Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 21:38
Hallo,

Voor een project willen we een bewakingscamera op afstand in een stuk bos plaatsen. De dataverbinding loopt via een Mifi 4G module en dat werkt allemaal prima. Enige is dat het zaakje nog van sap moet worden voorzien.

De camera is 12V en verbruikt (volgens de specs) op de piek 20 Watt. Maar ik heb zo'n stopcontact met verbruiksmeter er op en gemiddeld kom ik op ~11 watt als de infrarood lampen aan staan en de camera wordt bewogen.
Overdag, zonder de infra rood lampen zakt het naar ~6 watt.

Daarbij komt nog de Mifi module die een adapter heeft van 5V, 1.5A (de accu die erin zit is 3.7V, 2000mA en hij houdt het daar volgens de specs, 8uur mee uit)

Nu had ik het idee om 2 grote tractie/deep cycle accu's te halen en die om de 2 dagen om te wisselen. Echter zat ik te denken dat het misschien ook met één accu en een zonnepaneel(tje) kan. Alleen heb ik totaal geen kaas gegeten van elektriciteit en zonnepanelen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Wat voor set (zonnepaneel + accu) heb je nodig om dit zaakie continue van stroom te voorzien? Praat je dan al over grote logge zonnepanelen of voldoen kleinere al?

Dus energie vragers:
Mifi module 5V, 1.5A. (Maar accu is 3.7V, 2000mA en werkt 8uur?)
Camera ~11 watt.
De handel draait 24uur per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je ziet wat een 'gemiddelde' set aan zonnepanelen op een dag als vandaag aan opbrengst levert dan vrees ik dat je alsnog met accu's mag gaan slepen.

Vandaag met 12 panelen (á 300Wp) op zuid welgeteld 0.061kWh.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 21:39
Ik heb het even voor je ingevoerd in Sunnydesign, die heeft ook een off-grid functie.

Omdat Sunnydesign bedoeld is voor grotere systemen heb ik even een ongeveer 10x groter systeem gesimuleerd, maar je kunt ook de uitkomsten weer door 10 delen.

Als voorbeeld heb ik het even gedaan met een continue load van 200 W, 10 zonnepanelen van 350 Wp en 10 kWh bruikbare accucapaciteit.

Dan geeft Sunnydesign aan dat je 1249 uur van de 8760 jaarlijkse uren niet voldoende energie hebt. Van eind oktober tot eind februari zul je dan alsnog batterijen moeten verwisselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Gja5RDKFESn65XtTzhWJNRMCg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKJs8cpsFsyMb5ZUHNtmlPpc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyHAYhqHz7hS-Q79Er3-tVwp6uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tqew7quRgas42rcei7gJc60r.png?f=fotoalbum_large

Als het aantal zonnepanelen verdubbeld heb je nog maar 127 uur per jaar te weinig energie en hoef je alleen in december nog af en toe batterijen te verwisselen. Of gewoon de downtime accepteren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:13
Hoe kom je op 2 dagen?
12V 1A dat is 24Ah per dag. 2 semi-tractie nieuw kunnen ongeveer 400Ah bruikbaar afgeven (daarboven wordt het te zwaar qua gewicht om te tillen) dus dat is 2 weken. Een zonnepaneel in een bos lijkt me ook lastig qua schaduw. Andere optie is Li-Ion maar dat is wel nogal prijzig. Dus ik zou de accu's eens in de 2 weken wisselen. Als 2 sets te duur zijn moet je ze opladen en terugbrengen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Jim423 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:23:
Hoe kom je op 2 dagen?
12V 1A dat is 24Ah per dag. 2 semi-tractie nieuw kunnen ongeveer 400Ah bruikbaar afgeven (daarboven wordt het te zwaar qua gewicht om te tillen) dus dat is 2 weken. Een zonnepaneel in een bos lijkt me ook lastig qua schaduw. Andere optie is Li-Ion maar dat is wel nogal prijzig. Dus ik zou de accu's eens in de 2 weken wisselen. Als 2 sets te duur zijn moet je ze opladen en terugbrengen.
De 2 dagen is inderdaad uit mijn duim gezogen. Dat was mijn eerste insteek. Het is de bedoeling één semi tractie accu te plaatsen en de ander op te laden. En om de X aantal dagen die twee om te wisselen zodat de ander kan laden en de andere stroom kan leveren.

De plek zelf is een open veld met een helling precies op het zuiden. Vandaar dat ik even aan een zonnepaneel dacht. Maar als ik de reacties hierboven zie is dat niet haalbaar.

Als ik 2 accu's van 220Ah neem (waarvan dus 1 elke keer in gebruik) met een effectiefe capaciteit van 154Ah (70%). En een verbruik van 24Ah dan kan ik er dus ~6 dagen mee doen. Dat is meer dan acceptabel.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
busscherski schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:06:
Ik heb het even voor je ingevoerd in Sunnydesign, die heeft ook een off-grid functie.

Omdat Sunnydesign bedoeld is voor grotere systemen heb ik even een ongeveer 10x groter systeem gesimuleerd, maar je kunt ook de uitkomsten weer door 10 delen.

Als voorbeeld heb ik het even gedaan met een continue load van 200 W, 10 zonnepanelen van 350 Wp en 10 kWh bruikbare accucapaciteit.

Dan geeft Sunnydesign aan dat je 1249 uur van de 8760 jaarlijkse uren niet voldoende energie hebt. Van eind oktober tot eind februari zul je dan alsnog batterijen moeten verwisselen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als het aantal zonnepanelen verdubbeld heb je nog maar 127 uur per jaar te weinig energie en hoef je alleen in december nog af en toe batterijen te verwisselen. Of gewoon de downtime accepteren.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord _/-\o_
Als alles 10x zo groot is dan kun je dat dus vertalen als: 20W, 1 zonnepaneel van 35WP en 1Kwh bruikbare capaciteit?

Dus 2x zo groot is een paneel van 70Wp? Zou je dan zeggen als je een paneel neemt van 115WP dat je dan wel rond zou moeten kunnen komen, of is het niet zo simpel?

[ Voor 18% gewijzigd door NLAnaconda op 04-12-2020 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als alles 10x zo groot is dan kun je dat dus vertalen als: 20W, 1 zonnepaneel van 35WP en 1Kwh bruikbare capaciteit?
De simulatie was met 10 panelen van 350 Wp. Verder begrijp je het correct.

Edit: verdubbelen is dan 2 van die panelen.
Is 20 W continue correct trouwens?

[ Voor 16% gewijzigd door busscherski op 04-12-2020 00:56 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
busscherski schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:55:
[...]

De simulatie was met 10 panelen van 350 Wp. Verder begrijp je het correct.

Edit: verdubbelen is dan 2 van die panelen.
Is 20 W continue correct trouwens?
Nee 24v, 20W is piek volgens de specs. Mijn stopcontact met meter zegt ~11W 's nachts (infra rood). en overdag ~6 watt.

Edit, nee inderdaad. 2 panelen van 350Wp is al niet meer te betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door NLAnaconda op 04-12-2020 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
O dan is de load gemiddeld ongeveer 10 W. Dan moet mijn eerste simulatie gedeeld worden door 20.
175 Wp, 0.5 kWh bruikbare opslag. Verdubbeld is het dan weer een geheel paneel van 350 Wp.

Echte wildcameras hebben denk ik een veel lager verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
busscherski schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 01:02:
Echte wildcameras hebben denk ik een veel lager verbruik?
Echte wildcamera's zijn eigenlijk foto/video camera's die een paar seconden filmen nadat een bewegings is gedetecteerd met een PID sensor.

Maar hé, dat is te makkelijk he. Als Tweaker wil je een op afstandsbestuurbare pan/tilt/zoom infra rood camera die 24/7 live streamt ;) :*) .

Ik heb even zitten kijken maar ik denk dat ik ga voor 2x een 100Ah semi tractie accu. Als je die tot ~70% kunt ontladen kun je er 3 dagen mee doen.

Dat is prima te vervangen en met een gewicht van 20Kg ook te tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je de manuren gaat tellen voor al dat gesleep met die accu kan ik me voorstellen dat een systeem met een zonnepaneel al snel aantrekkelijker is.
Vooral als het ook nog brandstof kost als de accu ook nog in de auto moet oid.
Daarnaast werkt het dan ook nog als je een tijdje niet in het bos komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Klopt. Maar als je zegt, het kost €500 aan zonnepanelen + nog een accu van € 100 en dan is het nog steeds "bidden" dat hij het trekt/haalt. + je hebt 3m2 aan ruimte nodig dan is je dat iets te gek.

Tuurlijk, het zou de perfecte opstelling zijn. Maar 2 accu's kosten me ~ €200. Al zou ik er € 300 van maken, dan nog ben ik er niet met een zonnepaneel opstelling als ik het zo lees toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik weet niet hoeveel zo'n omvormer / laadregelaar kost. Een paneel kost ruim 100 euro. En een paneel met een accu met 0.5 kWh bruikbaar is genoeg voor een uptime van 98.5% (kan meer worden als je in december een paar keer de accu oplaad)

Het is denk ik ook een beetje de vraag of je de camera daar wilt houden voor een jaar of voor bijvoorbeeld 10 jaar. Maar ik zou het accu sjouwen snel zat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou overwegen om toch een zonnepaneel erbij te doen. Ja, in de winter komt het niet uit, maar zodra de zon begint te schijnen zit die accu zo weer vol. Een 300+Wp paneel kost je €100, trek er een van marktplaats voor minder.
Je hebt al internet, dus monitoring is zo gebouwd. Dan is het alleen zoeken naar een goede 12V/24V MPPT laadcontroller. Voor €100 heb je er al een stel, €150 voor een betere.

Als je met de auto in de buurt kunt komen kun je ook nog overwegen om op locatie (bij) te laden. Dat hoeft dan alleen als de zon het laat afweten.

En een snelle rekensom, je hebt ~10W verbruik, 24uur, is 240Wh. Er zijn maar weinig dagen in het jaar dat mijn set over een hele dag minder opwekt in Wh als zijn Wp. Een 300Wp paneel zal misschien 2 maanden per jaar (nu dus) daar fors onder zakken. Als je die set na de vorst neerzet, dan heb je tot de volgende winter stroom. Met 2 accu's heb je dan al 100+ tripjes gemaakt.

O ja, in de winter mag de accu niet bevriezen! Te ver ontladen kan een heel duur grapje worden. Monitoring moet dus eigenlijk altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLAnaconda
Ja, jullie hebben me aan het denken gezet. Ik ben al weer druk aan het Googlen ;).
Morgen eens verder kijken. Super tof! Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Is een kleine generator met een soort autostart een optie? Dus als je een lage spanning op je accu meet gaat ie bij laden.

Even los van je oplossing, het zou jammer zijn als iemand je spullen zou pikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Nee, dat zou ik niet echt netjes vinden, diesel dampen 't bos in te knallen. Daarnaast moet het een stille oplossing zijn.

En diefstal is een risico ja, maar het is semi privé terrein. Gokje waard. Komen vrijwel geen mensen en het stikt er van de beesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Oja zoals @TheGhostInc schrijft wel accu's kiezen die tegen -15 graden kunnen ja.

Ik had het over een uptime van 98.5%, vind je dat veel of weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
@busscherski Het liefst ga ik voor een zo goed als mogelijke 100% uptime. Ik ben wel getriggered door het zonnepanelen verhaal en dat het aardig tripjes bespaard. Het is ook weer heel interessant.

Ik ben een beetje de voordelen tegen de nadelen aan het afwegen.

Voordelen zonnepanelen:
- Goedkoper in de stroom
- Goedkoper in de auto ritjes
- Kost veel minder onderhoudstijd.

Nadelen zonnepanelen
- Minder mobiel, je moet toch altijd een open plek hebben
- Meer plaats werk
- Valt meer op (zo'n grote plaat), kans op diefstal groter

Ik ben echt blij dat jullie helpen want na een ochtendje Googlen zijn er echt zoveel variabelen met zonnepanelen. Rendement, levensduur, degradatie, W, Wp, Kwh, A, Ah, V 8)7 , . Je hebt 400w panelen voor € 150 maar ook van € 800, etc.

@busscherski stel ik wil gaan voor een zo goed mogelijk 100% dekking. Is dat sowieso niet haalbaar in Nederland in de wintermaanden?

Anyway, ik zit te denken aan het volgende:

Optie 1: Als 100% haalbaar is, wat is daar dan voor nodig? Stel je neemt twee tweedehands panelen van 250W (€ 104,-). Dan zit je op 500W. Ze zijn 6 jaar oud dus ~85% daarvan nemen? dan kom je op 425Wp toch. Of stel je doet er drie. Dan zit je aan > 600W. Ga je dan nog niet 100% redden?

Voordelen: (bijna) geen onderhoud, volledig zonneenergie, super vet.
Nadelen: Is het haalbaar. Minder betrouwbaar. Minder portable door de panelen.

Optie 2: Als 100% niet haalbaar is. Dan zou ik in de wintermaanden kunnen gaan voor het wisselen van twee accu's om de 3 dagen. Buiten de wintermaanden zou ik dan twee zonnepanelen van optie 1 kunnen gebruiken.

Voordelen: minder onderhoud behalve in de wintermaanden, 98.5% uptime is best veel, dan is die andere 2.5% accu's wisselen amper werk.
Nadelen: Niet 100% zonne-energie. Minder portable door de panelen. Duurste oplossing.

Optie 3: Twee accu's gebruiken en om de 3 dagen wisselen.
Voordelen: Portable, kun je overal neerzetten. Zo betrouwbaar als dat ik zelf op en neer rijdt om te wisselen.
Nadelen: Kost (veel) meer tijd (accu's wisselen, aan de lading zetten, etc).

Ik neig zelf naar optie 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:21
Persoonlijk zal ik snel geneigd zijn te kiezen voor de variant met zonnepanelen. Dat scheelt heel veel tripjes. Op marktplaats komen regelmatig zonnepanelen langs van 100-120 wp (€15). Deze hebben vaak een mppt spanning 16v. Als je ze aansluit op een 12v accu via een hele goedkope PWM lader (€6) dan kom je een heel eind.
Als accu zal ik zelf snel voor een lifepo4 gaan. 40 ah weegt net 10kg en je kan hem heel ver leeg halen zonder schade.
Beetje budget oplossing, kun je kijken hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
NLAnaconda schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:34:
stel ik wil gaan voor een zo goed mogelijk 100% dekking. Is dat sowieso niet haalbaar in Nederland in de wintermaanden?
Dan moet je eigenlijk ook naar een windgenerator gaan kijken, dat is voor dit soort kleine vermogens ook prima te doen, maar geeft weer andere problemen.
Wat doe je bij windkracht 10? Als de windgenerator het zelf overleefd, dan kan de electronica volledig in puin gaan door het enorme vermogen.

Ik heb nog even naar brandstofcellen gekeken:
https://www.conrad.nl/o/brandstofcellen-1702010
Maar dingen die niet voor 5 minuten bedoeld zijn, zijn compleet onrealistisch qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
IwanvA schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:53:
Persoonlijk zal ik snel geneigd zijn te kiezen voor de variant met zonnepanelen. Dat scheelt heel veel tripjes. Op marktplaats komen regelmatig zonnepanelen langs van 100-120 wp (€15). Deze hebben vaak een mppt spanning 16v. Als je ze aansluit op een 12v accu via een hele goedkope PWM lader (€6) dan kom je een heel eind.
Als accu zal ik zelf snel voor een lifepo4 gaan. 40 ah weegt net 10kg en je kan hem heel ver leeg halen zonder schade.
Beetje budget oplossing, kun je kijken hoe het bevalt.
Maar met 100-120 wp kom je er bij lange na niet aan. En om er dan gelijk 4/5 te halen en het bos vol te hangen met panelen is ook niet mijjn bedoeling.
De Lifepo4 accu's zijn me veel te duur. 40Ah voor € 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Hoe meer panelen hoe hoger je komt inderdaad. Maar boven de 98.5% uptime met PV wordt het natuurlijk snel groter en duurder allemaal.

Overigens zal een PV opstelling in de zomer in de schaduw al snel voldoende opleveren verwacht ik.

Het type paneel zou ik kiezen aan de hand wat past bij een geschikte laadregelaar/omvormer.
Het juiste paneel erbij zoeken is denk ik makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou eerder in deze hoek zoeken.

https://www.amazon.com/XI...-Camouflage/dp/B07ZZ6HLXM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjatV_Pxu9tiPT1YhuHWzXsDY1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kb3kmMrsTMmNzfHRhmp23lln.png?f=fotoalbum_large

Zou dit kunnen werken of mis ik nog wat?

Zonnepaneel: Eco Delta 345 Wp Mono
Laadregelaar: Victron BlueSolar PRM-Light 12/24V 20A
Accu: 100Ah Semi Tractrie JBE Yellow Line 12V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
Je mist dat als je dit paneel op een pwm lader aansluit hij geen 345 wp gaat leveren maar je er nooit meer dan 150 wp uit kan halen. Wil je 345 wp dan moet je een mppt charger nemen of een paneel dat wel bij de spanning van de accu past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
IwanvA schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:15:
[...]

Je mist dat als je dit paneel op een pwm lader aansluit hij geen 345 wp gaat leveren maar je er nooit meer dan 150 wp uit kan halen. Wil je 345 wp dan moet je een mppt charger nemen of een paneel dat wel bij de spanning van de accu past.
Ik zal de specs later beter bekijken maar voor deze toepassing is het juist prima dat de omvormer maar de helft van het piekvermogen eruit kan halen. Dat is namelijk gewoon genoeg. De accu kan immers toch niet voller dan vol.

Maar goed, de andere specs moet ik nog even controleren. Ik ben niet zo heel erg thuis in off grid maar ik ga mijn best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ondersteunt deze camera en dataverbinding misschien een low power mode? Dat die overgaat op alleen werken indien beweging gedetecteerd oid en dat die modus dan aan gaat indien het winter is en de accu vrij leeg raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IwanvA
busscherski schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:07:
[...]

Ik zal de specs later beter bekijken maar voor deze toepassing is het juist prima dat de omvormer maar de helft van het piekvermogen eruit kan halen. Dat is namelijk gewoon genoeg. De accu kan immers toch niet voller dan vol.

Maar goed, de andere specs moet ik nog even controleren. Ik ben niet zo heel erg thuis in off grid maar ik ga mijn best doen.
De PWM lader zal het voltage altijd tot ongeveer een volt boven de accu spanning trekken. Dus ook bij bewolkt weer doet het paneel maar de helft van wat hij zou kunnen doen. Als het mpp voltage van een paneel heel dicht in de buurt van de accuspanning +1v zit is de opbrengst zo hoog mogelijk bij ieder lichtintensiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
IwanvA schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:18:
[...]

De PWM lader zal het voltage altijd tot ongeveer een volt boven de accu spanning trekken. Dus ook bij bewolkt weer doet het paneel maar de helft van wat hij zou kunnen doen. Als het mpp voltage van een paneel heel dicht in de buurt van de accuspanning +1v zit is de opbrengst zo hoog mogelijk bij ieder lichtintensiteit.
O die PWM laadregelaar heeft geen DC/DC convertor zoals we gewend zijn van gewone netgebonden solar omvormers?
Dan is die PWM wellicht inderdaad niet geschikt efficient voor panelen met hoger voltage dan de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik ben helaas geen expert qua off-grid in maar vind het wel interessant.

Het lijkt me dat je de meeste PWM laders alleen kunt gebruiken met 12V en 24V zonnepanelen (van die kleine voor op campers).

Als je een 'gewoon' paneel wilt gebruiken kom je den ik eerder uit op een mppt regelaar (stuk duurder maar veel flexibeler qua type paneel en veel efficienter).
https://www.druppellader....rgemaster-scm25-mppt.html

Het lijkt me dat je dus kunt kiezen voor goedkope panelen en dure omvormer of dure panelen en goedkope pwm regelaar. Volgens mijn zijn je huidige goedkope PWM regelaar en goedkoop 60 cells 'gewoon' paneel niet compatible omdat het geen 24 volt paneel is. Maar ik weet niet wat er gebeurt als je het toch aansluit, misschien werkt het wel maar op een inefficient mpp.

Google nog maar eens en laat je bevindingen hier weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IwanvA
Ik ben ook geen expert, maar wel ervaring deskundig. Zelf heb ik z'n goedkope PWM omvormer aangesloten op wat oudere panelen met een mooie spanning voor mijn 24v accu.
Het goedkoopst is een PWM omvormer en een aantal oudere goedkope panelen (vaak aanzienlijk kleiner wat betreft formaat).
Dan heb je een 360 wp systeem (zonder accu) voor €50.

Probeer ook eens uit te zoeken wat het echte verbruik is van de camera en benodigde apparatuur. De manier zoals het nu gemeten is vertekend nogal. De omzetting via 2 losse omvormers van 230v naar 5v & 12v is niet optimaal en geeft onnodig verbruik die je straks ook niet hebt.
Straks kun je via een buck converter van de accu naar stabiel 12v en 5v met een omzetting van ongeveer 97%.
Kijk er niet gek van op als je gemiddeld verbruik dan 40-50 % lager is dan wat je nu denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Bedankt voor alle reacties weer. Super om zo input te krijgen.

99.95% dekkend systeem
Ik heb via die tool https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html berekend dat je met 2 panelen van 300Wp en 2 accus van 100Ah praktisch dekkend kan zijn. De tool geeft aan dat je dan nog 0.05% per jaar (anderhalve dag per jaar) zonder stroom zit.
@IwanvA merkt op dat de manier zoals ik nu gemeten heb (van 230v naar 12v) ook niet optimaal is en het straks zonder omvormers efficienter kan zijn. Dus misschien is dan het systeem wel 100% dekkend.

Maar goed het lijkt me te gortig om daar gelijk mee te beginnen. Eerst maar eens kijken of alles werkt.

Lader type PWM vs MPPT
Als ik de verhalen hierboven duidelijk heb begrepen is het dus wel aan te raden om een mppt lader te gebruiken. PWM kan dus wel maar dan zou de accu eigenlijk hetzelfde voltage moeten hebben als het paneel en dan is hij nog steeds minder efficiënt. Zo ver ik kan vinden zijn 24V accu's aardig duurder dan 12V accus. En zijn 12V panelen lager in Wp dan 24V panelen. Dus ik denk dat het dan verstandig is om te gaan voor een mppt lader ook al zijn ze erg duur.

Uitgaande van 1 paneel van 345Wp om mee te beginnen met later een 2e als optie. Dit paneel heeft volgens de datasheet
Max Power Current van 10.03A
Maximum Power Voltage van 34.4

Met een 2e paneel in serie als optie is dat dus max 20.06A. Met een max voltage van 68.8V.
Ik kom dan uit bij een Victron BlueSolar MPPT 100/30. Die zou dus max 100V, 30A aan moeten kunnen.

Vragen:
- Klopt dit, is 100/30 voldoende?
- Heb ik de bluetooth nodig om hem in te stellen of is dat niet nodig?

Prijs zonder bluetooth: € 177
Prijs met bluetooth: € 210

Zonnepaneel
Voor een zonnepaneel zou ik dan gaan voor een Eco Delta 345Wp Mono. Met later als optie een 2e.

Prijs: € 131.77

Accu
Als accu zie ik een JBE Yellow Line 100Ah 12V. Met max 60% ontlading kom je op 60Ah. Het systeem gebruikt ongeveer 1Ah. Dus 60 uur = ~ 2.5 dag.

Prijs: € 100

Voltage stabilisator
Waar ik nog aan zat te denken, de accu levert nooit 12V exact. Bij een hogere lading zal het voltage hoger zijn en visa versa. Moet ik hiervoor nog een stabilisator gebruiken, of doet de pmmt lader dat, of kan een 12v camera het voltage verschil wel aan (Kan er in de specs niets over vinden)?

Batterij monitor
Ik zat te denken, ik moet ook een of andere 'smart' voltage meter hebben om op afstand de status van de batterij op te halen lijkt me. Het nadeel is dat ik alleen maar AC meters kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
0.05% per jaar is 4 uur.
Maar zowel 4 als 36 uur geloof ik wel met een systeem van 600 Wp en een grote accu.

Pwm vs mppt laadregelaar.
Ik heb me nog iets ingelezen en iets nagedacht.

Het probleem is niet dat 24 V accu's duurder zijn dan 12 V, je kunt er ook 2 van 12 V in serie zetten.

60 cells panelen zoals 300 Wp panelen zijn ongeveer 31 Vmpp terwijl 2 accu's van 12 V zo'n 25 of 26 V laadstroom willen zien. Ik weet niet of een pwm laadregelaar dan geschikt is. Ik denk dat het wel werkt maar dat de panelen dan gewoon op een lager voltage gaat werken. In de winter zal het Vmpp rond 32 V liggen. Dan gooi je zo'n 6 V weg (19% verlies).
Vraag nog even ergens na of een PWM lader echt zo werkt als ik denk, ik heb er nog nooit 1 aangeraakt.

Let erop dat je dan de 12V accu's in serie zet, de panelen parallel en een pwm laadregelaar van 20 A kiest.

Als een pwm laadregelaar de hele opstelling 25% goedkoper maakt dan een mppt laadregelaar kan het alsnog een rationele keuze zijn.

Als je panelen in serie zet verdubbelt het voltage, zet je ze parallel dan verdubbeld de stroom. Hetzelfde geldt voor accu's.

Een Victron MPPT 100/15 is volgens mij voldoende als je de panelen in serie zet en combineert met 600 Wp aan panelen en 2 12 V accu's in serie.
Maar vraag het even na.

Als je later nog een keer hetzelfde paneel erbij wilt moet je vaak goed zoeken, ze worden vaak al snel weer opgevolgd door nieuwere of betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
Als het je €200 meer waard is om 2 m2 minder zonnepanelen te plaatsen dan is de Victron de beste oplossing. Voor het instellen hoef je niets te doen, alleen kun je dan de laad/ontlaad voltages niet instellen. Je krijgt er geen spijt van als je de smart serie koopt (met Bluetooth).
Het voltage uitgaand is inderdaad niet stabiel, de meeste apparatuur kan daar wel mee overweg via bijvoorbeeld een auto lader.

Als je een beetje handig bent kun je zelf 2 buck converters kopen en monteren. €2. 1x 12v en 1x 5v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@IwanvA
Die kleinere Victron is maar 100 euro. Voldoet zover ik zie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 15-06 09:43

Nox

Noxiuz

busscherski schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat je aannames niet heel correct zijn. 11W 's nachts en 6W overdag. Da's voor een wintertijd ongeveer gemiddeld 9W. Zit hier nog een adapter aan @NLAnaconda ? Dan even meten ná de adapter, kan zomaar nog 1 of 2 watt schelen (en dat tikt hier aan).

En dan de mifi, da's 500mAh @3.7v, ongeveer 2W. En dan heb ik heel veel marge (dubbel verbruik). Doe je berekening eens met 100 á 110W continu last. Ik denk dat je er prima mee weg komt. Ik zou tevens kijken voor een opstelling met het zonnepaneel op 70-75 graden zodat je in de winter bij direct zonlicht meer profiteert. (Weet iemand of de hoek veel invloed heeft bij indirect licht? Een 70-75 graden tov een 40-45 graden?)

EDIT:

2e pagina niet gelezen, als je voor een victron 100/15 kiest kan die 15A laden aan battery side. Op 12V is dat 180W dus gooi je een hoop piekvermogen weg. Ik weet eerlijk gezegd niet of die zo'n enorme hoeveelheid PV power wel leuk vindt ook. 100/15 op 24V is dan weer de betere keus, dan lijkt me 2x240w goedkope poly's wel weer een betere keus.

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 06-12-2020 21:37 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zojuist de simulatie herhaald met 10x de load, correct verdeeld over de dag.
Met 600 Wp aan panelen, 368 W aan omvormer vermogen en een accu van 1 kWh bruikbaar komt Sunnydesign op 100% uptime.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEhLKhJ-4NsYBf_yh5eSEOHPxgE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NQNTYKq8mlzShV2edec3Musa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqGxtFLyHPE-3E0nGskEqtV9aH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/apyDiMZ8gwi5QlFcfF1b5EWQ.png?f=fotoalbum_large

@Nox
Ik denk dat je aannames niet heel correct zijn. 11W 's nachts en 6W overdag. Da's voor een wintertijd ongeveer gemiddeld 9W. Zit hier nog een adapter aan @NLAnaconda ? Dan even meten ná de adapter, kan zomaar nog 1 of 2 watt schelen (en dat tikt hier aan).
Inmiddels netter gedaan.
En dan de mifi, da's 500mAh @3.7v, ongeveer 2W. En dan heb ik heel veel marge (dubbel verbruik). Doe je berekening eens met 100 á 110W continu last. Ik denk dat je er prima mee weg komt. Ik zou tevens kijken voor een opstelling met het zonnepaneel op 70-75 graden zodat je in de winter bij direct zonlicht meer profiteert. (Weet iemand of de hoek veel invloed heeft bij indirect licht? Een 70-75 graden tov een 40-45 graden?)
Ik heb het vooralsnog even gesimuleerd richting zuid met een helling van 45 graden. De helling moet nog geoptimaliseerd worden, dat kan met bijvoorbeeld Sunnydesign

EDIT:
2e pagina niet gelezen, als je voor een victron 100/15 kiest kan die 15A laden aan battery side. Op 12V is dat 180W dus gooi je een hoop piekvermogen weg. Ik weet eerlijk gezegd niet of die zo'n enorme hoeveelheid PV power wel leuk vindt ook. 100/15 op 24V is dan weer de betere keus
Ik stel 2 accu's van 12 V in serie voor. Zover ik weet kan hij dan maximaal laden met 26 V * 15 A = 390 W. In de Sunnydesign simulatie ben ik uitgegaan van omgerekend 368 W dus de Victron heeft al net iets meer.
Dan lijkt me 2x240w goedkope poly's wel weer een betere keus.
Momenteel is mijn antwoord dat 2 x 300 Wp panelen 100% uptime halen, ik heb het nog niet gecheckt met goedkopere panelen, mogelijk haal je met 480 Wp ook nog wel 100% (edit, met 480 Wp komt Sunnydesign op 10 uur downtime per jaar).

Hoe vind je de simulatie nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
busscherski schreef op zondag 6 december 2020 @ 07:16:
Pwm vs mppt laadregelaar.
Ik heb me nog iets ingelezen en iets nagedacht.
[...]
Let erop dat je dan de 12V accu's in serie zet, de panelen parallel en een pwm laadregelaar van 20 A kiest.
Je bedoelt dan op deze manier toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jD6brhAi1DoJATKObazNTzqRGvE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GdIH64suwilaf19HXR6bKpRa.png?f=user_large

Ik heb het even berekend maar (hoe bizar) het is exact even duur. De reden is dat 2 accu's duurder zijn dan 1, en dat je een extra 24v naar 12v converter nodig hebt.

MPPT
code:
1
2
3
4
5
- 2x Panelen:    € 265
- 1x Accu 100Ah: € 100
- 1x Mppt:       € 177
----------------------+
Totaal:          € 542

WPM
code:
1
2
3
4
5
6
- 2x Accu 50Ah:  € 150
- 1x WPM:        €  80
- 1x 24v->12v    €  47
----------------------+

In je toevoeging zeg je:
busscherski schreef op zondag 6 december 2020 @ 07:16:
Een Victron MPPT 100/15 is volgens mij voldoende als je de panelen in serie zet en combineert met 600 Wp aan panelen en 2 12 V accu's in serie.
Dan krijg je volgens mij hetzelfde als met een WPM lader: Je hebt dan die 24/12 omvormer nodig. Die is € 47. Het verschil tussen de 100/30 en 100/15 mppt lader is € 77. Dus je winst zou dan € 30 zijn met als nadeel dat je verplicht 2 accu's moet hebben ipv 1. En dat maakt het dan weer duurder.
Nox schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:53:
[...]

Hier zit inderdaad een adapter tussen. Ik heb het ook wat hoog aangehouden. Ik weet niet precies hoe ik het moet meten ná de adapter. Ik heb zo'n stopcontact geleend waar de wattages op komen te staan. Na de adapter zit eigenlijk niets meer om er wat tussen te drukken. Maar ik denk dat je er inderdaad vanuit kunt gaan dat het werkelijke wattage lager ligt.

EDIT:
Je post was tegelijk met mijne. Maar gaaf dat het 100% dekkend kan zijn!
Wat vind je van bovenstaand overzichtje. Is het prijsverschil zo laag dat ik dan toch beter de mppt kan doen?

EDIT 2.
Ik heb vanmiddag ook nog een filmpje gemaakt waar het ongeveer zou moeten komen te hangen. Daarin zie je de hellingshoek. Die is best wel hoog.
(Er ligt veel zooi op de grond, dat heeft te maken met de historie van het stuk gebied en de reden waarom er vrijwel niemand komt en waardoor het compleet door de natuur is overgenomen. Maar ik geef niet teveel info over de locatie zoals je begrijpt :P )

[ Voor 11% gewijzigd door NLAnaconda op 06-12-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:10
eh.. die panelen hoeven niet nieuw te zijn hoor... ik heb zelf een opstelling voor mijn hobby schuurtje gebouwd met wat tweede hands panelen (gewoon even een installer belen) en die kostte me 60 euro per paneel.
veder gewoon een ali charger van een 10tje
https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

en een paar oude 12V 80 Ah accus uit mijn auto.

Er draait verlichting, chargers voor mijn makitas, waterpomp, en ubiquity spul op in de zomer 100%, maar inderdaad in de winter is het een heel ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
@Frost_Azimov Ze hebben ook tweede hands panelen. 250WP voor € 50. Maar die zijn 6 jaar oud. Ik heb geen idee of 6 jaar zoveel degradatie geeft dat de opbrengst veel lager komt te liggen. Dan zou ik aan 500WP komen...

Edit: Ze hebben ook nieuwe van 310WP voor € 100 stuk. Dat scheelt ook al weer € 60 en is volgens de simulatie dus 100% dekkend.

[ Voor 23% gewijzigd door NLAnaconda op 06-12-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:10
6 jaar is geen probleem. Die dingen gaan vaak voor 20 jaar het dak op, en daar wordt flink garantie op gegeven zelfs. (ik heb zelf ook een dak vol thuis, maar niet autonoom natuurlijk)

Je locatie ziet er prima uit, daar moet je, mits je ze onder een goede hoek kunt zetten een behoorlijke opbrengst kunnen hebben. Goede accus is wel belangrijk. Ik zou zeggen AGM deepcycle, en die niet tweedehands... (ik ben geen acccu -expert overigens) En inderdaad misschien zo nu en dan een ritje...

Ik heb ooit eens wat bijenkorven met arduino's in de gaten gehouden, dat werkte wel 100% op zonnekracht, maar gebruikte natuurlijk veel minder. Ik hield daar gewoon de voltage in de gaten door dat door te zenden, ik stel voor dat je ook zoiets doet om je accu tijdig te kunnen vervangen...

Gewoon een arduino er op (o.i.d) die wat metingen voor je doet. Zo hou je wel de kosten wat lager...

Ohja... en zorg dat je je angle van de panelen kunt aanpassen, in de winter goed kunnen positioneren gaat een boel extra opleveren.

[ Voor 11% gewijzigd door Frost_Azimov op 06-12-2020 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

busscherski schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:40:
Zojuist de simulatie herhaald met 10x de load, correct verdeeld over de dag.
Met 600 Wp aan panelen, 368 W aan omvormer vermogen en een accu van 1 kWh bruikbaar komt Sunnydesign op 100% uptime.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Nox

[...]

Inmiddels netter gedaan.

[...]

Ik heb het vooralsnog even gesimuleerd richting zuid met een helling van 45 graden. De helling moet nog geoptimaliseerd worden, dat kan met bijvoorbeeld Sunnydesign

EDIT:

[...]

Ik stel 2 accu's van 12 V in serie voor. Zover ik weet kan hij dan maximaal laden met 26 V * 15 A = 390 W. In de Sunnydesign simulatie ben ik uitgegaan van omgerekend 368 W dus de Victron heeft al net iets meer.

[...]

Momenteel is mijn antwoord dat 2 x 300 Wp panelen 100% uptime halen, ik heb het nog niet gecheckt met goedkopere panelen, mogelijk haal je met 480 Wp ook nog wel 100% (edit, met 480 Wp komt Sunnydesign op 10 uur downtime per jaar).

Hoe vind je de simulatie nu?
:Y dit ziet er al veel beter uit :P

Houd er rekening mee dat 1kwh bruikbaar vermogen (50?) procent DoD is. In een winter kan je dat best voor nood een paar keer naar een 60 of 70 procent rekken uiteraard, dan haal je die laatste paar uurtjes 'down'time nog wel.

@NLAnaconda en bovenstaande, houd er rekening mee dat je met een converter nog redelijk wat verlies kan hebben. Ik ben ook op zoek naar een efficiente buck converter van 24-30v naar 12v of 24v voor een gelijksoortige situatie maar kan qua efficiente spullen niks vinden. Voor de hele lage vermogens zijn er fabrikanten zoals Ti e.d. die halfgeleiders maken maar niks kant-en-klaars wat een degelijke efficiency heeft (en da's >95% imho), als iemand daar een linkje voor heeft graag.

Mooi natuurgebied overigens, ben stiekem een beetje benieuwd naar de toepassing van de camera :+

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Nox schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:04:
[...]
Houd er rekening mee dat 1kwh bruikbaar vermogen (50?) procent DoD is. In een winter kan je dat best voor nood een paar keer naar een 60 of 70 procent rekken uiteraard, dan haal je die laatste paar uurtjes 'down'time nog wel.
Hoe vertaalt zich dat naar Ah voor een 12v accu?
@NLAnaconda en bovenstaande, houd er rekening mee dat je met een converter nog redelijk wat verlies kan hebben. Ik ben ook op zoek naar een efficiente buck converter van 24-30v naar 12v of 24v voor een gelijksoortige situatie maar kan qua efficiente spullen niks vinden. Voor de hele lage vermogens zijn er fabrikanten zoals Ti e.d. die halfgeleiders maken maar niks kant-en-klaars wat een degelijke efficiency heeft (en da's >95% imho), als iemand daar een linkje voor heeft graag.
Dus eigenlijk kan ik gewoon beter gaan voor een mppt lader en een accu op 12 volt. Dan heb je geen gedoe dat er nog een converter bij moet.
Mooi natuurgebied overigens, ben stiekem een beetje benieuwd naar de toepassing van de camera :+
Gewoon een lol project. De een haalt een PS5 een ander verzint iets als dit haha.
Het is een oud bewoont gebied wat is afgebroken en is overgenomen door de natuur. Er komen geen mensen meer en het stikt er van de dierensporen. Van herten, zwijnen tot vossen tot weet ik wat. Dus het leek me wel eens mooi om te zien wat er echt allemaal gebeurd.
Uiteraard ook met een Youtube livestream.

[ Voor 9% gewijzigd door NLAnaconda op 07-12-2020 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even een zetje in een iets andere richting:

Er zijn ook 12v panelen, die, samen met bijpassende mpp, ontworpen zijn voor precies jouw doel: het vullen van accu's.

Te vinden bij boot/camperwinkels, maar ook in de off-grid hoek.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

teacher schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:38:
Even een zetje in een iets andere richting:

Er zijn ook 12v panelen, die, samen met bijpassende mpp, ontworpen zijn voor precies jouw doel: het vullen van accu's.

Te vinden bij boot/camperwinkels, maar ook in de off-grid hoek.
Zonder charge controller bedoel je? Ik verwacht alleen dat die in winterweer te lage spanning hebben en de accu dan niet opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Tens

let me drink about it

beetje off topic, maar met de zon in de rug krijg je beter beeld.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
[...]

:Y dit ziet er al veel beter uit :P

Er zijn verschillende buck converter met een hogere efficiency dan 96%. Heb er hier thuis wel een stuk of 10 liggen. De goedkoopste zijn al geschikt voor de toepassing die hier is genoemd. Als je zelf de kabels er aan kan solderen kost het je €0,70. Deze gaan tot ongeveer 24v max 2A. Hoe kleiner het spanningsverschil hoe hoger het rendement. Waarschijnlijk kom je bij een omzetting van 14v naar 12 uit op 96%+.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2cktDqWdZ-aCyU58zvd1qYfMHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1u2B3DC8J0o9Q4ecqj2DM1IE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nox schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:31:
[...]

Zonder charge controller bedoel je? Ik verwacht alleen dat die in winterweer te lage spanning hebben en de accu dan niet opladen?
uiteraard met :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

NLAnaconda schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:41:
[...]

Hoe vertaalt zich dat naar Ah voor een 12v accu?
Een typische AGM accu ontlaad je idealiter tot 50% van bruikbaar vermogen. Bijv. een accu die 100Ah capaciteit heeft ontlaad je met 50Ah waarna je weer laadt. Dit omdat volledig ontladen grote schade aanricht (sulfatering) van de accu, met lithium-ijzerfosfaat (Lifepo4) is dit overigens minder een probleem (maar die kan je niet met vorst laden) en met normale lithium-accu's ook niet maar die zou ik niet plaatsen ivm brandgevoeligheid.

Omdat je dus normaliter tot 50% van de capaciteit gebruikt gaat de accu fors langer mee, maar een keertje 60% of 70% gebruiken is dan geen probleem voor een paar keer. Het gros van de tijd ontlaad je in de zomer misschien maar 30% ter compensatie. De calculator gaat er stiekem vanuit dat je bruikbare vermogen 100% compliance heeft aan je DoD rates.
[...]

Dus eigenlijk kan ik gewoon beter gaan voor een mppt lader en een accu op 12 volt. Dan heb je geen gedoe dat er nog een converter bij moet.
Dat kan, echter is de prijs van een lader vaak op basis van de stroomsterkte waarmee hij kan laden, niet vanwege voltage. Bij 24v laden is dan vaak goedkopere lader die bij direct zonlicht de vermogens heeft om de accu te laden en niet de helft weg te gooien. Bij een zonnige winterdag heb je dan aan een paar uurtjes genoeg om de accu helemaal op te laden.
[...]

Gewoon een lol project. De een haalt een PS5 een ander verzint iets als dit haha.
Het is een oud bewoont gebied wat is afgebroken en is overgenomen door de natuur. Er komen geen mensen meer en het stikt er van de dierensporen. Van herten, zwijnen tot vossen tot weet ik wat. Dus het leek me wel eens mooi om te zien wat er echt allemaal gebeurd.
Uiteraard ieder zijn hobby, ben benieuwd naar de stream :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:51
NLAnaconda schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:41:

Leuk projectje! :)

Er van uitgaande dat het een meerjarenproject is (zeg: 3 jaar) zou ik toch echt wat 2e hands panelen op de kop proberen te tikken. In die tijd 100x heen en weer rijden lijkt me AANZIENLIJK meer geld (brandstof) en tijd te kosten dan eenmalig wat panelen, welke je na een paar jaar altijd nog weer kunt verkopen.

Mogelijk dat er ook wat meer dieren komen indien er niet elke (paar) dagen mensen langs komen! 8)

Heb je trouwens ook al aan de hoeveelheid dataverbruik gedacht?

Als je aan livestreaming doet via Youtube (zowel overdag als 's nachts las ik) kan het namelijk best hard gaan.

VB: Bij een simpel 2Mb/s 24/7 streampje (dit is dus 250kB/s) verstook je per maand... 670GB! :+

Geen idee wat je daarvoor per maand kwijt bent, maar zeg dat je elke maand €40 verstookt (een fractie van de data hierboven dus) is dat na 3 jaar ook een kleine €1500.. In dat geval zou ik die paar €100 voor wat panelen ook maar voor lief nemen, scheelt je heeel wat gedoe!

Succes ermee iig! :D

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
@SmiGueL
Ja, nou is het allemaal niet zo ver van mijn huis. 5 minuten rijden en ik ga vrijwel elke dag met de hond naar het bos dus zo'n heel spektakel is het niet om een accu te wisselen. Alleen als het helemaal offgrid zou draaien zou wel vet zijn. Ik wordt dan wel getriggered door zo'n uitdaging.

Wat betreft de data. In eerste instantie schrok ik toen ik het dataverbruik ging meten. Inderdaad kun je geen 1080p/60fps stream krijgen. Maar zelfs als ik de resolutie erg laag zette en 24fps deed, was het nog een substantieel data verbruik.

Toen ging ik eens Googlen en de camera heeft een encoding setting die CBL heet en ik kan nergens vinden wat dat betekend maar toen ik die aanzette nam de hoeveelheid data echt enorm af terwijl het beeld best goed bleef.

Ik verwacht dat de CBL encoding setting in de camera misschien een slechte vertaling is voor MBR (Maximum bit rate).
  • Compared to a typical CBR setting, MBR often reduces bandwidth consumption by 30-70%. It accomplishes this by allowing the camera to reduce bandwidth used when the scene is simple (whereas CBR always stays locked at the fixed bit rate).
  • Compared to a typical VBR setting, MBR can reduce bandwidth consumption by 20-50%. It accomplishes this by stopping VBR bandwidth consumption from exploding (typically at night) by imposing a maximum bandwidth level. No practical quality loss is likely to occur because the dark scene reduces captured image details anyway.
Anyway, whatever die setting ook mag betekenen, als ik dat test en het doorreken zou ik met 720P en 15fps onder de 5GB moeten blijven.

Een andere optie zou kunnen zijn om iets te programmeren dat het "Uw data is bijna verbruikt sms XX naar YY voor 1 extra GB"-bericht onderschept en dan via de Mifi module dat smsje laten versturen.
Maar ik wil niet bizar veel data verstoken omdat ik dan problemen met de provider verwacht.

-----
Over de kosten, een onbeperkt abonnementje zit tussen de 25/30 euro per maand. Mocht het allemaal lukken dan lijkt het me leuk om een websitetje te programmeren waarin onbekenden de camera een uur kunnen besturen voor een donatie van € 2,- ofzo. Geen idee wat de toekomst brengt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@NLAnaconda

O, een 24 volt systeem is niet ideaal omdat de camera op 12 V werkt? Als je 400 W bijlaadt op zo`n accu, wat is de spanning dan? Ergens rond 14 V of valt dat mee?
Zover ik het begrijp moet je, indien je met 'standaard' panelen werkt en een PWM laadregelaar wilt wel met een 24 V accu systeem werken.

MPPT 12 V
code:
1
2
3
4
5
----------------------+

MPPT 24V
code:
1
2
3
4
5
6
- 1x Victron 100/15: €  99
- 1x 24v->12v    €  47
----------------------+
Totaal:          € 561

WPM
code:
1
2
3
4
5
6
- 1x 24v->12v    €  47
----------------------+

Ik had dus nog een optie in gedachten maar die is nog duurder. Maar is de spanning die de apparatuur krijgt misschien nauwkeuriger 12 V indien het met zo`n converter vanaf 24 V komt?

Zover ik weet verlies je met zo`n PWM laadregelaar 20% van de opbrengst. Dus voor een eerlijk vergelijk moet je dan 20% betere panelen meerekenen in de prijs.

@teacher
Om met die 12 V paneeltjes 500 Wp bij elkaar te krijgen is denk ik een relatief dure grap.

@Frost_Azimov
Ohja... en zorg dat je je angle van de panelen kunt aanpassen, in de winter goed kunnen positioneren gaat een boel extra opleveren.
Nee nergens voor nodig. Gewoon optimaliseren voor de slechtste maanden, dan is het in de rest van het jaar ook gewoon genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ja8y1JQnv0NWLNt49-MjRf-_H7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gyUbnawfQNUWA0BoadVqqnp.jpg?f=fotoalbum_large

Iets meer kleinere panelen, maar een aanzienlijke prijsverschil.
Een goed gekozen combinatie van paneel vs PWM laadregelaar doet wat betreft efficiency niets onder voor een mppt laadregelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@IwanvA
Kun je een datasheet / marktplaats linkje delen van die 110 Wp panelen?

Bevestigingsmateriaal is wellicht wel wat duurder met 5 kleine panelen. Uiteraard kun je dat wel vrij gemakkelijk zelf knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Toppers, prachtig al die hulp.
busscherski schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:03:
@NLAnaconda
O, een 24 volt systeem is niet ideaal omdat de camera op 12 V werkt? Als je 400 W bijlaadt op zo`n accu, wat is de spanning dan? Ergens rond 14 V of valt dat mee?
Zover ik het begrijp moet je, indien je met 'standaard' panelen werkt en een PWM laadregelaar wilt wel met een 24 V accu systeem werken.
Ik begrijp je vraag niet helemaal (of ik weet het antwoord niet :P).
Maar ik dacht, als de accu 24 volt is, dan heb ik een omvormer van 24v naar 12v te brengen en dan wordt het net zo duur als een mppt op 12v zonder omvormer. Met als bonus dat een mppt lader efficienter is. Ik ga dan liever voor de mppt variant.

@IwanvA
Dat scheelt nogal. Maar ik zie niet hoe je 110W paneel voor € 15 kunt vinden op Marktplaats. Heb je daarvoor tips?
Bevestiingsmateriaal is geen probleem. Ik heb een opa die zich aardig kan vervelen en het prachtig vind om hier wat voor te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IwanvA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wg4PrG7hcatWyuy8W18Zm06KsOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNrS6PrvS154qFoMc9ipNDp8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAWen2X7E5O43yFkwUWnJvtziTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjDsWksjZu9KVVr0LP9hWmVK.jpg?f=fotoalbum_large

Een maand of 3 terug heb ik 10 van deze panelen gekocht samen met 8 soladin 120 opvormers voor €70.
Deze BP panelen heb ik daarna ook nog met enige regelmaat op marktplaats gezien. (heb er zelf ook nog 3 over, voor een Tweaker scherp geprijsd). Het moet niet z'n probleem zijn deze of vergelijkbaar te vinden voor €15 of minder. Degradatie is niet meetbaar, vergeleken met mijn Jinko 320 wp van 2 jaar komen ze op hetzelfde kwh /kwp uit (zelfde oriëntatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Ik ga marktplaats in de gaten houden. Ik heb nog even, dus wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

busscherski schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:03:
@NLAnaconda

MPPT 12 V
code:
1
2
3
4
5
----------------------+

MPPT 24V
code:
1
2
3
4
5
6
- 1x Victron 100/15: €  99
- 1x 24v->12v    €  47
----------------------+
Totaal:          € 561

WPM
code:
1
2
3
4
5
6
- 1x 24v->12v    €  47
----------------------+

Ik had dus nog een optie in gedachten maar die is nog duurder. Maar is de spanning die de apparatuur krijgt misschien nauwkeuriger 12 V indien het met zo`n converter vanaf 24 V komt?

Zover ik weet verlies je met zo`n PWM laadregelaar 20% van de opbrengst. Dus voor een eerlijk vergelijk moet je dan 20% betere panelen meerekenen in de prijs.

@teacher

[...]

Om met die 12 V paneeltjes 500 Wp bij elkaar te krijgen is denk ik een relatief dure grap.

@Frost_Azimov

[...]

Nee nergens voor nodig. Gewoon optimaliseren voor de slechtste maanden, dan is het in de rest van het jaar ook gewoon genoeg.
Het voordeel van een 12v systeem is dat je iets efficiënter bent qua omzetting van voltages, als je direct vanaf de accu werkt dan bespaar je een paar procent.

Het voordeel van een 24v systeem is dat je solar charger wat simpeler is voor het geval je moet laden met een hogere stroom. Nu is de vraag of dat noodzakelijk is in de winter, maar ik kan me voorstellen dat als je een uurtje of 2 á 3 zon hebt 's middags je niet jezelf wil beperken tot 120 of 180 watt als je ook met 350 watt kan laden.

Imho kan je sowieso beter PWM solar chargers uitsluiten, imho is dat zonde, juist in de winter werkt mppt erg goed en daar moet je je op focussen. In de zomer heb je lange dagen en als het dan ook bewolkt is komt het wel goed.

Ik denk dat qua resultaat 12v/24v een beetje om het even is. Met PWM ben je wat minder efficiënt en heb je nog de match tussen paneel en accu die goed moet zijn. Voor een 12v systeem ben je dan echt gelinkt aan een kleiner paneel terwijl je met een mppt charger ook met normale 250-300WP panelen kan werken bijvoorbeeld (2 in serie). Het voordeel daarvan is dat je weer sneller boven je batterijvoltage zit waardoor de MPPT lader wat eerder en langer kan laden. Dergelijke panelen kan je soms al vanaf MP halen voor 3-4 tientjes p.s.

Het is dus een beetje om het even denk ik qua 12v/24v maar PWM zou ik persoonlijk links laten liggen. Ja het scheelt geld maar kost dan weer meer werk om veel kleine panelen aan te sluiten. Je zou evt. ook kunnen kijken wat de meerprijs is van een grotere accu, dat is allemaal een beetje koffiedik kijken. In mijn ervaring heb je in Nederland vaak na een dag of 5 wel weer momenten dat de bewolkte dagen met zeer lage opbrengst worden afgewisseld met een of twee zonnige dagen. Veel langer dan 5 dagen duren die periodes niet (je kan ook eens grafieken met zonuren vergelijken voor jouw locatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een andere hoek, al eens gekeken naar een zuinigere camera? Je schrijft over IR-leds voor in de nacht maar ik vrees dat je daar niet verder mee zal kunnen schijnen dan een paar meter.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
@Nox Ja ik ben het helemaal met je eens. Na alle berichten heb ik wel een beetje besloten dat het een mppt lader gaat worden. Als deze gewoon een 12V accu kan opladen dan is dat het meest simpel. Hoef ik verder ook na de accu geen voltages om te gaan zetten.

@Erasmo De camera is de https://www.foscam.nl/index.php/fi9928p.html. De IR kan (theoretisch) 60 meter en hij heeft 4x optische zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
NLAnaconda schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:31:
@Nox Ja ik ben het helemaal met je eens. Na alle berichten heb ik wel een beetje besloten dat het een mppt lader gaat worden. Als deze gewoon een 12V accu kan opladen dan is dat het meest simpel. Hoef ik verder ook na de accu geen voltages om te gaan zetten.

@Erasmo De camera is de https://www.foscam.nl/index.php/fi9928p.html. De IR kan (theoretisch) 60 meter en hij heeft 4x optische zoom.
Het is wel handig om te weten of de randapparatuur ook overweg kan met het wisselende voltage. De mppt regelaar stuurt gewoon het baterij voltage door. Tijdens laden kan dit gerust 14v zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
@IwanvA Ja dat is dus niet duidelijk uit de specs. Ik zal eens een mailtje sturen naar Foscam.

Ik heb de camera getest en die komt op rond de 60kb/s voor 720P 15fps. Dat is dus 5.062GB. Misschien als ik er 14fps van maak dat hij dan onder de 5GB blijft.

Internet op locatie is slecht. Zo tussen de 100kb/s en 160kb/s. Maar dat lijkt dus net voldoende te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96g1e0aBik6axcL9x0inkS4aG8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6QcagVT1QivVFWjU2Wgf34s.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook nog getest of het helpt door de Mifi op verschillende plekken hoog in een boom te hangen. Nou... dat maakt dus vrijwel niets uit. :+

[ Voor 80% gewijzigd door NLAnaconda op 08-12-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

NLAnaconda schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:57:
@IwanvA Ja dat is dus niet duidelijk uit de specs. Ik zal eens een mailtje sturen naar Foscam.

Ik heb de camera getest en die komt op rond de 60kb/s voor 720P 15fps. Dat is dus 5.062GB. Misschien als ik er 14fps van maak dat hij dan onder de 5GB blijft.

Internet op locatie is slecht. Zo tussen de 100kb/s en 160kb/s. Maar dat lijkt dus net voldoende te zijn.

[Afbeelding]

Ik heb ook nog getest of het helpt door de Mifi op verschillende plekken hoog in een boom te hangen. Nou... dat maakt dus vrijwel niets uit. :+
Tijd voor een externe omnidirectionele antenne :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
@busscherski , @IwanvA , @Nox

Aangezien jullie goed in dit topic verweven zitten. Ik wil de knoop doorhakken en omdat er zoveel besproken is wou ik even een conclusie opmaken voordat ik de accu's bestel om alvast de volgende stap te testen...

Als ik het goed begrijp na alle berekeningen en alle voor en tegens zouden jullie toch ook gaan voor:

2x zonnepaneel 300Wp+ in serie (~82V)
1x mppt lader 100V/30A
2x 50Ah accu in serie (24V)
1x 24/12V omvormer (95%+ efficientie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

NLAnaconda schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:31:

Aangezien jullie goed in dit topic verweven zitten. Ik wil de knoop doorhakken en omdat er zoveel besproken is wou ik even een conclusie opmaken voordat ik de accu's bestel om alvast de volgende stap te testen...

Als ik het goed begrijp na alle berekeningen en alle voor en tegens zouden jullie toch ook gaan voor:

1x mppt lader 100V/30A
Yes, al is het afwegen of je voor 12 of 24 volt gaat. Zet even tegenover elkaar wat de verschillen zijn. Als je 12v lader iets van 20A kan leveren zou ik bij 12v blijven.

Kijk ook even wat de meerprijs is voor je accu voor een 60ah of 65ah. Je kan de specs van je lader, 24v>12v converter en accu ook hier even droppen. Die zonnepanelen hebben vrij generieke specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Nox schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:53:
[...]

Yes, al is het afwegen of je voor 12 of 24 volt gaat. Zet even tegenover elkaar wat de verschillen zijn. Als je 12v lader iets van 20A kan leveren zou ik bij 12v blijven.
Nou, de reden waarom ik 24v wil gaan is omdat ik niet zeker weet of die camera met de fluctuaties in het voltage om kan gaan. Dus dan moet er sowieso een omvormer tussen om het op stabiel 12v te krijgen. En dan is het volgens mij beter om dus gewoon 2 accu's in serie te doen en voor 24v te gaan.
Nox schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:53:
Kijk ook even wat de meerprijs is voor je accu voor een 60ah of 65ah. Je kan de specs van je lader, 24v>12v converter en accu ook hier even droppen. Die zonnepanelen hebben vrij generieke specs.

Boodschappenlijstje

(Ik koop eerst de accu's met een omvormer om te testen of het werkt. En als het werkt de lader + panelen)

Zonnepanelen: ECO DELTA 310 WP FULL BLACK
Site: https://www.panelencentru...-delta-310-wp-full-black/
Rated power310Wp
Efficiency18.4%
Voltage at Maximum Power VMPP32.97 V
Current at Maximum Power IMPP9.41 A
Open Circuit Voltage VOC40.27 V
Short Circuit Current ISC9.94 A
Power Tolerance Positive+ 3 %
Maximum System Voltage1500 V
Maximum Fuse Rating15 A
Prijs€ 103,36 p.s. = € 207

Lader: Victron SmartSolar MPPT 75/15
2 panelen in serie is 2x VMPP (33V x 2 =) 66V. IMPP per paneel is 9.41A maar in serie blijft dat gelijk. Dus zou een MPPT van 75V en 15A genoeg moeten zijn.
Site: https://www.bluepowershop.nl/solar/solar-laadregelaars/victron-smart-solar-mppt-75-15-12v-24v-15a.html
Accu spanning12V/24V Auto Select
Nominale laadstroom15A
Maximaal Solar Voltage75V
Afmeting hxbxd100x113x40 mm
Gewicht0,5 kg
BluetoothJa
Prijs€ 107,99

Omvormer: Victron Orion-Tr 24/12-5A (60W) Non Isolated
Site: https://www.acculaders.nl/victron-orion-tr-24-12-5a-60w-non-isolated.html
Ingangsspanningsbereik18-35V
Uitgangsstroom12,7V
Uitgangsstroom5A
Uitgangsvermogen (bij 25 °C)60W
Efficiëntie95%
Maximale kabeldoorsnede3,3mm2
Gewicht0,03 kg
Prijs€ 18,95

Accu: 2x 100AH SEMI-TRACTIE ACCU JBE YELLOW LINE 12V, 720A
Dit is best wel een redelijke aanbieding zo te zien. Een 2x 50Ah scheelt een paar tientjes maar verhoudingsgewijs gezien niet heel veel en dit geeft toch wat meer speling op de donkere dagen.
Site: https://www.accudeal.nl/p...ah-semi-tractie-accu-12v/
Gewicht20.6 kg
Afmetingen353 × 175 × 190 cm
Capaciteit (Ah)100 Ah
Koudstart720A
OnderhoudsvrijJa
Layout0
Terminal (poltype)1
Prijs€ 99,95 p.s. = € 200

Edit, en dan komt er nog een 12 naar 5v USB omvormer bij van € 7 om die Mifi van stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 09-06 22:39
Dit soort camera's accepteren de fluctuaties van laden/ontladen makkelijk. Maar dat kun je toch proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Cees-JanH schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:17:
Dit soort camera's accepteren de fluctuaties van laden/ontladen makkelijk. Maar dat kun je toch proberen?
Frituur je m dan niet (Noob question :X )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 09-06 22:39
Die adaptertjes in geven ook vaak meer dan de 12volt. In de camera zit vaak een stabilisator, werkt vaak op 5v inwendig. De verlichting zal wel de noodzaak zijn om 12 volt aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
NLAnaconda schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:31:

1x mppt lader 100V/30A
Ongeveer maar niet precies.

Als je dus uitgaat van nieuwe 60 cells panelen heb je bijvoorbeeld 2 mogelijke laadregelaars. (zover ik het allemaal snap, heb er zelf nooit mee gewerkt)

De Victron BlueSolar MPPT 100/30 €177,00 Incl. BTW is geschikt voor als je 2 60 cells 300 Wp panelen en een enkele 12 V accu hebt.

Victron BlueSolar MPPT 100/15 €98,98 Incl. BTW kan sowieso in combinatie met een 24 V aan accu's maar ik moet nog uitzoeken of dat ook gaat werken met een enkele 12 V accu. Bij deze omvormer/laadregelaar moet je sowieso de panelen in serie zetten want anders wordt de kortsluitstroom te hoog. Ik kom nu niet toe aan verder uitzoekwerk.

Ik ben meer van de nieuwe panelen met mppt lader kerk maar ik vind ook de PWM oplossing van @IwanvA wel goed als je er wat extra Wp aan hangt om voor de mindere efficientie van PWM te compenseren. Allebei werkt.

Ik hang vooral rond in dit topic omdat ik opbrengst en off-grid berekeningen leuk vind. Heb verder alleen on-grid ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Cees-JanH schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:31:
Die adaptertjes in geven ook vaak meer dan de 12volt. In de camera zit vaak een stabilisator, werkt vaak op 5v inwendig. De verlichting zal wel de noodzaak zijn om 12 volt aan te bieden.
Makes sense. Ik ga het daar dan gewoon op gokken en het proberen. Scheelt toch € 100 voor een accu.
busscherski schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:33:
[...]
Victron BlueSolar MPPT 100/15 €98,98 Incl. BTW kan sowieso in combinatie met een 24 V aan accu's maar ik moet nog uitzoeken of dat ook gaat werken met een enkele 12 V accu. Bij deze omvormer/laadregelaar moet je sowieso de panelen in serie zetten want anders wordt de kortsluitstroom te hoog. Ik kom nu niet toe aan verder uitzoekwerk.
Panelen in serie inderdaad en bij deze lader staat: Accu spanning: 12V/24V Auto Select. Dus ik neem aan dat hij een 12v kan laden. Bedankt voor je berekeningen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@NLAnaconda
Ja maar op 12 V is het laadvermogen van die kleinere mppt lader/omvormer beperkt. Met Sunnydesign kan ik wel simuleren of dat veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Let op dat je victrons niet te hoge spanning geeft. Reken met de VOC van 40v + 5v voor koude panelen, dan is die 75/15 niet geschikt voor die panelen en heb je de 100/15 nodig. Ik weet alleen niet of die het leuk vindt als je er 600wp aan hangt icm 12v. Een 24v setup is in ieder geval wel lichter/makkelijker om mee te nemen.

Qua autonomie denk ik dat het effect nihil is overigens, in de winter zal je enkel bij veel zonlicht wat nadeel hebben maar dat heb je niet vaak.

Edit:

Ik ken de calciumtechnologie niet overigens, check even of je die met de victron moet afstellen. Als je de smartsolar victron pakt kan je als je er bent met bluetooth eea controleren. Tevens kan die de load ook loskoppelen om een volledig ontladen accu te voorkomen, dat zou zonde zijn want dat kunnen ze niet goed hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Nox op 09-12-2020 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Nox schreef op woensdag 9 december 2020 @ 06:32:
Reken met de VOC van 40v + 5v voor koude panelen, dan is die 75/15 niet geschikt voor die panelen en heb je de 100/15 nodig.
Scherp!, Dat is dan inderdaad nodig.
Ik weet alleen niet of die het leuk vindt als je er 600wp aan hangt icm 12v. Een 24v setup is in ieder geval wel lichter/makkelijker om mee te nemen.
Wat bedoel je met niet leuk? Dat het teveel watt is? Raad je dan toch die zwaardere mppt aan? Ik heb namelijk net de 100Ah 12v besteld :P. Ik wil eerst wat tests gaan doen met de accu op locatie. Kijken of het hele plan kan werken voordat ik de volgende stap neem. Als het echt verstandiger is om 24v te doen dan neem ik nog zo'n 100Ah erbij.
Ik ken de calciumtechnologie niet overigens, check even of je die met de victron moet afstellen. Als je de smartsolar victron pakt kan je als je er bent met bluetooth eea controleren. Tevens kan die de load ook loskoppelen om een volledig ontladen accu te voorkomen, dat zou zonde zijn want dat kunnen ze niet goed hebben.
Ja het is de bedoeling om inderdaad voor de bluetooth versie te aan. Volgens de gasten van de webshop zou de accu prima tegen vorst kunnen en was bijladen ook geen probleem. We gaan het meemaken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

NLAnaconda schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:12:
[...]

Scherp!, Dat is dan inderdaad nodig.

[...]

Wat bedoel je met niet leuk? Dat het teveel watt is? Raad je dan toch die zwaardere mppt aan? Ik heb namelijk net de 100Ah 12v besteld :P. Ik wil eerst wat tests gaan doen met de accu op locatie. Kijken of het hele plan kan werken voordat ik de volgende stap neem. Als het echt verstandiger is om 24v te doen dan neem ik nog zo'n 100Ah erbij.
Zie:
1 a) Als er meer PV-vermogen wordtaangesloten, beperktde controller het ingangsvermogen.1b) De controller start pas als de PV-spanning V-accu + 5V overschrijdt. Daarna bedraagt de minimale PV-spanning V-accu + 1V. 2) Een PV-generator meteen hogere kortsluitstroom kan de controller beschadigen.

Als je zonnepanelen een kortsluitstroom van >15A leveren dan gaat de controller dat niet leuk vinden. Uit je datasheet haal ik nu overigens:
Short Circuit Current ISC 9.94 A

Dus da's prima, wel in serie aansluiten. Je blijft dan binnen de Voc van 95v (te hoog voltage zonder belasting) en onder de maximale kortsluitstroom van 15A. Hij laadt wel enkel met 220W, maar da's niet zo'n ramp. Mocht je behoefte hebben aan meer accu kan je makkelijk een 2e accu kiezen en een 24v > 12v converter er tussen plaatsen :)
[...]

Ja het is de bedoeling om inderdaad voor de bluetooth versie te aan. Volgens de gasten van de webshop zou de accu prima tegen vorst kunnen en was bijladen ook geen probleem. We gaan het meemaken. :)
Ik heb er verder geen opmerkingen meer over, behalve dat het allicht handig is om e.e.a. goed te zekeren. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Bedankt @Nox , dat verhaal maakt veel voor me duidelijk. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLAnaconda
Hi all,

@Nox vroeg in een ander topic om een update: bij deze :*) . Ik heb van allerlei dingen getest en gaande weg zit ik nu op het punt dat ik alles in het bos aan het installeren ben. Nog geen zonnepanelen omdat ik eerst wil weten of alles goed werkt.

Dit is het definitieve ontwerp/doel wat ik nu aan het opzetten ben. (nog zonder zonnepanelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/041OSvwEnVV7ZrCLT3AjGUNr9wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbBVOGHKsQFjAWNUa0ilXPY3.jpg?f=fotoalbum_large

Het gebied is in de jaren "60 - "80 een stortgat geweest. Daar zijn kilo's zand overheen gegooid en is het verboden terrein geworden. Het zit aan de rand van de Veluwe en sinds die tijd heeft de natuur alles weer terug genomen. Omdat er niemand meer komt wemelt het (volgens mij :9 van de dieren, er zijn heéél veel wildsporen).

Een vakantieparken exploitant heeft het terrein opgekocht en is van plan er een park te bouwen. Ik heb de directeur weten te benaderen via Facebook en hij vind een wildcamera helemaal leuk. Dus ik heb toestemming.

Er zijn alleen twee problemen: Het is écht gewoon bos. Dus er is geen stroom en geen mobiel internet. Met je mobiel krijg je in het gat gewoon "Geen netwerk" te zien. En daar wil ik de camera hebbem :+

Internet
Ik ben nu een Mifi 'station' aan t bouwen boven aan t gat. Maar omdat óók daar slecht internet is (het is echt midden in t bos) maak ik gebruik van een richt antenne en daarmee haal ik de benodigde snelheid. (Tussen de 500kb/s en 700kb/s upload).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IXkfEbVr0OhJzmSLzSeKEYhKUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6jTaFlEuzG7n5YnpHZvXpht.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iY-g77TaAPsUWurWy4iCN6Hue9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRCY0uU7YmizNKkm2Fop4mo5.jpg?f=fotoalbum_large

Dataverbruik
Het volgende probleem is dataverbruik. Hier kwam ik achter nadat ik getest heb in de tuin. Ik heb een KPN Onbeperkt internet abonnement. Maar dat heeft een limiet van 5GB per dag, waarna je onbeperkt gratis 1GB per keer kunt bijbestellen. Volgens KPN om misbruik te voorkomen.

Nou had ik eerst een heel simpel Mifi apparaatje. De TP-Link M7200. Maar omdat ik externe antennes wilde gaan gebruiken heb ik die in een doos gegooid en een Teltonika Rut240 gekocht. En wow... heb je ooit een mifi ding nodig, koop dat ding want de mogelijkheden zijn eindeloos.

Nu ook voor het dataverbruik. Zoals gezegd heb je 5GB en daarna kun je met een smsje 1GB per keer gratis bijbestellen. Nu verbruikt de steam zo'n 7GB per dag. Dus ik moet elke dag 2GB bij bestellen. Nou: de Teltonika Rut240 heeft de mogelijkheden voor "Scheduled SMS". Dus 3x raden wat hij elke avond aan het sms'en is :*) O-)

Stroom
Stroom was ook een probleem. De camera verbruikt ~11W en de Mifi ~3.5W. Ik heb op dit moment 2x een 12V, 100AH tractie accu gekocht. Die ik na wat "tuin testen" om de ~3 dagen moet gaan verwisselen. Als alles goed werkt wil ik kijken of het op zonnepanelen kan (daarvoor is dit topic ooit begonnen).

Maar daarmee was het stroom probleem nog niet opgelost. Want de Mifi heeft stroom nodig, maar de camera ook en die stond 80 meter lager in 'het gat'.
Dus ik heb een stroomkabel van 100 meter gekocht en die heb ik hoog van boom tot boom naar beneden geleid. Via de grond is geen optie omdat er Wilde Zwijnen in de grond wroeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UubgVbtZFpyTdz-Pw4vxxujJSsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izvxOEzQ4lfpJYrkMak5rtIw.jpg?f=fotoalbum_large

Daarmee hebben zowel de Mifi als de camera beiden stroom van dezelfde accu.

Accuniveau
Volgende probleem: Hoe weet ik wanneer de accu leeg begint te raken en ik hem moet vervangen.
Dat was nog wel een dingetje. Ik heb met een Arduino Uno een WiFi 'volt meter' gebouwd. Die meet om de 30 seconden het voltage en stuurt dat via WiFi (van de MiFi) naar een server. Als bonus meet hij ook nog de temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0zgv3I6SraX3LL3K5b3xapPnVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkzXpxq4mtgQibUDAVZw1LTk.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3i0yx0t-JzC_1MjfHHruJg6Buc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXlghecTselMWXpWOuGfAFfo.jpg?f=fotoalbum_large

Wifi verbinding
Het laatste probleem waar ik nu tegen aan loop is dat de WiFi tussen de MiFi en de camera (~60 meter) het nét niet haalt. Dus ik wil nog even gaan kijken of het werkt als je van die zelf made 'Wifi extender van een blikje' erop zet. Maar anders doe ik daar denk ik een ethernet kabel tussen. Met wat tie rips zet ik die dan aan de stroom kabel die al naar beneden loopt.

Status nu
Op dit moment draait het MiFi apparaatje op de accu samen met de Arduino Uno. En ik zie elke keer mooi het accu percentage en de temperatuur binnen komen. So far so good. Wordt vervolgd :*) .

Misschien nog even leuk om op te sommen wat er nu gebruikt wordt:

Hardware:
Mifi: Teltonika RUT240
Antenne: Poynting XPOL-2-5G V3
Accumonitor: (Zelfbouw) Arduino Uno + ESP8266-01 WiFi chip + DS18B20 temperature sensor
Camera: Foscam FI9928P
Microfoon: Foscam outdoor microphone (afrader!)
Accu: 100AH Semi Tractie Accu JBE Jellow Line 12V

[ Voor 5% gewijzigd door NLAnaconda op 23-01-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
zou het qua electriciteit verbruik veel verschil maken of je WiFi of ethernet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
@busscherski Goede vraag. Werkelijk geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLAnaconda
Hey guys,

Even een update. Ik ben nu bezig om alles aan te sluiten op een zonnepaneel. Maar waar ik nog mee worstel is spanningsverlies in de kabels.

De status nu:
De accu stond 80m van de camera af. Ik heb een nieuwe/betere camera gekocht en deze viel op de gekste tijden uit. Ik kon maar niet ontdekken waarom. Ik heb toen met een voltage meter alles na gelopen en het probleem is spanningsverlies in de kabel.

Ik wist niet dat dat zoveel kon zijn, maar met lage gelijkstroom is dat blijkbaar een probleem ben ik nu op de harde manier achter gekomen. Boven aan gaat er 12.8v uit de accu en aan het einde van de kabel komt er rond de 11.8 uit.

De oude camera werkte blijkbaar dus op die 11.8v maar de nieuwe camera heeft er moeite mee. Als de IR lampjes aan gaan én je gaat gelijk tilten/pannen, dan valt hij uit. Dat komt dus door het voltage verlies. |:( 8)7

Anyway: Ik heb nu een zonnepaneel besteld en ga alles naar 24v brengen (met omvormers naar 12 op de punten waar dat nodig is)

Maar mijn vraag is: Het zonnepaneel en de camera staan 70m uit elkaar. Nu heb ik een 2.5mm2 kabel.

Nou zit ik te rekenen en te doen:

De camera verbruikt max 2.5A bij 12V.

Als ik 24V door de kabel pomp dan is de ampère toch 1.25A? (voltage verdubbeld, ampère verminderd?) Aan het eind zet ik dan een omvormer die die 24V weer omzet naar 12V.

Als dat klopt is het verlies in de kabel 6.67% volt. Ik lees dat spanningsverlies omgezet wordt in warmte in de kabel. Bij hoeveel procent wordt warmte ontwikkeling echt een probleem?

Dit is zeg maar de opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TUjdiX12Tavxmpo6Wl94pf_VAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eb7C1ruf6EWH2Q5zz5KimOMz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door NLAnaconda op 25-02-2021 14:30 ]

• busscherski
Mooi dat je er mee bezig bent en bedankt voor de update.
Als dat klopt is het verlies in de kabel 6.67% volt. Ik lees dat spanningsverlies omgezet wordt in warmte in de kabel. Bij hoeveel procent wordt warmte ontwikkeling echt een probleem?
Die 2.5 mm2 aders zijn bedoeld voor maximaal +/- 25 A continue.
Bi 12 V is het voltage verlies inderdaad al snel significant.

Een andere oplossing is misschien om de accu bij de camera te zetten en het zonnepaneel met een lange kabel aansluiten. Als je de omvormer ook bij de camera hebt dan heb je het kabelverlies in het 'onomgezette deel' en dat is minder waard dus verlies is minder erg.

[ Voor 10% gewijzigd door busscherski op 25-02-2021 23:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NLAnaconda
Nou nog een keer een update. Het is allemaal geluk _/-\o_ t.

Ik heb als paneel een Longi Solar 450Wp gekocht. Deze is aangesloten op een Victron SmartSolar MPPT 100/15. Als accu's heb ik de 2 110Ah accu's gebruikt die ik al had. Deze samen maken een 24v setup.

De stroom gaat vervolgens 100m met een 2.5mm buiten kabel naar de camera. Bij de camera gebruik ik weer een Victron Orion Omvormer 24/12.

Vervolgens reist de stroom nog weer 80m verder naar de Teltonika RUT 240 die de internet verbinding verzorgd.

Het paneel draait nu 4 dagen en levert (als ik de victron statistieken goed begrijp) nét niet genoeg stroom op om de camera van voldoende sap te voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMZCXKChvgOiGhAextXng8YtVj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJ4RKJksHkrBmSjux92UQvoe.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit goed begrijpt levert het paneel bijvoorbeeld gisteren 330Wh op en is het verbruik 380Wh. Op zich maak ik me daar nog niet erg veel zorgen over. De accu's kunnen ~ 55Ah (24v) leveren. Als ik dat goed bereken kom je dan op ~1320Wh (??). Dat lijkt me voldoende om voor een aantal dagen die missende 40/50Wh op te vangen. Het is namelijk al 3 dagen storm en bewolkt weer. Er is nog geen enkele dag geweest met zon, dus ik ben benieuwd hoe het paneel het dan gaat doen.

Anyway, nog wat plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YgM1jnnl436wkQxmkYb4gsFskI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmCgXqwAhKJGusbLTU9stgVl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWoLudTONFP6VQsKd6Hft0cDi3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0piotxTsJ5PHAcII2XmMUosz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PanVOPwgvihStimrN_ajHTlylM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOsLyji6j9MMtXW8B6E4OA5q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mwgFMpSBB5NdwzSy7Nqx9Fkm2s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zu7sMHjerQVTcQoR7ntif6y8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RP_cZNbsNkSIdVBIKcCQRp6ojU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hhi2Wy6QbJCx3cVnjDn5zap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFmSuhrlVTrf9T-ERTbqdETJRKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEtw4gloBWQxH7vpTbglnk4X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QreeOowmKGcmj9pj2CqwQ1ePJkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8x4yOiN6gPFeH2CslfTykSDY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Avk-m8EBGnCkKMx2czbJCQ2F61I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7umKy4WijLOr1tl7gvIwLz1H.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAXG8MkG_wcmR-qPE59PQy-1iTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o1NKqLw7VofzxPEF18iKZqY8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door NLAnaconda op 13-03-2021 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ziet er goed uit.

Is de fluctuatie in verbruik te verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hee leuk dat je een update post. Zo met de natte vinger heb je opzich wel genoeg marge maar daar komen we maar op 1 manier achter, en dat is lekker de boel laten draaien en zien hoe het gaat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Erasmo schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:14:
Hee leuk dat je een update post. Zo met de natte vinger heb je opzich wel genoeg marge maar daar komen we maar op 1 manier achter, en dat is lekker de boel laten draaien en zien hoe het gaat.
Hoho, voor het ontwerp van dit systeem zijn uitgebreide simulaties uitgevoerd :)
Nu is het qua accu's en PV nog net iets zwaarder uitgevoerd dan in de simulatie dus ik verwacht een hoge beschikbaarheid. Misschien nog 1x per winter opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLAnaconda
Die 240Wh van vandaag is een halve dag dus die kun je eigenlijk niet mee tellen, ik verwacht dat die ook rond de 400Wh uit komt.

De 480Wh van de eerste dag kan ik totaal niet verklaren. Dat is namelijk een halve draaidag geweest. Ik heb m 's middags aangesloten rond een uur of 16:00. Lijkt me dat daar niet veel van klopt maar géén idee.

De 20Wh verschil van de overige dagen kan ik maar op één manier verklaren: de hoeveelheid dat ik er vanuit huis mee speel. Gisteren (380Wh) was ik er niet en heb ik niets gedaan. Eergister heb ik de hele avond zitten zoomen/pannen/tilten, geklooid met sterkte van infrarood. Dus misschien dat dat de reden is dat hij 20Wh meer heeft verbruikt. Ik denk dat we pas na een periode draaien meer kunnen zeggen over de fluctuaties.

@Erasmo Ja ik ben ook benieuwd wat het in de praktijk gaat doen. Zoals @busscherski zegt, uitgebreide berekeningen zijn er gedaan haha.
Afgelopen dagen zijn echt bar en bar slecht wat weer betreft en ik verbaas me dat het nog zoveel op wekt. De dagen worden langer, en het weer beter. Ik heb er een goed gevoel bij.

De livestream is trouwens te kijken op wildcam.nl Meestal tussen 21:00 en 23:30 komt er wel van alles voorbij.
Ik ben bezig om een website te programmeren dat iedereen die dat wil de camera kan besturen. En zo hobbyen we lekker door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Wauw! Knappe feed!

Enige waar ik aan denk: wat als de bliksem inslaat in die zwevende kabel? Er zijn meerdere mensen met opgeblazen netwerkspul achterbleven waar een UTP kabel in de grond ingegraven werd, dus geen idee hoeveel "geluk" je hebben moet eer het blats zegt? :-)

Leuke hobby eh :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLAnaconda
Dat is een goede vraag @Minitrooper

Het voordeel is dat alles in een kuil zit van een meter of 40/50 diep. Dus het bos loopt 40/50 meter hoger en dan staan daar boven bomen die ook een 20 meter hoger zijn. Ik hoop dat die als bliksemafleiders kunnen dienen :P. Maar goede vraag, geen idee hoe dat gaat.

Persoonlijk maak ik me meer zorgen om vallende takken. Vandaag met de storm is er al een beste knoepert van een tak afgebroken op een 50cm van de stroomkabel af.

En ook diefstal is een optie. Kans is klein maar het kan.

[ Voor 26% gewijzigd door NLAnaconda op 13-03-2021 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLAnaconda
Nou @busscherski hij draait als een zonnetje! (oeh wat scherp :P)

De eerste 4 dagen kwam hij elke dag 10Wh te kort door de echt slechte dagen maar de accu's hebben dat zonder probleem opgevangen.

Nu is het weer nog niet prachtig, maar er wordt meer dan genoeg stroom opgewekt. Na een nacht op de accu's te hebben gelopen draait hij meestal 5 uur lang op "bulkladen" dan een uur op "absorptie laden" en dan nog 5 uur op "druppelladen".

Ik ben er blij mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Minitrooper
Ofwel zit er nog iemand met jouw idee in dat park te filmen, ofwel zijn jouw panelen gespot :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dTzpYW2i0jhtA_leiYt5Tj9otw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ajp1Ezx0TPx92ypj1kT4Hi9L.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLAnaconda
Haha, klopt. Was jij dat die aan de hendels trok? Dat zijn inderdaad de panelen.

[edit] Hoe wist je in vredesnaam waar t paneel stond :P Want dan moet je wel erg specifiek zoomen.

[ Voor 39% gewijzigd door NLAnaconda op 18-03-2021 17:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Minitrooper
NLAnaconda schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:19:
Haha, klopt. Was jij dat die aan de hendels trok? Dat zijn inderdaad de panelen.

[edit] Hoe wist je in vredesnaam waar t paneel stond :P Want dan moet je wel erg specifiek zoomen.
Trekken trekken :p Het was met liefde :)

Ik vond het grappig deze zoektocht te ondernemen, temeer dat in jouw schemaatje hierboven ergens leek dat de panelen aan de andere kant van de heuvelrug kwamen te hangen ;-)

[Edit: your secret is safe with me O-) ]

[ Voor 4% gewijzigd door Minitrooper op 18-03-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Haha klopt precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Hey allemaal,

De installatie loopt nu al een behoorlijke tijd en het is eigenlijk volledig onderhoudsvrij. Ik ben er al weken niet geweest. Dus het gaat perfect.

Vandaag ben ik wel even wezen kijken en bij het uitlezen van de Victron zie ik dat elke dag het verbruik iets hoger ligt dan het rendement. Ik kan niet helemaal geloven dat dat correct is want dan zou hij met gemak al wel een keer uitgevallen moeten zijn. Maar hij draait nog prima en schakelt elke dag nog over op druppellading.

Iemand een idee waarom rendement lager is dan verbruik?

Zie deze video:
[Streamable: WhatsApp Video 2021-04-10 at 13.22.10]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het min accu voltage blijft ook ongeveer gelijk. Zal wel iets geks in de logging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-06 08:54
Allereerst compimenten, erg leuk project!

Hoe doe je die monitoring van Victron? Je hebt het over een zelfbouw voltmeter, maar laat de statistieken van de Victron app zien. Heb je daar nog één van hun monitor-oplossingen voor gehaald, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Barin schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:48:
Allereerst compimenten, erg leuk project!

Hoe doe je die monitoring van Victron? Je hebt het over een zelfbouw voltmeter, maar laat de statistieken van de Victron app zien. Heb je daar nog één van hun monitor-oplossingen voor gehaald, of zie ik iets over het hoofd?
De Victron werkt alleen via bluetooth en is niet op afstand uit te lezen. De zelfbouw voltmeter heb ik niet meer ingebruik op het moment. Dat was een Arduino die via wifi het voltage op de lijn doorstuurde naar een server.

Ik ben op dit moment al 4 maanden niet meer daar geweest en het draait nog steeds als een zonnetje.

Enige is dat bij echt slecht weer (afgelopen week) de verbinding soms slecht wordt. Maar voor een lokatie waar totaal geen mobiel bereik is, doet hij het met de richtantenne bizar goed.

Als je eens wilt kijken kun je terecht op wildcam.nl (wachtwoord 007)

[ Voor 10% gewijzigd door NLAnaconda op 27-05-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
Hij's stuck? :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLAnaconda
Na aanleiding van dit verhaal dacht ik, laat ik eens een keer daar kijken. Het is al zo lang geleden.
Was er een update beschikbaar voor de Victron laadmanager. Blijkbaar is die gereboot en valt de stroom weg. Het ding had in ieder geval een ander IP adres. Hij werk nu weer :P

Het is in al die maanden wel veranderd daar. Alles is weer groen, en in de accubak zat een beginnend wespennest :X . Die heb ik maar verwijderd :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-xU6xcpKH7kf7H0CzI3CmXNMTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQmFZlh7F9xqyk9BCfKsvHOj.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QMVgprzMRF4nLIsHIOnHWvzo6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8Ur1RH3qbVOby6RHZEmFgPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfR91-y_6plCt-WPVPDMdheNI6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9c3o542Xv3cP48zPUBlvRmo.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFx2bUBefOGRU4Wm1qUxZkJoyTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8NMYinUDGCeXnubom0iQqMM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-oXJQfXOIJk5OGwqQhG6_aSzJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tW1jSzfNO3ZK4daF2nd4Hr7P.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 Laatste