Mijn ervaringen met Multifiber
Probleem met IP adres had ik ook.
Aangezien ik ook een oud Russisch IP adres toegewezen had gekregen werkte mijn PowerVoip account niet. Dit hebben ze na één telefoontje direct binnen 15 minuten opgelost d.m.v. het toewijzzen van een ander vast IP adres, en mijn PowerVoip account werkt weer als vanouds.
Ik ben sinds een maand over op Multifiber op het glasnetwerk van Kabel Noord.
Ik ben ronduit positief.
Ik had aangegeven gebruik te willen maken van mijn eigen FritzBox 7583 met de Mediaconverter van glas naar Lanpoort die ze aanbieden voor €40,-
Overstap ging soepel.
Er was één klein probleempje betreft Voip Telefonie portering oude lijn naar nieuwe provider.
Deze was nog niet voltooid waardoor ik urenlang tijd heb verloren i.v.m. configuratie eigen Fritzbox 7583 en het alles in één abonnement van Multifiber over de Fritzbox
Setup van mijn netwerk
- Aansluiting Mulltifiber op glasvezel Kabelnoord 500Mbps up en down.
- TP-Link Media Converter Box
- FritzBox 7583 VDSL
- Netgear 24 poort Switch
- Site to Site VPN FritzBox naar FritzBox (3 locaties)
Nadat de monteur was geweest het abonnement gereed te maken en ik na thuiskomst van mijn werk vol enthousiasme bezig ben gegaan om mijn eigen modem te configureren om alles werkend te krijgen liep ik tegen 2 problemen aan.
Telefonie wel uitgaande gesprekken maar geen binnenkomende gesprekken.
Interactieve TV werkend krijgen over dezelfde Fritzbox was een dingetje maar heb ik ook opgelost..
Na urenlang instellingen veranderen en testen geen inkomende oproepen.
IK heb de moed maar opgegeven die avond / nacht en de dag erop de supportdesk gebeld.
Er bleek dat de portering nog niet volledig afgerond was.
Ze melden me dat dat binnen 24 uur gereed zou moeten zijn.
Dus voor niks zoveel tijd verloren .Na 24 bleek alles te werken.
Dus Telefonie en Internet op Fritzbox is binnen 5 minuten achteraf geconfigureerd.
IPTV Probleem FritzBox
Gezien je gebruikt maakt van 2 Vlan Id's (161 voor Internet en 168 voor IPTV) was dit een behoorlijke uitdaging omdat de FriitzBox geen Multi Vlan configuratie ondersteund.
Ik heb de situatie bij AVM neergelegd en zij konden mij geen hulp bieden omdat dit niet mogelijk was op een FritzBox in te stellen.
Ik ging wat meer out of the box denken en vond dit een antwoord waar ik niet op zat te wachten.
Waarom kan het bij bekende providers wel, en bij een onbekendere provider niet?.
Toen ben ik aan het stoeien gegaan met de voorgeprogrammeerde providerlijst welke in de Fritzbox staan.
Oplossing IPTV Multifiber werkend op FritzBox!
Er staat een config Provider naam Tweak glasvezel via LAN poort in de Fritzbox.
Ik heb deze geladen en de FritzBox gereboot.
Natuurlijk geen internet en tv.
Hierna heb ik de config opgeslagen en deze doorgelezen met kladblok in Windows.
Ik heb de Vlan ID's voor TV en Internet aangepast met de waarden van Multifiber en de config opgeslagen.
Aangezien de config file is beveiligd d.m.v. een Hash berekening slikt de Fritzbox na wijzigen van de config dit bestand niet.
Na zoeken op internet heb ik een site gevonden die de hash opnieuw kan berekenen en het bestand aanpast waarna de Fritzbox de aangepaste config wel slikt.
Nadat de config geladen was werkt Internet en interactieve tv ook. Probleemloos.
Ik heb van de configuratie een workarround geschreven op het forum van Tweakers.
Multifiber Netwerk Kabel Noord FritzBox allesin1 werkend
Ik ga er vanuit dat dit werkt op alle modellen Fritzboxen met een RJ45 WAN poort.
Interactieve TV
Multifiber geeft aan dat TV kijken kan op een door Multifiber geleverd TV ontvanger en via de APP op Android of iPhone.
Kijken op een Windows PC is (nog) niet mogelijk maar het TV Platform is nog verder in ontwikkeling.
Ook hier heb ik mijn ICT en Netwerk kennis laten werken om dit verder te onderzoeken.
Ook heb ik het voor elkaar gekregen om Multifiber TV kanalen te kunnen kijken op een Windows PC.
Aangezien satelliet tv al ruim 35 jaar mijn hobby is heb ik ook hier in geprobeerd Multifiber TV in combinatie met mijn satelliet ontvanger te kunnen gebruiken.
Ook dit is gelukt,
Ik kijk nu Multifiber TV via mijn Enigma2 VU+ Duo 4K en mijn Enigma2 VU+ Ultimo 4K satelliet ontvanger.
Dus kijk ik 3 kanalen tegelijk 1x op Mediabox van Multifiber, 1x op VU+ Duo 4K en 1x op VU+ Ultimo 4K.
Dit draait probleemloos.
En tijdens tv kijken gewoon de volle 500Mbit downloaden upload snelheid.
Speedtest geeft 530 Mbps aan up en down.
Ik heb het goedkoopste basis tv abonnement afgesloten.
Maar ik kan uit ervaring mededelen dat dat niet het enigste aanbod is wat ik kan zien.
Hier ga ik niet verder op in i.v.m. aanzetten tot ongeoorloofd kijken.
Gebruik je netwerk kennis en Wireshark.
Alles in het kort samengevat.
Multifiber. een prima aanbieder voor internet tv en telefonie.
- Prijs is aantrekkelijk alles in 1 abonnement. 2 Euro duurder dan Internet en telefonie zonder TV en ESPN van Kabelnoord.
- Gratis ESPN 1,2,3,4 op je Mediabox en toegang via de App van ESPN
- Vaste telefonie goedkoper bellen. 6ct p/m i.p.v. 10 c/pm bij Kabelnoord.
Met de juiste netwerkkennis meer mogelijkheden.
Voor meer info betreft instellen eigen modem (FritzBox) zie onderstaande topic welke ik heb aangemaakt.
Multifiber Netwerk Kabel Noord FritzBox allesin1 werkend
Ik hoop hiermee iedereen van dienst te zijn geweest d.m.v. het verstrekken van deze info.
[
Voor 3% gewijzigd door
satwalker10 op 18-08-2023 14:51
]