs. Wij zien het ook, na 6 maanden weer in Nederland. Wij mijden alle speelplekken die niet vrijwel leeg zijn. Ik laat mijn kinderen ook niet alleen op straat spelen in Nederland, niet alleen vanwege het gebrek aan omgangsnormen, tussen kinderen onderling al, maar ook vanwege de tokkies op scooters en import die in BMWs rond scheurt.

Wij zien nu hetzelfde op school, er zijn conflicten waar onze kinderen betrokken bij zijn. De leerkracht doet er niks aan, dus gaan wij ons er mee bemoeien met een vriendelijk bericht met een verzoek om met de betrokken kinderen te gaan praten. Dat wordt volledig genegeerd. Vervolgens een verbale confrontatie tussen ons en de leerkracht waardoor die zich aangevallen voelt maar waarbij beetje bij beetje uit komt dat dat andere kind waar onze zoon over klaagt toch wel problematisch is. Uiteindelijk ziet ze ons nu als de schuldigen en voelt ze zich aangevallen maar ze ziet niet in haar onwil met de kinderen wil praten als ze ruzie hebben het eigenlijke probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
T-Forever schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:41:
[...]

Wacht even... Volgens mij gaat het in dit topic over het corrigeren van een peuter en niét over het het stoppen van vandalisme of een zedenmisdrijf, dat is nogal de ander kant van het spectrum. Je maakt een vergelijking die nergens op slaat. Een peuter pak je héél anders aan dan een puber / adolescent of een volwassene. Bij een kind van 2 á 3 jaar (zoals in de TS) is het geweten nog niet goed ontwikkeld, een kind wéét misschien nog niet dat het fout zit. Het is heel goed mogelijk dat de bitchslappende peuter alleen maar de oorzaak (slaan) en het gevolg (huilen) ziet, maar nog niet 'bedenkt' dat het andere kind huilt omdat het pijn heeft (en dat dit niet leuk is). Als je de situatie dan stopt (wat iedere volwassene 'behoort' te doen) moet je wél de 'belangen' van beide kinderen in het oog houden. Ik ben nog geen (vreemde) peuter tegengekomen die niet reageerde op een volwassene die plots voor hem / haar stond en een duidelijke 'stop-instructie' (iets als: "Hé! Slaan mag niet, nú stoppen") gaf. Daarvoor hoef je een kind niet (stevig) beet te pakken.

Oudere kinderen en volwassenen pak je anders aan, pubers die met prullenbakken gooien krijgen van mij een andere aanpak, om nog maar te zwijgen van een viespeuk die zich aan een ander vergrijpt.

Maar iemand aanraken, vastpakken of verdergaande fysieke handelingen zal ik alleen maar inzetten als er écht geen enkele andere mogelijkheid is, vooral omdat ik geen zin heb om een ander te 'slopen' omdat ik de ander te lomp aanpak. Ik heb geen CFB-training gevolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

gold_dust schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:24:
[...]

Fixed that for you. Het zijn geen specifieke steden die slecht zijn, het is overal slecht. Heel slecht zelfs. Wij zien het ook, na 6 maanden weer in Nederland. Wij mijden alle speelplekken die niet vrijwel leeg zijn. Ik laat mijn kinderen ook niet alleen op straat spelen in Nederland, niet alleen vanwege het gebrek aan omgangsnormen, tussen kinderen onderling al, maar ook vanwege de tokkies op scooters en import die in BMWs rond scheurt.
Ik denk dat het nog steeds aan de wijk en de regio ligt. Ik woon in de provincie in een groot dorp/kleine stad en de wijk waar ik woon is het best veilig hoor. Er gebeurt echt wel wat, maar mijn kinderen gingen vanaf dat ze een jaar of 4 waren zonder toezicht naar buiten (wel met (oudere) vriendjes) en dat gaat prima.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:19

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Fixed that for you. Het zijn geen specifieke steden die slecht zijn, het is overal slecht. Heel slecht zelfs. Wij zien het ook, na 6 maanden weer in Nederland. Wij mijden alle speelplekken die niet vrijwel leeg zijn. Ik laat mijn kinderen ook niet alleen op straat spelen in Nederland een stad, niet alleen vanwege het gebrek aan omgangsnormen, tussen kinderen onderling al, maar ook vanwege de tokkies op scooters en import die in BMWs rond scheurt.

Wij zien nu hetzelfde op school, er zijn conflicten waar onze kinderen betrokken bij zijn. De leerkracht doet er niks aan, dus gaan wij ons er mee bemoeien met een vriendelijk bericht met een verzoek om met de betrokken kinderen te gaan praten. Dat wordt volledig genegeerd. Vervolgens een verbale confrontatie tussen ons en de leerkracht waardoor die zich aangevallen voelt maar waarbij beetje bij beetje uit komt dat dat andere kind waar onze zoon over klaagt toch wel problematisch is. Uiteindelijk ziet ze ons nu als de schuldigen en voelt ze zich aangevallen maar ze ziet niet in haar onwil met de kinderen wil praten als ze ruzie hebben het eigenlijke probleem is.
Fixed that for you.
Leuk joh, in een stad wonen. Ooh alles is zo lekker dichtbij. En je kan je kind niet eens op straat laten spelen, en je wilt ze alleen maar op lege speelplaatsen laten spelen. Echt leuk joh.
Hier in het dorp spelen kindjes vanaf een jaar of 5 (met oudere kinderen evt.) gewoon op straat/in het dorp. M'n zoontje is nu nog te jong (bijna 2), maar ik verwacht dat ik die over 2 jaar gewoon hier lekker in de straat kan laten spelen met de kinderen van de overburen (een jaartje ouder, en een jaartje jonger) zonder al te veel toezicht.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:03
-tom-562 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:53:
[...]

Fixed that for you.
Leuk joh, in een stad wonen. Ooh alles is zo lekker dichtbij. En je kan je kind niet eens op straat laten spelen, en je wilt ze alleen maar op lege speelplaatsen laten spelen. Echt leuk joh.
Hier in het dorp spelen kindjes vanaf een jaar of 5 (met oudere kinderen evt.) gewoon op straat/in het dorp. M'n zoontje is nu nog te jong (bijna 2), maar ik verwacht dat ik die over 2 jaar gewoon hier lekker in de straat kan laten spelen met de kinderen van de overburen (een jaartje ouder, en een jaartje jonger) zonder al te veel toezicht.
Maak het geen dorp VS stad aub. Ook in steden zijn er gewoon wijken waar het wel allemaal kan. En in dorpen stukken waar je liever niet komt met kinderen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Ik erger mij dood aan ouders die hun hellspawn niet corrigeren.

Uit de oude doos: Voor Corona stond ik in de rij in de supermarkt en een kind van een jaar of 5 stond mij letterlijk tegen de schenen te stoppen. De moeder stond erbij en keek snel weg toen ik haar aankeek. Toen ik haar aansprak zei ze halfslachtig wat tegen het kind dat zich er niets van aantrok en vrolijk verder schopte. Nog een keer vriendelijk verzocht of moeder haar kind tot orde kon roepen werd genegeerd. En er werd niet zachtjes geschopt, had de volgende dag blauwe plekken op mijn been!

Ik heb toen mijn winkelwagen even een zetje gegeven en kind vloog over de winkel vloer. Moeder boos, ik de vermoorde onschuld, 'sorry had niet gezien dat hij daar stond, misschien moet je hem beter in de gaten houden.'

Actie had wel het gewenste effect. Kind moest aan de andere kant van de moeder staan en mocht niet meer van zijn plek komen. Maar waarom het uberhaupt zo ver moest komen is mij een raadsel. Je kiest zelf voor een kind, voed het dan ook fatsoenlijk op.
verstappen33 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:47:
Hier in de straat heb je ook een paar etterbakjes wonen die graag de baas over andere kinderen willen spelen en zelfs "geweld" gebruiken om "respect" te krijgen..

Mijn zoontje noemt ze "stoertjes", maar het zijn imo de grootste sukkels van de straat.. (incl ouders :) )..

Elk jaar proberen ze het opnieuw, en telkens zijn mijn kinderen het target, tot ik een keer zei, mep maar gewoon terug, en mijn zoontje is aardig sterk..

Ik hoorde toen gejank en 5 minuten later had ik die ouders aan de deur staan met de dringende vraag waar mijn zoontje wel niet mee bezig was..

Situatie haarfijn uitgelegd en na nog wat dreigende taal van de ouders heel erg kenbaar gemaakt dat ik hier niet van gediend ben en dat ze hun kinderen zelf eens in het oog moeten houden..

Op school leren ze netjes "stop hou op" te zeggen, maar af en toe mogen mijn kinderen best terug slaan als ze niet ophouden..
Ze mogen niet van mij beginnen, maarzichzelf verbaal/fysiek verdedigen moedig ik alleen maar aan.
Goed gedaan!

Als kind was ik hier het slachtoffer van, probleem was meer van hun tegen mij alleen. 1 op 1 kon ik ze wel hebben. Verschillende gesprekken tussen mijn en hun ouders, maar er veranderde niets.

Toen hebben mijn ouders mij gezegd dat de eerst volgende keer dat ik 1 van hen alleen tegen kwam ik die flink te grazen moest nemen. (jaren later vertelden ze waarom: ze wilden dat de ouder kwam klagen zodat mijn ouders ze met hun eigen passiviteit konden confronteren). Het kleine oeps moment: 11 jarige ik schopte die gast het ziekenhuis in...

het was wel meteen afgelopen!

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 02-07-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:14
[...]
Uiteindelijk ziet ze ons nu als de schuldigen en voelt ze zich aangevallen maar ze ziet niet in haar onwil met de kinderen wil praten als ze ruzie hebben het eigenlijke probleem is.
Onwil? Weet je dat zeker? Kan hoor, maar in mijn ervaring is het meestal onmacht. Een directie die 0,0% steun biedt, koepelorganisaties die in een papieren werkelijkheid leven, een politie die niet ingrijpt bij doodsbedreigingen, schoolinspectie die niet van zich laat horen als kinderen wekenlang niet opdagen...

Zelf werk ik niet in het onderwijs, maar toch ken ik talloze situaties als deze. Ik denk dat elke docent wel een verhaal heeft van hunzelf of een collega over onhandelbare kinderen en de bijbehorende ouders. Zeker degenen die al tientallen jaren in het vak zitten kunnen vaak een boekje opendoen over hoe snel het in die tijd achteruit is gehold.

[ Voor 7% gewijzigd door jordje op 02-07-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 15:12
Krijg je met al dat individualisme. Iedereen voelt zich direct aangevallen wanneer hij/zij of hun kind aangesproken wordt. Hoor je tegenwoordig ook met die voetbalouders dat ze helemaal tekeer gaan omdat ze vinden dat hun kind niet goed genoeg worden behandeld.
Net als dat scholen aangeklaagd worden omdat ze het niet eens zijn met de leraar want hun kind doet niet zo.

We zitten hier in een tijdperk waarin het normaal is geworden dat je niet eens je kinderen kan toevertrouwen aan je buren. Want men accepteert geen kritiek.

Laats ook bij het speeltuin. Valt een kind van de fiets. Huilend en al. Waren een paar volwassenen omheen die met hun eigen kind bezig waren. Gewoon een beetje kijken en doorgaan met hun ding. Mensen durven geen verantwoordelijkheid op zich te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-05 18:30
Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:54:
Ik erger mij dood aan ouders die hun hellspawn niet corrigeren.

Uit de oude doos: Voor Corona stond ik in de rij in de supermarkt en een kind van een jaar of 5 stond mij letterlijk tegen de schenen te stoppen. De moeder stond erbij en keek snel weg toen ik haar aankeek. Toen ik haar aansprak zei ze halfslachtig wat tegen het kind dat zich er niets van aantrok en vrolijk verder schopte. Nog een keer vriendelijk verzocht of moeder haar kind tot orde kon roepen werd genegeerd. En er werd niet zachtjes geschopt, had de volgende dag blauwe plekken op mijn been!

Ik heb toen mijn winkelwagen even een zetje gegeven en kind vloog over de winkel vloer. Moeder boos, ik de vermoorde onschuld, 'sorry had niet gezien dat hij daar stond, misschien moet je hem beter in de gaten houden.'

Actie had wel het gewenste effect. Kind moest aan de andere kant van de moeder staan en mocht niet meer van zijn plek komen. Maar waarom het uberhaupt zo ver moest komen is mij een raadsel. Je kiest zelf voor een kind, voed het dan ook fatsoenlijk op.

[...]

Goed gedaan!

Als kind was ik hier het slachtoffer van, probleem was meer van hun tegen mij alleen. 1 op 1 kon ik ze wel hebben. Verschillende gesprekken tussen mijn en hun ouders, maar er veranderde niets.

Toen hebben mijn ouders mij gezegd dat de eerst volgende keer dat ik 1 van hen alleen tegen kwam ik die flink te grazen moest nemen. (jaren later vertelden ze waarom: ze wilden dat de ouder kwam klagen zodat mijn ouders ze met hun eigen passiviteit konden confronteren). Het kleine oeps moment: 11 jarige ik schopte die gast het ziekenhuis in...

het was wel meteen afgelopen!
Als buitenstaander kun je andere kinderen toch niet echt terecht wijzen, of ze moeten de juiste opvoeding hebben gehad :P .
Vorig jaar ook op een recreatieplas enkele kinderen die telkens pest gedrag naar mij en mijn kinderen uitten,
Paar keer wat van gezegt en op gegeven moment was ik er wel klaar mee en pakte ik hun bal af die toevallig mijn kant op rolde, en ben met die bal weer op mijn handdoek gaan zitten..

Toen kwam de vader even langs om de bal op te halen, gelijk een grote bek en dreigende taal dat ik die bal terug moest geven aan zijn kinderen..
Luisteren naar mijn verhaal deed hij niet..

Dit was ook bijna op vechten uitgekomen toen toevallig 3-4 omstanders zich er ook mee gingen bemoeien en achter mij gingen staan en mijn verhaal bevestigde..

De appel valt vaak niet ver van de boom, en kinderen zjn vaak een kopie van de ouders.. De kinderen kun je dus ook vaak niets kwalijk nemen want die weten niet beter of zijn er niet bewust van. (iig tot een bepaalde leeftijd)..

Maarja het maakt het er soms niet makkelijker op..

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als we hier blijven stereotyperen en vooroordelen gaan plaatsen, dan is het topic snel op slot.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jordje schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Onwil? Weet je dat zeker? Kan hoor, maar in mijn ervaring is het meestal onmacht. Een directie die 0,0% steun biedt, koepelorganisaties die in een papieren werkelijkheid leven, een politie die niet ingrijpt bij doodsbedreigingen, schoolinspectie die niet van zich laat horen als kinderen wekenlang niet opdagen...

Zelf werk ik niet in het onderwijs, maar toch ken ik talloze situaties als deze. Ik denk dat elke docent wel een verhaal heeft van hunzelf of een collega over onhandelbare kinderen en de bijbehorende ouders. Zeker degenen die al tientallen jaren in het vak zitten kunnen vaak een boekje opendoen over hoe snel het in die tijd achteruit is gehold.
Mijn moeder was leraar op een basisschool, een moeilijke leerling met pestgedrag werd een keer teruggepakt door een klasgenoot. De volgende dag stond de ouder van dit kind de ouder van de klasgenoot te wachten ... met een machete. Politie kwam langs sprak even met de ouder en nam het wapen mee. Verder helemaal niets. Van de Nederlandse politie hoef je iig dus geen hulp te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
com2,1ghz schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:10:
Laats ook bij het speeltuin. Valt een kind van de fiets. Huilend en al. Waren een paar volwassenen omheen die met hun eigen kind bezig waren. Gewoon een beetje kijken en doorgaan met hun ding. Mensen durven geen verantwoordelijkheid op zich te nemen.
Dat proberen wij hier toch anders te doen. Als ik buiten wat commotie of huilen hoor op het speelpleintje ga ik altijd even kijken. 9/10 is het direct weer opgelost of is er niet veel aan de hand maar ik zou het ook fijn vinden als anderen dit ook doen bij mijn kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:14
Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:29:
Van de Nederlandse politie hoef je iig dus geen hulp te verwachten.
Ik denk dat dat de kern wel samenvat. Zij hebben volgens mij exact hetzelfde probleem als de leraren: Als ze ingrijpen zijn het schoften en/of racisten (afhankelijk van bij wie ze ingrijpen), en laat het management ze vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:29:
[...]

Mijn moeder was leraar op een basisschool, een moeilijke leerling met pestgedrag werd een keer teruggepakt door een klasgenoot. De volgende dag stond de ouder van dit kind de ouder van de klasgenoot te wachten ... met een machete. Politie kwam langs sprak even met de ouder en nam het wapen mee. Verder helemaal niets. Van de Nederlandse politie hoef je iig dus geen hulp te verwachten.
Ze hebben gede-escaleerd en daarmee is het probleem 'opgelost'. toch?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Webgnome schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:51:
[...]

Ze hebben gede-escaleerd en daarmee is het probleem 'opgelost'. toch?
Het onmiddelijke probleem wel, maar of je het juiste signaal geeft door iemand alleen toe te spreken als iemand met een kapmes dreigt iemand te verwonden op een schoolplein vol minderjarigen?

Daar mag best wat harder tegen opgetreden worden, inclusief op zijn minst een paar nachtjes cel wegens bedreiging met een wapen En waarom geen boete voor het verstoren van de openbare orde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Anoniem: 63072 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:00:
[...]

Het onmiddelijke probleem wel, maar of je het juiste signaal geeft door iemand alleen toe te spreken als iemand met een kapmes dreigt iemand te verwonden op een schoolplein vol minderjarigen?

Daar mag best wat harder tegen opgetreden worden, inclusief op zijn minst een paar nachtjes cel wegens bedreiging met een wapen En waarom geen boete voor het verstoren van de openbare orde?
Als het zo gegaan is als je vertelt lijkt het inderdaad dat de politie wel erg behoudend is geweest. Dat zegt natuurlijk niets over de politie in het algemeen.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sharky schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:02:
[...]

Als het zo gegaan is als je vertelt lijkt het inderdaad dat de politie wel erg behoudend is geweest. Dat zegt natuurlijk niets over de politie in het algemeen.
Ik vrees dat dit niet het enige voorbeeld is van 'kopje thee drinken' mentaliteit bij de politie op die school. Helaas stonden er daar wel vaker ouders bij de school met fysiek geweld te dreigen, ook tegen de leerkrachten als ze bijvoorbeeld het 'lef hadden' om een kind met een achterstand een jaar over te laten doen.

En mijn moeder en haar collega's voelden zich daar niet erg prettig bij, met enige regelmaat voelden zij zich niet gesteund en /of serieus genomen door zowel directie als politie.

20 jaar met plezier in het onderwijs gewerkt en toen door sluiting gedwongen naar een andere school en 10 jaar lang aftellen naar pensioen om van de ellende af te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 02-07-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Niet online
.

[ Voor 255% gewijzigd door NiaX op 02-07-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]
...Sommige kinderen zijn sociaal wat minder ver (of hebben bv Autisme of wat dan ook) en kunnen daardoor op die leeftijd die fouten onbedoeld maken...
Dan lijkt het mij dat de ouders wel wat anders zouden reageren. Je kent je eigen kind het best en in die gevallen zou ik hen dan ook beter in de gaten gaten houden.

Maar goed, sommige mensen daar valt geen goed garen mee te spinnen. Met de ouders als beschreven in dit topic sta je als goedbedoelende ouder al één-nul achter. Als er niet naar argumenten geluisterd wordt en gelijk een grote mond opengetrokken wordt, dan weet je dat een dialoog geen zin heeft. Sommige mensen praten letterlijk en figuurlijk een andere 'taal'. Een ieder moet maar bepalen hoe hij-zij die ouders herkend en of je daarop je reactie aanpast. Ik doe dat in ieder geval wel.

In dit geval zou ik in een eerder stadium (als je dat ziet) ingrijpen door iets quasi-positiefs te roepen. Zoals @Falcon hiervoor ook opperde. Als dat niet werkt ertussen en terwijl ik communiceer mijn kind weghalen. Als het andere kind vasthoud, rustig zijn-haar hand los trekken. Ondertussen op een rustige maar besliste toon blijven praten. Komen de ouders verhaal halen dan zou ik simpelweg zeggen wat er gebeurde en dat het nu weer rustig is.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.