Gasprijs - tijd voor een electrische verwarming?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.994 views

Vraag

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12 22:16
Mijn vraag

Na steeds hogere gasprijzen begin ik me af te vragen of electrische verwarming nu niet inmiddels goedkoper is dan verwarming via de ketel op gas.

Ik loop tijdens het berekenen echter tegen een aantal problemen aan:

- Ik weet niet welk deel van het gasverbruik verwarming is en welk deel warm water.
- De electrische verwarmingen hebben een vermogen in Watt of KW, maar ik weet niet of dit ook werkelijke verbruik is als ie aan staat, ik vermoed minder.

Ik zit in een huurhuis, dus op eigen houtje andere oplossingen verzinnen zit er niet in.

Daarom vroeg ik me af of iemand zich hier al 's over heeft gebogen en er wat meer over kan vertellen.

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:46
De meest gemakkelijke methode is om in de maanden dat er geen verwarming nodig is te meten hoeveel gasverbruik je hebt. Als je die informatie hebt kan je dat goed omrekenen naar jaarverbruik.
Trek je die waarde af van je totale gasverbruik dan heb je een goede indicatie wat je gebruikt aan verwarming.

Maar om dat gemakkelijk te maken is een slimme meter uitgevonden. Je kan je energiemaatschappij toestemming geven om die uittelezen zodat je die gegevens inzichtelijk hebt of zelf met een P1 meter aan de gang.

Pas als je weet wat je in de koude maanden effectief aan gas verbruikt voor verwarming weet je of andere opties zin hebben.

Pure electrische verwarming met een Cop van 1 is nog niet rendabel.
Een betere optie is een warmtepomp, zie daarvoor de desbetreffende topics.
Nemen we een lucht warmtepomp met een cop van 5 dan levert die 5000 watt verwarming voor elke 1000 watt die het systeem verbruikt.

Maar belangrijker is om eerst te kijken hoe je huis geïsoleerd is en hoe je verwarming nu geregeld is.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:11
@D-dark huurhuis. Verwarmingsinstallatie verantwoording verhuurder dus. En over hele jaar COP 5 is voor een Lucht-Water pomp niet reëel.

Maar Elektrisch verwarmen via warmtepomp is al een hele tijd goedkoper dan gas...

Alleen je moet voldoende capaciteit hebben in het afgiftesysteem bij de lage temperatuur dat een warmtepomp efficiënt werkt. (en dat is een hoop makkelijker bij goed niveau van isolatie, maar dus geen harde eis zoals veel gedacht)

Alles bij elkaar kost het veel knaken om over te gaan... maar daarna is de energierekening een lachertje.
Helaas betaald de verhuurder die rekening niet... dus ernstig weinig stimulatie om het juiste te doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• D-dark
Ronald schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:10:
@D-dark huurhuis. Verwarmingsinstallatie verantwoording verhuurder dus. En over hele jaar COP 5 is voor een Lucht-Water pomp niet reëel.

Maar Elektrisch verwarmen via warmtepomp is al een hele tijd goedkoper dan gas...

Alleen je moet voldoende capaciteit hebben in het afgiftesysteem bij de lage temperatuur dat een warmtepomp efficiënt werkt. (en dat is een hoop makkelijker bij goed niveau van isolatie, maar dus geen harde eis zoals veel gedacht)

Alles bij elkaar kost het veel knaken om over te gaan... maar daarna is de energierekening een lachertje.
Helaas betaald de verhuurder die rekening niet... dus ernstig weinig stimulatie om het juiste te doen.
Correct, Maar dan praten we over de echt koude dagen. Voor 85% van de tijd is denk ik tussen de 2,5 en de 5 goed haalbaar. Met een volledig electrische boiler kom je niet boven de 1 uit.

Meer isolatie is beter daar je dan minder warmteverlies hebt en met een minder zware warmtepomp af kan.
Maar zolang je je huis met de zogenaamde 50 graden test kan verwarmen begint een warmtepomp een optie te worden.

De hamvraag is meer hoelang wil je nog in het huis blijven wonen. Dat bepaald wat de opties zijn.

Maar meten is weten.

• Ronald
D-dark schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:25:
[...]

Correct, Maar dan praten we over de echt koude dagen. Voor 85% van de tijd is denk ik tussen de 2,5 en de 5 goed haalbaar. Met een volledig electrische boiler kom je niet boven de 1 uit.
Misschien nog een hoger percentage.. Er zijn L/W pompen die bij -10 nog 1.5 kunnen halen... En dat hebben we (hier tenminste) zelfs in februari niet gezien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:25
Persoonlijk gebruik ik veelal gewoon een kleine elektrische ventilatorkachel. Die dingen richt je gewoon op jezelf. Verwarmt de totale ruimte niet geweldig, maar is wel comfortabel. En scheelt echt aanzienlijk op de gasrekening in mijn energieniveau G huurwoning op gas. Heb het al snel over zo'n 500 - 750 euro op jaarbasis voor hetzelfde niveau van uiteindelijk comfort.

• D-dark
psychodude schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:36:
Persoonlijk gebruik ik veelal gewoon een kleine elektrische ventilatorkachel. Die dingen richt je gewoon op jezelf. Verwarmt de totale ruimte niet geweldig, maar is wel comfortabel. En scheelt echt aanzienlijk op de gasrekening in mijn energieniveau G huurwoning op gas. Heb het al snel over zo'n 500 - 750 euro op jaarbasis voor hetzelfde niveau van uiteindelijk comfort.
Dat is ook een optie als je het lokaal behaaglijk wil maken.
Al kun je ook upgraden naar een infraroodpaneel.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:25
D-dark schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:01:
[...]

Een infraroodpaneel is ook zeker daarin een optie ja. Denk potentieel zelfs nog wel wat comfortabeler omdat je het "wind" effect kwijt bent.

• vlaaing peerd
D-dark schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:25:
De hamvraag is meer hoelang wil je nog in het huis blijven wonen. Dat bepaald wat de opties zijn.
Mja, dat is een beetje het probleem, ik zit voorlopig prima op m'n plek, maar ga er zelf natuurlijk geen bulten tegen een vaste installatie aan gooien.

Dus als er een oplossing is, is het eentje die ik evt mee kan nemen naar een nieuwe woning.
[...]
Hier had ik niet aan gedacht, maar zou evt smart aan te sturen zijn in aparte ruimtes en verwarmt snel. Ik zit immers toch altijd maar in één daarvan. Ik zal me even inlezen, dit is wellicht interessant.

• vlaaing peerd
[...]

Ik had er niet aan gedacht en zie het na inlezen in wel als een serieuze optie, want het tikt deze boxjes:

- electrische vorm van verwarming ipv gas
- ik kan het uit mijn huurhuis meenemen als ik wegga.

Ik vind het uurverbruik nog wel aan de hoge kant, maar kan me voorstellen dat je niet constant de IR verwarming aan hebt staan, plus daarbij opgeteld dat ik wat slimmer de ruimtes apart kan verwarmen.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met het praktisch stroomverbruik? bijvoorbeeld:

- hoe is het in gebruik, moet de IR paneel constant aan staan?
- valt het stroomgebruik mee of juist tegen?
- hoe gedraagt een IR paneel in kleine ruimtes, i.e. is het makkelijk op te warmen en kan die daarna een tijd uitstaan?
- hoe gedraagt een IR paneel in grote ruimtes, zijn die uberhaupt te verwarmen, of is zo'n IR paneel erg plaatselijk qua effect?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53
vlaaing peerd schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:33:
Na steeds hogere gasprijzen begin ik me af te vragen of electrische verwarming nu niet inmiddels goedkoper is dan verwarming via de ketel op gas.
Het antwoord is: nee, als je bedoelt met een electrische weerstand (COP=1) verwarmen. Dit is ca. 2x duurder dan op gas, ook met de huidige prijzen.

Het antwoord is: ja, als je bedoelt met een warmtepomp (COP ~4), dit is ca. 2x goedkoper voor dezelfde hoeveelheid warmte als gas stoken.

Dit zijn "ongeveer" waarden.

Om de berekening later zelf te maken: 1 m3 gas moet 8x duurder zijn dan 1 kWh stroom, voordat met een electrische weerstand verwarmen goedkoper is.

• seth007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-12 10:55
Mijn energierekening is zojuist met x3 verhoogd, van maandelijks € 120.00 naar € 290.00 in de maand. Wil dit nu zeggen dat ik beter mijn bouwblazer van 3000W gebruik om mijn huis te verwarmen?

8)7

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-12 12:47
seth007 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 06:07:
Mijn energierekening is zojuist met x3 verhoogd, van maandelijks € 120.00 naar € 290.00 in de maand. Wil dit nu zeggen dat ik beter mijn bouwblazer van 3000W gebruik om mijn huis te verwarmen?

8)7
Energie rekening die 3* verhoogd wordt is 120*3 = €360, gelukkig zit je daar nog niet.

Zoals boven beschreven is het belangrijk te weten wat je verbruik is en wat je betaald.

Ik betaal €1,18 per m³ gas. In ons gas zit +/- 8kW aan energie. Per kW betaal ik dus 0,147 cent.
Voor electriciteit betaal ik 0,25c.
Puur electrisch verwarmen is dus nog steeds duurder. Dus als ik jouw bladblazer thuis had staan, zou dat nog een duurdere energie rekening geven.

Echter als ik vandaag met een warmtepomp mijn huis electrisch verwarm met een COP van 4. (Dus 1kW aan electrisiteit wordt omgezet in 4Kw aan warmte) dan zou ik dus €0,06 betalen per kW aan warmte.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik moet in maart ook een nieuw contract.

Je kunt vrij gemakkelijk besparen zonder extra te moeten isoleren of een andere manier van verwarmen te installeren in een huurhuis, maar je levert wel in op comfort.
- de verwarming lager zetten (het went gewoon)
- alleen de ruimtes verwarmen waar je echt bent
- niet de ruimte verwarmen als je er maar kort bent (ontbijt en naar werk bijvoorbeeld)
- een vest/hoody/badjas aantrekken
- petroleum halen in België, dat is ook duurder geworden maar goedkoper dan gas en je hebt veel minder vermogen nodig omdat je geen hele cv-installatie eerst hoeft op te warmen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49

8)7
Nee.

Simpele formule:

9 × elektra per kWh / gasprijs per m3

Dit geeft aan hoeveel goedkoper gas is ten opzichte van puur elektrisch (straalkacheltje) verwarmen

9 omdat 1 kuub laagcalorisch gas 9,8 kWh aan energie bevat. Hierbij moeten diverse efficiëntieverliezen nog vanaf. Dit verschilt natuurlijk per ketel en per systeem. Als je een goed afgestelde, moderne modulerende ketel hebt is dit getal misschien wat hoger, maar als je een oude CV ketel hebt die ook nog eens op 70 graden stookt dan zal het eerder richting de 8 gaan.

Enfin, voorbeeldberekening met een elektraprijs van 0,22 en een gasprijs van 0,76 (een beetje de prijs van "vroeger"):

9 × 0,22 / 0,76 = 2,6. Daarmee is/was gas dus 2,6 keer zo goedkoop als een bouwblazer.

Met de nieuwe prijzen ligt het evenwichtspunt al wel dichterbij, maar lang niet in de buurt van de 1.

9 × 0,40 / 1,86 = 1,93. Hieraan kun je zien dat de gasprijs flink harder is gestegen dan de elektraprijs maar dat het nog steeds bijna 2 keer zo duur is dan een elektrische kachel.

Alleen als je een dik overschot hebt aan PV-stroom dan kan het goedkoper zijn.

Maar als je plaats hebt voor PV dan kun je ook wel een WP plaatsen. Een WP "tovert" 1 kWh aan elektriciteit om in gemiddeld 5 kWh (met een SCOP van 5), dus dan was en is dat sowieso de meest zuinige manier van verwarmen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• HarmoniousVibe

Volgens de SCOP van de meeste WPs moet een gemiddelde COP van 5 over een gemiddeld gematigd seizoen haalbaar zijn. Dat is immers wat de SCOP aanduidt.

Verder helemaal mee eens overigens.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Ronald
HarmoniousVibe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:31:

Alleen als je een dik overschot hebt aan PV-stroom dan kan het goedkoper zijn.
Zelfs dat is nog niet zeker... Omdat er met de hoge tarieven hoge teruglever tarieven zijn.
Ja de kWh heeft je maar 5ct gekost vanuit de aanleg installatie...

Maar door hem te verbruiken en dus niet terugleveren derf je 30-56ct.

• HarmoniousVibe
Ronald schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:40:
[...]

Zelfs dat is nog niet zeker... Omdat er met de hoge tarieven hoge teruglever tarieven zijn.
Ja de kWh heeft je maar 5ct gekost vanuit de aanleg installatie...

Maar door hem te verbruiken en dus niet terugleveren derf je 30-56ct.
Ok, ik zat inderdaad nog met de oude teruglevertarieven van 4-12 cent in mijn hoofd..

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:15
Ps, dat hangt nog wel af waar je woont en wat voor meter je hebt.
In België moet je op het moment van opwekken het verbruiken, hier kan je niet de meters van elkaar aftrekken.. behalve als je een oude meter hebt, die loopt vrolijk terug.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
99ruud99 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:47:
Ps, dat hangt nog wel af waar je woont en wat voor meter je hebt.
In België moet je op het moment van opwekken het verbruiken, hier kan je niet de meters van elkaar aftrekken.. behalve als je een oude meter hebt, die loopt vrolijk terug.
Alles is anders in belgie, zo is ook de friet lekkerder en gaan we toch echt iets anders doen als we gaan poepen. we hoeven toch niet bij alles een disclaimer te plaatsen dat het over de grens anders kan zijn :?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:15
twain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Alles is anders in belgie, zo is ook de friet lekkerder en gaan we toch echt iets anders doen als we gaan poepen. we hoeven toch niet bij alles een disclaimer te plaatsen dat het over de grens anders kan zijn :?
Je vergeet dat Tweakers op beide doelgroepen gericht is... Ik snap dat je dit snel kan vergeten, maar het moet wel in context geplaatst worden.

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-12 16:20
vlaaing peerd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:45:
[...]

Ik had er niet aan gedacht en zie het na inlezen in wel als een serieuze optie, want het tikt deze boxjes:

- electrische vorm van verwarming ipv gas
- ik kan het uit mijn huurhuis meenemen als ik wegga.

Ik vind het uurverbruik nog wel aan de hoge kant, maar kan me voorstellen dat je niet constant de IR verwarming aan hebt staan, plus daarbij opgeteld dat ik wat slimmer de ruimtes apart kan verwarmen.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met het praktisch stroomverbruik? bijvoorbeeld:

- hoe is het in gebruik, moet de IR paneel constant aan staan?
- valt het stroomgebruik mee of juist tegen?
- hoe gedraagt een IR paneel in kleine ruimtes, i.e. is het makkelijk op te warmen en kan die daarna een tijd uitstaan?
- hoe gedraagt een IR paneel in grote ruimtes, zijn die uberhaupt te verwarmen, of is zo'n IR paneel erg plaatselijk qua effect?
Ik reageer niet vaak in topic's over duurzaam verwarmen etc, maar op infraroodverwarming wil ik wel ff reageren.

Ik en mijn vriendin wonen sinds 2014 in een huurappartement zonder gas. Warm water gaat middels een doorstroomboiler, en verwarming infrarood. Vrij eenvoudige setup, 2 panelen in de woonkamer, simpele aan/uit thermostaat. Verder triple glas, maar wel ventilatieroosters en geen WTW.

Om de ruimte op temperatuur te krijgen, zeg maar van 18 naar 21 graden, dat kan gerust meerdere uren duren. Infrarood werkt net als lage temperatuur vloerverwarming het beste als je de temperatuur zo constant mogelijk houdt. Dan springt de verwarming soms enkele minuten aan, om weer van 20.5 naar 21 te gaan. Dit kan, afhankelijk van de wind en temperatuur, meerdere keren per uur gebeuren, maar zal met een iets luxere thermostaat misschien zijn te verhelpen.

Om je vragen te beantwoorden (naar mijn ervaring):
- Hoeft niet, maar erg traag met een groot verschil in temperatuur te overbruggen.
- Stroomverbruik valt bij ons relatief mee, maar ligt ook een flink veld zonnepanelen op het dak. (ik weet zo ff niet hoeveel verbruik de panelen hebben)
- Ieder formaat ruimte heeft andere eigenschappen. Als je de specs van de panelen bekijkt, staat er vaak aangegeven hoeveel M³ zon paneel kan verwarmen. Qua specs zouden de 2 panelen onze woonkamer van 25M² het zelfs in hun 1tje moeten kunnen doen, maar door andere factoren is het dan niet behaaglijk in huis. Neem dus voldoende overcapaciteit, en je hebt weinig problemen.

Het enige waar ik mij erg aan kan storen, is het vake aan en uit gaan om op temperatuur te blijven, maar dit zou met een andere thermostaat al aanzienlijk minder zijn. Maar hee, huurhuis, dus ik ga er niet mee lopen kloten. Voor mijn (in de planningsfase zijnde) nieuwbouwproject zou ik er zelf niet meteen weer voor kiezen.

• Brent
  • Laatst online: 22:04
HarmoniousVibe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:33:
[...]

Volgens de SCOP van de meeste WPs moet een gemiddelde COP van 5 over een gemiddeld gematigd seizoen haalbaar zijn. Dat is immers wat de SCOP aanduidt.

Verder helemaal mee eens overigens.
Toch vraag ik me af hoe dat zit, want het gros van je verwarming is in de winter, en COP <5 graden is toch doorgaans minder dan 4 van wat ik heb gezien. Of is mijn info gedateerd?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53
Brent schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:05:
Toch vraag ik me af hoe dat zit, want het gros van je verwarming is in de winter, en COP <5 graden is toch doorgaans minder dan 4 van wat ik heb gezien. Of is mijn info gedateerd?
Dat, en/of de gemiddelde temperatuur is niet zo vaak onder de 5 als je zou denken (zeker gemiddeld niet). Een SCOP tussen 4 en 5 is erg gangbaar, en dat houd dus al rekening met het deel van het jaar dat het 'slechter' is dan dat.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

8)7

Een oud topic hiervoor schoppen is niet de bedoeling, bovendien zijn er andere topics over dit onderwerp.
Onder andere:
Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
De Duurzame Kroeg deel 4

Gaat deze op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.