Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Aangezien stroom op de camping in verhouding erg duur is. (3 tot 5 euro per dag)
Is daar naar mijn idee makkelijk op te besparen.

Wij staan al gauw 4 a 5 weekjes per jaar op een camping, en redden ons al bijna helemaal op alleen gas, maar soms zou echte stroom wel handig zijn. (maar weer erg duur voor alleen t opladen van telefoons en sporadisch een kopje koffie)

Volgens mij zijn er nog niet veel kant-en-klare oplossingen voor de camping.

Je zou aan een powerstation kunnen denken met een zonnepaneel er aan voor opladen overdag.
Of een zelfbouw-accu met zonnepaneel.

Hebben jullie nog ideeën hoe je (redelijk goedkoop) een leuke oplossing kan maken/kopen voor de vakantie?
Liefst met een 230V stopcontact waar je je apparaat op kan aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Chickendorp op 12-06-2021 14:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:00
Kopje koffie zou eventueel ook op gas kunnen, toch? Als je dan alleen het opladen van telefoons overhoudt, dan kom je met een paar powerbanks makkelijk een paar weken door.

Desnoods betaal je tussendoor een keertje die paar euro voor een dagje stroom, indien mogelijk om dat voor 1 dag te doen, om je powerbanks op te laden :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Hahn, dat was ook mijn gedachte, maar mijn vrouw wilde dan haar kleine Nespresso-machientje meenemen.
We hebben nu zo'n luxe vouwwagen, daar zou dat makkelijk in kunnen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iryamAO2Zl97ruYlLsM01y66SOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37P8lR6eeRqitgjqHALkW2GM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:34
Een Nespresso machientje op een accu/omvormertje kun je vergeten. Dergelijke apparaten hebben zo een enorme opstart stroom dat je omvormertje/acuu zo stuk/leeg zijn.
Op de camping leef je anders dan thuis, geen espresso, des te lekkerder is het weer als je thuis dat wel hebt.

Een vouwwagen kun je een accu inzetten en een omvormertje naar 230V, een uitvouwbaar zonnepaneeltje eraan en daar ga je. Maar dat is wel een erg dure oplossing voor af en toe je telefoon opladen, dat kan ook wel in de auto die de vouwwagen trekt. Kost niks extra. Of een powerbank met zonnepaneeltje erop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
Espresso kun je ook maken zonder nespresso machientje toch ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-07 23:06
Ik heb er zelf nooit mee geknutseld maar ik denk dat het wel kan met een zonnepaneel, een Victron omvormer, 12V accu en een flinke 12V -> 230 V omvormer.

IP Camera op zonnepaneel en accu

https://www.amazon.nl/Inv...d=pla-1252449836107&psc=1

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
busscherski schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:36:
Ik heb er zelf nooit mee geknutseld maar ik denk dat het wel kan met een zonnepaneel, een Victron omvormer, 12V accu en een flinke 12V -> 230 V omvormer.

IP Camera op zonnepaneel en accu

https://www.amazon.nl/Inv...d=pla-1252449836107&psc=1
Edit:
Afhankelijk van de camping is zo'n Nespresso apparaat misschien sowieso al onmogelijk. Als elke aansluiting bijvoorbeeld maar 4A krijgt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:54
@Chickendorp
Volgens mij zoek je dit:
YouTube: Building a portable power station (1200w, USB-C and MORE!)

Die heb je ook kant en klaar met vaak de optie voor een paar opvouwbare zonnepanelen.

[ Voor 3% gewijzigd door chrisborst op 12-06-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-07 14:19
Als het om een kopje koffie gaat zou je ook zo'n apparaatje kunnen kopen die op de sigarettenplug kan in je auto:
https://www.amazon.nl/CON...id=pla-730215642170&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urza-
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-06 00:04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:54
Chickendorp schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:04:
Hahn, dat was ook mijn gedachte, maar mijn vrouw wilde dan haar kleine Nespresso-machientje meenemen.
Google eens "nanopresso".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

1.2kW lijkt veel, maar een beetje waterkoker trekt al veel meer...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Wilke schreef op maandag 14 juni 2021 @ 00:25:
[...]

Google eens "nanopresso".
Ik denk dat je de minipresso bedoelde, die werkt met de Nespresso-cups, maar bedankt voor de tip, had het anders niet gevonden!

Verder ga ik denk ik voor dit adaptertje:
https://www.lidl-shop.nl/p/parkside-accu-adapter/p100320303

Daar kan ik mijn 4Ah PARKSIDE accu’s aan hangen en heb dan een powerbank die 8 keer mijn iPhone XS op kan laden. Heb drie van die accu’s dus kom dan een aardig eind.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 21:24
En voor je Espresso een Moka Express pakken. Dat is nog lekkerder dan je Nespresso cupje ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Ik lust zelf helemaal geen koffie, dus weet er niet alles van. Maar mijn vrouw drinkt altijd Lungo’s, zover ik weet is zo’n percolator daar minder/niet geschikt voor?

En tevens meer geknoei en gedoe met bonen die gemalen moeten worden etc. (dat vinden wij t voordeel van die cups) 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Maar misschien moeten we de discussie meer richting zonnepaneeltjes op de camping gooien, ipv over koffie te discussiëren 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-07 17:18

EiT

Wat een gedoe, wel te Nespresso drinken, maar geen stroom willen betalen ;). Voor die paar euro heb je wel comfort en geen stres.

Als het puur om koffie gaat heeft Makita daar gewoon een oplossing voor: https://www.makita.nl/artikel/dcm501z.html

Misschien geen Nespresso, maar kunnen zowel pads als gemalen koffie in.
Zelf met een Dolce Gusto lopen zeulen voor werk, omdat er niet altijd koffie beschikbaar was op locatie, nu met deze Makita kan ik overal koffie zetten ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Chickendorp schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:04:
We hebben nu zo'n luxe vouwwagen, daar zou dat makkelijk in kunnen...

[Afbeelding]
Sorry voor off topic .. maar mag ik vragen waar dit is? Ziet er prachtig uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Chickendorp schreef op maandag 14 juni 2021 @ 01:04:
Maar misschien moeten we de discussie meer richting zonnepaneeltjes op de camping gooien, ipv over koffie te discussiëren 😉
We kunnen het nog over de duurzaamheid van al die koffiecups gaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn vader heeft een aanhangwagen achter zijn kamper waar hij zelf zonnepanelen op heeft gelegd en accu's en een omvormer en alles voor besteld heeft vanuit China. Hij gebruikt die voor alles, koffiezetten, televisie kijken die dingen. De reden was voor hem ook de kosten (en ik denk ook dat hij gewoon wat te doen moest hebben afgelopen jaar dat hij niet weg kon met zijn kamper).

Volgens mij heeft hij zich gebaseerd op systemen voor boten (die kunnen niet altijd aan de stroom).
EiT schreef op maandag 14 juni 2021 @ 01:06:
Wat een gedoe, wel te Nespresso drinken, maar geen stroom willen betalen ;). Voor die paar euro heb je wel comfort en geen stres.
Een paar euro per dag, maar mijn ouders zijn, maar als je veel en lang weg bent en altijd op kamperplaatsen staat (die kosten ook heel weinig tot niks) dan maakt dat veel verschil.

[ Voor 58% gewijzigd door Marzman op 14-06-2021 07:17 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Prutzertje schreef op maandag 14 juni 2021 @ 06:08:
[...]

Sorry voor off topic .. maar mag ik vragen waar dit is? Ziet er prachtig uit!
Helaas niet onze eigen foto, maar volgens mij test (en fotografeert) Holtkamper graag in IJsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
EiT schreef op maandag 14 juni 2021 @ 01:06:
Ik snap je helemaal, maar we staan ook geregeld op een natuurkampeerterrein, daar heb je vaak helemaal geen mogelijkheid tot stroom.

Daarnaast kan ik t gewoon niet verkroppen dat je voor die ene Kw die je gebruikt per dag ongeveer 4 euro moet betalen!
Dat vind ik compleet uit verhouding staan. (dat gaat gewoon factor 16 over de kop)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:05
Paar goedkope zonnepanelen, huishoudaccu, omvormer naar 220 en klaar ben je. Er zijn redelijke setjes te vinden voor niet teveel geld.

Zomaar als voorbeeld

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Ik zeg niet dat die goed is maar een voorbeeld.

Ik heb zelf een heel dun paneeltje in de zijspanbak liggen. Regelaar in de bedrading opgenomen en met een stekkertje kan ik de accu laden, telefoons laden etc. Werkt prima. een lege motoraccu van een kennis van me was op een kampeerweekeinde na een middag laden weer in staat om de motor te starten. Levert in mijn geval ongeveer 50 watt echt vermogen op bij flinke zon

Afbeeldingslocatie: https://db3pap007files.storage.live.com/y4m9qypEGVkTN5AdbkAn70qy7guno4P3ExOG-YQwWcUP8WtCWwilttVOEqJ8zR_cNKGJxPTGK3fTTB-UavnQ9AYJ9BJJpGN7C6zk6AvMTu6q9UZZ2h72RzGJYZwURXSzFu2Aun-vsdfJ6e0rdGCepUmZGXleJK8sX3GrMGqk4AZXPUDLDbQxZn8HGpHbfABkQG3?width=660&height=495&cropmode=none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Misschien is een Handpresso ook nog wel een optie als het je voornamelijk om de koffie gaat. Vriend van me zweert erbij en neemt 'm ook mee met backpacken. Ik ben zelf niet zo'n koffiedrinker en als ik koffie drink dan vind ik oploskoffie ook prima :+

Qua zonnepanelen zijn er vast wel mogelijkheden. Veel over te vinden bij zelfbouwcampers en/of boten. Zat verhalen gehoord van mensen die dagen op energie van zonnepanelen kunnen doen. Klapkar is wat dat betreft wel onhandiger dan een camper natuurlijk.

[ Voor 30% gewijzigd door sOid op 14-06-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:06
Ja daar het je dus "portable power stations" voor. Bekend merk is bijvoorbeeld jackery maar er zijn er nog veel meer.
Deze hebben alles in 1: accu, 230V omvormer, laag spanning outputs, en een solar MPTT.
https://www.jackery.com/

Zelfbouw kan ook, dit kanaal is wel een aanrader:
YouTube: $620 Milk Crate Solar Power System: 640Wh LiFePO4, 500W Inverter, 26...

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:31
Op een 2kW omvormer zal een krups essenza wel kunnen werken denk ik.
Hij pakt ruim 30 seconden volle bak met verarmen, dus alleen de piek rating nemen die sommige omvormers adverteren is niet voldoende.
2kW is niet ingewikkeld, vereist alleen een hogere spanning als ingang dan 12V. Want daar is 2 kW een probleem met de stroom, >150A.
Opladen van een zonnepaneel is geen probleem. De netto energie van het zetten van een kopje nespresso is niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-07 09:03
Als je dit wilt opzetten 'omdat het leuk is te knutselen', dan ben ik helemaal mee.
Wil je dit opzetten om geld te besparen? Dan lach ik er toch behoorlijk mee.

Je spreekt dus over een jaarbudget van zo'n €140.

Als je stroom hebt kan je heel gemakkelijk en efficiënt koelen. OK, dat kan ook op gas, maar dan ben je al snel voor een maand ook al €50 kwijt aan gas.
Tel daarbij het gemak van steeds licht te hebben, je mobiel te kunnen laden in je eigen tent, ...

Als je de duurzame kaart wilt trekken, dan zit je ook helemaal verkeerd. Je gaat die dingen nooit lang genoeg gebruiken om de ontwikkeling en productie te compenseren.

[ Voor 15% gewijzigd door cadsite op 14-06-2021 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
cadsite schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:39:
Als je dit wilt opzetten 'omdat het leuk is te knutselen', dan ben ik helemaal mee.
Wil je dit opzetten om geld te besparen? Dan lach ik er toch behoorlijk mee.

Je spreekt dus over een jaarbudget van zo'n €140.

Als je stroom hebt kan je heel gemakkelijk en efficiënt koelen. OK, dat kan ook op gas, maar dan ben je al snel voor een maand ook al €50 kwijt aan gas.
Tel daarbij het gemak van steeds licht te hebben, je mobiel te kunnen laden in je eigen tent, ...

Als je de duurzame kaart wilt trekken, dan zit je ook helemaal verkeerd. Je gaat die dingen nooit lang genoeg gebruiken om de ontwikkeling en productie te compenseren.
TS geeft aan dat ze regelmatig op natuurkampeerterreinen staan waar überhaupt geen stroom aanwezig is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:02
Ik 'leef' op kampeervakantie altijd op de auto accu. Als je dagelijks een stuk rijd kun je daar prima een (compressor) koelkastje en wat telefoons aan hangen.

Ik zit al een tijdje te denken om hier ook een zonnepaneeltje aan toe te voegen.

[ Voor 21% gewijzigd door Noshi op 14-06-2021 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-07 09:06

macnerd

No Apples please :-)

Er zijn wat filmpjes van Bright over dit onderwerp. Er betaat o.a. een powerbank waarmee je ook je Nespresso kunt voorzien van stroom, maar zelfs een electrische fiets kunt opladen. Die is uiteraard weer niet goedkoop :)

YouTube: Deze enorme powerbank is superhandig

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Laatst online: 11-07 09:06

macnerd

No Apples please :-)

(dubbel)

[ Voor 96% gewijzigd door macnerd op 14-06-2021 10:06 ]

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:02
Inderdaad wat macnerd zegt. Je moet denk ik even rondspieden bij GoalZero

https://www.goalzero.com/...oulder-100-briefcase-kit/

powerbank weegt wel het nodige, maar gelukkig is je portemonnee wel een stuk lichter

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:51
Misschien heel erg out of the box: Even je buren op de camping vragen of je daar je nespresso machine mag aansluiten en gebruiken?

Levert je ook nog eens gesprekken met de overige camping bewoners op. Wordt op de camping vaak enorm gewaardeerd :)

P.S. Je kan ook altijd nog in het toiletgebouw je apparaatje aansluiten. Op zo'n stopcontact dat normaal gesproken is bedoeld voor je scheerapparaat oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:05
en natuurlijk echte koffie leren drinken, die nespresso zut eruit. Ouderwetse caffetiere of pruttelpotje mee en presto.

Natuurcamping gaan staan maar wel nespresso met al zijn afval eromheen. Humm,,

[ Voor 26% gewijzigd door Bvanham op 14-06-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-07 14:19
Sowieso beter dan Senseo, Nespresso laat ik niet staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Nog een handige tool voor de Powerbank-generatie:
https://www.amazon.nl/Ele...2P1/ref=asc_df_B07FH7M2P1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1cikOsyYxfv5Y0DaanOs8Z4sjQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XvByyzzlyZ3ryoLf3EYcLqz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5HwK1_z4njxrql470xFXwmf52Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7uCmIvDd2l3ZVGgUesGOpsR.jpg?f=fotoalbum_tile

Een USB-lader voor de elektrische tandenborstel. 😁

[ Voor 64% gewijzigd door Chickendorp op 14-06-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThorinTheGreat
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-07 16:00
Ik ben bang dat deze optie waarschijnlijk al langs geweest is.
Maar hierbij toch mijn toevoeging. Een makita koffieapparaat en USB adapter op accu.
Een paar accu's zouden je een heel eind moeten brengen en worst case zou je eens in de week of 2 weken een dag stroom kopen om de accu's weer op te laden
koffiezet apparaathttps://www.toolsvoordeli...omNccCjLWjoxoClYAQAvD_BwE

USB adapter

Jeroen M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55
Gebruikte UPS opscharrelen en bijladen met paneeltjes?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-07 11:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A54ZUe8dxnep_CkUeLR2wYiOsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K1SfLpPkIOcTsgtLxJNdPTrY.jpg?f=user_large

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[quote]ice-T106 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:28:
Ja daar het je dus "portable power stations" voor. Bekend merk is bijvoorbeeld jackery maar er zijn er nog veel meer.
Deze hebben alles in 1: accu, 230V omvormer, laag spanning outputs, en een solar MPTT.
https://www.jackery.com/

Ik zie het alleen 110V, of kijk ik niet goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
Ik zie het alleen 110V, of kijk ik niet goed
Als je weg gaat van de USA site en gaat naar de DE, dan zie je 230.
En dan nog wat paneeltjes.

Maar euhm... Misschien toch maar gewoon stroom betalen op de camping...

[ Voor 24% gewijzigd door cadsite op 14-06-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:30
Je hebt een luxe vouwwagen? Dan is het een veilige aanname dat je ook een auto hebt die dat ding trekt. In die auto kun je dus al prima de telefoons e.d. opladen.

Dan wil je koffie zetten en dan heb je het over Nespresso? Je kunt ernstig discussiëren of dat nu hetzelfde is, maar goed, ik doe even mee ;).
Alhier kun je daar ook gewoon apparaten voor vinden: https://www.handpresso.com/en/
Dus 99,- euro voor een machine met pads, 195 voor eentje die capsules slikt op 12v.

Dit lijkt mij (als je vast blijft houden aan cups) de meest 'duurzame' manier, dat is immers de topic-titel. Alles wat je anders wilt gaan proberen met zonnepanelen en accu's e.d. is niet duurzaam bij dit incidentele gebruik... Wel leuk voor de hobby, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Als je gaat voor deze "oplossing", dan kan je evengoed je toestel in het sanitair even aan het werk zetten.

In natuurcampings mag je auto toch niet bij je tent, dus lopen moet je sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-07 11:12
-MD- schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:17:
Je hebt een luxe vouwwagen? Dan is het een veilige aanname dat je ook een auto hebt die dat ding trekt. In die auto kun je dus al prima de telefoons e.d. opladen.
Wel leuk voor de hobby, dat dan weer wel.
Dan kun je met omvormer 12-220 al heel wat. Maar 1200w is een serieuze belasting. Voor het geld wat je nu investeert kun je heel wat kopjes bij het dichtstbijzijnde café bestellen. Nog fijn voor de ondernemer ook.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Iemand mag mij uitleggen wat er duurzaam is aan het installeren van zonnepanelen + apparatuur wat maar 5 weken per jaar word gebruikt.
Totale verkwisting van grondstoffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

Inderdaad, het gaat hier om een kostenbesparing, ten koste van het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 11-07 16:45
Chickendorp schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:54:
Nog een handige tool voor de Powerbank-generatie:
https://www.amazon.nl/Ele...2P1/ref=asc_df_B07FH7M2P1

[Afbeelding][Afbeelding]

Een USB-lader voor de elektrische tandenborstel. 😁
De concurrent heeft zelfs al standaard usb chargers voor elektrische tandenborstels ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
TheZenMeister schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:29:
Iemand mag mij uitleggen wat er duurzaam is aan het installeren van zonnepanelen + apparatuur wat maar 5 weken per jaar word gebruikt.
Totale verkwisting van grondstoffen.
Interessante opmerking, en voor 5 weekjes helemaal waar. (hoewel je wel de beste weken van t jaar meepakt)
Eigenlijk zou je die paneeltje bij terugkomst thuis, ook aan het werk moeten kunnen zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Termi schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:19:
[...]

De concurrent heeft zelfs al standaard usb chargers voor elektrische tandenborstels ;).
Welke concurrent bedoel je?
We hebben nu eenmaal 4 prima functionerende tandenborstels van Oral-B, dus verspilling om dan 4 nieuwe te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 11-07 16:45
Chickendorp schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:09:
[...]

Welke concurrent bedoel je?
We hebben nu eenmaal 4 prima functionerende tandenborstels van Oral-B, dus verspilling om dan 4 nieuwe te kopen.
Silk n Touch, volgens mij het Philips Sonicare. Voordeel is dat de tandenborstels al 3 werken mee gaan met een lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42
Hier is iemand ook al creatief geweest, verwarmingselement van een Nespresso apparaat loskoppelen, vullen met (gasverwarmd) heet water en via een kleine omvormer alleen de pomp gebruiken:

Camperforum: Elektrisch koffie maken zonder grote elektrische omvormer... kan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SharpY
  • Laatst online: 16-05 22:26
Ik heb recentelijk deze aangeschaft:
https://dutchtravelshop.com/product/ecoflow-river-max-eu/ Ge-wel-dig ding.
  • 220V@600W continu en tot 1200W piek en 12V@~130W uit
  • 220V@600W en 12V@~110W in
  • USB-C PD@100W +2x USB A
  • Mogelijkheid voor zonnepanelen. @160W in
  • 576Wh
.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FYXRqs9mJbkw3Vv13LWtCaL6WA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfIGpHaAJonNnuDIZu8YCelo.jpg?f=fotoalbum_large

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
@SharpY

Die is zeer interessant!
Heb jij een Nespresso machine? Zo ja, zou je die er eens aan willen hangen en kijken wat ie doet?
De meesten zitten tussen de 1260W en 1310W qua max verbruik... En is het dus de vraag of die EcoFlow River dat trekt.

[ Voor 63% gewijzigd door Chickendorp op 15-06-2021 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SharpY
Ha @Chickendorp

Helaas geen Nespresso machine, maar ik zal even wat testjes doen met andere apparaten in huis die in de buurt komen van dat piek vermogen. Ik kom er op terug!

ps. Met een accubak + accu met voldoende capaciteit en een goede omvormer zou je zelf ook een mooie oplossing kunnen "Tweaken". Het artikel wat mij goed op weg heeft geholpen qua capaciteit en load is deze: https://welke-kiezen-kope...ie-tot-omvormercapaciteit.

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Een belasting van 5 minuten lijkt me geen peak load maar eerder een continues load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
SharpY schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:08:
Ha @Chickendorp

Helaas geen Nespresso machine, maar ik zal even wat testjes doen met andere apparaten in huis die in de buurt komen van dat piek vermogen. Ik kom er op terug!
Ik vond deze video, dit gaat om de Krups Nespresso Essenza Mini XN1108.
Welke dezelfde specificaties heeft als onze Nespresso: 1200-1310W

https://fb.watch/68R0an1CbX/

Dat werkt dus prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
Top, dat is ook precies de opstelling die voor jou van toepassing is met zonnepanelen er aan. Een ding wat ik nog vergat te delen, je kunt dus Power In en Power Uit tegelijkertijd gebruiken. Dus als je een stroombron hebt, kun je laden en gebruiken tegelijkertijd.

Als het apparaat 100% geladen is (of het percentage wat je in de bijgeleverde app instelt) dan functioneert ie als het ware als UPS met alleen een "pass through" van de geleverde stroom totdat de Power In wegvalt en switched dan naar accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
SharpY schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:05:
Dus als je een stroombron hebt, kun je laden en gebruiken tegelijkertijd.
Dat is eigenlijk salderen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
SharpY schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 00:02:
Ik heb recentelijk deze aangeschaft:
https://dutchtravelshop.com/product/ecoflow-river-max-eu/ Ge-wel-dig ding.
  • 220V@600W continu en tot 1200W piek en 12V@~130W uit
  • 220V@600W en 12V@~110W in
  • USB-C PD@100W +2x USB A
  • Mogelijkheid voor zonnepanelen. @160W in
  • 576Wh
.

[Afbeelding]
Leuk ding zeg, maar de zonnepaneel specs zijn wel verwarrend, dit staat op de site:

Zonnepaneel, 200W, 10-25V DC, max 12A
230V Netspanning, auto lader en XT60 solar connector
Via de MC4 aansluiting koppel je eenvoudig tot maximaal twee zonnepanelen aan de River Max.
Solar Charging Kabel (MC4-XT60)

Dus kennelijk kan er max 200W paneel aan, die met MC4 aansluitingen op een verloopstekker naar TX60 gaat die je erbij krijgt.

-edit- die panelen zijn niet kinderachtig geprijsd zeg: https://dutchtravelshop.c...tegorie/110w-solar-panel/

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 16-06-2021 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07 09:08
Even snel een winkelmandje gemaakt van
Ecoflow river 379,00
Solar panel 110W 329.00
Verlengkabel 39,95
Totaal 746,95

Ben je wel geheel onafhankelijk maar hoe dit goedkoper kan zijn tov een eventueel "dure" elektriciteit rekening op een camping kan ik even niet plaatsen.

De discussie begon volgens mij over de hoge kosten voor elektriciteit. Dat wordt met deze oplossing niet echt goedkoper hoor.
Ts gaf aan 4 -5 weken a 3-5 euro per dag.
Zelfs als ik 5 weken en 5 euro neem dan kom ik nog maar aan 175 euro per jaar.
ROI van deze oplossing is dus 4,2 jaar.
(en dan moet je er maar van uit gaan dat dit soort electronica geen storingen gaat vertonen en er dus reparatie kosten ontstaan.)

Ik geloof niet dat we TS op deze manier aan het helpen zijn. :>

[ Voor 25% gewijzigd door killerbee1958 op 16-06-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
killerbee1958 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:31:

Maar er komen wel allerlei leuk mogelijkheden tevoorschijn, dat is ook wat waard.
En misschien helpen we alleen met inzicht, dat is toch ook lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
@killerbee1958 Op zich vind ik een ROI van 4,2 jaar puur gekeken naar de stroomkosten niet eens een hele gekke investering. De levensduur van zo'n apparaat zal, bij beperkt gebruik (van 5 weken per jaar), ook niet hard achteruit gaan en je dus vele vakanties van een lekker bakje koffie kunnen voorzien. Stel je vervangt het apparaat elke 5 jaar (waarvan ik denk dat dat een vrij conservatief scenario is) is het al kostendekkend en heb je een hoop flexibiliteit.

Je zou zelfs kunnen overwegen de zonnepanelen niet toe te voegen; het opladen van het apparaat gaat met zo'n ~500W aan de muur. Dus als je ergens een stopcontact hebt (lees: toiletgebouw camping bijvoorbeeld) of bijlaad als je een stukje gaat autorijden via de 12v @ ~100W

Daarnaast los je natuurlijk een "luxe" probleem op; De vraag waar je dan op uit gaat komen - is er een andere "off the shelf" oplossing met een betere ROI die aan alle eisen voldoet. In mijn persoonlijke zoektocht** heb ik niets gangbaars kunnen vinden voor een betere prijs. DIY kun je nog wel wat besparen; maar daarbij moet je wel vrij zeker zijn van je zaak en goed om kunnen gaan met electra.

** iets andere zoekopdracht, naar een apparaat wat ~600WH heeft om 2 uur lang 300W@220V te kunnen leveren voor een zuurstofconcentrator en bijgeladen kon worden op 12V / 220V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:29
Koop zoiets voor een tientje, potje goede gemalen koffie erbij en je zet betere koffie(espresso) dan dat je uit die dure overgewaarde cupjes krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://www.kampeermeneer.nl/wp-content/uploads/2019/06/bialetti-moka-express-percolator-200-ml-3-kops.jpg

Mocht je echt zonnepanelen etc willen dan zou je ook eens in de watersporthoek kunnen zoeken. Boten zijn steeds vaker "groen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
SharpY schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:07:
@killerbee1958 De levensduur van zo'n apparaat zal, bij beperkt gebruik (van 5 weken per jaar), ook niet hard achteruit gaan
Dat kan wel eens tegenvallen, als je dat apparaat 5 weken gebruikt en de rest van het jaar bij de campingspullen in de schuur hebt liggen dan is er best kans op voortijdig sterven van je accu(capaciteit). Niemand denkt eraan om dat om de 3 maanden even te laden.
Dat zag ik jaren geleden al bij mensen met accu's in strandhuisjes. begin van het seizoen kopen, hartstikke blij. Volgend seizoen huisje weer op het strand en dan accu stuk want jaar niet gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 01:00
No Hands schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:25:
[...]

Dat kan wel eens tegenvallen, als je dat apparaat 5 weken gebruikt en de rest van het jaar bij de campingspullen in de schuur hebt liggen dan is er best kans op voortijdig sterven van je accu(capaciteit). Niemand denkt eraan om dat om de 3 maanden even te laden.
Dat zag ik jaren geleden al bij mensen met accu's in strandhuisjes. begin van het seizoen kopen, hartstikke blij. Volgend seizoen huisje weer op het strand en dan accu stuk want jaar niet gebruikt.
Heel veel mensen zullen daar uit zichzelf niet bij stilstaan inderdaad. Maar door het erover te hebben, zoals hier, kan er wel wat aan gedaan worden.

Zet bijvoorbeeld een reminder in je agenda dat je elke 3 maanden je powerstation even aan de lader hangt, en de kans dat 'ie het langere tijd overleeft is gelijk wat geholpen :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
SharpY schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:07:
@killerbee1958 Op zich vind ik een ROI van 4,2 jaar puur gekeken naar de stroomkosten niet eens een hele gekke investering.
Daarbij aangetekend dat ik uitging van 5 weken en 5 euro (beide de uiterste)
Doe dezelfde exercitie met 4 weken en 3 euro (wat ik nog wel aan de hoge kant vindt, maar ala, dat was wat TS blijkbaar als ervaring heeft) dan kom je op een jaarlijkse kosten van 84 euro en verschuift je ROI naar 8,9 jaar.

Als je allen de powerbox neemt ziet het plaatje er weer anders uit.

379/175 = 2,2 jaar
379/84 = 4,5 jaar.

Zoals net ook opgemerkt is dit een accu en die hebben geen eeuwige levensduur. Afhankelijk van inderdaad goed tussendoor opladen langer of korter maar als ex boot eigenaar heb ik toch de ervaring dat zelfs goed onderhouden accu's na 5 jaar wel een beetje aan het eind van hun levensduur zitten.
Dus als je inderdaad uitgaat van om de 5 jaar vervangen dan heb je een heleboel gedoe voor een heel klein beetje besparing.

Komt het ergens opgebrachte element van hoe duurzaam dit nu allemaal is nog bij.

Ik zou voor die paar euro per jaar dit gedoe niet willen hebben. Dat is natuurlijk allemaal wel op voorwaarde dat je stroom kan krijgen op de camping. De toegevoegde waarde van dit soort oplossingen in nomade modus is niet in geld uit te drukken (imho).
Maar in geval van camperen op plekken met stroom voorziening zou ik gewoon die paar euro aftikken.
Maar gelukkig mogen we daar allemaal onze eigen afweging in maken.

Nabrander: Ik vind de tip om maar op te laden in het toiletgebouw echt van Hollandse (verkeerde) zuinigheid getuigen overigens. Daar is het niet voor bedoeld. (los dat een scheer stopcontact dit niet trekt) en het is eigenlijk, als je er goed naar kijkt, gewoon diefstal.

[ Voor 11% gewijzigd door killerbee1958 op 16-06-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Recente campings waar ik stond was de stroom eigenlijk al inclusief (4 ampère). Dus hoe je daar nou echt op wilt besparen is mij de vraag.
Accu en PV gaat je al honderden euro's kosten, weegt dat echt op tegen de meerprijs van een stroomaansluiting? Neem aan dat je ook een auto hebt met accu waarvan je de telefoons kunt laden. Desnoods een extra (grote) accu voor de koelbox, en koffie zetten met gas. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
_ferry_ schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:42:
Recente campings waar ik stond was de stroom eigenlijk al inclusief (4 ampère). Dus hoe je daar nou echt op wilt besparen is mij de vraag.
Accu en PV gaat je al honderden euro's kosten, weegt dat echt op tegen de meerprijs van een stroomaansluiting? Neem aan dat je ook een auto hebt met accu waarvan je de telefoons kunt laden. Desnoods een extra (grote) accu voor de koelbox, en koffie zetten met gas. Klaar.
Lastige van 4 A (inderdaad steeds vaker standaard bij de plek ingesloten) is dat dit de benodigde 1200 W van TS zijn nespresso niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

killerbee1958 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:46:
[...]

Lastige van 4 A (inderdaad steeds vaker standaard bij de plek ingesloten) is dat dit de benodigde 1200 W van TS zijn nespresso niet ondersteunt.
FWP dus :P

Voor de Senseo heb ik mods gezien waarbij ze het verwarmingselement via een diode aansloten, en op die manier het vermogen halveerde.

Edit, met Nespresso kan dat blijkbaar ook, en zelfs kant en klaar te koop:
Campeo Senseo hoe werkt het?

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 16-06-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smgaster
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 16:46
killerbee1958 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:31:
Even snel een winkelmandje gemaakt van
Ecoflow river 379,00
Solar panel 110W 329.00
Verlengkabel 39,95
Totaal 746,95

Ben je wel geheel onafhankelijk maar hoe dit goedkoper kan zijn tov een eventueel "dure" elektriciteit rekening op een camping kan ik even niet plaatsen.

De discussie begon volgens mij over de hoge kosten voor elektriciteit. Dat wordt met deze oplossing niet echt goedkoper hoor.
Ts gaf aan 4 -5 weken a 3-5 euro per dag.
Zelfs als ik 5 weken en 5 euro neem dan kom ik nog maar aan 175 euro per jaar.
ROI van deze oplossing is dus 4,2 jaar.
(en dan moet je er maar van uit gaan dat dit soort electronica geen storingen gaat vertonen en er dus reparatie kosten ontstaan.)

toon volledige bericht
Maar mij wel ;)
Ik kijk momenteel hier naar. Niet voor koffie, die koop ik gemalen en druk ik door. En die telefoons en iPads fix ik wel met gewone powerbanks. Maar dat koelboxje is een ander verhaal als je een keer zonder stroom wilt staan en het is buiten 30 graden.

https://www.pearl.de/a-NX6120-3034.shtml
Ongeveer 570 euro.

Dat paneeltje is dan gewoon leuk meegenomen. Want met 100 w kan je niet zoveel, heb ik geleerd. Opladen dus vooral gewoon betaald op een camping of tijdens het rijden en voor vertrek. En buiten het seizoen gewoon mee naar huis en af en toe opladen, lijkt me.

[ Voor 2% gewijzigd door Smgaster op 20-06-2021 00:32 . Reden: Prijs toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
Smgaster schreef op zondag 20 juni 2021 @ 00:27:
[...]

Maar mij wel ;)
Ik kijk momenteel hier naar. Niet voor koffie, die koop ik gemalen en druk ik door. En die telefoons en iPads fix ik wel met gewone powerbanks. Maar dat koelboxje is een ander verhaal als je een keer zonder stroom wilt staan en het is buiten 30 graden.

https://www.pearl.de/a-NX6120-3034.shtml
Ongeveer 570 euro.

Dat paneeltje is dan gewoon leuk meegenomen. Want met 100 w kan je niet zoveel, heb ik geleerd. Opladen dus vooral gewoon betaald op een camping of tijdens het rijden en voor vertrek. En buiten het seizoen gewoon mee naar huis en af en toe opladen, lijkt me.
Zoals ik ook al aangaf, is de aanschaf voor nomade mode (dwz niet in de gelegenheid stroom af te nemen) niet in geld uit te drukken.
Als dit de ENIGE mogelijkheid is om je koelkast van stroom te voorzien dan is er geen business case afweging maar een comfort afweging (kan en wil ik wel of inet accepteren dat ik een dag geen koelkast heb).
Hoeveel dat waard is dat bepaal je zelf want dat is emotie.

Blijf ik nog steeds van mening dat 570 euro uitgeven om te besparen op stroomkosten van de camping geen gezonde business case is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-07 12:54
Ik heb jaren geleden een caravan gehad met een paneel en een accu. Caravan koelkast gaat vaak prima op gas. (Die zonder compressor). Alle stroom via de accu. 12volt lader gekocht voor telefoons en penlites. Bijkomend voordeel toen was wel dat het pre smartphone was.....

Lijkt me nu vooral handig als je naar landen gaat waar bv vrij kamperen mag en je dus idd stroomloos moet. Of de leuke plekjes op een camping zijn ook vaak stroomloos.

Maar nu al jaren weer met een tent, en nu weer aan de stroom😅😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wat TS aan het doen is, is glamping :+.

En als kampeerder die de koffie boven een open vuur klaar maakt (en al het eten) en buiten een e-reader, incidentele verlichting en GPS geen stroom nodig heeft, zou ik je adviseren de nespresso thuis te laten (sowieso is die troep vreselijk milieu belastend) en het eens buiten een camping te zoeken.

Voor het opladen van de (28k mah) powerbank gebruiken we de auto wanneer we reizen naar een nieuwe locatie, en tussendoor een uitvouw zonnepaneel van ~21w. Dat krijgt de powerbank niet snel vol, het is meer om de zon die er is, niet verloren te laten gaan. Telefoon of ereader gaat wel snel overigens. Douchen met een zonnedouche is ook lekker warm en verbruikt nul stroom, maar wassen in een beek of rivier is ook fijn.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-06-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:48
The voice of reason!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Dat lijkt niet zo'n beste prijs kwaliteitsverhouding.
Die accu is maar 80Wh, dus kan je maar een apparaat van 80Watt een uur mee laten draaien,

Het gaat om 288Wh kwam ik achter na lang zoeken.
Dus evenveel als een EcoFlow River.

Daar ga je je koelbox waarschijnlijk niet een hele dag koud mee houden...

Kan je beter naar een EcoFlow River kijken plus een PV-paneel van Aliexpress ofzo
Ben je goedkoper uit + je hebt het 3-voudige aan opslagcapaciteit. (288Wh)

De EcoFlow heeft sneller laden van de accu zelf, meer uitgangsvermogen + wat meer uitgangen. Zoals USB-C met PD.

[ Voor 19% gewijzigd door Chickendorp op 20-06-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:43

martijn v o

Certified by Enphase.

80 Ah is wat anders dan 80Wh.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Ja ik zit zelf ook net te kijken 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Chickendorp op 20-06-2021 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Opslagcapaciteit 80Ah is 80*12= 960 Wh, maar omdat je de accu niet geheel leeg mag maken reken met 50% dan is het 480 Wh.
Dus niet een derde maar dubbele capaciteit.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Wat is revolt voor een merk? Ze hebben nergens een website en ook de specificaties worden per aanbieder anders weergegeven. De een zegt 420Wh de volgende 288Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smgaster
Chickendorp schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:53:
[...]

Dat lijkt niet zo'n beste prijs kwaliteitsverhouding.
Die accu is maar 80Wh, dus kan je maar een apparaat van 80Watt een uur mee laten draaien,

Het gaat om 288Wh kwam ik achter na lang zoeken.
Dus evenveel als een EcoFlow River.

Daar ga je je koelbox waarschijnlijk niet een hele dag koud mee houden...

Kan je beter naar een EcoFlow River kijken plus een PV-paneel van Aliexpress ofzo
Ben je goedkoper uit + je hebt het 3-voudige aan opslagcapaciteit. (288Wh)

De EcoFlow heeft sneller laden van de accu zelf, meer uitgangsvermogen + wat meer uitgangen. Zoals USB-C met PD.
thanks, vrees dat het toch maar gewoon wildkamperen met onbederfelijk voedsel wordt en in elk geval de eerste dag bevroren koelelementjes en flesjes water in de box ;). Afwisselen met camping dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smgaster
martijn v o schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:11:
Opslagcapaciteit 80Ah is 80*12= 960 Wh, maar omdat je de accu niet geheel leeg mag maken reken met 50% dan is het 480 Wh.
Dus niet een derde maar dubbele capaciteit.
Wat denk je, kan daar wel een koelboxje op draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Smgaster schreef op maandag 21 juni 2021 @ 00:55:
[...]

Wat denk je, kan daar wel een koelboxje op draaien?
Als het een compressor-koelbox is, heb je kans dat ie dat wel redt, maar met een absorptie-koelbox gaat dat niet redden ben ik bang. (die kan je beter op gas laten draaien als je geen vaste 230V aansluiting hebt)

Verbruik absorptie-koelkast: ongeveer 85Watt
Verbruik compressor-koelkast: ongeveer 22Wat

Bron: https://www.zwiebelfam.nl/welk-type-koelkast/

Misschien kun je het verbruik nog lager inschatten, want dit gaat om een kleine koelkast ipv koelbox, maar het principe is hetzelfde.

[ Voor 11% gewijzigd door Chickendorp op 21-06-2021 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Probleem is dat een koelkast ook 's-nachts draait en je dan geen zon hebt, dus volledig uit de accu moet putten.
Dat kan wel een uurtje of 10, maar dan moet wel weer de zon schijnen om en de koelkast te laten draaien maar ook om de accu weer te vullen.

Ik lees van de topic starter dat de reden is om electra te besparen omdat dit redelijk duur is.
Wij zijn ook kampeerders maar om het geheel vanwege de kosten om te gaan gooien dat wordt moeilijk.
Je moet immers een energiebron (panelen) hebben en een opslagbron (accu) dat bij elkaar genomen om een kampeerdag door te komen maar ook om reserve te hebben bij minder zon is het minimum wel een dag of drie.
10kwh per dag (bij ons, maar alles is electrisch) maal drie dagen opslag wordt wel een dingetje dan zit je al op een derde tesla accu. Uiteraard dienen de panelen dat dan snel bij te laden en dan zit je al op 12 panelen.
Buiten de koste mag je straks een keer extra rijden met een aanhanger betreft gewicht en volume.

Wat je wel kan doen, maar dat bespaart niet veel is zoveel mogelijk op gas doen. Koelkast op gas, koken op gas, koffie en thee op gas en dan wat lampen op electra, het waterpompje op electra. Dat kun je met een huishoudaccu en een paneeltje wel redden. Vaak ook wel wat sfeerverlichting op een zonnepaneeltje.
Maar als je 5 weken lang op gas kookt, koelkast en koffie zet dan ben je 4kg gas per week kwijt dus 20 kilo kost ook 60 euro.

er zijn mensen die op basic gaan kamperen en bijna niets gebruiken, maar wij willen dat niet. We gaan op vakantie niet met het vliegtuig maar willen er wel een beetje relaxed bij zitten, dus twee koelkasten en een airco. Ik compenseer dat door panelen thuis op het dak die 4000 kwh/jaar opbrengen. als wij op vakantie gaan is er buiten de koelkast en vriezer ook weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
martijn v o schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:37:
Probleem is dat een koelkast ook 's-nachts draait en je dan geen zon hebt, dus volledig uit de accu moet putten.
Dat kan wel een uurtje of 10, maar dan moet wel weer de zon schijnen om en de koelkast te laten draaien maar ook om de accu weer te vullen.

Ik lees van de topic starter dat de reden is om electra te besparen omdat dit redelijk duur is.
Wij zijn ook kampeerders maar om het geheel vanwege de kosten om te gaan gooien dat wordt moeilijk.
Je moet immers een energiebron (panelen) hebben en een opslagbron (accu) dat bij elkaar genomen om een kampeerdag door te komen maar ook om reserve te hebben bij minder zon is het minimum wel een dag of drie.
10kwh per dag (bij ons, maar alles is electrisch) maal drie dagen opslag wordt wel een dingetje dan zit je al op een derde tesla accu. Uiteraard dienen de panelen dat dan snel bij te laden en dan zit je al op 12 panelen.
Buiten de koste mag je straks een keer extra rijden met een aanhanger betreft gewicht en volume.

Wat je wel kan doen, maar dat bespaart niet veel is zoveel mogelijk op gas doen. Koelkast op gas, koken op gas, koffie en thee op gas en dan wat lampen op electra, het waterpompje op electra. Dat kun je met een huishoudaccu en een paneeltje wel redden. Vaak ook wel wat sfeerverlichting op een zonnepaneeltje.
Maar als je 5 weken lang op gas kookt, koelkast en koffie zet dan ben je 4kg gas per week kwijt dus 20 kilo kost ook 60 euro.

er zijn mensen die op basic gaan kamperen en bijna niets gebruiken, maar wij willen dat niet. We gaan op vakantie niet met het vliegtuig maar willen er wel een beetje relaxed bij zitten, dus twee koelkasten en een airco. Ik compenseer dat door panelen thuis op het dak die 4000 kwh/jaar opbrengen. als wij op vakantie gaan is er buiten de koelkast en vriezer ook weinig aan.
toon volledige bericht
Airco in de caravan?

In de zomer zul je geen 12 panelen nodig hebben om off grid te gaan. Natuurlijk tenzij je 10 kWh per dag verbruikt. 10 kWh per dag kun je overigens ook niet gemakkelijk trekken uit een typische 4A kampeeraansluiting. Dan moet de belasting wel erg constant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smgaster
martijn v o schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:37:

toon volledige bericht
Ik vrees dat ik erg off topic ben, sorry TS. :/
Bij mij gaat het zeker niet om het besparen van een paar euro's op een camping, maar om comfort, gemak, wat kan en realistisch is. ;)

Dat koelboxje is zoiets btw. https://www.blokker.nl/el...r-in-de-auto/2150318.html. Die maakt zo'n herrie dat ie 's nachts uit gaat, dan kopen we gewoon wat minder bederfelijke waar (zijn ook geen bierdrinkers, dat scheelt) en gaan we wat vaker lokaal naar de winkels voor verse producten.

Ben inmiddels wel erg verlekkerd aan te kijken naar een iets zwaardere versie van het apparaat dat @SharpY heeft gekocht. https://www.solarpowersup...36333135376d&sqr=ecoflow&. In twee uur opgeladen

Geen ingewikkelde dingen en verbindingen kopen. Kan er thuis uit en opgeladen. En tzt er een al dan niet opvouwbaar paneeltje bij kopen. Om de kosten beetje te spreiden, zeg maar. Want het is wel een hoop geld. Dus misschien zie ik er nog maar even van af.

Btw. I.h.k.v. duurzaam. Ik kook nog wel deels op gas (thuis en tijdens de vakantie), maar gebruik erg weinig energie (thuis en op vakanties kruik mee ook en een goede thermoskan ;), duurzame elektriciteit thuis, vlieg niet meer etc. . ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:41
Ik heb voor op vakantie een opvouwbaar zonnepaneel van 100wp van Wattstunde. Daaraan heb ik dan deze hangen via de 12v aansluiting:

https://www.ringautomotive.com/en/product/RPP265

Gaat prima met een 18l waeco compressor koelbox en telefoons en laptop opladen.

Vooral door het zonnepaneel regelmatig te verzetten kan ik de accu redelijk vol houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smgaster
rykers schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:50:
Ik heb voor op vakantie een opvouwbaar zonnepaneel van 100wp van Wattstunde. Daaraan heb ik dan deze hangen via de 12v aansluiting:

https://www.ringautomotive.com/en/product/RPP265

Gaat prima met een 18l waeco compressor koelbox en telefoons en laptop opladen.

Vooral door het zonnepaneel regelmatig te verzetten kan ik de accu redelijk vol houden.
Nice, maar moet ze wel eerst mailen om te achterhalen wat 'ie kost en waar 'ie te krijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 00:43
Ik sta al jaren in Noorwegen op campings, en de mooiste tentenvelden hebben nooit stroom. Koffie gewoon oplos, (Tis kamperen nietwaar) koelen doen we sowieso zo min mogelijk en anders met de centrale koeler of koelelementen die we na het douchen ff wisselen, en opladen kan gewoon in de auto of een stevig accupack. Als het echt heel koud is dan pakken we wel eens een verlengsnoertje, want we hebben een kleine 600W kachel en een waterkoker (700W), gas in een dichte tent is een no-go.
We hebben nog wel een compressor koelkastje; toen de kinderen wat kleiner waren gingen we naar Oostenrijk, en dan is een koud biertje fijn met die middagdutjes ;) Maar dat lompe grote ding blijft alweer jaren thuis.
Voordeel in het noorden is ook nog dat als het te donker wordt om te lezen, dat het dan ook écht bedtijd is :) Maar ledlampen werken urenlang eventueel.
Als we stroom nemen dan doe ik dat in de gezonde wetenschap dat de zonnepanelen thuis keihard liggen op te wekken, en hun stroom op het net zetten, en met een beetje mazzel komt die stroom via NordNed in een Noors stuwmeer terecht.
Die 3 tot 5 euro; dan heb je het over pak um beet max 100 euro per vakantie. Da's met een beetje pech tzt 1x tanken.... Met vakantie moet je in elk geval niet zo met dit soort kosten bezig zijn.
Als je duurzame stroom wilt opwekken tijdens vakantie moet je dat doen omdat je het leuk vind. Ik zou het alleen maar zonde van het gezeul met kwetsbaar spul vinden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:41
Smgaster schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:58:
[...]

Nice, maar moet ze wel eerst mailen om te achterhalen wat 'ie kost en waar 'ie te krijgen is.
Ik heb hem alweer een paar jaar, maar denk dat ik hem toen via Amazon uk marketplace heb besteld. Daar is hij nu ook bij een seller verkrijgbaar:

https://www.amazon.co.uk/...6k_applink_bb_marketplace

Klein nadeel is dus wel dat je er een reisstekker bij nodig hebt. Maar dat vond ik geen heel groot probleem gezien de veel voordeligere prijs dan echte kant en klare oplossingen van bijvoorbeeld Goal Zero.

Bijkomend voordeel: tijdens de koude dagen met een auto die door thuiswerken lang stil stond had ik een goede starthulp in huis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smgaster
rykers schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:09:
[...]

Ik heb hem alweer een paar jaar, maar denk dat ik hem toen via Amazon uk marketplace heb besteld. Daar is hij nu ook bij een seller verkrijgbaar:

https://www.amazon.co.uk/...6k_applink_bb_marketplace

Klein nadeel is dus wel dat je er een reisstekker bij nodig hebt. Maar dat vond ik geen heel groot probleem gezien de veel voordeligere prijs dan echte kant en klare oplossingen van bijvoorbeeld Goal Zero.

Bijkomend voordeel: tijdens de koude dagen met een auto die door thuiswerken lang stil stond had ik een goede starthulp in huis :D
Dat scheelt inderdaad een slok op een borrel. Ik krijg 'm alleen niet boven tafel op de Duitse Amazon waar ik altijd ivm prijsverschillen met NL mijn spullen koop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 11-07 11:39
Ik heb afgelopen week ook een Ecoflow River max aangeschaft. Ik ben aan het kijken of een standkacheltje hier ook op kan draaien. Dat standkacheltje gebruikt 12v 3A, maar voor het opstarten zou ie kortstondig 15A gebruiken.
Volgens de specs kan de Ecoflow 10A op de autouitgang aan, maar wat gebeurt er als je die uitgang zwaarder belast?
Schiet ie dan in de beveiliging, vliegt er dan een zekering uit die ja dan moet vervangen? Ik denk zelf het eerste, maar heb nog 0 ervaring met het apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Stefke
Een standkachel van 36 W? Wat heb je aan zo'n laag vermogen?
Een mens in rust geeft ongeveer 100 W warmte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 11-07 11:39
geen electrische kachel, hij brandt diesel (vergelijkbaar met een autostandkachel) Die stroom wordt verbruikt voor het verplaatsen van lucht (en 15a voor de ontsteking)

[ Voor 34% gewijzigd door Stefke op 25-07-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ach tuurlijk :)

Pagina: 1