The-Source schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:38:
[...]
Vloerkoeling geeft minder merkbaar comfort dan lucht koeling. Ook de traagheid werkt daarin niet mee. De WP techniek als in compressor is niet nieuw nee maar fabrikanten die claimen het ei van Columbus hebben uitgevonden schieten uit de grond en wat sommige vast wel de juiste richting hebben ingeslagen qua ontwikkeling zijn juist die nieuwe technieken waar ik nog niet de volste vertrouwen in heb. Zou mijn CV ketel het begeven ja dan is het een ander verhaal.
Situatie van Murkmans is iets wat ik dus zoek. Hoeveel ruimte neemt dit in beslag? En is aanvoer van warme lucht direct vanaf zolder de enige optie zou juist de aanzuig punten die ook voor de wtw worden gebruikt mooier vinden (douche afzuiging ivm condensatie uitgesloten)
De wtw die aangesloten is op het plenum, zorgt voor afzuiging van de betreffende ruimtes en brengt verse lucht binnen. Deze doet 325m3 maximaal.
De kanaalairco verplaatst significant meer; minimaal 900m3. Zodoende zuigt deze onder andere bij ons op zolder af. Anders krijg je overventilatie.
Hoe je dit aansluit kan je onder andere terugvinden in de handleiding bij een model van daikin.
https://www.daikin.be/con...0manual_GRAZEZ6DAI101.pdf
Qua ruimte moet je denken aan 1m2 exclusief kanalen voor de airco. Deze is 20cm hoog.
Wtw systemen variëren ook, onze is 70*70*50 zo uit mijn hoofd (ducobox comfort).
Voor het idee, wij hebben een koof van 90x30cm (oud rookkanaal van schoorsteen) waar de aanvoerbuizen doorheen lopen van zolder naar beneden.
Voorbeeldje: witte rondjes zijn de afzuigventielen, witte balkjes met streepjes de aanvoerroosters.verdiepingsvloeren zijn van hout, dat werkt wel makkelijker.