Campeo Senseo hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:33
Hallo Tweakers!

Hoogstwaarschijnlijk zitten er hier hele technische mensen die precies weten hoe dit werkt en mij op het juiste spoor kunnen zetten. Binnenkort ga ik op vakantie en nemen wij de senseo weer mee. Echter kan deze niet of net aan op 6amp aangesloten worden (1450Watt). Ik was in de veronderstelling dat ik 10Amp zou krijgen, blijkt 6Amp te zijn.

Nu kwam ik deze aangepaste senseo's tegen na wat zoeken:
https://www.campeo.nl/5-voor-op-de-camping

Zij hebben het vermogen van vermoedelijk alleen de boiler gehalveerd (700Watt). Dit lijkt me een relatief simpele ingreep en iets wat ik prima zelf zou kunnen doen. Natuurlijk heb ik wel enige ervaring met electronica alleen niet genoeg om te weten wat ik precies nodig heb. Nu ben ik benieuwd of hier iemand daar wellicht een antwoord op heeft of mij in de juiste richting kan sturen. Ik wil namelijk niet een nieuwe senseo kopen, de senseo die ik heb is nog prima. Maar wel buiten de garantie. Dus die kan ik mooi voor dit doeleinde een beetje aanpassen. En ik denk dat ik dit in de stroomtoevoer naar de boiler moet doen. Dat er maximaal 700Watt word doorgelaten zodat de boiler meer tijd nodig heeft om op te warmen maar verder geen invloed heeft op de werking. Hooguit wat meer tijd.

Alvast bedankt voor jullie hulp en meedenken!!

Beste antwoord (via g00gle op 06-03-2019 13:29)

Verwijderd

Het ombouwen van de Senseo naar 50% vermogen van de boiler Gaat inderdaad met een Diode.

Ik heb echter de onze omgebouwd zodat wij kunnen zetten met 50% of 100% vermogen.

Kijk voor filmpje op you tube. Type mijn naam Roland van Berne en selecteer filmpje.

Wellicht werkt het ook op andere koffiezetapparaten.
Succes

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hmmm. Ik vind een doe-het-zelf kit met het bewuste onderdeel in beeld: https://elektronica-onlin...eo-vermogensregelaar-9584

Ik kan alleen totaal niet bedenken wat voor component dat zou kunnen zijn. Ik ken er ook niet zo veel van, maar het komt me niet bekend voor.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Het moet vast geen €30 kosten haha! Thanks in iedergeval had ik zelf nog niet gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Dus normaal zijn ze 1450 watt en als je een magisch apparaatje in serie zet dan is het 700Watt?

Grote kans dat het een diode is. Dan wordt maar de helft van de golf doorgegeven en gaat het vermogen ook
delen door twee.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Diode klinkt inderdaad logisch. Maar welke zou ik dan nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het een diode is zou een zuivere sinus geen vereiste hoeven te zijn....

Ik denk eerder dat het een fase aansnijder is, zeg maar gewoon een dimmer maar dan zonder potmeter maar met een vaste instelling.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
memphis schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:17:

Ik denk eerder dat het een fase aansnijder is, zeg maar gewoon een dimmer maar dan zonder potmeter maar met een vaste instelling.
Wellicht dat iemand het wel is gedaan heeft of precies weet wat er nodig is in zo'n geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Deze gezien?
https://www.truckgadgets....offiepad-machine-12-volt/

Even een goedkoop servervoedinkje erbij en klaar ik kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Bedankt voor het meedenken! Die niet gezien, wel vergelijkbaar. Maar ik ben eigenlijk opzoek naar het component dat ik nodig ga hebben voor deze aanpassing. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die veel meer als €10,- moet gaan kosten. Ik kan het natuurlijk heel erg mis hebben.

Het enige wat ik wil is het vermogen van de boiler halveren in m'n huidige senseo waardoor hij goed te gebruiken is op de camping.

[ Voor 4% gewijzigd door g00gle op 20-06-2018 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
memphis schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 18:17:

Er staat dat de gehele senseo een zuivere sinus nodig heeft om te werken. Dus waarschijnlijk het tijdsmechanisme dat er in zit. Dit apparaatje bouw je er in, voor de spiraal. Dan werkt dat toch prima? Een triac zorgt ook niet voor een zuivere sinus. Als je een beetje rond googled kom je wel meer voorbeelden op basis van een diode tegen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
LED-Maniak schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:12:
[...]

Er staat dat de gehele senseo een zuivere sinus nodig heeft om te werken. Dus waarschijnlijk het tijdsmechanisme dat er in zit. Dit apparaatje bouw je er in, voor de spiraal. Dan werkt dat toch prima? Een triac zorgt ook niet voor een zuivere sinus. Als je een beetje rond googled kom je wel meer voorbeelden op basis van een diode tegen.
Ik kwam inderdaad wat voorbeelden met diode's tegen. Ik ga daar wel even mee kijken of dat gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als ik zoek op 'senseo diode' op Google dan vind ik verschillende personen die het werkend hebben gekregen. Ik denk alleen wel dat het een vrij zware diode moet zijn, er loopt toch nog 700W doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Idd, even googlen op Senseo+diode kom je wat topics tegen.
Ik ben alleen bang dat een halve sinus nog wel voor die periode een volle piekbelasting geeft maar het schijnt te werken.

Even bij de Conrad gekeken. Een diode met 400+ volt en 8+A kost nog geen euro. Je moet hem denk ik niet solderen tenzij je hem ver genoeg van de heater kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Het is wel een smerige hack, DC belasten van een AC net kan vervelende gevolgen hebben. Misschien gaat de 6A er niet uit, maar het kan er ook voor zorgen dat een aardlekschakelaar niet meer goed werkt. Tegenwoordig moet je bij nieuwe installaties DC geschikte aardlekschakelaars plaatsen, maar dat was niet altijd zo.

Voordat een 6A automaat tript heb je trouwens allang je koffie warm, ik zou niet gaan klooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Benadski schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:00:
Het is wel een smerige hack, DC belasten van een AC net kan vervelende gevolgen hebben. Misschien gaat de 6A er niet uit, maar het kan er ook voor zorgen dat een aardlekschakelaar niet meer goed werkt. Tegenwoordig moet je bij nieuwe installaties DC geschikte aardlekschakelaars plaatsen, maar dat was niet altijd zo.

Voordat een 6A automaat tript heb je trouwens allang je koffie warm, ik zou niet gaan klooien!
Wat zou jij adviseren om dit te bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benadski
Niets, het gaat gewoon goed zolang je niet tegelijk andere zware gebruikers op de 6A zet.

Een Senseo gebruikt 6,3A. Een automaat van 6A zal bij deze stroom niet of pas na enkele uren trippen! Bij 1,13x de stroom (6,8A) duurt het minimaal een uur tot oneindig.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/1757c90c654e24742de01eaf9ad333775d52ff34/?url=http%3A%2F%2Fwww.schaapbliksem.nl%2Faarding%2Fimage%2Fautomaten.jpg

EDIT: Mocht je ook een koelkast met compressor hebben dan stel ik voor die even uit te zetten als je koffie zet, eventueel via een wisselschakeling oid.

[ Voor 43% gewijzigd door Benadski op 21-06-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Benadski schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:16:
Niets, het gaat gewoon goed zolang je niet tegelijk andere zware gebruikers op de 6A zet.

Een Senseo gebruikt 6,3A. Een automaat van 6A zal bij deze stroom niet of pas na enkele uren trippen! Bij 1,13x de stroom (6,8A) duurt het minimaal een uur tot oneindig.

[afbeelding]

EDIT: Mocht je ook een koelkast met compressor hebben dan stel ik voor die even uit te zetten als je koffie zet, eventueel via een wisselschakeling oid.
Super bedankt voor de heldere uitleg, het komt er dus op neer dat dit gewoon prima moet lukken!
Dankjewel voor je informatie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:42
Mocht je hem toch nog willen ombouwen dan vind je hier volgens mij de benodigdheden.
https://elektronica-onlin...eo-vermogensregelaar-9584

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Sepio schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:50:
Mocht je hem toch nog willen ombouwen dan vind je hier volgens mij de benodigdheden.
https://elektronica-onlin...eo-vermogensregelaar-9584
Mocht je willen reageren misschien eerst beter het topic lezen
1) de link is al gemeld
2) TS zoekt een goedkopere oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Mag niks kosten natuurlijk! haha... Ik heb in iedergeval al begrepen dat het met 6Amp prima moet gaan lukken zonder ombouwen. Dus dat ga ik dan ook gewoon doen. En werkt het niet zien we dan wel weer.. het blijft "kamperen.." (bespaar me de waarom dan die Senseo reacties ;-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:28
Benadski schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:00:

Een gemiddelde haarfohn werkt volgens hetzelfde principe.
Moet geen problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
@ronnie vd: de gemiddelde chinese haarfohn misschien. Het is keihard verboden om dit toe te passen voor zover ik weet, niet alleen om het aardlek verhaal, maar ook het gevaar dat je transformatoren elders op het net in verzadiging kan brengen door het DC component wat je ermee introduceert. De kans is klein omdat de impedantie van het net normaal laag is, maar _als_ het fout gaat kan het brand veroorzaken op een plek waar je niet met je haar bezig bent.

Normaal heeft zo'n fohn denk ik een extra aftakking op het warmte-element. Of er zitten eventueel twee elementen met twee diodes in (die andersom staan) en waarbij een dubbelpolige schakelaar ze beide overbrugt in de hete stand. Dan is het gecompenseerd omdat het in balans is.

Ik hoop dat de Senseo modificatie een triac schakeling bevat en niet alleen een diode...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Laatst online: 10-09 11:08
Benadski schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:38:
@ronnie vd: de gemiddelde chinese haarfohn misschien. Het is keihard verboden om dit toe te passen voor zover ik weet, niet alleen om het aardlek verhaal, maar ook het gevaar dat je transformatoren elders op het net in verzadiging kan brengen door het DC component wat je ermee introduceert. De kans is klein omdat de impedantie van het net normaal laag is, maar _als_ het fout gaat kan het brand veroorzaken op een plek waar je niet met je haar bezig bent.

Normaal heeft zo'n fohn denk ik een extra aftakking op het warmte-element. Of er zitten eventueel twee elementen met twee diodes in (die andersom staan) en waarbij een dubbelpolige schakelaar ze beide overbrugt in de hete stand. Dan is het gecompenseerd omdat het in balans is.

Ik hoop dat de Senseo modificatie een triac schakeling bevat en niet alleen een diode...
heb je ooit wel eens een senseo op de scoop gezet? Ik zou dit soort wilde beweringen maar even voor mezelf houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
LittleKiller schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:56:
[...]

heb je ooit wel eens een senseo op de scoop gezet? Ik zou dit soort wilde beweringen maar even voor mezelf houden.
Dan ben ik ook wel oprecht benieuwd wat jij ervan denkt. Ik vind het namelijk interessant, maar heb er niet genoeg verstand van om nou te zeggen wie de waarheid spreekt. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleKiller
zynex schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:59:
[...]

Dan ben ik ook wel oprecht benieuwd wat jij ervan denkt. Ik vind het namelijk interessant, maar heb er niet genoeg verstand van om nou te zeggen wie de waarheid spreekt. :P
Een senseo heeft een regeling waarbij maar de helft van de sinus wordt gebruikt. Dat kan weldegelijk worden beschouwd als een DC belasting.

Als je een senseo apparaat aanzet zal het de volledige stroom trekken uit het net. dus een volledige sinus. Maar als de temperatuur van het water bijna het setpoint heeft bereikt dan zal er een regeling inkicken die selectief een bepaalde kant van de sinus zal gebruiken. Het voordeel hiervan is dat je nog steeds met een cos phi van 0 het net belast.

Dat kan ook omdat het net keihard is, het maakt het net niet uit of er nou de ene helft van de sinus wel stroom wordt gevraagd of niet. Gebruik je dit op een omvormer kan het resulteren in dat lampen gaan knipperen etc.

Zo'n type regeling wordt veel gebruikt bij apparaten met een verwarmingselement omdat je op deze manier een hele goedkope regeling kan maken terwijl men nog steeds verschillende niveau's kan aanbrengen in warmte afgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Benadski schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:38:
@ronnie vd: de gemiddelde chinese haarfohn misschien.
90% van de haardrogers met twee standen zet er inderdaad botweg een diode tussen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Als dat echt standaard gedaan wordt met fohns en senseo's dan snap ik eigenlijk niet waarom dat mag. Een triacje kost echt niet zoveel meer... Op een "hard" net zal het niets uitmaken, maar met gangbare lange, dunne verlengsnoeren en knutselpraktijken die bijvoorbeeld op een camping kunnen voorkomen is het best gevaarlijk. In het ergste geval zet je 's-ochtends een bakkie koffie en gaat er in een andere tent die stroom via jouw lange kabeltje krijgt een netadapter letterlijk in de fik...

En als je geen klasse B aardlekschakelaar ervoor hebt zitten kan het voorkomen dat, bij een foutstroom naar aarde, de beveiliging niet of te laat tript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Benadski schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:34:
Als dat echt standaard gedaan wordt met fohns en senseo's dan snap ik eigenlijk niet waarom dat mag. Een triacje kost echt niet zoveel meer... Op een "hard" net zal het niets uitmaken, maar met gangbare lange, dunne verlengsnoeren en knutselpraktijken die bijvoorbeeld op een camping kunnen voorkomen is het best gevaarlijk. In het ergste geval zet je 's-ochtends een bakkie koffie en gaat er in een andere tent die stroom via jouw lange kabeltje krijgt een netadapter letterlijk in de fik...

En als je geen klasse B aardlekschakelaar ervoor hebt zitten kan het voorkomen dat, bij een foutstroom naar aarde, de beveiliging niet of te laat tript.
Wat? hoezo zou de stroom langs jouw kabel gaan? Volgens mij heb je een aardlek verkeerd voor ogen. Een aardlek kijkt alleen of de stroom die door draadje A loopt ook weer terug komt door draadje B. Het zal dat ding echt een worst zijn of dat een DC of AC belasting is.

[ Voor 11% gewijzigd door LittleKiller op 28-06-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 11:30
Je hebt ook dit soort apparatuur

https://www.corolie.nl/kampeershop/watt-controller/

en

https://www.obelink.nl/wa...0GBAxtEAAYAiAAEgL9hvD_BwE

Hoe werkt zoiets dan? Is dat puur een beperking van de opgenomen stroomsterkte? Kan een verwarmingselement daar gewoon tegen?

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
@LittleKiller: Leeschvoer: https://advies-elektrotec...dt-volledige-bescherming/

Wat ik bedoel is dat je bijvoorbeeld in je caravan weer aftakt met kabels naar de tentjes van bijvoorbeeld je kinderen. Dan kan er daar iets affikken terwijl je in de caravan de AC aansluiting met DC belast.

Stel je snoer van aansluiting naar caravan is bijvoorbeeld 1 Ohm (1mm2 30m of 1,5mm2 50m), als je dan 6A op de helft van de sinus belast (1500W Senseo) dan kun je de 230V zomaar enkele Volts scheeftrekken. Op het einde van de camping kan dat misschien nog een paar Ohm meer zijn... Dat DC component op de AC vinden met name transformatoren niet leuk, die worden een stuk heter dan normaal... Gelukkig zit er vaak een thermische zekering in de trafo gewikkeld, maar of dat altijd zo is?

@TheIbex: Het kan een fase-aansnij dimmer met stroomsensor zijn, maar ook een PWM dimmer zijn. (Bijvoorbeeld met een MOSFET in een gelijkrichterbrug kan dat eenvoudig in dat kastje passen. En met de juiste filtering wordt het netjes een sinus met lagere spanning.)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Het ombouwen van de Senseo naar 50% vermogen van de boiler Gaat inderdaad met een Diode.

Ik heb echter de onze omgebouwd zodat wij kunnen zetten met 50% of 100% vermogen.

Kijk voor filmpje op you tube. Type mijn naam Roland van Berne en selecteer filmpje.

Wellicht werkt het ook op andere koffiezetapparaten.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb een omgebouwde Senseo van Campeo
Zover als ik kan zien zit er gewoon een diode tussen
Ik ben nu zelf een andere aan het ombouwen
Ik kan al zien dat de wattage gehalveerd is maar ik krijg hem nog niet werkend op mijn omvormer met gemodificeerde sinus
Wat doe ik nu verkeerd?
Ik heb een hd7810

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55

R-P

Erg dooie koe die ik uit de sloot trek, maar de laatste poster vraagt wellicht waar ik naar op zoek was.

Als het gewoon een diode is (en daar twijfel ik niet aan), hoezo zou dit opeens dan wel op een 800W sinusomvormer werken? Vindt die het prima om 1600W te leveren op de positieve sinus en niets op de negatieve sinus?

Overigens heeft de vorige poster het over een gemodificeerde sinus, dus als dat zijn probleem is, en niet het totaalvermogen, dan is mijn vraag wel anders... (Kant-en-klare oplossing waar meermaals gewaarschuwd wordt dat het niet op een gemodificeerde sinus aangesloten mag worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
De senseo zelf is helemaal niet blij met een gemodificeerde sinus (lees: blokgolf)

Repareren doe je zo.

Pagina: 1