Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:26

Agent47

I always close my contracts.

Topicstarter
Dag Tweakers,

Even een situatieschets vanuit mijn kant: 24 jaar, eigen woning, ik werk al vanaf mijn 13e ( bijbanen) en vanaf mijn 18e (40 uur) werk ik in de ICT.

Ik heb sinds een paar maand een vast contract. Ik heb hiervoor een paar jaar in de detachering gezeten. Veel reistijd gehad. Dagen van 07:00-18:00 inclusief reistijd. Nee ik ben niet zielig, heb me kostelijk vermaakt en heb ook in de tussentijd genoten van vakantie's en vrije dagen.

Ik merk wel dat ik sinds het thuis werken in verband met corona, ik vrijdagavonden helemaal uitgeteld ben. Nogmaals ik werk nu bijna 7 jaar 40 uur per week. Vrijdag avond tot en met zondag heb ik weekend. Ik merk dat ik echt moe begin te raken op dagen rond 15:00. Nu is het niet zo dat ik 's avonds niks waard ben. Ik sport 3-4 keer per week in de avonden, ik pak mijn 7-8 uur slaap, heb geen kinderen.

Maar zijn er meerdere mensen, hoeft niet eens van mijn leeftijd te zijn, die echt moe worden van het werk in de ICT? Je kijkt toch steeds tegen een beeldscherm aan. Ik heb meerdere malen bloed laten prikken ook door de jaren heen, in het verleden heb ik ziekte van pfeiffer gehad. Onbewust heb ik hierin doorgewerkt. Mijn ex heeft het doorgegeven aan mij ;) Maar dit lijkt me niet relevant verder?

Ik voel me verder best OK. Voel me niet depressief, heb in weekenden genoeg te doen met vrienden of klussen aan het huis etc. Volgens mij ben ik ook "gezond" verder ;) Heb een BMI van 23, geen overgewicht.

Ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:28

loewie1984

music addict! pizza monster!!

.

[ Voor 99% gewijzigd door loewie1984 op 25-06-2021 14:14 ]

discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Ik herken het wel, maar de vraag is krijg je ook energie en voldoening uit je werk?

Ik zit ook in de ICT, als ik de hele dag beeldschermwerk heb gedaan, word ik en voel ik me ook moe rond 15:00.
Komt nog eens bij dat ik geen koffie drink dus concentratie/cafeïne boost gaat voor mij niet op.
Maar als ik bijv. gespreken heb bij opdrachtgevers, of gesprekken met m'n team of presentatie of kennisdeling doe, daar krijg ik echt energie van en dan voel ik me nauwelijks moe.

Het is belangrijk je pauzes te nemen, een stuk te wandelen, in de buitenlucht te zijn en even frisse lucht tot je te nemen.

Dus wellicht wordt je lichamelijke vermoeidheid veroorzaakt door een gebrek aan geestelijke prikkels?

discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:27

Detmer

Professioneel prutser

Ik heb zelf gemerkt dat ik thuis efficiënter werk dan op kantoor, maar dat dit ook inspannender is. Op kantoor heb je meer 'afleiding' in de vorm van collega's, een gezellige babbel of een wandeling in de pauze.

En gecombineerd met de Covid maatregelen waardoor je minder kon/ mocht. Dat hielp ook zeker niet mee. Als avondmens vond ik 21.00 drama :)

[ Voor 25% gewijzigd door Detmer op 25-06-2021 14:07 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:24
Dat is niet IT werk gerelateerd natuurlijk, mijn vrouw werkt in legal en heeft hetzelfde probleem. Ik merk het ook aan mijzelf. Als ik op kantoor ben (want dat komt tegenwoordig af en toe voor) ben ik inderdaad met collega’s aan het praten, rondlopen en gewoon meer afleiding. Thuis is het voornamelijk veel Teams gesprekken en die ook nog back to back gaan, terwijl ik normaal gesproken bij een klant langs ging en nog wat reistijd had en je praatte meer over andere dingen. Thuiswerken (en video gesprekken) zijn veel zakelijker en directer en de tijd om te verwerken is korter. Maar dat is dus vooral in mijn geval, ik heb geen idee hoe jij je dagen vult. Het is in ieder geval geen IT/ Beeldscherm ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:02
@loewie1984 volgens mij speelt het bij jou al vanaf 14:00 gezien je twee identieke reacties :+

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 25-06-2021 14:10 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:28
Wordt je wel uitgedaagt? Heb je het idee dat de dagen voorbij kruipen? Dagen dat er maar weinig te doen is (of ik een off-day heb) hakken er juist bij mij in.
Afwisseling is belangrijk. Indien mogelijk, probeer je dag in te delen dat je, naast pauze/koffie halen, onderbrekingen hebt. Zo kun je overleggen plannen halverwege de ochtend en middag. Of tickets waarbij je fysiek moet handelen of je moet verplaatsen, afhankelijk van de aard van je werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Ik probeer dan ook zoveel mogelijk mijn werkkamer te luchten, raam open, veel water drinken, maximaal 5 bakken koffie op een dag etc. Op kantoor gaat het vaak wel beter maar dan in de trein naar huis kak ik vaak ook helemaal in hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Agent47 Herken jij je hierin. Dat je van bepaalde activiteiten op je werk meer energie krijgt dan andere?
loewie1984 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:05:
Maar als ik bijv. gespreken heb bij opdrachtgevers, of gesprekken met m'n team of presentatie of kennisdeling doe, daar krijg ik echt energie van en dan voel ik me nauwelijks moe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:11:
@Agent47 Herken jij je hierin. Dat je van bepaalde activiteiten op je werk meer energie krijgt dan andere?

[...]
Momenteel doe ik Servicedesk werk. Aangezien ik niet op locatie mag komen momenteel vanwege COVID. Op locatie ben ik ook werkplek ondersteuner en beweeg ik wel wat meer. Heb dan wel wat meer vrijheid. Ik vermaak me prima qua werk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

5 bakken op een dag is voor mij al echt te veel. Ik probeer het bij niet meer dan 2 of 3 te houden en al helemaal niet meer na 13.00. Maar dit verschilt ook echt voor iedereen.

Ik met het zelf ook dat ik veel meer last heb van werken sinds ik veel thuiswerk, mijn werkplek is ook goed ingericht en op orde qua lucht en licht.

Zoals @Detmer al aangeeft ik denk dat het bij mij ook komt omdat ik met mijn 8 uur thuiswerken ook 8 uur lang 120% geef en niet 100% tussen de afleiding op kantoor door. Dit merk ik echt.
Laatste weer een dagje op kantoor gewerkt, had het gevoel alsof ik niets gedaan had en toen ik 's avonds weer thuis was, was ik relatief fris :)

Ik denk dat het bij mij wel weer bijtrekt als ik weer meer naar kantoor ga/mag/wil.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13

Honesty

kattenneus!

Zelfs op projecten waar ik het naar mijn zin had en veel uitdaging had werd ik ook moe na een bepaalde tijd.
Met de kennis van nu zou ik het anders aanpakken(maar weet niet of dat mogelijk is)
begin een uur eerder en neem in de middag een uur extra vrij om te gaan wandelen, zwemmen, hardlopen, fietsen etc etc
Probeer ook je werkzaamheden af te wisselen

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

CurlyMo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:09:
@loewie1984 volgens mij speelt het bij jou al vanaf 14:00 gezien je twee identieke reacties :+
geen idee wat daar gebeurd, ik zag het ook staan maar als ik mijn reactie wijzig zie ik maar 1 entry.

discogs

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-05 21:52
Ik ben 49 jaar en werk in de I(C)T sinds mijn 17e. Ook ik heb tijden gehad dat ik mega vermoeid was, in drukke tijden en in rustige tijden. 2 jaar terug ontslag genomen en koksopleiding gevolgd, jaartje gedaan, horeca is niet mijn ding en weer full time terug in de IT. Heb geen spijt van het uitstapje, was leerzaam. In de tijd van horeca was ik met 60 urige werkweek minder vermoeid vreemd genoeg. Ik had mega plezier in het werk (het koken) dat scheelt, je bent altijd in beweging en kijkt niet uren naar een beeldscherm. Dat laatste, lang naar een beeldscherm kijken, dat is wat voor mij de vermoeidheid veroorzaakte achteraf gezien.

Ik kon minder goed lezen op een gegeven moment (zal de leeftijd zijn), dus naar opticien, kleine afwijking, leesbril en op aanraden van opticien beeldscherm bril erbij (blauw filter), een wereld ging voor open, zo veel rustiger voor mijn ogen en na een dag beeldschermstaren geen vermoeidheid meer. Boh, had ik maar eerder een beeldschermbril gebruikt. Dus mijn tip, probeer eens een beeldschermbril, hebben ze ook zonder sterkte.

Daarnaast, bij mijn huidige werkgever meer coaching op werkplek, daar advies, kijk elk half uurtje even minuutje of 5 niet naar een beeldscherm, naar buiten bijvoorbeeld (dus niet op je phone gaan kijken). Ook dat hielp voor mij. In de pauze altijd half uurtje wandelen buiten, scheelt ook t.o.v. hele dag binnen zitten.

Ik werk nu ook thuis, qua werkdruk iets relaxter omdat ik wat meer mijn tijd zelf kan indelen en fijnere rustige omgeving. Geen (kantoor) airco in mijn nek, scheelt ook. En ook thuis op zijn tijd beeldschermpauze nemen en buiten gaan wandelen in je pauze.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-05 15:25
Agent47 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Momenteel doe ik Servicedesk werk. Aangezien ik niet op locatie mag komen momenteel vanwege COVID. Op locatie ben ik ook werkplek ondersteuner en beweeg ik wel wat meer. Heb dan wel wat meer vrijheid. Ik vermaak me prima qua werk ook.
Hierin zit je antwoord verstopt. Je zit nu waarschijnlijk hele dagen achter een scherm, terwijl je voorheen (pre-corona) geregeld een rondje liep, hetzij naar andere gebruiker, hetzij koffieautomaat. Dit is nu weggevallen.

Oplossing is dus ieder uur even 5 tot 10 minuten van je scherm weggaan (en niet vervangen door ander scherm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik merk heel erg dat gezonder eten mij veel meer energie geeft door de dag heen, ik heb eigenlijk nooit meer een dipje in de middag. Je moet ook wel zorgen dat je wat uitdagend werk hebt, als je elke dag dezelfde 10 icoontjes moet aanklikken de hele dag wordt het al snel slaapverwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Ernemmer schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:30:
Ik merk heel erg dat gezonder eten mij veel meer energie geeft door de dag heen, ik heb eigenlijk nooit meer een dipje in de middag. Je moet ook wel zorgen dat je wat uitdagend werk hebt, als je elke dag dezelfde 10 icoontjes moet aanklikken de hele dag wordt het al snel slaapverwekkend.
Ik eet bijna niet ongezond, drink alleen op zaterdagen ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:38
Juist op de momenten dat je hoofd rust heeft, ga je heel actief doen (4 dagen sporten savonds).

Je ritme is (denk ik persoonlijk) helemaal niet meer goed. Probeer juist avonden rust te pakken en ga tijdens werktijd een uur wandelen of sporten of zelfs gewoon dutje op de bank. Uur wandelen is sowieso verplicht volgens mij.. kan je werkgever je niet op aanspreken (wordt vaak juist aangemoedigd om jouw problemen te voorkomen).

Probeer dus juist op andere momenten actief te zijn, ipv 8 uur service werk doen en daarna tot leven te komen.

Desnoods spreid je je werk over 9 of 10 uren en pak je tussendoor rust of activiteit --> als je al zoveel jaren werkt op jouw leeftijd en je huidige baan laat dit niet toe zou ik supersnel verder kijken naar een ander type IT baan..

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 25-06-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:31:
[...]

Ik eet bijna niet ongezond, drink alleen op zaterdagen ook. :)
Vermoeidheid heeft vaak iets met schommelende suikerspiegel te maken, neem maar eens een berg suiker als je inkakt, dan is de energie snel weer terug.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 25-06-2021 14:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ernemmer schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Vermoeidheid heeft vaak iets met schommelende suikerspiegel te maken, neem maar eens een berg suiker als je inkakt, dan is de energie snel weer terug.
en daarna volgt de sugardip, mits je lever gezond is(?) en kak je nog harder in ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 25-06-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Jazco2nd schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:33:
Juist op de momenten dat je hoofd rust heeft, ga je heel actief doen (4 dagen sporten savonds).

Je ritme is (denk ik persoonlijk) helemaal niet meer goed. Probeer juist avonden rust te pakken en ga tijdens werktijd een uur wandelen. Dat is sowieso verplicht volgens mij.. kan je werkgever je niet op aanspreken (wordt vaak juist aangemoedigd om jouw problemen te voorkomen).

Probeer dus juist op andere momenten actief te zijn, ipv 8 uur service werk doen en daarna tot leven te komen.

Desnoods spreid je je werk over 9 of 10 uren en pak je tussendoor rust of activiteit --> als je al zoveel jaren werkt op jouw leeftijd en je huidige baan laat dit niet toe zou ik supersnel verder kijken naar een ander type IT baan..
Ik kan mijn werk helaas niet spreiden. Dat sporten doet me juist even goed. Ik sport zaterdag ook om 09:00 zodat ik het ritme er ook in hou met opstaan. Dat is mijn stok achter de deur.

Ik ging " In corona tijd" van beeldscherm, naar beneden op de bank serie's kijken. Ik keek alleen maar naar een beeldscherm. Dat sporten doet me even goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Jazco2nd schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:34:
[...]

en daarna volgt de sugardip, mits je lever gezond is(?) en kak je nog harder in ;)
Klopt, maar dan kan je wel testen waardoor die dip komt, en dat was mijn bedoeling.
Zelf eet ik geen suiker/koolhydraten meer en dat heeft ervoor gezorgd dat ik niet meer vermoeid raak midden op een dag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 15:45

Rmg

Ik heb persoonlijk een soort bandbreedte van werkdruk waarbij ik me niet uitgeput voel.

Als de werkdruk onder een bepaald niveau komt dan word ik daar vermoeid van, maar ook boven een bepaald niveau dan merk ik dat in de vermoeidheid.

Die bandbreedte is wel wat krapper geworden met covid en het thuiswerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
Oh wat ook nog een goed idee is:
Als je niet fysiek actief bent, bijvoorbeeld tussen 9u-18u omdat je vooral zit/staat: eet dan ook geen koolhydraten sochtends. Sterker nog: negeer het voedingscentrum compleet en sla je ontbijt over. Drink wel met mate koffie en natuurlijk water.

Koolhydraten (brood, pasta, havermout, rijst, cornflakes etc) zijn prima als je juist heel fysiek actief zal zijn (en bent geweest).

Maar sochtends met brood beginnen en daarna gaan zitten --> dat is vermoeiend. Vervolgens met de lunch hetzelfde doen kan er zeker voor zorgen dat je in de avond moe voelt.

Zonder hier een hippe gezondheidsdiscussie te starten, het boek Genius Foods van Max Lugavere is best verhelderend en alles is volledig onderbouwd met verwijzingen naar echte wetenschappelijke onderzoeken. Het wordt goed uitgelegd zodat het ook duidelijk is. Er interessant vooral hoe we op het verkeerde been zijn gezet over welk eetgedrag het gezondst is, met name dankzij een heftige lobby van verschillende industrieen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Bijna iedere avond doordeweeks sporten, in het weekend afspreken met vrienden en daarnaast nog klussen. Misschien wil je wel te veel.

Ik sport ook door de weeks 3x. Bij mij had sporten in de avond een negatief affect op mijn slaap. Ik ging later naar bed en kwam minder goed in slaap. Nu sport ik vóór het werk of tussendoor.

Probeer je slaap en/of activiteit eens te meten met bijvoorbeeld https://support.garmin.com/en-US/?faq=VOFJAsiXut9K19k1qEn5W5. Dit kan je samen gebruiken met de slaap analyze of je wel genoeg diepe slaap krijgt.
Er interessant vooral hoe we op het verkeerde been zijn gezet over welk eetgedrag het gezondst is, met name dankzij een heftige lobby van verschillende industrieen.
Klopt, bijvoorbeeld het stevige ontbijt is ook een marketing campagne geweest van Edward Bernays.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:21
Jazco2nd schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:08:
Oh wat ook nog een goed idee is:
Als je niet fysiek actief bent, bijvoorbeeld tussen 9u-18u omdat je vooral zit/staat: eet dan ook geen koolhydraten sochtends. Sterker nog: negeer het voedingscentrum compleet en sla je ontbijt over. Drink wel met mate koffie en natuurlijk water.

Koolhydraten (brood, pasta, havermout, rijst, cornflakes etc) zijn prima als je juist heel fysiek actief zal zijn (en bent geweest).

Maar sochtends met brood beginnen en daarna gaan zitten --> dat is vermoeiend. Vervolgens met de lunch hetzelfde doen kan er zeker voor zorgen dat je in de avond moe voelt.

Zonder hier een hippe gezondheidsdiscussie te starten, het boek Genius Foods van Max Lugavere is best verhelderend en alles is volledig onderbouwd met verwijzingen naar echte wetenschappelijke onderzoeken. Het wordt goed uitgelegd zodat het ook duidelijk is. Er interessant vooral hoe we op het verkeerde been zijn gezet over welk eetgedrag het gezondst is, met name dankzij een heftige lobby van verschillende industrieen.
Beetje symptoombestrijding, je kan beter bewegingsblokken inbouwen in je dag , beetje wandelen tussendoor , paar keer trap op en af bij het halen van koffie. Begin en eind van de dag ‘reismoment’ inbouwen. Allemaal momenten om het brein even verwerkingstijd te geven. En wat beweging.

Uiteindelijk heb je maar zoveel uur per dag aan hoge concentratie in je tank , je kan niet acht uur geconcentreerd blijven. Je hebt rust nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 14:27
@Agent47
Ik vind het thuis juist veel fijner werken, en ben 's avonds minder moe.
Op kantoor is er veel lawaai, muziek die aanstaat, veel afleiding. Het kost me daar meer energie me te focussen op de code dan thuis. En een noise-cancelling headset heb ik, maar ik merk dat die anti-golven een bepaalde vreemde druk veroorzaken waardoor ik die niet te lang op kan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 09:10
Hoe veel zit je in meetings? Er is zoiets als Teams/Zoom vermoeienis. Doordat het allemaal plat is en je maar een heel klein deel van de persoon ziet, moet je lijf zich veel meer inspannen om de personen aan de andere kant te lezen. Dit kost ontzettend veel energie. Bouw ruimtes in tussen de meetings. Ik heb bv. uitloop/prep van half uur na elke meeting, waardoor ze niet achter elkaar geplakt worden en je even kan ontspannen en kan voorbereiden.

Daarnaast zit je bij detachering in veel gevallen bij klanten/andere mensen. Dan heb je veel meer interactie. Dat is iets wat je nu ook mis. Inclusief de kleine pauzes waarschijnlijk, zoals die voor het halen van koffie.

Ik herken het wel en ik merk, nu langzaam de boel weer open gaat en ik weer meer mensen fysiek zie, dat ik mijn energie terug begin te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Laatst online: 11-07-2022
Het moe worden van achter een beeldscherm zitten 8 uur lang klinkt enorm bekend in de oren. Werk zelf een administratieve functie (financieel) en ondersteun op het werk ook met ICT zaken, maar ben het ook inmiddels beu. Mijn collega's zijn ook meestal rond 15:00 uur geestelijk op, maar moeten dan nog zeker een uur kloppen op het keyboard.

Ik heb zelf besloten meer met de handen te gaan werken en mezelf via een nieuwe werkgever technisch om te laten scholen tot elektromonteur.

Klussen geeft mij altijd al meer voldoening dan toetsen kloppen op het keyboard, omdat je veel directer resultaten ziet van de geklaarde klus. Tevens is bewegen en met de handen werken over het algemeen ook veel gezonder en kom je gezond "moe" thuis.

Momenteel kom ik thuis, ben ik geestelijk moe van het tikwerk achter de computer, maar is mijn lichaam nog niet moe genoeg om goed te slapen. Sporten (na het avondeten) helpt wel daarbij, maar een meer fysieke baan is voor mij op lange termijn het betere alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Drie dingen om naar te kijken:

1. hoe is je stressniveau? Stress ontstaat door langdurig te hoge spanningsniveaus, maar ook door een onbalans tussen spanning en ontspanning. Maak je nog wel genoeg leuke dingen mee nu je thuis werkt? Ben je eenzaam?

2. beweeg je nog genoeg? Bewegen is fysiek en mentaal gezond. Sommige thuiswerkers missen een stuk beweging (op kantoor, lunchwandeling, lopen van parkeerplaats naar kantoor en weer terug, ...). De stappenteller in je telefoon kan misschien een hint geven.

3. check je voeding. Eet je even gezond als voorheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Herkenbaar.
Ik had 0 werkplezier, veel stress en werkte boven mijn niveau. Wel veel money, autonomie, hippe feestjes enzo ... uiteindelijk een burnout
4 jaar geleden ICT de rug toegekeerd en nu juist een vaste aanstelling in mijn droombaan.

Mijn tip, ga doen waar je passie voor hebt en het geluk kont vanzelf.

Fun fact: ICT heeft loodzware PSA en hoge werkdruk, maar de lijdend voorwerpen vinden dat blijkbaar prima om te ondergaan (mijn dienst heeft dat recent nog onderzocht). Dat geeft imo ook wel aan hoe ziek de sector is. Crunchtime e.d. worden normaal geacht door programmeurs.

[ Voor 30% gewijzigd door eL_Jay op 25-06-2021 16:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emre076
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-12-2024
Agent47 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:13:
[...]

je werkt 7 jaar in de ICT en je doet servicedesk? wellicht is het tijd om een groei te maken naar een hoger functie waarbij je meer uitgedaagd wordt (meer prikkels) waar je energie van krijgt.

ik zou dat echt niet kunnen zolang het zelfde functie. dan raak ik gewoon verveeld en ben ik niet vooruit te branden. ik zorg er voor dat ik mezelf continue ontwikkel (dmv certificaten) waardoor ik sneller in aanmerking kom voor hoger functies (nieuwe uitdaging)

ik werk nou 3 jaartjes begonnen op servicedesk en ben inmiddels network consultant.

er is overigens niks met servicedesk werk! niet negatief opvatten aub.
miss heb je wat meer uitdaging nodig, dat is wat ik bedoel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
Je moet als mens wel minimaal een uur per dag buiten zijn.

Steeds iets langer doorwerken en weinig vrije dagen opnemen heeft mij wel genekt.

[ Voor 42% gewijzigd door Harm_H op 25-06-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oja
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-03 14:54

oja

Aanvullend op wat Petje72 al schreef: zet je bureau parallel aan een raam (ik bedoel eronder), zodanig dat als je langs of over je monitor kijkt, je ogen zich kunnen focussen op iets analoogs dat verderweg ligt.
Ideaal is natuurlijk een tuin of wijds landschap, maar hoeft niet.
Tweede tip is onthouden dat even pauzeren niet lukt als dat betekent dat je ontspanning zoekt via een scherm, dat ervaren je hersenen niet als ontspanning (tenminste niet op zo'n moment). Je moet dus analoog pauzeren en niet even op YouTube vermaak zoeken (bijvoorbeeld).

[ Voor 4% gewijzigd door oja op 25-06-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:57
Ik herken het wel, ik merk de laatste tijd dat ik toch vermoeider ben aan het einde van de dag, terwijl ik net als jij voorheen ook lange dagen inclusief reistijd had. Het heeft voor mijn gevoel 2 oorzaken, maar beide zijn wel Corona-gerelateerd. Door Corona zijn de projecten die we kunnen doen een stuk kleiner geworden vanuit technisch perspectief omdat toch de hand op de knip wordt gehouden, maar de bureaucratische overhead die we moeten doen voor die projecten is hetzelfde gebleven (of zelfs meer geworden door extra regels), waardoor ik voor mijn gevoel meer bezig ben met die overhead dan "leuke" dingen. Daarnaast is alles digitaal door het thuiswerken, waardoor dingen meer een grote blur van kijken naar een scherm is geworden en er geen natuurlijke pauzemomenten meer zijn (geen lopen naar meetings, geen spontane gesprekken met mensen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Als een persoon zit, gaat het lichaam in relax modus. De lichaam detecteerd geen fysieke beweging en dus gaat het lichaam in relax modus. Er word meer gaba en serotonine geproduceerd in de hersenen en stofwisseling en dopamine gaat omlaag. Door lage stofwisseling word voedsel minder goed afgebroken waardoor minder vitamines en mineralen op de juiste plekken komen. ook zal kcal uit je voeding worden veel meer omgezet in lichaamsvet wat voor ontstekingen zal veroorzaken. stress hormonen zoals oestrogeen, prolactine, cortisol zullen allemaal gaan stijgen en dit lijd allemaal samen tot nog meer vermoeidheid problematiek en andere gezondheid klachten dat op lange termijn er langzaam erin sluipt.

Caffeine, b vitamines, aspirine, en suiker (vooral fructose is een stofwisseling booster) zijn cruciaal om je stofwisseling op peil te houden.
Caffeine word vaak in slecht daglicht gezet omdat het als slechte drug word gelabeld.
Tegenovergestelde is eigenlijk waar. caffeine moet meer worden gezien als een vitamine.
https://raypeat.com/articles/articles/caffeine.shtml

Voeding is enorm belangrijk en is het eerste waar je naar moet kijken om je lichaam te herstellen.
Focus op het verhogen van je stofwisseling en dopamine en het verlagen van serotonine, oestrogeen en prolactine door een juist voedingspatroon te volgen. Hiermee zal je heel eind mee komen om je energie te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 11:11
Agent47 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:00:
Dag Tweakers,

Even een situatieschets vanuit mijn kant: 24 jaar, eigen woning, ik werk al vanaf mijn 13e ( bijbanen) en vanaf mijn 18e (40 uur) werk ik in de ICT.

Ik heb sinds een paar maand een vast contract. Ik heb hiervoor een paar jaar in de detachering gezeten. Veel reistijd gehad. Dagen van 07:00-18:00 inclusief reistijd. Nee ik ben niet zielig, heb me kostelijk vermaakt en heb ook in de tussentijd genoten van vakantie's en vrije dagen.

*snip*

Ik voel me verder best OK. Voel me niet depressief, heb in weekenden genoeg te doen met vrienden of klussen aan het huis etc. Volgens mij ben ik ook "gezond" verder ;) Heb een BMI van 23, geen overgewicht.

Ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen.
Gewoon uit een andere hoek. Heb je een bril? of ben je eraan toe?
Licht in een kantoorgebouw is veel feller dan in een huis en daar kan je ook moe van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Laatst online: 22:41
Ik gebruik F.lux om de kleuren ietwat aan te passen, dit maakt mijn ogen minder moe op het einde van de dag. Misschien dat dit je iets kan helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het geheim is niet 40 uur werken, dat hou je niet vol, en afhankelijk van je werk denk ik ook niet dat het realistisch is productief te zijn 8 uur per dag. Ik factureer 40 uur maar werk grofweg 4 tot maximaal 6 uur per dag. En daar heb ik ruim genoeg aan om mensen overmatig blij te houden.

8 Uur lang op een stoel zitten bereikbaar zijn en werken kán ik letterlijk niet, dat is mij in het verleden ook nooit bevallen als iets waar ik productief of blij van werd. De meeste 8-uur-drones die ik ken en heb gekend zitten vervolgens alsnog urenlang per dag te procrastinaten :7

Ik hou van flexibiliteit. Als ik op een mooie donderdagmiddag besluit "ik ga een strandwandeling maken" of "ik ga een biertje drinken met vrienden" dan doe ik dat en haal ik de gemiste uren (waar nodig) wel in tijdens het weekend, of in de avond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:42
Voordat je gaat kijken naar allerlei mogelijke verklaringen, oplossingen, etc. is een gewoon zeer frequente oorzaak van vermoeidheid een gebrek aan adequate slaap.

Indien jij op werkdagen standaard ontwaakt met een wekker, heb je per definitie eigenlijk voor jouw lichaam al te maken met een niet goede slaaphygiëne. Pas zodra je slaapritme dusdanig is dat je zonder wekker kan opstaan om de werkdag te beginnen, is het echt zinnig om andere mogelijke factoren af te gaan strepen.

Kans is groot dat je doordeweeks dan ook met name 's avonds te veel social life hebt. Om 7 uur reizen betekend veelal om 6:00 - 6:30 opstaan, afhankelijk van hoe snel je ochtendroutine is. Houd je rekening met zo'n 8 uur slaap gemiddeld, plus 'inslaap' tijd (toch al snel zo'n 15 - 30 minuten) moet je dus denken aan een naar bed gaan rond 21:30 in de avond.

Kom jij 18:00 thuis, dan resteert een korte avond. Aangezien je zelfstandig woont (ga ik tenminste vanuit, gezien je het hebt over een ex), zal het avondeten dus zijn inclusief zelf koken, eten en afruimen. Ik ga uit van toch vrij snel 90 minuten verder eer je klaar bent om te gaan sporten. Zit je dus al op 19:30? Weet natuurlijk niet waar en hoe lang je sport, maar gemiddeld genomen kun je voor sporten toch al snel 60 - 90 minuten uittrekken, en is het inmiddels 20:30 - 21:00. Dan is het nog even douchen, en eigenlijk direct naar bed.

Hamvraag in dat geval is natuurlijk dan ook, doe je dit daadwerkelijk? Zelf probeer ik in ieder geval zo'n 3 dagen in de werkweek voor de wekker wakker te worden, en lukt aardig.

Structureel slapen we als moderne maatschappij eigenlijk al snel te weinig. Tot op zekere hoogte zijn sommige mensen in staat om dit redelijk te compenseren door in het weekend extra nachtrust te pakken, waarbij het dan niet ongewoon is om bijvoorbeeld vrijdag op zaterdag ineens een uur of 10 - 11 te slapen. Maar zeker indien je in het weekend ook nog een wekker zet (of kinderen hebt) is dat funest.

Daarnaast is natuurlijk ook een beetje de vraag hoeveel slaap je nodig hebt. Je sport met tot 4 keer per week, plus dan ook nog eens klussen in de weekenden, best veel. Nu staat daar tegenover dat je een vrij passief beroep hebt. Maar desalniettemin moet je niet vergeten dat meer fysieke inspanning betekend dat je lichaam meer rust zal verlangen om te herstellen. Time een week of 2 tijdens vakantie, zonder wekker, hoe lang je slaapt tot spontaan ontwaken en je hebt pas eigenlijk een goed idee van de nachtrust die je lichaam vraagt.

Zodra de slaaphygiëne op orde is, wordt het eigenlijk pas tijd om echt naar de rest te gaan kijken. Voeding is een tweede waarin je kunt variëren. En ervaringen daarin zijn echt uitermate individueel, daar bestaat geen gouden ei van Columbus. Beroep speelt daarin bijvoorbeeld een zeer belangrijke rol. Maar zeker bij een overwegend zittend beroep is er een redelijke wetenschappelijke basis om koolhydraat arm, eiwit rijk te eten of in ieder geval de dag te starten. Dan wel mogelijk helemaal niet te ontbijten en eiwit rijk te lunchen, een eiwit rijke afternoon snack te nuttigen en avondeten te nuttigen. Enkel rondom de daadwerkelijke fysieke inspanning zijn suikers echt nodig, daarbuiten lijken suikers (koolhydraten in bredere zin) juist meer aan te sturen op een vermoeidheid gevoel. Eén van de verantwoordelijke factoren daarvoor is orexin, mocht je wat meer diepgang in de achtergrond zoeken.

Zeker bij een verder (vermoedelijk) gezond persoon is de kans groot dat zodra slaap en voeding op orde is, het gevoel van vermoeidheid weg zal zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Minder werken een optie? Ben van 40u naar 36u p/w gegaan, hele goede keuze geweest :Y

Ja, je levert 10% salaris in. Maar vrije tijd is ook wat waard. Ik begin veel meer ontspannen aan m’n weekend.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 25-06-2021 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02
ThinkPadd schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:33:
Minder werken een optie? Ben van 40u naar 36u p/w gegaan, hele goede keuze geweest :Y

Ja, je levert 10% salaris in. Maar vrije tijd is ook wat waard. Ik begin veel meer ontspannen aan m’n weekend.
Zelf ook sinds zo'n 3 maanden van 40 naar 36 uur per week gegaan, en ik heb nu eens in de twee weken een dag midden in de week vrij (afwisselend woensdag en donderdag). En dat bevalt mij ook zeer goed, vooral omdat ik dan even een pauze tussendoor heb, in plaats van na een zware werkdag te moeten bedenken dat ik nóg 2/3/4 dagen moet werken :+

En die 10% salaris die je inlevert is 10% bruto, in de praktijk kwam het bij mij neer op minder dan 8% netto dat ik erop achteruit ging. Natuurlijk verlies je er ook wat pensioen en vakantiedagen mee, maar die ~26 dagen per jaar extra vrij zijn me dat ruimschoots waard.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo

Ik stop hier die 36 in 4x9, partner 32 in 4x8. Daardoor hebben we 3 dagen weekend. Op vrijdag alle praktische dingen zoals boodschappen. Dat kan prima met enige brakheid. Dan zaterdag en zondag volledig vrij om te doen en laten wat we willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben 32u gaan werken. Dag en nacht verschil wat ervoor zorgt dat ik een heel ander werk privé balans heb nu. Is dat een optie voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Gevoelsmatig denk ik dat je dus eigenlijk in de verkeerde business zit. Ik heb 46 jaar in de ICT gezeten, altijd full time gewerkt (eerst 40, ton 38,5 uur), 3 kinderen, heel veel gesport.
Aangezien ik graag op tijd thuis bij vrouw en kinderen wilde zijn altijd heel vroeg begonnen: de wekker zo rond 05:15, en uiteraard werd je geregeld je bed uit gebeld, of moest er in het weekend gewerkt worden.
Ja, soms ben je dan moe, maar daar is toch niets mis mee ?
Bijna 2 jaar geleden gepensioneerd. Helaas bood mijn werkgever geen mogelijkheden om door te werken: pensioen was ontslag. Ik ben meteen een bijbaan gaan zoeken, en werk nu al weer een jaar 2 dagen in de week. Met het oppassen op de kleinkinderen heb ik weer een complete werkweek, eigenlijk zelfs langer.

Heerlijk ! Als je werk je hobby is, werk je eigenlijk geen dag in je leven. Daarom denk ik dus dat jij geen ICT-er in hart en nieren bent, het is niet je hobby.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 93050 op 26-06-2021 06:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Anoniem: 93050 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 06:42:
Gevoelsmatig denk ik dat je dus eigenlijk in de verkeerde business zit. Ik heb 46 jaar in de ICT gezeten, altijd full time gewerkt (eerst 40, ton 38,5 uur), 3 kinderen, heel veel gesport.
Aangezien ik graag op tijd thuis bij vrouw en kinderen wilde zijn altijd heel vroeg begonnen: de wekker zo rond 05:15, en uiteraard werd je geregeld je bed uit gebeld, of moest er in het weekend gewerkt worden.
Ja, soms ben je dan moe, maar daar is toch niets mis mee ?
Bijna 2 jaar geleden gepensioneerd. Helaas bood mijn werkgever geen mogelijkheden om door te werken: pensioen was ontslag. Ik ben meteen een bijbaan gaan zoeken, en werk nu al weer een jaar 2 dagen in de week. Met het oppassen op de kleinkinderen heb ik weer een complete werkweek, eigenlijk zelfs langer.

Heerlijk ! Als je werk je hobby is, werk je eigenlijk geen dag in je leven. Daarom denk ik dus dat jij geen ICT-er in hart en nieren bent, het is niet je hobby.
Vind u dit niet een heel klein beetje kort door de bocht en snel geconcludeerd? Ja ik ben jong en ja ik kan een verkeerde keus / opleiding gemaakt hebben, dat is mogelijk. Ik vind het niet erg om te werken. Ik heb alleen ook hobby’s en mensen om me heen waar ik ook graag mee om ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Detmer schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:06:
Ik heb zelf gemerkt dat ik thuis efficiënter werk dan op kantoor, maar dat dit ook inspannender is. Op kantoor heb je meer 'afleiding' in de vorm van collega's, een gezellige babbel of een wandeling in de pauze.
Dat zal zeker meespelen vermoed ik.

Ik heb er zelf namelijk ook last van, hoewel op de zaak zitten mij ook stress geeft... het is heel gezellig nu als we samen komen, maar daardoor blijft het werk liggen en ga ik alsnog 's avonds zooi afmaken dat ik die dag wou doen :')

Het wandelen in de pauze doe ik sowieso overigens... als ik thuiswerk, laat ik dan namelijk gewoon mijn hond uit.

Ik probeer nu dan ook 50/50 te doen... 2 dagen op de zaak, 2 dagen thuis (ik werk normaal gesproken 4x9). Dan heb ik een balans tussen gezellig doen en even rustig wat dingen afmaken.

Hoop dat er ook in te houden.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:01

3DDude

I void warranty's

Ik denk dat je moet kijken of je door kan groeien.
Of vind je het wel best op de servicedesk?

Dat kan natuurlijk ook he? Maar het is ook heel afhankelijk van de organisatie.
Heb laatst iemand geholpen met z'n sollicitatie van Helpdesk af naar een junior systeembeheerder achtige functie. Die had na 3 jaar servicedesk het wel gezien....

Wil je niet doorgroeien naar werkplekbeheerder > systeem en/of netwerkbeheer.
En anders mogelijk developer..?

[ Voor 22% gewijzigd door 3DDude op 26-06-2021 09:03 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ondanks dat ik programmeren echt heel leuk vind, kan ik er doodmoe van worden hoor.

En dan wil ik gewoon niks doen, of gitaar spelen ofzo.

Het is overigens wel zeker mijn hobby... dat is in mijn geval juist het probleem. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt, waardoor ik nieuwe hobbies moest zoeken :P

Al mijn collega's roepen overigens bijna hetzelfde. Die doen in hun vrijetijd meestal andere dingen. De ene sleutelt aan RF helicopters of speelt met drones, de volgende hackt zijn elektrische fiets, de andere gaat de natuur in, etc.

Ik ging ooit gitaar spelen omdat ik "iets" zocht dat niet achter de computer was. Dat faalde uiteindelijk ook een beetje, zodra ik dingen ging opnemen en met DAW software aan de slag ging maar goed _O-

Maar had ik dan eigenlijk gitarist moeten worden? Absoluut niet! Ik ben er ook helemaal niet goed in of wat dan ook.

Alleen - alles - wordt eentonig als je het de hele tijd doet. Ook de "ICT".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 14:13

ZieMaar!

Moderator General Chat

Steeds meer bedrijven zien in dat 40 uur misschien niet meer optimaal is. 36 uur is echt al beter maar 4 dagen is nog veel beter. Ik denk dat je in de detachering dat wel iets minder vaak ziet, maar grote corporates (zonder Amerikaanse roots) hebben veelal fulltime werkweken van 34-36 uur, voor in ieder geval het cao personeel.

Maar wat je zegt, als je het zelf moet doen kost het wel vrij veel geld, dat moet je kunnen en willen. Als het echt het soort werk is dat je tegenstaat, dan heeft minder werken misschien ook maar beperkt zin…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:10:
Ik probeer dan ook zoveel mogelijk mijn werkkamer te luchten, raam open, veel water drinken, maximaal 5 bakken koffie op een dag etc. Op kantoor gaat het vaak wel beter maar dan in de trein naar huis kak ik vaak ook helemaal in hoor :)
Stop met de koffie.

That might be (part of) the problem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:56
Ben geen echte ict'er, maar het probleem herken ik wel enigszins. Werk op een accountantskantoor en ben in de afgelopen tijd ook eigenlijk te vaak thuis aan het werk geweest. Toen we weer wat meer naar kantoor mochten heb ik dat ook gelijk gedaan. Ben nu weer 3 dagen op kantoor en 2 thuis en daar ben ik weer eenstuk van opgeknapt.

Waar de één floreert bij thuiswerken, kan een ander de sociale contacten gewoon wat minder goed missen. Ik werk thuis veel efficiënter, dat houdt alleen wel in dat ik na 5 uur het werk van een normale werkdag heb gedaan. Een accountantskantoor is een urenfabriek, dus stoppen als je klaar ben met je werk, maar nog niet met je uren is eigenlijk geen optie als je vakantiedagen over wil houden. Dus ga je meer werk doen op een dag en dus is het ook niet gek dat je moe bent. Het zijn niet zozeer de bestede uren waar je moe van wordt, maar van het denken en uitvoeren.

Praktische beroepen worden vaak als zware beroepen gezien omdat je de hele dag lichamelijk bezig bent, in de IT of financiële wereld gebruik je minder zichtbare lichaamsdelen, maar dat wil niet zeggen dat dat niet ook zwaar kan zijn als je structureel teveel werk probeert weg te zetten.

Voor mij hebben twee dingen behoorlijk geholpen. Gedeeltelijk terug naar kantoor en wees richting jezelf ook zo reëel dat als je op kantoor ergen een uur voor nodig en je dat thuis in een half uur doet het helemaal niet erg is om in elk drie kwartier als gewerkte tijd te rekenen (let wel op dat je eerlijk blijft en niet steeds makkelijker gaat schuiven, dat is een risico, maar het feit dat jij thuiszitten hoeft niet alleen de werkgever voordeel op te leveren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Waarom ga je niet korter werken? Ik heb vanaf het begin minder dan 40 uur gewerkt. Om de week een dag vrij voor persoonlijke ontwikkeling.

Daarnaast combineer ik het bureau werk met training geven, workshops, spreken op conferenties, redactielidmaatschap etc. Binnen de IT heb je natuurlijk enorm veel ruimte om andere dingen te doen dan naar je beeldscherm staren. Ik krijg altijd veel energie van de interactie met mensen buiten mijn directe teams en klanten. Een paar dagen congres in een andere stad en ik kan er weer een paar maanden tegenaan.

En als je om 1500 uur moe ben, dan stop je toch lekker om die tijd? Werk je 5x 6 uurtjes ipv 5x8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Erapaz schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:14:

En als je om 1500 uur moe ben, dan stop je toch lekker om die tijd? Werk je 5x 6 uurtjes ipv 5x8.
...hoe zie je dat voor je, om dat 'lekker' even te gaan doen? Je kan niet zomaar opeens 10 uur per week minder gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Hahn schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:18:
[...]

...hoe zie je dat voor je, om dat 'lekker' even te gaan doen? Je kan niet zomaar opeens 10 uur per week minder gaan werken.
Hey baas, ik ben elke dag om 3 uur moe, dan ben ik niet zo productief meer. Ik kan natuurlijk 40 uur blijven schrijven, maar ik maak er liever 30 van, zodat het duidelijk is dat ik dan niet meer werk. Lijkt me prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Erapaz schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Hey baas, ik ben elke dag om 3 uur moe, dan ben ik niet zo productief meer. Ik kan natuurlijk 40 uur blijven schrijven, maar ik maak er liever 30 van, zodat het duidelijk is dat ik dan niet meer werk. Lijkt me prima toch?
Je kan het allicht proberen, maar dat kost je 25% van je salaris en ik gok dat de gemiddelde werkgever daar niet zomaar mee akkoord zal gaan (en dan druk ik mijn verwachting zeer zacht uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
Hahn schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:36:
[...]

Je kan het allicht proberen, maar dat kost je 25% van je salaris en ik gok dat de gemiddelde werkgever daar niet zomaar mee akkoord zal gaan (en dan druk ik mijn verwachting zeer zacht uit).
Dus geld is belangrijker dan gezondheid?

Als de werkgever niet akkoord gaat is dat erg kortzichtig. Straks krijgt TS een burn-out en dat kost meer. Dan moet er ook nog accuut vervanging worden gezocht ipv dat er nu tijd is om een goede oplossing te zoeken.

32 uur kan sowieso, ik ben nog nooit een tent tegen gekomen waar dat niet kan. Als het niet kan moet je sowieso wat anders zoeken, want dan werk je bij de verkeerde toko.

Tot slot, je bent veel productiever als je minder werkt. Vooral als je het flexibel kan indelen. IT is veel denkwerk. Tussen de middag erven een uurtje sporten en je kost veel probleem op die je nooit op zou lossen door naar je scherm te staren. 40 uur achter je bureau hangen betekent niet dat je meer waarde levert dan 30 uur flexibel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Erapaz schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:41:
[...]

Dus geld is belangrijker dan gezondheid?
Totaal niet mijn punt en beetje flauw van je om dit zo te formuleren. Sterker nog: ik (en 5+ anderen) heb eerder in dit topic letterlijk ook voorgesteld om minder te gaan werken.

Maar suggereren dat je 'gewoon' even 'lekker' om 15:00 kan stoppen elke dag als je dat wilt, lijkt me niet realistisch in de meeste gevallen, en daar reageerde ik op. 32 uur gaan werken, en dus 1 dag per week minder gaan werken is veel gebruikelijker, en heel wat anders.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 26-06-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Hahn schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:44:
[...]

Totaal niet mijn punt en beetje flauw van je om dit zo te formuleren. Sterker nog: ik (en 5+ anderen) heb eerder in dit topic letterlijk ook voorgesteld om minder te gaan werken.

Maar suggereren dat je 'gewoon' even 'lekker' om 15:00 kan stoppen elke dag als je dat wilt, lijkt me niet realistisch in de meeste gevallen, en daar reageerde ik op. 32 uur gaan werken, en dus 1 dag per week minder gaan werken is veel gebruikelijker, en heel wat anders.
Ontzettend ouderwetse gedachtengang. Je werkt om te leven, niet andersom. Als TS blij wordt van 5x6 uur moet dat gewoon kunnen.

Nog sterker, ik denk dat je in de huidige markt een switch kan maken en met behoud van salaris van 40 naar 30 (32) uur kunt.

Bedrijven die moeite hebben met parttime werken en hoogstens een vaste vrije dag per week toestaan moet je met een grote boog omheen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Erapaz schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 15:15:
[...]

Ontzettend ouderwetse gedachtengang. Je werkt om te leven, niet andersom. Als TS blij wordt van 5x6 uur moet dat gewoon kunnen.
Ontzettend makkelijk gedacht. En je insinueert hele tijd dingen die ik totaal niet zeg. Ik geef alleen aan dat het veel makkelijker gezegd dan gedaan is om tegen je baas te zeggen 'hey, ik ga voortaan maar 30 uur werken, joe, bedankt!'. Je kan het proberen, maar ik geef je weinig kans dat je (of zijn, in TS z'n geval) baas daar positief op reageert.

Dus even voor de duidelijkheid: ik vind ook dat als iemand 5x 6 uur zou willen werken, dat dat zou moeten kunnen. Maar dat is niet hoe de wereld momenteel werkt, voor heel veel mensen/bedrijven, dus ik waarschuw enkel dat het waarschijnlijk niet zo makkelijk gedaan is als jij het nu over laat komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:08

Grvy

Bot

Hahn schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Ontzettend makkelijk gedacht. En je insinueert hele tijd dingen die ik totaal niet zeg. Ik geef alleen aan dat het veel makkelijker gezegd dan gedaan is om tegen je baas te zeggen 'hey, ik ga voortaan maar 30 uur werken, joe, bedankt!'. Je kan het proberen, maar ik geef je weinig kans dat je (of zijn, in TS z'n geval) baas daar positief op reageert.

Dus even voor de duidelijkheid: ik vind ook dat als iemand 5x 6 uur zou willen werken, dat dat zou moeten kunnen. Maar dat is niet hoe de wereld momenteel werkt, voor heel veel mensen/bedrijven, dus ik waarschuw enkel dat het waarschijnlijk niet zo makkelijk gedaan is als jij het nu over laat komen.
Dit dus. Als ik tegen mijn werkgever zou zeggen dat ik dat wil doen dan ondanks het tekort etc word ik meteen door een heel team scheef aangekeken en dat willen ze gewoon niet.

Ja, wisselen van werkgever kan maar ook dat is lekker simpel en makkelijk gedacht. ;)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Lethalis schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:25:
[...]

Stop met de koffie.

That might be (part of) the problem...
Ik drink alleen in de ochtend koffie, kan er wel wat meer op gaan letten natuurlijk :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Waarom ga je niet korter werken? Ik heb vanaf het begin minder dan 40 uur gewerkt. Om de week een dag vrij voor persoonlijke ontwikkeling.

Daarnaast combineer ik het bureau werk met training geven, workshops, spreken op conferenties, redactielidmaatschap etc. Binnen de IT heb je natuurlijk enorm veel ruimte om andere dingen te doen dan naar je beeldscherm staren. Ik krijg altijd veel energie van de interactie met mensen buiten mijn directe teams en klanten. Een paar dagen congres in een andere stad en ik kan er weer een paar maanden tegenaan.

Ik kan niet zomaar stoppen met werken. Die luxe heb ik (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Ik heb gisteren een beeldscherm / game bril besteld. Die komt vandaag binnen. Die €25,- wil ik wel een gokje op wagen. Allicht dat het helpt in combinatie met wat meer kortere pauzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Agent47 En de suggesties om door te solliciteren / groeien. Zit daar nog winst voor je en zie je dat zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:27:
@Agent47 En de suggesties om door te solliciteren / groeien. Zit daar nog winst voor je en zie je dat zitten?
Ik zit net intern. Ik krijg vanuit mijn werkgever een HBO ICT aangeboden die ik tijdens mijn servicedesk werk ok kan benutten. Ik heb doorgroeimogelijkheden bij mijn huidige werkgever. Vereiste is wel om nog 1,5- 2 jaar hier op de servicedesk te zitten. Op zich geen straf vind ik. Ik heb het ook naar mijn zin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Het is al eerder genoemd maar zeker sinds het thuiswerken is toegenomen moet je het belang van ventilatie niet vergeten. Op kantoren wordt meestal veel aandacht besteed dus je staat er niet zo bij stil.

Eenmaal thuis aan het werk voelde ik me ook vaak suf en kreeg hoofdpijn naarmate de dag vorderde. Ik kwam ik er pas na een half jaar achter dat ik mezelf zat te verstikken, deur van de slaapkamer dicht, ramen dicht. Terwijl er in deze kamer gewoon een actieve ventilatie hangt, dus aangezet en hop, nergens meer last van.

Heb ook voor Home Assistant een CO2 metertje gebouwd en die slaat ook echt gevaarlijk hoog uit als ik met de ramen dicht zit. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Pixal schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:33:
Het is al eerder genoemd maar zeker sinds het thuiswerken is toegenomen moet je het belang van ventilatie niet vergeten. Op kantoren wordt meestal veel aandacht besteed dus je staat er niet zo bij stil.

Eenmaal thuis aan het werk voelde ik me ook vaak suf en kreeg hoofdpijn naarmate de dag vorderde. Ik kwam ik er pas na een half jaar achter dat ik mezelf zat te verstikken, deur van de slaapkamer dicht, ramen dicht. Terwijl er in deze kamer gewoon een actieve ventilatie hangt, dus aangezet en hop, nergens meer last van.

Heb ook voor Home Assistant een CO2 metertje gebouwd en die slaat ook echt gevaarlijk hoog uit als ik met de ramen dicht zit. :D
Mijn raam staat altijd open als ik werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Pixal schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:33:

Zo'n C02 metertje is wel een idee. Die zet ik op de verlanglijst!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:29
Ik maak zelf software/research, en sinds het thuiswerken maak ik ook meer uren achter een scherm omdat overleggen ook digitaal gaan. Dit heeft op mij ook het effect dat ik na 5 a 6 uur beeldschermwerk zo gaar als een konijn ben. Ik houd dan gewoon op en ga wat anders doen, want software maken met een gare kop is niet erg effectief, en ik heb er de dagen erna ook last van als ik door push. Ik heb dit nooit besproken met mijn leidinggevende. Hij vindt ook dat je vooral "goed voor jezelf moet zorgen in deze tijd" en dat je prioriteit bij je eigen welzijn moet liggen. Dus dat doe ik dan. :)

Een andere om eens naar te laten kijken: een bril.
Ergens in mijn mid/late 20s had ik ook een periode van vermoeidheid. Ik weet niet meer waarom, maar ik ben op een gegeven moment naar een opticien gegaan om de ogen te laten meten. Bleek ik een +4 afwijking te hebben op beide ogen. De optometrist had een behoorlijk WTF momentje dat ik daar niet eerder mee gekomen was want je zou met +4 behoorlijk slecht kunnen lezen. Maar blijkbaar accomodeerde mijn ogen nog erg goed (toen ik nog jong, fris en fruitig was). Sindsdien heb ik een +1.5 bril (want meer durfde hij niet aan omdat de stap van niks naar +4 in eens te groot is).
Ik begin nu te merken (10+ jaar later) dat er een stapje bij mag, en het moment is gekomen dat ik ook zonder bril de lettertjes op mijn telefoon echt lastig kan ontcijferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Je klinkt supergezond, ik zou ervoor tekenen, haha. Zijn er misschien dingen in het werk waar je moe van wordt? Zaken waar je geen energie van krijgt en die alleen energie kosten?

Dat laatste kan ik me nl. voorstellen, eventueel in combinatie met dat je verder buiten werk ook nog genoeg dingen doet. Kan net teveel zijn? Zit nu zelf 8 jaar in de IT en zelf word ik vooral moe van de inhoud van mijn werk, haal er geen energie uit. Ik zit aan de functionele analyse kant, en merk dat ik het hele agile/scrum gebeuren en mijn inhoudsloze functie(s) gewoon niet meer trek. De matige implemenatie bij de bedrijven waar ik heb gewerkt zuigt gewoon de energie uit me en geeft me enorm veel frustratie. Dat, icm andere lichamelijke klachten die ik heb, werkt lekker op elkaar door waardoor ik steeds minder energie heb. Ben er wel mee bezig maar het is lastig om eruit te komen. Qua thuiswerken is het voor mij dubbel: aan de ene kant is de energie drain door reistijd, open offices en afleiding echt enorm verminderd; maar aan de andere kant is idd de hele dag achter een scherm of in meets zitten natuurlijk ook niet bevorderlijk.

Kortom advies: luister naar je lichaam, probeer te voelen wat je nodig hebt en waar het vandaan komt. Energie komt niet genoeg binnen of gaat er te snel uit en wat zorgt daarvoor? En dan eens experimenteren met iets op een andere manier te doen en kijken of het helpt.

[ Voor 9% gewijzigd door Evil_king op 28-06-2021 14:16 ]

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Evil_king schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:15:
Je klinkt supergezond, ik zou ervoor tekenen, haha. Zijn er misschien dingen in het werk waar je moe van wordt? Zaken waar je geen energie van krijgt en die alleen energie kosten?

Dat laatste kan ik me nl. voorstellen, eventueel in combinatie met dat je verder buiten werk ook nog genoeg dingen doet. Kan net teveel zijn? Zit nu zelf 8 jaar in de IT en zelf word ik vooral moe van de inhoud van mijn werk, haal er geen energie uit. Ik zit aan de functionele analyse kant, en merk dat ik het hele agile/scrum gebeuren en mijn inhoudsloze functie(s) gewoon niet meer trek. De matige implemenatie bij de bedrijven waar ik heb gewerkt zuigt gewoon de energie uit me en geeft me enorm veel frustratie. Dat, icm andere lichamelijke klachten die ik heb, werkt lekker op elkaar door waardoor ik steeds minder energie heb. Ben er wel mee bezig maar het is lastig om eruit te komen. Qua thuiswerken is het voor mij dubbel: aan de ene kant is de energie drain door reistijd, open offices en afleiding echt enorm verminderd; maar aan de andere kant is idd de hele dag achter een scherm of in meets zitten natuurlijk ook niet bevorderlijk.

Kortom advies: luister naar je lichaam, probeer te voelen wat je nodig hebt en waar het vandaan komt. Energie komt niet genoeg binnen of gaat er te snel uit en wat zorgt daarvoor? En dan eens experimenteren met iets op een andere manier te doen en kijken of het helpt.
Nou conditioneel ben ik niet zo veel hoor. Doe vooral kracht training in de gym, condititie wil ik ook weer gaan opbouwen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-05 16:39
Evil_king schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:15:
Ik zit aan de functionele analyse kant, en merk dat ik het hele agile/scrum gebeuren en mijn inhoudsloze functie(s) gewoon niet meer trek. De matige implemenatie bij de bedrijven waar ik heb gewerkt zuigt gewoon de energie uit me en geeft me enorm veel frustratie.
Al geprobeerd om dit te veranderen of er terug inhoud aan toe te voegen? Je tweede zin lijkt erop te doelen dat het inderdaad aan een verkeerde match van jou met de functie ligt of de verbeteringen bij jezelf zitten en niet bij een verkeerde implementatie van Scrum/agile.

Als ik het lees krijg ik een beetje het volgende idee; overal waar ik kom word ik gepest, mensen zijn $&#@(. Misschien moet je die Feyenoord pet niet opdoen bij al je werkgevers in Eindhoven (complete random voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@Agent47 ik heb niet het hele topic doorgelezen maar zie wel wat dingen voorbijkomen over beeldschermwerk en een blauwe bril B) :P

Ik herken wel wat dingen, ben laatst ook bij de oogarts geweest vanwege hoofdpijn (niets aan de hand, alleen droge ogen van het turen). Sinds die tijd maak ik gebruik van https://iristech.co/iris-mini/ (gratis) om het blauw wat uit het scherm te halen. Ziet er eerst gek uit, maar het went erg snel. Gek genoeg (eigenlijk niet) heb ik sindsdien er nooit meer last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Koppel jij TS even aan jouw werkgever? Schijnbaar heb je een uitzonderlijk fijne club gevonden, en ga je er nu vanuit dat ieder bedrijf zo in elkaar zit.

Ken niet veel bedrijven waarbij het "normaal" is dat de medewerkers simpelweg aangeven "joh, werk vanaf nu nog maar tot 3, zoek maar uit hoe het werk gedaan wordt".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Furion2000 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:25:
[...]

Al geprobeerd om dit te veranderen of er terug inhoud aan toe te voegen? Je tweede zin lijkt erop te doelen dat het inderdaad aan een verkeerde match van jou met de functie ligt of de verbeteringen bij jezelf zitten en niet bij een verkeerde implementatie van Scrum/agile.
Valide vragen, en zeker geprobeerd. Niet om de post van de TS te hijacken, maar toch nuttig om te delen. Het klinkt natuurlijk heel self-righteous, maar ik heb echt gemerkt dat hoe scrum/agile uitgerold wordt bij bedrijven en hoe dit in de praktijk werkt, gewoon niet zijn wat er is bedoeld, als je de scrum guide écht leest. Dus niet, zoals ik overal heb waargenomen, even op een vrije middag doorbladeren, maar écht lezen. Want dat ding is al zo gecomprimeerd, dat alles wat er nog wel in staat een heel gericht doel heeft. Wat ik echter zie gebeuren:
- Scrum guide wordt als 'menu' gezien waar je de leuke dingen uit kan pakken, ipv de zaken die ook moeten (en waar je niet goed in bent) te addresseren
- Scrum masters zijn in de praktijk vaak mensen die zelf coaching nodig hebben. Ik heb SM's meegemaakt die meer bezig waren met hun eigen bedrijf dan met het team, SM's die zelf een burnout hadden gehad en hun tijd niet konden managen (laat staan een team coachen) etc.
- Developers beginnen te bouwen zonder plan. Dat kan mss soms, maar veel applicaties en infra vereisen toch dat je het zinnig inpast en niet halverwege maar de functionele specs aanpast, zodat wat je gebouwd hebt 'past'.
- Als functioneel persoon heb je weinig waarde: als men het niet kan of wil bouwen is dat de conclusie, ipv de gebruikerswens. Dat is de omgekeerde wereld.
- De analisten functie wordt vaak als een soort tussenpersoon gebruikt die met gebruikers mag praten omdat de PO of developers dat zelf niet willen.

Ik pretendeer niet dat ik een expert ben hoor of dat het overal zo is; het enige wat ik gedaan heb is goed om me heen gekeken, gelezen, en gezien dat de lat nogal laag wordt gelegd, of wordt verschoven zodat ie past bij wat men nú al goed kan. En 'we call it a day'. Past niet zo bij mijn persoonlijkheid, aldus de frustratie.

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Jeroenneman schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:38:
[...]

Koppel jij TS even aan jouw werkgever? Schijnbaar heb je een uitzonderlijk fijne club gevonden, en ga je er nu vanuit dat ieder bedrijf zo in elkaar zit.

Ken niet veel bedrijven waarbij het "normaal" is dat de medewerkers simpelweg aangeven "joh, werk vanaf nu nog maar tot 3, zoek maar uit hoe het werk gedaan wordt".
Ik mag dan op zoek naar een andere functie. Ik ben aangenomen op 40 uur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Cheesy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:33:
@Agent47 ik heb niet het hele topic doorgelezen maar zie wel wat dingen voorbijkomen over beeldschermwerk en een blauwe bril B) :P

Ik herken wel wat dingen, ben laatst ook bij de oogarts geweest vanwege hoofdpijn (niets aan de hand, alleen droge ogen van het turen). Sinds die tijd maak ik gebruik van https://iristech.co/iris-mini/ (gratis) om het blauw wat uit het scherm te halen. Ziet er eerst gek uit, maar het went erg snel. Gek genoeg (eigenlijk niet) heb ik sindsdien er nooit meer last van gehad.
Heb die nu geinstalleerd staan. Even paar dagen uit proberen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:54

Metalfreak

Hoije woh!

Als je hobby je werk wordt, heb je geen hobby meer en gaat de lol er vaak wel snel vanaf. Een hobby doe je omdat je het leuk vindt op de momenten dat jij dat leuk vindt, als je het ineens 8 uur per dag MOET doen, dan is dat niet leuk meer. Ik heb thuis ook écht geen zin meer om systeembeheerwerk te gaan doen, thuis moet het gewoon werken.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lelletje
  • Laatst online: 12-05 16:47
Agent47 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:43:
[...]

Ik mag dan op zoek naar een andere functie. Ik ben aangenomen op 40 uur :+
Dat wil nog niet zeggen dat je geen 32 of 36 uur per week kan of mag werken. Dat kan meestal wel in overleg met de leidinggevende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:54

Metalfreak

Hoije woh!

Lelletje schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:22:
[...]

Dat wil nog niet zeggen dat je geen 32 of 36 uur per week kan of mag werken. Dat kan meestal wel in overleg met de leidinggevende...
Daar zitten wel een aantal voorwaarden aan. Ik snap best dat het bij een servicedeskfunctie wat lastig wordt in verband met bepaalde bereikbaarheidsuren. Dus ze kunnen het al heel snel gooien op het argument "Het geeft problemen met het werkrooster". Ik weet dat heel veel werkgevers helemaal niet zo happig zijn om dit goed te keuren, hoe ouderwets die opvattingen ook mogen zijn.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Metalfreak schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:32:
[...]

Daar zitten wel een aantal voorwaarden aan. Ik snap best dat het bij een servicedeskfunctie wat lastig wordt in verband met bepaalde bereikbaarheidsuren. Dus ze kunnen het al heel snel gooien op het argument "Het geeft problemen met het werkrooster". Ik weet dat heel veel werkgevers helemaal niet zo happig zijn om dit goed te keuren, hoe ouderwets die opvattingen ook mogen zijn.
Er wordt ook heel erg veel gebeld, zonder te overdrijven. Dus ze zoeken er eerder mensen bij dan dat er mensen weg vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
Wat een collega van me had gedaan, hij nam vakantie uren op en verspreidde die over de weken. Zo had hij een dag in de week vrij en zo kon hij ook bij laden.

Ik weet niet of je deze mogelijkheid ook hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-05 16:39
Evil_king schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Ik pretendeer niet dat ik een expert ben hoor of dat het overal zo is; het enige wat ik gedaan heb is goed om me heen gekeken, gelezen, en gezien dat de lat nogal laag wordt gelegd, of wordt verschoven zodat ie past bij wat men nú al goed kan. En 'we call it a day'. Past niet zo bij mijn persoonlijkheid, aldus de frustratie.
Ik herken de struggle en dat heb ik helaas al wel vaker gehoord en maak het nu ook mee. Een mix van waterval/agile moeten/willen doen? Misschien heb je hier wat aan. Ik ben namelijk van mening dat een analist van 10 jaar geleden niet dezelfde analist is in een scrum team.

https://www.reaco.nl/blog...nalist-in-agile-6-opties/

Genoeg gekaapt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Laatst online: 21:57
Lelletje schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:40:
Wat een collega van me had gedaan, hij nam vakantie uren op en verspreidde die over de weken. Zo had hij een dag in de week vrij en zo kon hij ook bij laden.

Ik weet niet of je deze mogelijkheid ook hebt?
En dan wil TS een keer wat langer vrij maar zijn zijn dagen op omdat hij allemaal losse dagen op heeft genomen. Als je gigantisch veel overuren hebt zou zoiets te overwegen zijn om de overuren weg te krijgen, anders verspil je je dagen (dag vrij in de week is wel leuk, maar een langere periode is ook nodig om af te kunnen sluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
Nja, die collega van me had teveel vakantieuren die hij nog moest opmaken voor 1 juli, vandaar dat hij het zo deed. Wilde pas weer langer vrij nemen als hij weer kon vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Agent47 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:00:

Maar zijn er meerdere mensen, hoeft niet eens van mijn leeftijd te zijn, die echt moe worden van het werk in de ICT? Je kijkt toch steeds tegen een beeldscherm aan.
Gezien je ervaring moet je eens kijken of je iets anders kunt gaan doen in de ICT waarbij je niet de hele dag naar een monitor hoeft te turen. Project management, misschien sales? Dan ben je meer met mensen bezig en zit je een stuk minder lang stil achter het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:01
Cheesy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:33:

Herkenbaar, ik heb een paar maanden terug een "thuiswerkbril" gehaald, eigenlijk gewoon een beeldschermbril op sterkte in een goedkoop montuurtje.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:29
Jeroenneman schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:38:
[...]

Je skillset bijhouden en uitbreiden zodat je effectiever het doel kunt halen (voor jezelf en het bedrijf) is iets waar beide partijen baat bij hebben.
Op tijd je rust nemen zodat je jezelf niet opbrandt en de volgende dag ook nog effectief bent, ook iets waar iedereen baat bij heeft.
Netwerken en nieuwe connecties leggen, en wat nieuws leren, idem dito.

Sommige dingen moet je ook niet aangeven, maar dat moet je gewoon doen. Zoals voor jezelf zorgen op een daily basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Ik heb nu zojuist "de beeldschermbril" ontvangen. Hopelijk helpt het. We gaan het even proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 15:11
Petje72 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:21:
Ik ben 49 jaar en werk in de I(C)T sinds mijn 17e. Ook ik heb tijden gehad dat ik mega vermoeid was, in drukke tijden en in rustige tijden. 2 jaar terug ontslag genomen en koksopleiding gevolgd, jaartje gedaan, horeca is niet mijn ding en weer full time terug in de IT. Heb geen spijt van het uitstapje, was leerzaam. In de tijd van horeca was ik met 60 urige werkweek minder vermoeid vreemd genoeg. Ik had mega plezier in het werk (het koken) dat scheelt, je bent altijd in beweging en kijkt niet uren naar een beeldscherm. Dat laatste, lang naar een beeldscherm kijken, dat is wat voor mij de vermoeidheid veroorzaakte achteraf gezien.

Ik kon minder goed lezen op een gegeven moment (zal de leeftijd zijn), dus naar opticien, kleine afwijking, leesbril en op aanraden van opticien beeldscherm bril erbij (blauw filter), een wereld ging voor open, zo veel rustiger voor mijn ogen en na een dag beeldschermstaren geen vermoeidheid meer. Boh, had ik maar eerder een beeldschermbril gebruikt. Dus mijn tip, probeer eens een beeldschermbril, hebben ze ook zonder sterkte.

Daarnaast, bij mijn huidige werkgever meer coaching op werkplek, daar advies, kijk elk half uurtje even minuutje of 5 niet naar een beeldscherm, naar buiten bijvoorbeeld (dus niet op je phone gaan kijken). Ook dat hielp voor mij. In de pauze altijd half uurtje wandelen buiten, scheelt ook t.o.v. hele dag binnen zitten.

Ik werk nu ook thuis, qua werkdruk iets relaxter omdat ik wat meer mijn tijd zelf kan indelen en fijnere rustige omgeving. Geen (kantoor) airco in mijn nek, scheelt ook. En ook thuis op zijn tijd beeldschermpauze nemen en buiten gaan wandelen in je pauze.
Ergens best grappig om dit te lezen. Ik ben recent begonnen met een webdev opleiding via loi om een carriere switch te maken, werk nu 16 jaar als kok en ben er he-le-maal klaar mee. Inmiddels een jaar chef-kok en dat begint ook al te vervelen.

Wel goed om te lezen dat ook IT kan gaan vervelen, mocht ik ooit een baan vinden in de IT (wat helaas verdomd lastig is met een mbo opleiding, denk dat deze loi cursus weinig verschil gaat maken...) dan ga ik zeker gebruik maken van je beeldscherm bril tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669783

Gezien 90% van banen in het algemeen routine zijn is dit helemaal geen vreemd fenomeen. Werken kost energie, helemaal als het repeterend is. Als je buiten je werk je sport en stimulerende activiteiten blijft doen moet het te overbruggen zijn. Je kunt met je werkgever dit bespreken en misschien dat hij een werkplaats speelhoek/gym kan veroorloven of je wat meer variatie in je werk kan bieden, zo niet dan is zit je helaas met dit fenomeen waar veel tegen aan lopen. Houd er ook rekening mee dat moderne tijden voor meer bewustheid hebben gezorgd, daardoor valt dit meer op. 70 jaar geleden had je meer een "kop dicht en werken" mentaliteit, althans als ik al die oudjes mag geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 669783

Agent47 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:31:
Ik heb nu zojuist "de beeldschermbril" ontvangen. Hopelijk helpt het. We gaan het even proberen :)
Ja, het helpt zeker wat. Ik heb zo'n enorm overprijsde Gunnar Optics bril die ook iets versterkt, leuk hebbeding. Je kunt ook een softwarematig blauw licht filter gebruiken zoals flux of windows nachtlamp.(ook overdag) Als je veel schermtijd hebt is dit een prima uitgave, maar neem wel een beetje een comfortabel montuurtje en een gegarandeerd werkende. Die Action brillen zijn prul.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 01-07-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Probeer veel korte pauzes in te lassen, Pak je koffie en ga een blokje om. Al is het maar 10-15 minuten. Meer bewegen geeft energie.
Als je in de pauzes weer een scherm aanzet dan kan ik me voorstellen dat de dagen vermoeiend zijn.

Misschien een andere invalshoek, maar als je ogen net iets minder worden heb je ook last van meer vermoeidheid door het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-05 14:26
Ga om te beginnen eens (een tijdje) parttime werken, wekelijks een lang weekend of een korte onderbreking door de woensdag vrij te nemen maakt een wereld van verschil in het weer opladen van je eigen batterij (mijn ervaring). 40 uur werken is inmiddels behoorlijk achterhaald en overal hoor je over de invoering van kortere werkweken. Het lukte mij sowieso nooit om 5 * 8 volledig hetzelfde werk uit te voeren (beeldschermwerk) en volledig productief te zijn. Ga ook goed na of het werk wat je doet ook echt wel bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Gethijsem schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:00:
Ga om te beginnen eens (een tijdje) parttime werken, wekelijks een lang weekend of een korte onderbreking door de woensdag vrij te nemen maakt een wereld van verschil in het weer opladen van je eigen batterij (mijn ervaring). 40 uur werken is inmiddels behoorlijk achterhaald en overal hoor je over de invoering van kortere werkweken. Het lukte mij sowieso nooit om 5 * 8 volledig hetzelfde werk uit te voeren (beeldschermwerk) en volledig productief te zijn. Ga ook goed na of het werk wat je doet ook echt wel bij je past.
Ik vind dit een prima tip, maar zeker niet voor iedereen. Een dag vrij kan mij soms meer stress geven, vanwege opstapelend werk en de gedachte daaraan heeft een negatief effect.

Alleen om aan te geven dat het verschillend is per persoon. Ik heb dan ook geen 9-5 baan dus mijn 40 uur is flexibel, alleen betekent flexibel doorgaans meer uren werk :)

Gezien de baan van de TS kan het echter wel goed werken, maar bij veel banen is een dag minder werk niet gelijk aan 20% minder werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
Erapaz schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Stop sowieso met je werkgever als baas te zien, en zie hem of haar gewoon als een collega. Ga het gesprek aan, er is vaak veel mogelijk want personeel wat met een burn-out thuis zit levert hem of haar helemaal niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Ik wil hierbij aangeven dat part-time deze periode gewoonweg even niet gaat lukken in verband met vakanties en projectjes. Nogmaals ik ben gelukkig en ik voel me goed. Ik heb nu die bril 1 dag in combinatie met Iristech software van een tweaker in dit topic. Bevalt goed en toeval of niet, ik ben tot op heden een stuk minder moe. Het is te snel om een conclusie te trekken natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Laatst online: 05-08-2021
Waar ik na al die jaren "moe" van word is dat software ontwikkelen helaas vaak niks anders blijkt te zijn dan de technical debt van iemand anders repareren. Maar op je 24ste al moe van de IT? Toen ben ik net begonnen met mijn eerste baan. Lijkt een goede leeftijd om nog van carrière te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
gold_dust schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:10:
Waar ik na al die jaren "moe" van wordt is dat software ontwikkelen helaas vaak niks anders blijkt te zijn dan de technical debt van iemand anders repareren. Maar op je 24ste al moe van de IT? Toen ben ik net begonnen met mijn eerste baan. Lijkt een goede leeftijd om nog van carrière te switchen.
Dat is zo ontzettend jong. Toen had ik er al 6 jaar op zitten in het werkveld en begon ik nog vol energie met een voltijds hbo-opeiding.
Als ik t zo snel even allemaal lees denk ik dat je gewoon niet op je plek zit. Heb je al eens een gesprek met een (job)coach overwogen?
Pagina: 1 2 Laatste