Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gasprijs - tijd voor een electrische verwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vlaaing peerd
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 07:54
Mijn vraag

Na steeds hogere gasprijzen begin ik me af te vragen of electrische verwarming nu niet inmiddels goedkoper is dan verwarming via de ketel op gas.

Ik loop tijdens het berekenen echter tegen een aantal problemen aan:

- Ik weet niet welk deel van het gasverbruik verwarming is en welk deel warm water.
- De electrische verwarmingen hebben een vermogen in Watt of KW, maar ik weet niet of dit ook werkelijke verbruik is als ie aan staat, ik vermoed minder.

Ik zit in een huurhuis, dus op eigen houtje andere oplossingen verzinnen zit er niet in.

Daarom vroeg ik me af of iemand zich hier al 's over heeft gebogen en er wat meer over kan vertellen.

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20:07
De meest gemakkelijke methode is om in de maanden dat er geen verwarming nodig is te meten hoeveel gasverbruik je hebt. Als je die informatie hebt kan je dat goed omrekenen naar jaarverbruik.
Trek je die waarde af van je totale gasverbruik dan heb je een goede indicatie wat je gebruikt aan verwarming.

Maar om dat gemakkelijk te maken is een slimme meter uitgevonden. Je kan je energiemaatschappij toestemming geven om die uittelezen zodat je die gegevens inzichtelijk hebt of zelf met een P1 meter aan de gang.

Pas als je weet wat je in de koude maanden effectief aan gas verbruikt voor verwarming weet je of andere opties zin hebben.

Pure electrische verwarming met een Cop van 1 is nog niet rendabel.
Een betere optie is een warmtepomp, zie daarvoor de desbetreffende topics.
Nemen we een lucht warmtepomp met een cop van 5 dan levert die 5000 watt verwarming voor elke 1000 watt die het systeem verbruikt.

Maar belangrijker is om eerst te kijken hoe je huis geïsoleerd is en hoe je verwarming nu geregeld is.

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:52
@D-dark huurhuis. Verwarmingsinstallatie verantwoording verhuurder dus. En over hele jaar COP 5 is voor een Lucht-Water pomp niet reëel.

Maar Elektrisch verwarmen via warmtepomp is al een hele tijd goedkoper dan gas...

Alleen je moet voldoende capaciteit hebben in het afgiftesysteem bij de lage temperatuur dat een warmtepomp efficiënt werkt. (en dat is een hoop makkelijker bij goed niveau van isolatie, maar dus geen harde eis zoals veel gedacht)

Alles bij elkaar kost het veel knaken om over te gaan... maar daarna is de energierekening een lachertje.
Helaas betaald de verhuurder die rekening niet... dus ernstig weinig stimulatie om het juiste te doen.

• D-dark
Ronald schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:10:
@D-dark huurhuis. Verwarmingsinstallatie verantwoording verhuurder dus. En over hele jaar COP 5 is voor een Lucht-Water pomp niet reëel.

Maar Elektrisch verwarmen via warmtepomp is al een hele tijd goedkoper dan gas...

Alleen je moet voldoende capaciteit hebben in het afgiftesysteem bij de lage temperatuur dat een warmtepomp efficiënt werkt. (en dat is een hoop makkelijker bij goed niveau van isolatie, maar dus geen harde eis zoals veel gedacht)

Alles bij elkaar kost het veel knaken om over te gaan... maar daarna is de energierekening een lachertje.
Helaas betaald de verhuurder die rekening niet... dus ernstig weinig stimulatie om het juiste te doen.
Correct, Maar dan praten we over de echt koude dagen. Voor 85% van de tijd is denk ik tussen de 2,5 en de 5 goed haalbaar. Met een volledig electrische boiler kom je niet boven de 1 uit.

Meer isolatie is beter daar je dan minder warmteverlies hebt en met een minder zware warmtepomp af kan.
Maar zolang je je huis met de zogenaamde 50 graden test kan verwarmen begint een warmtepomp een optie te worden.

De hamvraag is meer hoelang wil je nog in het huis blijven wonen. Dat bepaald wat de opties zijn.

Maar meten is weten.

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:52
D-dark schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:25:
[...]

Correct, Maar dan praten we over de echt koude dagen. Voor 85% van de tijd is denk ik tussen de 2,5 en de 5 goed haalbaar. Met een volledig electrische boiler kom je niet boven de 1 uit.
Misschien nog een hoger percentage.. Er zijn L/W pompen die bij -10 nog 1.5 kunnen halen... En dat hebben we (hier tenminste) zelfs in februari niet gezien.

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20:13
Persoonlijk gebruik ik veelal gewoon een kleine elektrische ventilatorkachel. Die dingen richt je gewoon op jezelf. Verwarmt de totale ruimte niet geweldig, maar is wel comfortabel. En scheelt echt aanzienlijk op de gasrekening in mijn energieniveau G huurwoning op gas. Heb het al snel over zo'n 500 - 750 euro op jaarbasis voor hetzelfde niveau van uiteindelijk comfort.

• D-dark
psychodude schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:36:
Persoonlijk gebruik ik veelal gewoon een kleine elektrische ventilatorkachel. Die dingen richt je gewoon op jezelf. Verwarmt de totale ruimte niet geweldig, maar is wel comfortabel. En scheelt echt aanzienlijk op de gasrekening in mijn energieniveau G huurwoning op gas. Heb het al snel over zo'n 500 - 750 euro op jaarbasis voor hetzelfde niveau van uiteindelijk comfort.
Dat is ook een optie als je het lokaal behaaglijk wil maken.
Al kun je ook upgraden naar een infraroodpaneel.

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20:13
D-dark schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:01:
[...]

Een infraroodpaneel is ook zeker daarin een optie ja. Denk potentieel zelfs nog wel wat comfortabeler omdat je het "wind" effect kwijt bent.

• vlaaing peerd
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 07:54
D-dark schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:25:
De hamvraag is meer hoelang wil je nog in het huis blijven wonen. Dat bepaald wat de opties zijn.
Ronald schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:10:
Mja, dat is een beetje het probleem, ik zit voorlopig prima op m'n plek, maar ga er zelf natuurlijk geen bulten tegen een vaste installatie aan gooien.

Dus als er een oplossing is, is het eentje die ik evt mee kan nemen naar een nieuwe woning.
D-dark schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:01:
[...]
Hier had ik niet aan gedacht, maar zou evt smart aan te sturen zijn in aparte ruimtes en verwarmt snel. Ik zit immers toch altijd maar in één daarvan. Ik zal me even inlezen, dit is wellicht interessant.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True