☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
In Gentbrugge is er ook geen beweging meer. Ze hebben de wachtbuizen overal ingegraven, en toen werd er gezegd dat het wachten was op de POP (de cabine). Dat is ondertussen al een jaar geleden.Nerph schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:48:
Ik begin mij toch af te vragen of er iets aan de hand is bij Fiberklaar. Er gebeurt er echt niets meer hier in Wetteren, van zo ver ik gezien heb allesinds.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221202_95492497
https://www.vrt.be/vrtnws...rijf-fiberklaar-stillegg/
Als je geen informatie bij Fiberklaar krijgt kun je eventueel eens informeren bij de gemeente, wellicht is er ook zoiets aan de hand.
[ Voor 9% gewijzigd door Andros op 10-07-2023 07:45 ]
Ok, kan nog wel even duren hier danShandon schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:33:
[...]
In Gentbrugge is er ook geen beweging meer. Ze hebben de wachtbuizen overal ingegraven, en toen werd er gezegd dat het wachten was op de POP (de cabine). Dat is ondertussen al een jaar geleden.
/▌
Dat in Turnhout was tijdelijk, daarna zijn ze weer aan de slag gegaan.Andros schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:44:
De laatste maanden hebben verschillende lokale overheden verschillende werken van Fiberklaar gestopt omdat er door sommige onderaannemers zeer slordig gewerkt werd. Dit is gebeurd in onder andere Turnhout, Destelbergen en andere plaatsen. Wellicht dat jullie daarom niets meer lijken te horen?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221202_95492497
https://www.vrt.be/vrtnws...rijf-fiberklaar-stillegg/
Als je geen informatie bij Fiberklaar krijgt kun je eventueel eens informeren bij de gemeente, wellicht is er ook zoiets aan de hand.
https://www.turnhout.be/f...ellingen-zijn-goedgekeurd
/▌
Mogelijks zit je rechtstreeks op de centrale POP ofwel via een kleinere wijkPOP die verbonden is met de centrale POP, dan denk ik dat die in de Tisseltstraat in Ramsdonk de dichtstbijzijnde is.
[ Voor 8% gewijzigd door rafbelg op 14-07-2023 00:00 ]
Dus eigenlijk meteen nadat ze binnen zijn geweest gezien je vorige post?rolelael schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:38:
en ben aangesloten op mobile vikings sinds dinsdag. Werkt prima
In het bouwverlof zelfs?
Hier ligt het stil denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 11-08-2023 07:44 ]
/▌
stonden om te meten in de wijk.. ja dat loopt ook wel wat mis.. En de meting was prima ( 22/7 was dat ). Dus gezegd annuleer die afspraak van de 14de. Ik zat dan in Zakynthos en zag op mijn oprit plots weer eentje passeren..... bij de buren ook. Dus dat was allemaal intern niet goed doorgegeven.
Uiteindelijk dan online op dinsdag 24/7 gezien dat ik aansluitbaar was bij mobile vikings ( maandag nog niet ok ) en direct besteld en afpsraak gemaakt voor 08/08 . Et voila . Technieker proximus moest wel bellen want hij had nog geen aansluiting gedaan op fiberklaar en t blokje dat in fiberkastje stak, was anders dan bij proximus .
Die collega die hoorde t in Keulen.. dan een 2de, die een word docje stuurde via teams met de uitleg met mooie fotokes :-) Als IT'er heb ik intern zowel gelachen als gehuild
Om jullie (sommige
Start door "een" onderaannemer van Fiberklaar met "ons" fiberprojectje te Aartselaar half juli 2022 !
Straten in de wijk opengelegd om de blauwe gaine in de grond te krijgen (dus nog geen fiber zelf).
Eergisteren na zoveelste tiental(len) afspraken tussen de startdatum en nu, waar ze soms niet kwamen opdagen, voor de 4de keer door een ploeg opnieuw fiber verwijdert en een nieuwe doorgeblazen, en dit na het opnieuw openleggen van de straat op 6 plaatsen tussen ons en de centrale cabine, zo'n 600 meter met bochten.
Afspraak voor maandag voor meting (6de ?! ik weet het niet meer), dus duimen maar.
Je moet weten dat het verhaal veel complexer is, doordat er IEDERE keer andere mensen kwamen opdagen om een job uit te voeren, waar ze soms zelfs niet wisten wat ze kwamen doen of de nodige apparatuur niet bij hadden. Ook op de telefooncentrale wisten ze vaak niet waarvoor ze eigenlijk een afspraak moesten maken. Zure hilariteit als men je gisteren belde met de vraag om een "laatste" meting te mogen doen !!
Wij hopen dat het waar is.
Zo'n 80 klanten in de wijk hebben hetzelfde probleem.
Als het boeltje niet gratis was, hadden we al lang de deur gesloten.
Toen, en nu wordt het interessant, ik zei dat ik dit project helemaal anders had aangepakt, en dus de straat niet had toegedaan vooraleer de fiber zelf ook geblazen was, antwoordde de verantwoordelijke (die eindelijk ons probleem ter harte nam), dat ze nu in andere gemeenten dit zo deden. Vandaar wellicht de grote "STOP" bij velen van jullie, want zoveel blaascompressoren hebben ze niet.
In ieder geval goeie moed en succes aan allen die dit lezen.
RCD
12/08/2023
Deftig plaatsen van wachtbuizen blijkt héél moeilijk te zijn...
:fill(white):strip_exif()/f/image/XAWKhUieihwjDMdhkZ00rR1v.png?f=user_large)
Het staat nu officieel niet meer op de planning ofzo. Eerst was het tweede helft 2022, dit jaar zijn ze echt aan het graven geweest in de wijk (op verschillende plaatsen in de wijk tegelijk) en nu ontkennen ze dat als ik op mijn adres zoek. Ik vind het maar vaag.
Het zal ook wel met dat bericht van @RCDC te maken hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 25-10-2023 15:06 ]
/▌
Maar er is momenteel maar 26% "aansluitbare" fiberdekking.
Dus er zijn zeker 4% oftewel 300 000 woningen waar mensen zitten te wachten op aansluitbaarheid.
Geduld, elke 3 maanden worden er 100 000 woningen aansluitbaar.
Dus als je vandaag bij die 300 000 woningen bent, dan duurt het wellicht nog 9 maanden.
[ Voor 6% gewijzigd door rafbelg op 27-10-2023 11:12 ]
Ik lees overigens wel dat klanten van Scarlet sinds kort ook op glasvezel kunnen overstappen wanneer de telefoonlijn uitgeschakeld wordt in hun buurt. De prijzen en (lage) snelheden blijven dan wel hetzelfde. Toch mooi nieuws voor weinig veeleisende klanten die toch een lage prijs willen.
[ Voor 48% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-10-2023 11:19 ]
https://www.fiberklaar.be...op-het-fiberklaar-netwerk
Snelheden van Scarlet zijn zelfde als hun abonnementen via VDSL.
edpnet:
- FIBER XS: 150 Mbps down / 50 Mbps up voor 36 euro per maand
- FIBER XL: 500 Mbps down / 100 Mbps up voor 46 euro per maand
- Internet instap: 500 Mbps down / 500 Mbps met vaste IP-adres up voor 45 euro per maand
- Internet max: 1,0 Gbps down / 1,0 Gbps met vaste IP-adres up voor 50 euro per maand
Zonder een concrete voorstel dat ik kan bestellen, kan ik niet een prijs erop plakken.De prijzen die hiernaast in de kolommen vermeld staan, zijn vanaf prijzen. Het kan dus zijn dat de prijs bij jou anders is dan wat hiernaast vermeld staat. Dit heeft te maken met dat er dan een andere glasvezelleverancier levert op jouw adres. Om te weten te komen hoeveel een pakket kost op jouw adres, doe je een postcodecheck via onze homepage.
Proximus: stuurt mij graag naar een pack
- Mega Fiber: 500 Mbps down / 500 Mbps up + Mobile Flex S 10GB voor 72 euro per maand (na 62 euro per maand promotie)
- Giga Fiber: 2,5 Gbps down / 500 Mbps up + Mobile Flex S 10GB voor 87 euro per maand (na 62 euro per maand promotie)
- UltraFiber: 8,5 Gbps down / 1,0 Gbps up + Mobile Flex S 10GB voor 114 euro per maand (na 89euro per maand promotie)
- Internet max: 1,0 Gbps down / 1,0 Gbps up met vaste IP-adres voor 40 euro per maand
Zonder een concrete voorstel dat ik kan bestellen, kan ik niet een prijs erop plakken.* De prijs is een vanaf prijs. Het kan dus zijn dat de prijs bij jou anders is dan wat hierboven vermeld staat. Dit heeft te maken met dat er dan een andere glasvezelleverancier levert op jouw adres. Om te weten te komen hoeveel een pakket kost op jouw adres, doe je eenpostcodecheck op www.rapidxs.be.
Mobile Vikings:
- Onbeperkt snel internet: 100 Mbps down / 40 Mbps up voor 40 euro per maand
- Onbeperkt supersnel internet: 1,0 Gbps down / 500 Mbps up voor 55 euro per maand
- Scarlet internet Loco: 70 Mbps down / 10 Mbps up voor 34 euro per maand
- FIBER 150: 150 Mbps down / 50 Mbps up voor 35 euro per maand
- FIBER 500: 500 Mbps down / 100 Mbps up voor 45 euro per maand
- FIBER 1000: 1,0 Gbps down / 500 Mbps up voor 57 euro per maand
- Voor 35 of 36 euro per maand: 150 Mbps down / 50 Mbps up (geen zielige upload)
- Voor 45 of 46 euro per maand: 500 Mbps down / 100 Mbps up (gaat harder)
- Voor 55 of 57 euro per maand: 1,0 Gbps down / 500 Mbps up (NAS achter VPN draaien ter vervanging van clouddiensten)
Maxwp in "[Multifiber] Ervaringen?"
Je kan in een Fortigate gemakkelijke geografische blokkades instellen. Ik wil niet dat mijn router achter de muren van de sancties zit.
Maar Gigabit symmetrisch voor 40 euro per maand bij RapidXS is wel aantrekkelijk voor het draaien van servers.
Wat ik niet gemakkelijk te weten gaat komen is de betrouwbaarheid, latency-winst tov kabel,...
Telenet modems die op ongepaste momenten vanzelf rebooten wil ik niet meer hebben. Ik ga nog een router on a stick aan een managed switch hangen om tussen zoveel VLAN's en Internetverbindingen te routeren als dat ik wil. 4G backup verbinding kan ik nog erbij doen.
In zo'n situatie is niet alleen de last mile belangrijk, maar ook de routers bij de ISP die kunnen uitvallen. Tijdens een helpdesk job bij een ISP heb ik dat meegemaakt en geen enkele klant via eender welke last mile had nog connectiviteit. Ik heb Orange 4G data sims en zal het combineren met Internetaansluitingen van de andere telco's/providers.
Wel vreemd dat de adrescheck niet werkt bij u, bij mij ligt er nog geen fiber en het lukt bij mij.
Bij mij ligt de fiber al van in 2019 binnen en kreeg toen een dure Proximus-abonnement aangesmeerd. Dat was snel opgezegd.
Wat ik wel kan krijgen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CS5XmTQhUAvysMfkHvPlSWv8.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/CpJUNTAne40a9UCB3bmDxWda.jpg?f=fotoalbum_large)
/▌
Er is hier al een Telenetaansluiting waarvoor ik niet meebetaald en ik vind niet leuk dat Telenet in de straat of wijk op ongelegen momenten uitvalt.
Een 4G backup heb ik al met een Orange Flybox dat ik met een omvormer kan gebruiken voor Wi-Fi in de auto.
Daar heb ik een optimalisatie doorgevoerd. Je kan tot 3 datasimkaarten aan een groot GSM-abonnement koppelen. Ik krijg 300GB mobiele data voor 37 euro per maand en een extra datasimkaart kost 3 euro per maand. Flybox abonnement eruit, GSM-abonnement naar veel te veel data upgegrade en datasimkaart erbij genomen voor de 4G-router.
Ik ben niet de enigste die in de avond 4G gebruikt en de download zakt naar 10 Mbps. Laat in de nacht klimt het naar 60 Mbps. 5G Mifi besteld en daarmee zou ik geen last van 4G-congestie hebben.
Ik ga het verder uitwerken met een OPNsense router die de Telenetaansluiting moet checken doormiddel van een aantal publieke IP-adressen pingen en als de Telenetaansluiting niet werkt, dan moet het automatisch naar de 4G-backup overschakelen.
Fiber is zorgen voor later. Multigig zal op termijn de snelheden naar een prijscategorie lager doen opschuiven. Wat nu 55 euro per maand kost, kan later 46 of 36 euro per maand worden.
Eerst nog mijn NAS van 8 datacenter schijven voorzien (liefst RAID-Z2 over 100 TB helpen), daarna nog de upgrade naar AMD EPYC op een proprietary SuperMicro WIO bord in een SuperMicro behuizing dat ik van UIO naar WIO ga ombouwen.
Bij FastFiber kunnen de snelheden hoog gaan:
:strip_exif()/f/image/9TvbmIDq2IwzHCnfybfAVAD9.jpg?f=fotoalbum_large)
Mobile Vikings:
:strip_exif()/f/image/tKIDVpx9hYLYRYNXiMW06gjm.jpg?f=fotoalbum_large)
EDPnet:
:strip_exif()/f/image/vRWDGLt3fmlk0oqHPzYu4L5Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Proximus:
:strip_exif()/f/image/ZAgkUZTde8tVYar4jW9qw5ow.jpg?f=fotoalbum_large)
Vergelijkingstabel:
- Rood: VDSL downloadsnelheden voor kleine gebruikers. 50 Mbps upload kan een voordeel tov kabelinternet zijn.
- Oranje: Begint de moeite waard te worden, merkbaar hogere upload dan kabelinternet.
- Geel: 500 Mbps upload is goed om van remote grote bestanden van je NAS te benaderen Of je kiest prioriteit voor de tientallen GB's aan game update sneller te downloaden.
- Groen: Je NAS kan de Gigabit upload volblazen of wat servers thuis hosten. Het gaat zo snel naar je laptop alsof dat je thuis bent en het is tijd om je netwerk up te graden voor hogere downloadsnelheden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JAeYLsLY56zrIvk6qNd9p1jL.jpg?f=user_large)
Weggelaten zijn:
- Scarlet die alleen VDSL-snelheden aanbiedt.
- Mixtus heeft geen adres check.
- WAN-connect heeft zakelijke prijzen (te duur voor particulieren).
- Rapidxs of Multifiber herkent mijn postcode niet.
Het is een klein bedrijf die ook VoipTiger runt. Ik zie de motivatie om Internetaansluitingen aan te bieden. Als je een voip-oplossing verkoopt, dan kan je klant een wholesale Internetaansluiting gebruiken. Dat kan je bij dezelfde leverancier afnemen zodat alles door 1 leverancier geregeld is ipv de ene geeft de schuld aan de andere, van het kastje naar de muur gestuurd worden.
In de jaarrekening zie ik geen loonkosten, 2 bestuurders doen het werk zelf.
:strip_exif()/f/image/WbuR842mH263gQAntGTkYjPg.jpg?f=fotoalbum_large)
Tegen einde van het jaar wordt de volgende jaarrekening gepubliceerd en ik zal zien of ze een positieve brutomarge, winst en stijgende eigen vermogen realiseren. Dan kan ik nog naar de laatste prijsveranderingen kijken.
[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 19-08-2024 22:16 ]
Ik zit dus vast bij Telenet of Orange. Ik zou doodgraag terug naar edpnet kunnen gaan maar 100mbit VDSL is gewoon te traag naar mijn goesting. Jammer dat ik 1Gbit gewoon ben geworden

/▌
https://consult.cbso.nbb.be/consult-enterprise/0478734986rapture schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:13:
In de jaarrekening zie ik geen loonkosten, 2 bestuurders doen het werk zelf.
[Afbeelding]
Tegen einde van het jaar wordt de volgende jaarrekening gepubliceerd en ik zal zien of ze een positieve brutomarge, winst en stijgende eigen vermogen realiseren. Dan kan ik nog naar de laatste prijsveranderingen kijken.
De nieuwe staat erop zie ik. Ik zie dat hun winst wel zeer beperkt is.. niet veel marge voor een ISP..
Ik heb vandaag een fiber abbo besteld, we zullen zien. De klantenservice is alvast heel vlot bereikbaar en wordt beantwoord door iemand die niet de bestuurder is, tenzij ze een valse naam gebruiken natuurlijk
Twee vennoten en een paardenkop zonder personeel.Murfy schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:51:
[...]
https://consult.cbso.nbb.be/consult-enterprise/0478734986
De nieuwe staat erop zie ik. Ik zie dat hun winst wel zeer beperkt is.. niet veel marge voor een ISP..
Ik heb vandaag een fiber abbo besteld, we zullen zien. De klantenservice is alvast heel vlot bereikbaar en wordt beantwoord door iemand die niet de bestuurder is, tenzij ze een valse naam gebruiken natuurlijk
Zo weinig brutowinst en bedrijfskosten dat het vanuit een woonkamer gerund wordt.
Ze hebben voor hun VoIP business internetaansluitingen nodig en resellen kale Proximus wholesale aansluitingen. Dat bieden ze ook los zonder VoIP aan.
Bij EDPnet kosten dezelfde snelheden een euro meer en ze hebben personeel, zijn door Proximus opgekocht.
Helpdesk/klantendienst kan je outsourcen zodat je bedrijf altijd bereikbaar is. Zelfs in de nacht en in het weekend.
Ik zie dat ze ook symmetrische snelheden aanbieden voor wie een netwerkkaart in full duplex wilt volblazen.
Maar wat ik niet snap is dat er geen vaste activa op de balans staan; als je overal 40 tot 100 gig switches moet gaan neerplempen, dan heb je toch wel wat afschrijvingen? Of worden die niet gepubliceerd?Wij werken onder het Bitstream-aanbod van Proximus. Dit betekent dat we in al hun POP's in Vlaanderen en Brussel verbonden zijn met hun netwerk via onze eigen apparatuur.
We gebruiken uiteraard de NT/ONT van Proximus, evenals hun techniekers. De kwaliteit van onze service is dus volledig gelijk aan die van Proximus.
Even ter verduidelijking, edpnet is opgekocht door Citymesh, en dus niet in de handen van Proximus. Proximus heeft het geprobeerd maar uiteindelijk mocht het niet.rapture schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:25:
[...]
Twee vennoten en een paardenkop zonder personeel.
Zo weinig brutowinst en bedrijfskosten dat het vanuit een woonkamer gerund wordt.
Ze hebben voor hun VoIP business internetaansluitingen nodig en resellen kale Proximus wholesale aansluitingen. Dat bieden ze ook los zonder VoIP aan.
Bij EDPnet kosten dezelfde snelheden een euro meer en ze hebben personeel, zijn door Proximus opgekocht.
Helpdesk/klantendienst kan je outsourcen zodat je bedrijf altijd bereikbaar is. Zelfs in de nacht en in het weekend.
Ik zie dat ze ook symmetrische snelheden aanbieden voor wie een netwerkkaart in full duplex wilt volblazen.
FastFiber:
:strip_exif()/f/image/75LQtwdVSGSEbdmojYjsdyVO.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft meer upload aan de duurdere abonnementen gegeven.
Mobile Vikings:
:strip_exif()/f/image/Oy1xQVvrBlpdtM0FPWTHu80F.jpg?f=fotoalbum_large)
EDPnet:
:strip_exif()/f/image/j5yHethzX4TIklSTJ4WTvlzg.jpg?f=fotoalbum_large)
Multifiber en RapidXS: Postcode niet herkend
Scarlet:
:strip_exif()/f/image/7OpU8BskzYAzJOL6Q2PRcaoo.jpg?f=fotoalbum_large)
Merkbaar lagere prijs/performance-verhouding.
Overzicht:
:strip_exif()/f/image/uV0imIbwa43EoUbMnxz1Spee.jpg?f=fotoalbum_large)
Weggelaten zijn:
- Scarlet is te duur voor wat het is.
- Mixtus heeft geen adres check.
- WAN-connect biedt zakelijke oplossingen aan en je kan een webformulier invullen om naar een offerte te vragen.
- Rapidxs of Multifiber herkent mijn postcode niet.
Ik heb wel een coax en 4G als backup. Dan wil ik wel risico op lange SLA of trage herstelling lopen.
Vroeger was de SLA voor Mobistar DSL Internet en telefonie 9 werkdagen (en de klanten werden gek aan de telefoon als ze de kinderen tijdens 2 weken schoolvakantie niet met een Internetverbinding bezig kunnen houden), ook voor zakelijke klanten (2 weken telefonisch niet bereikbaar was wel erg, iedereen gaat denken dat een bedrijf niet meer bestaat).
Edpnet bieden ook 1000/500 aan trouwens, aan 55,95. Het is eigenlijk de Fiber XL abonnement met €10 "boost" erbij.
Een klein nadeel van EDPnet is wel dat ze PPPoE gebruiken voor de verbinding. Dit geeft wat overhead en niet elke router kan er even goed mee overweg. Mobile Vikings (en blijkbaar ook fastfiber) gebruiken IPoE met dhcp dat toch iets sneller gaat.Nerph schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:36:
Ik lijk mij te herinneren dat RapidXS (Multifiber dus) hebben besloten het Wyre netwerk te gebruiken ipv Fiberklaar, daarom dat uw postcode niet herkent wordt bij hen.
Edpnet bieden ook 1000/500 aan trouwens, aan 55,95. Het is eigenlijk de Fiber XL abonnement met €10 "boost" erbij.
Is dit recent veranderd? Ik gebruik al 2 jaar PPPoE met Mobile Vikings (op VLAN 10), in de PDF die hier gelinkt staat, zie ik inderdaad iets over DHCP en VLAN 20.Andros schreef op zondag 16 maart 2025 @ 07:45:
[...]
Mobile Vikings (en blijkbaar ook fastfiber) gebruiken IPoE met dhcp dat toch iets sneller gaat.
Mobile Vikings leverde een bbox3 modem toen ze begonnen met het aanbieden van internet en die werkte inderdaad met PPPoE. Niet veel later zijn ze net zoals Proximus een "internetbox" gaan leveren (Proximus' nieuwste modem) en als je die hebt wordt je lijn automatisch aangepast naar vlan 20 DHCP.LEDfan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:11:
[...]
Is dit recent veranderd? Ik gebruik al 2 jaar PPPoE met Mobile Vikings (op VLAN 10), in de PDF die hier gelinkt staat, zie ik inderdaad iets over DHCP en VLAN 20.
Je kunt ze eens bellen en bv klagen over de slechte wifi van de bbox, grote kans dat ze je modem omruilen. Sluit de nieuwe modem aan en als het werkt kun je je eigen apparatuur aanpassen.
Ik had toevallig nog eens mijn 'kandidatuur' gesteld bij https://www.fiberklaar.be/nl/check-jouw-adres na het lezen van enkele posts hier in dit subforum en enkele dagen later kreeg ik geheel onverwacht telefoon van hen en kon ik binnen 14 dagen een afspraak vastleggen.
/f/image/J4QFYyQCN0B5GcW1baxtGEqG.png?f=fotoalbum_large)
Tussen het naar binnen leggen en een afspraak voor het signaal na te meten en te verifiëren zat bij mij ook nog gemakkelijk een maand of drie. En dan bleek de kabel stuk te zijn. Weer een afspraak om een nieuwe kabel te trekken en een succesvolle signaalmeting.Lindenberger schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:15:
Deze morgen is eindelijk hier glasvezel (9050 Gentbrugge) naar binnen gelegd door de aannemer Fiber4Flanders. De blauwe buis + fiberkabel lag reeds maanden (jaren?) klaar in mijn voortuin, pal voor mijn huis en is netjes afgewerkt tot in de fibercontactdoos. Maar zo te zien ben ik nog niet "Fiber-licious" volgens mijn provider. Nog even geduld dus.
Ik had toevallig nog eens mijn 'kandidatuur' gesteld bij https://www.fiberklaar.be/nl/check-jouw-adres na het lezen van enkele posts hier in dit subforum en enkele dagen later kreeg ik geheel onverwacht telefoon van hen en kon ik binnen 14 dagen een afspraak vastleggen.
[Afbeelding]
Een paar weken later heb ik mijn VDSL abonnement laten omzetten naar een fiberabonnement. Komt het mannetje van Proximus zeggen dat er geen signaal op de glasvezel zit. Weer een nieuwe afspraak en deze keer was de kabel wel goed maar was hij niet goed gelast in de einddoos

Dat is nu allemaal in orde en nu heb ik een whopping 100/30 over glasvezel
Het kriebelt nu wel om eens een écht snel abonnement uit te kiezen. Alleen spijtig dat het aanbod van snelle upload nog altijd vrij pover is in Vlaanderen. Toch voor een leuke prijs.
Ik heb 91/28 aan snelheden, theoretisch dan, want als wij hier met z'n drieën redelijk actief bezig zijn, voel je de snelheid zo dalen. Dat had ik vroeger toch veel minder bij Telenet hoor. Dus ik hoop dat ik snel Fiber zal kunnen gebruiken...
In Frankrijk hebben ze echt goedkoop en snel fiberabonnementen. https://www.free.fr/freebox/freebox-pop-s/Admiral Freebee schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:31:
Het kriebelt nu wel om eens een écht snel abonnement uit te kiezen. Alleen spijtig dat het aanbod van snelle upload nog altijd vrij pover is in Vlaanderen. Toch voor een leuke prijs.
Voor 23,99€ per maand met 5 jaren prijsgarantie (geen prijsverhogingen zoals we dat kennen) krijg je 5 Gbps down en 900 Mbps up. 5 Gbps is natuurlijk gedeeld door de bottlenecked LAN-poorten en Wi-Fi:
Een 2,5 Gbps poort, 2 Gigabitpoorten en 0,5 Gbps over de Wi-Fi.Débit maximum théorique jusqu’à 5 Gbit/s partagés en descendant (jusqu’à : 2,5 Gbit/s sur 1 port Ethernet, 1 Gbit/s sur 2 ports Ethernet et 0,5 Gbit/s en Wi-Fi).
Als je in België voor 25 niet-geïndexeerde euro per maand aan backuplijntje (traagste ADSL- of kabelabonnement met 150GB datalimiet) kan krijgen, kan je al blij zijn.
In Frankrijk draait een prijsvechter het naar 5Gbps down en 900 Mbps up open, want de gemiddelde gezin kan dat niet volblazen door allerlei bottlenecks en niet iedereen heeft een netwerkkabel van PC tot router. Hoe drukker de Wi-Fi-kanalen in een stad zijn, hoe minder goed dat de mensen de snelheid van zo'n abonnement kunnen benutten.
En een groot abonnement vanaf 39,99 euro per maand voor 8 Gbps symmetrisch:
:strip_exif()/f/image/7IIwMm7XgKIxS14wWdlHboNw.jpg?f=fotoalbum_large)
En SFP+ poort aan de router als je 8Gbps echt wel halen.
:strip_exif()/f/image/m2TJc5WfYTEYOhDMNWOrwCky.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door rapture op 25-05-2025 00:00 ]
/▌