Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:59
Zo wat groen ineens!

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Echt een cool project!

Direct raak; Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuTS8H8O-VfUWW3xAaZ8Bp0u6oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x4yJCzq9HWMJK1Y9kFs59oCd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NLAnaconda
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 21:38
Ja het stikt van de beesten. Het is nu nog rustig. Meestal ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAL2CbQBMdHG2Y8j3clmfgM5KNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Efg3dCID4NVfzmAQI0qGPFt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb inmiddels contact met Staatsbosbeheer en TV Gelderland. Het lijkt ze leuk om er meer mee te doen. Wie weet waar hij volgend jaar staat.

Dit is persoonlijk het favoriete fragmentje

[ Voor 5% gewijzigd door NLAnaconda op 29-05-2021 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Leuk topic, kom het nu pas tegen door de updates.
Heb zelf een soortgelijk iets al een aantal jaar.

Gaat bij mij om een IP camera (geen PTZ) en een Teltonika RUT240 met 4G. 24/7 livestream. Verbruik ligt zo rondom de 10W inderdaad.

Zelf maak ik gebruik van een 180WP TopSolar paneel, een Victron MPPT 75/15 en twee aan elkaar geknoopte AGM accu's van 55ah (12V). Het mocht niet te duur worden en wordt af en toe verplaatst, dus ook niet te zwaar.

Als ik het zonnepaneel loskoppelen, draait de boel met volle accu's zo'n 9 a 10 dagen door.

De tricky periode is bij mij december en januari. Afgelopen winter moest ik begin januari de accu's één keer verwisselen (dan zet ik er direct 2 volle in), de winter daarvoor was het niet eens nodig. Mijn ervaring is dat als er maar één dag echt volle zon is in een week, ze het wel redden.

Jouw opstelling is nog flink wat groter gedimensioneerd, dus ik denk eigenlijk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken!

Let ook niet té veel op die grafieken van Victron, die zijn echt onbegrijpelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:36
Ik krijg op de site van wildcam.nl een error 502?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLAnaconda
De site werkt weer. SSL certificaat was verlopen.

Zondag weer eens een kijkje genomen maar wat is de boel veranderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-xU6xcpKH7kf7H0CzI3CmXNMTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQmFZlh7F9xqyk9BCfKsvHOj.jpg?f=fotoalbum_large

Januari

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QMVgprzMRF4nLIsHIOnHWvzo6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8Ur1RH3qbVOby6RHZEmFgPU.jpg?f=fotoalbum_large

Mei

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfgyMcwJ4pNtP5Apz-xQJGQI5OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqz4xc9cPPaiMjU4ekv14mBu.jpg?f=fotoalbum_large

Juni

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-noExCE-IIJSrb2wmEqDjfJohvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DO3cFSFAL8R9iO9A9kSsz2QH.jpg?f=fotoalbum_large

Juni

Wonderbaarlijk genoeg is er geen downtijd geweest. Ik heb de boel wat weggesnoeid.

Ander probleem is dat de ontvangst door al die begroeiing echt sterk achteruit is gegaan. De Youtube stream en de "besturingsstream" komen allebei direct van de camera af. Er zijn dus 2 streams nodig om het project werkend te krijgen. En door het minimale ontvangst moet ik de kwaliteit echt een heel stuk omlaag schroeven ten opzichte van een maandje geleden.

Ik ga kijken of ik van de week wat aan het ontvangst kan doen.

Verder is het dieren spotten erg moeilijk geworden. Het gras is nu 110cm hoog met uitschieters van 150cm.

[edit]

Heb al een paar weken niet meer gekeken. Maar er zijn nu baby Bambi's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wq0UCmPa2ybu5Aa6L9qDTFSjCfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaKjT8PBolNEM6NW6lUGbPNT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door NLAnaconda op 21-06-2021 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Begon de accu al langzaam leger te worden door al die begroeiing?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLAnaconda
Nee, maar hij had wel meer uur op bulklading nodig om m vol te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:27
Mooi project en mooie beelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Er is nu een kit op de markt voor dit soort toepassingen

Alleen geen ptz

https://smartsd.com/produ...t---batt-30ah--sd-_p40182

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLAnaconda
Ja die kits bestaan al wel langer. Maar het leuke is dat je op afstand kan zoeken in t bos doormiddel van ptz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLAnaconda
Na een half jaar weer een update voor dit topic. En dit keer met een leuk nieuwtje.

De wildcamera heeft één jaar volledig autonoom gedraaid. Door donkere dagen heeft de 'charge controller' de handel een paar keer afgesloten maar door het zelf herstellende karakter is na een tijdje alles keer op keer weer online gekomen.

De wildcamera heeft een jaar zonder dat een mens de locatie heeft bezocht gewerkt. En na acht maanden overleg en zoeken is het nu eindelijk zo ver dat dit project een vervolg krijgt op een geheime locatie in een natuurgebied van Staatsbosbeheer. Dus wie weet dartelt binnenkort wel een wolfje door het beeld heen ;)

Een groot voordeel is dat de ligging ontvangst technisch véél beter is. Waar ik op de oude locatie met de richtantenne niet boven de 300kB/s upload uit kwam komt het nu ongeveer op de 7.500Kb/s uit. Dus hopelijk kunnen de beelden nog beter worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R34diLYKHlJl5zPJvxwyn6eYbqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyD9tR1NF2XYUGVZiW9sFTGx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Cool knap dat het een jaar heeft gedraait zonder problemen heb dit jaar een aantal keer gekeken blijft cool zo iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Een van mijn favoriete topics dit!

Hoeveel downtime heb je tot nu toe precies gehad? Heb je misschien een grafiekje met het laadpercentage over de wintermaanden?

Hoe werkt het opstarten na downtime? Wacht het systeem dan tot de accu 20% is oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLAnaconda
busscherski schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:17:
Een van mijn favoriete topics dit!

Hoeveel downtime heb je tot nu toe precies gehad? Heb je misschien een grafiekje met het laadpercentage over de wintermaanden?

Hoe werkt het opstarten na downtime? Wacht het systeem dan tot de accu 20% is oid?
Thanks. Ik heb de camera nu anderhalve maand thuis ivm overleg en besprekingen met Staatsbosbeheer. Ik merk wel dat het vrij uniek is om die toestemming te krijgen en dat er een hele vracht voorwaarden en regels zijn.
Dus qua downtime in de echte winter weet ik niet exact maar aan het einde (oktober/november) liep het wel op naar een uur of drie tot soms wel vijf uur downtime per dag. Echter op primetime (schemer en begin nacht) was hij vrijwel altijd wel online.

De Victron MPPT controller houdt geen lange statistieken bij maar ik zal binnenkort de statistieken die er zijn eens plaatsen.

Deze Victron houdt ook het opladen bij en indien er meermaals niet voldoende bijgeladen kan worden schakelt deze de 'load'-uitgang af om de accu's te beschermen tegen te diep ontladen. Ik gebruik hierbij de standaard settings. Misschien zouden die losser afgesteld kunnen worden omdat dit tractie accu's zijn die dieper kunnen ontladen, maar dat weet ik niet.

Zodra de Victron vindt dat de accu's weer voldoende sap bevatten schakelt deze de load weer in. Op dat moment krijgt de Teltonika RUT240 weer stroom en start het internet weer op. Gelijke tijd krijgt uiteraard ook de camera weer stroom en is deze weer bereikbaar.

Wat wel lastig was is dat na elke reboot het hele systeem een nieuw IP adres krijgt. Ik heb daarom een Arduino Uno bordje in elkaar geknutseld die zich via WiFi aanmeldt op de RUT en vervolgens naar een server het IP adres, de buiten temperatuur en de accuspanning weg schrijft.

Vervolgens kan de server dit oppakken om de hele webinterface weer bij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het effect van het dieper leeg trekken van de accu's is dat je eerste downtime van het jaar een paar dagen later in het seizoen komt. Meer niet.

Maar dan is de accu een paar maand lang een stuk leger en ik weet niet wat voor effect dat op de levensduur heeft. De accu's mishandelen kan altijd nog, misschien zodra ze op de standaard settings niet meer voldoen, dan kun je de levensduur nog een jaartje rekken.

Als je echt minder downtime wilt zou je de accu's thuis kunnen opladen, Maja dan heb je wel downtime tijdens het laden, tenzij je er nog 2 accu's bij koopt. Met echt weinig zon moet je voor volledige uptime dan nog ongeveer elke 4 dagen met accu's slepen. (op basis van 50% ontladen)

Ik heb de specs van de mpp laadregelaar niet in mijn hoofd maar kan er nog zo'n 450 Wp paneel in serie bij?
Desnoods gebruik je dat extra paneel in de beste 8 maanden van het jaar elders on grid en alleen de slechtste 4 maanden in het bos. Dan had je on grid toch nauwelijks opbrengst gehad.

Pagina: 1 2 Laatste