Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wij zijn bezig met de VVE voor toestemming voor een Airco te plaatsen.
Door het aanbod van het aantal soorten airco’s zien we door de bomen het bos niet meer.
Het betreft een 3 kamer appartement van 70m2 op het zuiden met screens.
Eén van de voorwaarden is dat de buitenunit stil moet zijn, deze komt waarschijnlijk op het balkon.
Wij willen de Airco gaan gebruiken voor voornamelijk koelen in de zomer, maar nu het gas steeds duurder wordt ook verwarmen in de winter. Gasverbruik nu is nog geen 400m3.

Misschien dat er hier een aantal ervaringsdeskundigen zijn met een Airco in een appartement en/of VVE?

Waar moeten we o.a. rekening mee houden?
En welk merk/type/grootte airco is geschikt?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoe word SWW bereid? Want als je toch gaat verwarmen met de LWWP zou ik het gas ook helemaal buitenknikkeren, scheelt ook aardig wat vastrecht per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:08

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@bbbrumbrum We hebben nu een Remeha Tzerra combiketel die voor het warm water zorgt.
Aangezien we nog geen zonnepanelen hebben kunnen we nog niet van de cv ketel af met het warmwater.

[ Voor 36% gewijzigd door HereIsTom op 09-06-2021 12:21 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HereIsTom schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:20:
@bbbrumbrum We hebben nu een Remeha Tzerra combiketel die voor het warm water zorgt.
Aangezien we nog geen zonnepanelen hebben kunnen we nog niet van de cv ketel af met het warmwater.
Wat hebben zonnepanelen hier mee te maken? Je hebt toch gewoon een electriciteitsaansluiting?
Hoe zwaar is die?

Voor SWW grofweg 3 opties: doorstromer, e-boiler en WP Boiler.
Er is natuurlijk nog een 4e: LW WP met boilervat, maar dat is misschien teveel van het goede.
Maar een 80L e-boiler helpt je al van het gas af, kosten weinig in aanschaf en simpele techniek.
Wel hogere verbruikskosten, maar dat streept wel weg tegen het wegvallen van gasvastrecht.
Anders betaal je dalijk EUR400 aan vastrecht voor een luttele 100-200m3 (?) aan SWW gas. Dat zijn dure kuubjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@bbbrumbrum Ok dankje, dat is iets om over na te denken. Maar wil eerst wel eens meemaken hoe het verwarmen gaat met een Airco in de winter voordat we de CV ketel, die nog geen 5 jaar oud is, eruit gooien, hoofdzaak is nu het koelen.
Warm water zou denk ik kunnen met doorstromer aangezien we maar 4m2 p.mnd. gebruiken voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:54
HereIsTom schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:20:
Aanvullend op @bbbrumbrum

bij 400m3 wordt een kWh uit gas best duur, bijna 15ct. (530 euro zo uit de prijsvergelijker)

De airco als verwarming zal het (bijna) altijd voordeliger doen, en elke m3 gas die je niet verbruikt drijft de kWh prijs van het restje gas verder omhoog, dat vastrecht gaat hard tellen.

Even alles doorrekenen; het lijkt gek, maar het zou best eens financieel aantrekkelijk kunnen zijn om die CV te dumpen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:22
Volgensmij gaat TS het vooral om te gaan koelen en "boeit" verwarming niet, het verwarmen met gas zou een indicatie zijn hoe goed de isolatie is echter is dat een foute redernering omdat iemand veel en weinig thuis kan zijn en de 1 vind 16c al warm terwijl de ander 23c vind.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2021 13:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
In eerste instantie gaat het inderdaad om het koelen. Verwarming boeit me wel, maar dan wel ik eerst een winter met de `airco bekijken hoe het bevalt voordat ik de CV ketel eruit haal.
Ik begrijp nu wel dat het verwarmen met de Airco goedkoper is dan met gas, moet alleen eerst dus zien of ik het comfortabel warm krijg hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-07 20:21
HereIsTom schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:47:
Wij zijn bezig met de VVE voor toestemming voor een Airco te plaatsen.
Door het aanbod van het aantal soorten airco’s zien we door de bomen het bos niet meer.
Het betreft een 3 kamer appartement van 70m2 op het zuiden met screens.
Eén van de voorwaarden is dat de buitenunit stil moet zijn, deze komt waarschijnlijk op het balkon.
Wij willen de Airco gaan gebruiken voor voornamelijk koelen in de zomer, maar nu het gas steeds duurder wordt ook verwarmen in de winter. Gasverbruik nu is nog geen 400m3.

Misschien dat er hier een aantal ervaringsdeskundigen zijn met een Airco in een appartement en/of VVE?

Waar moeten we o.a. rekening mee houden?
En welk merk/type/grootte airco is geschikt?
Monoblock airco wellicht? Die heeft geen buitenunit. Neem er wel eentje met een stille modus en die kan moduleren (innova hp12 /splendid olimpia/qlima wh229)
Enige wat nodig is, is 2 gaten van 160/180mm. Je hoort voornamelijk luchtgeluid, compressor zit binnen.
Hiervoor zou je toestemming moeten vragen aan de VvE vergadering. In onze VvE is dit middels een kettingbeding vastgelegd

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Murkmans Welk Monoblock heb jij precies en bevalt het?
Krijg je hiermee het hele appartement koel? Hier is de woonkamer 40m2.
En hij maakt dus bijna geen geluid op de luchtstroom na?
En kan dan evt. ook verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-07 20:21
Hier nog meer ervaringen met een monoblock.
Innova 2.0 monoblock airco

Wij hebben de qlima wdh 229. Is nieuw op de markt dit jaar en ongeveer net zo duur als andere merken.

Ja bevalt goed. Eigenlijk te krachtig voor alleen de slaapkamer (12m2), maar moduleert mooi terug. Met de gang deur open koelt de woonkamer wat mee.

Hij doet 2.8kw dus 40m2 zou kunnen denk ik, is afhankelijk van je isolatie en ligging. Onze slaapkamer is bijvoorbeeld op het westen en krijgt vanaf 2 zon tot een uur of 20:00.
Vorig jaar bij 34 graden was het ook ruim 30 graden bij ons binnen (bovenste verdieping/plat dak met 10cm isolatie).
Dit koelde hij vandaag en verbruik daarbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxhK07tvSaJV_WxvwfzM01_Q7tI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YTgUbZBQhYhqs8yfsjpxcFp5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KTCReyWP1_0wlGFIRxVS8j9Gpg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z8GMt7SkSXGRnVeicet1YvBI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:22
Lager dan 2.0 kw units zijn er gewoon niet op de markt wat ik overgens ook best vreemd vind, ga je lager dan is het altijd multisplit, dan is de binnenunit mischien 1.5 maar de buitenunit alsnog 2.0kw minimaal.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2021 11:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ik zou ook niet lager willen dan 2kW, ik denk dat je anders het huis niet koud krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:08
mr_evil08 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:01:
Lager dan 2.0 kw units zijn er gewoon niet op de markt wat ik overgens ook best vreemd vind, ga je lager dan is het altijd multisplit, dan is de binnenunit mischien 1.5 maar de buitenunit alsnog 2.0kw minimaal.
Ja en afhankelijk van het merk kan je dan net zo goed een 2.5kW binnenunit ophangen i.p.v. een 2.0kW omdat de minimale vermogens gelijk zijn van die twee :+

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Nog meer mensen hier met ervaring van een airco in een VVE?
Hoe is dat gegaan en waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderkrol
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-11-2023
Met dank aan dit forum voor alle adviezen. Daarom wil ik graag wat terug doen.

Appartement 70 vierkante en 150 kubieke meters: woonkamer, slaapkamer, werkkamer, keuken, toilet/douche, hal.
Aangeschaft 3,5 kwh airco single unit.

Het werkt perfect. Ik heb deze in de woonkamer boven de deur naar de hal hangen. Met de deur naar de hal open wordt het hele appartement aangenaam verwarmd. Maar dan heb ik wel de stand van de airco zo ingesteld dat deze warme lucht naar de hal blaast. Het is dan aangenaam warm (niet echt warm) in het appartement, Zonder een trui aangenaam, met een trui lekker. Als ik voor langere tijd in de woonkamer (70 kubieke meter) ga zitten doe ik de deur dicht en stel de richting van de ventilator anders in: bijna recht naar beneden. Heerlijk warm.
Voor het slapen gaan gooi ik de deur naar de hal open, met ventilatorstand naar de hal gericht, laat de airco nog heel ff werken en kan dan 'aangenaam warm' gaan dromen.

Opmerkingen hierbij:
1 Als de airco niet bij de deur naar de hal geplaatst kan worden, lukt het waarschijnlijk minder goed om het hele appartement te verwarmen.
2. Als je deuren sluit van bv slaapkamer, wordt het warmer in de rest van de ruimte.
3. Een multisplit airco kan 'van twee kanten' verwarmen. Dat is zeker voldoende om het 'echt' in plaats van 'aangenaam' warm te laten worden., ik denk ook nog wel bij een appartement van 100 vierkante meter. Maar ja, dit kost iets meer in aanschaf en verbruik.

Tot zover. Blij dat ik als niks-kunner een keer iets terug heb kunnen doen.
Pagina: 1