Ervaring met onkruidwerend zand

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
workermaster schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:38:
[...]

Dat zou kunnen. Maar dan heb je wel een probleem als er ooit iets verzakt of als je eronder moet zijn.
Waarom zou het verzakken? Daar is toch juist een wapeningsnetje voor. Sowieso is de ondergrond al aangestapt als je het doet waar eerst al bestrating heeft gelegen.

In het ergste geval moet je het er weer uitslopen maar die kans lijkt me klein. Met een luchtbeitel tik je het beton weg en met een slijptol kan je het wapeningsnet in hapklare stukken maken. Maar ik ben geen stratenmaker:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

de Peer schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:37:
[...]

In Nederland is voor particulieren geen Roundup met glyfosaat meer te verkrijgen volgens mij. en daarom werkt het ook niet meer 'als voorheen'. Wellicht dat in Polen nog wel de 'oude' Roundup met glyfosaat te verkrijgen is.
Ah zo. Merkwaardige keuze van de fabrikant.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93050

teacher schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:40:
Dus ik mag wel een middel met (6,6%)azijnzuur erin kopen en op het onkruid sprayen maar ik mag niet schoonmaakazijn (8-10%) met azijnzuur verdunnen naar die 6,6%? :?
ja .. zo is Nederland nu eenmaal. Toen ik 16 was, > 50 jaar gelden, kon je letterlijk overal opvoer setjes voor je brommer kopen, tot 100 - 120 km/u aan toe. Kopen: ja, maar je mocht ze niet monteren !
Dat uiteraard alleen een volkomen knotsgekke idioot 100-den guldens (!!) uitgeeft aan cilinder/carburateur en uitlaat om dit vervolgens op de schoorsteen te pronk te zetten maakt niet uit ... wetten zijn wetten, regels zijn regels. .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93050

workermaster schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:10:
[...]

Dat gaf mijn vader ook aan. Die heeft nu ook de Poolse variant.
Sorry .. hahahhaha .. klinkt als Corona .. de Poolse variant (is vast te genezen met 2 liter wodka per dag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

psy schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:47:
[...]

Ah zo. Merkwaardige keuze van de fabrikant.
Zo merkwaardig is die keuze niet als je weet dat sinds 2011 glyfosaat verboden is voor niet-commercieel gebruik. Er zijn inmiddels meer landen waar het deels of volledig verboden is.
stefanv schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:36:
Ik zou zeggen trek de bestrating eruit. Graag een klein stukje af. Gooi een wapeningsnet erin en dan beton/cement oid. Laat dat drogen. Daarna een dunne mortel erin gieten en daar de bestrating weer in leggen.

PS onkruid bestaat niet. Als je het een tijdje laat 'woekeren' dan komen er soms de mooie bloemen aan. Ook zijn er allerlei beestjes in de weer (die vervolgens weer als voedsel dienen voor grotere beestjes of eikenprocessierupsjes oppeuzelen etc etc.
Onkruid is in principe iedere plant die op een ongewenste plek groeit. Een zonnebloem kan bijv. onkruid zijn, ondanks dat het ook nuttig geteeld wordt en door veel mensen vrijwillig gepland wordt.

Wij hebben zelf last van hardnekkig onkruid rond de tuinscheiding (een laag muurtje). Door (vooral) de grassen die er groeien blijft er steeds meer troep en zwerfvuil liggen en is de straat opgeruimd houden steeds moeilijker.

Verwildering op de juiste plaatsen is een goede ontwikkeling, rond bestrating is het eigenlijk altijd ongewenst, omdat het ook tegels kan ontzetten en struikelgevaar kan opleveren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

deepbass909 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:32:
[...]

Zo merkwaardig is die keuze niet als je weet dat sinds 2011 glyfosaat verboden is voor niet-commercieel gebruik. Er zijn inmiddels meer landen waar het deels of volledig verboden is.
Ik snap je punt, maar ik doel op het feit dat ze (Bayer) beter de merknaam Round-up hadden kunnen laten verdwijnen in plaats van een alternatief goedje erin te dien wat toch nooit hetzelfde werkt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

psy schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:18:
[...]

Ik snap je punt, maar ik doel op het feit dat ze (Bayer) beter de merknaam Round-up hadden kunnen laten verdwijnen in plaats van een alternatief goedje erin te dien wat toch nooit hetzelfde werkt.
Tja, voor veel mensen staat de naam Round-Up synoniem voor een sterk herbicide, dat is ook wat waard. Dat het net zo zwak is als het middel waar Ecostyle op staat (is namelijk ook op basis van azijnzuur), maakt niet uit. Genoeg mensen die zullen claimen dat Round-Up toch echt beter werkt, want Round-Up.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:48

Nicap

Tsssk....

stefanv schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:36:
Ik zou zeggen trek de bestrating eruit. Graag een klein stukje af. Gooi een wapeningsnet erin en dan beton/cement oid. Laat dat drogen. Daarna een dunne mortel erin gieten en daar de bestrating weer in leggen.

PS onkruid bestaat niet. Als je het een tijdje laat 'woekeren' dan komen er soms de mooie bloemen aan. Ook zijn er allerlei beestjes in de weer (die vervolgens weer als voedsel dienen voor grotere beestjes of eikenprocessierupsjes oppeuzelen etc etc.
Mijn zus heeft het terras ook laten storten en gevlinderd. Later zijn er groeven in gefreesd zodat het net grote tegels lijken. Staat echt superstrak. Daar komt in elk geval geen onkruid meer tussen.
Mocht ik het hier ook veranderen, dan ga ik het ook zo doen.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrijbuit
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-11-2021
Let op, Dansand (850, de zachte variant) is bedoeld voor betonnen bestrating (zie verpakking). Ik denk dat dit komt doordat het een hoog zoutgehalte heeft en bij gebakken klinkers dus zoutuitbloei, lees witte vlekken, veroorzaakt. MBI heeft onkruidwerend zand met een hoge pH-waarde, dat werkt dus anders en kan wel met gebakken klinkers. Nog geen ervaring mee.

[ Voor 3% gewijzigd door vrijbuit op 15-08-2021 17:14 . Reden: verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-04 00:38
Heb hier dansand gebruikt en eerder Polymeerzand (50 euro per zak). Die laatste is niet te krijgen bij de bouwmarkt maar bij bestratingszaken. Het verschil is astronomisch.

Het polymeerzand zit er nu, 10 jaar later, nog strak in. Met betonsteentjes van 5x15cm (dus VEEL voegen). Er zitten misschien 5 sprietjes tussen door gaten van mieren die er na jaren en jaren gaatjes in krijgen.

Het Dansand? binnen 2 jaar compleet zinloos. Breekt ook direct bij enige beweging.

Al 10 jaar zo goed als geen onkruid gewied op het polymeerzand stuk. Vraag me wel af of het wenselijk is om polymeren in de grond te gooien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:29
Galaxis schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:57:
Hier heb ik ook alle tegels gevoegd. Bostik C1 Flex voeg. Werkt als een trein, ziet er goed uit en nooit geen onkruid meer gezien :)
Hmm, nooit geen onkruid meer gezien.... Dat spul moet ik dus niet hebben. Het is mijn bedoeling om nooit onkruid meer te zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04 08:04
Marco4659 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Hmm, nooit geen onkruid meer gezien.... Dat spul moet ik dus niet hebben. Het is mijn bedoeling om nooit onkruid meer te zien. ;)
Dat is ook mijn bedoeling. Binnenkort maar weer een paar uur de tuin onkruidvrij maken. Kan niet wachten tot ik een huis kan kopen en dan de tuin in beton gieten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:22
workermaster schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:24:
[...]

Dat is ook mijn bedoeling. Binnenkort maar weer een paar uur de tuin onkruidvrij maken. Kan niet wachten tot ik een huis kan kopen en dan de tuin in beton gieten
Kan niet wachten totdat de overheid een betontax invoert vanwege gebrek aan hemelwaterafvoer wat steeds problematischer wordt. En ondertussen maar de airco laten loeien op standje 100 in de zomer vanwege je betonnen gevangenis luchtplaats.

[ Voor 4% gewijzigd door geekeep op 06-06-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
geekeep schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Kan niet wachten totdat de overheid een betontax invoert vanwege gebrek aan hemelwaterafvoer wat steeds problematischer wordt. En ondertussen maar de airco laten loeien op standje 100 in de zomer vanwege je betonnen gevangenis luchtplaats.
Mag niemand dan een stenen tuin hebben? Ik zou zelf zoiets als dit willen: https://www.google.com/se...L984#imgrc=YGJFzKse7jlhiM

Simpel in onderhoud, met nog wat groen erin. Ik heb liever een plantenbak op de tegels staan. Dan is onkruid verwijderen een stuk makkelijker. Ik wil zeker geen luchtplaats, maar niet iedereen kan/wil 100% grond met planten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:22
workermaster schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:05:
[...]

Mag niemand dan een stenen tuin hebben? Ik zou zelf zoiets als dit willen: https://www.google.com/se...L984#imgrc=YGJFzKse7jlhiM

Simpel in onderhoud, met nog wat groen erin. Ik heb liever een plantenbak op de tegels staan. Dan is onkruid verwijderen een stuk makkelijker. Ik wil zeker geen luchtplaats, maar niet iedereen kan/wil 100% grond met planten
Waar moet regenwater in de rest van de tuin dan naar toe als je bak óp de tegels staat? Wat dat betreft is een stuk grind/split (met worteldoek) nog beter voor de afvoer van regen.

Mensen onderschatten hoeveel water er gebufferd kan worden in een kuub zand grond. Om over het verkoelend effect nog maar te zwijgen.

Zoals al eerder gezegd is in het topic, de beste oplossing tegen onkruid is planten. En dat hoeft echt geen uren onderhoud per week te kosten, als je de soorten slim kiest en plaatst.

Edit: bijkomend psychologisch voordeel, als álles beton is, valt een plukje onkruid veel meer op dan wanneer er links en rechts groen te zien is.

[ Voor 4% gewijzigd door geekeep op 06-06-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
geekeep schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:13:
[...]

Waar moet regenwater in de rest van de tuin dan naar toe als je bak óp de tegels staat? Wat dat betreft is een stuk grind/split (met worteldoek) nog beter voor de afvoer van regen.

Mensen onderschatten hoeveel water er gebufferd kan worden in een kuub zand grond. Om over het verkoelend effect nog maar te zwijgen.

Zoals al eerder gezegd is in het topic, de beste oplossing tegen onkruid is planten. En dat hoeft echt geen uren onderhoud per week te kosten, als je de soorten slim kiest en plaatst.
Ik heb mij er nog niet veel verder in verdiept, maar ik dacht dat een aantal afvoeren die dan in een ondergrondse grindput lopen ook zouden kunnen werken. Maar dat weet ik nog niet zeker. Het afvoer van hemelwater is zeker nog een punt dat ik tegen die tijd moet gaan uitzoeken.

Overigens zou ik qua planten wel iets willen dat de grond bedekt en langzaam groeit. Weinig onderhoud maar toch groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BG_tweakerthuis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-08-2024
Heb polymeerzand gebruikt en enkel goede ervaring. Techniseal DR+ kan je droog inkeren, dan nat sproeien.

Ik heb het gebruikt op kleiklinkers. De klinkers zijn sowieso niet zo maatvast en ik heb ze gewoon rechtop naast mekaar gezet , daarbij opgelet ze niet te strak naast mekaar te zetten, want polymeerzand heeft wat voegbreedte nodig.

Ik schat dat de voegen tussen de 2 mm en 5 mm gaan zijn.

Nergens een opendoet, alles vulde netjes, gewoon in geborsteld, niets aangetrild.

Als het zand droog is, is het keihard, als het nat is wordt het een beetJe sponzig maar niks loopt weg.

Zeer tevreden dus.

Oh ja, heermoes wegkrijgen: jawel oftewel bleekwater. Laatst op zoek naar eindelijk eens een vergif dat werkt, zegt de medewerker in het tuincentrum, ja sorry maar we hebben geen vergif meer voor heermoes, maar ik gebruik gewoon bleekwater. Ik naar huis met een bus van 5 liter voor geen geld, en jawel, heermoes weg, compleet dor, week erna met een branderke erover en niks meer te zien. Had ik dat maar eerder geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
BG_tweakerthuis schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:16:
Heb polymeerzand gebruikt en enkel goede ervaring. Techniseal DR+ kan je droog inkeren, dan nat sproeien.

Ik heb het gebruikt op kleiklinkers. De klinkers zijn sowieso niet zo maatvast en ik heb ze gewoon rechtop naast mekaar gezet , daarbij opgelet ze niet te strak naast mekaar te zetten, want polymeerzand heeft wat voegbreedte nodig.

Ik schat dat de voegen tussen de 2 mm en 5 mm gaan zijn.

Nergens een opendoet, alles vulde netjes, gewoon in geborsteld, niets aangetrild.

Als het zand droog is, is het keihard, als het nat is wordt het een beetJe sponzig maar niks loopt weg.

Zeer tevreden dus.

Oh ja, heermoes wegkrijgen: jawel oftewel bleekwater. Laatst op zoek naar eindelijk eens een vergif dat werkt, zegt de medewerker in het tuincentrum, ja sorry maar we hebben geen vergif meer voor heermoes, maar ik gebruik gewoon bleekwater. Ik naar huis met een bus van 5 liter voor geen geld, en jawel, heermoes weg, compleet dor, week erna met een branderke erover en niks meer te zien. Had ik dat maar eerder geweten.
Helaas heb ik op veel plekken te kleine voegen. Minder dan 1mm. En toch komt er onkruid doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-04 19:29
Beetje oud topic, maar onkruid is van alle tijden en dus nog relevant :-)

Wij hebben natuurtegels, allerlei hoeken, maten randen en ongelijk. En twee terrassen met rechthoekige 30x50 en vierkantjes 20x20. Begin deze zomer met een plamuurmes al het onkruid er tussenuit gehaald het meeste met wortel en al, terras heeft voegen van nog geen 1mm en de natuurstenen... tja die heeft soms een gat van enkele centimeters tussen de tegels.

Met dat onkruidvrij maken ben ik ruim 8 a 9 uur bezig... is niet erg maar de weken erna doet alles mijn pijn, stijfheid, spierpijn, rugpijn, handen onder de wondjes en zo...

In iedergeval de voegen ingeveegd met keuken zout, 28 cent per kilo voor een tientje heb je aardig wat zout. Heb er ibn totaal 10kg erin geveegd. Dat heeft het enkele maanden volgehouden tot het begon te regenen want enkele dagen later... begonnen de sprietjes gas zicj alsnog te ontkiemen, waarschijnlijk is het zout dus weggespoeld. Die paar sprietjes trek ik er tussendoor gewoon uit, maar na drie weken terug te komen van vakantie... Kun je met een tropenhelm en een jachtgeweer de tuin in want geeez wat een jungle... en kan ik weer op m'n knietjes en een plamuurmes... afijn

Nu op zoek naar een manier om het zout niet weg te laten spoelen want dat helpt wel goed tegen onkruid, misschien mixen met beton / brekerzand oid. Ik lees wel dat zout slecht is voor de bodem, op sites waar men zelf "andere" producten verkoopt, maar wat gebeurd er dan met strooizout, spoelt dat niet weg of trekt dat niet in de bodem, misschien een optie om dat volgend jaar te proberen.
Wellicht kan ik een beetje kit lijntje in de voegen spuiten om de regen uit de voeg te houden LoL.

[ Voor 3% gewijzigd door squareware op 21-08-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

Ik zou in ieder geval stoppen met het zout. Erg slecht voor bodemleven en volgens mij ook gewoon verboden.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

De truc is om niet elk stukje groen te willen uitroeien. Dan blijf je bezig. Lekker laten groeien en selectief alle woekeraars er uit trekken of even de brander opzetten voordat ze zaden gaan maken. Dan ontstaat er vanzelf een natuurlijk evenwicht. Met alle middeltjes verstoor je dat juist. Hier gaat klaverzuring, weegbree en paardenbloem er meteen uit zodra ik het herken. En de wat grotere zaken af en toe even met de brander als het uit de hand loopt. Dat er uittrekken doe ik als ik er toevallig langsloop en het zie. De brander 1x in de twee maanden ofzo. Al met al amper werk.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Bij houden is inderdaad het beste. Niet ieder plukje is een goed advies. Ik heb deze week mijn tuin door een tuinman laten onderhouden. Maar ik ga wel proberen om het met een brander een beetje bij te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04 13:49
Ik wilde mijn ervaring delen met GatorSand, voor het geval iemand anders hetzelfde probleem heeft.

Het doel was niet zo zeer om de voegen tussen onze tegels vrij van onkruid maar om te voorkomen dat mieren langs de serre dit jaar wéér onder het terras en daardoor in de serre gaan zitten.

De mieren komen normaliter nauwelijks binnen maar ze hebben de vrij domme gewoonte om in de zomer uit te gaan vliegen IN de serre. Aangezien de rails van de schuifdeuren en de rest van de constructie van de serre zodanig is dat je niet kunt zien waar / hoe de mieren daar ergens binnen komen, kunnen we het daar ook niet dichtmaken.

De voeg kitten was geen optie: Kier van 1 à 2 mm is erg lastig kitten zonder dat de stenen er onder komen te zitten. Bovendien leert de ervaring dat dunne laagjes siliconenkit na opdragen eb een tijdje in de zon flink krimpen.

Lang verhaal kort: Gatorsand XP G2 gebruikt naar aanleiding van dit forum. Voegzand er uit gepeurt en vervangen door Gatorsand. Vrouwlief heeft zelfs de stenen geverfd met betonverf en de voegen meegenomen, om een nog ondoordringbaarder 'vel' te maken.

Nog geen jaar later constateren we dat onkruid, mieren en regenwormen er toch doorheen komen :( Niet zo vreemd want het spul wordt elke keer dat het regent weer zacht…
Wat ook niet hielp
Daarna ook nog geprobeerd: compressieband. Deze zou passen in kieren van 1 tot 5 mm maar eenmaal thuisbezorgd bleek de compressieband meer dan 1 mm dik te zijn :/ Ook met een plamuurmes geprobeerd maar dat maakt het nog lastiger want die is ook minimaal 0,5 mm dik.
Wat wel hielp
Met een ijzerdraadje opnieuw de voeg leeggepeurd, aan twee kanten afgeplakt en er met een stukje gevouwen papier sneldrogend cement tussen gestrooid. Met een bezem of kwast er verder in borstelen en aanstampen, voor zover dat gaat. Daarna een klein beetje water er op gesproeid. Na een kwartiertje is het kneiterhard. Ik verwacht niet dat de mieren hier nog doorheen komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
laptopleon schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:13:
Ik wilde mijn ervaring delen met GatorSand, voor het geval iemand anders hetzelfde probleem heeft.

Het doel was niet zo zeer om de voegen tussen onze tegels vrij van onkruid maar om te voorkomen dat mieren langs de serre dit jaar wéér onder het terras en daardoor in de serre gaan zitten.

De mieren komen normaliter nauwelijks binnen maar ze hebben de vrij domme gewoonte om in de zomer uit te gaan vliegen IN de serre. Aangezien de rails van de schuifdeuren en de rest van de constructie van de serre zodanig is dat je niet kunt zien waar / hoe de mieren daar ergens binnen komen, kunnen we het daar ook niet dichtmaken.

De voeg kitten was geen optie: Kier van 1 à 2 mm is erg lastig kitten zonder dat de stenen er onder komen te zitten. Bovendien leert de ervaring dat dunne laagjes siliconenkit na opdragen eb een tijdje in de zon flink krimpen.

Lang verhaal kort: Gatorsand XP G2 gebruikt naar aanleiding van dit forum. Voegzand er uit gepeurt en vervangen door Gatorsand. Vrouwlief heeft zelfs de stenen geverfd met betonverf en de voegen meegenomen, om een nog ondoordringbaarder 'vel' te maken.

Nog geen jaar later constateren we dat onkruid, mieren en regenwormen er toch doorheen komen :( Niet zo vreemd want het spul wordt elke keer dat het regent weer zacht…
Wat ook niet hielp
Daarna ook nog geprobeerd: compressieband. Deze zou passen in kieren van 1 tot 5 mm maar eenmaal thuisbezorgd bleek de compressieband meer dan 1 mm dik te zijn :/ Ook met een plamuurmes geprobeerd maar dat maakt het nog lastiger want die is ook minimaal 0,5 mm dik.
Wat wel hielp
Met een ijzerdraadje opnieuw de voeg leeggepeurd, aan twee kanten afgeplakt en er met een stukje gevouwen papier sneldrogend cement tussen gestrooid. Met een bezem of kwast er verder in borstelen en aanstampen, voor zover dat gaat. Daarna een klein beetje water er op gesproeid. Na een kwartiertje is het kneiterhard. Ik verwacht niet dat de mieren hier nog doorheen komen :+
Gatorzand is ook troep. Gatorzand is eigenlijk alleen goed voor bestrating wat je kan aftrillen. Ook omdat je het droog moet verwerken; je dient de voeg ook te verdichten. Dat doe je door de bestrating af te trillen en dat kan in veel gevallen niet.

Daarom gebruik ik Varistone Aqua LM. Dit verwerk je nat en wis je in en is kwalitatief wel goed.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Ik heb mijn tuin weer vol onkruid staan. Een week of 2 terug nog met de brander alles weggebrand, maar al na een paar dagen kwam het terug. Hopelijk deze een paar buxus planten vervangen en dan maar weer alles schoonblazen met de hogedrukreiniger. Ik denk dat ik het ga invegen met een mix van voegzand en cement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
workermaster schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:45:
Ik heb mijn tuin weer vol onkruid staan. Een week of 2 terug nog met de brander alles weggebrand, maar al na een paar dagen kwam het terug. Hopelijk deze een paar buxus planten vervangen en dan maar weer alles schoonblazen met de hogedrukreiniger. Ik denk dat ik het ga invegen met een mix van voegzand en cement
Bestrating nooit met de hogedrukreiniger schoonmaken. Het is net zoals met hout, je haalt de slijtlaag weg waardoor er alleen maar sneller mos, algen enzovoort op groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
pjot1 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:21:
[...]

Bestrating nooit met de hogedrukreiniger schoonmaken. Het is net zoals met hout, je haalt de slijtlaag weg waardoor er alleen maar sneller mos, algen enzovoort op groeien.
Ik heb nu ongeveer 2.5 jaar de tuin niet meer met hogedruk behandeld. Het komt nog steeds even snel steeds weer op. Hoe lang duurt het voordat het wat langzamer gaat?

Ik zie bijvoorbeeld weinig tot geen onkruid in andere tuinen en openbare bestrating, en ik weet dat die nooit met de hogedruk worden behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:05
Ik heb mijn restvoorraad Glyfosaat nog, die gebruik ik 1 x per jaar in het voorjaar om de groeispurt te onderdrukken, niet zomaar over de stoep, enkel over het onkruid. Heremoes, katteestarrt of het ook heet doe ik met MCPA . Beiden zijn restvoorraad en volgens mij niet meer zomaar legaal te koop in Nederland. Als ze op zijn moet ik iets anders bedenken. Op die manier is het de rest van het jaar redelijk onder controle te houden,

Branden werkt hier niet, ligt ong. 150 m2 bestrating en 800 m2 gras en groen, voor ik klaar ben aan de ene kant is de andere kant al weer aan het groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

workermaster schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:45:
[...]

Ik heb nu ongeveer 2.5 jaar de tuin niet meer met hogedruk behandeld. Het komt nog steeds even snel steeds weer op. Hoe lang duurt het voordat het wat langzamer gaat?

Ik zie bijvoorbeeld weinig tot geen onkruid in andere tuinen en openbare bestrating, en ik weet dat die nooit met de hogedruk worden behandeld.
Het wordt niet echt minder als je de hogedrukreiniger niet meer gebruikt. Maar het wordt wel meer als je de hogedrukreiniger wel blijft gebruiken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bvanham schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:47:
Ik heb mijn restvoorraad Glyfosaat nog, die gebruik ik 1 x per jaar in het voorjaar om de groeispurt te onderdrukken, niet zomaar over de stoep, enkel over het onkruid. Heremoes, katteestarrt of het ook heet doe ik met MCPA . Beiden zijn restvoorraad en volgens mij niet meer zomaar legaal te koop in Nederland. Als ze op zijn moet ik iets anders bedenken. Op die manier is het de rest van het jaar redelijk onder controle te houden,

Branden werkt hier niet, ligt ong. 150 m2 bestrating en 800 m2 gras en groen, voor ik klaar ben aan de ene kant is de andere kant al weer aan het groeien.
tsja, ik denk dat er geen enkel goed excuus is om dergelijke gifstoffen te gebruiken. :X :/
Kun je later nog eens aan de kleinkinderen vertellen hoe dat ging in deze tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 15-05-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
workermaster schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:45:
[...]

Klopt, je hebt je bestrating eigenlijk alleen maar 'kapot' gemaakt. Dat herstelt niet meer.

Kijk eens in Het grote tuinen, balkons en plantentopic daar is het al meerdere keren besproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:49:
[...]

tsja, ik denk dat er geen enkel goed excuus is om dergelijke gifstoffen te gebruiken. :X :/
Kun je later nog eens aan de kleinkinderen vertellen hoe dat ging in deze tijd.
Dit dus. :r In de volksmond Round up. Puur vergif voor mens en dier.

Ook besproken in Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:05
Dit jaar nog op vakantie geweest met het vliegtuig?

Of ook milieunetjes je hele tuin dichtgestraat en opgevuld net polymeer zand met mixroplastics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Bvanham schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:11:
Dit jaar nog op vakantie geweest met het vliegtuig?

Of ook milieunetjes je hele tuin dichtgestraat en opgevuld net polymeer zand met mixroplastics
Nee, en ja, dit jaar al minimaal zo'n 20 keer! >:) ;) :D

Absoluut niet mijn tuin trouwens

[ Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 15-05-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Een update:

Ik heb vorig jaar in de zomer mijn voortuin flink schoongemaakt;
  • De hele voortuin 1x om de stenen weer schoon te hebben
  • Een pad extra goed schoongemaakt en de voegen schoongeblazen zodat de stenen los lagen
  • Dit pad ingeveegd met Gatorsand XP2
Het resulaat? Weggegooid geld. Het onkruid was na een maand alweer terug en groeide door het Gatorsand net zo hard als andere plekken die ik niet had gehandeld. Het toepassen van de Gatorsand had ik precies volgens de gebruiksaanwijzing gedaan, maar helaas geen goed resultaat.

Ik heb nu gekozen voor grof geweld. In dit voorjaar doe ik eerst een test. De bestrating gaat eruit op een stuk van het pad, dan maak ik de grond netjes vlak (wel met helling voor regenwater) en leg ik alle stenen in een laag cement. De stenen worden daarna met gewoon voegzand ingeveegd. Nadeel is dat water moeilijker weg kan, maar ik hoef niet meer aan de gang met gif of onkruid te plukken en de hogedrukreiniger erop zetten. Bijkomend voordeel is ook dat mijn motor niet meer weg zakt op die stenen.

Het onkruid dat ik heb lijkt van heel diep te komen en niet tussen de stenen te ontkiemen. Dat verklaart ook wel waarom het steeds zo snel terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:31

Fe2O3

Ja das roest

workermaster schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:19:
Een update:

• Een pad extra goed schoongemaakt en de voegen schoongeblazen zodat de stenen los lagen
Het resulaat? Weggegooid geld. Het onkruid was na een maand alweer terug en groeide door het Gatorsand net zo hard als andere plekken die ik niet had gehandeld. Het toepassen van de Gatorsand had ik precies volgens de gebruiksaanwijzing gedaan, maar helaas geen goed resultaat.

Ik heb nu gekozen voor grof geweld. In dit voorjaar doe ik eerst een test. De bestrating gaat eruit op een stuk van het pad, dan maak ik de grond netjes vlak (wel met helling voor regenwater) en leg ik alle stenen in een laag cement. De stenen worden daarna met gewoon voegzand ingeveegd. Nadeel is dat water moeilijker weg kan, maar ik hoef niet meer aan de gang met gif of onkruid te plukken en de hogedrukreiniger erop zetten. Bijkomend voordeel is ook dat mijn motor niet meer weg zakt op die stenen.

Het onkruid dat ik heb lijkt van heel diep te komen en niet tussen de stenen te ontkiemen. Dat verklaart ook wel waarom het steeds zo snel terug is.
Je hele stoep dicht cementen is geen goed idee ... maar als je een zwembad wilt zo richting de lente en herfst, go for it :D

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

komen er niet binnen no-time kieren/scheuren in dat cement en dan alsnog gewoon weer onkruid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 11:32

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

1 van de redenen waarom ik voor een schoolpleintje gekozen heb van 60x60 tegels met betonmortel door het zand heen. 2x per jaar even een uurtje met de hogedruk erover en het is weer klaar.

Een gedeelte hoef ik straks niet meer te doen i.v.m. een overkapping die dicht kan. Dus straks nog maar een klein stukje achter om mij druk over te maken. De oprit doe ik 1x per jaar.. en houd ik ook wat bij met het handje.. maar daar heb ik minder last van onkruid om 1 of andere reden :)

Kunststof planten en zoveel mogelijk composiet. Het is mij allemaal wel best, geen interesse en geen tijd voor.

Mijn buren compenseren het minimaal voor 2 huizen met hun jungle en oerwoud ;)

* Falcon heeft hekel aan de tuin onderhouden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
de Peer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:36:
komen er niet binnen no-time kieren/scheuren in dat cement en dan alsnog gewoon weer onkruid?
Ik hoop het niet. Maar zelfs als er een skeur of kier in komt, zal het onkruid hopelijk niet zo hard weer terug komen. Daarom ga ik eerst een stuk van de tuin gebruiken om het te testen.

Ik zal denk ik ook wel een paar plekken maken waar water wel weg kan. Bij de regenpijp bijvoorbeeld met een grindput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Falcon schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:50:
1 van de redenen waarom ik voor een schoolpleintje gekozen heb van 60x60 tegels met betonmortel door het zand heen. 2x per jaar even een uurtje met de hogedruk erover en het is weer klaar.

Een gedeelte hoef ik straks niet meer te doen i.v.m. een overkapping die dicht kan. Dus straks nog maar een klein stukje achter om mij druk over te maken. De oprit doe ik 1x per jaar.. en houd ik ook wat bij met het handje.. maar daar heb ik minder last van onkruid om 1 of andere reden :)

Kunststof planten en zoveel mogelijk composiet. Het is mij allemaal wel best, geen interesse en geen tijd voor.

Mijn buren compenseren het minimaal voor 2 huizen met hun jungle en oerwoud ;)

* Falcon heeft hekel aan de tuin onderhouden.
Hopelijk werkt het bij mij ook goed. Ik heb van die vervelende stenen die lijken op bakstenen, maar dan smaller. Al die voegen is een walhalla voor onkruid en een nachtmerrie voor mij.

Mocht mijn plan niet werken, dan ga ik ook overwegen om die grote tegels te nemen met een cement ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-04 16:52
Mijn methode is nog steeds kokend water. Thee zetten en het overtollige water gaat op het grootste stukje onkruid. Zelfde met het water van gekookte aardappels/groente. Milieu vriendelijker kan ik niet verzinnen en dat vind ik belangrijk en de enige moeite is om er heen te lopen en de pan/waterkoker leeg te gieten.

Je zou nog kunnen proberen om later op die plek de voegen te dichten met cement of zoiets.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 11:32

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

workermaster schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:54:
[...]

Hopelijk werkt het bij mij ook goed. Ik heb van die vervelende stenen die lijken op bakstenen, maar dan smaller. Al die voegen is een walhalla voor onkruid en een nachtmerrie voor mij.

Mocht mijn plan niet werken, dan ga ik ook overwegen om die grote tegels te nemen met een cement ondergrond.
Zou ik gelijk keramische tegels doen. Wel even investering, maar heel mooi en minder kans op afbreken van stukjes tegel. Beton is ook niet alles.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bregweb schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:04:
Mijn methode is nog steeds kokend water. Thee zetten en het overtollige water gaat op het grootste stukje onkruid. Zelfde met het water van gekookte aardappels/groente. Milieu vriendelijker kan ik niet verzinnen en dat vind ik belangrijk en de enige moeite is om er heen te lopen en de pan/waterkoker leeg te gieten.

Je zou nog kunnen proberen om later op die plek de voegen te dichten met cement of zoiets.
doe ik ook wel eens ja, werkt goed. Maar ik ben dan zo een paar uur bezig voor een paar m2 terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
workermaster schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:19:
Een update:

Gatorsand.... :N

Gatorsand kan je eigenlijk alleen gebruiken op straatwerk wat je af kan trillen. In jouw geval had ik je gelijk kunnen melden dat het niet werkt. ;) Je had beter Varistone Aqua LM kunnen gebruiken. Dit was je in waardoor het verdicht is en onkruid geen kans heeft.

Je kan de stenen wel in cement leggen en daarna de stenen invoegen met invoegzand, zilverzand? :? Dan zal je altijd last houden van onkruid. Onkruid komt van boven en niet van onder. Bovendien leg je straatwerk altijd onder afschot.

Kan je misschien een foto maken van het onkruid? Ik vermoed dat je een ander probleem hebt; is het geen heermoes?

En je motor zakt weg in de bestrating? :X wat voor beunhaas heb je aan de gang gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
pjot1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Gatorsand.... :N

Gatorsand kan je eigenlijk alleen gebruiken op straatwerk wat je af kan trillen. In jouw geval had ik je gelijk kunnen melden dat het niet werkt. ;) Je had beter Varistone Aqua LM kunnen gebruiken. Dit was je in waardoor het verdicht is en onkruid geen kans heeft.

Je kan de stenen wel in cement leggen en daarna de stenen invoegen met invoegzand, zilverzand? :? Dan zal je altijd last houden van onkruid. Onkruid komt van boven en niet van onder. Bovendien leg je straatwerk altijd onder afschot.

Kan je misschien een foto maken van het onkruid? Ik vermoed dat je een ander probleem hebt; is het geen heermoes?

En je motor zakt weg in de bestrating? :X wat voor beunhaas heb je aan de gang gehad?
Veel onkruid zal handig van boven komen, maar wat ik het zitten komt toch echt van diep onder de stenen. Wat het is weet ik niet. Momenteel is het ook allemaal dood dus kan ik er lastig een goede foto van maken. Het lijkt op heermoes, maar niet helemaal. Verder heb ik een soort dik gras wat er steeds tussendoor komt.

Dat de motor wegzakt komt door mijzelf omdat ik het zand teveel onder die stenen uit heb gespoten met de hogedrukreiniger.

Als het onkruid over een maand of 2 weer groeit, zal ik wel een foto maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcov123
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-04 05:52
Polymeerzand zal vast wel (een beetje) helpen. Maar verniel je niet het milieu ermee? https://tritonlandscaping.ca/why-i-never-use-polysand/

Planten en onkruid werken het beste tegen ongewenst onkruid. Zelfs met een klinkerpad met grote voegen is het alsnog aardig bij te houden door vooral het hoge onkruid te bestrijden maar juist het klein blijvende mos-achtige spul met rust te laten. Daardoor krijgt het andere onkruid geen kans meer.

Verder zoveel mogelijk bestrating weghalen. Planten neerzetten en tussen de planten verschillende soorten bodembedekkers / sedum. Zorgen dat die ruimte krijgen om zich uit te breiden. Onkruid wat klein blijft lekker laten staan.

Dit een paar jaar zo volhouden en je houdt een tuin over die niet in VT wonen kan maar wel prima is en weinig tijd kost.

En af en toe even wat grotere sprieten weghalen is gewoon goeie lichaamsbeweging. Als je rugklachten krijgt van een uurtje onkruid weghalen dan moet je niet aan de slag om manieren te vinden om niet meer te bukken, nee, dan moet je zorgen dat je meer lichaamsbeweging krijgt en het gaat bijhouden zodat je lichaam in beweging blijft. Want als je rugklachten krijgt van onkruid wieden dan heb je wel grotere problemen dan onkruid... Uiteraard is dit niet voor mensen met handicaps.
Pagina: 1 2 Laatste