Hi all,
@Nox vroeg in een ander topic om een update: bij deze

. Ik heb van allerlei dingen getest en gaande weg zit ik nu op het punt dat ik alles in het bos aan het installeren ben. Nog geen zonnepanelen omdat ik eerst wil weten of alles goed werkt.
Dit is het definitieve ontwerp/doel wat ik nu aan het opzetten ben. (nog zonder zonnepanelen)
Het gebied is in de jaren "60 - "80 een stortgat geweest. Daar zijn kilo's zand overheen gegooid en is het verboden terrein geworden. Het zit aan de rand van de Veluwe en sinds die tijd heeft de natuur alles weer terug genomen. Omdat er niemand meer komt wemelt het (volgens mij

van de dieren, er zijn heéél veel wildsporen).
Een vakantieparken exploitant heeft het terrein opgekocht en is van plan er een park te bouwen. Ik heb de directeur weten te benaderen via Facebook en hij vind een wildcamera helemaal leuk. Dus ik heb toestemming.
Er zijn alleen twee problemen: Het is écht gewoon bos. Dus er is geen stroom en geen mobiel internet. Met je mobiel krijg je in het gat gewoon "Geen netwerk" te zien. En daar wil ik de camera hebbem
Internet
Ik ben nu een Mifi 'station' aan t bouwen boven aan t gat. Maar omdat óók daar slecht internet is (het is echt midden in t bos) maak ik gebruik van een richt antenne en daarmee haal ik de benodigde snelheid. (Tussen de 500kb/s en 700kb/s upload).
Dataverbruik
Het volgende probleem is dataverbruik. Hier kwam ik achter nadat ik getest heb in de tuin. Ik heb een KPN Onbeperkt internet abonnement. Maar dat heeft een limiet van 5GB per dag, waarna je onbeperkt gratis 1GB per keer kunt bijbestellen. Volgens KPN om misbruik te voorkomen.
Nou had ik eerst een heel simpel Mifi apparaatje. De
TP-Link M7200. Maar omdat ik externe antennes wilde gaan gebruiken heb ik die in een doos gegooid en een
Teltonika Rut240 gekocht. En wow... heb je ooit een mifi ding nodig, koop dat ding want de mogelijkheden zijn eindeloos.
Nu ook voor het dataverbruik. Zoals gezegd heb je 5GB en daarna kun je met een smsje 1GB per keer gratis bijbestellen. Nu verbruikt de steam zo'n 7GB per dag. Dus ik moet elke dag 2GB bij bestellen. Nou: de Teltonika Rut240 heeft de mogelijkheden voor "Scheduled SMS". Dus 3x raden wat hij elke avond aan het sms'en is
Stroom
Stroom was ook een probleem. De camera verbruikt ~11W en de Mifi ~3.5W. Ik heb op dit moment 2x een
12V, 100AH tractie accu gekocht. Die ik na wat "tuin testen" om de ~3 dagen moet gaan verwisselen. Als alles goed werkt wil ik kijken of het op zonnepanelen kan (daarvoor is dit topic ooit begonnen).
Maar daarmee was het stroom probleem nog niet opgelost. Want de Mifi heeft stroom nodig, maar de camera ook en die stond 80 meter lager in 'het gat'.
Dus ik heb een stroomkabel van 100 meter gekocht en die heb ik hoog van boom tot boom naar beneden geleid. Via de grond is geen optie omdat er Wilde Zwijnen in de grond wroeten.
Daarmee hebben zowel de Mifi als de camera beiden stroom van dezelfde accu.
Accuniveau
Volgende probleem: Hoe weet ik wanneer de accu leeg begint te raken en ik hem moet vervangen.
Dat was nog wel een dingetje. Ik heb met een Arduino Uno een WiFi 'volt meter' gebouwd. Die meet om de 30 seconden het voltage en stuurt dat via WiFi (van de MiFi) naar een server. Als bonus meet hij ook nog de temperatuur.
Wifi verbinding
Het laatste probleem waar ik nu tegen aan loop is dat de WiFi tussen de MiFi en de camera (~60 meter) het nét niet haalt. Dus ik wil nog even gaan kijken of het werkt als je van die zelf made 'Wifi extender van een blikje' erop zet. Maar anders doe ik daar denk ik een ethernet kabel tussen. Met wat tie rips zet ik die dan aan de stroom kabel die al naar beneden loopt.
Status nu
Op dit moment draait het MiFi apparaatje op de accu samen met de Arduino Uno. En ik zie elke keer mooi het accu percentage en de temperatuur binnen komen. So far so good. Wordt vervolgd

.
Misschien nog even leuk om op te sommen wat er nu gebruikt wordt:
Hardware:
Mifi: Teltonika RUT240
Antenne: Poynting XPOL-2-5G V3
Accumonitor: (Zelfbouw) Arduino Uno + ESP8266-01 WiFi chip + DS18B20 temperature sensor
Camera: Foscam FI9928P
Microfoon: Foscam outdoor microphone (afrader!)
Accu:
100AH Semi Tractie Accu JBE Jellow Line 12V
[
Voor 5% gewijzigd door
NLAnaconda op 23-01-2021 23:03
]