Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:05
Hoi,

Ivm mogelijke verhuizing naar IJsselstein ben ik eens in het internet in die plaats gedoken. Er ligt glas, maar de enige providerkeuze lijkt caiway te zijn.

Het lijkt dat ze een monopoly op het glasnetwerk daar hebben. Klopt mijn veronderstelling?

En is er bekend of en wanneer het glasnetwerk in IJsselstein open gaat voor andere aanbieders?

Dank!

Beste antwoord (via mdlaat op 06-06-2021 18:56)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:35

lier

MikroTik nerd

Delta Fiber is eigenaar van het netwerk en brengt hoge(re) kosten in rekening waardoor veel providers ervoor kiezen niet aan te bieden. Misschien goed om eens de volgende topics in te duiken:

[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2

Persoonlijk heb ik best wel goede ervaringen met Internet, volgens de socials zijn er veel klachten over de tv oplossing. Was ook voor mij reden om voor Internet only via Delta te gaan, zij waren op dat moment goedkoper dan Caiway.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Over het algemeen zijn de volgende aanbieders beschikbaar:

- Caiway
- Delta (zus van Caiway, gebruiken alles van elkaar)
- Solcon
- Fiber

Je zal even per stuk na moeten kijken of deze ook daadwerkelijk leveren (afgezien van de bovenste twee).

Meer info vond ik:
https://glasvezelkenner.nl/glasvezel-ijsselstein/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:05
lier schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:07:
Je zal even per stuk na moeten kijken of deze ook daadwerkelijk leveren (afgezien van de bovenste twee).
Dank voor je reactie.
Ik ben bekend met alle vergelijkings-sites.
Maar wat me dus opvalt aan het glasnetwerk in IJsselstein is dat de providerkeuze ernstig beperkt is. Geen t-mobile, geen kpn om maar eens wat te noemen.

Wat is de reden daarvan, en komt daar ooit verandering in?

Ter vergelijk de situatie in mijn huidige woonplaats Eindhoven. Toen hier pak hem beet 15 jaar geleden glas werd gelegd kon dat alleen onder de voorwaarde dat de eerste (ik meen 5) jaren er een monopoly op het netwerk zou zitten, om zo de aanlegkosten eruit te krijgen. Nu is er inderdaad hier vrije providerkeuze.

Is er zoiets vergelijkbaars in IJsselstein aan de hand wellicht?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Delta Fiber is eigenaar van het netwerk en brengt hoge(re) kosten in rekening waardoor veel providers ervoor kiezen niet aan te bieden. Misschien goed om eens de volgende topics in te duiken:

[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2

Persoonlijk heb ik best wel goede ervaringen met Internet, volgens de socials zijn er veel klachten over de tv oplossing. Was ook voor mij reden om voor Internet only via Delta te gaan, zij waren op dat moment goedkoper dan Caiway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migow
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-06 07:06
Er is idd contract met gemeente getekend. Iedereen heeft 2 vezels gekregen maar ik vrees dat ze teveel vragen aan een evt concurent. Dus die hele open structuur is er niet. Betrek al jaren signaal van Caiway. Eerst via coax en nu al jaren glasvezel. Internet is zeer stabiel en je haalt altijd beloofde snelheid. Heb ook tv via glasvezel (incl 4K kastje) maar gebruik ik niet want heb ook nog coax signaal. Alle nieuwe hebben geen coax meer vrees ik en dan ben je aangewezen op extra kastjes.