DjoeC schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:26:
Om vakbonden alleen opkomen voor pensioenen en oudjes te verwijten is wel iets te kort door de bocht naar mijn idee. Pensioenen is iets van de hele lange termijn waarbij wat nu besloten doorwerkt over een periode van 40-50 jaar. Zo heb ik veel collega's die dachten na 40 werkjaren met pensioen te kunnen gaan. Gestart als 16-17 jarige. Momenteel werken die al 50 jaar of meer voor ze met pensioen mogen. De opbouwpercentages zijn verlaagd, VUT regelingen zijn afgeschaft en zelfs de ouwe lullen dagen gaan er van lieverlee aan. Dit om de huidige pensioenen betaalbaar te houden. Pensioenfondsen indexeren al jaren niet meer terwijl de lonen - hoe weinig ook - nog steeds wel kleine beetjes stijgen.
Tja, vroeger waren de pensioenen behoorlijk goed geregeld. Erg balen dat het voor de generatie die straks met pensioen gaat, niet meer zo riant is als toen. Het is wat dat betreft puur een kwestie van verwachtingsmanagement. Daarbij is het belangrijker om te kijken naar de toekomst, dan naar het verleden.
Als de lijn wordt gevolgd die nu is ingezet: extreem lage rentes en niet-renderend vermogen tov inflatie (en dit is de sleutel hier, natuurlijk in combinatie met vergrijzing) en amper stijgende lonen - is dit hele systeem dan überhaupt wel een goed plan?
Nog los van de invloeden van pensioensfondsen op de woningmarkt, en dat de koopwoning ook een goede (maar op dit moment onbereikbare) oudedagsvoorziening zou kunnen zijn, als je maar bereid bent om kleiner te gaan wonen na je werkende leven. Prima "compensatie", toch?Verandering van pensioenstelsel kan alleen maar gaan werken via de weg van geleidelijkheid en door de jongeren de kans te geven al aan het begin van hun carriere rekening te houden met een veranderd systeem.
Volgens mij is er een prima andere oplossing: iedereen die nu begint met werken gewoon zijn eigen, persoonlijke potje geven. Geen franchises, geen gezamenlijke potten die leeg kunnen raken. Iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen rekening later met eigen keuzes. Niet dat ik zo'n VVD-er ben, helemaal niet - maar zolang je garanties gaat geven aan een bepaalde generatie, en het gaat mis, dan is de jonge generatie per definitie netto betaler.
Als je in deze economie geen garanties kan geven, laten we het risico dan ook solidair bij
iedereen leggen in plaats van enkel bij de jongeren, die zich er gelukkig nog niet zo in verdiepen.
Dat veranderde systeem kun je mensen die bijvoorbeeld 10 jaar voor hun pensionering zitten niet meer volledig aandoen, verslechtering zonder dat ze de tijd hebben om die verslechtering te compenseren. De jongeren krijgen die tijd (40-50 jaar) natuurlijk wel. Het LIJKT dus of de ouderen beschermd worden maar feitelijk is men juist bezig om voor de jongeren een betaalbaar pensioen mogelijk te blijven maken.
Het draait niet alleen om hoeveel tijd ergens voor is, het draait erom wie de rekening betaalt. Lees nog eens goed wat je hier eigenlijk schrijft en hoe je dan tot die laatste zin komt

Zodra we weer in een bevolkingsgroei scenario komen (iedereen minimaal vader of moeder van 3+ kinderen) kan het weer anders maar die situatie hebben we niet.
Die situatie is tegenwoordig ondenkbaar in een ontwikkeld land waarin je moet studeren en carrière maken

Vakbonden (en nee, ik ben en wordt nog steeds geen lid) moeten schipperen. Beschermen van degenen die niet meer kunnen compenseren en aanpassingen accorderen die de komende generaties maximale kansen biedt om ook met een goede levensstandaard met pensioen te kunnen gaan. Alleen, besef je als gemiddelde 20 jarige wat pensioen voor jou gaat betekenen? De meesten gaan pas daarover pas nadenken zo tegen hun vijftigste of later.. De twintigers zijn nog aan t studeren of zijn net blij dat ze een tijdelijk contract (zonder vangnet) hebben kunnen scoren.
Ik benijd de mensen die deze dilemma's moeten oplossen beslist niet.
Zolang FNV nog met vlaggen over de straat gaat met 'AOW-leeftijd bevriezen op 65 jaar' zijn zij in ieder geval niet de groep waarbij ik me wil aansluiten. Je hoort letterlijk helemaal niemand bij FNV die zich druk maakt over de bijdrage van werknemers. Het gaat alleen maar over het indexeren en de AOW-leeftijd.
Ik benijd de mensen die deze vraagstukken moeten beantwoorden ook zeker niet, laat ik dat ook voorop stellen... het is een extreem ingewikkeld onderwerp omdat het uiteindelijk verschillende generaties pijn gaat doen.
Dit is een kwestie van pijn verdelen, niet geld verdelen.