Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-04 10:38
Beste allemaal,

Ruim een jaar terug de Nokia 5.3 aangeschaft. De Nokia 5 die ik al had was ik wel tevreden over. Op wat dingetjes na zoals in het topic beschreven staat.

De Nokia 5.3 dus toen aangeschaft mede omdat ik tevreden wel was over de originele 5. Nou, de 5.3 is het allemaal net niet. Kwaliteit laat flink te wensen over, óók voor een budget telefoon. Vooral de afwerking is het allemaal net niet. Slappe behuizing scherm zit net niet los, en vast is ook wat anders. veel flex in de telefoon zelf. Al met al een tegenvaller. Jammer

Nu word ik ook nog eens gestoord van de proximity sensor die zodra ik ga bellen het scherm uitschakelt en met pijn en heel veel moeite weer aanzet. Leuk als je belt en er wordt niet opgenomen en je kan niet ophangen daardoor... Gloeiend irritant. En de oplossing lijkt er niet te zijn zie dit topic

Ik zoek een?
  • Een toestel met een goede accuduur.
  • Een goede camera.
  • Android zo kaal mogelijk! Ik vind het echt fantastisch dat Nokia eigenlijk Android zou kaal mogelijk levert. En dat niet alleen, dit ook perfect update! Dit is toch echt een must!
  • Goede bouwkwaliteit
  • [i]Geen gezeur met proximity sensor, daar heb ik écht mijn buik vol van[/i]
  • Max. half jaar oud.
hardware eisen zijn minimaal, Minimaal zelfde als de huidige Nokia 5.3 om het makkelijk te maken. In de praktijk merk ik echt niet of het nou snel of langzaam is. Als ik een foto maak, moet dat wel leuke kwaliteit zijn, alleen niet belangrijkste.
Heel simpel gezegd, ik zou een 5.3 die wél goed gemaakt is :)

Wat is je budget?
Laag lager laagst. geen zin om 900 euro aan een telefoon uit te geven, maar het mag wel wat kosten. Een telefoon die dus duurder is en meer biedt of beter is, is niet direct afgeschreven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
copy pasta oude topic: "Het meest gebruik ik Google Maps en Telegram, en dat is het wel. Zoals gezegd, als ik er foto's meemaak moet de kwaliteit wel gewoon in orde zijn! Verder geen speciale eisen, spelletjes doe ik er niet op en zal ik ook nooit doen. Hardware hoeft dus niet het snelste te zijn, wel liefst recent zodat het nog een beetje mee kan over een paar jaar."
En daar is niet veel aan veranderd. Niks eigenlijk.

Wat heb je zelf al gevonden?
Nou ja logischerwijs zou je naar de Nokia 5.4 gaan, alleen toch huiverig dat het tegenvalt. Geldt ook voor de recent uitgekomen X/G 10/20 serie.
Motorola G100 zie ik veel voorbijkomen, Is niet Android One, schijnt wel lekker kaal te zijn. Hoe is daar de kwaliteit van?

En dan Samsung modellen. Ik ben er geen fan van. Teveel rommel er op die ik niet moet. Kwaliteit is over het algemeen wel goed. Alleen de varianten daarzo zijn bizar veel dat je het overzicht kwijt raakt.

Welke vragen heb je hier nog voor jullie?
Welke modellen zijn nog meer aan te raden? Of weet je model die op korte termijn er aan zit te komen (minder dan een maand!) En wat kunnen jullie vertellen over de kwaliteit van de modellen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:19
Beste advies, ga naar een winkel. Voel de telefoons, en dan pas kopen.

Pixel is het kaalste, gevolgd door Android One toestellen (meest Nokia, maar ook enkele andere modellen, kun je op filteren in de Pricewatch).
Dan komt Motorola.
Dan OnePlus.
Dan Sony
Dan Samsung
Dan Xiaomi
Dan Oppo
Dan Realme
Etc.

Beste hardware voor weinig is Xiaomi, en met een custom rom van Xiaomi.eu ben je de junk kwijt, dus ook kalig. Misschien is dat je beste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:04
Wij gebruiken nu op werk de Samsung Galaxy A42 5G.

Prima ding tot nu toe. Geen klachten over gehad en voor onder 300€ prima.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
@swhnld Dat zou logisch zijn, in een winkel eens bekijken. Alleen veel winkels (bij mij in de buurt althans) hebben al die 'exotische' modellen niet. Het is Samsung wat de klok slaat en Huawei gaat nog net. Motorola zit er soms ook tussen. Dus een beetje een 'look and feel' krijgen, gaat dan niet.

Zoals ik al zei, die nieuwe Nokia lijn ziet er leuk uit, ben alleen bang of kwaliteit wéér tegen gaat vallen.

@Bschnitz Op werk hebben wij ook Samsungs galaxy weetikhetwat. Alleen die hebben een soort custom ROM erop zitten. Worden ook vanop afstand beheerd. En ik heb ook geen hekel aan Samsung an sich. Ik heb een hekel aan al die bloatware die ze er op zetten. Plus het feit dat update beleid karig te noemen is, maakt het niet een telefoon die ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@Lednov loop bij T-Mobile binnen, die hebben meer exotisch spul, zelfde Belsimpel. Ook MediaMarkt heeft keuze.
De rest is dan reviews lezen en kijken en daar op af gaan. JerryRiggs op YouTube doet altijd testen hoe sterk het glas is, of het toestel buigt, etc.
Grootste probleem is een toestel goedkoop te houden in een competitieve markt. Snellere processor is bezuiniging op plastic frame, 5G een goedkopere behuizing.
Dus kies een toestel op specs, lees de reviews en filmpjes, en als je geluk hebt kun je het nog ergens in het echt zien. Zo niet heb je je huiswerk zo goed mogelijk gedaan voor de keuze.
Zelf vind ik bijna alle goedkopere toestellen minder stevig, en adviseer een stevige hoes om dat te compenseren.

[ Voor 8% gewijzigd door swhnld op 26-06-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:52
Lednov schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:32:
@swhnld Dat zou logisch zijn, in een winkel eens bekijken. Alleen veel winkels (bij mij in de buurt althans) hebben al die 'exotische' modellen niet. Het is Samsung wat de klok slaat en Huawei gaat nog net. Motorola zit er soms ook tussen. Dus een beetje een 'look and feel' krijgen, gaat dan niet.

Zoals ik al zei, die nieuwe Nokia lijn ziet er leuk uit, ben alleen bang of kwaliteit wéér tegen gaat vallen.

@Bschnitz Op werk hebben wij ook Samsungs galaxy weetikhetwat. Alleen die hebben een soort custom ROM erop zitten. Worden ook vanop afstand beheerd. En ik heb ook geen hekel aan Samsung an sich. Ik heb een hekel aan al die bloatware die ze er op zetten. Plus het feit dat update beleid karig te noemen is, maakt het niet een telefoon die ik zou willen.
Samsung heeft qua update beleid wel wat goede stappen gemaakt. In dit 9 maanden oude overzicht van tweakers komen vrijwel alle toestellen minstens op 3 jaar beveiligingsupdates uit. Met een telefoon van minder dan 0.5 jaar oud, heb je dus in ieder geval 2.5 jaar updates. Bij andere merken is het altijd maar afwachten wat het precies wordt.
reviews: Hoelang Android-telefoons updates krijgen

Ik heb zelf nog nooit een samsung telefoon gehad, maar ik neig wel naar een samsung middenklasser als volgende telefoon. Ik ben vrij gecharmeerd door het huidige aanbod van ze. Helaas heeft samsung wel wat bloatware, maar wanneer je die apps niet gebruikt storen ze mij in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@Ardjee Samsungs update policy op A en S serie is 3 versie upgrades en 4 jaar beveiliging updates. Dit is vorig jaar ingevoerd met terugwerkende kracht tot de S10 serie.

Maar als iemand ergens niet van houd, of negatief of positief beeld bij heeft adviseer ik altijd daar rekening mee te houden.
Voel je je goed bij een merk ben je eerder genegen foutjes te accepteren dan als je bij voorbaat al twijfelt. Dan is de reactie, zie je wel, het is K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
@swhnld Ooh maar dat is wel interessant te noemen, daar was ik totaal niet van op de hoogte. Samsung heeft dat dan flink verbeterd. Dan is alleen nog bloatware het grootste nadeel te noemen.

Nou ja, weetje, ik kon best wel wat accepteren van een budget telefoon dat het wat minder hardwarematig is en dergelijke. Ook dat gebruikte materialen wat minder zijn. Alleen in geval van de 5.3 is het zelfs voor budget beneden peil. In 2020 was een smartphone niets nieuws meer, bouwkwaliteit had gewoon beter kunnen en vooral moeten zijn.

@Ardjee Als je apps er gewoon af kan gooien, maakt het mij ook niet uit. Alleen heel vaak is (was, alhtans) het zo dat die apps er hard ingebakken zitten. En dan kan je wel gaan klooien met ROMs en weet ik veel wat, ik heb daar geen zin in. Ik moet gewoon geen Facebook en wat-nog-meer aan onzin op mijn telefoon. Vind het al erg genoeg dat je min of meer verplicht bent WhatsApp te hebben. Ik kan wel vinden dat er andere apps zijn die beter zijn, alleen als niemand die gaat of wilt gebruiken...

Al met al, wellicht eens kijken naar Samsung modellen ter overweging.

[ Voor 18% gewijzigd door Lednov op 27-06-2021 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
@Lednov Samsung heeft wat eigen apps die je er niet af kan gooien, en bijvoorbeeld ook Netflix ingebakken voor hogere beeldkwaliteit ivm DRM. Ik gooi bij installatie de home schermen leeg, en de Samsung apps zitten dan in de launcher in een eigen mapje. Ik kijk welke ik gewoon kan verwijderen, en de rest laat ik staan. Blijven er 7 over inclusief bellen, sms, etc.
Je kunt via ADB verder gaan met verwijderen, maar dan ook te veel weghalen.
Facebook framework zit er ook op, die schakel ik met de hand uit. Facebook app is gewoon te verwijderen.

Mijn ouders hebben de Samsung A42 en die bevalt prima. Hiervoor hadden ze Motorola.
Die heeft een snelle SD750 processor. Kost iets onder 300 Euro.

Je kunt ook voor de A32 gaan, in 4G versie onder de 200 Euro. 5G zit er iets boven. Meestal hebben de 5G varianten een snellere processor. Maar geen ervaring hiermee.

Er is ook de A52, dit model is de VW Golf, of Opel Astra onder de smartphones. Enorm populair. De 5G versie is dezelfde processor als de A42, maar meer geheugen, beter scherm, betere camera, kost richting de 400 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Dank heren en dames

Woensdag hak ik knoop door. Dan wordt het de Motorola of toch weer Nokia. De Samsungs heb ik naar gekeken, alleen die bloatware staat mij toch teveel tegen.

Kwaliteit is wat ik om mij heen hoor meer dan prima te noemen met die Samsungs. Grootste nadeel wat ik meerdere keren hoorde is dat opladen soms lastig is, want dat poortje schijnt snel vervuild te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Door omstandigheden woensdag niet kunnen bestellen. Wat uiteindelijk een happy accident is, want vrijdag kwam de smartphone BBG uit.
Die eens uitvoerig bestudeert, maar echt een aanrader niet kunnen vinden. De OnePlus Nord was even een optie, alleen géén 3.5 mm jack... Waarom dat er per se uit moet, geen idee. Dat Apple zeloten nou graag hun geld uitgeven aan alles wat ze in Cupertino kunnen verzinnen, dat moeten ze vooral zelf weten.
kortom, die valt af.

Wel kwam ik dit bericht tegen, Kenhas in 'reviews: Smartphone Best Buy Guide - Juli 2021' Iemand die hier ervaring mee heeft? Want dan zou Samsung zoals ik daar ook al meldde weer een optie kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Lednov schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:07:
Door omstandigheden woensdag niet kunnen bestellen. Wat uiteindelijk een happy accident is, want vrijdag kwam de smartphone BBG uit.
Die eens uitvoerig bestudeert, maar echt een aanrader niet kunnen vinden. De OnePlus Nord was even een optie, alleen géén 3.5 mm jack... Waarom dat er per se uit moet, geen idee. Dat Apple zeloten nou graag hun geld uitgeven aan alles wat ze in Cupertino kunnen verzinnen, dat moeten ze vooral zelf weten.
kortom, die valt af.

Wel kwam ik dit bericht tegen, Kenhas in 'reviews: Smartphone Best Buy Guide - Juli 2021' Iemand die hier ervaring mee heeft? Want dan zou Samsung zoals ik daar ook al meldde weer een optie kunnen worden.
Samsung debloaten kan heel goed, grootste uitdaging is niet te veel weg te gooien dat je een instabiel apparaat overhoud. Dus het belangrijkste is er tijd in steken en goed na te denken wat je doet en wat de impact is. Stel je haalt te veel weg en doet een fabrieksreset en begint opnieuw is een logje ook handig om bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lednov
Zo, Na veel vijven en zessen en wikken wegen is het tóch de Samsung A52 5G geworden...

De Nokia X20 heeft ook hoog op het lijstje gestaan, maar ja, ik ben toch huiverig over de bouwkwaliteit. Vind daar niet echt een afdoende antwoord op.

Samsung wil ik gaan Debloaten. dat moet mij wel lukken, zaken dat ik niet ken, laat ik voorlopig staan. Andere apps zoals Facebook gaan er onherroepelijk af.

Met Speciale dank aan @swhnld voor al zijn antwoorden!
Pagina: 1