Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Sorry heb de computer uit.
Je laat me twijfelen aan mijzelf. Haha. Maar ik kijk altijd naar de grote van de disk. Deze staat op 108 GB. Geloof me ik kan dat scherm dromen. Maar zekere voor het onzekere ik run morgen even een double check. Fijn weekend allemaal.
Je maakt het nodeloos ingewikkeld, doe het op de eenvoudige manier als volgt:Svinke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 00:13:
Ik heb namelijk nu wel een melding bij de USB installatie van windows 10. Ik wilde de Partities verwijderen. Dat ook gedaan per shift + f10. Via de installatie kreeg ik de melding dat de schijven GPT zijn en dus dat windows er niet op kan.
Per shift +F10 wilde ik de ssd converteren naar MBR. Dit kan niet want MDR is geen cdrom of dvd.
Kies bij de installatie van Windows 10 de optie custom/aangepaste installatie.
Verwijder ALLE partities.
Kies daarna optie NEXT/VOLGENDE.
De benodigde disk/partities worden dan automatisch aangemaakt voor MBR of UEFI, afhankelijk in welke mode de Windows 10 installatie is opgestart.
Zie ook:
Youtube: How to Install Windows 10 from a USB Flash Drive
.
@The_Doman
Ik ben wel vergeten de Partities te verwijderen waardoor de installatie niet kon slagen. Heb de Partities verwijdered en de installatie is voltooid. De fout ontstaat bij het automatisch opnieuw opstarten van de computer. Bootvolgorde: 1.SSD 2.UEFI: USB 3. USB 4. DIAGNOSTIC PROGRAM.
vervolgens brengt het systeem mij weer naar windows opnieuw installeren i.p.v. dat het verder gaat.
Haal ik de stick eruit en herstart ik de computer dan krijg ik bij deze bootvolgorde: 1 GIGABYTE 2IBA GE SLOT 3DIAGNOSTIC PROGRAM. Ik krijg dan de foutmelding te zien als op de foto.
:strip_exif()/f/image/DdlXZTdomquLUaLrkikfSd3Y.jpg?f=fotoalbum_large)
En geloof me, ik heb deze keer ECHT ALLE Partities verwijderd. Moeilijk nadenken is ook een kunst haha.
[ Voor 8% gewijzigd door Svinke op 05-06-2021 12:42 . Reden: Niet volledige foto ]
[ Voor 35% gewijzigd door route99 op 05-06-2021 12:49 ]
Staat je sata device in je bios wel op AHCI?
@DeArmeStudent
Bedankt.
Ja zit hem in de bootfile denk ik dan. Ook n.a.v. de melding haha. Klopt er is wel een LAN verbinding dus klinkt aannemelijk.
Staat inderdaad op ACHI.
Het is wel de 2e of 3e SATA aansluiting. De eerste daar hang ik de oude HDD straks weer aan bij geslaagde installatie van windows. Alle SATA staan op ACHI trouwens.
[ Voor 22% gewijzigd door Svinke op 05-06-2021 12:57 ]
Uiteraard gewoon alles op UEFI zetten, geen legacy boot/MBR etc.
BIOS Esprimo E920
https://support.ts.fujits...11-4B87-A61C-F9770B8BB7F4
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Daar ben ik mee begonnen. Dat is de basis waar mijn vraag ontstaat haha. Na installatie via de windows media creation tool per usb, volledige installatie, installaleert het op USB, maar dan krijg ik een wit streepje. Zowel bij alles op UEFI of LEGACY. Aanvullende info. Ik maak de creationtool op een 2e pc waar ik ook specs van heb toegevoegd. Bios is geupdate naar laatste datum.
@Hackus
SSD is standaard alleen aangesloten. Alleen vanwege testdingen in dit topic weer aangesloten. Later weer afgesloten en aansluitingen eruit.
[ Voor 3% gewijzigd door Svinke op 05-06-2021 13:09 ]
Stick is 32 gb philips Fat32 standaard.
Dit is de inhoud en het bestandsysteem van de stick. Misschien iets simpels zoals een bestand naar de hoofdmap verplaatsen ofzo?
:strip_exif()/f/image/pWh4nvEGDMfn8gKYlD8gqVyl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9XIgyd5tdXPpathEwVe0tlps.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 73% gewijzigd door Svinke op 05-06-2021 13:19 ]
Met Fat32 gaat je dat niet lukken. Daar mag elke individuele bestand niet meer dan 4Gb zijn.Svinke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:15:
Toevoeging: ik krijg de .iso niet op de stick wegens onvoldoende ruimte. Weet niet of dat .iso bestand wat uit zou maken.
Ik ga nu het usb bestand proberen te booten op 1 en ssd op 2.
Iso krijg ik niet op de stick. Volgens mij moet ik hem dan converteren naar EXFAT Of NTFS. En dan lukt het wel.
Heb hem eerder op de 64 gb stick gehad als NTFS. Iso is niet zo groot als de stick memory.
Hij wist de stick en zet de iso erop die je aanbiedt als de iso maar kleiner is dan de USB stick.....
Heb geen idee wat je aan het uitspoken bent, of ik mis iets.. kan altijd...
:strip_exif()/f/image/8rS5MNAcIZkRNMikSlMsaaZO.jpg?f=fotoalbum_large)
@route99 bedankt voor je hulp tot dusver. Ik probeer windows opnieuw te installeren op een SSD en dat lukt me niet schijnbaar. Hoop dat je een beetje vergevingsgezind bent. Jij mist niks hoor. Misschien ben ik wel onduidelijk ofzo.
Ik weet alleen niet of jullie aanraden de .iso te gebruiken omdat schijnbaar installatie per usb niet compleet lukt. Windows staat op de ssd maar mist waarschijnlijk een bootfile. Herinstallatie per usb haalt niks uit. Zelde resultaat. Dus zit ik .iso te denken.
Als het mogelijk is, probeer dan eens de SSD (zonder andere disks aangesloten!) te installeren op de andere computer?
En als dat wel lukt, zet de SSD dan eens in de Esprimo.
En voor de ISO's, Ventoy werkt ook goed en makkelijk.
[ Voor 20% gewijzigd door The_Doman op 05-06-2021 13:57 ]
Dat gaat dus niet.
De stick pakt .iso niet. 'Te weinig schijfruimte'. Ik download de .iso rechtstreeks op de stick.
Mijn vragen die hierbij ontstaan:
Moet ik de download op mijn pc opslaan
moet ik de stick converteren via Windows naar EXFAT of NTFS.
En als het dan lukt moet ik het .iso bestand dan ook nog met RUFUS, converteren en de BIOS aanpassen zodat deze het bestandsysteem herkent?
@The_Doman
Als bovenstaande niet werkt probeer ik jou optie. Excuses voor de warboel. Ik heb dit nog nooit gedaan. En ben ook voor het eerst op een forum.
[ Voor 8% gewijzigd door Svinke op 05-06-2021 14:23 ]
(zit even in een game dus leg het straks uit, tenzij iemand me voor is
https://www.pcwebplus.nl/...bare-usb-stick-met-rufus/
Je had deze reactie ge-edit met foto's zie ik nu.....Svinke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:15:
Toevoeging: ik krijg de .iso niet op de stick wegens onvoldoende ruimte. Weet niet of dat .iso bestand wat uit zou maken.
...Dit is de inhoud en het bestandsysteem van de stick. Misschien iets simpels zoals een bestand naar de hoofdmap verplaatsen ofzo?
[Afbeelding][Afbeelding]
Hmmm die F lijkt dus op een echte Win10-usb stick.
Hoe heb je die F-stick gemaakt?
Als die stick niet zo erg groot is... kun je er niet zo maar een grote iso bij opzetten als bestand...maar als de USB van F al een goede Win10 tool is... dan waarom dus dan die iso nog erbij?
[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 05-06-2021 14:38 ]
Formateer de USB als NTFS.
Ik maak mij Windows Installatie USB altijd als volgt:
1.Ik download het iso bestand naar mijn HD
2. Formateer de USB als NTFS
3.pak het iso bestand met winrar uit naar de USB stick.
Ik wil niet zeggen dat dit de beste methode is maar voor wij werkt het prima.
44
@r44 Het is toch wel verassend dat jouw methode, zonder de USB stick expliciet bootable te maken, toch werkt. Ik was altijd in de veronderstelling dat het bootable ervan maken er bij hoorde en Rufus doet dat voor mij ?
Daarnaast kun je de Media Creation Tool ook gebruiken om enkel een ISO bestand mee te downloaden. Dat ISO bestand kun je vervolgens gebruiken om meerdere USB sticks mee te maken.
Het maken van een bootable USB stick met behulp van een ISO kan simpel met een tooltje als Rufus of Ventoy. De handleiding waar @route99 naar verwijst is prima.
Echter is de methode om een Bootable USB stick te maken met die tools wat omslachtiger indien UEFI met Secure Boot staat ingeschakeld in de UEFI/BIOS.
[ Voor 5% gewijzigd door akimosan op 05-06-2021 15:05 ]
Ik heb ook een tijd Rufus gebruikt.route99 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:03:
Met Rufus gaat dit allemaal automatisch.
@r44 Het is toch wel verassend dat jouw methode, zonder de USB stick expliciet bootable te maken, toch werkt. Ik was altijd in de veronderstelling dat het bootable ervan maken er bij hoorde en Rufus doet dat voor mij ?
Maar met de Winrar methode heb ik alleen maar een lege USB stik van minimaal 8GB nodig.
En dat uitpakken naar de USB stick.
Dit werkt bij mij prima ook als ik eerst updates en drivers aan de iso toevoeg.
44
Ik zet momenteel de iso op mijn pc en zal Rufus gebruiken om hem bootable te maken. Ik heb secure boot uitgeschakeld. Boot USB enabled. Stond in de handleiding van fujitsu.
Ik gebruik de link van @route99 als handleiding hierin.
F:/ heb ik gemaakt als windows usb stick ipv .iso maar die pakt hij niet door. Hij installeert op SSD en brengt me daarna terug naar de stick. Vandaar dat ik met .iso wil proberen ivm booten met dvd/cd.
Met alle respect, zou dat nu niet minimaal 1 stap te ver zijn gezien hoe het nu loopt?r44 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:12:
[...]Ik heb ook een tijd Rufus gebruikt.
Maar met de Winrar methode heb ik alleen maar een lege USB stik van minimaal 8GB nodig.
En dat uitpakken naar de USB stick. Dit werkt bij mij prima ook als ik eerst updates en drivers aan de iso toevoeg.
Iets dat het kant-en-klaar doet past in deze fase imho beter.
Heb je F gemaakt door alleen de iso rechtstreeks uit te pakken.... dat werkt niet, dan mis je het bootable maken.Svinke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:22:
F:/ heb ik gemaakt als windows usb stick ipv .iso maar die pakt hij niet door. Hij installeert op SSD en brengt me daarna terug naar de stick. Vandaar dat ik met .iso wil proberen ivm booten met dvd/cd.
Ik vind het dan ook vreemd dan met uitpakken mbv Winrar het wel zo zou werken, imho moet daar een bootable maken stap aan vooraf gaan.
https://docs.microsoft.co...ws-from-a-usb-flash-drive
Als de staat van de usb stick onbekend is (bv gebruikt voor linux) kun je voor dezekerheid ook nog even een diskpart clean, cre par pri, act en format doen:
https://docs.microsoft.co...-bootable-usb-flash-drive
Hoeft normaal gesproken ook niet bij een nieuwe stick. Maar eens, wordt wat offtopic.route99 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:17:
@Nielson Dat je de USB stick eerst actief moest maken had de vragensteller vast niet door... imho wordt dit hiermee teveel offtopic.
@ts Ik denk dat je even in kleinere stapjes moet gaan werken en alle tips hierboven moet combineren. Zorg ten eerste voor een correct opstartbare usb stick hebt met de Windows 10 setup bestanden, dit kan met de media creation tool of bv rufus. Zorg vervolgens dat je enkel de usb-stick en je ssd aangesloten hebt (dus ook geen hdd's, andere usb opslag apparaten zoals kaartlezers, etc), reset de bios naar default instellingen, start vanaf de usb stick in uefi mode en druk voor je verder gaat met de setup op shift+f10. In de cmd prompt start je diskpart, type list disk, type select disk <nr van je ssd> en type vervolgens clean om je ssd helemaal leeg te gooien. Ik zie hierboven ook nog ergens dat je een convert mbr hebt gedaan, maar je hebt gpt nodig voor uefi. Doe dus ook een 'convert gpt'. Klik nu de cmd prompt weg en vervolg met de Windows setup op de nu lege ssd. Als setup de bestanden op de ssd heeft geplaatst en het systeem reboot kun je de usb stick eventueel verwijderen.
Grappig dat jullie over schijf actief maken beginnen. Ik heb de SSD in windows op de computer via de hdd actief moeten maken om hem zichtbaar te krijgen. Wat ik niet door had was dat de schijf bij een clean installatie niet geinitialliseerd moest zijn. Ik deed de aaname dat het wel geinitialliseerd moest zijn. Heeft een hoop tijd gekost uit te vinden dat dat 1 van de fouten was.
Kan me goed voorstellen dat voor een usb stick hetzelfde geldt. Maar gelukkig helpt Rufus een handje.
Net een iso installatie geprobeerd MBR. Was een fail. Secure Boot disabled installeerd wel maar geeft foutmeldingen na die tijd. Secureboot enabled start helemaal niets maar brengt me naar diagnostics.
Geprobeerd internet te enabelen en csm disabelen. IPV ethernet. Daarop kreeg ik de melding van een fout in het bestandstype.
Ik ga nu een GPT proberen. Installatieproces op stick loopt fantastisch dus bedankt daarvoor iig. Rufus is een fijne tool als je het eenmaal door hebt.
https://www.windows-helpdesk.nl/10-installatie-usb-maken/
:strip_exif()/f/image/WYL6CBhU2vJtBaOrjqyE2s1e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BCyfAVHab40bcIqgCAwnyizI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/28yennoXqQ5l2Fa9v5IA9PYH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wqU7claJ9CuQRuESnPV1XBh5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vI5QjWAsUpOz9qrzZqXZm1Yi.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat iets fout heb staan in de bios. Niet de secureboot want die kan op enabled en disabled. Allebei geprobeerd. Op zowel MBR als GPT. Bootvolgorde ook niet of ik nu de ssd op 1 heb staan of usb maakt niks uit. Zelfde resultaat.
Stick is prima, doet het gewoon goed. Data wordt overgebracht. Windows staat op SSD. Kan alleen niet runnen.
Ik ga ethernet nog even enabled zetten. Kijken of hij een foutmelding kan weergeven. Zit nog te denken aan MBR iso op EXFAT of GPT op EXFAT.
Meer ideeën heb ik niet.
Nee ik gooi alleen de Partities eraf bij start installatie. @Nielson klopt dat de hdd erop zit inderdaad. Dom van mij. Die dus vergeten. Ik ga nogmaals proberen GPT erop te zetten met handleiding van je vorige reactie.
@NielsonNielson schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:38:
[...]
Hoeft normaal gesproken ook niet bij een nieuwe stick. Maar eens, wordt wat offtopic.
Ik denk dat je even in kleinere stapjes moet gaan werken en alle tips hierboven moet combineren. Zorg ten eerste voor een correct opstartbare usb stick hebt met de Windows 10 setup bestanden, dit kan met de media creation tool of bv rufus. Zorg vervolgens dat je enkel de usb-stick en je ssd aangesloten hebt (dus ook geen hdd's, andere usb opslag apparaten zoals kaartlezers, etc), reset de bios naar default instellingen, start vanaf de usb stick in uefi mode en druk voor je verder gaat met de setup op shift+f10. In de cmd prompt start je diskpart, type list disk, type select disk <nr van je ssd> en type vervolgens clean om je ssd helemaal leeg te gooien. Ik zie hierboven ook nog ergens dat je een convert mbr hebt gedaan, maar je hebt gpt nodig voor uefi. Doe dus ook een 'convert gpt'. Klik nu de cmd prompt weg en vervolg met de Windows setup op de nu lege ssd. Als setup de bestanden op de ssd heeft geplaatst en het systeem reboot kun je de usb stick eventueel verwijderen.
HDD afgekoppeld. Alleen SSD en USB aangesloten.
Letterlijk alles gedaan wat je hierboven hebt genoemd in die volgorde. Stick eruit getrokken na countdown. Voor het opstarten. Ik krijg dit:
:strip_exif()/f/image/QcJeUywCYe9dqUfJ9rpaflDr.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.makeuseof.com/tag/mbr-vs-gpt/
"GPT-probleem" : dat kan het nooit zijn.....In short: MBR can support up to 2TB; GPT handles up to 9.4ZB
Maak eens een matrix welke verwachting je nu hebt bij elke verandering en pas op dat je niet 2 veranderingen tegelijk doet waardoor je geen uitspraak kunt doen.
Zoals met GPT ook..... imho kan dat geen enkele invloed hebben....
Stel ... je past MBR toe bij een schijf die GPT had moeten zijn.... bijv een 4TB schijf...
Wel... het enige dat er gebeurt is dat je C-schijf maximaal 2TB kan zijn... voor de rest niks....
Je kunt nog steeds Windows installeren....
En in de bios heb je de opstartvolgorde goed ingesteld staan? Beetje afhankelijk van hoe de bios eruit ziet heb je soms verschillende menu's, bijvoorbeeld eerst een rijtje USB, DVD, HDD en vervolgens submenu's voor de afzonderlijke onderdelen. Nu Windows op de ssd staat zou je deze mogelijk kunnen zien als 'Windows Boot Manager'.Svinke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:19:
[...]
@Nielson
HDD afgekoppeld. Alleen SSD en USB aangesloten.
Letterlijk alles gedaan wat je hierboven hebt genoemd in die volgorde. Stick eruit getrokken na countdown. Voor het opstarten. Ik krijg dit:
Zet daarvan eens een foto hier neer.
Heb je ook een weblink naar de handleiding van het moederbord?
[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 05-06-2021 19:36 ]
* De SSD schijf tijdens het installeren van Windows even wissen
* Geen andere schijven aangesloten.
* Na het kopieren van de bestanden gaat de USB met windows rebooten, op dat moment USB eruit halen.
* check in bios of de SSD wel de eerste schijf voor boot is
1: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 downloaden, en op de USB stick z'n werk laten doen.
Geen ISO importeren, lekker laten downloaden.
Geen RUFUS oid gebruiken, alleen deze tool.
2: alle oude schijven afkoppelen, alleen de SSD aangekoppeld laten.
3: BIOS resetten naar standaardinstellingen en daar laten, hooguit even AHCI aanzetten indien de SATA controller standaard op IDE mode staat (lijkt me sterk gezien de chipset, maar wie weet), en secure boot even uit zetten.
4: USB stick erin, daar vanaf booten (vaak kan je F10 of 11 spammen om een boot device te kiezen) en installeren op de SSD, kies voor geavanceerde installatie en gooi alle bestaande partities van de SSD vooraf even weg.
5: USB stick er uit na de installatie, misschien even de BIOS in duiken indien de SSD niet als standaard boot device staat ingesteld, maar dat gebeurt doorgaans automatisch al wanneer er geen andere storage aanwezig is.
Het feit dat ik in sommige van je fotos GRUB2 zie verschijnen doet mij sterk vermoeden dat je nog altijd andere storage aangesloten hebt en te veel zit te klooien met onnodige tools.
[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 05-06-2021 20:02 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Wat een link is dit indien je een OS wil installeren op een SSD (geen nuttige informatie):route99 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:21:
@Svinke
https://www.makeuseof.com/tag/mbr-vs-gpt/
[...]
"GPT-probleem" : dat kan het nooit zijn.....
Maak eens een matrix welke verwachting je nu hebt bij elke verandering en pas op dat je niet 2 veranderingen tegelijk doet waardoor je geen uitspraak kunt doen.
Zoals met GPT ook..... imho kan dat geen enkele invloed hebben....
Stel ... je past MBR toe bij een schijf die GPT had moeten zijn.... bijv een 4TB schijf...
Wel... het enige dat er gebeurt is dat je C-schijf maximaal 2TB kan zijn... voor de rest niks....
Je kunt nog steeds Windows installeren....
GPT wordt toegepast op een SSD als je installeert in UEFI modus
MBR wordt toegepast op een SSD als je installeert in legacy modus
Nu is het zo dat ik al een hele tijd geen Windows USB stick meer met de Media Creation Tool hebt gemaakt maar maakt deze dan tegenwoordig een stick aan die zowel legacy als uefi boot ondersteund en ook een versie select menu geeft in plaats van automatisch een versie te selecteren? Dat is nieuw voor me (maar goed ik heb dan ook wat meer eisentweakerharrie schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:47:
* Als je nu eens de tool van microsoft gebruikt? (Zelf veel gebruikt en gaat nooit fout)
* De SSD schijf tijdens het installeren van Windows even wissen
* Geen andere schijven aangesloten.
* Na het kopieren van de bestanden gaat de USB met windows rebooten, op dat moment USB eruit halen.
* check in bios of de SSD wel de eerste schijf voor boot is
De ISO inderdaad niet maar je kan de install.wim file splitsen met behulp van dismBlackMonkey schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:18:
[...]
Met Fat32 gaat je dat niet lukken. Daar mag elke individuele bestand niet meer dan 4Gb zijn.
https://docs.microsoft.co...span-across-multiple-dvds
Dus bijvoorbeeld:
Dism /Split-Image /ImageFile:G:\sources\install.wim /SWMFile:F:\sources\install.swm /FileSize:4096
Waar G: de ISO is die je mounted hebt en F: je USB is. Maar goed je moet als je zelf een USB maakt hem nog wel active zetten om het werkend te laten zijn op legacy.
[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-06-2021 20:12 ]
De TS moet zelf maar schrijven of hij op deze omwegen zit te wachten. Dit komt bij mij binnen als een niet erg handige route en niet past bij de problematiek van de TS en de oplossing van zijn probleem.Starke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:09:
[...][...]
De ISO inderdaad niet maar je kan de install.wim file splitsen met behulp van dism
https://docs.microsoft.co...span-across-multiple-dvds
Dus bijvoorbeeld:
Dism /Split-Image /ImageFile:G:\sources\install.wim /SWMFile:F:\sources\install.swm /FileSize:4096
Een 8 GB stick moet meer dan groot genoeg zijn om een Win 10 iso die de TS nodig heeft op te zetten. De kosten daarvan liggen onder de 10 euro, waarom zouden de TS zulke lastige routes willen bewandelen als multiple DVD's zijn zeker als de TS geen DVD brander meer heeft. Maar eigenlijk zou je uit gemak dat al helemaal niet meer willen, imho een zeer onpraktisch voorstel.
[ Voor 21% gewijzigd door route99 op 05-06-2021 21:00 ]
Dit ziet eruit als een legacy boot en is daarmee sowieso irrelevant - je installeert in UEFI mode, dus dan werkt een legacy boot in geen geval.Svinke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:19:
[Afbeelding]
CSM dus uitzetten (UEFI-only, of hoe het ook heet). Als je dan nog op een knipperende cursor eindigt dan zij dat zo, maar dit scherm zegt helemaal niets. Ik zou voor de zekerheid je UEFI resetten. Dan staat CSM uit en secure boot aan - precies zoals Windows zou moeten werken.
Dit!D4NG3R schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:56:
Wat een onduidelijke thread;
1: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 downloaden, en op de USB stick z'n werk laten doen.
Geen ISO importeren, lekker laten downloaden.
Geen RUFUS oid gebruiken, alleen deze tool.
2: alle oude schijven afkoppelen, alleen de SSD aangekoppeld laten.
3: BIOS resetten naar standaardinstellingen en daar laten, hooguit even AHCI aanzetten indien de SATA controller standaard op IDE mode staat (lijkt me sterk gezien de chipset, maar wie weet), en secure boot even uit zetten.
4: USB stick erin, daar vanaf booten (vaak kan je F10 of 11 spammen om een boot device te kiezen) en installeren op de SSD, kies voor geavanceerde installatie en gooi alle bestaande partities van de SSD vooraf even weg.
5: USB stick er uit na de installatie, misschien even de BIOS in duiken indien de SSD niet als standaard boot device staat ingesteld, maar dat gebeurt doorgaans automatisch al wanneer er geen andere storage aanwezig is.
Het feit dat ik in sommige van je fotos GRUB2 zie verschijnen doet mij sterk vermoeden dat je nog altijd andere storage aangesloten hebt en te veel zit te klooien met onnodige tools.
Ik zou willen dat ik meer duimpjes omhoog kon geven voor deze post. Het topic is inderdaad een rommeltje en het lijkt erop dat je dingen nodeloos complex maakt.
*zucht*
Er worden kant en klare antwoorden gegeven hoe je een Windows installatie iso op je stick moet krijgen, dat volgen is niet zo moeilijk. Maar deze tweaker is ons net weer elke keer voor met iets anders wat hij dan weer schrijft. Hij weet van iets “ redelijk simpel “ iets lastig te maken !
Ik moet toch even wat kwijt voor degenen die denken dat het topic een grap is of vinden dat het onduidelijk is wat mijn vraag is.
Ik probeer op een SSD (GIGABYTE 128 GB) windows te installeren om mijn computer te booten. Dat lukt niet. Wat erg frustrerend is want ja het is inderdaad zo simpel als ABCD. De HDD pakt een clean install zo op. Heb ik al 3 keer gedaan. (Met het USB maken via media creation tool) Maar bij de SSD werkt dat dus niet dus ik moet mijn horizon met kennis verbreden dat ik zelf niet heb.
Zit voor het eerst op überhaupt een forum. Als een moderator denkt dat ik een grap maak aub verwijder mijn topic.
Tot nog toe alles gedaan wat er gezegd wordt. Laatste wat ik gedaan heb is alles wat @D4NG3R geopperd heeft en gerepost wordt. Dat werkt niet. Alternatieven werken niet. Ik sta op het punt een andere SSD te bestellen. Mogelijk is de SSD corrupt. Ik krijg 109gb SSD te zien terwijl het een 120 gb GIGABYTE kaart is. Ik gooi hem morgen door schijfbeheer om de kijken of ik de andere 11 gb nog kan terugvinden. Bij de Foutscan van fabrikant vond hij namelijk niets.
Nogmaals ik ben nieuw hier en waardeer alle hulp. Heb er minimaal 8 uur inzitten aan installaties. En iedere keer is dit het resultaat.
:strip_exif()/f/image/QcJeUywCYe9dqUfJ9rpaflDr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WYL6CBhU2vJtBaOrjqyE2s1e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vI5QjWAsUpOz9qrzZqXZm1Yi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/28yennoXqQ5l2Fa9v5IA9PYH.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja ik heb alles prima staan. Bootvolgorde installatie alles op uefi geprobeerd en op legacy, secureboot disabled/enabled. ACHI/IDE/RAID. Laatstgenoemd staat altijd op ACHI. Met BIOS default en met BIOS update. Heb met .iso geprobeerd en met usb stick maken. FAT32, EXFAT, NTFS. Legacy en UEFI. MBR en GPT. CSM disabled/CSM enabled. Met de hdd erin en eruit. De computer herkent de SSD in BIOS en in Windows op de HDD. USB stick erin laten na installatie, USB stick eruit na installatie. USB stick op 1e boot. SSD op 1e Boot. En weet je wat het mooiste is. Mijn systeem moet beiden Legacy en UEFI herkennen in boot. En dat doet hij dus niet. Ik krijg de melding dat er een bestandfile mist of ik krijg een wit streepje links in mijn scherm. Dus of er gaat iets niet goed in de Bios of Ik heb een defect/storing aan mijn systeem. Ik heb geen kaas gegeten van het aanpassen van de settings in BIOS. En ook daarvoor heb ik een manual gelezen van de fabrikant zelf. Helaas kan ik nu die manual niet terugvinden anders had ik die in een link geplaatst. Uit de manual kon ik alleen halen dat ik Secureboot moest disablen.
BIOS in staat nu in hoofdlijnen op:
Secureboot disabled
BOOT: LEGACY en UEFI
BOOTVOLGORDE: 1. SSD 2.UEFI USB 3. DIAGNOSTIC.
Ik kan nog kiezen voor USB. Dat is wat ik nog niet heb geprobeerd.
Wat ik nog ga doen.
BOOTOPTIE 2 op USB ipb UEFI usb. (Zal niks uithalen denk ik, maar kan ik dan uitsluiten).
SSD proberen weer 120 gb te maken.
Zelfde installatie proces als eerder een keer of 4 aangegeven. Met USB maken geen iso. Stick staat hierin op NFTS.
Verschillende rams sticks verwijderen.
Ssd op SATA poort 0 aansluiten ipv SATA poort 1 .
Andere SSD bestellen van een ander merk.
Hopelijk zorgen deze punten ervoor dat iedereen weer up to date is. En dat onduidelijkheid wegneemt
Als mijn topic je niet interesseert of je stoort je eraan. Reageer dan niet. Of lees het niet. Je hebt altijd een keus. Waardering in ieder geval voor alle support tot dusver.
Bij meerdere opmerkingen over dat dit een grap is zie ik mij genoodzaakt om me te verdiepen hoe ik dit topic zelf kan verwijderen/Afsluiten. Deleten wil ik niet i.v.m. de vele goede opties en handreikingen die benoemd zijn.
Moederboard d3222-a12 gs2
Ben (bijna) altijd op tijd met F12😁👏
@Nielson helaas geen windows boot manager.
Als alles goed gaat moet bij mijn boot UEFI SSD gaan staan vermoed ik. Doet het systeem ook bij USB en HDD.
@tweakerharrie gedaan wat je zei, haalt niets uit helaas.
@D4NG3R had inderdaad eerder de HDD nog aangesloten. Foutje van mij. Gedaan wat je zei. Helaas foutmelding. Mist Bootfile.
@Starke ik ben bekend met het merendeel van je info. @route99 @Starke Alleen dat split image en dsm snap ik niet goed. Gaat mijn pet te boven. Ik parkeer die even.
@HugoBoss1985 was meer een 1malige test of ik een foutmelding kreeg en die kreeg ik. Helaas geen foto van. Was een install per usb, geen iso.
@Thralas secure boot aan, CSM uit is bij mij niet de standaard, eerder andersom. Reset de UEFI niet met een BIOS op default zetten? Anders ga ik dat van jou nog even handmatig proberen om te zetten.
@Glewellyn
Bedankt voor je reactie. Geen idee hoe ik het minder rommelig maak en off topic, maar bedankt. Het is idd waardevol wat @D4NG3R gedeeld heeft net als 3 anderen.
@teunijff
Ik weet niet wat ik hiermee moet echt niet.
Zoek een leven als dit je te simpel is of denk mee.
YouTube: How To Fix Asus No Boot Device, Boot Device Not Found, No Bootable D...
Raar genoeg geeft Windows de ruimte niet weer in gigabytes maar in gibibytes (GiB)
Je ziet dus 7,3% minder dan de geadverteerde gigabytes.
Schaamteloze Wikipedia copy/paste:
Geformatteerd resulteert dat in 109G(i)B vrije ruimte.Een gibibyte (afgekort GiB) is een eenheid van informatie voor computeropslag. Een gibibyte staat gelijk aan:
2^30 of 1024^3 = 1.073.741.824 bytes.
Het SI-prefix dat gerelateerd is aan een gibibyte is giga- wat het uitgangspunt is van een gigabyte. Een gibibyte is ongeveer 7,3% groter dan een gigabyte of 1.000.000.000 bytes. De groottes van hardeschijven worden doorgaans uitgedrukt in gigabyte, terwijl bestandsgroottes in bijvoorbeeld het besturingssysteem Windows worden uitgedrukt in gibibyte (met de 'verkeerde' afkorting GB).
In het besturingssysteem Windows en in de dagelijkse taal wordt de term gigabyte gebruikt wanneer men gibibyte bedoelt.
Heb je al eens een volledige BIOS reset gedaan met de jumper op je moederbord?
Verder kun je het beste CSM/Legacy uitzetten en UEFI only werken met secure boot tijdens installatie uit.
Als je legacy opstart duurt het soms een aantal minuten voor je doorgaat naar een installatie vanaf USB, dan krijg je inderdaad die witte cursor, maar na voor je gevoel een eeuwigheid start hij uiteindelijk wel door.
[ Voor 19% gewijzigd door iambig op 06-06-2021 05:40 . Reden: Verdere inzichten toegevoegd. ]
NEE: dit is geen signature...
Ik ga het testen, ik houdt je op de hoogte.
Alles geprobeerd wat je zei. Lukt niet helaas.
NTFS getest werkt niet op uefi gpt USB
NTFS getest werkt niet op uefi mbr USB
NTFS getest werkt niet op legacy MBR USB
NTFS getest wekt niet op legacy MBR USB
Met secureboot on of off.
Zowel per Exfat als per NTFS kan hij MBR niet herkennen en de installatie niet doorzetten via USB installatie. Ook niet met Secureboot Enabled of Disabled.
EXFAT zelfde resultaten.
FAT32 zelfde resultaten.
SATA op poort 0. Zelfde resultaten.
Ik ga nog hetzelfde proberen met .iso
Misschien moet ik wat met de EFI SHELL er staat namelijk wel een bootfile op de stick. bootx64.efi. Die kan ik vanuit de BIOS proberen te booten maar ik weet niet wat dat doet.
Of hiermee:
:strip_exif()/f/image/HQnTwz7rtWINF8INQSxn2iae.jpg?f=fotoalbum_large)
Converten naar Dynamic of Basic.
[ Voor 6% gewijzigd door Svinke op 06-06-2021 16:07 . Reden: Idee toegevoegd ]
Ik houdt jullie op de hoogte.
[ Voor 4% gewijzigd door Svinke op 06-06-2021 16:22 ]
Lees dit: D4NG3R in "Nieuwe SSD als boot lukt niet"
Het uitschakelen van secure boot zou niet nodig moeten zijn lijkt me, maar verder is het uitstekend advies. Gewoon exact volgens het boekje van Microsoft proberen te installeren. Nu ben je aan het rotzooien met allerlei Rufus-settings voor je installatiemedium: niet relevant. Je disk tijdens of na installatie converteren naar MBR: niet doen, dat slaat nergens op en sloopt je UEFI boot mogelijk.
Volg die instructies van @D4NG3R nu eens letter voor letter
En doe alleen dat, zodat het voor jezelf en iedereen hier duidelijk is wat je nu precies hebt gedaan. Niets met Rufus, niets met diskpart en helemaal niets met 'MBR'. Als het daarna nog niet boot: wat zie je wel?
Tijdens de installatie hoef je de commandline niet te openen, gewoon geavanceerde installatie kiezen en de bestaande partities op die SSD verwijderen en daarna op volgende klikken. Het kan haast niet simpeler, maar je zit het jezelf belachelijk moeilijk te maken terwijl hier meer dan een dozijn mensen je zegt wat wel en wat niet te doen.

@Nielson Zijn installatie ziet gewoon 2 datadragers, de USB stick en de SSD.
[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 06-06-2021 17:36 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Mee eens.Thralas schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:24:
Je bent nog steeds aan het rommelen met allerlei zaken die niet relevant zijn voor je probleem.
Vrijwel alle punten van hen zijn besproken.... . Punt 3 van hem blijft voor mensen met minder kennis altijd een achillespees... ook bij hem kunnen ze er over struikelen....Volg die instructies van @D4NG3R nu eens letter voor letter
Dat kwam al meer malen voorbij.....ik heb er expliciet naar gevraagd.En doe alleen dat, zodat het voor jezelf en iedereen hier duidelijk is wat je nu precies hebt gedaan.
De meeste mensen die ik Rufus adviseer met een verglijkbare hulp pagina als nu... hebben geen problemen. Diskpart vind ik apart en zou het die doelgroep niet snel aanraden.Niets met Rufus, niets met diskpart en helemaal niets met 'MBR'. Als het daarna nog niet boot: wat zie je wel?
Imho is HET probleem... dat de vragensteller niet als probleem herkend en wij op afstand niet kunnen beoordelen dat het er zou kunnen zijn.....
En: Ik heb HBO-medewerkers gehad die erop zweerden dat exact deden wat er stond en als je dan in overleg vraagt of je even mee mag kijken... dat op bepaalde punten toch niet zo exact deden en mogelijk agv de "gewoonte" om bepaalde zaken altijd hetzelfde te doen... maar niet zoals het nu even moest... Kom er maar eens achter als je niet even mee loopt, in dat geval na overleg toch maar gedaan...
[ Voor 22% gewijzigd door route99 op 06-06-2021 18:11 ]
Ik heb al gevraagd om alle opties van het boot menu aan te zetten (want met een selctie lukt het toch bewezen niet...), start met F12 (meen ik ) en maak een foto er van zodat we alles kunnen zien..Nielson schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:33:
Eens met @Thralas, je usb stick is goed want je kunt gewoon de setup doorlopen. Het probleem zit eerder in de bios van je systeem. Heeft je pc toevallig een kaartlezer? Want het is apart dat de bios je eerste schijf niet vanaf disk 0 toewijst. Mocht je een kaartlezer hebben trek dan de interne kabel eens los, is ws zo'n soort connector (of de helft daarvan): https://n4.sdlcdn.com/img...-SDL981664251-3-6a536.jpg
Dit blind werken ... gaat hem niet worden....
Een verhaal schrijven over wat er gedaan wordt en gezien is, is altijd een interpretatie van iemand die het eigenlijk niet goed weet, want daarom komt ie het hier vragen.....
Dus fotos' van schermen en rapporten gegenereerd door tools die geadviseerd zijn kunnen helpen.
Een kort door de bocht optie:
De TS zou ook nog de verse Win10 installatie op zijn HDD naar de SSD kunnen klonen met Minitools, Foxclone, Aomei Backupper.... Veel van die tools kunnen dat perfect, incl SSD alignment (of hoe heet dat ook al weer
Dan hoeven alleen de boot settings aangepast te worden naar SSD, immers de HDD werkte in het zelfde systeem wel OK....
:strip_exif()/f/image/ImaRzenZ17fEx6AKjhOJQ7dA.jpg?f=fotoalbum_large)
@iambig gedaan wat je zei, je bent geweldig. Helaas ook dit resultaat:
:strip_exif()/f/image/D7Cvupge4D6skFOmN9iqnMtg.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar ik benieuwd naar ben is of iemand anders een GIGABYTE SSD gebruikt als bootstick. Refereer ik even naar een eindconclusie oud topic 2017.
Windows 10 installeren op Kingston A400 SSD
Rufus gebruik ik om de iso uit te pakken op de stick. Fat32 of NTFS of zelfs EXFAT formatteren haalt niks uit. Standaard zet hij hem op Fat 32. Ik probeer nog 1x dat hele Rufus achterwege te laten m.b.t. een .iso gpt Fat32 (ivm standaard setting usb) installatie te doen met Secureboot op disabled. En settings op ACHI. Ook zal ik geen command prompt gebruiken. Net zoals de overige 50x.
In mijn andere pc had de Samsung SSD geen hinder van de standaard methode om hem als boot in te stellen. HDD na die tijd aangesloten. Geen gekloot met Bios of andere systemen.
Windows 10 installeren op Kingston A400 SSD
Ik ga daarna mijn last resort aanhalen en een andere SSD bestellen. Hij zou inderdaad met alle stappen van @D4NG3R het moeten doen. I KNOW. Ik heb zelfs de secureboot enabled geprobeerd na de installatie. Alles staat op ACHI. De stappen begrijp ik prima en Windows en zelf RUFUS geven meldingen op welke settings ik moet letten. Dus een kind kan de was doen. Tenzij het in de SSD zelf zit. Hij doet het prima als 2e schijf op een HDD boot schijf. Dus dat is het probleem niet. Thank you all😁👏 uit de grond van mijn hart. Meen ik echt. Mijn excuses voor de onduidelijkheden. Ik vind wel awesome met hoeveel enthousiasme jullie iemand helpen. Ik ga na bovenstaande actie die andere SSD bestellen. Geef aan welke jij gebruikt als bootssd dan heb ik een idee qua merk naast samsung. Graag geen .m2's vermelden maar een SATAIII.
[ Voor 7% gewijzigd door Svinke op 06-06-2021 18:30 ]
Klopt als je niet kunt zien wat ik doe weet je niet wat ik gedaan heb. Mee eens. Thank you 👏
Daar startte hij in eerste instantie niet mee door omdat hij de windows bootmanager niet direct zag, terwijl de EFI bestanden correct gemapped waren door Macrium Reflect.
Hij bleef steken op inaccesable boot device na een poging van PXE boot.
Pas als ik bij deze melding een keer ctrl-alt-delete deed en met F2 de dan wel herkende bootmanager als default boot device instelde startten ze wel normaal op.
Dus het kan een typisch Fujitsu dingetje zijn.
Met normale installaties ben ik dit trouwens niet tegen gekomen. Heb er zeker 15+ refurbished opnieuw geïnstalleerd.
[ Voor 18% gewijzigd door iambig op 06-06-2021 19:13 ]
En dat kan dus ook de Windowsmanager zijn die op de SSD staat.route99 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:48:
Een kort door de bocht optie:
De TS zou ook nog de verse Win10 installatie op zijn HDD naar de SSD kunnen klonen met Minitools, Foxclone, Aomei Backupper.... Veel van die tools kunnen dat perfect, incl SSD alignment (of hoe heet dat ook al weer).
Dan hoeven alleen de boot settings aangepast te worden naar SSD, immers de HDD werkte in het zelfde systeem wel OK....
Dus ook nadat de stappen van @D4NG3R te hebben doorlopen? Dan weet je in ieder geval zeker dat Windows goed geinstalleerd zou moeten zijn.Svinke schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:29:
In GPTS UEFI zie ik altijd dit:
Met dat als uitgangspositie:
- Controleer in de UEFI of je een boot entry voor de Windows bootloader ziet
- Controleer of je met F2 anders wel een boot entry ziet voor je SSD (zie @iambig)
Is dat het geval? Doe dan wat hier staat: How to boot Windows from Clover UEFI shell en kijk of je de Windows loader vanuit de UEFI shell kunt aanroepen, en zoja waar dat dan eindigt. Weet je meteen of de Windows loader inderdaad daar staat waar 'ie hoort (op de SSD).
Werkt/klopt dat allemaal? Dan zit het probleem waarschijnlijk in je UEFI, en ligt het niet aan je Windowsinstallatie ansich.
[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 06-06-2021 19:23 ]
Bedankt voor jullie reacties, kan ik iig weer verder want hij blijft wel daar ergens in hangen volgens mij. Ik ga het even proberen en houdt jullie op de hoogte. Ik ben hier wel weer een uurtje zoet mee (denk ik).
Ik zag wel een boot entry voor installatie als ik me niet vergis maar ik zal foto's maken.
:strip_exif()/f/image/35l7YMjpLKFXHJggj0Ler2pd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wtoFmqG5bJvxqjqfg4rXHIoa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie wel een bootentry volgens mij
:strip_exif()/f/image/yjAsvK1OlNMCgX7zozfzqm43.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RH3rN9BfVuIRhm8WmCL14KcJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens verwijder ik de partities en installeer ik windows 10 pro 64.
:strip_exif()/f/image/PkA46n81G00UIJHZv1umfK0q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6hEpTzcr5W1Bh1zvBhXXOdQb.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarbij dit de bootvolgorde is:
:strip_exif()/f/image/mIY9dlOPFzxXr0rwFvaKJ0R2.jpg?f=fotoalbum_large)
Als de pc herstart zie ik dit:
:strip_exif()/f/image/v7wqw702K6fhWd3HAMK3e2RV.jpg?f=fotoalbum_large)
Csm:
:strip_exif()/f/image/Zd6cGApth1trmoy3e9wFPyGL.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige wat ik kan vinden over bovenstaande is dit:
:strip_exif()/f/image/c02frv0oym1hZbf177mdvm1f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0jCqZADQGzvDZbGDS2Uq8m2p.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus guys and girls enig idee hoe nu verder?
F2 doet bij mij hetzelfde als f12.
Ik wil nog even via de gewone usb installatie dit proberen:
Hij bleef steken op inaccesable boot device na een poging van PXE boot.
Pas als ik bij deze melding een keer ctrl-alt-delete deed en met F2 de dan wel herkende bootmanager als default boot device instelde startten ze wel normaal op
.
Eind Resultaat met .Iso n.a.v bovenstaande was namelijk:
:strip_exif()/f/image/v7wqw702K6fhWd3HAMK3e2RV.jpg?f=fotoalbum_large)
Als jullie liever tumbnails hebben ipv large geef het even aan. Ik weet niet of dat ook werkt en jullie dat kunnen lezen.
Je USB-installer disk wordt kennelijk wel als correcte UEFI-bootoptie gezien, dus ik zou hem daar op de EFI partitie zetten (in de root, waar ook de directory boot staat). Dat is meestal de kleinste, mocht je drive meerdere partities hebben. Daarna werkt die optie wel.
Ik snap niet waarom CSM nu nog steeds aan staat (dat is toch niet zo na een BIOS reset?) en je met Rufus in de weer bent, maar op basis van je screenshots ga ik er vooralsnog vanuit dat dat niet perse het probleem is..
CSM moet op enabled staan als ik de secueboot wil disablen om een mbr te installeren. Nope Rufus doet het prima. Heb ook bootentry.
Ik ga dit proberen en dan jou optie.
https://nl.joecomp.com/bo...some-required-information
[ Voor 10% gewijzigd door Svinke op 07-06-2021 12:45 . Reden: Info klopte niet ]
:strip_exif()/f/image/cxHfJjDHsfNOcmyOEJwCgDCi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vmvdvOR4W5h0mZc9AKLmo4PX.jpg?f=fotoalbum_large)
Of zou het kunnen helpen om een driver toe te voegen van de SSD?
Ook meen ik mij te herinneren ergens gelezen te hebben (configuratiescherm, schijfbeheer op oorspronkelijke HDD) dat windows 7 de eerste windows is wat hierop geïnstalleerd is. Zou dat kunnen conflicteren?
Kan ik niet gewoon de efishell in de .iso hernoemen?

Het ontmoedigd gewoon om er verder op te reageren.
Je hebt toch al een goede Windows installatie USB gemaakt, want alles werkt toch met een gewone HDD??
En wat betreft de BIOS instellingen.Svinke schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:10:
Sluit ik de oude HDD aan boot de HDD wel windows op. Ook bij opnieuw installeren 'clean install' op de HDD doet alles het gewoon.
Om het eenvoudig(er) te houden, activeer nu gewoon alléén UEFI (met CSM/LEGACY UIT) of alléén CSM/LEGACY (met UEFI UIT)
En zet dan ook meteen die PXE netwerk boot optie uit!
Esprimo E920 Bios Manual

Teleurstellend maar is maar zo. Wil geen mensen tegen de haren instrijken hier.
PXE heb ik van de inmiddels 60 installaties 2 keer gebruikt om de fout online te kunnen laten vaststellen. De fout uit de hyperlink.
https://nl.joecomp.com/bo...some-required-information
Dit aangezien mensen misschien codes kunnen lezen, ik kan ze alleen googlen.
Ik ga de optie van @Thralas nog proberen daarna want dat vindt ik ook een goeie. En dan nog een driver voor de SSD proberen toe te voegen aan een een partitie in de ssd om te kijken of dat wat uithaalt.
Bedankt voor jullie hulp allemaal tot dusver. Laat je niet gek maken. Ik ben ook maar een mens.
[ Voor 8% gewijzigd door Svinke op 07-06-2021 15:43 ]
Dit terwijl je op een HDD in hetzelfde systeem wel kunt installeren.
Nu vind ik een 120GB ook altijd een beetje krap voor een Windows 10 systeem (zeker als je nog wat userdata erop plaatst) maar het is voldoende. Heb je geen andere SSD? Of bereid er 1 aan te schaffen (maakt het iets toekomstvaster wellicht)
Een doorsnee 256GB SSD heb je al voor minder dan 5 tientjes.
Alternatief is OS installatie testen op de Gigabyte SSD op een andere computer (sluit ENKEL de SSD aan)
indien een volledige OS installatie dan wel lukt op de SSD in een ander systeem, dan is de SSD in principe goed en is het toch het 2e hands systeem wat bokt. Maar het kan dus ook de SSD zijn, op deze manier sluit je het uit.
Een pure UEFI installatie zou moeten kunnen werken. met secure boot enabled is het de meest veilige optie.
Secure Boot: enabled
CSM:disabled
Boot option: UEFI only
PXE rom: zet gewoon op disabled, je gaat toch geen netwerk boot doen.
Je USB stick met de Media Creation Tool maken, geen gezeik. Toch rufus gebruiken (met de ISO die je van MS hebt gedownload met de Media Creation Tool? Dan zijn dit de Rufus instellingen die bij mij gewoon werken en horen te werken):
Partitie-indeling: GPT
Doelsysteem: UEFI (geen CSM)
VOLUMELABEL: EDS-ISO (dit geeft ie vanzelf aan als je de goede ISO gebruikt)
Bestandsysteem: FAT32
Clustergrootte: 8192 bytes (standaard)
Ik download op een Windows PC de ISO van Windows 10, dit doe ik door in Chrome naar de download Windows 10 pagina te gaan.
Op die pagina zet ik met F12 de mobiele weergave aan, dit is erg belangrijk anders kun je niet de officiële ISO downloaden, alleen de Media Creator Tool.
Hier klik je op "Kies een versie" (als je Update nu ziet moet je even F5-en)
Kies onder de versie "Windows 10"
Kies bevestig
Kies je taal onder "Maak een Keuze"
Kies bevestigen
Kies 64-bit Download
Nu gaat hij de ISO downloaden
Als dit bestand binnen is pak je een USB stick van min. 8GB welke leeg mag.
Ik maak hem 100% leeg met Active@ Killdisk
Dan weet je zeker dat er geen restanten van EFI partities of iets dergelijks achter blijft welke kunnen storen.
In dit programma kies je de USB stick (erg zorgvuldig kiezen, je wilt niet per ongeluk de verkeerde schijf wissen)
Vervolgens kies je bovenaan voor "Erase disk" (met rode driehoekje)
Wis hem met de instelling "One pass zero's [1-pass]"
Als hij bezig is kun je na een paar seconden al op "Stop All" (met rode vierkantje) drukken, de partitieindeling is dan al gewist.
Vervolgens pak ik Rufus Portable
en start hem vanuit de Download map (waar ook je ISO zou moeten staan)
Hier ziet hij als het goed is al je USB disk met NO_LABEL en de juiste capaciteit (in mijn geval 7.7 Gibibyte)
Klik op de knop SELECTEREN en kies je juiste ISO, in mijn geval "Win10_21H1_Dutch_x64.iso"
Vervolgens laat ik alle instellingen op standaard staan.
- Standaard Windows installatie
- GPT
- UEFI (geen CSM)
- Volume label wat hij zelf invult
- NTFS
- 4096 bytes (Standaard)
Klik op OK voor wissen van data melding
Nu maakt hij een verborgen EFI NTFS boot partitie en een partitie met de inhoud van je ISO.
Als hij klaar is krijg je een melding over Secure Boot welke je kunt "Sluiten" (zie hieronder voor info)
Tot zo ver je USB installatie medium
Vervolgens controleer en zet ik altijd de volgende instellingen in de bios:
Sata moet op AHCI staan.
Boot op UEFI only
en Secure Boot uit (dit moet vanwege niet gesignde NTFS driver van Rufus)
Vervolgens stop ik de USB stick in de PC en start met F12 op van de USB stick
Ik vul de productcode in (of kies de juiste versie), Soms hoeft dit niet als de KEY in de bios staat.
Ik wis alle partities van de SSD en klik op de Niet toegewezen ruimte en volgende
Mocht je weer na opnieuw starten op je knipperende cursor stuiten,
druk op ctrl-alt-delete en gelijk op F2 om naar de bios te gaan.
Bij "Boot Option Priorities" moet je kijken of je "Boot Option #1" kunt veranderen van "P0: Gigabyte GP-GSTFS31120GNTD" naar "UEFI: Gigabyte GP-GSTFS31120GNTD Windows Boot Manager" of iets in die strekking.
Het is echt noodzakelijk dat je daar die Windows Boot Manager hebt staan.
Als dit niet een optie is gaat er iets mis met je Fujitsu.
Als alles werkt kun je uiteraard weer Secure Boot aanzetten, hij moet uitsluitend uit voor je Rufus installatiestick.
[ Voor 1% gewijzigd door iambig op 07-06-2021 17:54 . Reden: extra info over mijn methode ]
Imho kun je dit allemaal overslaan als je gewoon de Media Creator Tool wel download en daar de juiste keuzes maakt. Een paar klikken en klaar.iambig schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:49:
Ik zal je beschrijven wat ik altijd doe / instel:
Ik download op een Windows PC de ISO van Windows 10, dit doe ik door in Chrome naar de download Windows 10 pagina te gaan.
Op die pagina zet ik met F12 de mobiele weergave aan, dit is erg belangrijk anders kun je niet de officiële ISO downloaden, alleen de Media Creator Tool.
En Rufus formatteert bij mij eerst de USB stick en heeft dan nog nooit een niet-werkende win10 boot stick afgeleverd. Vergelijkbaar als hier gebeurt YouTube: How To Make A Windows 10 Bootable USB For FREE
en dat lijkt me geen rocket science.
Je hebt wel veel pech gehad met Rufus dat het zo lastig ging????
Nee, ik red me altijd wel, maar dit is echt de beste methode in mijn ervaring.route99 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:39:
[...]
Imho kun je dit allemaal overslaan als je gewoon de Media Creator Tool wel download en daar de juiste keuzes maakt. Een paar klikken en klaar.
En Rufus formatteert bij mij eerst de USB stick en heeft dan nog nooit een niet-werkende win10 boot stick afgeleverd. Vergelijkbaar als hier gebeurt YouTube: How To Make A Windows 10 Bootable USB For FREE
en dat lijkt me geen rocket science.
Je hebt wel veel pech gehad met Rufus dat het zo lastig ging????
Zo krijg je de meest schone ISO en dus USB installer.
Maar goed ik doe dit soort werk al > 20 jaar en dan ontwikkel je wel eens typische methodes.
Deze methode ken ik het beste en kan ik ook het best beschrijven in deze situatie.
Normaal zou de media creation utility natuurlijk ook moeten werken, heck het is de methode die Microsoft zelf adviseerd.
Maar als je ooit dingen slipstreamt of aanpast in de ISO kan dit natuurlijk niet.
Ik zeg niet dat iedereen het altijd zoals mij moet doen, maar deze methode heb ik altijd voor exact deze machines gehanteerd en zou TS dus ook het best op weg moeten helpen imo.
[ Voor 10% gewijzigd door iambig op 07-06-2021 18:50 ]
Ik denk dat het nu de kunst is voor ons allen om alles weg te laten wat er niet toe doet... zoiets als in de quote.Maar als je ooit dingen slipstreamt of aanpast in de ISO kan dit natuurlijk niet.
De TS is erg moedig bezig en alle ruis die er niet is.. kan ook niet storen.
k heb niks tegen typische methodes, die wel vaak erg persoonlijk zijn, maar wat is er ingewikkeld aan het downloaden van een iso met de MS tool en Rufus gebruiken, waarbij ook de handleidingen er bij gegeven werden.
Of er de SSD is nok of er gaat iets mis wat de TS niet aan ons kan vertellen omdat hij het simpelweg niet waarneemt.....
@Svinke Wat heeft de eerder genoemde werkende.... HDD naar SSD kloon actie al opgeleverd? En vervolgens alleen de bios boot optie goed zetten?
[ Voor 46% gewijzigd door route99 op 07-06-2021 19:21 ]
Als het je pet te boven gaat zeker gewoon de Windows 10 tool gebruiken (in mijn tijd was dat ding echt prut).Svinke schreef op zondag 6 juni 2021 @ 04:03:
@route99
Moederboard d3222-a12 gs2
Ben (bijna) altijd op tijd met F12😁👏
@Nielson helaas geen windows boot manager.
Als alles goed gaat moet bij mijn boot UEFI SSD gaan staan vermoed ik. Doet het systeem ook bij USB en HDD.
@tweakerharrie gedaan wat je zei, haalt niets uit helaas.
@D4NG3R had inderdaad eerder de HDD nog aangesloten. Foutje van mij. Gedaan wat je zei. Helaas foutmelding. Mist Bootfile.
@Starke ik ben bekend met het merendeel van je info. @route99 @Starke Alleen dat split image en dsm snap ik niet goed. Gaat mijn pet te boven. Ik parkeer die even.
@HugoBoss1985 was meer een 1malige test of ik een foutmelding kreeg en die kreeg ik. Helaas geen foto van. Was een install per usb, geen iso.
@Thralas secure boot aan, CSM uit is bij mij niet de standaard, eerder andersom. Reset de UEFI niet met een BIOS op default zetten? Anders ga ik dat van jou nog even handmatig proberen om te zetten.
@Glewellyn
Bedankt voor je reactie. Geen idee hoe ik het minder rommelig maak en off topic, maar bedankt. Het is idd waardevol wat @D4NG3R gedeeld heeft net als 3 anderen.
@teunijff
Ik weet niet wat ik hiermee moet echt niet.
Zoek een leven als dit je te simpel is of denk mee.
Weet ik maar het gaat me alleen om dat het split commando in die link verduidelijkt wordt. Ik maak al jaren de USB stick met behulp van dat command omdat in het begin de media creation tool gewoon niet goed was.route99 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:56:
[...]
De TS moet zelf maar schrijven of hij op deze omwegen zit te wachten. Dit komt bij mij binnen als een niet erg handige route en niet past bij de problematiek van de TS en de oplossing van zijn probleem.
Een 8 GB stick moet meer dan groot genoeg zijn om een Win 10 iso die de TS nodig heeft op te zetten. De kosten daarvan liggen onder de 10 euro, waarom zouden de TS zulke lastige routes willen bewandelen als multiple DVD's zijn zeker als de TS geen DVD brander meer heeft. Maar eigenlijk zou je uit gemak dat al helemaal niet meer willen, imho een zeer onpraktisch voorstel.
diskpart list disk select disk # clean create partition 1 select partition 1 format fs=fat32 quick active
* = # is de USB stick
1. Mount ISO
2. Kopieer alle files van de ISO naar de fat32 stick die je net gemaakt hebt (install.wim faalt)
3. Gebruik het dism-split commando om de install.wim te splitsen naar 4GB files in de sources map van de USB.
4. Profit (nou ja een USB stick die zowel op BIOS/legacy als UEFI werkt)
Ik weet het is omslachtig maar goed het enige wat ik hoef te doen bij een nieuwe iso is verwijder alle bestanden en kopieer ze weer naar de stick en ik heb er 1 die klaar is voor gebruik. Maar zoals ik hierboven aangaf naar @Svinke de media creation tool werkt (tegenwoordig) over het algemeen wel en zou in principe gewoon moeten werken.
1
2
| [Channel] Retail |
Plaats een ei.cfg in de sources map op de USB stick met bovenstaande inhoud om een keuze te hebben welke versie je installeert in plaats van dit automatisch te laten verlopen.
Vandaar:
Ruis of niet, hopelijk kan hij wat met mijn info.iambig schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:49:
Ik zal je beschrijven wat ik altijd doe / instel:
Of de volgende die op dit topic stommelt met soortgelijke problemen.
We kunnen wel allemaal zeggen volg de stappen van de Media Creation Utility, maar als hij het op die manier niet klaarspeelt door welke variabele dan ook...
Mijn methode heeft mij persoonlijk nog nooit in de steek gelaten, een enkele specifieke configuratie daargelaten.
En ik heb recente, relevante ervaring met specifiek dit type machine. Anders had ik me niet met zoveel energie in deze kwestie gestort. Lezen en informatie vergaren is meer mijn ding normaal...

Alleen het bios aanpassen voor de boot keuze kan toch niet zo moeilijk zijn.
SSD blijft op streepje HDD start de installatie. Stick gemaakt met media creation tool. Iso was niet succesvol helaas. NTFS GPT stick, Bios Secureboot disabled. CSM enabled UEFI EN LEGACY boot (CSM disabled pakte hij ook niets), rest van de settings allemaal UEFI.
Dat streepje laat ik rustig 20 min doorlopen. Er gebeurd niks. Geen zandloper, geen voorbereiding. Streepje that's all. Overigens wel een entryboot zonder herkenning van de SSD. HDD boot binnen 15 min de installatie op. Windows staat nu weer op HDD. Ik add een paar rammetjes. En bestel me een andere SSD. Als ik tijd tussendoor heb ga ik de .iso nogmaals proberen.
Dus ik heb wel windows op de HDD. Uiteraard volgens jullie stappenplannen.
:strip_exif()/f/image/p4EPaYmE3CGL5KtTzvvACjCA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/97kIF1GZed2lfL3J3e3PiwlL.jpg?f=fotoalbum_large)
@route99 eerdere kloon hdd was een fail ivm met mbr/legacy install en vermoedelijk probeerde ik dat naar gpt te zetten denk ik. Dat was voor ik dit topic begon haha.
Jullie hebben mij voldoende stof tot hoofdbreken gegeven en heb ontzettend veel geleerd. Ik ga de optie van die file van @Thralas ook proberen.
Wil ik nog even toevoegen dat er ook een FAT32 LARGE in Rufus wordt aangeduid. Misschien EXFAT. Dus die FAT32 (large) zou nog een alternatieve mogelijkheid kunnen zijn. Mits deze over de 4gb kan verwerken.
Heb zoveel trial and errors gedaan dat ik je nu niet kan vertellen welke mogelijke iso's ik heb gebruikt op de HDD. Op de SSD heb ik ze allemaal gehad.
Met de USB methode is de HDD installeren met Windows 10 een eitje.
@akimosan
Alles geprobeerd zie mijn oplossing hierboven. Ik ga een 2e SSD bestellen puur om het uit te sluiten. Die 120 gb GIGABYTE werkt sowieso prima als 2e schijf.
@iambig @akimosan misschien de FAT32 (Large) via Rufus wel. Ik garandeer niks. Windows 10 iso is 4,3 gb volgens mij op moment dus wordt niet wat idd met FAT32.
@iambig lekker volledig, mijn dank is groot. Hier moet ik tijd voor gaan inplannen hehe😁👏
@Starke dank voor je uitleg van het dism splitt commando. Kan niet veel moeilijker zijn dan 'crack' bestanden naar hoofdmap verplaatsen of een keygenerator. Weet niet of dat van deze tijd is haha. De laatste windows die ik heb geïnstalleerd is inmiddels 11 jaar geleden. 😁👏😉
Aan allen: thanks voor de support:
Wat ik nu ga doen.
1.SSD bestellen/ checken SSD Ok? (GIGABYTE SSD 120 GB was nieuw besteld btw, dus ik ga voor een ander merk dit keer)
2. Software van de SSD op de SSD zetten in NFTS - UEFI (GPT) zetten en daar dezelfde windows install aan toevoegen als hierboven.
3.Shell.efi toevoegen
4. Windows klonen vanuit HDD naar SSD.
Daarna al bovengenoemde door jullie voorgestelde acties. Ik moet het even filteren voor nu. Jullie zijn awesome🎮👌😁👏
[ Voor 0% gewijzigd door Svinke op 07-06-2021 22:44 . Reden: Toevoeging ]
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 08:44
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Na alle gedane moeite had er toch wel een werkende Windows moeten zijn
Dit al gedaan?
En zoals eerder gezegd:The_Doman schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:49:
Als het mogelijk is, probeer dan eens de SSD (zonder andere disks aangesloten!) te installeren op de andere computer?
En als dat wel lukt, zet de SSD dan eens in de Esprimo.
Voor de ISO's, probeer eens Ventoy.
Als(??) dat werkt op je PC, dan hoef je niet meer eindeloos te klooien met omzetten / converteren van de ISO bestanden.

Vooropgesteld: je bedoelt het goed, maar het is niet handig, vind ik.iambig schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:03:
We kunnen wel allemaal zeggen volg de stappen van de Media Creation Utility, maar als hij het op die manier niet klaarspeelt door welke variabele dan ook...
Maar dat beweert ook niemand. Feit is echter dat de Windows-utilities zoals Microsoft zegt dat je Windows zou moeten installeren een veiligere keus zijn, zeker als je vaststelt dat Rufus ook geen magische oplossing is. Dan moet je terug naar het stappenplan dat het dichtste bij de handleiding volgt. Dat is namelijk altijd beter getest op allerlei combinaties van hardware.Mijn methode heeft mij persoonlijk nog nooit in de steek gelaten, een enkele specifieke configuratie daargelaten.
Helemaal als TS al met een kluitje in het riet bezig is met alle duizend-en-een combinaties van Rufus uitproberen, terwijl er geen enkele reden is waarom dat wél zou werken. Vervolgens is er iemand aan het klooien met EFI NTFS drivers die alleen werken als je secure boot uitzet.
Maargoed, de vraag is hoe relevant dat alles is. Inmiddels heeft TS gedemonstreerd dat zelfs Rufus in UEFI mode boot (mooi) en de installatie doorloopt, en daarnaast hoog en laag beweert dat ook gewoon op de allercorrectste manier te hebben gedaan (Windowstool).
En om er toch nog wat inhoudelijks aan toe te voegen:
Kan iemand me uitleggen waarom de Windows installer 109 GB weergeeft, zowel in diskpart (verondersteld de hele disk, want list disk) als de GUI (niet-toegewezen ruimte, dat hoeft natuurlijk niet alles te zijn)?
Misschien zoek ik spijkers op laag water. Maar: het is een GIGABYTE GP-GSTFS31120GNTD.
Dus: 120034123776 bytes.=== START OF INFORMATION SECTION ===
Device Model: GIGABYTE GP-GSTFS31120GNTD
Serial Number: SN201408908856
Firmware Version: SBFM61.3
User Capacity: 120,034,123,776 bytes [120 GB]
1
| 120034123776 / 1024**3 = 111.79048919677734 |
Dat is 111 GiB. Zelfs als je met 120*1000**3 rekent dan is dat nog steeds afgerond 111 GiB.
Waarom zegt diskpart '109 GB'?
TS zegt echter dat de disk nieuw gekocht is. Maar:
Wat is een 'setup SSD fabrikant'? Je hebt niets met password protection of iets dergelijks gedaan?Setup SSD fabrikant gedaan evenals foutscan. 99% life remaining. Het gaat hier om een 128 gb GIGABYTE SSD. Onlangs besteld bij megekko.
Ik heb een crucial 240 gb bx500 besteld.
https://www.megekko.nl/pr...A/Crucial-BX500-240GB-SSD
Komt zaterdag binnen als het goed is.
@Thralas 108 gb zelfs in overzicht bij installatie omdat windows zelf twee partities maakt tijdens installatie. Die clean ik die via command prompt en/of verwijder button, kom ik pas op 109 gb totaal.
Ik heb een download gegoogled op de HDD voor de GIGABYTE SSD omdat ik wilde scannen op partitiefouten zodat jullie er wat aan zouden hebben. De setup daarvan heb ik geïnstalleerd en een programma daarin kon de sdd scannen. Benamingen daarvan ben ik kwijt. Conclusie was 99% of life remaining💣.
Dus nee geen password protection idd.😁
[ Voor 2% gewijzigd door Svinke op 08-06-2021 01:54 . Reden: Info toegevoegd ]
USB stick format aanpassingen naar NTFS of EXFAT zijn ook niet nodig.
De Windows ISO van Microsoft die gedownload wordt met Media Creation Tool bevat geen bestanden groter dan 4GB, het grootste bestand op het medium is \sources\install.esd en die is 3,49GB (dat is de Windows installatie image)
Het is niet dat de ISO als 1 bestand compleet op de stick wordt gezet (of moet worden gezet), de ISO wordt "uitgepakt" dus je loopt niet tegen die limiet aan van bestandsgrootte
[ Voor 19% gewijzigd door akimosan op 08-06-2021 08:39 ]
[ruis]akimosan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:32:
Mijn genoemde instellingen voor BIOS en RUFUS zijn sowieso goed dat weet ik zeker.
USB stick format aanpassingen naar NTFS of EXFAT zijn ook niet nodig.
De Windows ISO van Microsoft die gedownload wordt met Media Creation Tool bevat geen bestanden groter dan 4GB, het grootste bestand op het medium is \sources\install.esd en die is 3,49GB (dat is de Windows installatie image)
Het is niet dat de ISO als 1 bestand compleet op de stick wordt gezet (of moet worden gezet), de ISO wordt "uitgepakt" dus je loopt niet tegen die limiet aan van bestandsgrootte
Hmm dat is apart als ik de iso's download van de Windows 10 Iso pagina (https://www.microsoft.com...re-download/windows10ISO/) in mobile modus krijg ik het volgende:
Nederlandse 64-bit ISO (21H1) > install.wim 4,46 GB (4.791.467.503 bytes)
Geconverteerd naar SWM maakt dit:
installdutch.swm 3,99 GB (4.288.444.737 bytes)
installdutch2.swm 450 MB (472.060.548 bytes)
Maakt in totaal zo een 4,49 GB (wat niet op FAT32 zou passen in 1 bestand).
De Engelse ISO (21H1) die je kan downloaden is de SWM zelfs wat groter waardoor die gesplitst ook wat groter uitvalt.
install.wim 4,58 GB (4.918.454.864 bytes)
Geconverteerd naar SWM maakt dit:
installenglish.swm 3,99 GB (4.294.492.986 bytes)
installenglish2.swm 562 MB (590.027.464 bytes)
Wat in totaal zo een 4,55 GB maakt ook te groot voor een FAT32 filesystem (in 1 bestand).
Het enige verschil tussen de media creation tool ISO's en de standaard ISO's van de site is volgens mij dat deze niet zowel home als pro erin heeft zitten (maar kan ik even niet bevestigen).
[/ruis]
Maar goed indien de media creation tool gewoon werkt lekker gebruiken en anders kan je altijd naar andere opties kijken.
@Starke
We hebben beiden gelijk denk ik
Er zit inderdaad een verschil in de ISO die gedownload / gegenereerd wordt bij gebruik van de Media Creation Tool en de ISO die je downloadt via de mobile versie van de pagina.
De bestandsgrootte van de ISO verschilt: 4,13GB en 5,30GB (Dutch X64)
De ene ISO heeft een label van ESD-ISO en de andere heeft label CCCOMA_X64FRE_NL-NL_DV9
De ene ISO bevate daarom een install.esd bestand en de andere een install.wim en die verschillen inderdaad van grootte.
De downloadable ISO is eigenlijk bedoeld om op DVD9 media geschreven te worden. (of een aangepaste USB stick)
Daarmee is de bestandsgroote van install.wim (4,46GB) inderdaad te groot om op FAT32 te zetten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GQXRVpWAralU5vIjwcVEl8tA.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/TLFab50k9EWDPfyPeLN8GYQR.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/UJJ9UdAUBIPDWrUjlLxrSMW8.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vPiprTgx7jWfBURgJ2B8QIRX.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/yDPkRUerEyYbPCq0t92EPWCs.png?f=user_large)
[/ruis]
[ Voor 70% gewijzigd door akimosan op 10-06-2021 15:48 ]
De crucial bx500 is binnen. Starten lopen. Normale gebruiksvriendelijke USB UEFI GPT installatie. Alleen BIOS Secureboot Disabled verder booten met Uefi en Legacy op boot. Overige settings alleen UEFI. (Met een usb stick van 64 gb van Sandisk voltooid.
Fout in de SSD of SSD niet compatibel met moederboard ofzo. Geen idee. Ik was binnen 5 min. Door de installatie heen. Bedankt voor jullie geduld. 😁😁😁👏
:strip_exif()/f/image/97kIF1GZed2lfL3J3e3PiwlL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Svinke op 09-06-2021 20:43 ]
Mocht je hem in de toekomst toch nog als OS disk willen gebruiken, dan kun je kijken of een secure erase helpt.