Afsluiten spirobuis? Keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:39
Ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben met mijn vraag.
In een geplande keuken gaan we de nieuwe afzuiging niet aansluiten op de bestaande afvoer omdat dit sterk afgeraden is. Het zou gaan om aansluiten van 150mm kap op 100mm spirobuis.
Het wordt dus recirculatie met een plasmafilter.
Ik ben wat huiverig voor extra vocht en misschien ook nog wel geur en heb het idee om de oude pijp toch niet helemaal af te sluiten om zo wat extra natuurlijke ventilatie te houden of misschien er op zolder een buismotor tussen te plaatsen die we Soms wat mee kunnen laten draaien. Is zoiets mogelijk/wenselijk, ik brainstorm maar wat :?
Het gaat om een open woonruimte van ongeveer 100m3 Met alleen natuurlijke ventilatie. De afvoer van de badkamer gaat via een eigen buis waar een buismotor in geplaatst is. De lengte van de buis tot de dakdoorvoer is bijna 5 mtr. Met 2 flauwe bochten. De afstand in de keuken tot de recirculatiekap is 1.20 mtr.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-06 13:38
een itho ecofan of een dergelijk model. zet je op de zoleder met een draadloze afstandbeining.
de afstandsbedning zet je in keuken neer. (oplakken) en in je keuken gewoon een los afzuig ventiel.
de afzuigkap laat zoals je al aangeeft in je post reciculeren. die sluit je dus niet aan op het kanaal.

het is niet perfect maar ik denk dat het wel is wat je zoekt ?

edit https://www.ventilatieland.nl/mechanische-ventilatie
(en mischien moet je het toerental wat terug schroeven anders gaat ie kabel maken.
dan wordt het een turbo zuiger. is leuk maar geeft vooral veel last. ruis geluid)
en de moter knapt er ook niet van op. als hij onvoldoende lucht krijgt.
mischien kan je de dakdoorvoer wat vergroten zodat ie niet over zijn nek gaat.
de hele afvoerpijp wat groter maken is zeker geen optie ? :+

ps zolang de afzuigkap en het ventiel een meter uit elkaar zitten is het prima.
de luchtjes en vocht dat overblijft worden dan alsnog weggezogen via je afzuigventiel.

[ Voor 54% gewijzigd door miciel op 04-06-2021 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:43
Ladypurple schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:39:
Ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben met mijn vraag.
In een geplande keuken gaan we de nieuwe afzuiging niet aansluiten op de bestaande afvoer omdat dit sterk afgeraden is. Het zou gaan om aansluiten van 150mm kap op 100mm spirobuis.
Het wordt dus recirculatie met een plasmafilter.
Afgeraden vanwege brandveiligheid? Omdat de buis te veel bochten maakt of te veel vernauwt? Omdat het niet mooi weg te werken is?

TNO is niet zo'n fan van recirculatiekappen. Ze zijn vooral bedacht door bouwers die energienormen willen halen, en geen zin hebben om een extra gat in de muur luchtdicht te moeten maken.
Ik ben wat huiverig voor extra vocht en misschien ook nog wel geur en heb het idee om de oude pijp toch niet helemaal af te sluiten om zo wat extra natuurlijke ventilatie te houden of misschien er op zolder een buismotor tussen te plaatsen die we Soms wat mee kunnen laten draaien. Is zoiets mogelijk/wenselijk, ik brainstorm maar wat :?
Zeer goed mogelijk, en zeer wenselijk. Maar het allerbelangrijkste is de afzuigkap zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
miciel schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:23:
een itho ecofan of een dergelijk model. zet je op de zoleder met een draadloze afstandbeining.
de afstandsbedning zet je in keuken neer. (oplakken) en in je keuken gewoon een los afzuig ventiel.
de afzuigkap laat zoals je al aangeeft in je post reciculeren. die sluit je dus niet aan op het kanaal.

(en mischien moet je het toerental wat terug schroeven anders gaat ie kabel maken.
dan wordt het een turbo zuiger. is leuk maar geeft vooral veel last. ruis geluid)

de luchtjes en vocht dat overblijft worden dan alsnog weggezogen via je afzuigventiel.
toon volledige bericht
Dat zijn flinke kasten. De pijpen van badkamer en keuken staan naast elkaar, ‘ k weet niet of daar ruimte voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:19:
[...]

Afgeraden vanwege brandveiligheid? Omdat de buis te veel bochten maakt of te veel vernauwt? Omdat het niet mooi weg te werken is?

TNO is niet zo'n fan van recirculatiekappen. Ze zijn vooral bedacht door bouwers die energienormen willen halen, en geen zin hebben om een extra gat in de muur luchtdicht te moeten maken.

Tno, fijnstof ed. Heb gelezen over de nadelen.
De vernauwing van 150 naar 100 icm met dan nog extra 2x 90 graden bochten vanaf de kap naar boven zou zoveel problemen geven met de mate van afzuiging en verhogen van het lawaai dat dit sterk afgeraden werd. De keuken staat midden in huis, dus geluid is ook heel belangrijk. Recirculatie maakt meer geluid en ik hoop dat recirculatie mbv plasma iets rustiger is. De huidige afzuigkap maakt in deze combi met buizen en bochten al veel herrie, dus het verhaal met een grote capaciteit kap op kleine afvoer snap ik wel.
De kap wordt een novy vision, met afzuiging ivm het plasmafilter.
[...]

Zeer goed mogelijk, en zeer wenselijk. Maar het allerbelangrijkste is de afzuigkap zelf.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
miciel schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:23:

toon volledige bericht
Die meter is dat een strakke maat en om welke reden? We kunnen niet zien waar ie door het plafond gaat omdat het afgetimmerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:48

de Peer

under peer review

Ik ben wat huiverig voor extra vocht en misschien ook nog wel geur en
Je zou vooral huiverig moeten zijn vanwege de hoge fijnstofgehaltes die je krijgt met een recirculatiekap.
Het is daarom belangrijk om aanvullend (flink) te ventileren tijdens en na het koken.

recirculatiekap is geen totaaloplossing.

Het gaat hopelijk wel om inductiekoken? Want met gas is recirculatie nog schadelijker.

Als het even kan zou ik toch de afzuigkap op het kanaal aansluiten. Het is al snel beter dan recirculatie.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 04-06-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
de Peer schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:43:
[...]

Je zou vooral huiverig moeten zijn vanwege de hoge fijnstofgehaltes die je krijgt met een recirculatiekap.
Het is daarom belangrijk om aanvullend (flink) te ventileren tijdens en na het koken.

recirculatiekap is geen totaaloplossing.

Het gaat hopelijk wel om inductiekoken? Want met gas is recirculatie nog schadelijker.

Als het even kan zou ik toch de afzuigkap op het kanaal aansluiten. Het is al snel beter dan recirculatie.
Inductiekoken ja, ik ben me hier overal van bewust, heb ook gelezen dat atag voor enkele kappen een fijnstoffilter heeft en dit voor plasmamade een speerpunt is...
Op de bestaande afvoer is geen optie, en kanalen vergroten ook niet. We moeten het er mee doen, maar als kleine aanpassingen zoals het er naast gebruiken het huidige afvoerkanaal mogelijk is :)
Heb nog even gelezen over de mechanische afvoer hierboven genoemd. Als ik het goed begrijp kan je daar ook de badkamer op aansluiten (buizen lopen naast elkaar maar hebben eigen dakafvoer) en kan het de luchtvochtigheid meten. Ik kan alleen geen informatie vinden hoe het werkt. Als er vanwege vocht alleen afvoer in de badkamer nodig is, gaat ie dan voor de keuken ook lopen, of is dat gescheiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ladypurple schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:09:
[...]

Inductiekoken ja, ik ben me hier overal van bewust, heb ook gelezen dat atag voor enkele kappen een fijnstoffilter heeft en dit voor plasmamade een speerpunt is...
Op de bestaande afvoer is geen optie, en kanalen vergroten ook niet. We moeten het er mee doen, maar als kleine aanpassingen zoals het er naast gebruiken het huidige afvoerkanaal mogelijk is :)
Heb nog even gelezen over de mechanische afvoer hierboven genoemd. Als ik het goed begrijp kan je daar ook de badkamer op aansluiten (buizen lopen naast elkaar maar hebben eigen dakafvoer) en kan het de luchtvochtigheid meten. Ik kan alleen geen informatie vinden hoe het werkt. Als er vanwege vocht alleen afvoer in de badkamer nodig is, gaat ie dan voor de keuken ook lopen, of is dat gescheiden?
In principe gaat hij dan op beide plekken zuigen ja.

Kun je eventueel nog aangeven waarom het huidige kanaal niet aangesloten kan worden op de afzuigkap? Het zou jammer zijn als dit om de verkeerde reden is namelijk. Alle alternatieven zijn al snel een stuk minder effectief.

Hmm ja fijnstoffilters en recirculatie dat is nog niet bepaald standaard hoor. Goede fijnstoffilters kosten wel een paar honderd euro geloof ik. Liever blaas je de vieze lucht gewoon direct naar buiten. Via de afzuigkap of als alternatief dus met een mechanische ventilatie unit.
Ik kan ook helemaal geen testresultaten vinden van die plasmamade filters. Ik vertrouw het eerlijk gezegd niet. Lijkt meer geldklopperij te zijn, ze hebben iets te verbergen.
Lees ook hier: Ervaringen met plasmafilters

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 04-06-2021 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladypurple
De afzuigkap heeft een afvoer van 150 die geknepen wordt naar 100 mm totale afstand ongeveer 7 mtr met daarin 2x 90 en 2x 45 graden bochten. Ik heb veel gegoogled en contact gehad met de fabrikant van de kap.
En alle reacties die ik gelezen en gehoord heb... ja, afzuiging heeft de voorkeur maar in deze situatie niet. Fabrikant gaf aan dat de kap slechte prestaties zou geven en lawaai zou maken. De keuze is dus een kap die slecht werkt en lawaai of een kap met recirculatie met de nadelen daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ladypurple schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:44:
De afzuigkap heeft een afvoer van 150 die geknepen wordt naar 100 mm totale afstand ongeveer 7 mtr met daarin 2x 90 en 2x 45 graden bochten. Ik heb veel gegoogled en contact gehad met de fabrikant van de kap.
En alle reacties die ik gelezen en gehoord heb... ja, afzuiging heeft de voorkeur maar in deze situatie niet. Fabrikant gaf aan dat de kap slechte prestaties zou geven en lawaai zou maken. De keuze is dus een kap die slecht werkt en lawaai of een kap met recirculatie met de nadelen daarvan.
Ok, duidelijk, dat is inderdaad een dilemma. beide is niet ideaal.
Dan lijkt de hybride oplossing (recirculatie met aanvullend ventilatie) inderdaad het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladypurple
de Peer schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:20:
[...]

In principe gaat hij dan op beide plekken zuigen ja.

Kun je eventueel nog aangeven waarom het huidige kanaal niet aangesloten kan worden op de afzuigkap? Het zou jammer zijn als dit om de verkeerde reden is namelijk. Alle alternatieven zijn al snel een stuk minder effectief.

Hmm ja fijnstoffilters en recirculatie dat is nog niet bepaald standaard hoor. Goede fijnstoffilters kosten wel een paar honderd euro geloof ik. Liever blaas je de vieze lucht gewoon direct naar buiten. Via de afzuigkap of als alternatief dus met een mechanische ventilatie unit.
Ik kan ook helemaal geen testresultaten vinden van die plasmamade filters. Ik vertrouw het eerlijk gezegd niet. Lijkt meer geldklopperij te zijn, ze hebben iets te verbergen.
Lees ook hier: Ervaringen met plasmafilters
Laatste, ja ook gelezen. Ik heb zelf onderstaand geschreven
De techniek zou in horecakeukens gebruikt worden. In het maart nummer van de duitse consumentenbond is een afzuiger met plasmade getest en had het geen meerwaarde. Maar gemeten tov ? En in hoeverre is het geluid en de capaciteit meegewogen ? Bij recirculatie verlies je capaciteit en krijg je meer geluid doordat het door een filter gaat. Dit zou bijj plasma iets minder zijn? 30%, maar kan ik geen data of onderzoeken over vinden.Ik kan het artikel helaas vanuit het buitenland niet kopen. Over de ozon wel duidelijk, die werd na meting niet aangetoond.Het zou fijnzijn om een recensie te lezen van iemand die van koolstof naar plasma gegaan is met dezelfde kap. Het is een redelijk definitieve keuze omdat in geval van de vision je kiest voor een afvoer , waar het plasma achter komt,ipv recirculatiekap. We gokken , ondanks de prijs toch op plasma, want denken niet dat het slechter kan dan alleen alleen koolstof. :/https://tweakers.net/i/xddEtHDvGNJyOZ7FaeTkWJlF3RM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OE7eWUlRVE6GAmJ92Xa9tJqU.jpg?f=fotoalbum_large

Het plasmafilter kon niet op dezelfde manier getest worden als de koolstoffilters. Plasma had een geurvermindering van 56% terwijl 80 % verwacht zou mogen worden. ‘ k weet niet zo goed wat ik met deze cijfers moet. Bij een goede vergelijkende test zijn de omstandigheden gelijk, dus gelijke kap, meetmethoden ed. Het ging hier ook niet om een vergelijk tussen de filtermethoden, maar het zoeken naar de beste kap. En dat bleken vooral gedateerde modellen te zijn.....Nogmaals, de rest van het artikel heb ik niet gelezen.

Ok, gegoogled. Koolstoffilter geur chemisch gemeten, plasmafilter door proefpersonen in een labo opstelling. _/-\o_ , dan had ik als redactie deze gegevens niet durven te publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ladypurple schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:49:
[...]

Laatste, ja ook gelezen. Ik heb zelf onderstaand geschreven
De techniek zou in horecakeukens gebruikt worden. In het maart nummer van de duitse consumentenbond is een afzuiger met plasmade getest en had het geen meerwaarde. Maar gemeten tov ? En in hoeverre is het geluid en de capaciteit meegewogen ? Bij recirculatie verlies je capaciteit en krijg je meer geluid doordat het door een filter gaat. Dit zou bijj plasma iets minder zijn? 30%, maar kan ik geen data of onderzoeken over vinden.Ik kan het artikel helaas vanuit het buitenland niet kopen. Over de ozon wel duidelijk, die werd na meting niet aangetoond.Het zou fijnzijn om een recensie te lezen van iemand die van koolstof naar plasma gegaan is met dezelfde kap. Het is een redelijk definitieve keuze omdat in geval van de vision je kiest voor een afvoer , waar het plasma achter komt,ipv recirculatiekap. We gokken , ondanks de prijs toch op plasma, want denken niet dat het slechter kan dan alleen alleen koolstof. :/https://tweakers.net/i/xddEtHDvGNJyOZ7FaeTkWJlF3RM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OE7eWUlRVE6GAmJ92Xa9tJqU.jpg?f=fotoalbum_large

Het plasmafilter kon niet op dezelfde manier getest worden als de koolstoffilters. Plasma had een geurvermindering van 56% terwijl 80 % verwacht zou mogen worden. ‘ k weet niet zo goed wat ik met deze cijfers moet. Bij een goede vergelijkende test zijn de omstandigheden gelijk, dus gelijke kap, meetmethoden ed. Het ging hier ook niet om een vergelijk tussen de filtermethoden, maar het zoeken naar de beste kap. En dat bleken vooral gedateerde modellen te zijn.....Nogmaals, de rest van het artikel heb ik niet gelezen.

Ok, gegoogled. Koolstoffilter geur chemisch gemeten, plasmafilter door proefpersonen in een labo opstelling. _/-\o_ , dan had ik als redactie deze gegevens niet durven te publiceren.
toon volledige bericht
Nou inderdaad zeg! Je zou toch verwachten dat er vandaag de dag wel wat fatsoenlijke testen gedaan zijn met deze technologie. Bij zou dat alleen maar tegenhouden om het te kopen eigenlijk. Want je koopt het vrijwel blind en die bedrijven hebben flink wat geld in marketing gestoken. lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
de Peer schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:52:
[...]

Nou inderdaad zeg! Je zou toch verwachten dat er vandaag de dag wel wat fatsoenlijke testen gedaan zijn met deze technologie. Bij zou dat alleen maar tegenhouden om het te kopen eigenlijk. Want je koopt het vrijwel blind en die bedrijven hebben flink wat geld in marketing gestoken. lastig.
Het is een (dure) gok. Er zijn meerdere fabrikanten met deze techniek. Het bekende merk berbel gebruikt het met name in zwitserland https://www.wesco.ch/kuec...ologien/geruchsfiltration en schijnt in de horeca gebruikt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
de Peer schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:48:
[...]

Ok, duidelijk, dat is inderdaad een dilemma. beide is niet ideaal.
Dan lijkt de hybride oplossing (recirculatie met aanvullend ventilatie) inderdaad het beste.
Berbel heeft echt hybride, daarbij gaat de overdruk naar de recirculatie, maar mag het afvoerverschil niet groter zijn dan 25mm? ( heel snel gelezen)

[ Voor 17% gewijzigd door Ladypurple op 04-06-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-06 13:38
Ladypurple schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:44:
[...]

Die meter is dat een strakke maat en om welke reden? We kunnen niet zien waar ie door het plafond gaat omdat het afgetimmerd is.
eerder in dit topic heb ik het over een een afzuigbox. eerst even instaleren. makelijker uittelegen.

dit geldt voor als je een afzuigbox willen instaleren welke zoewel de badkamer als de keuken afzuigt.
(ik weet natuurlijk niet of jij allebei de ruimtes gaat doen. het wel het beste). de vochtsenser zit bij bij itho
in de afstandsbeding. deze plak/monteer je in de badkamer op een gunstige plek. overal maar niet onder
de douche zei de instalatuer. je drukt op auto je gaat docucen. en hij blijft afzuigen totdat de badkamer droog is. en als je gaat slapen gooi je hem weer in zijn 1. mocht u er last van hebben.
(en voor je keuken haal je een afstandbeding zonder vochtsensor. je kan maximaal 1 vochtsensor gebruiken. de goedkope de normale boxen dan. er zijn wel uitzonderinge andere dingen op de markt)

nu weer teurg naar je vraag waarom moet de afzuigkap en de afzuigventiel ongeveer een meter/een halve
uit elkaar zitten ? het gaat hier om de uitstoom openning van de afzuigkap en opening van het afzuigeventiel deze moeten een eindje uit elkaar zitten. voorkeur een meter. een halve meter . iets daar tussen in. zolang het maar niet 10 centimer is. een recurculatie kap geeft overdruk bij de uitstroom opening.
zit het afzuigventiel er te dicht op dan kan je de 'schone' kook-luchtjes tranporteren naar een andere ruimte.
ondakns de afzuigkap er niet op is aangesloten. zeker als beide ruimtes op 1 kanaal zitten is de kans goter.

hebt je 2 apate leidinge/kanalen lopen ook dat verkleint de kans weer.ik heb nog niet mee gemaakt dat via de afzuigbox retour komt. je zet de opening doel bewsut op 5 centmiter. ja dan kan je schone kook lucht je douche inblazen. thoeretisch gezien dan he. (ik weet niet exact welke effect je dan krijgt/ die discusie laat ik)
maar ik denk dat het wel duielijk is dat je afstand moet houden. hoeveel exact kijk maar. :)

einde afzuigbox en leidingen verhaal. we dwalen nu te ver af. daar gaat het topic niet over.

maar jij heb een losse moter voor je douche en wil eventueel een loose moter voor je keuken.
dus je hebt dan 2 paralelle systemen. toch zou ik voor me afzuigap en het ventiel uit elkaar houden.
om dus effecten zoals overdruk etc te voorkomen. je krijgt een ander belasting op de moter en dat
ik weet niet of dat heet kwaad kan als een motertje te licht loopt. ik ben geen elektriscien.
(ja ook ik weet niet alles maar het is wel iets om reking mee te houden. als je het wilt.)

(1 vraag leidt tot 3 antwoorden. soms is dat zo, )

[ Voor 55% gewijzigd door miciel op 05-06-2021 03:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladypurple
Ik heb er een nacht over geslapen en na de reacties tot de conclusie gekomen dat ik veel te moeilijk denk en te ver van huis gezocht heb ;). Een familielid is installatietekenaar en die heb ik vanmorgen gesproken. Inderdaad wat ik hier gelezen heb een box op zolder hangen. Itho en iets uit staphorst werd genoemd, dus we gaan maar eens wat zoeken.
Pagina: 1