[Fiberklaar] Glasvezel in Vlaanderen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-06 18:08
Goeie avond,

Ik heb vandaag bericht gekregen dat Fiberklaar naar mijn gemeente komt, Wetteren dus, onder voorwaarden dat genoeg mensen zich inschrijven op fiber. Ik heb natuurlijk interesse daarin, niet alleen omdat het fiber is, maar ook omdat het goedkoper lijkt te zijn dan wat ik momenteel betaal bij Telenet.

Er zijn 4 ISP's die op de netwerk van Fiberklaar internet gaan aanbieden: edpnet, Proximus, Multifiber en RapidXS. De eerste 2 heb ik al van gehoord natuurlijk, maar de laatste 2 ISP's ken ik eigelijk niet.

Eerst en vooral wou ik even vragen hier of mensen van de Multifiber en RapidXS al gehoord hebben. Bij googlen kwam ik terecht op een topic hier van iemand met het vraag naar ervaringen bij RapidXS en dat lijkt niet echt goed te zijn. Dus mijn tweede vraag is dan welke van die 4 ISP's zou je persoonlijk aanraden.

In principe heb ik eigenlijk alleen internet nodig. Uit die 4 lijkt RapidXS het beste keuze met hen internet-only aanbieding, maar ik hoor graag eerst wat mensen te zeggen hebben over hen.

Hieronder dus wat elk ISP aanbiedt:

edpnet: Fiber XL - 500/100 connectie, telefonie inbegrepen.
Proximus: Flex Fiber pack - Ik vind niet direct snelheden terug.
Multifiber: Internet Max - 1000/1000 (als ik het goed begrepen heb?), vast IP, telefonie inbegrepen.
RapidXS: Internet-only - 1000/1000 (terug zoals hierboven, mss heb ik het verkeerd begrepen), vast IP, keuze eigen router

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn bij die providers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:34
Ik hoop vooral dat er genoeg mensen in uw gemeente zich gaan inschrijven. Van de genoemde providers biedt enkel Proximus een totaalpakket met tv, de andere drie bieden enkel internet (met eventueel VoIP) en mijn ervaring is dat Vlamingen nogal honkvast zijn als het op telecom aan komt. Je hebt wel geluk overigens dat er een fiber netwerk komt dat niet enkel van Proximus is, je gaat een van de weinige plaatsen in Vlaanderen zijn waar meerdere providers op een fiber netwerk te kiezen zijn. Ervaringen heb ik niet direct voor je maar ik ben wel benieuwd hoe het af gaat lopen daar :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Andros schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 06:32:
Ik hoop vooral dat er genoeg mensen in uw gemeente zich gaan inschrijven. Van de genoemde providers biedt enkel Proximus een totaalpakket met tv, de andere drie bieden enkel internet (met eventueel VoIP) en mijn ervaring is dat Vlamingen nogal honkvast zijn als het op telecom aan komt. Je hebt wel geluk overigens dat er een fiber netwerk komt dat niet enkel van Proximus is, je gaat een van de weinige plaatsen in Vlaanderen zijn waar meerdere providers op een fiber netwerk te kiezen zijn. Ervaringen heb ik niet direct voor je maar ik ben wel benieuwd hoe het af gaat lopen daar :) .
Ik hoop ook dat er genoeg mensen zich zullen inschrijven, maar het zou mij ook niet verbazen als ze de minimum van 20% inwoners niet zullen halen.

Ik zou alleen internet willen, ik heb digitale TV gehad bij Telenet maar ik keek er nooit na, dus heb ik het opgezegd. Voor mij is Netflix en zo meer dan genoeg.

In principe zou RapidXS ideaal zijn aangezien ze een internet-only ISP zijn, maar het enige dat ik over hen vind is een topic hier op Tweakers dat lijkt allesinds niet denderend positief te zijn, dus zat ik ook te denken aan EDPNet. We zullen zien :) Ik heb t.e.m. 5 september om mij in te schrijven als ik de fiberaansluitng gratis wil, dus tijd genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Nerph op 18-06-2021 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZz85
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-06 13:50
Hallo mede-Wetteraar, ik hou dit topic in de gaten, want ik heb dezelfde vragen. We zijn alvast al met twee. ;)

[ Voor 134% gewijzigd door RaZz85 op 21-06-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe heb je dat gelezen? Ik heb ook ergens gelezen dat Turnhout als volgende stad (ze zouden nu met Geel bezig zijn?) geplanned staat. Maar er is eigenlijk niet heel veel concreets over te vinden.

Volgens mij kwam het bij mij voorbij als targeted advertentie op Facebook, dus hoe betrouwbaar dat is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZz85
Marzman schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:28:
Hoe heb je dat gelezen? Ik heb ook ergens gelezen dat Turnhout als volgende stad (ze zouden nu met Geel bezig zijn?) geplanned staat. Maar er is eigenlijk niet heel veel concreets over te vinden.

Volgens mij kwam het bij mij voorbij als targeted advertentie op Facebook, dus hoe betrouwbaar dat is.
Echt helemaal op z'n Belgisch, een flyer in 't frietkot. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nerph
RaZz85 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:11:
Hallo mede-Wetteraar, ik hou dit topic in de gaten, want ik heb dezelfde vragen. We zijn alvast al met twee. ;)
Hey :P Heb je je ingeschreven voor één van de twee info-momenten? Zo niet, zal ik proberen een samenvatting te maken hier, ik heb mij ingeschreven voor die van 30 juni.

Ik kreeg een flyer in mijn brievenbus met daarop mijn straatnaam vermeld en zo, mijn ouders die aan de andere kant van Wetteren wonen ook. Daarop stond er wat informatie en een link (https://fiberklaar.be/wetteren/).

[ Voor 24% gewijzigd door Nerph op 22-06-2021 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Multifiber en RapidXS zijn beide labels van het Nederlandse Weserve / Valadis. Zie bijvoorbeeld ook [Multifiber] Ervaringen?. Ze timmeren flink aan de weg door mee te draaien in allerlei nieuwe glasvezel-initiatieven. Ze bieden op zich een prima no-nonsense product, zeker als het je puur om internet gaat. Ik zie dat Multifiber in België tv levert via TV Vlaanderen, daar kan ik verder niet over oordelen. Overigens komt een deel van de problemen bij dit soort providers soms ook voort uit de opstartproblemen van nieuwe glasvezelnetwerken. Als die eenmaal een jaar draaien, is alles vaak een stuk stabieler.

edpnet is eigenlijk net zo'n no-nonsense provider, waarmee ik ook goede ervaringen heb. Ze leveren standaard een FRITZ!Box, maar eigen apparatuur plaatsen is (net als bij Multifiber en RapidXS) ook een optie.

[ Voor 14% gewijzigd door TexMex op 22-06-2021 01:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online

Het gaat inderdaad om Geel, Turnhout en Wetteren. Zie ook halverwege deze pagina van edpnet. En Fiberklaar is dan weer een samenwerking tussen Proximus en het Zweedse EQT Infrastructure (dat ook in Nederland actief is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nerph
TexMex schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 01:04:
Multifiber en RapidXS zijn beide labels van het Nederlandse Weserve / Valadis. Zie bijvoorbeeld ook [Multifiber] Ervaringen?. Ze timmeren flink aan de weg door mee te draaien in allerlei nieuwe glasvezel-initiatieven. Ze bieden op zich een prima no-nonsense product, zeker als het je puur om internet gaat. Ik zie dat Multifiber in België tv levert via TV Vlaanderen, daar kan ik verder niet over oordelen. Overigens komt een deel van de problemen bij dit soort providers soms ook voort uit de opstartproblemen van nieuwe glasvezelnetwerken. Als die eenmaal een jaar draaien, is alles vaak een stuk stabieler.

edpnet is eigenlijk net zo'n no-nonsense provider, waarmee ik ook goede ervaringen heb. Ze leveren standaard een FRITZ!Box, maar eigen apparatuur plaatsen is (net als bij Multifiber en RapidXS) ook een optie.
Bedankt voor je reactie :) Ik heb heel veel goeie dingen gehoord over edpnet, en eerlijk gezegd lijkt het mij misschien een betere keuze om voor hen te kiezen in dit geval. 500Mbps download en 100 Mbps upload lijkt mij meer dan voldoende, en ik denk niet dat ik een vaste IP adres nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
edpnet biedt in ieder geval nog een ouderwets goede klantenservice. Dat kom je tegenwoordig niet vaak meer tegen. Dus wat dat betreft zit je daar zeker goed. Er zijn weinig storingen maar als ze er zijn, word je uitgebreid geholpen. Het bedrijf is overigens ook in Rusland actief en kent vele Russische medewerkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

TexMex schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 01:24:
[...]

Het gaat inderdaad om Geel, Turnhout en Wetteren. Zie ook halverwege deze pagina van edpnet. En Fiberklaar is dan weer een samenwerking tussen Proximus en het Zweedse EQT Infrastructure (dat ook in Nederland actief is).
Thanks, ik heb me ingeschreven voor het infomoment op 8-7 :) Het viel me al op dat de nieuwe wijken van Proximus alleen nog maar glas kregen, maar dat is zonder verdere ruchtbaarheid gegaan. Voor thuiswerken zou het wel ideaal zijn.

EDPNet klinkt voor mij dan ook als goede partij. Proximus is altijd duurder en die andere twee ken ik nog niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 22-06-2021 08:20 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZz85
Nerph schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:25:
[...]

Hey :P Heb je je ingeschreven voor één van de twee info-momenten? Zo niet, zal ik proberen een samenvatting te maken hier, ik heb mij ingeschreven voor die van 30 juni.

[...]
Nee, niet ingeschreven, dus ik kijk alvast erg uit naar je samenvatting!
Ik overweeg EDP ook het meeste. Het blijft toch een gekende naam en dat zint me wel. Daarnaast werk ik ook heel veel van thuis, dus een provider die me goed te woord kan staan op het moment van problemen is wel een meerwaarde. De andere twee kijk ik nog even de kat uit de boom mee.
En Proximus neem ik niet uit principe. Ben dat Belgische duopolie echt zo zat dat ik dan ook gewoon weiger nog een euro in de twee grote te stoppen.

[ Voor 10% gewijzigd door RaZz85 op 22-06-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
RaZz85 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:32:
[...]

Nee, niet ingeschreven, dus ik kijk alvast erg uit naar je samenvatting!
Ik overweeg EDP ook het meeste. Het blijft toch een gekende naam en dat zint me wel. Daarnaast werk ik ook heel veel van thuis, dus een provider die me goed te woord kan staan op het moment van problemen is wel een meerwaarde. De andere twee kijk ik nog even de kat uit de boom mee.
En Proximus neem ik niet uit principe. Ben dat Belgische duopolie echt zo zat dat ik dan ook gewoon weiger nog een euro in de twee grote te stoppen.
Je bent niet de enige die dat Belgisch duopolie zat is... toen ik bij Proximus was heb ik niets anders dan miserie gehad, ik heb zelfs op een gegeven moment test-aankoop moeten inschakelen omdat Proximus mij 7 maanden lang dubbel aan het factureren was en het weigerde op te lossen. Telenet heb ik betere ervaringen mee, maar ze zijn echt wel duur :/ ik hoop echt dat we in Wetteren de minimum van 20% inwoners halen, maar ik vrees er voor.

Wegens niet te kunnen slapen ben ik gaan kijken naar welke router ik zou aanschaffen als fiber wel komt en ik naar edpnet kan gaan. Ik weet niet zo veel van routers, dus ik vroeg mij af of jullie enige tips hadden. Zelf raden edpnet aan een FRITZ!Box 7530 te nemen omdat zij dat officieel ondersteunen, maar je bent natuurlijk vrij te kiezen wat je wilt. Hier is wat ze er over zeggen:

https://www.edpnet.be/nl/...ijn-fiber-verbinding.html

Edit: Ondertussen beslist gewoon voor de FRITZ!Box 7530 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Net naar de infomoment gekeken en veel nieuwe informatie was er niet.

Het belangrijkste is dus dat minstens 20% van de aansluitadressen (niet inwoners dus) moeten zich aanmelden voor 6 september als ik het goed begreep, dan belissen ze of ze gaan aanleggen in Wetteren of niet. Dan in 2022 gaan ze aansluiten aan adressen zelf.

Ik heb toevallig informatie in de brievenbus gekregen vandaag, de Switchgids. Die is ook online beschikbaar:

https://fiberklaar.be/wetteren/switchgids/

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z63YutRQcW1ofX_CJpYJE7jTs_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RHxTtEWuPq1UQCuDRrV1mLx3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Nerph op 30-06-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb ook naar het infomoment gekeken voor Turnhout. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me afvroeg of het wel echt live was. De meeste vragen in de chat werden genegeerd een paar werden wel beantwoord, maar of dat dan echte vragen waren?

Ze komen ook niet bij mij. Ze doen alleen Turnhout Oost en dan ook nog alleen binnen de ring. Er liggen ook grote wijken achter de ring. Het kaartje dat ze even lieten zien van het gebied dat ze aansluiten kan ik ook nergens terug vinden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entr_opy
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-02 19:23
Ik woon in Wetteren en ben aansluitbaar. Louter op de cijfers afgaand is dit een no-brainer. Bij EDPNet zou DL 3.5 x en UL 2.6 x sneller zijn en 1.83 x goedkoper dan huidige verbinding (ruwe schatting tgo.Telenet). Ik kijk al lang geen kabel tv meer. En de andere providers bieden nog hogere snelheden aan.
Nog een maandje tijd om nog wat meer info te verzamelen en dan sluit ik zo een abo af. Duimen dat er genoeg gegadigden zullen zijn..

edit; ik heb de knoop doorgehakt en gepre-ordered bij edpnet Fiber XL. als er relevante info opduikt post ik updates.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gR_6Q7m5sb2U1TCKT0_sU5P8kxo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/817lDvEOCCLSto5rkvmzWdfT.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Entr_opy op 01-08-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Ik heb ook voor Fiber XL van edpnet gekozen, laten we hopen dat genoeg mensen fiber willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entr_opy
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-02 19:23
ik heb er al een paar mensen in mijn omgeving toch minstens eens goed over laten nadenken :)

2 tegenargumenten die opduiken zijn tv en mailadressen;

1. neem een abonnement op tv Vlaanderen: je kan best nog steeds goedkoper uit zijn.
2. Je (hoofd-)mailadres kan nog 18 maanden geldig blijven bij je oude provider.

[ Voor 66% gewijzigd door Entr_opy op 04-08-2021 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Ik ging ook net zeggen, voor mensen die TV zouden willen is TV-via-Internet van TV Vlaanderen echt redelijk goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb EDPNet een mailtje gestuurd omdat proximus aangeeft dat het wel leverbaar is. Ik vermoed dat de check van EDPNet klopt en die van Proximus niet, maar dat is wel vreemd. Ook omdat Fiberklaar van Proximus en een investeringspartij is :p

Bij Proximus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJH7WOaOp1P1YtETJZg409a1DMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QGbIK88ZVHQvsNgORkUVpwAQ.png?f=user_large

en bij edpnet :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJVqkE_Vap4Su7aMHal9eQlQU1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/39Cs1CCZeQKO8Y8Mu0J5SH0e.png?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door Marzman op 06-08-2021 10:02 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ringlord_oc
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-06 10:59
Proficiat Wetteren tgietoan!
https://fiberklaar.be/hoera-wetteren-wordt-fiberklaar/
Binnenkort hier ook in Edegem hopelijk
https://fiberklaar.be/we-maken-edegem-fiberklaar/

Vragen
- wat met de vaste lijn, blijft die op koper?
- welke abbo's zijn er bij Proximus te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Jammer dat ik mijn reservering bij edpnet heb moeten annuleren wegens mijn huisbaas... ik woon in een huurappartement en ze vonden het niet zo fijn dat ik daarvoor intekende zonder hun toestemming :(

Maar ik ben allesinds wel blij dat er meer dan 20% voor fiber hebben gekozen! Als ik ooit verhuis kan ik dan ook voor kiezen, jammer genoeg wel met een installatie kost erbij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nerph
ringlord_oc schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:57:
Vragen
- wat met de vaste lijn, blijft die op koper?
- welke abbo's zijn er bij Proximus te kiezen?
- ivm vaste lijn kan ik niet op antwoorden, sorry
- Er is volgens mij maar 1 "pakket" bij Proximus, waarbij je kan kiezen met of zonder mobiel, 350/50 of 1000/50 internet, TV lijkt me zoiezo inbegrepen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqiGR3XlHQmOB6UIjDglLNcv0fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kr66A9XonJhQd7qFbkY5etSz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Nerph op 07-09-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Hmm, het lijkt mij dat mensen in Wetteren tot 22 november 2021 de tijd hebben om nog in te schrijven voor fiber met gratis installatie en activering twv 495€... bij Proximus ten minste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1i_QXPdurxo0n2FdDvDRuH-GD3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ruVpMKuKehO3RSDgBoumN6gH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wM4duBSRdHmBnP8T2rE1sFJ1Zww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6ALniVSqVypkHOhI8oQ1ovzm.png?f=user_large

Edit: Bij edpnet zelfs tot 31 december 2021...

[ Voor 7% gewijzigd door Nerph op 07-09-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het lijkt me vreemd dat die datum anders is. Ik heb ook antwoord trouwens, mijn wijk wordt niet aangesloten. Dus proximus had in beginsel verkeerde informatie op hun website staan .

Je ziet in mijn screenshot dat proximus eerder 13-09 als deadline had. Ik denk dat dit dus ook foutief is (of agressievere marketing).

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 07-09-2021 09:04 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Marzman schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:04:
Het lijkt me vreemd dat die datum anders is. Ik heb ook antwoord trouwens, mijn wijk wordt niet aangesloten. Dus proximus had in beginsel verkeerde informatie op hun website staan .

Je ziet in mijn screenshot dat proximus eerder 13-09 als deadline had. Ik denk dat dit dus ook foutief is (of agressievere marketing).
Het is inderdaad heel vreemd... ik ga eens een mail naar Fiberklaar sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Ik heb een antwoord gekregen van Fiberklaar:
De serviceproviders mogen zelfstandig beslissen over hun commerciële activiteiten. Ze willen graag zoveel mogelijk inwoners nog de kans geven op de gratis aansluiting t.w.v. 495 euro.
Daarom beslist elke provider welke einddatum zij hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb een folder en brief in de bus gehad van fiberklaar dat ze Oud Turnhout fiberklaar maken. Maar ik woon helemaal niet in Oud Turnhout, maar in Turnhout (daar zit 4 km tussen :p ). Op het zwarte kaartje bij hun facebookpost zie ik dat ze wel een heel eind turnhout in gaan aan de kant van de ring die ze vorige keer niet deden, maar in mijn wijk is dat maar een heel klein hoekje waar alleen een flat staat die nog gesloopt moet worden. Het is een beetje raar dus :p

Ik heb ze een berichtje gestuurd op facebook met mijn adres, even afwachten :p

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 17-01-2022 19:14 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De Facebookvraag is nooit beantwoord. Ik heb wel nog een brief gehad dat ze te ijverig waren geweest met huis aan huis bezorgen, dus mijn vermoeden klopte helaas.

Maar er stond ook in dat mijn wijk wel later dit jaar aan de beurt gaan komen. Ik snap niet helemaal dat ze dat zo communiceren want ik had toch al wel verwacht dat het een meerjarenplan was en als het dan toch dit jaar is kun je dat net zo goed bij een andere aankondiging gooien.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brggmn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-06 11:14
Hier in Sint-Niklaas hebben ze ook pas de straat opengebroken (en zijn ze nog volop bezig andere straten open te gooien).
Misschien het topic aanpassen naar Glasvezel in BE?

Anyhow, ik ben nog aan het twijfelen om over te stappen tussen RapidXS en EDPNet.
Al mensen die voor Rapid gekozen hebben en hun ervaringen wensen te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Ik vind niet direct hoe ik de topic titel kan veranderen, maar ik vind het allesinds geen slecht idee.

En je vraag over RapidXS en EDPNet, ik kan alleen je zeggen wat er tegen mij gezegd is geweest. EDPNet is bekend en zij bestaan al een lange tijd. Ik heb alleen goeie dingen over hen gehoord. Over RapidXS heb ik niet veel gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb een topicreport gemaakt voor de titel.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
(jarig!)
Ik heb de titel aangepast. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCDC
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-05 22:52
Mijn info aan jullie allemaal.
Momenteel is de actie ook bezig in Aartselaar.
Vanwege toch wel wat persoonlijke vraagtekens rond prijs en andere praktische vragen, (ben ook al lang tegen die monopoliepositie van de grote twee), heb ik toch al wel wat vragen gesteld aan Fiberklaar en Multifiber.

Je moet weten, dat ik één week vóór er sprake was van Fiberklaar in onze gemeente, ik een mail kreeg van Telenet, waarin mij werd gemeld dat ik vanaf rond de tijd van afsluiting van de campagne van Fiberklaar, een 50% opwaardering zou krijgen van zowel DL, UL als GGbit + er maar 30euro per maand (halvering) zou moeten voor betalen ! Een zware aanval van Telenet dus.
Ik ging dus op zoek om een aansluiting te kunnen hebben, zonder noodzakelijk bij Telent weg te gaan.
Niet alleen voor de prijs, maar ook omdat je al je mailadressen en dus ook logins bij websites moet gaan wijzigen, maar ook de praktische uitvoering van het geheel een open vraag blijft (opgraven oprit?/aansluiting in garage?, enz....).

... aan Multifiber >
Ik heb over de aansluiting volgende vragen:
- Verloopt de aansluiting rechtstreeks op de televisie, of is er net als bij onze huidige provider een extra aansluitingkast nodig die we niet willen ? U moet weten dat we een recent en peperdure tv hebben staan, welke een prima kwalitatieve afstandsbediening heeft en meerdere afstandsbedieningen voor diverse functies echt niet meer van deze tijd zijn.
- Ik lees dat ik tijdens een aansluiting bij jullie via Fiberklaar mijn email adressen kwijt ben, en dus eveneens al mijn logins op websites moet gaan wijzigen (wat soms zelfs niet mogelijk is of je moet een volledig nieuwe account aanmaken) ?
- In functie van bovenstaande problemen, zou ik willen vragen wanneer in het (inschrijvings-) proces exact een contract met jullie juridisch van start gaat (m.a.w. wat gebeurd er mocht ik het na de fiberaanleg aan huis toch niet zien zitten om Telenet te verlaten)?

Antwoord:
Bedankt voor uw mail.

In België werken wij met de TV Vlaanderen app.
Als u een smart TV hebt dan kunt u de TV Vlaanderen app downloaden en gebruiken op uw smart TV.

Helaas kunt u uw emailadres van Telenet niet behouden.
Als u een e-mailadres heeft dat niet verbonden is aan een provider, zoals Gmail, Outlook, Hotmail of Live.nl, dan kunt u dit gewoon behouden.
Anders raad ik u aan om een onafhankelijk email adres af te sluiten.
Dan hoeft u die in het vervolg niet meer te veranderen als u overstapt van providers.

Fiberklaar zorgt voor de aanleg van het fiber in uw omgeving.
Als u wilt weten wat er gebeurd als u Telenet toch niet wilt verlaten na de fiberaanleg dan kunt u het beste contact opnemen met Fiberklaar.
Zij kunnen u daar meer informatie overgeven.

Het contract met ons gaat pas van start als uw fiber in uw woning heeft en u gebruik maakt van onze diensten

... aan Fiberklaar >
Ik heb hierover de volgende vragen:
- In het boekje blz. 10 staat beschreven; Wat als ik pas later een fiberabonnement wil nemen? Als de drempel van 20% bereikt is en je woning aansluitbaar is, kun je kiezen voor een gratis fiberaansluiting zolang onze aannemer in de buurt is.
Is het dus mogelijk om indien bij ons huis fiberaansluiting mogelijk is, gewoon op een aansluiting in te schrijven en te laten doorgaan, zonder dat meteen een providerabonnement genomen wordt (en zo mede de 20% te bereiken) ?
Antwoord:
Tot op heden geen antwoord. :'(
Ik meen vaag echter telefonisch of ter plaatse infomeeting reeds een antwoord gehad te hebben: €5/maand.
Vandaag is de laatste infomeeting.
Mocht er iemand het antwoord al kennen, graag, want die (plotse) voorwaarden van Telenet tegen prijzen van €90 van Fiber zinnen me wel. Nog iemand zo'n mail gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@RCDC Je moet er rekening mee houden dat Telenet dat doet in de hoop dat de aansluitingen niet gehaald worden, de glasvezel niet doorgaat en ze daarna de prijzen weer omhoog kunnen gooien.

Telenet heeft ook ooit DVB-T opgekocht omdat dit een concurrent was voor televisie om er vervolgens niks (behalve een zeer niet interessant aanbod leveren) mee te doen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCDC
Yes I know. Thanks.
Ik heb bij Telenet ooit een slechte ervaring gehad nadat ik een jaar na de aansluiting en een goed aanbod qua abonnement had bekomen, plots bij de volgende aanrekening voor de kabel zelf +27% kreeg aangerekend.
Op dat moment met alle aansluitingen ingesteld + afhankelijk van het analoge signaal met een dure DVD-opnemer voor TV, was er geen alternatief. Nu, met Fiber is dat er wel, al twijfel ik wel aan de concurrentiekracht voor het kabeldeel, wat misschien het grootste deel van de prijs uitmaakt.
In mijn ogen is zo'n kabel ook zo iets als water, gas en elekriciteit, en zou door de Staat qua prijs aan banden moeten gelegd worden. Fiberklaar, is dacht ik een Hollandse privéonderneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Fiberklaar is van Proximus (50 procent) en EQT Infrastructure. Dat laatste bedrijf schijnt Zweeds te zijn.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCDC
Klopt > opgezocht:
Met Fiberklaar bundelen Proximus en EQT Infrastructure hun krachten en ervaring. En die ervaring is er. Proximus begeleidt al jaren Belgische en internationale klanten in de digitale evolutie, met communicatieoplossingen en digitale diensten op maat. EQT Infrastructure is dan weer de voornaamste Europese investeerder in digitale infrastructuur. Het bedrijf legde al fibernetwerken aan in onder meer Frankrijk, Scandinavië, Duitsland en Nederland, en beheert die netwerken ook.

Dus, waar is de onafhankelijkheid als Proximus de basis(fiber)prijs bepaalt.

[ Voor 7% gewijzigd door RCDC op 04-02-2022 17:48 . Reden: Bijvoegen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Ik vind het nog altijd jammer dat ik geen toestemming krijg van mijn huisbaas om fiber te laten installeren hier. Terwijl ik niet mag klagen over mijn 1Gbps download bij Telenet (OneUp abonnement), 40Mbps upload is toch niet denderend vind ik, zeker niet voor wat je betaalt.

Dat terzijde, ik heb enkel goeie ervaringen bij Telenet, wat ik niet kan zeggen over Proximus. Ik heb ooit in het verleden Test-Aankoop moeten inschakelen omdat Proximus mij 7 maanden dubbel aan het factureren waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCDC
Vandaag ingeschreven op Multifiber.
Blijkt dat ze op één dag de inschrijving (want morgen de laatste dag) met €10 hebben verhoogd.
Men ligt met blijkbaar te foefelen met prijzen en voorwaarden, dat het niet schoon is.
Niet verwonderlijk dat ik een grondige hekel heb aan marketing en dat zoveel mensen zich laten vangen en beïnvloeden.
Ik merkte ook een verschil van gemeente tot gemeente, wat zogenaamd afhankelijk is van de achterliggende fiberprovider.
Multifiber, want hogere upload- en downloadsnelheden. Proximus heel vaag. Andere providers lager.
Wetende, dat ik tegen dan, als de kabel er ligt, wellicht forfait zal geven en bij Telenet ga blijven. We zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpauchet
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-08-2024
@RCDC ondertussen kunnen we in buurgemeente Schelle ook intekenen.
Een campagne met flyers moeten ze hier nog beginnen maar op de social media komt het al regelmatig voorbij.

Zelf ook best goede ervaringen met Telenet in het verleden (buiten hun prijs) maar als ik nu zo uitreken en als alternatief neem voor mijn huidige Telenet Wigo met 1Gbit upgrade:
RapidXS internet : 39,99
TV Vlaanderen streaming : 14,95
4x mobile viking 10GB : 60

(met vaste lijn optie is multifibre wel interessanter aangezien TV Vlaanderen er dan al bij zit. )

Zo komt dat toch al mooi goedkoper uit dan mijn maandelijkse telenet factuur.
En ik heb nog geen echt prijsvergelijkend werk gedaan voor de 4 mobiele abbo's (die nu mee in de Wigo formule zitten) dus daar kan mogelijks nog wat af..

Maar inderdaad je email adres aanpassen bij de vele logins is minder leuk. Ik ben er gewoon al aan begonnen ondertussen. En dat telenet adres blijft nog 12 of 18 maanden benaderbaar na opzegging dacht ik dus die sync ik nu in mijn nieuwe account.

Iemand ervaring met fiber aan te sluiten op een Ubiquite dream Machine SE router? In plaats van de voorgestelde convertor naar RJ45 of hun eigen gekozen router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCDC
@mpauchet.
Voor zover ik me herinner hebben ze me onlangs gezegd dat ze Ubiquite ook als router gebruiken, dus geen zorg.
Ben eens gaan opzoeken hoe het zit met Up-& downloadsnelheden bij Ubiquite router, en wat blijkt voor de leek; dat dit niets met routers te maken heeft. Die snelheden worden puur beperkt door de provider him self, wat volgens mij dan weer een zeer jammerlijk commercieel gedoe is.
Want wat kost het de provider om je bv een dubbele snelheid te geven? of... andersom, wat kost het hem om je fibersnelheid te halveren?
En dan als klant maar gewillig aanvaarden dat internet 30% meer kost in België dan in het buitenland rondom ons (gisteren nog op het nieuws).

Even ter info voor diegene die nog (volgens Fiberklaar) zou moeten intekenen bij een provider;
We kregen al de dag na de afsluiting van de inschrijfactie (voor de zogezegde nodige 20%), een gedrukte brief in de bus, waarop stond dat 20% in Aartselaar was bereikt en dat ze er zouden aan beginnen, en dat diegene die zich nog niet hadden ingeschreven alsnog bij het passeren van iemand van de onderaannemer die de aansluitingen doet, konden inschrijven aan dezelfde voorwaarden.!
Ben akkoord dat ze zekerheid willen van hun investering, maar het wringt toch wat.
Weet in ieder geval dat je niet verplicht bent uiteindelijk met de ingeschreven provider verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je moet de snelheid wel hebben als provider. Persoonlijk zou ik voor EDP net gaan ook al geven die 500 Mbit. Die bestaan al wat langer en hebben wat meer ervaring, ik denk ook dat je van die verdubbeling weinig merkt. Van Multifiber heb ik nog nooit gehoord.

Maar ik moet er ook op thuiswerken, dus ik vind het belangrijker dat het goed en stabiel is dan of het 500 of 1000 mbit is. Het is belangrijk dat ze op tijd opschalen en dergelijke als klanten of snelheden toenemen en een nieuwe partij moet zich dan nog bewijzen of ze dit kunnen (of zelfs leren).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpauchet
@RCDC ik stelde de vraag aan de RapidXS support die me zelfs een antwoord gaf:
Goedemorgen,

Ik heb even voor u gekeken, in België leveren wij over een GPON netwerk. hierdoor is het helaas niet mogelijk voor de meeste routers om deze rechtstreeks op de glasvezel aan te sluiten. Dit vanwege de manier waarop de router verbinding maakt met de wijkcentrale.

Als uw router GPON ondersteuning bied, zouden wij kunnen pogen deze rechtstreeks op de glasvezel actief te krijgen. Of dit mogelijk is kan ik niet direct vinden op hun website. mogelijk dat u dit weet.

Mocht dit niet mogelijk zijn kunnen wij u natuurlijk wel een converter aanbieden.
Kon daar niet uit afleiden dat ze met Ubiquiti bekend waren, maar het kan een 1st line techie geweest zijn veronderstel ik ..

Voor mij (en het thuiswerken) is stabiliteit idd ook van groot belang. Misschien dat EDP idd de betere optie is dan.. Proximus ben ik geen fan van. EDP dus maar eens dezelfde vraag gesteld.

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
EDPnet via fiber = Proximus Wholesale. Vandaar ook de trage snelheidsprofielen met amper 100 Mbps upload.
Je gaat bij EDPnet steeds de Nokia ONT die Proximus levert tussen het aansluitpunt en je router moeten plaatsen. Maar je kan proberen. Eigenlijk moet men wettelijk gezien eigen apparatuur toelaten en de netwerkspecificaties publiceren.

Bij RapidXS voel je dat ze je willen verderhelpen, maar er is duidelijk nog geen procedure voor klanten met eigen apparatuur.
Met een GPON SFP-glasvezelmodule ga je je Ubiquiti uiteindelijk wel kunnen verbinden.
Vraag gewoon na wat de technische specificaties zijn om via een GPON SFP-glasvezelmodule met hun netwerk te verbinden.
De aansluiting is SC/APC (zie Zyxel router) en de technologie is GPON. Dat is bekend.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rafbelg schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:37:
EDPnet via fiber = Proximus Wholesale. Vandaar ook de trage snelheidsprofielen met amper 100 Mbps upload.
Je gaat bij EDPnet steeds de Nokia ONT die Proximus levert tussen het aansluitpunt en je router moeten plaatsen. Maar je kan proberen. Eigenlijk moet men wettelijk gezien eigen apparatuur toelaten en de netwerkspecificaties publiceren.
De upload is inderdaad een groot verschil, dat was me nog niet opgevallen. Raar dat proximus die profielen zo maakt, want dit is waar ze kunnen concureren op Telenet (al is het al een stuk meer, misschien is dat het spel)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCDC
@mpauchet
Heb de Ubiquiti router bij hen op tafel zien liggen op de meeting. Ik herkende hem op de website van Ubiquiti.
Ze zeiden me toen dat ze liefst deze router gebruiken, omdat vele (de meeste) andere routers de hoge snelheden, volgens hun testen, niet aan kunnen. Ik zal dus wellicht mijn 2-de lijnsbeveiliging (eigen router) moeten opgeven, tenzij er een aftakmogelijkheid mogelijk is die geen vertraging naar de TV geeft, want daar wil ik wel zeker de maximale HD-werking benut zien.
Dan rest er voor ons nog de vraag; waar het best het fiberklaarkastje laten plaatsen?
Vlak bij de tv, en van daaruit verder, of in de garage, en van daaruit naar de living met een RJ-45.
Ik veronderstel dat die kleine afstand met de RJ-45 geen snelheidsverlies oplevert of verwaarloosbaar is (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpauchet
@RCDC

hoe ben je in een meeting met RapidXS geraakt? Heb je toevallig iemand die ik kan contacteren om meer duidelijkheid?

EDPnet zegt :
Goeiedag,

Wat wij van de informatie terugvinden is het mogelijk dat de Dream Machine SE niet compatibel is met Fiber.

Gelieve aub vast te stellen of dat uw router naast gigabit ethernet & wlan ook PPPOE en VLAN tagging kan doen. Als dat het geval is, kunt u deze zeker gebruiken.

Indien u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons te nemen op het nummer 03 265 67 00 of in antwoord op dit ticket.
Zoals hierboven vermeld is dit waarschijnlijk omdat ze Proximus resellen op dezelfde manier als ze met het adsl aanbod doen.

Over de plaatsing van het fiberkastje: uiteindelijk ga je toch ergens van fiber > ethernet over moeten gaan. Ik laat de fiber in mijn kelder toekomen. Moet dus enkel nog kunnen uitmaken of ze die tot in mijn rack kunnen doortrekken, op de dream machine, of dat het met een router van hen er tussen moet.

Ik hou het liefst zo eenvoudig mogelijk en een toestel minder is altijd goed meegenomen. De afstand binnenshuis is te kort om echt verschil te maken in die HD-werking van je tv denk ik. Mijn 4k tv bv heeft zelfs maar een 100Mb/s nic dus die cat6 kabel naar de gigabit switch is zowiezo al overkill... Metertje meer of minder maakt ook echt niets uit. Als je via wifi spreekt is het mogelijks wel een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
Ik las op lafibre.info dat knutselaars allerhande in Frankrijk al vaak op GPON-netwerken een eigen SFP-glasvezelmodule gebruiken. (Zelfs zonder ondersteuning van hun provider.)
Bijvoorbeeld volgende glasvezelmodule https://www.fs.com/de-en/products/133619.html

Technisch gezien kan het dus ook in België op die manier werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpauchet
interessant @rafbelg ...

ben nog eens wat verder gaan rondkijken en vond ondertussen https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360035161814 waar Ubiquiti wat uitleg geeft.

de dream machine SE staat (nog) niet tussen de supported models maar de DM-Pro wel wat eigenlijk zo goed als hetzelfde toestel is voor zover het over connecties gaat. Ik ga het eens uittekenen en zien wat ze bij RapidXS zeggen.

moest ik toch eerder voor EDP kiezen heb ik ook al gevonden dat het configureren van de vlan tags en de PPPOE ook mogelijk is in het Unifi OS ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafbelg
Ja, bij EDPnet met een vast profiel van 500 Mbps down/ 100 Mbps up volstaat een aansluiting via UTP-kabel op 1000 Mbps Ethernet. Je zal toch geen hogere snelheden kunnen halen.

In Frankrijk gebruikt men voornamelijk die eigen SFP-glasvezelmodules om de GPON-maximumsnelheden, namelijk 2488 Mbps down en 1244 Mbps up te kunnen halen. De providers leveren daar doorgaans ook maar een goedkope mediaconverter of ONT waarvan de hardware maximaal 1000 Mbps Ethernet aankan.

Bij de glasvezelmodules moet je ook opletten, de chipset bepaalt meestal de maximum haalbare snelheid
De UF-Instant heeft slechts een 1 Gbps Ethernet interface. (chipset Realtek RTL8672/RTL9601C)
De GPON SFP-glasvezelmodule van fs.com kan 2,5 Gbps Ethernet aan. (chipset Intel/Lantiq PEF 98035)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RCDC
@mpauchet
Niet specifiek. Ik ben gewoon naar een gemeentelijke lanceringsmeeting gegaan waar de 4 providers samen met Fiberklaar aanwezig zijn, en daar met die commerciële gepraat.
Moet normaal in jou gemeente ook kunnen.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpauchet
@RCDC ah klopt, ergens in maart dacht ik. heb me al ingeschreven! thanks for the tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik krijg een positieve check dat ik me al kan aanmelden. Volgens mij staat het geplanned voor ergens dit jaar. Gisteren toevallig gekeken op het glasvezelkaartje van het BIPT en daar stond mijn wijk ook gemarkeerd als in de planning.

Zitten er al mensen bij en welke provider? Tevreden over de uptime? Ik werk vanuit huis en als het niet zou werken kost me dat uren reizen dus dat vind ik eigenlijk belangerijker dan 100 of 1000 mbit uploadsnelheid.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Het zal een beetje gokken zijn in 't begin, denk ik. Als je van thuis uit werkt, zou ik zeggen dat je je best bij edpnet of Proximus aansluit, gewoon omdat zij tenminste bekend zijn. Wie weet hoe goed (of slecht) de klantendienst is van RapidXS en Multifiber.

Momenteel zijn ze overal in Wetteren fiber kabels aan het leggen, hopelijk zal het niet te lang meer zijn voor ze beginnen huizen en appartementen aan te sluiten, en hopelijk zal de syndicus waar ik mijn appartement van huur van gedacht veranderen en mij toch toestemming geven om mij te laten aansluiten. Het is immers gratis, en ik denk niet dat er veel werk aan is om mijn appartementsgebouw aan te sluiten...

Edit: Weet iemand toevallig of Proximus "Fiber to the Home" gebruik maakt van de glasvezelkabels van Fiberklaar? Ik kan blijkbaar FTTH van Proximus bestellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Nerph op 20-05-2022 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
Nerph schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:00:Weet iemand toevallig of Proximus "Fiber to the Home" gebruik maakt van de glasvezelkabels van Fiberklaar? Ik kan blijkbaar FTTH van Proximus bestellen.
Ja. Proximus maakt gebruik van het Fiberklaar-netwerk. Net zoals RapidXS/Multifiber.
Deze providers plaatsen eigen netwerkapparatuur in de wijkcentrales van Fiberklaar.
EDPnet niet, hun glasvezelabonnementen verlopen via het groothandelsaanbod van Proximus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Ik zie net dat Mobile Vikings nu internet abo's aanbiedt, en als je aangesloten bent op het netwerk van Fiberklaar kan je via Mobile Vikings 1000/500 internet krijgen. En als ik het mij niet vergis is dit €53 / maand, maar wel gratis activatie, installatie en router. Niet slecht dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DealWithIT
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-02-2023
Ik vraag me af of MobileVikings die upload van 500Mbps enkel kan aanbieden via Fiberklaar of ook via de wholesale fiber van Proximus. Want op die vraag weten ze bij Fiberklaar, Proximus en MV nog niet te antwoorden voorlopig... En wanneer het enkel over Fiberklaar zou kunnen, waarom dan geen Up van 1Gbps aanbieden vermits dat technisch mogelijk is via Multifiber en RapidXS... Ik kijk rustig de kat uit de boom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Multifiber en Rapidxs gebruiken eigen apparatuur. MV die van Proximus, is ook een Proximus dochter. EDPNet denkt dat het niet kan met de prijzen die Proximus rekent voor de snelheidsprofielen en heeft een klacht ingediend.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crisicus
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-06 19:09
DealWithIT schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:55:
Ik vraag me af of MobileVikings die upload van 500Mbps enkel kan aanbieden via Fiberklaar of ook via de wholesale fiber van Proximus. Want op die vraag weten ze bij Fiberklaar, Proximus en MV nog niet te antwoorden voorlopig... En wanneer het enkel over Fiberklaar zou kunnen, waarom dan geen Up van 1Gbps aanbieden vermits dat technisch mogelijk is via Multifiber en RapidXS... Ik kijk rustig de kat uit de boom.
Ik heb zelf op mijn adres een kastje van Proximus hangen, en toen Mobile Vikings kwam installeren was het ook een technieker van Proximus die kwam aansluiten.

Ik haal zelf 935/485 op eender welk moment van de dag.
Die technieker kon het zelf bijna niet geloven, het was de eerste keer dat hij MV moest aansluiten op het Proximus netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:21
gisteren even info gevraagd bij multifiber ( ook om hun response te testen ):

In willebroek is fiberklaar volop bezig en weldra mijn straat ook

Multifiber reageerde zeer snel ( zijn de zelfde owners als Rapidxs - > firma uit NL zit hierachter )

prijs

Internet Only 1000/1000 kost bij ons € 59,95 per maand en we brengen eenmalig activatiekosten van € 49,95 in rekening. Met dit pakket ontvangt u onze router, de Zyxel EX5401-B0. We berekenen geen aparte huurkosten voor de router. We sturen u de router die u zelf kunt installeren. Een Access Point kost bij ons € 150,- en kan na geleverd worden indien nodig.

De Access Point is ook een Zyxel: de WX3401-B0

Twijfel hier is tss multifiber en edpnet. Edpnet minder snel, maar goed 1000/1000 is ook soms overkill in mijn situatie. Edpnet werkt std met FritZmodem ( 120 eur in aankoop )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rolelael schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:57:

In willebroek is fiberklaar volop bezig en weldra mijn straat ook
Hoe weet je dat? Ik kan nergens iets van een planning vinden behalve in termen als 'binnenkort'. Ik heb zelfs een infomoment mee zitten luisteren, maar dat is ook alleen wat algemene uitleg zonder verder te praten over het wanneer.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolelael
hoe weet ik wat? op de grote baan hierachter mijn wijk ligt hij al in de grond, en in mijn wijk staan er borden die de werken aankondigen + de grote rollen staan hier op t pleintje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rolelael schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:42:
hoe weet ik wat? op de grote baan hierachter mijn wijk ligt hij al in de grond, en in mijn wijk staan er borden die de werken aankondigen + de grote rollen staan hier op t pleintje
Dat is hier nog niet, wel superveel e-mails, folders en infomomenten :p En eerder hadden ze het over 'dit jaar', maar dat lijkt me haast onmogelijk.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Even dit topic van onder de stof halen...

Ik verhuis volgende maand, en ik mag fiber van Fiberklaar laten installeren op mijn nieuwe woonst. Ik denk dat ik het ga doen, en waarschijnlijk dan bij Mobile Vikings 1000/500 internet halen.

Ik vroeg mij wel af, je mag blijkbaar je eigen router gebruiken, en dus de bbox 3 van Proximus/MV vervangen.
Ik weet niet te veel van routers, dus vroeg ik mij af of iemand advies had voor een betere router dan die bbox 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
Nerph schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:50:
Even dit topic van onder de stof halen...

Ik verhuis volgende maand, en ik mag fiber van Fiberklaar laten installeren op mijn nieuwe woonst. Ik denk dat ik het ga doen, en waarschijnlijk dan bij Mobile Vikings 1000/500 internet halen.

Ik vroeg mij wel af, je mag blijkbaar je eigen router gebruiken, en dus de bbox 3 van Proximus/MV vervangen.
Ik weet niet te veel van routers, dus vroeg ik mij af of iemand advies had voor een betere router dan die bbox 3.
Het kan normaal gezien prima. De technieker sluit een ONT aan op de fiber aansluiting en hier wordt de bbox modem op aangesloten. Zorg ervoor dat je de PPPoE login van Mobile Vikings weet, als MV deze zelf niet geeft kun je het eens lief vragen aan de technieker die het aan sluit. Met die login kun je een eigen router aansluiten op de ONT. Ondersteuning gaat een provider nooit geven op eigen apparatuur, indien er iets mis loopt ga je altijd de modem van MV moeten aansluiten voor ze je verder helpen. Maar het kan wel :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik ben een paar keer gebeld door 'Proximus' die een afspraak wil maken (om langs te komen) om over goedkoper internet te praten. Toen ik zei dat het niet nodig was werd er direct ingehaakt (zonder afronding van het gesprek) en de dag(en) erna werd ik weer gebeld (ik heb het nummer nu geblokkeerd).

Maar ik vraag me af of het geen onhandige (onkundige) telefoontjes van Fiberklaar zijn omdat ik daar wel mijn gegevens heb achtergelaten en ze ook een keer moeten kijken hoe het aangesloten moet worden. Iemand ervaring hiermee of er iets over gehoord dat er zo gebeld wordt? Of is het gewoon een of andere oplichting via de telefoon wat niks met Proximus of Fiberklaar te maken heeft :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Andros schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:21:
[...]

Het kan normaal gezien prima. De technieker sluit een ONT aan op de fiber aansluiting en hier wordt de bbox modem op aangesloten. Zorg ervoor dat je de PPPoE login van Mobile Vikings weet, als MV deze zelf niet geeft kun je het eens lief vragen aan de technieker die het aan sluit. Met die login kun je een eigen router aansluiten op de ONT. Ondersteuning gaat een provider nooit geven op eigen apparatuur, indien er iets mis loopt ga je altijd de modem van MV moeten aansluiten voor ze je verder helpen. Maar het kan wel :) .
Bedankt voor het informatie! Ik ga waarschijnlijk gewoon de bbox gebruiken aangezien mijn kennis van routers en zo niet uitgebreid is.

Edit: Ik ben trouwens aan het overwegen om met Proximus te gaan, Flex Fiber pack voor Internet en Mobiel. Ik ga de voor- en nadelen van beide bekijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Nerph op 26-12-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-04 14:11
Beste,

Vandaag stonden de mannen van 'Fiberklaar' aan de deur om hun afspraak te maken.
Hierbij enkele vragen:

A) Wat is het nadeel als ik mij niet aansluit? Kan dit mij later duur komen te staan?[/b]

B) Ik las dat Fluvius ook aan het werk is om glasvezel te leggen al dan niet samen met Telenet.
Als ik Telenet klant ben, wacht ik dan niet beter daar op?

nieuws: Telenet en Fluvius gaan Vlaamse huishoudens op glasvezel aansluiten

Ik merk op dat op vele plaatsen de installatie niet goed uitgevoerd kan worden en er sprake is van onkunde?

Laten jullie ze gewoon 'doen'?

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
dendaak schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:46:
Beste,

Vandaag stonden de mannen van 'Fiberklaar' aan de deur om hun afspraak te maken.
Hierbij enkele vragen:

A) Wat is het nadeel als ik mij niet aansluit? Kan dit mij later duur komen te staan?[/b]

B) Ik las dat Fluvius ook aan het werk is om glasvezel te leggen al dan niet samen met Telenet.

Ik merk op dat op vele plaatsen de installatie niet goed uitgevoerd kan worden en er sprake is van onkunde?

Kost het iets behalve een middagje tijd? Gewoon doen, altijd laten binnen leggen. Als je bij de gele concurrentie zit heb je sowieso een onderhandelingspositie bij contractverlenging als die aansluiting aanwezig is. En als je ze beu bent kun je een andere provider kiezen zonder afhankelijk te zijn van DSL. Glasvezel altijd doen als het gratis is, indien ze kosten gaan rekenen kun je gewoon even het sommetje maken of het je waard is. Maar ik zou nooit twijfelen en ik kan me geen enkele zinnige reden bedenken waarom iemand die aansluiting bij zijn/haar volle verstand zou weigeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Beste,

Hierbij enkele vragen:

Ik laat ze het gewoon doen. Als je het later alsnog wilt moet je betalen voor de aansluiting.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafbelg
Wat is het nadeel als ik mij niet aansluit? Kan dit mij later duur komen te staan?
Ja, stel dat een aanbieder (en dat kan ook Telenet zijn) in het jaar 2028 een voor jou interessant abonnement via het Fiberklaar-netwerk zou aanbieden.
Als jij dan in 2028 nog geen aansluitpunt in je woning hebt, zal een aansluiting jou misschien geld kosten omdat er speciaal voor jou een graafploeg moet komen om de aansluiting te maken.
Als je je nu al in 2023 laat aansluiten, is de aansluiting volledig gratis.
Ik las dat Fluvius ook aan het werk is om glasvezel te leggen al dan niet samen met Telenet.
Neen, want je bent niet zeker dat Telenet/Fluvius jouw woning op glasvezel zal aansluiten. Telenet investeert de komende 15 jaar maximaal 2 miljard euro in glasvezel, dit betekent dat er slechts 55% van het Telenet-gebied op eigen Telenet-glasvezel zal overschakelen. In de rest van de gebieden zal Telenet haar diensten ofwel via coaxkabel blijven aanbieden ofwel overeenkomsten moeten sluiten met andere partijen zoals Fiberklaar.
Ik denk het niet, er is misschien slecht afgesproken tussen sommige bewoners en de aannemer van Fiberklaar.
Als je duidelijk met de aannemer afspreekt hoe en waar de fiberkabel in jouw woning moet binnenkomen lijkt me dat correct te verlopen. Het kan zeker geen kwaad om de bouwplannen van je woning eens op te zoeken om "onaangename verrassingen" te vermijden bij de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In Turnhout worden geen nieuwe vergunningen meer gegeven aan Fiberklaar
https://www.turnhout.be/s...ergunningen-fiberklaar-op

Schijnbaar krijgen ze te veel klachten. Het gaat ook allemaal wel op een razend tempo (nog drie straten en dan zijn ze bij mijn huis, maar ik weet niet of die vergunning al gegeven was ;) )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 22:57
Ik wou ook wel een gratis glasvezelaansluiting dus na het kaartje in de bus met "Helaas was er niemand thuis', heb ik enkele data doorgegeven via de site.

Krijg ik vandaag een mailtje terug dat de afspraken nog niet kunnen... Nog wat afwachten dus. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bubble-BE schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:18:
Ik wou ook wel een gratis glasvezelaansluiting dus na het kaartje in de bus met "Helaas was er niemand thuis', heb ik enkele data doorgegeven via de site.

Krijg ik vandaag een mailtje terug dat de afspraken nog niet kunnen... Nog wat afwachten dus. :|
Ook in Turnhout?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 22:57
Nee, de andere kant van Vlaanderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-06 10:23
Deze week is fiberklaar in onze straat gestart met het aanleggen van glasvezel kabel.
Ik heb gevraagd om reeds de aansluiting tot binnen brengen, maar voorlopig denk ik nog niet over te schakelen.

Op dit moment lijken alle opties een stuk duurder dan mijn huidige formule, wij hebben Orange met TV en GSM. Komt incl. 1 GSM (20GB abbo) nummer op 72 EUR per maand. (150/15mbit onbeperkt)

De keuze bij Fiberklaar is beperkt tot 4 provider (RapidXS, MultiFiber, EDPNet, Proximus). Gezien we thuis nog regelmatig TV kijken met de kinderen zoek ik toch een formule met TV ingebrepen. Dan kom ik uit bij MultiFiber (via TV Vlaanderen App) en Proximus. Proximus valt voor mij al af, omdat deze echt nog een héél stuk duurder is. MultiFiber is een kandidaat, dan kom ik op 70 EUR / maand (TV Basic (incl. sport zenders) + Internet 500/500. Feit is wel dat de TV Vlaanderen APP net ietsje minder leuk werkt dan de "good old decoder"...

edit: ik merk net dat RapidXS abonnement 50 EUR/maand is, als ik dan TV vlaanderen erbij neem (Basic) kom ik op 65 EUR/maand voor 1000mbit/1000mbit ... Wat is dan eigenlijk het verschil tussen tussen RapidXS + TV vlaanderen en Multifiber met TV vlaanderen incl. ?

Maar dan heb ik natuurlijk nog geen GSM abonnement met 20GB data inbegrepen...

Los van de abonnementen, vroeg ik mij ook af wat de stabiliteit is van het netwerk? Nu er volop werken bezig zijn, heb je dan ook continue onderbrekingen eenmaal de aansluiting is gemaakt? Of is fiber algemeen genomen een stuk stabieler dan de kabel?

Zouden er in de toekomst ook andere providers bijkomen?

[ Voor 9% gewijzigd door Cuball op 31-01-2023 11:39 ]

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
Cuball schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:32:
Los van de abonnementen, vroeg ik mij ook af wat de stabiliteit is van het netwerk? Nu er volop werken bezig zijn, heb je dan ook continue onderbrekingen eenmaal de aansluiting is gemaakt?
Fiberklaar zal eerst het volledige netwerk in je gemeente afwerken vooraleer providers klanten kunnen aansluiten. De aanleg duurt gemakkelijk 18 maanden, dus er is geen haast bij om nu al een provider te kiezen.

Fiber is veel stabieler dan coaxkabel, de lichtpulsen op fiber hebben geen last van externe storingen zoals de elektrische signalen op coaxkabel. De bandbreedte op fiber is ook zo goed als onbeperkt in tegenstelling tot coaxkabel waarbij de beperkte bandbreedte gedeeld moet worden met je buurt. Vandaag krijgen consumenten een abonnement van maximaal 1 Gbps, maar bedrijven krijgen vandaag soms al een verbinding van 40 Gbps over fiber.

Fiber is 100% zeker de toekomst, coaxkabel zal binnen 5 jaar als "het zwakke broertje" beschouwd worden en veel klanten beginnen verliezen aan fiberproviders.
Zouden er in de toekomst ook andere providers bijkomen?
Heel zeker. Scarlet en Youfone zouden dit jaar beginnen met een aanbod via fiber.

[ Voor 10% gewijzigd door rafbelg op 31-01-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-06 15:15
Hallo, bij ons in de gemeente wil Fiberklaar ook hun fiber uitrollen.
Ben aan het kijken naar mogelijkheden.
Ik denk als ISP Mobile Vikings te gaan nemen.
Alleen kijken of ik mijn Ubiquiti UDM Pro via GPON module kan aansluiten.
Ik ga eens in het topic zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zat eerst aan EDPNet te denken, maar aangezien die overgenomen door Proximus zou ik nu ook eerder voor Mobile Vikings gaan (ook overgenomen door Proximus). Ik ben wel benieuwd hoe lang het nog duurt, tot waar mijn wijk begint zijn ze klaar met de kabels, maar ik denk dat ze een tandje terug schroeven in snelheid vanwege de vele klachten over de uitvoer.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Ik ga morgen naar hun pop-up bij onze weeklijkse markt staan ze.
Volgens wat ik gelezen heb zullen ze waarschijnlijk in mijn appartement van uit de technische ruimte in de kelder naar mijn appartement door de gemeenschappelijke delen moeten en dan langs de muur in mijn appartement naar de berging. Je zal dan die kabel wel zien vrees ik.
Ja, zag veel klachten. Jammer, want ik zou eindelijk een alternatief hebben voor het duur Telenet Giga internet.
Als je 1Gbit download wilt dan moet je bij Telenet zijn als je geen fiber kan krijgen.
En dat is duur, nu 72, 63 euro en vanaf 5 juni 76,14 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Ik stap op 2 mei over naar edpnet, al is er nog geen fiber in mijn straat. Ik ben Telenet hun prijsverhogingen beu :P

Ik koos voor edpnet omdat je volledig controle over je modem/router hebt (als ik het goed begrijp). Bij Mobile Vikings krijg je een bbox3 die je dan mag vervangen, maar als er een probleem is moet je die wel terug aankoppelen voor je de klantendienst contacteer.

500/100 fiber is ook voldoende snel voor mij, ik hoef geen 1000/500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Nerph schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:50:
Ik stap op 2 mei over naar edpnet, al is er nog geen fiber in mijn straat. Ik ben Telenet hun prijsverhogingen beu :P

Ik koos voor edpnet omdat je volledig controle over je modem/router hebt (als ik het goed begrijp). Bij Mobile Vikings krijg je een bbox3 die je dan mag vervangen, maar als er een probleem is moet je die wel terug aankoppelen voor je de klantendienst contacteer.

500/100 fiber is ook voldoende snel voor mij, ik hoef geen 1000/500.
Als je nu nog geen fiber hebt ga je bij edpnet dsl krijgen en dan kun je enkel een bbox of enkele modellen fritzbox gebruiken als modem. Diezelfde modems kun je ook gebruiken voor mobile vikings, zorg er gewoon voor dat je je pppoe login kent en dan maakt het weinig uit welke provider je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Andros schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 02:39:
[...]

Als je nu nog geen fiber hebt ga je bij edpnet dsl krijgen en dan kun je enkel een bbox of enkele modellen fritzbox gebruiken als modem. Diezelfde modems kun je ook gebruiken voor mobile vikings, zorg er gewoon voor dat je je pppoe login kent en dan maakt het weinig uit welke provider je kiest.
Klopt, momenteel ga ik dsl hebben, 100/40. Ik heb de fritzbox 7530 AX besteld bij edpnet, hun support zeiden dan ik dit zowel voor dsl als fiber kan gebruiken.

En ja, in principe zou ik dan later, als fiber beschikbaar is in mijn straat, kunnen overstappen naar Mobile Vikings en mijn fritzbox blijven gebruiken, maar edpnet 500/100 is denk ik goedkoper dan MV 1000/500 (46€ ipv 55€). Of ik nu 9€ meer wil betalen voor beter download en upload weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Deze morgen naar de infosessie op de markt geweest. Maar niets meer extra kunnen te weten komen dan ik al wist. Had ook al op internet en aantal video's (waaronder opgenomen webinar van Fiberklaar bekeken).
Deze YouTube: Webinar Fiberklaar 19 juli 2022

EDIT
Nog een webinar gevonden https://fiberklaar.webina...f7-4abe-b97e-83f93186e928

EDIT2 @Marzman klopt het ook een webinar van midden 2021 van stad Geel.
Voor de meeste mensen is meer technisch gaan ook niet nodig.

[ Voor 36% gewijzigd door abusimbal op 18-04-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@abusimbal Die webinars heb je ook niet zo veel aan, het is vooral sales gedreven, maar je hoort verder weinig (ik hoopte op een planning).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whackertje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-02-2024
edit: ik merk net dat RapidXS abonnement 50 EUR/maand is, als ik dan TV vlaanderen erbij neem (Basic) kom ik op 65 EUR/maand voor 1000mbit/1000mbit ... Wat is dan eigenlijk het verschil tussen tussen RapidXS + TV vlaanderen en Multifiber met TV vlaanderen incl. ?
500Mbps upload verschil. Wel +3/maand voor RapidXS want je moet de router er bij nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
het is hier wat stilgevallen, maar is er al iemand die echt aangesloten is in Willebroek-Tisselt

heb van de week nog contact gehad met Proximus, Mobile vikings en RapidXS. en steeds het antwoord paar maanden geduld hebben. Ondertussen ligt de fiber effectief binnen van in februari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
rolelael schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:06:
het is hier wat stilgevallen, maar is er al iemand die echt aangesloten is in Willebroek-Tisselt

heb van de week nog contact gehad met Proximus, Mobile vikings en RapidXS. en steeds het antwoord paar maanden geduld hebben. Ondertussen ligt de fiber effectief binnen van in februari
Dat stemt mij niet gelukkig. Hier is men maanden geleden al komen kijken voor de installatie maar de werken in de straat zijn nog niet eens begonnen. Dat lijkt dus allemaal lang te duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerph
Bij mij (Wetteren) kwam Fiberklaar in januari kijken hoe ze mijn woning gingen aansluiten. Het is nu juni en ze zijn ook nog niet eens begonnen met kabels te leggen in mijn straat. Het duurt idd lang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

In Turnhout nog niemand gezien. Ze zijn wel bezig geweest in de wijk in andere straten maar ook al weer weg.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fleyke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:43
whackertje schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:12:
[...]

500Mbps upload verschil. Wel +3/maand voor RapidXS want je moet de router er bij nemen...
RapidXS en Multifiber zijn dezelfde firma. Bij Multifiber kun je iemand aan de lijn krijgen voor support. Bij RapidXS enkel via mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

fleyke schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:57:
[...]

RapidXS en Multifiber zijn dezelfde firma. Bij Multifiber kun je iemand aan de lijn krijgen voor support. Bij RapidXS enkel via mail.
Ken je al iemand die het heeft?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:56
Ik heb gisteren zo'n info/reclame-webinar van Fiberklaar gevolgd. Ons adres is aansluitbaar op fiber. Om 100% zeker te zijn: ik zit nu bij Telenet maar kan dus wel al fiber gratis laten aanleggen (als ten minste 20% van onze gemeente dat ook wil) en gewoon wachten tot Telenet met een aanbod komt en dan de Fiberklaar-aansluiting gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datakiller
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-05 20:51
Telenet gaat geen aanbod doen op de Fiberklaar kabel, als dat de vraag is, en ze gaan ook geen tegen aanbod doen omdat er in jouw gemeente glasvezel ligt, Telenet is zelf bezig met Wyre, en hebben niet lang geleden hun eerste huis aangesloten.
https://press.telenet.be/...g-netwerk-van-de-toekomst (2dagen geleden op moment van schrijven)

Eens hier fiberklaar ligt (de werken zijn al bezig op andere plaatsen) ga ik van Telenet overstappen naar een andere provider, eens Telenet dan ooit met Wyre hier langs komt bekijken we of ze goedkoper/stabieler zijn dan wat er bij andere providers te krijgen is :)

Zeker met hun IT systeem bij Telenet nu :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rafbelg
datakiller schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:04:Telenet gaat geen aanbod doen op de Fiberklaar kabel
Dat zal de toekomst uitwijzen. Fiberklaar is een open glasvezelnetwerk waar elke provider, ook Telenet, diensten kan op aanbieden.
Tegen 2029 voorziet Wyre dat ongeveer 70% van de Vlaamse huishoudens aansluitbaar is op glasvezelkabel. Er is nooit gezegd dat Wyre overal eigen fiber zal uitrollen. Integendeel, tegen de aandeelhouders heeft Telenet gezegd dat ze in minder verstedelijkte gebieden ook gebruik zullen maken van wholebuy, het huren van de fiberkabel van een andere operator die reeds fiber uitgerold heeft.

Wyre sluit momenteel ook niet proactief woningen aan. Wyre legt alleen in sommige regio's glasvezel in de straat. De huisaansluitingen gebeuren pas in de toekomst wanneer Telenet met glasvezelabonnementen op de markt zou komen en de klant expliciet vraagt om van coaxkabel naar fiber over te stappen. Ook over de uitfasering van coaxkabel zijn nog geen plannen bekend.
Dat komt wellicht omdat Wyre voor 30% van de Vlaamse huishoudens tegen 2029 geen upgrade naar fiber voorziet. Voor 22% van de Vlaamse huishoudens voorziet Wyre zelfs tegen 2038 geen upgrade naar fiber, die zouden op coaxkabel blijven zitten tenzij ze naar een provider op het Fiberklaar-netwerk zouden overstappen.

Er bestaat dus een reële kans dat in jouw regio uitsluitend het Fiberklaar-netwerk wordt aangelegd.
Je laat dus best de gratis fiberaansluiting plaatsen zodat je alle mogelijke opties voor de toekomst openhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Telenet lijkt me ook sterk dat die het ooit gaan doen. Ze zeggen zelf dat alleen het laatste stukje tot je huis nog coax is.

Het kan natuurlijk, maar ik zie ze eerder hun eigen netwerk upgraden. Orange zou dat makkelijker kunnen denk ik omdat ze geen eigen netwerk in Vlaanderen hebben.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rafbelg
Ja, Telenet minimaliseert graag de rol van coaxkabel in haar netwerk. Fiber klinkt voor de gemiddelde consument moderner en biedt effectief veel betere prestaties en daarom doet Telenet graag alsof haar netwerk al grotendeels uit fiber bestaat. Maar een netwerk is slechts zo sterk als de zwakste schakel, in dit geval de coaxkabel.
En dat "laatste stukje coaxkabel" is over heel Vlaanderen gezien wel 68 000 kilometer lang.

In het Telenet-jaarverslag van 2022 staan de cijfers zwart op wit. Het Telenet-netwerk, sinds begin juli volledig overgeheveld naar het netwerkbedrijf Wyre, bestaat uit 12 000 kilometer glasvezel in de backbone en 68 000 kilometer coaxkabel in het aansluitnetwerk.

Dus Wyre zou 68 000 kilometer coaxkabel door fiber moeten vervangen om 100% fiberdekking te bekomen terwijl het investeringsbudget maximaal 2 miljard euro is.
De doelstelling is dus beperkt tot 70% dekking in een eerste fase tegen 2029 en 78% tegen 2038. Dat betekent dat 30% van de Vlamingen tot 2029 sowieso op coaxkabel blijft zitten.

Als je je rekenmachine eens bovenhaalt, begrijp je wel dat die 2 miljard euro budget onvoldoende is om aan 70% fiberdekking te geraken met een eigen fibernetwerk. Op slide 67 van de Capital Markets Day-presentatie van Telenet uit september 2022 staat het ook letterlijk: wholebuy optie om de investeringskost te optimaliseren.
Met andere woorden, als die 2 miljard euro aan eigen fiberinvesteringen opgesoepeerd is, zal Telenet in sommige regio's wel fiber beginnen huren van Fiberklaar om aan die 70% dekking te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem2668
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-05-2024
rolelael schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:06:
Onder andere de Beekstraat (westzijde van het kanaal) wordt aangesloten op de POP KABOS01 (Tisseltstraat, Ramsdonk).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCPX9_Cs0nz2f4q_cmpSAD4IQYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wk12LbxNJCC1OWGAGYNJ5THU.jpg?f=fotoalbum_large
Zo te zien is hier nog wel even werk, ...
Pagina: 1 2 Laatste