Ervaring met onkruidwerend zand

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-05 11:44
Dag allen,

Ik heb een voortuin van 6*8 meter die bestaat uit rechthoekige stenen. Zegmaar waarvan een huis gemaakt iis. Ik heb ook last van onkruid. Nu lees ik op internet veel verkooppraatjes over onkruidwerend zand. Dat moet je dan invegen, natmaken en dan wordt het hard waardoor er niets meer kan groeien. Zoiets als Weber Beamix of Dansand. Maar ik lees dus enkel verkooppraatjes en ben eigenlijk benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn.

Ook zijn andere ideeën voor onkruid weren welkom. Zo speel ik zelf met het idee om cement en zand te mengen en dat in te vegen. Al denk ik niet dat mijn voegen daar breed genoeg voor zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door workermaster op 15-06-2021 18:19 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:50
Mijn ervaring:
Vorig voorjaar heb ik 2 grote stukken gedaan met weber beamix.
1 stuk van 10m2 koppelstones volledig verwijderd, voeg van 3mm aangehouden. Daarna licht vochtig gemaakt en dan ingeveegd en weer natgemaakt.
1 stuk van 15m2 met hoge druk reiniger schoon gespoten en daar de weber beamix ingeveegd en natgemaakt. Nu na een jaar weer veel onkruid. Beide resultaten vallen mij dus erg tegen.
Persoonlijk zou ik het niet aanraden.

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
@Peter spijker bedankt voor de reactie! Laten we hopen dat het in jou geval toevallig een slechte batch beamix was. Ik hoop namelijk dat er toch wel iets bestaat dat het wat makkelijker maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 14:12
Ik heb nu 1,5 jaar GatorSand tussen mijn betontegels. Geen vuiltje aan de lucht en ook niet tussen de tegels.

Als je nu echter al zand tussen je tegels heb is invegen lastig, verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Peter spijker schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:15:
Mijn ervaring:
Vorig voorjaar heb ik 2 grote stukken gedaan met weber beamix.
1 stuk van 10m2 koppelstones volledig verwijderd, voeg van 3mm aangehouden. Daarna licht vochtig gemaakt en dan ingeveegd en weer natgemaakt.
1 stuk van 15m2 met hoge druk reiniger schoon gespoten en daar de weber beamix ingeveegd en natgemaakt. Nu na een jaar weer veel onkruid. Beide resultaten vallen mij dus erg tegen.
Persoonlijk zou ik het niet aanraden.
Ik heb dezelfde ervaring.

Je kan het beter voegen met cement zeggen de buurtjes, maar dat is best moeilijk netjes te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:50
Mocht je in de buurt van Baarn wonen heb ik nog 2 zakken staan. Mag je zo meenemen om te proberen.. 😉

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Josk79 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:22:
Ik heb nu 1,5 jaar GatorSand tussen mijn betontegels. Geen vuiltje aan de lucht en ook niet tussen de tegels.

Als je nu echter al zand tussen je tegels heb is invegen lastig, verwacht ik.
Normaal doe ik met een hogedrukreiniger mijn best om niet al te veel zand ertussenuit te blazen. Maar misschien dat als ik dat nu juist probeer te doen dat het dan wat beter gaat? Ik zal eens op internet gaan zoeken naar GatorSand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Peter spijker schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:24:
Mocht je in de buurt van Baarn wonen heb ik nog 2 zakken staan. Mag je zo meenemen om te proberen.. 😉
Helaas. Oss is wel een eindje weg. Maar toch bedankt voor het aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:42
Wij hebben last van de beruchte heermoes dus moet ik elk jaar iets rigoreuzer te werk gaan. In het begin alleen geprobeerd met voegzand met leuke beloftes op de verpakking maar dat hielp niet.

Elk jaar spuit ik de voegen eruit met een hogedrukreiniger en dan vul ik het met strooizout. Dat is natuurlijk slecht voor de grond dus ik doe dat niet vlakbij het gras en planten. Dat laat ik een dag intrekken en dan vul ik het af met voegzand. Dan kunnen wij een seizoen onbezorgd genieten van de tuin zonder elke week te moeten plukken, behalve waar dat is niet is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 15:33

Foamy

Fulltime prutser

Misschien niet een direct antwoord, maar wat is er mis met 1 a 2 keer per jaar even een rondje natuurazijn spuiten? Bij voorkeur halverwege de ochtend op een warme en zonnige dag. Volgende dag even een bezem erover en je bent klaar.

blub

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:06
@Foamy

Slecht voor de bodem en mogelijk de tegels, en bovendien ook verboden.
https://www.mbi.nl/tuin/k...igen-met-schoonmaakazijn/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:48

de Peer

under peer review

D. Ninjai schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:27:
Wij hebben last van de beruchte heermoes dus moet ik elk jaar iets rigoreuzer te werk gaan. In het begin alleen geprobeerd met voegzand met leuke beloftes op de verpakking maar dat hielp niet.

Elk jaar spuit ik de voegen eruit met een hogedrukreiniger en dan vul ik het met strooizout. Dat is natuurlijk slecht voor de grond dus ik doe dat niet vlakbij het gras en planten. Dat laat ik een dag intrekken en dan vul ik het af met voegzand. Dan kunnen wij een seizoen onbezorgd genieten van de tuin zonder elke week te moeten plukken, behalve waar dat is niet is gebeurd.
Ik heb geen oplossing, maar strooizout is dat natuurlijk ook niet. (net als azijn)
Bovendien verboden lijkt me. Het gaat ook om het bodemleven en het grondwater.

Als je de voegen elk jaar open spuit kan het (de nieuwe laag) ook nooit goed afdichten lijkt me, en volgens mij werkt dat uiteindelijk (in het algemeen) het best tegen onkruid : dichte voegen.

Het lijkt me ook best een flinke klus om elk jaar te doen. je begint dan elk jaar weer vanaf nul.

Ik gebruik zelf nu zo'n 4 jaar Dansand (zachte variant) en dat werkt behoorlijk goed. we hebben alleen last van 'liggend vetmuur' (onkruid) maar verder bijna geen onkruid meer, laatste beetje haal ik snel met de elektrische brander weg.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Foamy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:29:
Misschien niet een direct antwoord, maar wat is er mis met 1 a 2 keer per jaar even een rondje natuurazijn spuiten? Bij voorkeur halverwege de ochtend op een warme en zonnige dag. Volgende dag even een bezem erover en je bent klaar.
Mijn grootste probleem met onkruid is dat je steeds moet bukken om het weg te halen. En ik heb zelf de ervaring dat zelfs dood onkruid nog wekenlang tegen een harde bezem bestemd is. Mijn voorkeur is de hogedrukreiniger.

ik heb ook nog andere redenen maar die zijn voor hier niet belangrijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

workermaster schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:41:
[...]

Mijn grootste probleem met onkruid is dat je steeds moet bukken om het weg te halen. En ik heb zelf de ervaring dat zelfs dood onkruid nog wekenlang tegen een harde bezem bestemd is. Mijn voorkeur is de hogedrukreiniger.

ik heb ook nog andere redenen maar die zijn voor hier niet belangrijk
Bukken begin ik ook niet aan inderdaad. Daarom combinatie van Dansand plus de brander.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
de Peer schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:36:
[...]

Ik heb geen oplossing, maar strooizout is dat natuurlijk ook niet. (net als azijn)

Als je de voegen elk jaar open spuit kan het (de nieuwe laag) ook nooit goed afdichten lijkt me, en volgens mij werkt dat uiteindelijk (in het algemeen) het best tegen onkruid : dichte voegen.

Het lijkt me ook best een flinke klus om elk jaar te doen. je begint dan elk jaar weer vanaf nul.

Ik gebruik zelf nu zo'n 4 jaar Dansand (zachte variant) en dat werkt behoorlijk goed. we hebben alleen last van 'liggend vetmuur' (onkruid) maar verder bijna geen onkruid meer, laatste beetje haal ik snel met de elektrische brander weg.
Ik heb in mijn tuin allemaal verschillende soorten onkruid. Die Heemoes en liggende vetmuur heb ik ook. Maar ik heb ook een variant die op een soort extra dikke grassprieten lijkt.

Ik had goede dingen gelezen over Dansand. Moet je daarvoor ook eerst de voegen uitspuiten met een hogedrukreiniger en dan het erin vegen? Is een trilplaat nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

workermaster schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:44:
[...]

Ik heb in mijn tuin allemaal verschillende soorten onkruid. Die Heemoes en liggende vetmuur heb ik ook. Maar ik heb ook een variant die op een soort extra dikke grassprieten lijkt.

Ik had goede dingen gelezen over Dansand. Moet je daarvoor ook eerst de voegen uitspuiten met een hogedrukreiniger en dan het erin vegen? Is een trilplaat nodig?
Klopt ja. Eerst eenmalig de voegen uitspuiten en vullen met Dansand.
Trilplaat niet nodig. het beste is om het te bewateren. Eventueel na 3 weken nog aanvullen met extra laagje Dansand.
vervolgens elk jaar klein beetje Dansand erbij vegen.

Het is geen wondermiddel, maar helpt hier zeer goed bij voorkomen van onkruid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
de Peer schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:36:
[...]

Het liefst wil ik deze methode ook niet gebruiken maar de heermoes is de allerergste en hardnekkigste onkruid dat er bestaat. Niet gebruikt maar zelfs roundup helpt niet en dat verbaast mij niets, dit stukje kruid heeft zelfs de dinosauriërs meegemaakt dus kan wel wat hebben.

Wat moet je dan? Bij de bron aanpakken heb ik ook geprobeerd. Heermoes komt omhoog door een tekort aan mineralen dus strooi al jaren lavameel in de tuin of laat geplukte heermoes liggen. Dat helpt wel iets maar niet genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door D. Ninjai op 15-06-2021 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

D. Ninjai schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:01:
[...]

Het liefst wil ik deze methode ook niet gebruiken maar de heermoes is de allerergste en hardnekkigste onkruid dat er bestaat. Niet gebruikt maar zelfs roundup helpt niet en dat verbaast mij niets, dit stukje kruid heeft zelfs de dinosauriërs meegemaakt dus kan wel wat hebben.

Wat moet je dan? Bij de bron aanpakken heb ik ook geprobeerd. Heermoes komt omhoog door een tekort aan mineralen dus strooi al jaren lavameel in de tuin of laat geplukte heermoes liggen. Dat helpt wel iets maar niet genoeg.
Ja het schijnt erg vervelend te zijn. Sterkte er mee. Kan me voorstellen dat dat frustrerend is.
Ik zou zelf alleen nooit gif/zout/azijn etc gebruiken omdat dat niet de bedoeling is. Maar zoals gezegd heb er geen ervaring mee dus ook geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:05

St@m

@ Your Service

Nieuw terras, onkruid en miervrij

Varistone is het geworden, nooit onkruid gezien. Inmiddels al weer een tijdje verhuisd, dus geen idee hoe het er na 7 jaar uitziet.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
St@m schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:17:
Nieuw terras, onkruid en miervrij

Varistone is het geworden, nooit onkruid gezien. Inmiddels al weer een tijdje verhuisd, dus geen idee hoe het er na 7 jaar uitziet.
Danku. Dat ga ik even doorlezen

EDIT: Het lijkt erop dat die Varistone vooral geschikt is voor grote tegels met redelijk grote voegen (minimaal 3mm) en vooral voor nieuw aangelegde bestrating. Helaas heb ik bestaande bestrating met hier en daar zeer kleine voegen.

Voor mij lijkt het erop dat Dansand hard momenteel de beste keuze kan zijn

[ Voor 32% gewijzigd door workermaster op 15-06-2021 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 13:08
[...]Het liefst wil ik deze methode ook niet gebruiken maar de heermoes is de allerergste en hardnekkigste onkruid dat er bestaat. Niet gebruikt maar zelfs roundup helpt niet en dat verbaast mij niets, dit stukje kruid heeft zelfs de dinosauriërs meegemaakt dus kan wel wat hebben.

Er bestaat een soort vergif wat werkt, maar mag alleen door een professional met erkenning (tuinaannemer, landbouwer) gebruikt worden; en dan nog moet je paar jaar na elkaar behandelen.
Beste is andere planten zetten, met planten bedekte aarde is de beste remedie tegen onkruid.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:06

EiT

Kwartszand (zwart) werkt hier best goed, alleen zit hier veel stof/zand in de lucht, dat waait er boven op en krijg je alsnog onkruid. Dat heb ik op 1 deel van de oprit.

Op dat stuk fatsoenlijk vergif gespoten en dan blijft het de rest van het jaar wel weg.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55

AMDFreak

Intel is zo..

Wij hebben 60x60cm betontegels, en ook daar vaak last van mos en ander soort onkruid.
Toen besloten de bestaande voeg zoveel mogelijk eruit te halen met een aardappelschilmesje, zodat je 4cm diepe voegen hebt.
Hier heb ik Gator XP G2 polymeerzand in gedaan, is een soort zand met polymeer korrels.
Ik moet zeggen, hierdoor is het wel met zeker 80% afgenomen. Want op sommige plekken was de voeg te smal om nog ff lekker diep uit te gragen..

Voorkomen doe je het helaas nooit, maar verminderen kan wel.

Wat ik ook vaak doe is, schoonmaak azijn in een sprayflacon en dan op de plekken waar onkruid is ff insprayen en na 24 uur is het volledig bruin. Kan je het er zo uit halen, met wortel en al.

Afbeeldingslocatie: https://www.sleiderink.nl/media/catalog/product/cache/e7f846aef579a43900cf29f2c2053e99/g/a/gator-xp-antraciet.jpg

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
naftebakje schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:04:
[...]
Er bestaat een soort vergif wat werkt, maar mag alleen door een professional met erkenning (tuinaannemer, landbouwer) gebruikt worden; en dan nog moet je paar jaar na elkaar behandelen.
Beste is andere planten zetten, met planten bedekte aarde is de beste remedie tegen onkruid.
Ja eens. Ik heb ook een keer een product gezien bij een Belgische webshop dat specifiek werkt tegen de heermoes, alleen was dat niet legaal volgens mij.

Maar onze katten komen buiten en heb soms ook andermans katten in de tuin dus gif vermijd ik liever ivm hun pootjes die zij aflikken. Dat is met zout ook een ding (kan branden) dus dan houd ik ze vaak binnen en gelukkig weet ik van wie welke kat is dus kan ik de eigenaar een appje sturen om hun pootjes goed te wassen als ik ze heb gezien.

Wil het volgende keer ook even proberen en aanzien met de producten van Gator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
AMDFreak schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:20:
Wij hebben 60x60cm betontegels, en ook daar vaak last van mos en ander soort onkruid.
Toen besloten de bestaande voeg zoveel mogelijk eruit te halen met een aardappelschilmesje, zodat je 4cm diepe voegen hebt.
Hier heb ik Gator XP G2 polymeerzand in gedaan, is een soort zand met polymeer korrels.
Ik moet zeggen, hierdoor is het wel met zeker 80% afgenomen. Want op sommige plekken was de voeg te smal om nog ff lekker diep uit te vragen..

Wat ik ook vaak doe is, schoonmaak azijn in een sprayflacon en dan op de plekken waar onkruid is ff insprayen en na 24 uur is het volledig bruin. Kan je het er zo uit halen, met wortel en al.

[Afbeelding]
Helaas heb ik geen grote tegels maar juist veel kleine rechthoekige stenen. voor mij zou dat dus geen doen zijn. Ik kan wel proberen om een keer met de hogedrukreiniger zoveelmogelijk zand uit de voegen te spuiten.

@EiT @naftebakje Gif kan maar spoelt dan niet juist weg als het gaat regenen? Dan trekt het dieper de grond in en na een paar buien is de grond weer "schoongespoeld".

Ik heb voorgaande jaren schoonmaakazijn gebruikt maar merkte dat na een maand of 2 het langzaamaan weer begon te groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 21:04
Hier heb ik ook alle tegels gevoegd. Bostik C1 Flex voeg. Werkt als een trein, ziet er goed uit en nooit geen onkruid meer gezien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

workermaster schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:53:
[...]

Helaas heb ik geen grote tegels maar juist veel kleine rechthoekige stenen. voor mij zou dat dus geen doen zijn. Ik kan wel proberen om een keer met de hogedrukreiniger zoveelmogelijk zand uit de voegen te spuiten.

@EiT @naftebakje Gif kan maar spoelt dan niet juist weg als het gaat regenen? Dan trekt het dieper de grond in en na een paar buien is de grond weer "schoongespoeld".

Ik heb voorgaande jaren schoonmaakazijn gebruikt maar merkte dat na een maand of 2 het langzaamaan weer begon te groeien.
Ik snap als je klinkers hebt, dat het polen werk is.. maarja, soms moet je door de zure appel heen.. :p

Enneh, vergeet niet, onkruid komt van boven.. niet van onder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:57
Zelf zit ik me te verdiepen in het gieten van teer tussen de stenen.
Dit lijkt me erg mooi maar ook de perfecte oplossing tegen onkruid.
https://www.pavingexpert.com/jointing09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

EiT schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:18:

Op dat stuk fatsoenlijk vergif gespoten en dan blijft het de rest van het jaar wel weg.
Bestaat dat?
Het blijft gif he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
FRANQ schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:05:
Zelf zit ik me te verdiepen in het gieten van teer tussen de stenen.
Dit lijkt me erg mooi maar ook de perfecte oplossing tegen onkruid.
https://www.pavingexpert.com/jointing09
Dat lijkt me inderdaad een redelijke oplossing. Het gaat in mijn geval niet werken.

Zou dat teer ook flexibel genoeg blijven over de jaren heen? Dat ga je namelijk nooit fatsoenlijk kunnen verwijderen en opnieuw maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Ik heb een tuin met veel kleine stenen. Ook daar groeit gezellig het onkruid tussen de voegen. Na wat proberen met krabbers en borstels was ik het wel een beetje zat en doe ik het nu met een gasfles + onkruid brander. Ideaal wat mij betreft, het kost niet veel tijd en al het groen gaat dood. Een paar dagen later even aanvegen en klaar. Als ik erg lui geweest ben (en dus de zaadjes al overal liggen) dan moet ik het 2-3 weken later nog eens doen, maar het is niet veel werk meer en ik hoef niet te bukken.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:57
@workermaster

Ik heb in de achtertuin met 60*60 tegels overigens erg goede ervaringen met varistone voegmortel met een voegbreedte van 5mm

En in de voortuin met mos in de voegen, door het mos groeit er niks anders in de voegen.

Mos kan je in een blender met water vermengen en dan met een gieter uitgieten.

[ Voor 37% gewijzigd door FRANQ op 17-06-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nvidiot schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:14:
Ik heb een tuin met veel kleine stenen. Ook daar groeit gezellig het onkruid tussen de voegen. Na wat proberen met krabbers en borstels was ik het wel een beetje zat en doe ik het nu met een gasfles + onkruid brander. Ideaal wat mij betreft, het kost niet veel tijd en al het groen gaat dood. Een paar dagen later even aanvegen en klaar. Als ik erg lui geweest ben (en dus de zaadjes al overal liggen) dan moet ik het 2-3 weken later nog eens doen, maar het is niet veel werk meer en ik hoef niet te bukken.
Ja zo doe ik het ook. het is de minst vervelende manier van onkruid bijhouden vind ik.
Beetje goed timen doet ook wonderen. Ik doe het bij voorkeur in droge periode en dus niet vlak voor of na een bui. Het onkruid krijgt dan al een klap en branden is dan de genadeslag.

En beetje branden is nog best leuk ook >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FRANQ schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:17:
@workermaster

Ik heb in de achtertuin met 60*60 tegels overigens erg goede ervaringen met varistone voegmortel met een voegbreedte van 5mm

En in de voortuin met mos in de voegen, door het mos groeit er niks anders in de voegen.

Zo zie ik het ook een beetje. Volgens mij kun je beter zo min mogelijk de voegen open krabben want dan komt er weer een los luchtig laagje (met zaadjes) in.
Dan liever wat mos dat jaar in, jaar uit lekker verdikt en de boel afsluit.

Als ik op de gemeente-voetpaden kijk zie je na verloop van jaren ook een donkere bruin/zwarte massa tussen de tegels ontstaan waar eigenlijk niets meer door lijkt te groeien. Dat lijkt me een goed eindstadium om naar te streven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
FRANQ schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:17:
@workermaster

Achter heb ik ook tegels van 50x50. Daar groeit ook wel wat maar het is zo weinig dat ik daar niets aan hoef te doen. Voor heb ik enkel verschillende soorten onkruid. Geen mos.

@de Peer Het nadeel is dan dat je met dode soorten onkruid zit. En mijn ervaring is dat deze zelfs na een paar weken nog niet met een harde bezem te verwijderen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is niet toegestaan:
Kan ik azijn, zout of chloor gebruiken tegen onkruid?
De risico's van azijn bij de bestrijding van onkruid en groene aanslag door particulieren

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus ik mag wel een middel met (6,6%)azijnzuur erin kopen en op het onkruid sprayen maar ik mag niet schoonmaakazijn (8-10%) met azijnzuur verdunnen naar die 6,6%? :?

Dansand is goed spul, mits je het aantrilt. Het moet strak op elkaar zitten en dan licht vochtig gemaakt worden zodat het aan elkaar gaat zitten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

teacher schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:40:
Dus ik mag wel een middel met (6,6%)azijnzuur erin kopen en op het onkruid sprayen maar ik mag niet schoonmaakazijn (8-10%) met azijnzuur verdunnen naar die 6,6%? :?
Wellicht dat dat verdunnen wel mag, maar het lijkt me logisch dat dat niet iets is dat je goed kunt communiceren aan het grote publiek. Daarom een begrijpelijke keuze om schoonmaakazijn helemaal te verbieden voor gebruik in de tuin door particulieren.

Want eerlijk is eerlijk, wie gaat er nu de azijn 25% verdunnen omdat het anders 'niet toegestaan is'. Je kunt er donder op zeggen dat iedereen dan gewoon azijn onverdund gebruikt. Dat is dus ook een overweging die meegenomen wordt bij het wel/niet toestaan van deze middelen.

En nog even los van de precieze regelgeving: het is ook niet meer van deze tijd om überhaupt nog met dergelijke middelen in de weer te gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 17-06-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
teacher schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:40:

Dansand is goed spul, mits je het aantrilt. Het moet strak op elkaar zitten en dan licht vochtig gemaakt worden zodat het aan elkaar gaat zitten.
Moet je het echt aantrillen? Dan zou ik namelijk een trilplaat moeten huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

de Peer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:57:
[...]

Want eerlijk is eerlijk, wie gaat er nu de azijn 25% verdunnen omdat het anders 'niet toegestaan is'. Je kunt er donder op zeggen dat iedereen dan gewoon azijn onverdund gebruikt. Dat is dus ook een overweging die meegenomen wordt bij het wel/niet toestaan van deze middelen.

En nog even los van de precieze regelgeving: het is ook niet meer van deze tijd om überhaupt nog met dergelijke middelen in de weer te gaan.
Raar maar waar, ik verdun het dus. :Y

En niet meer van deze tijd kan je ook wat van vinden, want juist middelen met azijnzuur worden ingezet als preferent alternatief voor glyfosaat.

Het valt mij overigens op dat het onderzoek benadrukt dat er 80% azijnzuur kan worden gebruikt (en daarmee rekent) maar dat ik echt niet zou weten hoe je dat koopt of in je tuin krijgt. Schoonmaakazijn weet ik wel :Y
workermaster schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:16:
[...]

Moet je het echt aantrillen? Dan zou ik namelijk een trilplaat moeten huren.
Ja, je moet het aantrillen: twee keer. Alleen op die manier krijg je het voldoende verdicht om te zorgen dat onkruid geen kans krijgt. Doe je dat niet komt je onkruid er doodleuk weer doorheen.

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 17-06-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
@teacher Dan ga ik daar rekening mee houden. Ik had een offerte opgevragen bij een bedrijf maar die rekenden 2350 euro voor mijn tuintje van 8.6m. Waarvan 1250 voor het schoonspuiten en dan nog eens 1000 voor het invegen en aantrillen. Daar doe ik het zelf wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:45
Bukken is nooit nodig geweest, er is gewoon gereedschap waardoor je het staand kan verwijderen en gewoon te koop bij de welkoop bijvoorbeeld.

Electrische onkruidbrander kan ook alleen dat gaat nogal langzaam alhoewel je het niet zwart hoeft te branden wat mensen vaak doen.

Met voegzand moet je op cementgebasseerd gebruiken dat wordt hard als het gaat regenen en daarmee voorkom je wel een hoop onkruid.

Daarnaast is het niet zo handig om kleine steentjes te nemen maar neem bijvoorbeeld 60x60 tegels dat scheelt een hoop.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 17-06-2021 18:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
mr_evil08 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:29:
Bukken is nooit nodig geweest, er is gewoon gereedschap waardoor je het staand kan verwijderen en gewoon te koop bij de welkoop bijvoorbeeld.

Electrische onkruidbrander kan ook alleen dat gaat nogal langzaam alhoewel je het niet zwart hoeft te branden wat mensen vaak doen.

Met voegzand moet je op cementgebasseerd gebruiken dat wordt hard als het gaat regenen en daarmee voorkom je wel een hoop onkruid.

Daarnaast is het niet zo handig om kleine steentjes te nemen maar neem bijvoorbeeld 60x60 tegels dat scheelt een hoop.
Helaas lagen deze stenen er al in. Als ik ooit een huis kan kopen ga ik er zeker grote tegels in leggen. Bij voorkeur van die grote antraciete van 1x1m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

teacher schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:18:
[...]

Ja, je moet het aantrillen: twee keer. Alleen op die manier krijg je het voldoende verdicht om te zorgen dat onkruid geen kans krijgt. Doe je dat niet komt je onkruid er doodleuk weer doorheen.
Dan heb je het over de harde variant neem ik aan?

De zachte variant gebruik ik al jaren zonder aantrillen, staat ook niks over op de verpakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
workermaster schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:34:
[...]

Helaas lagen deze stenen er al in. Als ik ooit een huis kan kopen ga ik er zeker grote tegels in leggen. Bij voorkeur van die grote antraciete van 1x1m
Niet om offtopic te gaan maar bedenk je wel dat 1x1 totaal niet meer te tillen zijn en daar apparatuur voor nodig bent, 60x60 is eigenlijk al erg zwaar, vroeg of laat zul je een paar eruit moeten halen en een beetje zand eronder doen ivm verzakken.

50x50 zit je vaak nog op safe en 60x60 wordt al lomp maar kan nog.

Wat makkelijk is gooi er rojaal strooizout overheen en dan even ligt nevelen met de tuinslang net zoveel dat het net niet gaat wegspoelen, dit doe je na 2a 3 droge dagen het liefst dat het warm is en dan in de avond zout erop en nat maken want anders verdampt het water te snel en neemt het onkruid niet op, dit werkt zeer goed, de dag erop is alles dood en komt ook niet snel terug.

Houd wel rekening mee dat je moet uitkijken of het kan met je stenen want je zou de coating kunnen beschadigen, dus eerst even een proef stukje.

Vanwege milieu redenen mag dit eigenlijk niet maar het is veel effectiever dan azijn.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 17-06-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
@mr_evil08 Fair enough. 1x1 is natuurlijk wel mooi maar inderdaad wel zwaar. Maar dat is iets voor de toekomst. Zoals het er nu voor staat met de huizenprijzen, kan ik nog langs niets kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
workermaster schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:04:
@mr_evil08 Fair enough. 1x1 is natuurlijk wel mooi maar inderdaad wel zwaar. Maar dat is iets voor de toekomst. Zoals het er nu voor staat met de huizenprijzen, kan ik nog langs niets kopen
O btw hier heb ik overal gras in gegooid, de bestrating is zeer minimaal sodoende heb ik maar erg weinig onderhoud.

Gewoon afmaaien met de hoogste stand (niet te kort anders sneller kans op mos) en weinig compost op gooien dan is gegarandeerd maar eens in de 2a 3 weken maaien en ook heb je daar robot maaiers voor.
Overgens sproeien in de zomer hoeft ook niet gras kan heel veel hebben alleen na een echt lange droge periode eens sproeien, want zodra het weer gaat regenen wordt gras weer groen ipv bruin bijvoorbeeld.

Zaken als kunstgras heb je ook meer onderhoud aan dan mensen denken.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 17-06-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

de Peer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:36:
[...]

Dan heb je het over de harde variant neem ik aan?

De zachte variant gebruik ik al jaren zonder aantrillen, staat ook niks over op de verpakking.
De harde kan je idd gebruiken bij bestaande bestrating, de zachte niet. Die laatste kan je inwateren, maar echt verdichten doe je met trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

teacher schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:36:
[...]

De harde kan je idd gebruiken bij bestaande bestrating, de zachte niet. Die laatste kan je inwateren, maar echt verdichten doe je met trillen.
De fabrikant zelf denkt daar anders over. En ik gebruik de zachte variant ook al jaren bij bestaande bestrating (met succes, 90% reductie onkruid). Ik heb wel eenmalig de voegen uitgespoten.

https://www.tuinvisie.nl/dansand-voegzand
https://www.fixsproducts....-grow-20-kg-voegzand-dark

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 17-06-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
de Peer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:49:
[...]

De fabrikant zelf denkt daar anders over. En ik gebruik de zachte variant ook al jaren bij bestaande bestrating (met succes, 90% reductie onkruid). Ik heb wel eenmalig de voegen uitgespoten.

Dat is gek. Als ik Google op "Dansand" kan ik enkel de zakken van Weber vinden. Maar jij linkt nu ineens een ander type. Nu moet ik toch maar wat meer onderzoek doen want ik lees wel dat de harde variant van Dansand soms niet al te goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

workermaster schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:52:
[...]

Dat is gek. Als ik Google op "Dansand" kan ik enkel de zakken van Weber vinden. Maar jij linkt nu ineens een ander type. Nu moet ik toch maar wat meer onderzoek doen want ik lees wel dat de harde variant van Dansand soms niet al te goed werkt.
Lijkt alsof de boel overgenomen is ofzo? of in ieder geval de merknaam.

Maar hier nog een foto van de oude zak en daar staat inderdaad wel wat jij aangeeft: alleen voor nieuwe bestrating.
https://nubuiten.nl/garde...bwCMEsM2Xn2kaAvKrEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

De zachte weber dansand is, volgens weber, voor nieuwe bestrating:
https://www.nl.weber/vloe...er-beamix-dansand-naturel

De harde ook voor bestaande:
https://www.nl.weber/vloe...amix-dansand-hard-naturel
de Peer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:49:
[...]

Op de zak staat dansand.eu, dan kom je uit bij danfugensand.de: de fabrikant. Eens checken:
https://www.danfugensand....en-zu-dansandr-fugensand/
Warum muss ich mit einer Rüttelplatte über den verlegten Pflasterbelag gehen?
Um ein optimales Ergebnis zu erzielen. Denn Sie werden feststellen, dass das Fugenmaterial deutlich verdichtet wird, nachdem Sie mit einer Rüttelplatte über den Pflasterbelag gegangen sind. Nun sind die Fugen nicht mehr in ihrer Gesamthöhe gefüllt, was allerdings sehr wichtig für die Beständigkeit der Fugen ist. Daher muss nun nochmals Fugenmaterial in die Fugen gefegt werden, bis sie wirklich komplett gefüllt sind.
Ik kan er niets anders van maken. Maar als zonder trillen voor jou werkt... prima natuurlijk... :Y

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 17-06-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

teacher schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:49:
De zachte weber dansand is, volgens weber, voor nieuwe bestrating:
https://www.nl.weber/vloe...er-beamix-dansand-naturel

De harde ook voor bestaande:
https://www.nl.weber/vloe...amix-dansand-hard-naturel

[...]

Op de zak staat dansand.eu, dan kom je uit bij danfugensand.de: de fabrikant. Eens checken:
https://www.danfugensand....en-zu-dansandr-fugensand/

[...]

Ik kan er niets anders van maken. Maar als zonder trillen voor jou werkt... prima natuurlijk... :Y
Inwateren mag ook, staat in de dansand weber zacht documentatie.

Trilplaat en/of Inwateren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:06

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Heermoes komt enkel voor op zeer arme grond. En wel om de mineralen uit de diepte naar boven te krijgen.
Gier van trekken en ermee bewateren en wat beter voor je grond zorgen. Ben je er met een jaar wel vanaf.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51
Heet water werkt ook uitstekend tegen onkruid, zelfs beter dan branden omdat het dieper doordringt in de wortels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:17
teacher schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:18:
Het valt mij overigens op dat het onderzoek benadrukt dat er 80% azijnzuur kan worden gebruikt (en daarmee rekent) maar dat ik echt niet zou weten hoe je dat koopt of in je tuin krijgt. Schoonmaakazijn weet ik wel :Y
offtopic:
Dat wordt verkocht als ijsazijn, omdat het een vriespunt heeft van 17 graden. In die concentratie is azijnzuur trouwens wel een goedje dat je met enige voorzichtigheid mag behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
RudolfR schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:33:
@Foamy

Slecht voor de bodem en mogelijk de tegels, en bovendien ook verboden.
https://www.mbi.nl/tuin/k...igen-met-schoonmaakazijn/
schoonmaak azijn en natuur azijn zijn twee verschillende producten, schoonmaak azijn tast ook je stenen aan.

natuur azijn doet dit niet, als je dit een uur of 2 laat zitten je spuit het rustig met tuin sluin of emmers water eraf en je stropt tijdens dat azijn er op zit en met water goed na. Is er niks meer van te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

badboyqxy schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:57:
[...]

schoonmaak azijn en natuur azijn zijn twee verschillende producten, schoonmaak azijn tast ook je stenen aan.

natuur azijn doet dit niet, als je dit een uur of 2 laat zitten je spuit het rustig met tuin sluin of emmers water eraf en je stropt tijdens dat azijn er op zit en met water goed na. Is er niks meer van te zien.
Klopt. Desondanks niet toegestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Om wat voor bestrating gaat het eigenlijk @workermaster?

[ Voor 16% gewijzigd door pjot1 op 19-06-2021 23:59 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
pjot1 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:59:
Om wat voor bestrating gaat het eigenlijk @workermaster?
Dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4gP12zk0TyNh9hOrEUVnaJTixI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hom0C7xo1IiDU3BMA77LXm7N.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geen idee hoe dat heet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Snel die kieren opvullen met iets. Nu vallen daar de zaadjes in. En die kiemen goed in dat microklimaat in de kier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
de Peer schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:02:
Snel die kieren opvullen met iets. Nu vallen daar de zaadjes in. En die kiemen goed in dat microklimaat in de kier.
Daarvoor is dit topic. Ik wil graag weten welk soort anti onkruid zand het beste is. Tot nu toe lijkt de Weber Beamix en de G2 het beste te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
workermaster schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:00:
[...]

Dit:
[Afbeelding]

Ik heb geen idee hoe dat heet
Dit zijn betonnen dikformaten. Vergeet Varistone Auqa LM of Gatorsand. Dit krijg je niet netjes/goed. Met deze middelen zal er hoogstwaarschijnlijk een waas achterblijven doordat je het niet goed schoon kan krijgen.

Wil je geen onkruid hebben kan je het beste herstraten en dan met eerder genoemde producten afvoegen/invegen. Op dit moment zijn de voegen al te vol om een goed resultaat te krijgen.

Voor nu zou ik adviseren om een zakje brekerzand te kopen en hiermee in te vegen nadat je het onkruid hebt verwijderd. Door regelmatig te vegen vermijd je ook onkruid. Dit is niet het type bestrating wat gemakkelijk onkruidvrij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Ik moet zeggen, hierdoor is het wel met zeker 80% afgenomen. Want op sommige plekken was de voeg te smal om nog ff lekker diep uit te vragen..

[Afbeelding]
Hoe breed zijn de voegen? Die van mij zijn gemiddeld 2 tot 4 mm maar ik het ook een stuk waar het krap 1mm is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:03
Ik heb niet alles doorgelezen, maar wij hebben hier nu 1.5 jaar dat beamix spul (niet de hard wordende variant) liggen en er is geen sprietje onkruid te zien. We hebben vrij brede voegen (doordat we getrommelde stenen hebben). In de borders naast het terras hebben we wel veel onkruid (geen schone grond geleverd gekregen...).

Onze hovenier die het terras aan heeft gelegd zei wel dat dansand/beamix enkel werkt bij een nieuw terras. Voegen uitspuiten van een bestaand terras en voegen met dat spul zou maar voor korte tijd effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
cryptapix schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:39:
Ik heb niet alles doorgelezen, maar wij hebben hier nu 1.5 jaar dat beamix spul (niet de hard wordende variant) liggen en er is geen sprietje onkruid te zien. We hebben vrij brede voegen (doordat we getrommelde stenen hebben). In de borders naast het terras hebben we wel veel onkruid (geen schone grond geleverd gekregen...).

Onze hovenier die het terras aan heeft gelegd zei wel dat dansand/beamix enkel werkt bij een nieuw terras. Voegen uitspuiten van een bestaand terras en voegen met dat spul zou maar voor korte tijd effect hebben.
Er bestaat ook een variant van Dansand voor bestaande bestrating. Ik maak mij meer zorgen over de breedte van mijn voegen. Dat uitspuiten lukt me grotendeels wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
workermaster schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:41:
[...]

Er bestaat ook een variant van Dansand voor bestaande bestrating. Ik maak mij meer zorgen over de breedte van mijn voegen. Dat uitspuiten lukt me grotendeels wel.
Ah, dat wist ik niet.

Onze voegen zijn ook wel 1 tot 4mm.

Heb een foto voor je gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0f049by/08-A9-FE47-F29-B-455-C-A0-E2-2328-F4-F22186.jpg

Voegzand is hier volledig weg door het harde werk van een hoop mieren (en het natte is kokend water waarmee ik ze heb verwend nadat er al een halve kilo mierenpoeder doorheen is gegaan), maar je ziet nu wel goed hoe breed de voegen zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
cryptapix schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:09:
[...]

Ah, dat wist ik niet.

Onze voegen zijn ook wel 1 tot 4mm.

Heb een foto voor je gemaakt:
[Afbeelding]

Voegzand is hier volledig weg door het harde werk van een hoop mieren (en het natte is kokend water waarmee ik ze heb verwend nadat er al een halve kilo mierenpoeder doorheen is gegaan), maar je ziet nu wel goed hoe breed de voegen zijn ;)
Bedankt voor de foto. Zo te zien die voegen wel een stukje groter dan die van mij. Een foto van mijn stenen staat een paar posts hoger.

Ik ga denk ik morgen proberen om het onkruid uit de tuin te spuiten. Invegen komt later wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cryptapix schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:39:
Voegen uitspuiten van een bestaand terras en voegen met dat spul zou maar voor korte tijd effect hebben.
En toch snap ik dat niet, aangezien onkruid van boven komt. Wat er onder de stenen zit zou dus eigenlijk niet zo relevant moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
de Peer schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:32:
[...]

En toch snap ik dat niet, aangezien onkruid van boven komt. Wat er onder de stenen zit zou dus eigenlijk niet zo relevant moeten zijn.
Heb net snel wat onkruid uit mijn tuin en plantenbak getrokken. Valt op dat het onkruid in de plantenbak gewoon door dik worteldoek is gegroeid en wat in de stenen staat heeft ook dikke wortels.

Het kan handig van boven komen maar zodra het heeft geworteld zit het goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
de Peer schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:32:
[...]

Ik weet het fijne er ook niet van, ik praat gewoon onze hovenier na :+

Wellicht kan het onkruid van bovenaf niet wortelen in het dansand, maar dat kan het wel in de grond onder het dansand en groeit het dan door het dansand naar boven. Tussen het dansand en die grond kunnen door verloop van tijd mogelijk onkruidzaden terecht komen die je niet verwijdert met het uitsluiten van je voegen. Ik gok maar wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david19861
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08-2024
hebben jullie geen last van de mieren ?behalve cryptapix.
we hebben in mei tuin aangepakt door 60x60 tegels te zetten .
De mieren maken bijna al mijn voegen stuk.
Wat ik niet begrijp zijn de voegenspatie. Je kan toch de voeg middel er in duwen met evt een spatel of trekker paar keer over heen zodat de voeg gevuld word?
ik was ook al aan kijken naar voegmortel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Wil ooit nog eens een betonterras gieten. Tot die tijd verwijder ik onkruid eigenlijk altijd met een kantenmaaier. Nadeel is dat de wortel vaak blijft zitten, maar omdat het zo ongelofelijk snel en makkelijk gaat verkies ik het toch boven de andere methoden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

workermaster schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:17:
[...]

Hoe breed zijn de voegen? Die van mij zijn gemiddeld 2 tot 4 mm maar ik het ook een stuk waar het krap 1mm is
Dat heb ik ook, het is alleen vervelender om bij de 1mm de oude voeg eruit te halen.
Maar de werking is prima te noemen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:27
ik heb henkie die woont bij mij in de straat voor 5 euro haalt die alles weg

maar goed niet iedereen heeft een henkie in de straat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@bie100
Zo haal je het gevolg weg, niet de oorzaak.

Mijn ervaring is als je voegmiddelen zoals Gatorsand of Varistone Auqa LM goed aanbrengt je geen last hebt van onkruid. Enige nadeel is wel dat de voeg minimaal 3mm breed en 2cm diep moet zijn.

Voor andere type bestrating kan je, zoals ik al eerder geopperd heb, beter gewoon brekerzand gebruiken. Dit regelmatig vegen en onkruid heeft nagenoeg geen kans. Brekerzand is namelijk gebroken graniet en daar zitten in principe geen voedingstoffen in.

Worteldoek houdt geen onkruid tegen. Tenzij je deze op je bestrating legt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:27
pjot1 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:24:
@bie100
Zo haal je het gevolg weg, niet de oorzaak.
nee klopt maar het is wel beter voor mijn rug :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 20:18

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Als het niet te veel is, met een verfbrander het onkruid zwartbranden. Komt ook niet terug. Als het heel erg veel is, een gasbrander er over die ze ook gebruiken voor het dakbekleden. Wel opletten dat je dan niet de conniferen van de buren raakt.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• workermaster
Zo begonnen we vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVPF5HJ_L4ahfrYhqZmCH3aApPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jNXW869ck4cOK0nrVypTCddl.png?f=fotoalbum_large

En zo is het nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiaAG5BBdNi9XNUztCvO8Sl2xFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H2Q6hWizcOANP5xxEJCAEMRp.png?f=fotoalbum_large

Er zijn genoeg voegen die ik met anti-onkruidzand zou kunnen doen maar helaas zijn er ook genoeg waarbij dat niet gaat lukken. Ik denk dat ik maar een elektrische onkruidbrander ga halen. Lekker pyromaantje light spelen })

Jammer dat het al te laat is om 2 nieuwe buxus bollen te planten. Dan volgend jaar maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

workermaster schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 16:20:

Jammer dat het al te laat is om 2 nieuwe buxus bollen te planten. Dan volgend jaar maar weer.
Als ze in pot zitten dan kan het zonder problemen, die haal je zo bij het tuincentrum. Potplanten Kan je het hele jaar door in de tuin zetten.

Nu is het schoon. Als je er dagelijks langs loopt en je ziet weer iets opkomen, dan de verfbrander er op. Over een tijdje zal je merken dat er steeds minder komt. Veeg ook een paar keer per week de stoep met een harde bezem. Dat scheelt ook een heleboel.

[ Voor 34% gewijzigd door Nijl op 10-07-2021 16:33 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Nijl schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 16:30:
[...]

Als ze in pot zitten dan kan het zonder problemen, die haal je zo bij het tuincentrum. Potplanten Kan je het hele jaar door in de tuin zetten.

Nu is het schoon. Als je er dagelijks langs loopt en je ziet weer iets opkomen, dan de verfbrander er op. Over een tijdje zal je merken dat er steeds minder komt.
Helaas is het geen pot. Die bak zit gevuld met zand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

workermaster schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 16:33:
[...]

Helaas is het geen pot. Die bak zit gevuld met zand.
De bolbuxus in het tuincentrum staat in een pot, die kan je het hele jaar door in je tuin zetten (zonder potje uiteraard). Wel een beetje potgrond in de tuin verversen en wat water geven.

[ Voor 30% gewijzigd door Nijl op 10-07-2021 16:38 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Nijl schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 16:34:
[...]

De bolbuxus in het tuincentrum staat in een pot, die kan je het hele jaar door in je tuin zetten (zonder potje uiteraard). Wel een beetje potgrond in de tuin verversen en wat water geven.
Ah op die manier. Ik heb ze bij een kweker uit het weiland gegraven. Daar waren ze maar 15 euro per stuk en niet 70 a 80 wat het lokale tuincentrum (coppelmans of DHF) ervoor vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Een ILEX bol kan ook. Die lijkt veel op de buxus, en als voordeel heeft hij dat hij niet aangevreten wordt door de buxus mot.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
Hoe zit het met micro plastics in die zandsoorten?

poly-dit poly-dat... dat gooi je in je tuin en komt zo in het milieu terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Hoe zet je eigenlijk een fiets in die standaard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• workermaster
teacher schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:57:
Hoe zet je eigenlijk een fiets in die standaard?
Niet. Dat is voor het kettingslot van de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik dacht al zoiets :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel360gt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-05 16:32
Wij wonen in een nieuwbouwwijk en hebben enorm last van heermoes. Na van alles geprobeerd te hebben ben ik maar aan de slag gegaan met een eigen mengsel. Ik moet zeggen, we hebben vanaf januari geen heermoes meer gezien. Al het bestaande gaat dood en kennelijk worden de wortels zo verzwakt dat het enige tijd stand houdt. Ik heb overigens niet de illusie dat we er voor altijd vanaf zijn.

2,5 liter schoonmaakazijn
1 liter water
1 of keukenzout

*AMD Ryzen 7 5800X * Asus ROG Strix X570-E * MSI RTX 3080Ti * 32GB G.Skill Trident Z Neo * Corsair Hydro H115i * Corsair RM750x * Samsung 980 1TB * Phanteks Evolv X * Samsung 49" *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

daniel360gt schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 19:39:
Wij wonen in een nieuwbouwwijk en hebben enorm last van heermoes. Na van alles geprobeerd te hebben ben ik maar aan de slag gegaan met een eigen mengsel. Ik moet zeggen, we hebben vanaf januari geen heermoes meer gezien. Al het bestaande gaat dood en kennelijk worden de wortels zo verzwakt dat het enige tijd stand houdt. Ik heb overigens niet de illusie dat we er voor altijd vanaf zijn.

1 liter water
1 of keukenzout
Zucht. Zowel de schoonmaakazijn als het zout zijn niet toegestaan hiervoor. en niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
We zien nu dus dat het onkruidvrij houden zeker met mijn bestrating moeilijk tot vrijwel onmogelijk is. Maar wat voor soort bestrating gaat dat dan wel zijn? Grote tegels in teer gieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:12
daniel360gt schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 19:39:

1 liter water
1 of keukenzout
Ja, zo kun je ook Roundup kopen. De Nederlandse/Belgische werkt niet goed (meer), maar de Poolse variant doet het meer dan prima. Het is wel ontzettend slecht voor de natuur, maar het is wel één van de dingen die GOED werken. Twee keer per jaar spuiten en er groeit helemaal niets meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Beunhaas91 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:08:
[...]

Ja, zo kun je ook Roundup kopen. De Nederlandse/Belgische werkt niet goed (meer), maar de Poolse variant doet het meer dan prima. Het is wel ontzettend slecht voor de natuur, maar het is wel één van de dingen die GOED werken. Twee keer per jaar spuiten en er groeit helemaal niets meer. ;)
Dat gaf mijn vader ook aan. Die heeft nu ook de Poolse variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

[...]

MCPA helpt 100% tegen heermoes 👍🏻

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Beunhaas91 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:08:
[...]

Roundup is glyfosaat. Hooguit zal een poolse variant sterker geconcentreerd zijn maar het blijft gewoon glyfosaat.

En daar krijg je heermoes dus niet mee dood 😬

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manarinth
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Maar wat is er dan zo erg aan onkruid? Kun je het niet gewoon als onderdeel van je tuin zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
Manarinth schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:01:
Maar wat is er dan zo erg aan onkruid? Kun je het niet gewoon als onderdeel van je tuin zien?
Ik vindt het leuk om wat groen in de tuin te hebben maar voel er weinig voor om regelmatig op mijn knieën alles weg te schrapen.

Als ik een groot stuk onderhoud kan voorkomen dan doe ik dat graag. Ik heb zat hobby's en wil ook soms wat kunnen ontspannen. Onkruid past gewoon niet in dat plaatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
Ik zou zeggen trek de bestrating eruit. Graag een klein stukje af. Gooi een wapeningsnet erin en dan beton/cement oid. Laat dat drogen. Daarna een dunne mortel erin gieten en daar de bestrating weer in leggen.

PS onkruid bestaat niet. Als je het een tijdje laat 'woekeren' dan komen er soms de mooie bloemen aan. Ook zijn er allerlei beestjes in de weer (die vervolgens weer als voedsel dienen voor grotere beestjes of eikenprocessierupsjes oppeuzelen etc etc.

[ Voor 37% gewijzigd door stefanv op 10-07-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

psy schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:00:
[...]

Roundup is glyfosaat. Hooguit zal een poolse variant sterker geconcentreerd zijn maar het blijft gewoon glyfosaat.

En daar krijg je heermoes dus niet mee dood 😬
In Nederland is voor particulieren geen Roundup met glyfosaat meer te verkrijgen volgens mij. en daarom werkt het ook niet meer 'als voorheen'. Wellicht dat in Polen nog wel de 'oude' Roundup met glyfosaat te verkrijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
stefanv schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:36:
Ik zou zeggen trek de bestrating eruit. Graag een klein stukje af. Gooi een wapeningsnet erin en dan beton/cement oid. Laat dat drogen. Daarna een dunne mortel erin gieten en daar de bestrating weer in leggen.
Dat zou kunnen. Maar dan heb je wel een probleem als er ooit iets verzakt of als je eronder moet zijn.
Pagina: 1 2 Laatste