hoevaak gedaan over het rijbewijs en tips?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38

Bestla

Kvinne

@meisje321 Waar zak je op? Zijn het speciale verrichtingen? Of algehele voertuigbeheersing en verkeersinzicht?

Als je heel erg gestresst bent, dan gaf Smurflink al de tip om eens met de huisarts te gaan praten. Zeg dit ook tegen de instructeur. Voor theorie ben ik nooit gezakt, voor praktijk B 1 keer. Het kan de beste overkomen.

Mijn nichtje is ook aan het lessen, de theorie heeft ze, maar het rijden in een aangepast voertuig vergt gewenning aan de bediening. Zo kan zij geen pedalen bedienen, dus alles zit aan het stuur of is met handbediening. Maar ze gaat lekker hoor, en is vol zelfvertrouwen. Faalangst kent ze niet, en ik zou daar eerst werk van maken. Ieder mens kan alles als je maar gelooft in jezelf. Praat dus met je huisarts. je basis moet goed zijn, anders kost het alleen maar geld als je steeds maar zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

EliteGhost schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:47:
Belangrijk is dat je plezier hebt in het rijden. De examinator mag zeggen waar je naartoe gaat rijden en jij mag het stalen blikje daar krijgen. Probeer er een mooi tochtje van te maken, dat is de beste tip die ik kan geven :) Netjes in spiegels kijken helpt ook! Dat wordt vanzelf automatisme (hoop ik).
Ja, ik denk dat dat het voordeel was wat ik had toen ik de tweede keer rijlessen ging volgen. Omdat je in een hele korte tijd veel tijd in de auto hebt doorgebracht, wordt het autorijden zelf minder spannend. Want dat is waarom ik de eerste keer gezakt ben: auto rijden was al spannend, en dan nog die spanning van een examen en daar bovenop die stress omdat je iets anders gedaan hebt dan wat die examinator gezegd heeft. Dat kan elkaar behoorlijk versterken, waardoor je gewoon door spanning fouten gaat maken.

Ik woonde in Assen, en ik ben een paar keer gewoon naar Groningen gereden (omdat de instructeur even naar het kantoor moest om wat op te halen, wat ergens binnen de diepenring in Groningen lag...) Kilometers rijden was voor mij gewoon de beste manier om te leren. En natuurlijk was ik wat ouder :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartbuurma
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-12-2021
Zelf heb ik geluk gehad en in één keer geslaagd. maar helaas hoor ik te vaak dat mensen er (veel) vaker over doen.

Ik sluit me aan bij sommigen dat het soms domme pech is, maar veel kun je er ook zelf aan doen. het belangrijkste wat mij betreft is het vinden van de juiste instructeur voor jou persoonlijk:
  • Geeft hij/zij goed les, op een manier die bij je past
  • Geeft hij/zij goede feedback zodat je weet waar je staat en aan toe bent
  • Laat hij/zij je naar het examen gaan op het juiste moment? Niet te snel, dan ben je misschien onzeker of er nog niet klaar voor en zeker ook niet te laat (zonde van je geld)
Dat laatste wordt vaak beïnvloedt door het kopen van een pakket. Het lijkt voordelig, maar mocht er geen klik zijn met he instructeur ga je niet makkelijk overstappen. En het examen wordt gepland obv het aantal lessen in je pakket, niet omdat je er klaar voor bent.

** Knip ivm spam/reclame **

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 15-12-2021 18:54 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je twee keer gezakt bent kan de instructeur een speciaal examen aanvragen waar ze wat meer tijd nemen en rekening houden met zenuwen.

Zelf gelukkig in een keer geslaagd. Mijn vrouw heeft er drie keer over gedaan. De eerste keer was bij haar echt superslecht (dit was in Belgie, dus ik mocht er naast zitten en de examinator achterin, ik heb zelf in Nederland mijn rijbewijs gehaald), de tweede keer had ze een beetje pech en de derde keer ging het goed.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
Vlaming en dus ander systeem, heb mijn rijbewijs ook al 20+ jaar...

Ik heb 1 keer theorie gedaan en 1 keer praktijk. Nooit rijlessen gevolgd, had ook nooit zin om te oefenen en had voor mijn examen eigenlijk praktisch niet gereden. Als ik 20 keer in de auto had gezeten zal dat al heel veel geweest zijn.

Zal een natuurtalent zijn zeker :p. Nee, ik had mijn rijbewijs maar ik kon eigenlijk totaal niet rijden.
Ik heb dat mezelf aangeleerd en aangezien ik meer dan 1 miljoen ongevalvrije kilometers achter de rug heb zal het wel goed zitten zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Engineer Stewie schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:51:
Vlaming en dus ander systeem, heb mijn rijbewijs ook al 20+ jaar...

Ik heb 1 keer theorie gedaan en 1 keer praktijk. Nooit rijlessen gevolgd, had ook nooit zin om te oefenen en had voor mijn examen eigenlijk praktisch niet gereden. Als ik 20 keer in de auto had gezeten zal dat al heel veel geweest zijn.

Zal een natuurtalent zijn zeker :p. Nee, ik had mijn rijbewijs maar ik kon eigenlijk totaal niet rijden.
Ik heb dat mezelf aangeleerd en aangezien ik meer dan 1 miljoen ongevalvrije kilometers achter de rug heb zal het wel goed zitten zeker.
Echt, hoe hebben ze dat systeem nog niet veranderd? Ben ik nou een hele slechte chauffeur of leer ik gewoon slecht, of waarom deed ik er ~10 lessen over om de auto niet telkens af te laten slaan. En dan heb ik het nog niet over 2/3-baans rotondes die ik eigenlijk pas nadat ik m'n rijbewijs had 100% foutloos nam.

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 16-12-2021 10:46 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is tegenwoordig wel moeilijker hoor in Vlaanderen. Het staat geloof ik in de top 4 van moeilijkste landen ter wereld (moeilijker dan in Nederland). De VS is het makkelijkste eerstewereld-land ter wereld.

Daarom was mijn vrouw de eerste keer gezakt, ik wilde haar nog snel voor veranderingen examen laten doen, maar ze reed erg slecht. Ik had dat ver van tevoren aangevraagd en het is lastig tegen je vrouw te zeggen dat je het wilt annuleren omdat ze te slecht is dus ik heb het de examinator maar laten vertellen :p De tweede keer reed ze een stuk beter maar was het net niet genoeg en de derde keer ging het goed :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
hoi1234 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:45:
[...]

Echt, hoe hebben ze dat systeem nog niet veranderd? Ben ik nou een hele slechte chauffeur of leer ik gewoon slecht, of waarom deed ik er ~10 lessen over om de auto niet telkens af te laten slaan. En dan heb ik het nog niet over 2/3-baans rotondes die ik eigenlijk pas nadat ik m'n rijbewijs had 100% foutloos nam.
Vertrekken kan je meteen of niet. Dat is gewoon een gevoel, moet zeggen nu ik al jaren automaat rijd het wel duidelijk minder vlot gaat (vergeet nogal eens te koppelen...), maar geraak nog wel redelijk van mijn plaats af.

De verkeersregels ken je of ken je niet. Het veilig toepassen is wel nog een dingetje maar op een examen in spitsuur krijg je veel te veel tijd om over je acties na te denken. Je hoefde dan ook alleen maar te laten zien dat je de regels kent en je de auto onder controle hebt. Echt rijden kan je op die korte tijd niet aanleren, toch niet in de mate dat dat nu gaat. Ik ben een heel defensieve rijder en kom eigenlijk nooit echt in de problemen. Ik verzamelde vroeger wel snelheidsboetes, maar dat is sinds de komst van speedlimiters (want CC haat ik) wel gereduceerd tot 0.
Waar mijn 10 jaar jongere vriendin (rijbewijs 8 jaar nu) wel rijlessen heeft gehad en een heel agressieve rijder is. Ze heeft dan ook al 4 ongevallen achter haar naam, waarvan 1 serieus... En dan praat ik nog niet over parkeren. Ik parkeer mijn bijna 5m lange auto op plaatsen waar ze met haar opel corsa niet in geraakt.

20+ jaar gereden waren er in Belgie nauwelijks rotondes, dus dat probleem stelde zich niet :+ .

Mijn bedrijfswagen ziet er na bijna 4 jaar nog perfect uit, buiten steenslag. De 2 jaar oude bedrijfswagen van mijn vriendin is een slagveld. Bumper achteraan tegen een muur gezeten, rechterflank idem. En dan nog wat blutsen ed van de winkelkar tegen de auto te zetten, krassen op het dak van de sleutels erop te leggen,... 0 respect voor de wagen.

[ Voor 13% gewijzigd door Engineer Stewie op 16-12-2021 11:47 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:52
Er moeten heel veel factoren bij elkaar komen op zo'n moment. De examinator moet zijn dag hebben, jij moet je dag hebben. Maar ook externe factoren als drukte op de weg, weer, route etc kunnen allemaal van invloed zijn.

Je kan ook gewoon pech hebben. Zo ben ik een keer gezakt omdat ik een stoplicht voor een zijweg niet zag, vlekkeloos gereden maar net voor het einde een stoplicht gemist die tussen de bomen stond. Dikke pech herpakken en volgende keer weer proberen.

Je moet er ook aan toe zijn, de eerste keer was ik er ook gewoon echt nog niet klaar voor. Ik had een pakket gekocht en dan heb je ook een gepland examen. Voor mij was dat net te vroeg. Het kan dus ook zijn dat je gewoon nog een aantal lessen nodig hebt en de volgende keer toch wat zekerder achter het stuur zit en je wel slaagt. Het bedienen van de auto moet echt een automatisme worden zodat je vol kan focussen op wat er om je heen gebeurt.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:48
Ik heb er vier keer overgedaan om mijn rijbewijs te halen op 19 augustus 2005. Bij de 4e keer gaf de examinator mij heel veel rust en zelfvertrouwen. Hij je moet rijden zoals je altijd gaat rijden. Hij gaf me erg veel rust tijdens het rijden en ik was geslaagd.

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 16-12-2021 14:29 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:57
Gluten Parody schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:43:
[...]

Sterker nog, ik ga het volgend jaar weer doen 8)
Laat een ander maar beoordelen of ik goed rij, ik zit nooit naast mezelf in de auto
Van mij mag zoiets wel ingevoerd worden, elke 5 jaar een check up door een rijinstructeur.

Something something

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

3x overgedaan:

- Eerste keer doorgereden bij oranje/rood verkeerslicht.
- Tweede keer vrachtwagen van de weggereden in een 2 baans bocht naar links.
- Bij de 3e keer bijna mis door rijinstructeur, die zijn papieren was vergeten, 9km heen/terug over landweggetjes... laten we het er maar op houden dat ik geen 60/80km/u reed.
Tijdens het examen ging het uiteindelijk door de hele stresssituatie vooraf relaxed en was ik binnen 20min
weer terug bij examenbureau en was ik geslaagd.

:)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Gluten Parody
  • Laatst online: 23:55
SeenD schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:45:
[...]

Van mij mag zoiets wel ingevoerd worden, elke 5 jaar een check up door een rijinstructeur.
Veel mensen vinden dit, maar doen het zelf niet. Terwijl één belletje naar een rijschool voldoende is om het in gang te zetten… :>

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:34
Gluten Parody schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:03:
[...]

Veel mensen vinden dit, maar doen het zelf niet. Terwijl één belletje naar een rijschool voldoende is om het in gang te zetten… :>
Alstublieft niet… grote geldklopperij zo lang de rest van Europa dat papiertje praktisch gratis krijgt. 8)7

Zelf drie keer gezakt, waarvan één keer echt terecht omdat ik me door de examinator liet opjagen tot een ingreep. Waarbij die aangaf dat verder alles perfect ging. Daarna twee keer zeikerds die me dan weer te rustig/voorzichtig en de andere keer te pittig vonden rijden.

Laatste keer heb ik de examinator in kwestie letterlijk gezegd dat ik er wel klaar mee was en een bromfietsauto zou kopen als het nu niet lukte… :+

[ Voor 4% gewijzigd door Flozem op 16-12-2021 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Bestuurders die zich door passagiers laten opjagen, horen die wel op de weg? :$

[ Voor 7% gewijzigd door Gluten Parody op 16-12-2021 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:34
Gluten Parody schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:30:
Bestuurders die zich door passagiers laten opjagen, horen die wel op de weg? :$
Daarom vond ik die wél terecht. ;)
Was ook mijn eerste examen.

[ Voor 5% gewijzigd door Flozem op 16-12-2021 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 20:08
Flozem schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:54:
[...]

Daarom vond ik die wél terecht. ;)
Was ook mijn eerste examen.
Ironisch genoeg had een examinator opmerkingen dat ik vertikte om te hard te gaan rijden op de snelweg (ik zat al op GPS vMax met 105 op mijn teller)
Iemand die een dubbele verkeersovertreding deed (te hard + rechts inhalen) verhinderde dat ik naar rechts kon na een inhaalactie en dat werd mij aangerekend 8)7

Verwijderd

Ik had alles in 1x gehaald en ik had een politieagent als examinator.
Ik had ook een paar trucjes uiteraard.

1 zet je binnenspiegel iets hoger zodat de examinator ook echt ziet dat je binnenspiegel, buitenspiegel en over de schouder doet en met remmen etc. Ze willen een kijkende anticiperende bestuurder hebben.

2 je weet nu welke routes ze rijden ga daar met iemand bij langs en kijk de zijstraten na en onthoud de situaties.

3 ga vroeg om 8 uur je examen doen. Examinators houden niet van spits rijden en zullen je door de buitenwijken meenemen.

4 niet gaan lopen slijmen etc dan gaan ze je het moeilijk maken. Gewoon oppervlakkig praten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2021 16:29 ]

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Hier zowel A als B in 1x gehaald.

Het gaat vooral om het totaalbeeld dat de examinator van je krijgt/heeft. Als je heel onzeker rijdt, twijfelt bij handelingen, etc, dan kan je verder foutloos rijden, maar dan zoekt hij wel iets om je op te laten zakken.

Foutje is helemaal geen probleem. Hoe je er vervolgens mee omgaat is veel belangrijker.

Ik had 2 bejaarde dames op de fiets die mij op de lesmotor niet opmerkten en doorfietsten, ondanks dat ik voorrang had. Ik stopte veilig en tijdig, liet hen doorfietsen, aangezien ze inmiddels half in paniek op de rijbaan stonden. Ik heb erna vriendelijk geknikt en heb mijn weg op de oprit van de rondweg vervolgd. Ik zag in mijn spiegel nog net de examinator bij de dames stoppen, zijn raam open doen en wilde handgebaren maken _O-

Hij wond zich er een stuk meer over op dan ik :+

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:11
PeeJay schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:47:
Ik had 2 bejaarde dames op de fiets die mij op de lesmotor niet opmerkten en doorfietsten, ondanks dat ik voorrang had.
Ik reed bij A op een voorrangsweg af en bedacht pas op het laatste moment dat ik zelf voorrang moest geven
Hop, vol in het remmetje net tijd. Niets meer van gehoord. Dat is het voordeel als de examinator niet in/op hetzelfde voertuig zit :+

• Gluten Parody
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:26:
Ik had alles in 1x gehaald en ik had een politieagent als examinator.
offtopic:
Ook toevallig, ik had laatst een examinator als politieagent :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beide rijbewijzen in een keer gehaald met relatief weinig lessen. Maar ja, motorrijbewijs stelt ook weinig voor, je rijdt normaal richting de oprit van de snelweg, aan het eind van de oprit heb je de examinator al bijna zoekgereden en hoor je nog net krakerig over de headset dat je de volgende afrit mag pakken en terug mag rijden en je bent geslaagd. Gewoon een beetje met vertrouwen rijden en laten zien dat je het overzicht hebt en de boel beheerst en je slaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wil je niet weten .... TE vaak opgeweest. Gewone examens, examen via Rijkswaterstaat (geloof ik .. heel, HEEL streng theorie ... aan de praktijk niet toegekomen). Gezakt door kleine domme dingen, maar ook door externe oorzaken. Uiteindelijk, na een keer of 6, .. GESLAAGD voor de praktijk. Daarna theorie. Alhoewel ik die best goed wist, was ik zo in de bonen door het halen van de praktijk .. ik wist niets meer . .ergens tussen de '0' en de '1' punten of zo.
Maar ja .. geslaagd voor de praktijk. een maandje blokken en .. 40 punten. Eindelijk het roze papiertje (dat was het toen).

Het rare was: een paar jaar daarvoor mijn motorrijbewijs .. 2e keer geslaagd (1e keer examinator kwijtgeraakt: oortjes o.i.d. bestonden in 1971 niet). Maar voor de auto had ik me een examenvrees, bij de motor blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSJerra
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-09 14:51
Alles in 1 keer gedaan, Motor dan he dus 2x praktijk examen.
Maakt niet uit wat je fout doet, als je je fout maar herkend en dat ook bij de wandeling van de auto naar het CBR terug of nog in de auto laat blijken zal het wel goed komen.
Rij examens zijn moment opnames, maar mocht je nou echt zo'n rotte appel als examinator hebben is het gewoon een kwestie van geluk...

Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1 2 Laatste