Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanster
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-08-2024
Kan iemand mij aub helpen met het oplossen van een probleem. 8)7

Vier paar dagen geleden heb ik een Kingston A400 schijf gekocht om Windows 10 op te installeren. Installeren is gelukt maar na installatie wordt Windows niet geboot. Inmiddels sta ik op het punt om de schijf terug te sturen, maar voordat ik dat doe wil ik zeker weten dat ik zelf niets verkeerd doe.

Ik gebruik:

SSD: Kingston A400 (aangesloten met SATA op P0)
Mobo: Gigabyte H110m-S2H (Bios geupdate naar F25)
  • Bios setting:
  • Windows 8/10 features
  • CSM Support: Disabled
  • SATA controller: Enabled
  • SATA Mode Selection: AHCI
  • Agressive LPM Support: Enabled
Bootable USB met Windows 10:
  • Gemaakt met Rufus
  • GPT partition scheme for UEFI
  • FAT32 file system
  • Bootable disk o.b.v. windows 10 ISO gedownload van microsoft
  • Bij de installatie is alleen de SSD en de USB aangesloten op het moederbord. (Geen andere HDD's)
Als ik de pc aanzet start de windows installatie automatisch. Ik kan ook alles zonder problemen installeren op de SSD. Als de pc automatisch herstart zie ik de SSD niet als boot optie, alleen de bootable USB.
Met een andere HDD(dus geen SSD) heb ik hetzelfde proces doorlopen. Daar wordt na installatie wel een UEFI boot optie gedetecteerd. En deze schijf start ook zonder problemen op. Nadat ik opgestart ben met de HDD zie ik wel dat windows is geinstalleerd op de SSD.

- Ook heb ik geprobeerd in Legacy mode te installeren en op te starten maar ook daar blijft de BIOS vragen om bootable device.
- In EaseUS geprobeerd de OS te clonen van de HDD naar de SDD maar daar heb ik geen succes mee. Als ik wil clonen klaagt EaseUs dat de sectors van de schijven niet gelijk zijn.
- De Kingston A400 kan ik wel als datapartitie gebruiken als ik windows opstart met de HDD
- Ik zie de schijf wel als aangesloten SATA device als ik bij kijk Peripherals in de BIOS. Daar zie ik de Kingston aangesloten op P0 en Software Preserve als "Supported", Port 0 Enabled, Hot plug "Disbabled"

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:36
Probeer eens een stick maken met de windows media creation tool van windows 10 dan heb je dat hele rufus niet nodig. Formateer in de windows setup je SSD nog eens zodat windows alles insteld. Dan ben je gelijk van het antieke FAT32 af

[ Voor 29% gewijzigd door HKLM_ op 28-04-2018 10:26 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Omdat dat moet, anders kun je niet van de USB stick booten ;)

Als computer niet van de SSD wilt opstarten, controleer dan even je BCD. Of doe een bcdboot vanuit WinPE om de BCD opnieuw te genereren. Daarmee wordt ook je OS weer in uefi geplaatst.

[ Voor 69% gewijzigd door Trommelrem op 28-04-2018 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 08:36
Trommelrem schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:25:
Omdat dat moet, anders kun je niet van de USB stick booten ;)
8)7 Ik lees verkeerd hahah ik dacht dat zijn windows 10 partitie FAT32 gemaakt was :F

Sluit je A400 eens aan op een andere satapoort

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 28-04-2018 10:29 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Kan je in de bios je ssd bovenaan zetten in het opstartmenu? En de usb eruit.

[ Voor 12% gewijzigd door pjot1 op 28-04-2018 10:28 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:04
Heb je de HDD ook aangesloten op dezelfde poort als de SSD (gezien ik zie dat je de SSD benaderd van de geïnstalleerde HDD vermoed ik van niet).

Dus:
  1. Heb je de SSD aangesloten op dezelfde poort als de HDD (lees een andere poort als P0)?
  2. Zie je de SSD wel in de installatie (open met SHIFT+F10 command prompt en geef in diskpart, list disk)?
  3. Heb je van te voren geprobeerd de SSD een clean via diskpart te geven? (zie out of topic t/m clean en dan met de ssd uit list disk)? Hoewel de SSD wel ook te zien zou moeten zijn wil het nog wel eens problemen geven als je niet eerst een clean uitvoert.
  4. Heeft Kingston een SSD check tool vanuit USB of wat ook (als die bad sectors of wat ook geeft kan je meteen terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt)?
  5. Let op als je de HDD aangesloten nu (met Windows installatie) dan wordt deze als default UEFI (BCD) entry gezien als je Windows ook op de SSD zet.
Out of topic:
USB raad ik handmatig aan te maken en dan gewoon met de ISO download van Microsoft (zonder de media creation tool van microsoft ik heb dat programma te vaak de ISO in de soep zien draaien). Dit kan door bijvoorbeeld de download pagina op je telefoon te openen of op een OS dat de media creation tool niet support, Linux in diverse smaken bijvoorbeeld.

En dan met een 32GB (of minder) USB stick.
diskpart
list disk
select disk X (usb stick nummer uit list disk)
clean
create partition primary
select partition 1
format fs=fat32 quick
active

Dan de gedownloade ISO mounten en gewoon alle files naar de FAT32 USB stick kopiëren en je hebt een USB stick die zowel op legacy als UEFI systemen gebruikt kan worden. (Let op dat dit op het moment nog kan maar bij bijvoorbeeld Windows 2016 is de install.wim te groot om te kopiëren naar FAT32 waardoor je deze moet splitsen met DISM als je die op dezelfde manier op een FAT32 stick wil zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanster
Bedankt allemaal voor de suggesties. Ik heb in de tussentijd verschillende dingen geprobeerd, maar nog zonder succes.

Ik heb wel het gevoel dat ik het in de bootfiles moet zoeken. (Dus de richting van Trommelrem)
Trommelrem schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:25:
Als computer niet van de SSD wilt opstarten, controleer dan even je BCD. Of doe een bcdboot vanuit WinPE om de BCD opnieuw te genereren. Daarmee wordt ook je OS weer in uefi geplaatst.
Thanks voor je suggestie. Nog weinig succes in WinPE. Volgens bcdboot zijn de boot files wel succesvol aangemaakt. Als ik echter scan op OS wordt er geen windows installatie gevonden. Bij partitions zie ik wel een system partitie aangemaakt. Heel vreemd.

Bcdboot C:\\Windows
Boot files succesfully created

Bootrec /scanos
Succesfully scanned windows installations
total identified windows installations 0
the operation completed succesfully

bootrec /fixboot
access is denied

list partitions:
  • Partition 1 Recovery
  • Partition 2 System
  • Partition 3 reserved
  • partition 4 primary
HKLM_ schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:26:
[...]
Sluit je A400 eens aan op een andere satapoort
Ook gedaan. Overigens wordt de Kingston SSD wel gezien in de bios op P0 (zie beschrijving SATA configuratie) maar niet als boot device.
Als ik de SSD loskoppel en ik sluit alleen de HDD aan op P0 dan krijg ik wel de optie in de bios om van die schijf te booten. Dus ik denk dat de poorten prima in orde zijn. Ik heb ook verschillende SATA kabeltjes geprobeerd.
Starke schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:50:
Heb je de HDD ook aangesloten op dezelfde poort als de SSD (gezien ik zie dat je de SSD benaderd van de geïnstalleerde HDD vermoed ik van niet).

Dus:
  1. Heb je de SSD aangesloten op dezelfde poort als de HDD (lees een andere poort als P0)?
  2. [b]Ja ik heb verschillende poorten gebruikt, ook de SATA kabeltjes gewisseld. SSD heb ik op P0 en in principe heb ik de HDD ontkoppeld tijdens installatie van win10 op de SSD. Heb de HDD alleen aangesloten om te testen of mijn USB boot device werkte en om vanuit de HDD windows installatie de SSD partities te inspecteren.[/b]
  3. Zie je de SSD wel in de installatie (open met SHIFT+F10 command prompt en geef in diskpart, list disk)?
  4. [b]Ja in diskpart zie ik de disks, volumes en ook de partities incl system partitie. In mijn geval is partition de systeem partitie[/b]
  5. Heb je van te voren geprobeerd de SSD een clean via diskpart te geven? (zie out of topic t/m clean en dan met de ssd uit list disk)? Hoewel de SSD wel ook te zien zou moeten zijn wil het nog wel eens problemen geven als je niet eerst een clean uitvoert.
  6. [b]Ja ik heb ook de SSD zowel naar GPT als MBR geconverteerd. En ik heb ook vanuit de HDD windows in disk management de schijf geformatteerd.[/b]
  7. Heeft Kingston een SSD check tool vanuit USB of wat ook (als die bad sectors of wat ook geeft kan je meteen terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt)?
  8. [b]Ik ken van kingston de Kingston Toolbox Software. Daarin wordt de SSD niet gedetecteerd. Op zich vreemd..[/b]
  9. Let op als je de HDD aangesloten nu (met Windows installatie) dan wordt deze als default UEFI (BCD) entry gezien als je Windows ook op de SSD zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanster
Out of topic:
USB raad ik handmatig aan te maken en dan gewoon met de ISO download van Microsoft (zonder de media creation tool van microsoft ik heb dat programma te vaak de ISO in de soep zien draaien). Dit kan door bijvoorbeeld de download pagina op je telefoon te openen of op een OS dat de media creation tool niet support, Linux in diverse smaken bijvoorbeeld.

En dan met een 32GB (of minder) USB stick.
diskpart
list disk
select disk X (usb stick nummer uit list disk)
clean
create partition primary
select partition 1
format fs=fat32 quick
active

Dan de gedownloade ISO mounten en gewoon alle files naar de FAT32 USB stick kopiëren en je hebt een USB stick die zowel op legacy als UEFI systemen gebruikt kan worden. (Let op dat dit op het moment nog kan maar bij bijvoorbeeld Windows 2016 is de install.wim te groot om te kopiëren naar FAT32 waardoor je deze moet splitsen met DISM als je die op dezelfde manier op een FAT32 stick wil zetten).
Uiteindelijk heb ik nog maar eens handmatig de USB bootable te maken. Geen resultaat.
Vervolgens nog een keer geprobeerd de USB via legacy mode te installeren. Geen resultaat.

Vanmiddag heb ik bij de mediamarkt een Samsung 860 EVO gekocht en die werkte direct met mijn initiele instellingen.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

Mijn plan is de Kingston SSD terug te sturen omdat ik vermoed dat het probleem in de hardware/firmware zit.
Pagina: 1