vlaaing peerd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:45:
[...]
Ik had er niet aan gedacht en zie het na inlezen in wel als een serieuze optie, want het tikt deze boxjes:
- electrische vorm van verwarming ipv gas
- ik kan het uit mijn huurhuis meenemen als ik wegga.
Ik vind het uurverbruik nog wel aan de hoge kant, maar kan me voorstellen dat je niet constant de IR verwarming aan hebt staan, plus daarbij opgeteld dat ik wat slimmer de ruimtes apart kan verwarmen.
Zijn er mensen die ervaringen hebben met het praktisch stroomverbruik? bijvoorbeeld:
- hoe is het in gebruik, moet de IR paneel constant aan staan?
- valt het stroomgebruik mee of juist tegen?
- hoe gedraagt een IR paneel in kleine ruimtes, i.e. is het makkelijk op te warmen en kan die daarna een tijd uitstaan?
- hoe gedraagt een IR paneel in grote ruimtes, zijn die uberhaupt te verwarmen, of is zo'n IR paneel erg plaatselijk qua effect?
Ik reageer niet vaak in topic's over duurzaam verwarmen etc, maar op infraroodverwarming wil ik wel ff reageren.
Ik en mijn vriendin wonen sinds 2014 in een huurappartement zonder gas. Warm water gaat middels een doorstroomboiler, en verwarming infrarood. Vrij eenvoudige setup, 2 panelen in de woonkamer, simpele aan/uit thermostaat. Verder triple glas, maar wel ventilatieroosters en geen WTW.
Om de ruimte op temperatuur te krijgen, zeg maar van 18 naar 21 graden, dat kan gerust meerdere uren duren. Infrarood werkt net als lage temperatuur vloerverwarming het beste als je de temperatuur zo constant mogelijk houdt. Dan springt de verwarming soms enkele minuten aan, om weer van 20.5 naar 21 te gaan. Dit kan, afhankelijk van de wind en temperatuur, meerdere keren per uur gebeuren, maar zal met een iets luxere thermostaat misschien zijn te verhelpen.
Om je vragen te beantwoorden (naar mijn ervaring):
- Hoeft niet, maar erg traag met een groot verschil in temperatuur te overbruggen.
- Stroomverbruik valt bij ons relatief mee, maar ligt ook een flink veld zonnepanelen op het dak. (ik weet zo ff niet hoeveel verbruik de panelen hebben)
- Ieder formaat ruimte heeft andere eigenschappen. Als je de specs van de panelen bekijkt, staat er vaak aangegeven hoeveel M³ zon paneel kan verwarmen. Qua specs zouden de 2 panelen onze woonkamer van 25M² het zelfs in hun 1tje moeten kunnen doen, maar door andere factoren is het dan niet behaaglijk in huis. Neem dus voldoende overcapaciteit, en je hebt weinig problemen.
Het enige waar ik mij erg aan kan storen, is het vake aan en uit gaan om op temperatuur te blijven, maar dit zou met een andere thermostaat al aanzienlijk minder zijn. Maar hee, huurhuis, dus ik ga er niet mee lopen kloten. Voor mijn (in de planningsfase zijnde) nieuwbouwproject zou ik er zelf niet meteen weer voor kiezen.