Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Beste allemaal,

Ik ben opzoek naar een vervanger van mijn Nokia 5. Het toestel werkt in principe nog prima. Alleen scherm is kapot gevallen. Uiteraard precies net die ene keer dat ff niet in het hoesje zat... reparatie is ook al gauw 100E...
En hoewel het nog prima werkt zijn er ook kleine irritaties. Voornamelijk op het vlak van de camera. De kwaliteit is gewoon ronduit slecht te noemen. Van beide camera's! frontcamera is gewoon onscherp en de normale is gewoon of je 10 jaar terug de tijd ingaat... Ja ja, het is een budget phone, dit is toch echt gewoon slecht...
Accuduur was top, echt dagen gebruiken en dan pas opladen. Is nu toch gereduceerd naar max twee dagen als ik geluk heb. Dit kan meerdere oorzaken hebben, onder andere updates naar nieuwste versies. En ook het snelladen, waar ik sowieso geen fan van ben... langzaam laden is gewoon beter voor acculevensduur.

En dit beantwoord dan ook de vragen, waar ben je naar opzoek voor een deel.

Ik ben opzoek naar:
  • Een toestel met een goede accuduur.
  • Een goede camera.
  • Android zo kaal mogelijk! Ik vind het echt fantastisch dat Nokia eigenlijk Android zou kaal mogelijk levert. En dat niet alleen, dit ook perfect update! Dit is toch echt een must!
  • Een vingerafadrukscanner die aan de voorkant zit. En dit zal het lastigste in het verhaal worden. Want aan de achterkant vind ik gewoon onhandig. Ik ben bang dat ik deze wens zal moeten laten vallen.
  • Max. half jaar oud.
Wat is mijn budget?
Budget is simpel, goedkoop, goedkoper, goedkoopst. That being said! dat wil niet zeggen dubbeltje eerste rij. Ik wil best wel wat meer betalen als dat ook daadwerkelijk wat oplevert.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het meest gebruik ik Google Maps en Telegram, en dat is het wel. Zoals gezegd, als ik er foto's meemaak moet de kwaliteit wel gewoon in orde zijn! Verder geen speciale eisen, spelletjes doe ik er niet op en zal ik ook nooit doen. Hardware hoeft dus niet het snelste te zijn, wel liefst recent zodat het nog een beetje mee kan over een paar jaar.

Wat heb ik zelf al gevonden?
Er zijn momenteel drie kandidaten,
  1. Honor 10, is al een ouder toestel en valt eigenlijk af.
  2. Huawei P30 Huawei.... hmmm in hoeverre dit betrouwbaar is en dat je ook Android fatsoenlijk kan blijven gebruiken? is toch wel lastig.
  3. en HTC u19e. Origineel niet leverbaar in NL en/of EU zover ik weet.
En dan de huidige range Nokia modellen.

En allemaal hebben ze wel wat ik wil, alleen niet tegelijkertijd. En ook elke keer kom ik bij punten uit dat je gelijk een (prijs)klasse hoger gaat voor net ff klein beetje beter.

Wat wil ik absoluut niet
Apple, punt. Liever ook geen Samsung, want updaten ho maar. Hardcore China phones geen zin in moeilijk gedoe.

Welke vragen heb ik hier nog over?
Eigenlijk, welke modellen heb ik over het hoofd gezien en zijn zeker de moeite waard om eens te bekijken? Of welke modellen zitten er op de korte termijn aan te komen die wellicht interessant kunnen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Ik zou als ik jou was eens kijken bij Motorola's G8-serie. Prima camera, goede accuduur en redelijk kaal Android.
G8 plus is iets ouder, maar iets beter op het gebied van camera, waar de G8 power wat beter is in batterijduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:17
De P30 kan gewoon gebruik blijven maken van Android. De reeds uitgegeven types blijven gewoon ondersteund. Ik kan je het toestel (of liever de Pro) echt aanraden vanwege de geweldige camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
De P30 die toch wel mijn voorkeur had, is al een jaar oud. Nu vind ik wel geruchtenstromen over een opvolger, alleen niets concreets. wellicht dat het coronavirus roet in het eten gooit...
Hoe zit het eigenlijk met update beleid bij Huawei?

@Potenscia Die G8 Serie zou in April moeten uitkomen, wat ik tot nog toe zie, gunstig geprijsd! even in de gaten houden, een maandje wachten zou geen kwaad kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
Ik doelde op de G8 Plus en de G8 Power, maar idd is de Power nog niet gelanceerd. De Plus is well al te koop hoor. product: Motorola Moto G8 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:21
Hoe hard is je harde eis van kale Android, want je spreekt nu over toestellen die niet echt kaal zijn?
Hier alle Android One toestellen in de Pricewatch:
categorie: Smartphones

Ik zou kijken naar deze Motorola One Action voor 179 Euro: pricewatch: Motorola One Action Blauw

Of wil je meer geld uitgeven de Nokia 9 Pureview, die heeft echt goede camera's, maar prijs is ook 489 Euro voor de dual sim versie.
pricewatch: Nokia 9 Pureview Dual Sim Blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
@swhnld Eigenlijk best wel hard, in die zin dat ik geen 'Samsung toestanden' wil. Nu een telefoon kopen en dan maar afwachten of er iets van een update komt. Verder wil ik ook geen bloatware, dus apps als facebook en twitter moeten er gewoon af kunnen, dat gebruik ik toch niet. Dus hoe Nokia de zaken aanpakt bevalt mij wel!
had eerst nog een One Plus model op het oog, alleen die was ook al sterk verouderd.. :(
De Nokia 9 is mij ook al 'te oud'.

@Potenscia die Motorola schijnt een vervelende bug te hebben dat ie at random opnieuw opstart... Hopelijk al verholpen... Want dan inderdaad een goede kandidaat!

Ik hou sowieso de Motorola's in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
Even tussendoor, ik draai nu op ColorOS 6.1 , en heb behalve de systeem apps, zoals camera, telefoon en berichten e.d. (en nog wat praktische apps zoals calculator, kompas en recorder etc).., geen onverwijderbare bloatware. Mensen zeuren altijd erover, en vinden vaak One UI beter, maar dan heb je of niet goed in je settings gekeken, of nooit ColorOS gebruikt. Ik heb 0 3rd party apps (uitgezonderd basic Google apps) niet kunnen verwijderen.

Ik weet niet of je veel geeft om praktische apps, maar zo niet zijn er wat meer mogelijkheden. Ik raad je sowieso aan om, als je geen Android One neemt, alle software (kan per telefoon verschillen) goed te bekijken d.m.v. reviews. Sommige merken updaten nog aardig snel, en als je bij die skin de bloatware kan verwijderen, kan het nog best een goede kanshebber zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Ik heb inderdaad nog nooit ColorOS gebruikt, want nog nooit van gehoord :). Ik zou mij hier wat meer moeten ingaan verdiepen. Als ik mijn vervangend toestel heb, ga ik eens met ColorOS experimenteren, en wellicht andere OS.Gebruik ik de Nokia 5 als testlab.

En ligt er aan wat voor praktische apps, calculator of zo wel. Maar het liefst zou ik een toestel willen waar ik Google Play/books/duo/whatever ook gewoon écht kan verwijderen. Ik gebruik het niet, zal het niet gaan gebruiken dus waarom moet het per se op het toestel blijven staan?

En ik weet dat bij veel merken veel niet of nauwelijks te verwijderen is omdat het in de skin zit in gebakken.

Door de zoektocht naar COlorOS gezien dat Oppo ook geinige toestellen maakt. Riep mij wel weer een andere vraag op. Ik vind veel 'Chinaphones' op elkaar lijken, zijn dit OEM toestellen? of in China wordt alles gekopieerd...

Hoe dan ook, het is een leuke zoektocht aan het worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Lednov schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:59:
Door de zoektocht naar COlorOS gezien dat Oppo ook geinige toestellen maakt. Riep mij wel weer een andere vraag op. Ik vind veel 'Chinaphones' op elkaar lijken, zijn dit OEM toestellen? of in China wordt alles gekopieerd...
Beide, veel OEM, veel afgekeken, en hoeveel kun je aanpassen om een telefoon uniek te maken?

Bij China phones, check de radio banden (2G, 3G, 4G, 5G) die ondersteund worden, anders heb je een kans dat je toestel het vaak niet doet hier. Vaak zijn er ook verschillende versies onder andere naam of met International toevoeging die verschil geven in ondersteunde banden, maar ook met Android, bijvoorbeeld Oneplus heeft een ander OS in China versus daarbuiten. Xiaomi had dat ook op zijn Mi Box (Android TV kastje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:23
Ik zou zeggen: pak mi A3, enigste waar hij niet aan voldoet is de half jaar oud regel. Wel erg fijn toestelletje.
Je zou kunnen kijken wat mi A4 gaat brengen, die komt over paar weken uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
@swhnld Het blijft inderdaad een variatie op een thema. Alleen het viel wel op dat ze wel erg sterk op elkaar leken. Moest soms echt even twee keer kijken, welke model ik zat te bekijken, want aan het uiterlijk zag ik het niet meer.
ik zie bij de ondersteunde radiobanden zoveel opties staan, dat het mij sterk lijkt dat het dan hier niet werkt... Ik weet dat dit een aantal jaar terug wel eens problemen opleverde. speelt dit nog steeds anno 2020? Nou ja, hoe dan ook wilde ik al niet een 'hardcore china phone'.

@99ruud99 Nou ja, het zit wel net over het randje ja, ;) . Je geeft alleen zelf al aan dat er een opvolger aan zit te komen over een paar weken, dus het is sowieso de moeite waard om dat dan af te wachten.

Sowieso wacht ik nog April af, want er komen modellen aan die ik wel wil afwachten. Of huidige toestel moet opeens echt de geest gaan geven...

Het is een leukere zoektocht geworden dan ik had verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:23
A3 heeft geen goed scherm maar rest is prima. Vooral voor dat bedrag :) geen idee wat de A4 gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Lednov schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:36:
ik zie bij de ondersteunde radiobanden zoveel opties staan, dat het mij sterk lijkt dat het dan hier niet werkt... Ik weet dat dit een aantal jaar terug wel eens problemen opleverde. speelt dit nog steeds anno 2020?
Ja, dit speelt nog steeds, elke regio geeft radiobanden vrij, denk maar recent nog over de 5G discussie en de 3,5 Ghz band ivm het afluisterstation in Noor Nederland wat verplaatst moest worden. Hier een aardig overzicht per regio in de wereld wat nu in gebruik is:
https://www.4gmasten.nl/a...gsm-banden-en-frequenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
In de gauwigheid wat modellen bekeken, het moet wel heel gek lopen wil ik een toestel aanschaffen dat ik hier niet kan gebruiken! Ik zie er zelfs bij sommige banden genoemd worden die niet eens je overzicht staan.

En zoals gezegd, ik wil geen hardcore china phone. Huawei/xiaomi reken ik daar toch echt niet (meer) toe.
Pagina: 1