Klimaat beheersing WTW + airco oplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:37
Ik mijn volgende stap om mijn woning te verduurzamen (en comfort verhogen) zit ik te kijken naar WTW oplossingen en met de warme zomers in gedachte ook airco.
Natuurlijk is stap 1 isoleren geweest en met de triple beglazing en nieuwe kozijnen is al een aardig stap gezet.
Vloer isolatie is ook gedaan en heb overal vloerverwarming aangelegd.
Rolluiken zijn in bestelling om de erge zon tegen te kunnen houden in de zomer en toch net een beetje extra isolatie (niet echt noemenswaardig) in de winter.

Maar nu wil ik het klimaat gedeelte dus verder aanpakken. In de verbouwing heb ik al rekening gehouden om luchtkanalen aan te leggen maar kanalen zitten er nog niet. Betreft een jaren 60 woning en deze had ze standaard ook nog niet ;)

Een rooster voor lucht behandeling zou ik niet echt storend vinden maar een binnenunit van een airco vind ik nou niet echt mooi. Ik ben daarin tegen wel voorstander om allen de ruimte waar je verblijft te koelen, 1e etage koelen als je daar niet bent is natuurlijk een beetje zonder van de energie, andersom ook (maar met koud welke naar beneden trek niet geheel te voorkomen).

Situatie is dat vanaf zolder 1 kanaal naar BG zou gaan maar op de 1e etage aftakken naar de 2 grote slaapkamers. Dus verse lucht zou op 3 plekken toegevoerd gaan worden.
Op BG zou via toilet + eventueel keuken afgezogen kunnen worden.
Op 1e etage zou via douche en separate toilet ruimte afgezogen worden.

Zover mij bekend zijn er wel 'airco' modules welke in de leiding van de lucht toevoer geplaatst kunnen worden maar dan koel je overal en de capaciteit is niet echt noemenswaardig volgens mij.
Maar is er wellicht een andere optie op de markt die ik niet ken?

Zover ik nu weet zijn er 2 opties maar hopelijk 3 of meer :)
Optie 1: Losse WTW + multi-split Airco unit met 3 binnendelen (2x slaapkamer, 1x woonkamer)
Optie 2: WTW met koel module (nadeel dan alles tegelijk gekoeld word en wellicht onvoldoende capaciteit)

BG = 85 M3 leefruimte +/- 110M3 totaal
1e = totaal +/-100M3, (lager plafond)

PS Een buitenunnit plaatsen voor de airco is overigens geen probleem, deze zou aan de zijkant van de geplaatst kunnen worden.
PS2 Ik stap voorlopig nog niet over op warmtepomp verwarming (techniek verbeterd zich nu nog snel) en vloerkoeling is inefficient.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Beste antwoord (via The-Source op 10-06-2021 14:16)

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:55
The-Source schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:38:
[...]

Vloerkoeling geeft minder merkbaar comfort dan lucht koeling. Ook de traagheid werkt daarin niet mee. De WP techniek als in compressor is niet nieuw nee maar fabrikanten die claimen het ei van Columbus hebben uitgevonden schieten uit de grond en wat sommige vast wel de juiste richting hebben ingeslagen qua ontwikkeling zijn juist die nieuwe technieken waar ik nog niet de volste vertrouwen in heb. Zou mijn CV ketel het begeven ja dan is het een ander verhaal.

Situatie van Murkmans is iets wat ik dus zoek. Hoeveel ruimte neemt dit in beslag? En is aanvoer van warme lucht direct vanaf zolder de enige optie zou juist de aanzuig punten die ook voor de wtw worden gebruikt mooier vinden (douche afzuiging ivm condensatie uitgesloten)
De wtw die aangesloten is op het plenum, zorgt voor afzuiging van de betreffende ruimtes en brengt verse lucht binnen. Deze doet 325m3 maximaal.

De kanaalairco verplaatst significant meer; minimaal 900m3. Zodoende zuigt deze onder andere bij ons op zolder af. Anders krijg je overventilatie.

Hoe je dit aansluit kan je onder andere terugvinden in de handleiding bij een model van daikin. https://www.daikin.be/con...0manual_GRAZEZ6DAI101.pdf

Qua ruimte moet je denken aan 1m2 exclusief kanalen voor de airco. Deze is 20cm hoog.
Wtw systemen variëren ook, onze is 70*70*50 zo uit mijn hoofd (ducobox comfort).

Voor het idee, wij hebben een koof van 90x30cm (oud rookkanaal van schoorsteen) waar de aanvoerbuizen doorheen lopen van zolder naar beneden.

Voorbeeldje: witte rondjes zijn de afzuigventielen, witte balkjes met streepjes de aanvoerroosters.verdiepingsvloeren zijn van hout, dat werkt wel makkelijker. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvAOWSbtzIHldpkA14IkwU9UQXc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YUActnxxD1PKnxGVRSC0Afs2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYNx9KE8GtXFP7Yn10CuYGRV9SE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vwcZEUbmpOnyGRggGC5SiHU6.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:21
Voor kanaal airconditioning heb je het liefst wat grotere kanalen dan wat je typisch pakt voor regulier WTW. Heb je daar plaats voor?

Misschien eens kijken op Amerikaanse websites, daar is kanaal airconditioning in woningen veel gebruikelijker als hier.

Een buitenunit lijkt me wel de best werkende oplossing. Of bestaan er monobloc kanaal airconditioning units?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Qua diameter zou er tussen 1e en bg een pijp van 30cm geplaatst kunnen worden. Of dat toereikend is durf ik niet te zeggen (gat zat er al)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
@The-Source wij hebben een kanaalairco en wtw tezamen geïnstalleerd. Op de kanaalairco op zolder zit een multizonekit, er lopen bij ons 3 buizen voor 3 slaapkamers naar de eerste verdieping, en 2 naar de begane grond.

Hier kan je het een beetje teruglezen.
Van luchtverwarming naar...
Buizen zijn bij ons 200mm om luchtgeluid te voorkomen.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jD_-2zR9qDbIvHbtFxJ_SsvXJFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOJWgpBEdSV121qbISXCSRkX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Murkmans op 06-06-2021 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je ps2 is wel erg ongenuanceerd.

Waarop baseer je je dat de techniek zich nog flink ontwikkeld? Er zijn gewoon natuurkundige wetten die niet gebogen kunnen worden, daarbij zijn WP’s helemaal geen nieuwe techniek, alleen voor ons gaslandje toevallig wel.

Vloerkoeling inefficient, dat ligt aan de bron lijkt me.... enige wat je zou kunnen zeggen is dat het afgiftevermogen beperkt is. Desalniettemin ken ik weinig mensen die er niet tevreden over zijn, het blijft een flinke comfortboost, ondanks dat het wellicht niet op 20gr blijft binnen tijdens de weken dat het 40gr is.

Systeem van @Murkmans ziet er goed uit.
Zijn wel flinke (geisoleerde!) leidingen die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
bbbrumbrum schreef op maandag 7 juni 2021 @ 00:03:
Je ps2 is wel erg ongenuanceerd.

Waarop baseer je je dat de techniek zich nog flink ontwikkeld? Er zijn gewoon natuurkundige wetten die niet gebogen kunnen worden, daarbij zijn WP’s helemaal geen nieuwe techniek, alleen voor ons gaslandje toevallig wel.

Vloerkoeling inefficient, dat ligt aan de bron lijkt me.... enige wat je zou kunnen zeggen is dat het afgiftevermogen beperkt is. Desalniettemin ken ik weinig mensen die er niet tevreden over zijn, het blijft een flinke comfortboost, ondanks dat het wellicht niet op 20gr blijft binnen tijdens de weken dat het 40gr is.

Systeem van @Murkmans ziet er goed uit.
Zijn wel flinke (geisoleerde!) leidingen die je nodig hebt.
Vloerkoeling geeft minder merkbaar comfort dan lucht koeling. Ook de traagheid werkt daarin niet mee. De WP techniek als in compressor is niet nieuw nee maar fabrikanten die claimen het ei van Columbus hebben uitgevonden schieten uit de grond en wat sommige vast wel de juiste richting hebben ingeslagen qua ontwikkeling zijn juist die nieuwe technieken waar ik nog niet de volste vertrouwen in heb. Zou mijn CV ketel het begeven ja dan is het een ander verhaal.

Situatie van Murkmans is iets wat ik dus zoek. Hoeveel ruimte neemt dit in beslag? En is aanvoer van warme lucht direct vanaf zolder de enige optie zou juist de aanzuig punten die ook voor de wtw worden gebruikt mooier vinden (douche afzuiging ivm condensatie uitgesloten)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
The-Source schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:38:
[...]

De wtw die aangesloten is op het plenum, zorgt voor afzuiging van de betreffende ruimtes en brengt verse lucht binnen. Deze doet 325m3 maximaal.

De kanaalairco verplaatst significant meer; minimaal 900m3. Zodoende zuigt deze onder andere bij ons op zolder af. Anders krijg je overventilatie.

Hoe je dit aansluit kan je onder andere terugvinden in de handleiding bij een model van daikin. https://www.daikin.be/con...0manual_GRAZEZ6DAI101.pdf

Qua ruimte moet je denken aan 1m2 exclusief kanalen voor de airco. Deze is 20cm hoog.
Wtw systemen variëren ook, onze is 70*70*50 zo uit mijn hoofd (ducobox comfort).

Voor het idee, wij hebben een koof van 90x30cm (oud rookkanaal van schoorsteen) waar de aanvoerbuizen doorheen lopen van zolder naar beneden.

Voorbeeldje: witte rondjes zijn de afzuigventielen, witte balkjes met streepjes de aanvoerroosters.verdiepingsvloeren zijn van hout, dat werkt wel makkelijker. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvAOWSbtzIHldpkA14IkwU9UQXc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YUActnxxD1PKnxGVRSC0Afs2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYNx9KE8GtXFP7Yn10CuYGRV9SE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vwcZEUbmpOnyGRggGC5SiHU6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
@The-Source wat ik nog wel moet vermelden, is dat ik het achteraf wellicht anders had gedaan. Dit was een aardig arbeidsintensieve oplossing waar we wel een kast op de overloop voor op hebben moeten offeren bijvoorbeeld, en daarnaast een koof in de woonkamer oplevert.

om even op je PS2 terug te komen.
Wat ik anders had gedaan.
WTW systeem die decentraal lucht inblaast, zoiets als https://www.installatie.n...entilatie-zonder-kanalen/
scheelt een hoop kanalen. Ik weet niet of jij je gewenste kanalen overal kwijt kan.

en dan dus niet koelen middels WTW maar via fancoil units. Die sluit je aan op een warmtepomp (ik lees dat je al vloerverwarming hebt, dus een warmtepomp is ook makkelijker te realiseren).
fancoils zou ik van een goed merk nemen, Innova uit italïe staat redelijk goed bekend, maar hier is natuurlijk Vailliant een courant merk https://www.wasco.nl/arti...-4-kw-va-1-040-dn/0160925 en https://www.vaillant.nl/c...ovair-fancoils-69504.html

fancoils kunnen namelijk wel condenserend koelen en gaat stuk sneller dan vloerkoeling. Wat je daarvoor nodig hebt is dus geisoleerde cv leidingen naar de fancoils en een condensafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:21
@Murkmans
Ik zou dan kiezen voor volledig dampdicht geïsoleerde leidingen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdub
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

Vdub

Wie anders?

zo.. even het wachtwoord opgezocht, blijk ik toch al 20 jaar een account te hebben..

Wij hebben tegenwoordig ook een WTW in onze huurwoning, vooralsnog in de winter ideaal gebleken, lekker warm binnen zonder te stoken.. nu in de zomer binnen haast warmer dan buiten, zet je op een koele(re) dag alle ramen open, is het een uur of 2 doorblazen weer een graad of 23, ramen dicht, binnen een uur weer richting 25/26gr.

Nu hebben wij een Orcon HRC-300-Ecomax, ik zou daar graag een (soort) airco op aan willen sluiten die indien ik die inschakel in de zomer/warme dagen via de blaasopeningen koude lucht blaast ipv warme lucht verwarmd met nog warmere lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Vdub schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:35:
zo.. even het wachtwoord opgezocht, blijk ik toch al 20 jaar een account te hebben..

Wij hebben tegenwoordig ook een WTW in onze huurwoning, vooralsnog in de winter ideaal gebleken, lekker warm binnen zonder te stoken.. nu in de zomer binnen haast warmer dan buiten, zet je op een koele(re) dag alle ramen open, is het een uur of 2 doorblazen weer een graad of 23, ramen dicht, binnen een uur weer richting 25/26gr.

Nu hebben wij een Orcon HRC-300-Ecomax, ik zou daar graag een (soort) airco op aan willen sluiten die indien ik die inschakel in de zomer/warme dagen via de blaasopeningen koude lucht blaast ipv warme lucht verwarmd met nog warmere lucht
Ik denk dat je even een eigen topic moet openen.
Dat de massa van een goed geisoleerd huis maar heel langzaam af kan koelen is een gegeven, in die zin is het normaal dat het na het sluiten van het raam weer snel terug op de oude temperatuur is.
Maar die WTW, zit daar een bypass op? Die moet je in de zomer gebruiken om geen extra opwarming (of eigenlijk verminderde afkoeling bij het ventileren) te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
The-Source schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:01:

Rolluiken zijn in bestelling om de erge zon tegen te kunnen houden in de zomer en toch net een beetje extra isolatie (niet echt noemenswaardig) in de winter.
Even ter info mocht het Energielabel je iets uitmaken. Dit zijn de eisen voor zonwering om mee te doen in het Energielabel.

Voor beweegbare zonwering (screens, jaloezieën) geldt:
Buitenzonwering mag alleen worden meegerekend wanneer deze gebouwgebonden is en wanneer deze door een automatische regeling wordt aangestuurd of van binnen uit bedienbaar is.
Binnenzonwering moet alleen worden meegerekend wanneer deze onlosmakelijk
deel uitmaakt van het klimatiseringssysteem. Dit is het geval wanneer de binnenzonwering automatisch
gestuurd is en gekoppeld is aan een gebouwbeheersysteem dat de klimatisering regelt.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdub
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

Vdub

Wie anders?

ASW1 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:41:
[...]

Ik denk dat je even een eigen topic moet openen.
Dat de massa van een goed geisoleerd huis maar heel langzaam af kan koelen is een gegeven, in die zin is het normaal dat het na het sluiten van het raam weer snel terug op de oude temperatuur is.
Maar die WTW, zit daar een bypass op? Die moet je in de zomer gebruiken om geen extra opwarming (of eigenlijk verminderde afkoeling bij het ventileren) te krijgen.
ik zag in dit topic en WTW en Airco.. dus,,

Die bypassklep zou automatisch moeten werken in dit systeem(handleiding), vandaag was er nog een monteur langs geweest die zei dat het zo hoort en dat aan een (erg) warm huis niks te doen valt...
Pagina: 1