-
[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 11:56 ]
Zucht...
[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 11:56 ]
Zucht...
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
With ^carpebios schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:55:
Waarom zou je je willen aansluiten bij een vakbond, dat je mee bezig bent lijkt mij zo zo'n redenen te hebben?
Ik zelf zit bij geen vakbond, ik zie de toegevoegde waarde anno 2021 niet echt, voor mij persoonlijk.
[ Voor 11% gewijzigd door ImNotnoa op 23-06-2021 12:59 ]
Try SCE to Aux
Anoniem: 567735
Bijvoorbeeld als je werkt in een sector met een CAO en je wilt kunnen aangeven wat je behoeftes zijn. Want de vakbonden onderhandelen namens hun leden. Dat ook niet-leden meeprofiteren is misschien een prettig bij-effect voor niet-leden, maar daar zou ik nooit afhankelijk van willen zijn.carpebios schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:55:
Waarom zou je je willen aansluiten bij een vakbond, dat je mee bezig bent lijkt mij zo zo'n redenen te hebben?
Richard
Is het ook niet zo dat juist zo'n Vakbond aanschuift om een CAO samen te stellen?ImNotnoa schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:57:
[...]
With ^
Ik zie de meerwaarde van een vakbond niet behalve dat ze je loon doorbetalen bij een staking, COA onderhandelingen gaan wel door of jij lid bent of niet en eventuele geschillen kun je beter een rechtsbijstandsverzekering voor afsluiten
Ik zie vakbonden vooral als iets van vroeger toen de wetten omtrent werk/veiligheid/salaris etc etc nog niet dichtgetimmerd waren door de wet.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Klopt, maar ik ben niet lid van een vakbond en krijg toch hetzelfde CAO als vakbondsledenTouchdomex schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:06:
[...]
Is het ook niet zo dat juist zo'n Vakbond aanschuift om een CAO samen te stellen?
Try SCE to Aux
Maar misschien zijn al die vakbondsleden 50+ en word jij als jonge 30'er hard genaaid met betrekking tot bijvoorbeeld je pensioen...ImNotnoa schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:08:
[...]
Klopt, maar ik ben niet lid van een vakbond en krijg toch hetzelfde CAO als vakbondsledenJe haalt dus geen direct voordeel uit lid zijn als het op CAO aankomt
Of kan er een hogere loonsverhoging worden uit-onderhandeld als het mandaat groter is.Hielko schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:12:
[...]
Maar misschien zijn al die vakbondsleden 50+ en word jij als jonge 30'er hard genaaid met betrekking tot bijvoorbeeld je pensioen...
Omdat werknemers samen sterker staan dan alleen. Nu ik wat ouder ben en het leven serieuzer is geworden lijkt het mij een goed plan om mij aan te sluiten bij een vakbond zodat ik sterker sta tegenover (toekomstige) werkgevers.carpebios schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:55:
Ik zelf zit bij geen vakbond, ik zie de toegevoegde waarde anno 2021 niet echt, voor mij persoonlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door EricTC op 23-06-2021 13:19 ]
Goed standpunt en goede motivatie, en zoals je ziet ben je niet alleen lid voor je zelf, maar ook voor heel veel anderen. De (internationale) solidariteit is voor mij een belangrijke reden zoals ik al zei. Niet iedereen heeft zoveel rechten als wij in Nederland hebben.CyberFly schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:16:
[...]
Omdat werknemers samen sterker staan dan alleen. Nu ik wat ouder ben en het leven serieuzer is geworden lijkt het mij een goed plan om mij aan te sluiten bij een vakbond zodat ik sterker sta tegenover (toekomstige) werkgevers.
[...]
Kan je wat meer vertellen over jouw keuze? Ik ben zelf software developer, heeft dat nog gevolgen voor de keuze of kan ik mij gewoon aansluiten bij een van de grote vakbonden?
Je hoeft ook niet te stemmen bij de verkiezingen. Je haalt hetzelfde voordeel als de mensen die wel stemmen.ImNotnoa schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:08:
[...]
Klopt, maar ik ben niet lid van een vakbond en krijg toch hetzelfde CAO als vakbondsledenJe haalt dus geen direct voordeel uit lid zijn als het op CAO aankomt
/▌
I have stability. The ability to stab.
Richard
Tja, als er geen mensen van diverse politieke stromingen lid worden zal dat ook niet veranderen (ik voel mijzelf overigens niet bepaald links - al ben ik wel een overtuigde internationalist, de stromingen die naar toe leiden interesseren mij minder). Maar ik weet zeker dat er ook FvD-sympathisanten kaderlid zijn (omdat ze krampachtig hun koffiemok met logo -maar zonder tekst- in beeld hielden), zo zie je maar weerEricTC schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:18:
FNV is mij een te linkse partij.
Leuk dat vakbonden onderhandelen namens hun leden, maar genoeg sectoren waar meer niet vakbondsleden werken dan wel.Anoniem: 567735 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:59:
[...]
Bijvoorbeeld als je werkt in een sector met een CAO en je wilt kunnen aangeven wat je behoeftes zijn. Want de vakbonden onderhandelen namens hun leden. Dat ook niet-leden meeprofiteren is misschien een prettig bij-effect voor niet-leden, maar daar zou ik nooit afhankelijk van willen zijn.
Daarnaast doet in ieder geval de FNV ook veel internationaal werk, dat ondersteun ik héél graag, en daarom ben ik lid van de FNV.
He is ook meer een gevoelskwestie dan dat ik er een probleem mee heb. En ik zou ook liever FNV kiezen dan een van die vakbonden voor hoger personeel. Zoals ik zei ben ik lid van het CNV en vind dat christen deel ook helemaal niet interessant maar je hebt er ook niet echt last van.Anoniem: 567735 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:33:
[...]
Tja, als er geen mensen van diverse politieke stromingen lid worden zal dat ook niet veranderen (ik voel mijzelf overigens niet bepaald links - al ben ik wel een overtuigde internationalist, de stromingen die naar toe leiden interesseren mij minder). Maar ik weet zeker dat er ook FvD-sympathisanten kaderlid zijn (omdat ze krampachtig hun koffiemok met logo -maar zonder tekst- in beeld hielden), zo zie je maar weer
En wie gaat dan voor jouw arbeidsvoorwaarden onderhandelen?sambalbaj schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:35:
[...]
Leuk dat vakbonden onderhandelen namens hun leden, maar genoeg sectoren waar meer niet vakbondsleden werken dan wel.
Lekker papieren draagvlak en vertegenwoordiging.
Totaal achterhaald systeem waar we snel vanaf moeten.
Meeste vakbondsleden die ik ken doen het voor de goedkope rechtsbijstand of korting op de zorgverzekering.
Anoniem: 590973
Ik denk dat de meeste tweakers dat zelf doenpalta schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:42:
[...]
En wie gaat dan voor jouw arbeidsvoorwaarden onderhandelen?
I
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 590973 op 23-06-2021 13:46 ]
Uiteraard, ik snap ook niet goed waarom de CAO niet alleen bindend wordt verklaard voor leden. Laat de mensen die geen vakbondslid zijn het zelf maar regelen!sambalbaj schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:35:
[...]
Totaal achterhaald systeem waar we snel vanaf moeten.
Maar je kan via je gewone rechtsbijstandsverzekering gewoon een vinkje arbeidsconflicten aanvinken. Voor een paar euro per maand meer heb je dat dan ook meegenomen. Dus imo is dat niet echt een valide reden.CyberFly schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:47:
Ik vind de reacties zoals "Heeft geen zin." en "Het is ouderwets." wel grappig. Als we het over de aanleg van glasvezel hebben roept bijna iedereen "Maak er nou een nutsbedrijf van!". Blijkbaar is goed internet belangrijker dan een goede werkgever.![]()
Randvoorwaarde zoals een rechtsbijstandverzekering tellen zeker mee. Dat kan in verschillende situaties handig zijn.
Ik behandel werkgevers net zo als m'n internet provider, als ik niet meer tevreden ben is er altijd wel een met een beter aanbod. Ik zie echt niet de meerwaarde van een vakbond die voor mij de onderhandelingen gaat doen over de arbeidsvoorwaarden. Sterker nog, bedrijven met een CAO of een heel rigide salarishuis mijd ik juist omdat er individueel niet of nauwelijks over salaris te onderhandelen is.CyberFly schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:47:
Blijkbaar is goed internet belangrijker dan een goede werkgever.
Ik heb niet de illusie dat ik ooit met pensioen mag/kan dus dat maakt mij niet zoveel uitHielko schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:12:
[...]
Maar misschien zijn al die vakbondsleden 50+ en word jij als jonge 30'er hard genaaid met betrekking tot bijvoorbeeld je pensioen...
Try SCE to Aux
Stemmen kost geen €17,50 per maandMarzman schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:29:
[...]
Je hoeft ook niet te stemmen bij de verkiezingen. Je haalt hetzelfde voordeel als de mensen die wel stemmen.
Try SCE to Aux
Wat mij betreft zou een OR hier een actievere rol in moeten nemen. Zij kunnen afspraken die conflicteren met afspraken in een CAO opnemen in een zogeheten ondernemingsovereenkomst (art. 32 lid 3 WOR). Je zou eens kunnen nagaan of jouw OR hier al gebruik van maakt, dat zegt al wat over de betrokkenheid op dit vlak.JME schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:51:
In mijn branche is de bond zwaar oververtegenwoordigd binnen een zeer beperkt aantal bedrijfsonderdelen. De betreffende collega's zijn veelal vergrijsd en helaas ook vaak verzuurd. De bond is daardoor voor mij synoniem geworden met "tegen alles". Ik voel mij daar niet thuis en dus ben ik bewust geen lid.
Diezelfde bond voert echter wel namens alle werknemers (en dus ook namens mij) de cao-onderhandelingen. Dat is nu eenmaal van oudsher zo geregeld. Wij hebben zo in de loop der jaren een cao gekregen met allemaal specifieke regels en regelingen voor specifieke functies en bedrijfsonderdelen. Er zit weinig "c" meer in de cao en dat vergroot de polarisatie.
Voor alle duidelijkheid: ik ben niet tegen de bond. De bond voorziet duidelijk in een behoefte, alleen is dat niet mijn behoefte. Waar ik wel tegen ben, is het in mijn ogen achterhaalde concept dat je bij een bond moet zijn aangesloten om je stem in de cao-onderhandelingen te kunnen laten horen. Dat zou anno 2021 toch ook anders geregeld moeten kunnen worden.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Zou voor mij mocht het ooit zo ver komen dat ik moet solliciteren een reden te zijn om even verder te kijken als ik bij een bedrijf kom te werken waarin vakbonden /kaderleden een grote rol spelen, dat zijn in mijn ogen juist niet fijne werkomgevingen.CyberFly schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:47:
Blijkbaar is goed internet belangrijker dan een goede werkgever.
Ik werk in de high tech en ben lid van een vakbond.CyberMania schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:56:
Leuk voor als je in de bouw of zorg werkt, anders niet echt nodig
Ik zocht even op ledenaantallen (die lopen zoals ik al verwacht had al jaren terug) en kwam op dit:
Try SCE to Aux
Hierin kan je wel eens stevig de plank mis slaan. Een rechtsbijstandverzekering zoekt (voor jou) een oplossing die voor hen het goedkoopste is. Als je ze benaderd met een case wordt er een risico-inschatting gemaakt en "krijg" je een x-aantal uurtjes ondersteuning en veel meer niet.ImNotnoa schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:57:
[...]
With ^
Ik zie de meerwaarde van een vakbond niet behalve dat ze je loon doorbetalen bij een staking, COA onderhandelingen gaan wel door of jij lid bent of niet en eventuele geschillen kun je beter een rechtsbijstandsverzekering voor afsluiten
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Helaas lijkt solidariteit juist bij de vakbond de laatste tijd nogal verloren te zijn gegaan.Skynett schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:14:
[...]
Het lijkt verder alsof velen nog nooit van solidariteit gehoord hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 23-06-2021 14:19 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik krijg nooit echt het gevoel dat een vakbond er voor mij(n groep) is. Niet als jongere, en nu ook niet als midden 30'er.Skynett schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:14:
[...]
Het lijkt verder alsof velen nog nooit van solidariteit gehoord hebben. Als groep bereik je meer dan als individu, maar dat is een lastig gegeven in een tijd waarin veel mensen vooral met zichzelf bezig zijn (What's in it for me).
Hoe bedoel je dit?naitsoezn schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:18:
[...]
Helaas lijkt solidariteit juist bij de vakbond de laatste tijd nogal verloren te zijn gegaan.Solidariteit die maar van één kant komt, is geen solidariteit.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Precies zoals het er staat. De resultaten van de vakbonden blinken de laatste tijd niet echt uit in solidariteit, maar vragen dat wel meermaals van hun (potentiële) achterban.
[ Voor 58% gewijzigd door naitsoezn op 23-06-2021 15:18 ]
De solidariteit dat de jonge werknemers nu mee mogen betalen voor een te groot pensioen (afgezet tegen hun inleg) van hun oudere collega's waarbij ze geen enkele garantie hebben dat ze er zelf ook nog van mogen genieten?
Dat word je nu alsnog (bij de FNV). Ze zetten hard in op pensioenleeftijd behouden voor mensen die er bijna zijn, maar voor jongeren is het allemaal minder een probleem om langer door te werken. Daarnaast zie je het ook in hun ledenparlementHielko schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:12:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Gropah op 23-06-2021 14:27 ]
Misschien moet je daar als jongeren iets tegen doen? De hele coronastrategie was ook niet om de jongeren te beschermen (maar die krijgen wel de rekening). De jongeren zijn gewoon niet meer zo mondig als vroegere generaties (daar is dan trouwens een vakbond wel handig voor, maar dan moet die wel de juiste belangen behartigen).Pizza_Boom schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:18:
Zoals @Gropah noemt, het Ledenparlement van de FNV, is heel erg tekenend. Niet alleen de afdeling senioren, maar ook jongeren. FNV Jong heeft welgeteld 1(!) vertegenwoordiger in het ledenparlement. Minder dan 1% (0,97%) van de inspraak komt dus van jongeren, terwijl 17,48% van gepensioneerden komt. Nou is FNV jong echt jong en demografisch gezien is de groep die erachter zit niet zo groot, maar sprekend is het wel.
[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 23-06-2021 15:28 ]
/▌
Ik denk niet dat jongeren minder mondig zijn dan vroeger. Ik denk alleen dat het vertrouwen in het systeem zoals het nu staat weg is.Marzman schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:27:
[...]
Misschien moet je daar als jongeren iets tegen doen? De hele coronastrategie was ook niet om de jongeren te beschermen (maar die krijgen wel de rekening). De jongeren zijn gewoon niet meer zo mondig als vroegere generaties (daar is dan trouwens een vakbond wel handig voor, maar dan moet die wel de juiste belangen behartigen).
Jammer dat je deze ervaring hebt.Rmg schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:19:
[...]
Ik krijg nooit echt het gevoel dat een vakbond er voor mij(n groep) is. Niet als jongere, en nu ook niet als midden 30'er.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik ben geen lid, en ironisch genoeg is dit de reden waarom niet. Vakbonden komen al enige tijd niet meer op voor álle werknemers, maar zijn zich op doelgroepen gaan richten.Hielko schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:12:
[...]
Richh schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:32:
Zolang ik het gevoel heb dat vakbonden zich meer interesseren in de pensioenen van oud-leden dan in de werknemersbijdrage van de werkenden, zie ik geen reden om mij bij een vakbond aan te sluiten.
Om vakbonden alleen opkomen voor pensioenen en oudjes te verwijten is wel iets te kort door de bocht naar mijn idee. Pensioenen is iets van de hele lange termijn waarbij wat nu besloten doorwerkt over een periode van 40-50 jaar. Zo heb ik veel collega's die dachten na 40 werkjaren met pensioen te kunnen gaan. Gestart als 16-17 jarige. Momenteel werken die al 50 jaar of meer voor ze met pensioen mogen. De opbouwpercentages zijn verlaagd, VUT regelingen zijn afgeschaft en zelfs de ouwe lullen dagen gaan er van lieverlee aan. Dit om de huidige pensioenen betaalbaar te houden. Pensioenfondsen indexeren al jaren niet meer terwijl de lonen - hoe weinig ook - nog steeds wel kleine beetjes stijgen.Xanaroth schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:03:
[...]
Nu kun je ook zeggen dat ze juist hun werk doen. Veel oudjes zijn lid dus is dat ook waar de focus op zit. Heel logisch en prima natuurlijk. Voor mij zit er geen meerwaarde in om zeg 0,5-1% nettoloon af te staan aan iemand die uiteindelijk aan de onderhandeltafel zich actief....juist niet voor mij inzet.
Vakbonden komen op voor hun leden, als ouderen lid worden/blijven en jongeren niet dan vergrijst dat en is het ook logisch dat ze meer opkomen voor ouderen.DjoeC schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:26:
[...]
Om vakbonden alleen opkomen voor pensioenen en oudjes te verwijten is wel iets te kort door de bocht naar mijn idee.
/▌
En dát maakt juist dat de huidige constructie niet meer van deze tijd is. De vakbonden zouden op moeten komen voor alle werknemers, niet alleen voor hun doelgroep. Als ze dat wel doen, zijn ze niet meer dan een politieke club of lobbygroep. Maar ze hebben een macht die daar ver boven gaat.Marzman schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:31:
[...]
Vakbonden komen op voor hun leden, als ouderen lid worden/blijven en jongeren niet dan vergrijst dat en is het ook logisch dat ze meer opkomen voor ouderen.
Je kan toch gewoon lid worden en de samenstelling van de leden veranderen?naitsoezn schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:39:
[...]
En dát maakt juist dat de huidige constructie niet meer van deze tijd is. De vakbonden zouden op moeten komen voor alle werknemers, niet alleen voor hun doelgroep. Als ze dat wel doen, zijn ze niet meer dan een politieke club of lobbygroep. Maar ze hebben een macht die daar ver boven gaat.
En ik pleit er niet voor om die macht in te perken, want de basis van de vakbonden sta ik achter. Ik ben absoluut voorstander van een centraal orgaan die opkomt voor de belangen van de werknemers, en ook een CAO is zeker niet per definitie iets slechts. Maar in de huidige opzet, met de huidige tijd, werkt het gewoon niet (meer).
/▌
Zo wordt het natuurlijk wel snel onmogelijk. Aan de ene kant hebben we mensen die zeggen: Waarom lid worden van een vakbond, iedereen krijgt de loonsverhogingen waar ze voor onderhandelen, onafhankelijk of je wel of geen lid bent. En dan zeg jij: De vakbonden zouden niet primair hun eigen achterban moeten raadplegen bij wensen voor diezelfde onderhandelingen.naitsoezn schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:39:
[...]
En dát maakt juist dat de huidige constructie niet meer van deze tijd is. De vakbonden zouden op moeten komen voor alle werknemers, niet alleen voor hun doelgroep. Als ze dat wel doen, zijn ze niet meer dan een politieke club of lobbygroep. Maar ze hebben een macht die daar ver boven gaat.
En ik pleit er niet voor om die macht in te perken, want de basis van de vakbonden sta ik achter. Ik ben absoluut voorstander van een centraal orgaan die opkomt voor de belangen van de werknemers, en ook een CAO is zeker niet per definitie iets slechts. Maar in de huidige opzet, met de huidige tijd, werkt het gewoon niet (meer).
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Tja, vroeger waren de pensioenen behoorlijk goed geregeld. Erg balen dat het voor de generatie die straks met pensioen gaat, niet meer zo riant is als toen. Het is wat dat betreft puur een kwestie van verwachtingsmanagement. Daarbij is het belangrijker om te kijken naar de toekomst, dan naar het verleden.DjoeC schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:26:
Om vakbonden alleen opkomen voor pensioenen en oudjes te verwijten is wel iets te kort door de bocht naar mijn idee. Pensioenen is iets van de hele lange termijn waarbij wat nu besloten doorwerkt over een periode van 40-50 jaar. Zo heb ik veel collega's die dachten na 40 werkjaren met pensioen te kunnen gaan. Gestart als 16-17 jarige. Momenteel werken die al 50 jaar of meer voor ze met pensioen mogen. De opbouwpercentages zijn verlaagd, VUT regelingen zijn afgeschaft en zelfs de ouwe lullen dagen gaan er van lieverlee aan. Dit om de huidige pensioenen betaalbaar te houden. Pensioenfondsen indexeren al jaren niet meer terwijl de lonen - hoe weinig ook - nog steeds wel kleine beetjes stijgen.
Volgens mij is er een prima andere oplossing: iedereen die nu begint met werken gewoon zijn eigen, persoonlijke potje geven. Geen franchises, geen gezamenlijke potten die leeg kunnen raken. Iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen rekening later met eigen keuzes. Niet dat ik zo'n VVD-er ben, helemaal niet - maar zolang je garanties gaat geven aan een bepaalde generatie, en het gaat mis, dan is de jonge generatie per definitie netto betaler.Verandering van pensioenstelsel kan alleen maar gaan werken via de weg van geleidelijkheid en door de jongeren de kans te geven al aan het begin van hun carriere rekening te houden met een veranderd systeem.
Het draait niet alleen om hoeveel tijd ergens voor is, het draait erom wie de rekening betaalt. Lees nog eens goed wat je hier eigenlijk schrijft en hoe je dan tot die laatste zin komtDat veranderde systeem kun je mensen die bijvoorbeeld 10 jaar voor hun pensionering zitten niet meer volledig aandoen, verslechtering zonder dat ze de tijd hebben om die verslechtering te compenseren. De jongeren krijgen die tijd (40-50 jaar) natuurlijk wel. Het LIJKT dus of de ouderen beschermd worden maar feitelijk is men juist bezig om voor de jongeren een betaalbaar pensioen mogelijk te blijven maken.
Die situatie is tegenwoordig ondenkbaar in een ontwikkeld land waarin je moet studeren en carrière makenZodra we weer in een bevolkingsgroei scenario komen (iedereen minimaal vader of moeder van 3+ kinderen) kan het weer anders maar die situatie hebben we niet.
Zolang FNV nog met vlaggen over de straat gaat met 'AOW-leeftijd bevriezen op 65 jaar' zijn zij in ieder geval niet de groep waarbij ik me wil aansluiten. Je hoort letterlijk helemaal niemand bij FNV die zich druk maakt over de bijdrage van werknemers. Het gaat alleen maar over het indexeren en de AOW-leeftijd.Vakbonden (en nee, ik ben en wordt nog steeds geen lid) moeten schipperen. Beschermen van degenen die niet meer kunnen compenseren en aanpassingen accorderen die de komende generaties maximale kansen biedt om ook met een goede levensstandaard met pensioen te kunnen gaan. Alleen, besef je als gemiddelde 20 jarige wat pensioen voor jou gaat betekenen? De meesten gaan pas daarover pas nadenken zo tegen hun vijftigste of later.. De twintigers zijn nog aan t studeren of zijn net blij dat ze een tijdelijk contract (zonder vangnet) hebben kunnen scoren.
Ik benijd de mensen die deze dilemma's moeten oplossen beslist niet.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dit lijkt de richting te zijn die wordt ingezet waarbij ik me afvraag hoe "zeker" die persoonlijke pot gaat worden. Men heeft t namelijk ook over het uit die pot betalen van bijvoorbeeld sabatticals. Klinkt goed als je 30-40 bent, maar wat gebeurt er later als het bedrag in jouw pot "te laag" blijkt te zijn? Pensioentoeslag aanvragen? Overigens, ik verwacht dat we binnen een paar jaar een aanval op de AOW krijgen: AOW + Pensioen mag niet meer zijn dan x bedrag anders volgt korting. AOW als een aanvulling tot een minimum inkomen en anders aftoppen - nivelleren is een feestje zei ooit iemand. Maar da's een andere discussie die niet in dit topic hoort.Richh schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:14:
[...]
Volgens mij is er een prima andere oplossing: iedereen die nu begint met werken gewoon zijn eigen, persoonlijke potje geven. Geen franchises, geen gezamenlijke potten die leeg kunnen raken. Iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen rekening later met eigen keuzes. Niet dat ik zo'n VVD-er ben, helemaal niet - maar zolang je garanties gaat geven aan een bepaalde generatie, en het gaat mis, dan is de jonge generatie per definitie netto betaler.
Natuurlijk, en dat is die moeilijke puzzel waar al jaren over gesteggeld wordt.Als je in deze economie geen garanties kan geven, laten we het risico dan ook solidair bij iedereen leggen in plaats van enkel bij de jongeren, die zich er gelukkig nog niet zo in verdiepen.
De rekening wordt wel degelijk door beide groepen gedragen. De ouderen door langer door te werken met een lager opbouwpercentage en al jaren geen indexatie, en de jongeren door in een nieuw stelsel minder zekerheid te krijgen. Die overgang, die mij nog steeds niet helemaal duidelijk is, zal nog tot veel conflicten gaan leiden. Het nieuwe pensioenstelsel is er nog niet en ik verwacht dat er nog veel water naar zee moet stromen voor het er wel is.Het draait niet alleen om hoeveel tijd ergens voor is, het draait erom wie de rekening betaalt. Lees nog eens goed wat je hier eigenlijk schrijft en hoe je dan tot die laatste zin komt
Nee, het is een keuze die wij kunnen maken dankzij ons sociale stelsel met collectieve voorzieningen voor inkomensondersteuning en gezondheidszorg. Hadden we dat niet hadden we eigen kinderen als intrinsieke spaarpot voor oude dag of arbeidsongeschiktheid moeten hebben. Het systeem loopt nu ook vast vanwege vergrijzing: meer kosten, minder inkomsten want minder poppetjes die bijdragen. Uiteraard het gevolg van het omslagstelsel ipv spaarpot per persooon maar dat hebben we nu eenmaal. Dit hoort eigenlijk niet in het draadje over "welke vakbond is de beste" thuis...Die situatie is tegenwoordig ondenkbaar in een ontwikkeld land waarin je moet studeren en carrière maken
Tja, da's marketing of voor mij vanuit een vorige funktie: "de spiegeltjes en de kraaltjes" om je leden iets te bieden, net als de rechtsbijstand. In werkelijkheid denk ik dat er achter de schermen realistischer wordt gehandeld. Of beter, dat hoop ik.Zolang FNV nog met vlaggen over de straat gaat met 'AOW-leeftijd bevriezen op 65 jaar' zijn zij in ieder geval niet de groep waarbij ik me wil aansluiten. Je hoort letterlijk helemaal niemand bij FNV die zich druk maakt over de bijdrage van werknemers. Het gaat alleen maar over het indexeren en de AOW-leeftijd.
Van harte mee eens....Dit is een kwestie van pijn verdelen, niet geld verdelen.
ik vond dit stukje interessant, want volgens mij is die situatie geweest en komt die nooit meer terug. Overal ter wereld is de trend duidelijk --> meer ontwikkeling / financiele middelen zorgt voor minder kinderen, tot zo rond de 1,6 tot 1,8 per stel. Die trend is onomkeerbaar helaas.DjoeC schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:26:
[...]
[...]
Zodra we weer in een bevolkingsgroei scenario komen (iedereen minimaal vader of moeder van 3+ kinderen) kan het weer anders maar die situatie hebben we niet.
SureMarzman schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:48:
[...]
Je kan toch gewoon lid worden en de samenstelling van de leden veranderen?
Ik had graag een scheiding gezien van verantwoordelijkheden: Voor de individuele belangen van werknemers werken de vakbonden prima zoals ze nu zijn. Beetje ruggespraak over arbeidsrechten en mogelijke conflicten, gratis rechtsbijstand, opkomen voor de belangen van de achterban, etc. Maar zodra de vakbonden aan tafel zitten voor dingen die iedereen aangaan, dan moet ook het belang van iedereen gediend worden. En als de vakbonden dat niet kunnen, dat moet er misschien iets overkoepelends komen die een dergelijke taak dan op zich neemt, zonder leden (of waarvan iedereen 'automatisch' lid is). Of in ieder geval over dingen die iedereen aangaan ook iedereen stemrecht geven als het daar op aankomt en niet alleen vakbondsleden. Er zijn genoeg verbeterpunten te verzinnen, maar die zijn allemaal grotendeels niet in het belang van de achterban die nu door de vakbonden bediend worden.Sissors schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:00:
[...]
Zo wordt het natuurlijk wel snel onmogelijk. Aan de ene kant hebben we mensen die zeggen: Waarom lid worden van een vakbond, iedereen krijgt de loonsverhogingen waar ze voor onderhandelen, onafhankelijk of je wel of geen lid bent. En dan zeg jij: De vakbonden zouden niet primair hun eigen achterban moeten raadplegen bij wensen voor diezelfde onderhandelingen.
Maar hoe had jij het dan wel gezien?
[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 23-06-2021 20:23 ]
Dus in feite zeg je dat de door de vakbond afgesproken CAO alleen voor de vakbondsleden moet gelden? Dat lijkt me een verslechtering. Je weet dat een bedrijf er altijd positief van af mag wijken en er is ook nog zoiets als een ondernemingsraad (voor iedereen in het bedrijf).naitsoezn schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:19:
[...]
SureDooddoener. Zoals ik al zei: Dino's en extremisten idealistische activisten. Bovendien: Genoeg geluiden waaruit blijkt dat dit niet te doen is, ook in mijn directe omgeving. Mensen die gillend weggelopen zijn als kaderlid omdat ze niet gehoord worden. Hierboven ook al aangegeven: 1 stem van FNV Jong in het ledenparlement: Succes met dat aanpassen.
[...]
Ik had graag een scheiding gezien van verantwoordelijkheden: Voor de individuele belangen van werknemers werken de vakbonden prima zoals ze nu zijn. Beetje ruggespraak over arbeidsrechten en mogelijke conflicten, gratis rechtsbijstand, opkomen voor de belangen van de achterban, etc. Maar zodra de vakbonden aan tafel zitten voor dingen die iedereen aangaan, dan moet ook het belang van iedereen gediend worden. En als de vakbonden dat niet kunnen, dat moet er misschien iets overkoepelends komen die een dergelijke taak dan op zich neemt, zonder leden (of waarvan iedereen 'automatisch' lid is). Of in ieder geval over dingen die iedereen aangaan ook iedereen stemrecht geven als het daar op aankomt en niet alleen vakbondsleden. Er zijn genoeg verbeterpunten te verzinnen, maar die zijn allemaal grotendeels niet in het belang van de achterban die nu door de vakbonden bediend worden.
/▌
Nee, dan lees je m'n posts niet goed.Marzman schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:33:
[...]
Dus in feite zeg je dat de door de vakbond afgesproken CAO alleen voor de vakbondsleden moet gelden?
[ Voor 50% gewijzigd door naitsoezn op 23-06-2021 20:41 ]
Ja, en wie gaat dat betalen? Want: wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Dan moet je verplicht lid worden van een vakbond zeker, dat pakt in de VS vaak niet lekker uit voor de betreffende sectoren.naitsoezn schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:19:
[...]
Maar zodra de vakbonden aan tafel zitten voor dingen die iedereen aangaan, dan moet ook het belang van iedereen gediend worden. En als de vakbonden dat niet kunnen, dat moet er misschien iets overkoepelends komen die een dergelijke taak dan op zich neemt, zonder leden (of waarvan iedereen 'automatisch' lid is).
Dat is er en heet Parlement, in Nederland de Tweede Kamer. Daar worden de regels gemaakt en iedereen heeft daarvoor stemrecht.naitsoezn schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:19:
moet er misschien iets overkoepelends komen die een dergelijke taak dan op zich neemt, zonder leden (of waarvan iedereen 'automatisch' lid is). Of in ieder geval over dingen die iedereen aangaan ook iedereen stemrecht geven als het daar op aankomt
Die gaan echter niet over individuele branches.DjoeC schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:41:
Dat is er en heet Parlement, in Nederland de Tweede Kamer. Daar worden de regels gemaakt en iedereen heeft daarvoor stemrecht.
De pest is dat je het demografisch gewoon altijd gaat verliezen, puur omdat de groep senioren op 1 hoop geveegd wordt (en 65+ al bijna net zo groot is al de totale bevolking van 20-40, puur demografisch gezien). Je moet dus met een sectorgroep altijd opboksen tegen de grootste demografische groep die op 1 hoop ligt, dat verlies je.Marzman schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:48:
Je kan toch gewoon lid worden en de samenstelling van de leden veranderen?
Dat beeld had ik ook, tot ik van dichtbij heb mogen meemaken hoe de rechtsbijstand van FNV omgaat met een arbeidsongeval. Betrof een flinke val, basale veiligheidsmaatregelen ontbraken, forse lichamelijke gevolgen, hobby niet meer kunnen uitoefenen, arbeidsinspectie is erbij betrokken geweest, etc.Skynett schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:14:
[...]
Hierin kan je wel eens stevig de plank mis slaan. Een rechtsbijstandverzekering zoekt (voor jou) een oplossing die voor hen het goedkoopste is. Als je ze benaderd met een case wordt er een risico-inschatting gemaakt en "krijg" je een x-aantal uurtjes ondersteuning en veel meer niet.
Een rechtsbijstand van de vakbond gaat tot het (principiële) gaatje als dat nodig is zonder mitsen of maren. En dat is een hele prettige gedachte als je eens een arbeidsconflict hebt.
Zoals de vakbond zelf?Het lijkt verder alsof velen nog nooit van solidariteit gehoord hebben.
Dat is volgens mij bijna altijd gewoon een bruto-netto uitruil, oftewel je werkgever betaald geen drol. En op welke manier zou een vakbond dan moeten zorgen dat kleine werkgevers die niet bij een CAO meedoen dit ook doen?Aganim schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:29:
[...]
Zoals de vakbond zelf?
Super solidair, als het in je CAO is afgesproken betaalt de werkgever een deel van je contributie. Voor grotere bedrijven kunnen er ook losse afsproken over gemaakt zijn.
Behoor je tot het gepeupel dat niet onder een CAO valt of voor een groot bedrijf werkt? Jammer joh, dan betaal je maar lekker de volle mep. Ja, dat klinkt heel solidair.
[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 12-07-2021 12:36 ]
Dat bruto-netto...dat is toch meer dat via je werkgever de belastingteruggave wordt geregeld?Sissors schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:36:
[...]
Dat is volgens mij bijna altijd gewoon een bruto-netto uitruil, oftewel je werkgever betaald geen drol. En op welke manier zou een vakbond dan moeten zorgen dat kleine werkgevers die niet bij een CAO meedoen dit ook doen?
Er is best wel wat te klagen over solidariteit van vakbonden, maar dit is echt wel een heel vergezocht probleem.
Het werkgeversdeel is ook niet zo groot bij mij. Iets van 15 euro ofzo. Maar ik vind het wel goed bij de vakbond te zitten en het is al twee keer van pas gekomen (gaat wel om Belgie, soms vind ik de vakbonden ook wat te ver gaan overigens met stakingen). Het is vooral handig dat ze een stuk administratie overnemen en uitbetalingen sneller regelen.Aganim schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:29:
[...]
Zoals de vakbond zelf?
Super solidair, als het in je CAO is afgesproken betaalt de werkgever een deel van je contributie. Voor grotere bedrijven kunnen er ook losse afsproken over gemaakt zijn.
Behoor je tot het gepeupel dat niet onder een CAO valt of voor een groot bedrijf werkt? Jammer joh, dan betaal je maar lekker de volle mep. Ja, dat klinkt heel solidair.
/▌
Yep exact. Dat het mogelijk is kan in een CAO staan, maar ook elke kleine werkgever mag dat gewoon aanbieden, en het kost de werkgever een totaal van €0. (Nou ja, buiten de administratie om).HSG schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:44:
[...]
Dat bruto-netto...dat is toch meer dat via je werkgever de belastingteruggave wordt geregeld?
Dat het de werkgever niets kost, klopt alleen als bij de werkgever de werkkostenregeling nog niet optimaal gebruikt wordt, anders valt dit gewoon binnen de WKR en moet de werkgever 80% eindheffing betalen over de eigen bijdrage. Werkgever is (als het niet in de CAO staat), dus ook niet verplicht om hier aan mee te werken. Werkt werkgever voor één werknemer mee, dan is op basis van gelijkheidsbeginsel wel verplicht om het voor iedereen mogelijk te maken.Sissors schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:12:
[...]
Yep exact. Dat het mogelijk is kan in een CAO staan, maar ook elke kleine werkgever mag dat gewoon aanbieden, en het kost de werkgever een totaal van €0. (Nou ja, buiten de administratie om).
Fair enough, maar dat is natuurlijk voor elke werkgever het geval, ook als het in een CAO staat. Dan zal gewoon elke werkgever zorgen dat de ruimte er is in de WKR.DCV191283 schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:28:
[...]
Dat het de werkgever niets kost, klopt alleen als bij de werkgever de werkkostenregeling nog niet optimaal gebruikt wordt, anders valt dit gewoon binnen de WKR en moet de werkgever 80% eindheffing betalen over de eigen bijdrage. Werkgever is (als het niet in de CAO staat), dus ook niet verplicht om hier aan mee te werken. Werkt werkgever voor één werknemer mee, dan is op basis van gelijkheidsbeginsel wel verplicht om het voor iedereen mogelijk te maken.
Eens dat daar geen verschil zit tussen onder CAO of niet (dat zeg ik ook niet), ik vind het alleen te makkelijk om automatisch te redeneren dat het gratis is voor werkgever. En rekening houden met WKR klinkt makkelijk, maar dat houdt dus wel in dat iedereen een kleiner kerstpakket krijgt omdat 10% lid is van de vakbond... Tot zover het samenbindende idee...Sissors schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:35:
[...]
Fair enough, maar dat is natuurlijk voor elke werkgever het geval, ook als het in een CAO staat. Dan zal gewoon elke werkgever zorgen dat de ruimte er is in de WKR.
[ Voor 3% gewijzigd door fraunhofer op 26-12-2022 12:30 ]
Dat zou een makkelijk excuus van de werkgever zijn, gezien het kerstpakket hem wel geld kost. En als je het uitrekent is het gerommel in de marge, plus iedereen mag de keuze maken van een vakbond lid te worden. Hell, gaan die mensen ook klagen dat ze minder kerstpakket krijgen omdat iemand anders een fiets via een regeling koopt?DCV191283 schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:53:
[...]
Eens dat daar geen verschil zit tussen onder CAO of niet (dat zeg ik ook niet), ik vind het alleen te makkelijk om automatisch te redeneren dat het gratis is voor werkgever. En rekening houden met WKR klinkt makkelijk, maar dat houdt dus wel in dat iedereen een kleiner kerstpakket krijgt omdat 10% lid is van de vakbond... Tot zover het samenbindende idee...
Daar zit nou net het probleem, ook uitruilen is wkr...zoek maar even op Google want je laatste stukje is dus gewoon niet waar.fraunhofer schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:20:
@Sissors @DCV191283: er zullen best wat gevallen zijn waar met een WKR gewerkt wordt, maar over het algemeen wordt 'uitgeruild', waarbij de werknemer de vakbondscontributie uit zijn/haar/hen brutosalaris betaalt en zo een belastingvoordeeltje behaald wordt (en als nadeel een lagere grondslag voor een aantal uitkeringen vastgelegd wordt).
Een dergelijke structuur bestaat in ieder geval bij de meeste overheidsorganisaties en gelieerde sectoren. In deze gevallen hoeft er géén rekening te worden gehouden met de WKR. Het is iets tussen werknemer en Belastingdienst, gefaciliteerd door de werkgever.
Ja, je hebt gelijk, zie bijvoorbeeld hier voor een degelijke uitleg.DCV191283 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:30:
[...]
Daar zit nou net het probleem, ook uitruilen is wkr...zoek maar even op Google want je laatste stukje is dus gewoon niet waar.
Ben met je eens dat het een makkelijk excuus is hoor, maar tegelijkertijd is de redelijkheid wat mij betreft ook weg als werkgever verplicht kosten moet gaan maken voor vakbondslidmaatschap. Maar misschien dwalen we tever af...Sissors schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:26:
[...]
Dat zou een makkelijk excuus van de werkgever zijn, gezien het kerstpakket hem wel geld kost. En als je het uitrekent is het gerommel in de marge, plus iedereen mag de keuze maken van een vakbond lid te worden. Hell, gaan die mensen ook klagen dat ze minder kerstpakket krijgen omdat iemand anders een fiets via een regeling koopt?
[ Voor 7% gewijzigd door zacht op 28-12-2022 15:36 ]
Lijkt me zeer sterk. Het kan niet waar zijn dat de rechten en plichten van een CAO zowel op vakbondsleden als niet-vakbondsleden van toepassing zijn en dat vervolgens alleen vakbondsleden erover mogen klagen als dat niet zo is.Grayvas schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:10:
Het voordeel van vakbond lidmaatschap wat ik nog niet voorbij heb zien komen en toch graag even wil noemen, ligt in het direct mogen beroepen op CAO bepalingen.
Op grond van de wet CAO is de werkgever die gebonden is aan de CAO namelijk wel verplicht om zowel leden als niet leden van de vakbonden dezelfde CAO voorwaarden aan te bieden (art. 14 Wet CAO), maar als dit fout gaat (doordat bijvoorbeeld de verkeerde CAO geïncorpereerd is of dit überhaupt is nagelaten) dan kan een individu die geen lid is van een vakbond geen beroep doen op de CAO voorwaarde die eigenlijk had moeten gelden (HR 7 juni 1957, ECLI:NL:HR:1957:78, NJ 1957, 527 (Suk/Brittania)) omdat dit recht is voorbehouden aan vakbondsleden (art. 12 & 13 Wet CAO).
Dit kan in juridische procedures dus een belangrijk voordeel voor vakbondsleden opleveren wanneer er een direct beroep gedaan moet worden op een CAO voorwaarde, terwijl niet leden in deze situatie volledig afhankelijk worden gemaakt van de wil van de vakbond om hiervoor te procederen (omdat zij als partij bij de CAO wel nakoming kunnen afdwingen i.t.t. de niet leden).
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.
Ik had in de post een hyperlink gezet (klik op het ecli nummer) naar de website van het rechtenstudentje die het arrest waar deze regel in is vastgesteld, laagdrempelig uitlegt. Zie voor een andere meer officiële site die de regel kort aanhaalt, de website van de juridische uitgever sdu onder het kopje 'Gebondenheid aan een cao' laatste twee volzinnen.Herko_ter_Horst schreef op zondag 1 januari 2023 @ 00:19:
[...]
Lijkt me zeer sterk. Het kan niet waar zijn dat de rechten en plichten van een CAO zowel op vakbondsleden als niet-vakbondsleden van toepassing zijn en dat vervolgens alleen vakbondsleden erover mogen klagen als dat niet zo is.
[ Voor 24% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01-01-2023 09:46 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Je hebt niet meer of niet minder invloed dan wanneer je wel lid bent. Gewoon lid zijn levert relatief weinig op. Als er protest is vanuit de bevolking, dan is dat niet enkel vanuit hen die aangesloten zijn bij de vakbond. Dan is het heel de bevolking die protesteert.Flozem schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:51:
Als je niet lid bent, heb je helemaal geen invloed op de CAO onderhandelingen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Hm, ja als ik het stuk van het rechtenstudentje nogmaals lees, dan snap ik je nu doorgehaalde comment wel. Ze halen er iets te veel dingen bij die er eigenlijk niet echt toe doen (zoals het ontvankelijkheids vraagstuk), wat de duidelijkheid niet echt ten goede komt. Maar gelukkig kon ik het oorspronkelijke arrest vinden en bood dat wat meer duidelijkheid.Herko_ter_Horst schreef op zondag 1 januari 2023 @ 08:33:
Uit de uitleg van Rechtenstudentje blijkt toch juist dat de rechtbank/het hof i.t.t. de kantonrechter van mening was dat Suk wel ontvankelijk was ondanks dat hij geen vakbondslid was, juist vanwege het feit dat de CAO zowel voor vakbondsleden als voor niet-leden van toepassing was. Het hof vond dat hij om een andere reden (interne tegenstrijdigheid van zijn argumenten) niet ontvankelijk was. Art.12 zegt dat afspraken in strijd met de CAO nietig zijn. Ik lees daar niet dat het voor niet-vakbondsleden onmogelijk is dat in rechte te verdedigen.
Edit: het oorspronkelijke arrest proberen te lezen.
Ik vraag me nu af wat de bedoeling van art. 14 is ("wg. is verplicht arbeidsvoorwaarden uit de CAO over te nemen in de arbeidsovereenkomst met wn. die niet aan de CAO gebonden zijn"), als het geen gevolgen heeft voor wg. als die hiervan afwijkt en je het als wn. blijkbaar niet kan afdwingen.
Het vergroten van belang hadden ze gewoon wettelijk kunnen inbouwen, net zoals ik de verlengde WW uit eigen zak betaal met de zogenoemde PAWW regeling, dat ze dat niet doen, tja, andere belangenGrayvas schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:15:
[...]
Maar het is uiteindelijk een politieke keuze geweest om dat niet te doen. Wat de exacte reden voor deze keuze was, blijft ietwat gissen. Maar ik denk dat het vergroten van het belang om lid te zijn van een vakbond (en het gratis meeliften te ontmoedigen) hier waarschijnlijk toch wel een rol heeft gespeeld. Uit de overwegingen van de Hoge Raad in Suk/Britannia kan in ieder geval wel worden afgeleid dat dit een expliciete en bewuste keuze was van de wetgever. Omdat een voorstel tot wijziging van het wetsvoorstel (Wet CAO), die dit zou voorkomen, door de minister bezwaarlijk werd gevonden en dus werd ingetrokken.
[ Voor 7% gewijzigd door mrbullet op 01-01-2023 14:08 ]
Pana 5j
En toch hoor ik van mensen die hun ontslag aanvochten via de vakbond dat de vakbond ook laconiek was om hun specifieke zaak op te pakken. Bij de grote ontslagrondes zijn ze in mijn ervaring wel heel erg geïnteresseerd om een goed plan te laten komen en daar maken ze zich ook best hard voor.mrbullet schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:06:
Mensen die zeggen dat ze rechtsbijstand hebben ipv vertrouwen op een vakbond in geval van een conflict met de werkgever hebben waarschijnlijk nooit een arbeidsconflict gehad.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat rechtsbijstand enkel erop uit is om de kosten voor hen zelf laag te houden. En jij mag zelf 90% van het werk doen en argumentatie bedenken.
Bij een vakbond wordt je echt 'ontzorgd'. En heb je het gevoel dat iemand echt achter je staat.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq