hoevaak gedaan over het rijbewijs en tips?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisje321
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-01-2023
Vandaag heb ik voor de tweede keer rijexamen gedaan en weer gezakt.

Ik heb erg last van faalanst en voor de eerste keer een faalangst examen gedaan, helaas enorme pech gehad met een examinator die hier totaal niet geschikt voor was en me alles behalve op mijn gemak stelde wat resulteerde in veel onhandige fouten.

Hoewel het voor mijn gevoel de tweede keer erg goed ging, een paar kleine foutjes maar naar mijn gevoel die goed opgelost.

Als je dan na afloop dan alsnog te horen krijgt dat je weer niet geslaagd bent, begin ik toch elke keer weer meer te twijfelen of een rijbewijs wel voor mij is weggelegd.

De lessen gaan elke keer goed (dan heb ik het volste vertrouwen in het halen van het examen) en mijn rij instructeur zegt en ziet ook echt dat ik het kan alleen het komt er tijdens het examen gewoon niet uit..

Hoevaak hebben jullie erover gedaan en wat heeft jullie echt geholpen met het halen van jullie rijbewijs?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-05 15:46

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

zelf ook in jouw situatie gezeten. uiteindelijk 5x over gedaan. laatste was een staatsexamen daar fluitend door heen gekomen. het is ook een kwestie van accepteren denk ik. de 5e keer had ik ook zoiets van ik zie het wel.. maar goed. de instructeur die ik daar bij had was ook erg makkelijk.

ergo, het enige advies dat ik je kan geven is accepteer dat je kan falen. en vetrouw daarnaast op je kwaliteit die je kennelijk wel hebt gezien je lessen wel goed gaan.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
1x, nooit gezakt voor enige toets van relevantie. Dat helpt je casus niet denk ik. ;)

Punt is, dat je examen stress is, en ze willen juist ook zien dat je onder stress de goede dingen doet. De examinator geeft als het goed is uitleg over waarom je gezakt bent.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Honesty

kattenneus!

Ik heb 4 of 5 keer examen gedaan en volgens mij had ik er ook geen talent voor. Maar de 5e keer wel gehaald en waar ik daarvoor gewoon iedere week een rijles had heb ik voor het laatste examen gewoon een tijd geen les gehad en vlak voor het examen het weer opgepakt. Misschien daardoor wel gehaald omdat Ik iets rustiger wasnmaar kan ook gewoon geluk zijn.

Nu rijd ik taxi en voel ik me nog steeds geen bekwaam chauffeur terwijl ik wel alle diploma's heb gehaald in 1 keer en vaak wel de situatie inschat. Misschien is het wel goed om nu al iets met die faalangst te doen en niet zoals ik pas na je 40ste.

Ps. Als ik nu examen zou moeten doen zal ik denk ik ook zakken

[ Voor 9% gewijzigd door Honesty op 01-06-2021 11:22 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Oefenen, oefenen, oefenen. Vaak heb je vanaf de locatie waar het examen begint maar een beperkt aantal routes / wegen wat je kunt rijden in ~20 minuten die het examen duurt, zorg er dus voor dat je de omgeving van het CBR tijdens je lessen op je duimpje leert kennen. Zodra het automatisme begint te worden wordt het examen ook een stuk minder stressvol. Herken bijvoorbeeld de volgorde van de stoplichten van de kruispunten in de buurt, weet waar het druk / chaotisch kan worden qua fietsers oid en ga daar standaard een stuk langzamer rijden, etc. Oefenen, oefenen, oefenen. Kost een paar centen, maar imho is dat de enige manier als je onzeker over jezelf bent.

Zelf twee keer erover gedaan, eerste keer gewoon domme eigen schuld dat ik gezakt was (ingreep omdat ik bijna door rood reed, op een provisorisch ingericht kruispunt met tijdelijk verkeerslicht, waar volop werkzaamheden aan de gang was 8)7 Volgens de examinator was het wat hem betreft toen nog niet direct gezakt, maar wel omdat het daarna alleen maar bergafwaarts ging. Dat laatste zou goed kunnen omdat ik mezelf aan het opvreten was dat ik dat stoplicht gemist had :+ )

[ Voor 28% gewijzigd door naitsoezn op 01-06-2021 11:28 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-05 14:03
Wel apart dat je een examinator had wie je niet op je gemak stelde, daar zijn ze speciaal voor opgeleid (of zouden moeten zijn).

Ik heb er 1x over gedaan, maar ook ik heb een fout of twee gemaakt. Direct aangegeven dat dit niet handig was gedaan en ik het beter op een andere manier kon doen.

Maar ik ken wel een aantal die er meerdere keren over deden. Doe je iets fout door stress of wordt het te veel, vraag een time-out aan en bespreek het.

https://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/faalangst-rijexamen heeft nog wel wat tips waar je wellicht wat aan hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 13:25
Ik heb hem bij de 3de keer pas gehaald. Eerlijk gezegd komt er ook gewoon een hoop geluk bij kijken. Mijn 2de keer kwamen we weinig interessante dingen tegen dus toen ben ik gezakt op het feit dat er een oma'tje bij het zebrapad stond toen ik er nog 500m vanaf was en die gehele tijd geen aanstalten maakte om ook echt over te steken, waardoor ik ben doorgereden. Mijn 3de keer was ik juist onzekerder en toen haalde ik hem juist weer wel.
Tip die mijn instructeur gaf: plan hem zo vroeg mogelijk in. Het is gewoon echt zo dat als er 3 voor jou perfect reden, jij sneller zakt op kleine foutjes dan als er niemand voor je zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisje321
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-01-2023
@eric.1

Ja erg apart inderdaad, zelf lang het gevoel gehad dat het volledig aan mijn eigen rijden lag, tot ik later van meerdere examen kandidaat en zelfs van mijn rij instructeur hoorde, dat deze examinator er simpel weg gewoon niet geschikt voor is. Zelf toen domme pech gehad dus.. 😝

Bedankt voor je tips!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 13:25
Het blijft ook een moment opname, maar daar kom je niet onderuit met zoiets. Ik denk dat voor de meesten geldt dat je pas echt leert rijden in de jaren nadat je je examen hebt gehaald. Zo is het voor mij wel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Wat kan helpen bij examenvrees \ faalangst zijn bètablokkers. Ik zou dit dan wel eerst overleggen met je huisarts..

Overigens was het bij mij drie keer scheeps recht :p

[ Voor 20% gewijzigd door Standeman op 01-06-2021 11:47 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:56
Misschien een idee om alleen nog maar te oefenen met steeds een andere rij instructeur? Ik merkte bij mijzelf iig dat ik een beetje van streek raakte als ik opeens niet mijn vertrouwde rij instructeur naast me had. Verder vond ik het heel erg een kwestie van geluk hebben m.b.t. krijgen van juiste examinator. Bij de eerste was ik totaal niet op mijn gemak. En bij de tweede weer een stuk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13
Theorie en praktijk (na 20 lessen) in 1x gehaald in 2008. 3 grote fouten gemaakt bij het rij-examen (onbewust spookrijden + 2x geen voorrang verleent) maar eenmaal terug bij het CBR toen de examinator vroeg hoe ik het zelf vond gaan heb ik die 3 punten aangekaart en hoe ik dat anders had kunnen doen, daar kon hij zich wel in vinden dus was ik geslaagd. Zelf je fouten herkennen, zelf reflectie dus, is erg belangrijk

Maar goed ik woon in het oosten van de Achterhoek en een rij-examen destijds was gewoon "rij van dorp x naar dorp y en weer terug naar x en parkeer daar even en doe daar even keren door steken". De snelweg of een druk stadscentrum heb ik nooit gezien, ook niet bij de rijlessen.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 01-06-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:56

PB-powell

Mr. Laziness

Wat @wuzzy zegt is waar, er komt ook een dosis geluk bij kijken. Ik had voor mijn examen nog een uur les en toevallig een groot deel gereden van wat ik ook tijdens mijn examen moest rijden. Ik wist dus exact waar de rare bochten zaten en de voorrangswegen waar je voorzichtig moest zijn. Ook moet je geluk hebben met de examinator, in welke bui is hij/zij en hoe deed je voorganger het.
En verder blijven oefenen, oefenen en oefenen. Probeer de rust te bewaren en te ontdekken waar je faalangst vandaan komt.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 23:04

RvV

Voor mij is het alweer een flinke tijd geleden maar kan mij nog herinneren dat het bij de auto de eerste keer best goed ging. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat ik was geslaagd. De examinator maakte alleen een punt van iets wat in mijn ogen niet waar was. Ik zou te snel naar de rechter baan zijn verplaatst en iemand hebben gehinderd. Tsja, ik was het er niet mee eens maar daar kun je niet zo veel mee.

De 2e keer ging echt waardeloos. Zelfs de bijzondere verrichtingen waren mislukt. Ik maakte bij het uitstappen al een opmerking tegen mijn instructeur: "Plan het volgende examen maar vast in".
Resultaat: toch geslaagd! Ondanks de kleine foutjes was alles veilig en de examinator had er vertrouwen in dat het helemaal goed ging komen in de toekomst. Nu zo'n 20 jaar later nog steeds geen ongeval/schade veroorzaakt. :)

Later heb ik nog mijn BE gedaan. Het examen ging ook niet perfect. Achteruit een zijstraat inrijden ging niet lekker. Geslaagd! "Alles was veilig, goed gekeken in je spiegels en rekening gehouden met het overige verkeer"

Met de motor ook de eerste keer geslaagd. Op een bepaald stuk was ik even de snelheid kwijt. Moet ik hier nu 30 of 50kmh? Toen ben ik een stukje 40kmh gaan rijden. Ik had wel verwacht daar een opmerking over te krijgen maar alles was oke.

Mijn conclusie was dus: Niet alles hoeft perfect te zijn. Rekening te houden met het overige verkeer en zorg dat alles veilig gaat. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 10:20
Vier keer afgereden en nooit zo beroerd als de laatste keer... (oh en ik heb nu dus wel een rijbewijs). Het is van veel zaken afhankelijk. Vaak wordt er gedacht aan dingen als willekeur, een examinator die een goede of slechte dag heeft en dat soort zaken. Maar misschien is het wel zo dat je eigen gevoel niet strookt met de waarheid. Ik kan, terwijl ik geen enkele ervaring heb wel vinden dat ik het goed doe, maar misschien dat de examinator wel iets meer inzicht heeft en dat die laatste keer bij mij alleen maar het beroerdste voelde en dat niet daadwerkelijke was...

En ja, uiteindelijke kan je ook gewoon pech hebben. Bij de tweede keer had ik een wesp in de auto, netje raam open gedaan om hem er uit te halen, bij het dicht doen van het raam slingerde ik iets en ging ik net over de middenlijn van de weg heen, daarmee was het examen na zo'n 500 meter gereden te hebben dus al weer klaar...

Faalangst is vervelend en het is het waard om dat ook aan te pakken, daar zijn allerlei soorten trainingen en dergelijke voor, kijk daar eens naar. Het is tenslotte niet alleen voor je rijbewijs fijn als je hier overheen kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:19
Heb je voor het examen niet nog even een lekker stukje kunnen rijden met je instructeur en dan direct het examen erachteraan? Misschien geeft dat wat meer vertrouwen.
Als je straks zonder instructeur de weg op gaat moet je toch ook enige mate van zelfvertrouwen hebben dat je het aan kunt. En zoals hierboven ook aangegeven gaat het vaak meer om de veiligheid en de mate waarop je anticipeert dan blindelings alle regels volgen. Geen voorrang nemen bijvoorbeeld maar eerst even kijken of je die wel krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

meisje321 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:10:

Ik heb erg last van faalanst en voor de eerste keer een faalangst examen gedaan, helaas enorme pech gehad met een examinator die hier totaal niet geschikt voor was en me alles behalve op mijn gemak stelde wat resulteerde in veel onhandige fouten.
Komt bekend voor.

4 Keer gefaald, voornamelijk door faal angst / veelste zenuwachtig.
Toen zou ik voor het rijks-examen op gaan. Daar al helemaal op ingesteld.

Alleen tijdens het aanvragen daarvan bleek er te lang tussen poging 1 en 4 te zitten om dit te mogen. En dus moest ik nog verplicht 1 keer opnieuw op, voordat ik voor het rijk kon gaan. Ik heb dus een 5e keer afgereden, met als enige idee "ik faal toch, beschouw dit maar als een dure rijles.dan kan ik daarna het rijk aanvragen.

Het kon me dus niet heel veel boeien, en dat was blijkbaar de reden waarom ik dat examen dus ook probleemloos gehaald heb 8)7

Ik weet niet hoe dat je helpt, maar proberen het te relativeren helpt. Het is niet meer als een rijles. als je die foutloos kunt, kun je ook je examen foutloos.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 09:03

Hoevaak hebben jullie erover gedaan en wat heeft jullie echt geholpen met het halen van jullie rijbewijs?
Mijn zus heeft een pilletje van de dokter gekregen dat wat stress wegnam. Je kunt erom vragen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het ligt altijd aan de examinator natuurlijk, niet aan jezelf...

Bij mijn B had ik het gevoel dat ik gezakt was, maar de examinator dacht daar anders over. Juist als je zelf je eigen fouten ziet, kan je er nog van leren. Maar als jouw instelling al is dat het aan de examinator ligt, kijkt-ie daar dwars doorheen.
Vergeet dat het een examen is, ga gewoon lekker rijden. Als je slaagt is het meegenomen, als je zakt les je gewoon verder.

Hier alles in 1 keer gehaald: rijbewijs B, Klein Vaarbewijs 1 en rijbewijs A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 13:31

lasharor

7 december 2004

Voor mijn praktijk examen heeft denk ik mijn slechte zicht tijdens de rijlessen best veel invloed gehad.

Ik had eigenlijk een bril nodig, de rijschool had die test niet gedaan om te checken of mijn ogen wel goed waren. Ik wist natuurlijk dat ik een bril nodig had (want op school moest ik ook altijd dichterbij gaan zitten) maar had er toen gewoonweg geen zin in.

Dus toen ik een beetje bang werd en dacht dat de examinator mij wel zou vragen om een kenteken te lezen ben ik maar naar de opticien gegaan. Uiteindelijk was het zo veel makkelijker (want ik kon alles ver van tevoren zien en daarop anticiperen in plaats van alles last minute te moeten doen) dat het examen echt kippetje eitje was.

Conclusie; ga naar de opticien. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 08:58
Zo’n examinator zal er vast iets mee van doen hebben, maar ze kijken voornamelijk naar hoe jij controle houdt en geen belemmering voor het overige verkeer vormt. Je mag daarom ook prima foutjes maken, zolang het maar niet zorgt voor controle verlies of belemmering. Heel subjectief zijn de examinator verder niet. Heb op mijn examen zelfs een ingreep gehad.. toch geslaagd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:58

St@m

@ Your Service

Rijexamen.. het enige examen waar het altijd aan iemand anders ligt dat je niet bent geslaagd.

Zelf 2x gezakt en bij de derde keer geslaagd.
Tip: kijken, kijken, kijken en kijken. En laten zien dat je kijkt.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
St@m schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:09:
Rijexamen.. het enige examen waar het altijd aan iemand anders ligt dat je niet bent geslaagd.

Zelf 2x gezakt en bij de derde keer geslaagd.
Tip: kijken, kijken, kijken en kijken. En laten zien dat je kijkt.
Op de motor adviseren ze ook een reflecterende stip achterop je helm te plakken zodat je goed de bewegingen van je helm ziet qua kijkgedrag. :)

Maar kijk je een whiplash. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
RemcoDelft schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:04:

Bij mijn B had ik het gevoel dat ik gezakt was, maar de examinator dacht daar anders over. Juist als je zelf je eigen fouten ziet, kan je er nog van leren. Maar als jouw instelling al is dat het aan de examinator ligt, kijkt-ie daar dwars doorheen.
Dit dus, had hetzelfde. Ik heb 3 fouten gemaakt die ik direct genoemd heb bij het nagesprek terug bij het CBR.
  • Spookrijden, ik reed 80km/h op een N-weg en moest bij de volgende t-splitsing afslaan het industrieterrein op, direct na die afslag, 6 meter verder ofzo, ligt een kruising. Ik dacht alvast op de parallelweg rechts van me te kijken om te zien of er verkeer aan zat te komen waar ik op die kruising mee te maken kan krijgen. Dat deed ik iets te lang, dus toen kwam ik op de verkeerde weghelft terecht. Zodra ik dat door had heb ik direct gecorrigeerd (geen ingreep van examinator dus)
  • Vrachtwagen van rechts geen voorrang verleend, echter de vrachtwagen reed langzaam genoeg en ik nam bewust het besluit om niet te remmen en midden op de kruising stil te komen staan en ben doorgereden.
  • Fietser geen voorrang verleend bij oprijden rotonde, de fietser kwam met een behoorlijke rotgang uit een onoverzichtelijk fietspad de rotonde op en ik had nog iets teveel snelheid om tijdig stil te staan, dus gechecked of de rest van de rotonde vrij is en doorgereden
Bovenstaande punten bij het nagesprek aangegeven en in de laatste 2 situaties gaf de examinator ook aan dat ik overduidelijk een besluit nam in plaats van te twijfelen en dat het spookrijden gewoon niet handig was, ook uitleg gegeven over de oorzaak ervan. Ik dacht dat ik gezakt was, maar gewoon geslaagd dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:04

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Señor Sjon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:19:
[...]

Op de motor adviseren ze ook een reflecterende stip achterop je helm te plakken zodat je goed de bewegingen van je helm ziet qua kijkgedrag. :)

Maar kijk je een whiplash. :P
Zelf geen rijbewijs A, maar ook wel eens gehoord dat me de spiegels iets verder naar buiten moest afstellen zodat je echt zichtbaar moest bewegen om in de spiegels te kijken, maar dat is verder behoorlijk OT.

Ben zelf in 2x geslaagd terwijl het volgens mij de tweede keer slechter was dan de eerste keer.

Eén van de opmerkingen na de eerste keer had betrekking op mijn snelheid. Vond ik toen erg vreemd omdat ik vaker op die wegen gereden had en wist wat de max. snelheid was. Zal wel meer met inzicht snelhied vs verkeerssituatie/weginrichting te maken hebben gehad.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 14:33

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Vergeet dat het een examen is, ga gewoon lekker rijden. Als je slaagt is het meegenomen, als je zakt les je gewoon verder.

Hier alles in 1 keer gehaald: rijbewijs B, Klein Vaarbewijs 1 en rijbewijs A.
Je kunt ook pech hebben hoor. Ik had voor mijn tussentijdse toets een examinator die net uit de ziektewet was en kort tegen zijn pensioen zat. In ieder geval, die beste meneer had er absoluut geen zin meer in. Een ritje om te kijken hoe het hele examineren in zijn werk gaat eindigt dan met een hoop onterecht commentaar over je rijden wat op mijn leeftijd destijds (16,5) nogal wat negatieve indruk maakte.

Ik heb het overigens in 34 lessen gedaan en in 1x voor alles geslaagd. Mijn examinator bij het echte examen had na bij Maastricht de A2 overgestoken te hebben (notoir kruispunt voordat de Willem-Alexander tunnel er was) al zoiets van "jij kunt rijden, we doen een rondje en dan is het goed". Naar het industrieterrein van Maastricht gereden, op een vrachtwagen laadhaven de omkeeropdracht mogen doen, ondertussen gehad over welke cadeaus hij voor kerst voor zijn vrouw had gekocht en bij het parkeerterrein van het CBR de parkeeropdracht gedaan... Zo kan het ook.

Wat ik wil zeggen is dat het een voor een deel subjectief iets blijft. Je kunt pech hebben met het overige verkeer, pech hebben met je examinator. Maar ook geluk hebben met de route en examinator. Ik zou me er in ieder geval niet voor schamen als je er meerdere keren voor nodig hebt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Automaticoo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-05 12:31
Zelf ook 4x gezakt. Bij 5de keer krijg je special examen waar ze meer tijd vrijmaken en je ook start vanaf een hotel in café en eest rustgevend gesprek heb met de examinator.

Wat wel hielp is om na 3x een andere rij-instructeur te nemen die andere stijl had van lesgeven. Die was voor mij veel harder en stricter dan ik gewend was wat een goed effect had.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:35
FastFred schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:29:
[...]

Dit dus, had hetzelfde. Ik heb 3 fouten gemaakt die ik direct genoemd heb bij het nagesprek terug bij het CBR.
  • Spookrijden, ik reed 80km/h op een N-weg en moest bij de volgende t-splitsing afslaan het industrieterrein op, direct na die afslag, 6 meter verder ofzo, ligt een kruising. Ik dacht alvast op de parallelweg rechts van me te kijken om te zien of er verkeer aan zat te komen waar ik op die kruising mee te maken kan krijgen. Dat deed ik iets te lang, dus toen kwam ik op de verkeerde weghelft terecht. Zodra ik dat door had heb ik direct gecorrigeerd (geen ingreep van examinator dus)
  • Vrachtwagen van rechts geen voorrang verleend, echter de vrachtwagen reed langzaam genoeg en ik nam bewust het besluit om niet te remmen en midden op de kruising stil te komen staan en ben doorgereden.
  • Fietser geen voorrang verleend bij oprijden rotonde, de fietser kwam met een behoorlijke rotgang uit een onoverzichtelijk fietspad de rotonde op en ik had nog iets teveel snelheid om tijdig stil te staan, dus gechecked of de rest van de rotonde vrij is en doorgereden
Bovenstaande punten bij het nagesprek aangegeven en in de laatste 2 situaties gaf de examinator ook aan dat ik overduidelijk een besluit nam in plaats van te twijfelen en dat het spookrijden gewoon niet handig was, ook uitleg gegeven over de oorzaak ervan. Ik dacht dat ik gezakt was, maar gewoon geslaagd dus :)
toon volledige bericht
Je kunt ook gewoon zeggen dat je die examinator een envelop met een paar rooitjes in zijn hand hebt gedrukt voor het eindgesprek hoor. Man, man, man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Laatst online: 22:17

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Twee keer over gedaan, of drie keer, afhankelijk van hoe je het ziet.

1e keer afrijden moest ik gegevens controleren; Achternaam correct, voorletter correct, geboortedatum hey die is van mijn broer. Bedankt pa en ma om dezelfde initialen te bedenken voor de kinderen :p

Toen de 2e keer afrijden had ik de keus om de instructeur mee te nemen. Dat was een aardige gast, geweldige tijd mee gehad tijdens de les. Maargoed, zo amiabel was hij dus ook met de examinator. Aan een stuk door kletsen met z'n tweeën, werkte erg afleidend.

3e keer alleen met de examinator geweest, en toen geslaagd.

Tip: neem niet je instructeur mee

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb er 2x over gedaan. Wat belangrijk is, dat jij de baas bent. Ik had een hele fijne rijschool. Alles gebeurde in overleg. Rijles moet maatwerk zijn. Wat ik prettig vind, vind jij misschien vervelend en bezorgt veel stress bij jou. Maak dingen bespreekbaar.

Ik vind het prettig om stapsgewijs te werken. Dus ik heb afgesproken dat ik na m'n eerste examen een tussentijdse toets zou doen (word je wel raar aangekeken bij het CBR, maar dat is dan maar zo). Dat betekende dat de hoofdmoot uit bijzondere verrichtingen bestond. Na het tussentijdse examen heb ik gewerkt aan de feedback van de examinator.

Verder is het ook prettig als een instructeur met je meedenkt. Mijn instructeur wist van me dat ik gestresst raak, als ik op het laatste nippertje aankom. Hij is toen speciaal voor mij een half uur eerder begonnen, zodat ik zonder stress bij de tussentijdse toets zou komen. Tussendoor heeft hij nog gevraagd of ik al wou wachten bij het CBR, of liever nog even een stukje wou rijden.

Bij het examen heeft hij gevraagd of hij mee moest rijden. Hij heeft toen gewoon een beetje gepraat met de examinator en soms zei ik iets, maar dat hoefde niet. Voor het examen hebben we trouwens even een kort rondje gereden. Ik had geluk dat het hetzelfde was als het examenrondje.

Ik merkte dat het autorijden routine moest worden bij mij. Vaak kom je vergelijkbare situaties tegen. Dan moet de procedure zo ingesleten zijn dat je er niet over moet nadenken wat je moet doen.

Als je rechtsaf gaat, moet je spiegelen (kijk ook alvast naast je voor fietsers), richting aanzetten en terugschakelen naar de 2de versnelling en rustig de bocht nemen en uitacceleren. Als je dat op locatie A kunt, kon je dat ook op locatie Z waar je nog nooit eerder bent geweest.

Wat ik mee kan geven: probeer vooral te achterhalen wat jou helpt om het examen te halen en ontspannen te blijven.

[ Voor 14% gewijzigd door hoi1234 op 01-06-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 17:46
In 1x geslaagd. Het was de eerste dag van het jaar waarbij de zon flink scheen, dus de examinator lag lekker te chillen in de auto. Ik maakte nog wel een foutje toen ik rechts (onoverzichtelijke kruising) niet optijd voorrang gaf, waardoor ik er al een soort van voor stond. Maar trapte zelf op de rem, dus dat was m'n redding blijkbaar. Dacht daarna "Fuck it, ben al gezakt", toen was ik niet meer nerveus :P misschien heeft dat me gered hehe.

Het is gewoon mazzel hebben. Komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-05 11:41
Beiden (A en B ) in 1x geslaagd. Had bij beiden het geluk (sommigen vonden het pech) om vlak voor het examen een andere instructeur te krijgen. Mij heeft het wel geholpen, zij hebben toch andere aandachtspunten die je meeneemt naar het examen.

Bij het motorexamen had mijn rij-instructeur grappend gezegd: eigenlijk moet je ervoor zorgen dat je de examinator (in de auto die achter de motor rijdt) kwijtraakt, omdat je sneller en soepeler door het verkeer gaat dan de auto. En dat lukte ook ("zet je motor maar even aan de kant waar het veilig kan") :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 22:02
Ik heb zelf 2 rijbewijzen gehaald, bij beide 2e keer geslaagd.

Al was het voor de 2e gevalletje examinator met slecht humeur. Volgens mij had die vent geen zin om op een zaterdag te werken (december vorig jaar).
Op bullshit redenen gezakt (instructeur geloofde er ook niks van) dat ik zogenaamd niet keek en zo met ruim 2 ton aan kilometers aan ervaring met geen ongevallen. 8)7

2e keer zonder problemen geslaagd inclusief een situatie die zo fout had kunnen gaan.
Achteruit inparkeren, was ingedraaid en toen reed er een oude man op een fiets achter me langs. Strikt gezien mocht het en had ie voorrang, in de praktijk: levensgevaarlijk. Ik zag hem nog op tijd en trapte op de rem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In het verkeer is het ook niet handig om angstig te zijn, of te handelen vanuit die emotie. In die zin kan ik mij voorstellen dat een examinator dat mee laat wegen. Het gaat niet om het rijden an sich, maar hoe je erin zit en hoe je zou reageren op onverwachte situaties. Mijn advies is dus om aan dat stukje angst te werken. Rijden kan je al, anders laat de instructeur je geen examen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 22:09
Ervaring uit België

Rijbewijs al een stuk of 10 jaar. Theorie 2 x gedaan. Eerste keer was gewoon even proberen en zien op goed geluk of ik erdoor zou geraken (prijs is niet hoog en je mocht toen "onbeperkt" aantal keer opnieuw doen). Voor de 2de keer iets meer moeite gedaan, maar eigenlijk waren de vragen bijna exact hetzelfde als de eerste keer.
Bijgevolg was ik er wel voor door.

Praktijk heb ik gedaan zonder rijschool (mag in België en dan leer je met iemand met minstens 5 jaar ervaring) en heb eigenlijk zeer lang met een voorlopig rijbewijs gereden (anderhalf jaar ofzo) en had al 10.000 km ervaring (alle momenten gebruikt om te kunnen rijden). Ik had geen druk om het examen te doen want ik was toch maar schoolgaande.
Finaal dan examen gedaan maar was wel bloednerveus en heb een paar keer de examinator niet goed gehoord (en dus instructies niet opgevolgd). Echter dit zijn blijkbaar geen fouten op zich zolang je je aan de regels houdt. Ik was er dan ook geslaagd (hoewel mijn vader het ergste vreesde zei hij nadien vanwege het "negeren van de examinator") omdat mijn ervaring zelf wel opviel (hoewel ik nerveus was, kwamen alle handelingen over als zeer natuurlijk).

Het is dan ook al gezegd: oefenen, oefenen, oefenen.
Ik heb met mijn voorlopig rijbewijs praktisch alle situaties meegemaakt (file rijden, bebouwde kom, autosnelweg, tijdens stortbuien, spits in Brussel, vreselijk veel maneuvers oefenen, in Frankrijk in de bergen al mag dat niet met een voorlopige rijbewijs maar goed :X).

Heb zelf 1 jaar laten ingegaan op een extra examen (was een oproep van de overheid om mensen die nog maar pas hun rijbewijs hebben om na 1 jaar opnieuw een halve dag naar rijschool te gaan om mogelijk aangeleerde fouten te corrigeren). Dat ging ook zeer goed en omdat er eigenlijk niets negatief kon gebeuren (was geen "echt examen"), was ik veel losser.
Daar kwam bij dat je ook korting kreeg op je verzekering moest je erop ingaan (wat zeer mooi meegenomen was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Theorie 1x, praktijk 3e keer geslaagd.

1e keer ontzettend nerveus, werd klemgereden door een vrachtwagen die ook wilde keren toen ik wilde keren.
2e keer ging prima, maar gezakt omdat ik volgens de examinator een fietser niet gezien had (wel gezien, naar mijn mening correct ingeschat dat ik er ruimschoots voorlangs kon.)
3e keer ging minder goed, wat kleine foutjes, maar toch geslaagd.

Moet wel zeggen dat de rijinstructeur die ik had niet echt fantastisch was, dat had achteraf wel beter gekund denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:08

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

wuzzy schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:37:
Het blijft ook een moment opname, maar daar kom je niet onderuit met zoiets. Ik denk dat voor de meesten geldt dat je pas echt leert rijden in de jaren nadat je je examen hebt gehaald. Zo is het voor mij wel in ieder geval.
Bijzonder veel mensen rijden alsof ze het bewijs bij een pakje boter hebben gekregen.

- Geen richting aangeven, of pas als ze van baan aan het wisselen zijn.
- Met 70km/h de snelweg op hobbelen, aan het begin van de invoegstrook 'm d'r al op drukken.
- In het midden rijden van 5 banen, ook al zijn de rechter twee vrij.
- Vanuit het midden van een grote rotonde ineens afslaan.

Regelmatig is dat dan ook een ouder persoon; die juist "veel ervaring" zou moeten hebben.

--

Ik heb bij het praktijkexamen twee fouten gemaakt:
- Bij inparkeren/wegrijden te dicht er langs bij uitrijden.
- Fietser ingehaald op plek waar het eigenlijk net niet kon, veel te dicht er op.

Maar alsnog geslaagd, dus ja.

[ Voor 12% gewijzigd door Accretion op 01-06-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James RB
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik haalde mijn rijbewijs pas bij de 8ste keer examen doen. Mijn eerste rij-instructeur bleek zelf alcoholist te zijn en gebruikte zijn leerlingen puur om geld te verdienen, heb erg veel lessen bij hem gehad. Toen een tijdje gestopt omdat ik het niet meer kon betalen. Mensen in mijn omgeving adviseerden me om te gaan voor een rijbewijs voor automaat, maar dat wilde ik niet. Een aantal jaren daarna heb ik het weer opgepakt en uiteindelijk heb ik het gehaald.
Het voordeel was, dat ik al veel meer rij-ervaring had dan de meesten die net hun rijbewijs hebben. Ik had les gehad onder alle mogelijke weersomstandigheden en ik had al in diverse auto's gereden.
Ik zou zeggen: gewoon doorgaan en niet opgeven, de aanhouder wint! Ik heb 'm alweer ruim 20 jaar en heb er nog alle dagen plezier van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Bob Popcorn

Plop!

Theorie 1x en praktijk 2x. Eerste keer afrijden vond ik niet dat ik slecht had gereden, en ik had ook maar 2 kleine foutjes gemaakt. Echter ging het de examinator niet om het feit dát ik die foutjes maakte (dat doet immers iedereen wel eens) maar de manier waarop ik het oploste was niet goed.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik ben niet echt representatief in de zin dat ik van de 3 examens (theorie, praktijk B en praktijk E-achter-B) alle 3 in één keer heb gehaald.

Wat ik wel weet, is dat ik bij beide praktijkexamens absoluut niet foutloos heb gereden. Bij E-achter-B had ik zelfs formeel een ingreep, bij m'n B liet ik de auto afslaan en bij beide examens had ik discussie over bebording en richting aangeven. Kortom, ik heb veel van de bekende redenen gehad waarop mensen zakken, zonder te zakken.

De enige reden waarom ik kan bedenken in beide gevallen wel geslaagd te zijn, en dat is ook wel een beetje het probleem als je faalangst hebt, is schijt hebben aan dat er een examinator naast je zit en gewoon met zelfvertrouwen rijden. Je instructeur vind dat je er klaar voor bent, dus dan ben je dat ook. Die vent of vrouw naast je is gewoon een passagier.
Grootste fout bij je examen is dat je alles perfect wilt doen. Dat is onmogelijk, dan verstijf je als het even niet helemaal goed gaat en beginnen fouten op te stapelen. Foutjes maken mag best tijdens je examen, zolang dit maar niet leidt tot gevaarlijke situaties. Door rood rijden is bijv. onvergefelijk, maar met 5 of 10 km/u te hard langs een bord met nieuwe snelheidslimiet doorgaans niet (zolang je maar het bord hebt gezien en wel aan het afremmen bent ;) ).

En wat @Bob Popcorn al zegt, als je een foutje maakt, gaat het erom hoe je het oplost.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ikzelf heb twee keer praktijk examen gedaan, ik ben vooral lang bezig geweest. Eerst ivm de financiele middelen die het niet meer toelieten, daarna wat gedoe met mijn ogen (wat toen wat onduidelijk voor me was) gehad en een theorie die ik nog niet had (was daar toen wel mee bezig, don't ask :X).

Ik had bij mijn eerste examen poging 1x vergeten naar rechts te kijken, bij de tweede keer maakte ik een rijfoutje. De examinator vroeg om bij een T-splitsing naar rechts te gaan, terwijl ik daar met de instructeur altijd naar links ging. Toen hij vroeg waarom ik niet rechtsaf ging had ik dat ook geantwoord. De instructeur reed mee, en zag in de achteruitkijkspiegel dat hij bevestigend ja knikte. Vervolgens een iets langere omweg gemaakt, maar uiteindelijk dus wel geslaagd. :)

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 01-06-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 07:55
Theorie 2x: te lui om echt te leren de eerste keer, dacht ik kan dit wel. niet dus.

Praktijk 1x: Ik reed een rotonde op zonder richting aan te geven waar ik heen ging, bij rotonde verlaten deed ik dit wel. Eenmaal de rotonde verlaten moest ik stoppen van de examinator en gaf hij een preek over het niet richting aangeven bij oprijden rotonde.

Toen dacht ik ok het is klaar maakt nu geen drol meer uit. Daarna hele relaxte rit en bij terugkomst zei die examinator, zo heb ik even goed de druk van de ketel gehaald met mijn preek je bent geslaagd.

Heb meen ik zelf alleen maar straatje hoeven keren verder geen enkele bijzondere verrichting o.i.d. hoeven te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 15:16

Kan dit onderschrijven inderdaad. Een jaar of 10 geleden rijbewijs B gehaald. Beide examens in 1x gehaald.
Had toen vlak voor het examen zo'n duorit, waarbij een andere leerling ook meereed. Deze leerling deed examen het tijdsblok voor mij.
Toen de leerling met de instructeur terug kwam lopen, bleek de leerling gezakt te zijn. De instructeur zei nog tegen mij dat ie hoopt dat ik niet dezelfde examinator krijg, omdat hij met deze examinator wel vaker heeft meegemaakt dat mensen niet geheel terecht waren gezakt.

Toch wel dezelfde examinator gekregen die paar minuten daarna. Ondanks een stuurfoutje dat ik bijna een stoeprand raakte en de examinator ingreep is er niets gebeurd. Naderhand was z'n enige opmerkingen over dat stuurfoutje en het feit dat hij zelden heeft gezien dat iemand op zo'n goede manier invoegde op de snelweg. Daardoor vond ie het wel prima en ben ik geslaagd.
Dus zelfs de meest 'gruwelijke' examinator is niet te voorspellen.

Dat gezegd hebbende is faalangst niet niks en zou ik sowieso de hoop niet opgeven als je het de tweede keer niet gehaald hebt. Neem de feedback die je te horen krijgt van zo'n examinator achteraf serieus, er is een redelijke lijn in te trekken qua punten waar ze op letten. Verder is het een combinatie van goed presteren en een fatsoenlijke examinator aan boord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dracula schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:52:
Theorie 2x: te lui om echt te leren de eerste keer, dacht ik kan dit wel. niet dus.

Praktijk 1x: Ik reed een rotonde op zonder richting aan te geven waar ik heen ging, bij rotonde verlaten deed ik dit wel. Eenmaal de rotonde verlaten moest ik stoppen van de examinator en gaf hij een preek over het niet richting aangeven bij oprijden rotonde.
An sich hoef je ook alleen richting aan te geven als je de rotonde af gaat. Linksaf op de rotonde kan niet (je rijdt immers al linksom). Het mag nooit een reden zijn om iemand te laten zakken, dat hebben ze bij jou dus ook niet gedaan. :) Maar het is ook geen plicht of zo, om linksaf aan te geven als je de rotonde zo'n drie kwart rond gaat. ;) Het hoeft immers ook niet per se duidelijkheid te verschaffen naar de medeweggebruikers toe, tenzij jou al konden zien aanrijden.

Overigens doe ik zelf altijd ook richting aangeven wanneer ik de rotonde drie kwart rond ga, maar dat is puur uit automatisme omdat de rij-instructeur dat er in gedrilled heeft. :')

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 01-06-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb 3x mijn theorie gedaan, waarvan 1x meteen naar huis omdat mijn ID verlopen was en 2x het vooral fouten waren bij het inschatten van gas/los/remmen.

Praktijk heb ik 3x een gewone gedaan en daarna mijn examen gehaald bij zo'n speciale. Eerste keer reed ik te langzaam, tweede keer reed ik te hard, derde keer had ik ook een examinator die gewoon niet fijn was en helemaal begon te flippen omdat ik achteruit zette bij het omdraaien op een redelijk krappe weg, was nog ruimte zat maar dat was voor haar genoeg om mij te laten zakken.

Vierde examen was super fijn, heb eerst een half uur met die examinator gepraat over waarom ik dacht dat ik zenuwachtig moest zijn en hij heeft me uitgelegd dat dat onzin is, daarna hebben we tijdens het examen eigenlijk ook de hele tijd gepraat over andere dingen waarbij ik dus totaal niet gefocusd was op het examen (maar wel gewoon op de weg).
Achteraf begon hij te vertellen dat een examinator in het eerste halfuur op de weg al weet of iemand gaat slagen of niet, en als ze dan nog twijfelen ze eigenlijk altijd voor zakken moeten gaan (ook als het verder goed gaat). Toen vroeg hij me of ik dacht dat ik geslaagd was en antwoordde ik nee omdat ik niet het gevoel had dat ik genoeg gefocusd was op het examen, maar dat bleek juist te zijn waarom ik wel geslaagd was. Ik heb dat examen namelijk gewoon rustig gereden op de instructies van de examinator, zoals je ook bij een rijles zou doen, en ben helemaal niet bezig geweest met het feit dat dat een examen was.

Dus mijn grootste tip, buiten dat je geluk moet hebben met je examinator: Praat met hem/haar. Heb het over hobby's, vertel hardop waarom je twijfelt of bepaalde keuzes maakt, ben niet bang om aan te geven dat je zenuwachtig bent. Gewoon lekker rijden, en goed communiceren, dan ziet de examinator dat je toch goed weet waar je mee bezig bent en leid je jezelf ook net een beetje af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

CH4OS schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:54:
[...]
An sich hoef je ook alleen richting aan te geven als je de rotonde af gaat. Linksaf op de rotonde kan niet (je rijdt immers al linksom). Dat als je links er af gaat links aangeeft voordat je de rotonde op gaat, mag nooit een reden zijn om iemand te laten zakken, dat hebben ze bij jou dus ook niet gedaan. :) Maar het is ook geen plicht of zo, om linksaf aan te geven als je de rotonde zo'n drie kwart rond gaat. ;) Het hoeft immers ook niet per se duidelijkheid te verschaffen naar de medeweggebruikers toe, tenzij jou al konden zien aanrijden.

Overigens doe ik zelf altijd ook richting aangeven wanneer ik de rotonde drie kwart rond ga, maar dat is puur uit automatisme omdat de rij-instructeur dat er in gedrilled heeft. :')
Het is inderdaad niet verplicht en blijkbaar in Duitsland zelfs verboden, maar ik heb bij mijn rijles wel expliciet geleerd dat je altijd richting aangeeft als je van richting verandert. Ook bij een scherpe bocht naar rechts waar je links een stoep hebt met nog een weg (dus waar de doorgaan de weg 'rechtsaf' is, en rechtdoor eigenlijk linksaf) werd mij gezegd dat netjes richting naar rechts aangeven als je de weg blijft volgen het duidelijkst is, omdat je daar toch gaat afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:01:
Het is inderdaad niet verplicht en blijkbaar in Duitsland zelfs verboden, maar ik heb bij mijn rijles wel expliciet geleerd dat je altijd richting aangeeft als je van richting verandert.
Tja, an sich forceert de rotonde natuurlijk om van richting te veranderen, dus dat je dan linksaf moet (al is het maar een stukje omdat je rechtdoor wilt) is dan eigenlijk ook onoverkomelijk. :)
Ook bij een scherpe bocht naar rechts waar je links een stoep hebt met nog een weg (dus waar de doorgaan de weg 'rechtsaf' is, en rechtdoor eigenlijk linksaf) werd mij gezegd dat netjes richting naar rechts aangeven als je de weg blijft volgen het duidelijkst is, omdat je daar toch gaat afremmen.
Je bedoeld zoals bij een afbuigende voorrangsweg? :+
Oon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:58:
Vierde examen was super fijn, heb eerst een half uur met die examinator gepraat over waarom ik dacht dat ik zenuwachtig moest zijn en hij heeft me uitgelegd dat dat onzin is, daarna hebben we tijdens het examen eigenlijk ook de hele tijd gepraat over andere dingen waarbij ik dus totaal niet gefocusd was op het examen (maar wel gewoon op de weg).
Achteraf begon hij te vertellen dat een examinator in het eerste halfuur op de weg al weet of iemand gaat slagen of niet, en als ze dan nog twijfelen ze eigenlijk altijd voor zakken moeten gaan (ook als het verder goed gaat). Toen vroeg hij me of ik dacht dat ik geslaagd was en antwoordde ik nee omdat ik niet het gevoel had dat ik genoeg gefocusd was op het examen, maar dat bleek juist te zijn waarom ik wel geslaagd was. Ik heb dat examen namelijk gewoon rustig gereden op de instructies van de examinator, zoals je ook bij een rijles zou doen, en ben helemaal niet bezig geweest met het feit dat dat een examen was.
Bij mijn tweede examen was het andersom. Hij vond dat ik juist iets teveel babbelde en daardoor minder gefocussed was. Hebben daardoor vervolgens ietsjes langer doorgereden, maar toen het eenmaal wat stricter werd, voor de examniator dat ik prima reed.

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 01-06-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 18:59

Perkouw

Moderator General Chat
@meisje321 is het misschien een idee om een ''proef examen'' te doen met een compleet andere instructeur van je rijschool? Wellicht dat je dan de volgende poging er wat relaxter in gaat omdat je het toch nog een keer hebt gedaan (en in een wat minder stressvolle setting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt ook een kalmeringspil innemen voordat je het examen gaat doen, dat schijnt sommigen ook te helpen om rustig te blijven tijdens het examen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 17:19
Hubert schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:15:
zelf ook in jouw situatie gezeten. uiteindelijk 5x over gedaan. laatste was een staatsexamen daar fluitend door heen gekomen. het is ook een kwestie van accepteren denk ik. de 5e keer had ik ook zoiets van ik zie het wel.. maar goed. de instructeur die ik daar bij had was ook erg makkelijk.

ergo, het enige advies dat ik je kan geven is accepteer dat je kan falen. en vetrouw daarnaast op je kwaliteit die je kennelijk wel hebt gezien je lessen wel goed gaan.
Precies mijn verhaal. 20 jaar later ging ik voor de motor, in 1 keer. Dus: niet opgeven!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

2x gezakt. De eerste keer absoluut terecht, was een ingreep omdat er een auto van rechts kwam op een dubbele baan en ik rolde iets te ver door over de haaientanden. Ik had de auto gezien maar stopte niet.

2e keer gezakt op een voetganger niet voor laten gaan op een zebrapad. Ben ik het nog steeds niet mee eens, het was een dubbele weg met een gigantische middenberm. Ik had de voetganger gezien, hij liep nieteens op het zebrapad op de linkerbaan. Flink balen maar bon. Derde keer met 2 vingers in mijn neus geslaagd.

Tips die ik kan geven, het is voor mij al een tijdje geleden, bespreek met je instructeur wat er mis ging. Vaak komt er uit 'zenuwen' . Daar kan je niet echt iets mee. Dat betekent waarschijnlijk ook dat je gewoon meer kilometers moet maken. Maar YMMV

Anders zou je misschien ook kunnen zeggen 'wacht even' oid als het even druk/lastig wordt en er wordt gepraat door de instructeur. Het is niet vreemd dat je soms even echt volle focus op de weg moet hebben. Prioriteit 1 is laten zien dat je veilig de weg op kan, het gesprek met de examinator is ondergeschikt. En hetzelfde geldt in het echt als je later de weg op gaat.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:47

Freakie1NL

Grote Baas

Auto rijbewijs de tweede keer gehaald.

Motor in 1x. Groot verschil van de motor ten opzichte van de auto dat ik een instelling had van 'gewoon een mooi/leuk ritje maken'.

Als je rijinstructeur zegt dat je klaar bent, en het is geen droppaard, dan zal het nu een kwestie zijn van inderdaad rustig blijven. Probeer het te relatieveren; 3x moeten doen is niet erg, en wat is het eigenlijk? Niets meer dan een auto ritje waarin iemand naast je zit. Maak er gewoon een leuke rit van.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-05 06:46
3x examen gedaan, tussen 2e en 3e zat 12 jaar tussen.

1e keer was voor mij direct duidelijk, ik reed bijna de spiegels van de auto's af en daartussen zaten nog fietsers. Was voor mij toen al duidelijk dat ik niet geslaagd was, voor het mij verteld werd.

2e (in mijn ogen onnodig gezakt) we reden weg bij en gelijk naar de snelweg. Toen ik de invoegstrook op draaide (geen auto's voor mij, alleen achter mij) zag ik direct dat een vrachtwagen vol in de remmen ging en uitwijkt naar de invoegstrook (leeg). Ik laat gas los en de situatie te bekijken wat er gebeurt. Er is nog voldoende ruimte tussen mij en de vrachtwagen (staat ondertussen stil), wordt er vol op de rem getrapt tot we stil staan. Hele rits auto's achter ons ook vol in de rem.
Ik moest achterin gaan zitten en de examinator nam het stuur over. Ik moest rechts achter gaan zitten. Ik stap uit en wil achter de auto langs lopen om weer in te stappen, dat lukte niet want de auto achter ons (persoon was erg boos) zat zo kort op ons dat ik niet tussen de auto's door kon lopen.
Een maal ingestapt (vracht wagen staat nog steeds stil, einde invoegstrook 200m verder op) krijg ik te horen dat ik een gevaar op de weg ben en eerder had moeten remmen. Dikke preek was het.
Ik had dus nog 200 meter om tot stilstand te komen, dit was zelfs genoeg voor de examinator om gewoon weer vaart te maken om de snelweg op te rijden.
Na het examen nogmaals een preek gekregen over de situatie (rijinstructeur was niet mee). Uiteindelijk een klacht ingediend bij CBR over de situatie.

Na bijna 12 jaar bij een andere rijschool (andere provincie) rijles weer opgepakt. Na 8 lessen examen gedaan.
Kom ik de zaal binnen bij het CBR, krijg ik de zelfde examinator als 12 jaar eerder, ik dik zenuwachtig en gevraagd of de rijinstructeur mee mocht, geen probleem.
Vol zenuwen gereden, komen we terug: "Lang geleden dat er iemand zo netjes gereden heeft." Mond valt open en vertel de beste man (al lang verwacht dat deze met pensioen zou zijn) hoe mijn ervaring 12 jaar eerder was. Hij wist nog precies hoe de situatie ging destijds en gaf toe dat de ingreep toen niet nodig was geweest.
Uiteindelijk wenste hij mij veel rijplezier in de toekomst. Af en toe zie ik hem nog rijden (ja, nog steeds in een lesauto), als hij mij ook ziet zwaait hij even.

Als je het echt wil, gewoon door blijven gaan of neem even een break (niet zo lang als ik deed). Ondertussen 1,5 jaar mijn rijbewijs en 25.000Km ervaring.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
heuveltje schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Ik heb dus een 5e keer afgereden, met als enige idee "ik faal toch, beschouw dit maar als een dure rijles.dan kan ik daarna het rijk aanvragen.

Het kon me dus niet heel veel boeien, en dat was blijkbaar de reden waarom ik dat examen dus ook probleemloos gehaald heb 8)7

Ik weet niet hoe dat je helpt, maar proberen het te relativeren helpt. Het is niet meer als een rijles. als je die foutloos kunt, kun je ook je examen foutloos.
De vierde keer was mijn instelling ook dat ik het toch nooit zou halen. En hopelijk met een faalangst/staatsexamen beter zou gaan. Of dan maar gewoon geen rijbewijs. (Ik was er inmiddels al zo lang mee bezig dat de noodzaak er niet meer was.)
Toen perfect gereden, geen commentaar at all. Was echt een bizarre ervaring.

Helaas heb ik aan een van mijn eerste rijinstructeurs een autorij trauma overgehouden, want niets was goed, ik reed te hard, of te zacht. Ik trok te snel op, ik trok te langzaam op. Ik remde te langzaam, ik remde te hard. Ik reed teveel naar links, ik reed teveel naar rechts. Ik schakelde te vroeg, ik schakelde te langzaam...
Achteraf snap ik zijn preken wel over hoe vrouwen niet konden rijden, en hij oh zo geduldig was, en elke vrouw wel kon leren autorijden, het duurde alleen altijd wat langer, minstens 100 lessen voor de meeste vrouwen.

Ja op die manier wel ja! Geen idee hoe anderen dat bij hem volhielden, ik stapte volledig gesloopt elke keer de leswagen uit, en uiteindelijk ook emotioneel gesloopt. Dat was exit lessen een tijdlang.

Dat gevoel dat je het niet kunt, is wat dat betreft wel gevaarlijk. Het heeft bij het hervatten van de lessen, bij een andere instructeur lang geduurd, voordat ik weer enig zelfvertrouwen had. En daarna lukte dat examen helaas niet.

En nu rijd ik als stadsinwoner veel te weinig. En als ik rijd zijn het altijd lange stukken voor werk en vakantie en dan kom ik alsnog volledig gesloopt uit de auto. Ik ben nog altijd bang dat ik het verkeerd doe, of iets over het hoofd zie. Die rijinstructeur, en mijn eigen interne criticaster, waren geen handige combi. Ik betrap mijzelf er regelmatig op, dat ik nog steeds constant bezig kan zijn met of ik niet teveel links of rechts rijd. Terwijl de meeste mensen helemaal niet netjes in het midden in het wegdek rijden. Dus waarom zou ik daar in godesnaam wel de hele tijd mee bezig moeten zijn?

Werk ik voornamelijk voor de logistieke sector. Dus vraag ook vooral niet hoe het ging, toen ik na jaren niet gereden te hebben, voor een rookhok vol met chauffeurs, een auto moest inparkeren. Of hoe hard ze hebben gelachen bij het proberen er weer uit te komen :+ (Terwijl dat soort dingen in mijn eerste lessen perfect gingen.)

Mocht je het straks wel halen, @meisje321 , probeer zoveel mogelijk te gaan rijden. Automatiseer en internaliseer het, zodat enige rijangst geen vat op je kan krijgen. Er zijn zoveel idioten op de weg, en mensen die de meest rare dingen doen. Jij mag er daar best ook eentje van zijn. Je hoeft het niet perfect te doen. (Mocht dat een van je zwaktes zijn, met betrekking tot het rijden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-05 21:19
1 x

Twee keer een bijzondere verrichting verprutst.

Ik heb relaxed met de examinator gebabbeld. Het scheelde ook dat hij een blauwe maandag bij hetzelfde bedrijf heeft gewerkt (ruim voor mijn tijd) waardoor we een beginpunt hadden voor en gesprek.

Daarom waarschijnlijk een bepaalde uitstraling gehad waardoor ik slaagde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:09:
2x gezakt. De eerste keer absoluut terecht, was een ingreep omdat er een auto van rechts kwam op een dubbele baan en ik rolde iets te ver door over de haaientanden. Ik had de auto gezien maar stopte niet.

2e keer gezakt op een voetganger niet voor laten gaan op een zebrapad. Ben ik het nog steeds niet mee eens, het was een dubbele weg met een gigantische middenberm. Ik had de voetganger gezien, hij liep nieteens op het zebrapad op de linkerbaan. Flink balen maar bon. Derde keer met 2 vingers in mijn neus geslaagd.

Tips die ik kan geven, het is voor mij al een tijdje geleden, bespreek met je instructeur wat er mis ging. Vaak komt er uit 'zenuwen' . Daar kan je niet echt iets mee. Dat betekent waarschijnlijk ook dat je gewoon meer kilometers moet maken. Maar YMMV

Anders zou je misschien ook kunnen zeggen 'wacht even' oid als het even druk/lastig wordt en er wordt gepraat door de instructeur. Het is niet vreemd dat je soms even echt volle focus op de weg moet hebben. Prioriteit 1 is laten zien dat je veilig de weg op kan, het gesprek met de examinator is ondergeschikt. En hetzelfde geldt in het echt als je later de weg op gaat.
Mij werd zelfs gevraagd door de examinator of die met mij mocht praten. Hij gaf ook aan dat ik ten alle tijden mocht zeggen dat hij stil moet zijn.

Wat geen voorrang verlenen is, is soms lastig. Ik had bijna een vrachtwagen in m'n rug, omdat ik stopte voor een oude man die niet zo snel liep en nog niet bij de oversteekplaats was. Dan vraag ik me af, maakt die vrachtwagen die zelf veel te dicht op me zit het verschil tussen wel en geen voorrang geven?

Uiteindelijk zak je in het algemeen niet op één fout. Ik reed verder gewoon prima, dus kwam het alleen nog even ter sprake dat ik beter niet had kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue_ludo
  • Laatst online: 18-04 19:31
B rijbewijs: Theorie 1e keer, Praktijk 5e keer geslaagd, ik was altijd zo nerveus als de pest, zowel voor als na het examen ging het rijden perfect maar tijdens het examen niet, puur zenuwen. ik grap wel eens dat ik mijn rijbewijs in het bos heb gehaald, maar een examen weg van het CBR was voor mij erg prettig.

A rijbewijs, alles in 1 keer, voor mij ideaal dat je de aanwezigheid van de examinator niet merkt, die rijdt rustig achter je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertg91
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-05 08:47
Zowel B als A rijbewijs alles in 1x gehaald gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Auto theorie examen in 1x, iets van 5 jaar terug, vond ik toen echt appeltje-eitje.

Praktijk ook in 1x, ik was natuurlijk toen erg gespannen, maar ik had een instructeur die mij redelijk goed gedrilld had en altijd duidelijk maakte wat ik fout deed en wat beter moest. Soms erg frustrerend, maar aan de andere kant heeft het mij ook wel redelijk geholpen denk ik.

Maar, mijn grootste voordeel was uiteindelijk dat mijn examinator in opleiding was, mij eerst verkeerd liet rijden en daarna een vrij serieuze fout gewoon niet gezien heeft :+

Doordat hij mij verkeerd liet rijden heb ik 50% van de tijd om een rustige snelweg gezeten, om uiteindelijk op een verlaten industrieterrein uit te komen, tja, daar straatje keren kan iedereen wel :P En door die fout was hij nogal gespannen, en hoe raar het ook klinkt, dat maakte mij juist wat relaxter.

De fout die ik maakte was bij een splitsing een busje over het hoofd zien, ik zag hem pas naderen toen ik al de weg opdraaide, oplossing: eventjes net wat sportiever optrekken, tikje over de limiet gaan en dan iets terugzakken. Beide examinatoren was het niet opgevallen.

Enige aandachtspuntje was dat ik wat te laat remde voor rotondes en kruispunten, maar dat komt vooral omdat mijn instructeur nogal van het Vlot maar Veilig was :P

Mijn vriendin heeft al twee examens gehad en die gingen ook minder, mede door angst, maar ook omdat ze nogal een softe instructeur had die alles geweldig vond en altijd zei "komt wel goed", tja, blijkbaar niet. Toen ging ze met mijn instructeur rijden, met de afspraak "vertel me iedere fout die ik maak" en dat toen leerde ze opeens veel meer. Maar toen kwam corona en ging alles in de ijskast.

Dus ik zou ook zeker kijken naar welke fouten je maakt, en wat je ertegen kan doen. En als het helpt: rij desnoods af in een automaat. scheelt toch weer een hele rits handelingen, en je handbak-papiertje haal je wel wanneer je dat kan. Of niet, want met al die elektrische en hybride auto's hebben handbakken toch wel hun langste tijd gehad.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
normaal ga ik fluitend door dit soort dingen. echter voor mijn rijbewijs ben ik 1X gezakt.
Ik had toen duidelijk teveel druk op mijn eigen schouders gelegd door aan 1 ieder te verkondigen "dat ik het pappiertje wel even zou ophalen"

nauw .... mooi niet dus! Ik heb nog nooit met angstzweet te maken gehad die dag echter wel! Mijn tip is dan ook, ... leg niet teveel druk op je schouders, ga er neutraal in en denk ook tijdens je afrijd examen dat het niet meer is dan van punt A naar B te rijden .... en dat doe je in de lessen neem ik aan zoiezo al zonder problemen

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:56
In 1x gedaan, ik ben dan ook niet zenuwachtig of nerveus over de uitkomst.
Lukt het wel mooi, zoniet het is wat het is en gaan verder.

Maar moet zeggen heb ik met andere dingen ook. Ik denk ook altijd zijn ergere dingen in de wereld (honger, armoede, fysieke aandoeningen) wat helpt om te relativeren, dan zijn dat soort "problemen" natuurlijk schil in contrast.

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
ImdaMned schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:48:
1 x

Twee keer een bijzondere verrichting verprutst.

Ik heb relaxed met de examinator gebabbeld. Het scheelde ook dat hij een blauwe maandag bij hetzelfde bedrijf heeft gewerkt (ruim voor mijn tijd) waardoor we een beginpunt hadden voor en gesprek.

Daarom waarschijnlijk een bepaalde uitstraling gehad waardoor ik slaagde.
Zelfde hier, in een keer geslaagd terwijl er nog een ingreep op een uitvoegstrook nodig was en ik 50 reed waar 30 mocht. "ik wilde gewoon meerijden met het verkeer".

Beetje kletsen, grapje maken, intesse tonen in de examinator en hij voelde zich op z'n gemak denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 21:47
FastFred schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:46:
Theorie en praktijk (na 20 lessen) in 1x gehaald in 2008. 3 grote fouten gemaakt bij het rij-examen (onbewust spookrijden + 2x geen voorrang verleent) maar eenmaal terug bij het CBR toen de examinator vroeg hoe ik het zelf vond gaan heb ik die 3 punten aangekaart en hoe ik dat anders had kunnen doen, daar kon hij zich wel in vinden dus was ik geslaagd. Zelf je fouten herkennen, zelf reflectie dus, is erg belangrijk

Maar goed ik woon in het oosten van de Achterhoek en een rij-examen destijds was gewoon "rij van dorp x naar dorp y en weer terug naar x en parkeer daar even en doe daar even keren door steken". De snelweg of een druk stadscentrum heb ik nooit gezien, ook niet bij de rijlessen.
Dit heb ik zelf ook exact zo meegemaakt.
Foutloos perfect rijden hoeft echt niet, als je maar weet waar/wat er misging en dat aangeeft. Je moet het niet te bont maken natuurlijk ;)
Je kan echter ook echt pech hebben.
De eerste keer afrijden schakelde ik naar z'n 5 voordat ik helemaal was ingevoegd... Dat was een fout... En volgens de examinator de reden dat ik gezakt was... Rest ging perfect.
Toen was ik heel chagrijnig....
2e keer maakte ik 2 voorrangs fouten en enorme faal bij inparkeren wat helemaal misging ... Het examen duurde ook veel korter dan 1e keer.... en geslaagd...
Schiet mij maar lek... ;)

Echt "goed" rijden leer je pas in de jaren nadat je je rijbewijs in je zak hebt is mijn ervaring.
De eerste keer alleen in de auto zonder instructeur of bijrijder vond ik heel erg spannend weet ik nog... :)

Heel veel succes met de volgende keer! Het is een geweldig gevoel als je het rijbewijs eenmaal in je zak hebt!

[ Voor 3% gewijzigd door GeeEs op 01-06-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46

Hoewel het voor mijn gevoel de tweede keer erg goed ging, een paar kleine foutjes maar naar mijn gevoel die goed opgelost.

Als je dan na afloop dan alsnog te horen krijgt dat je weer niet geslaagd bent, begin ik toch elke keer weer meer te twijfelen of een rijbewijs wel voor mij is weggelegd.

De lessen gaan elke keer goed (dan heb ik het volste vertrouwen in het halen van het examen) en mijn rij instructeur zegt en ziet ook echt dat ik het kan alleen het komt er tijdens het examen gewoon niet uit..

De 2e keer had ik hem gehaald terwijl ik dezelfde kennis had als de eerste keer, het enige verschil tussen de 1e en 2e keer? zelfverzekerd overkomen. Ik was echt stront en stront zenuwachtig maar ik bedekte dat, ik maakte wel een paar kleine foutjes die ik goed corrigeerd en was geslaagd.

een onzekere bestuurder is meestal al een reden om niet te slagen tenzij je faalangst examen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 15:29
Theorie in 1x gehaald.
Praktijk 5x. Geen idee wat er mis is gegaan. Willekeur van examinatoren?

1e keer reed ik 50 op een weg waar 50 was aangegeven met een tijdelijk bord omdat ze bezig waren met bouwen. Toen zei de examinator, je had daar best 80 gekund want er was niks. Ok...

2e keer, ben ik stapvoets gaan rijden in een wijk omdat er een bus me tegemoet kwam en ik het aardig krapjes vond. Niet assertief genoeg. Ik zei, dat dit best zo kon, veiliger voor iedereen. (Bus was het eens, want die was ook vaart aan het minderen)

3e keer. Stond bij het stoplicht vooraan, trekt de examinator opeens aan de handrem en zet de auto in zn vrij. Zegt ze, ja zo doe ik dat altijd bij het stoplicht. Ik helemaal in de stress van wtf, laat de auto 2x stilvallen, want t licht sprong daarna meteen op groen. En toen sprong ie weer op rood. Ja je bent wel onzeker he, was het verweer. Volgens mij niet, maar ja.... Niks aan te doen.

4e keer, week van te voren ging mn rijschool failliet, en toen had ik 1 les om te wennen aan een nieuwe wagen met 6 versnellingen :o. Dat ging niet helemaal lekker. Toen begon ik wel faalangst te krijgen na 3 gezakt te zijn om niks.

5e keer geslaagd, terwijl ik volgens mij niks noemenswaardig anders deed. De examinator zei nog dat ie geen idee had waarom ik de andere keren niet geslaagd was als ik zo rij.

Tips?! Geen idee, probeer ook lange lessen te nemen, niet 1 les van 50 minuten, maar meteen 2 lessen. En focus niet te veel op speciale manoeuvres, maar op gewoon normaal rijden. Probeer ook goed drukke locaties in te duiken.
En altijd kijken, als je een bocht neemt bij een kruising kijk dan halverwege nog een keertje naar rechts, want wie weet rijdt er toch iets door rood, politie/ambulance of een malloot.
En train ook je zelf vaak naar achter te kijken. Misschien doet je rijschool dat wel. De mijne vroeg vaak bij t stoplicht, welke kleur auto er achter me stond (zonder te kijken natuurlijk). Dat soort dingen zijn wel goed, want op een gegeven moment doe je dat automatisch.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-05 14:13

Wat waarschijnlijk heel goed met jouw faalangst helpt en ik nog in geen enkele reactie echt terug vind is het volgende:

Probeer jezelf ervan te overtuigen dat een examen voor je rijbewijs halen niet betekent dat je perfect kunt rijden. Het behalen van het examen betekent dat je minstens de kennis en kunde hebt om veilig deel te nemen aan het verkeer.
Je krijgt daarna nog jaren en honderd(duizend)en kilometers waarin je leert om echt te rijden.

Probeer dus ook niet jezelf druk op te leggen dat je perfect moet rijden, focus op dat je veilig rijdt. Niet meer, niet minder. Je kunt al rijden volgens je instructeur, doe hetzelfde bij je examen.

Als laatste noot, een aantal mensen hebben het boven mij al gezegd, ja je kunt pech hebben met examinatoren, maar in het beginsel ben jij diegene met een faalangst probleem. Probeer daar voor jezelf mee om te leren gaan en verwacht niet van andere mensen dat ze rekening houden met jouw probleem. Alleen jij kunt jezelf helpen, van anderen kun je alleen maar hopen dat ze jouw probleem erkennen en je daar in ondersteunen. Nu is het een examinator, de volgende keer is het een sollicitatie of wellicht wel een eigen kind (om maar even wat te noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 10:46
Theorie boek heb ik de avond van tevoren ca. 80% van gelezen. Praktijk 24 lessen en ik mocht na 20 minuten al terug rijden. Ik denk meer geluk als wijsheid, maar toch voor beide de 1e keer geslaagd. Kan dus ook niet echt tips geven voor een gedegen voorbereiding. Nu ik dit zo neer zet bedenk ik me dat het wel zal schelen dat het in Zeeuws-Vlaanderen was, daar is het nog niet druk, geen snelwegen, files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Wellicht handig: wees niet bang om fouten te maken! Ik heb drie keer af moeten rijden.. Eerste tweemaal geheel foutloos gezakt. De derde keer een sruk of drie fouten gemaakt, die ik gezien heb en wat aan gedaan heb.
Reactie van de examinator: je hebt inderdaad wel fouten gemaakt, maar ook laten zien dat je het inzicht hebt om daar wat mee te doen. Gefeliciteerd.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 08-05 18:55
Theorie en praktijk beide in 1x, iets van 30 lessen van 45 minuten. Had 1 "fout" gemaakt, de afslag die ik zou nemen straal voorbij gereden, ik zei dat ik me te veel aan het focussen was op het verkeer :D Maakte ik het me alleen lastiger mee, want de volgende af- en oprit waren berucht kort (N3 Dordrecht, bij de Staart er op richting A16). Dat ging goed, dus zal wel.

Met corona misschien lastig, maar ik kan me herinneren dat ik mijn rij-instructeur mee mocht nemen in de auto, misschien helpt dat?
En zo veel mogelijk "doen alsof" met je eigen instructeur, en expliciet bij planning examen vragen om een instructeur die ervaring heeft met mensen met faalangst, en zo nodig je instructeur bij afname examen dit nog even met de persoon laten overleggen.

Het is natuurlijk onzin dat iemand met faalangst geen auto kan rijden, zeker als dit tijdens normale lessen prima gaat. Het is juist dat moment van examineren die zorgt voor al die extra stress.

Ik zou hoe dan ook niet opgeven, zeker als je tevreden bent met je instructeur en hij met jou. Blijf vooral uren maken in de auto, de meer het vanzelf gaat de meer je op het verkeer let. En zorg dus dat je alle bijzondere situaties bij je afname locatie kent. Bij ons zit er 1 beruchte tussen waar er redelijk plots, gewoon rechtdoor, een weg overgaat in 1-richting andere kant. In alle eerlijkheid zou ik die volledig gemist hebben tijdens een examen, maar omdat ik dit vooraf wist (en bij de rijles ook werd geremd door de instructeur) ging ik er fluitend voorbij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-05 15:46

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

DiedX schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:07:
[...]

Precies mijn verhaal. 20 jaar later ging ik voor de motor, in 1 keer. Dus: niet opgeven!
Ik ook! 🙏😁 2018 motor rijbewijs gehaald.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ga naar de huisarts en praat hier over. Dat deed ik ook na het zakken, ik was er extreem onzeker over geworden omdat mijn eigen instructeur ook totaal niet snapte waarvoor ik gezakt ben. Ik reed te langzaam, was de officiële lezing.. Daar kan je niet op zakken :') Maar toch gebeurde het, waarschijnlijk te onzeker ofzo.

Bij de huisarts wat kalmerends gekregen, 1x mee oefenen tijdens lessen en vervolgens weer afgereden. Nu had ik toevallig exact dezelfde examinator, die mij niet meer herrinnerde... en nu was ik hét voorbeeld dat vrouwen konden rijden. :') volgens m'n instructeur reed ik slechter dan de 1e keer...

Je bent en blijft ergens enorm afhankelijk van de grillen van het CBR en z'n examinators. Maar dat pilletje gaf mij wel rust, en daarmee het zelfvertrouwen wat ik nodig had. Succes!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-05 09:30
Paar rijlesjes extra nemen, proberen aan je zwaktes te werken of wat je moeilijk vind en wellicht nog eens dezelfde route rijden als het examen.

Verder zou ik kijken naar een tijdstip buiten de drukte (10 - 11 uur of 14 - 15 uur) veel minder verkeer op de weg + minder fietsers. Elke stad is anders, maar ik denk dat je rij instructeur beter kan vragen dan ons. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:59
Begonnen met rijlessen.
Theorie in 1x gehaald. 1x gezakt.
Doorverwijzing naar oogarts
Nog meer rijlessen
Na ±60 uur gestopt.

Na 2 jaar nieuwe lessen genomen
Theorie in 1x gehaald
Na ±40 uur aan rijlessen en 4 praktijk examens uiteindelijk behaald

Mijn tips:
Wissel van instructeur als er onvoldoende voortgang is.
Ga voor de zekerheid naar een opticien
Neem een examen op eenzelfde moment als je gelest hebt (in mijn geval volop in de ochtendspits)

TLDR: heb er lang over gedaan, geef niet op, wissel van instructeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-05 15:14
Ik denk dat de examinator wel degelijk een grote rol speelt bij het halen of mislopen van je rijbewijs. Ik weet nog dat mijn instructeur aangaf welke je het 'beste' kon hebben tijdens het afrijden, en welke niet. Ik had geluk en had één van de betere.

Deze persoon was inderdaad relaxt, zei bijna niks behalve de route die ik moest rijden. Ik reed zelfs een eenrichtingsweg in (van de verkeerde kant in dit geval :P ) en had het pas door nadat hij vroeg of ik hier wel in mocht. Zo netjes mogelijk opgelost, en bij aankomst daar nog overgehad en geslaagd! :) in 1x.

[ Voor 3% gewijzigd door Westland1940 op 08-06-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-05 16:13
Zelf heb ik gebruik gemaakt van een tussentijds examen, waarbij je dus al wat elementen kunt afstrepen voor het examen. (al weet ik niet zeker of dat nu nog een optie voor je is). Het examen heb ik vervolgens in 1 keer gehaald.

Wat waren de fouten waar je op afgestraft bent?

Voor mijn examen kreeg ik ook de tip om heel duidelijk met je hoofd te bewegen zodat ze goed kunnen zien dat je daadwerkelijk aan het kijken bent. Ik had zelfs de binnenspiegel een klein tikje 'fout' gezet waardoor ik iets meer met m'n hoofd moest bewegen (dit is niet perse een een tip btw, maar voor mij hielp het).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:25
Oef...dat is alweer meer dan 15 jaar geleden voor mij. Maar in 1 keer geslaagd voor zowel theorie als examen. Heb destijds een snelcursus van de ANWB gevolgd. 6 dagen 4 uur per dag lessen en op de dag van het examen nog 1,5 uur lessen van te voren. Theorie was "eigen verantwoordelijkheid". De krapte bestond ook 15 jaar geleden al...dus ik had 1 kans om de theorie te halen, anders had ik niet mogen afrijden. Dat examen kneep ik hem wel. Maar meer omdat er allemaal kindertjes in het lokaal zaten die bezig waren met spieken. Ze hebben drie keer het examen stilgelegd om foei te zeggen en ik was meer bezig met voorkomen dat het kindje naast mij kon afkijken dan mij op het examen te focussen.

Enfin, het afrijden ging prima. Bijzondere verrichtingen had ik tussentijds al gehaald.

Tips:
* Praat hardop tegen jezelf/ voor je uit als je beslissingen neemt. Zo van "hmmm, daar staat een mevrouw heel lang te treuzelen om over te steken. Er is geen zebrapad maar laat ik toch maar even stoppen en seinen, anders komt die dame nooit aan de andere kant van de straat en gezien haar leeftijd zie ik haar in staat om zomaar alsnog over te gaan steken.". Volgens mijn instructeur had ik moeten doorrijden want geen zebrapad dus ik voorrang. Echter, ik vond dat niet verantwoord. Doordat ik hardop mijn gedachten besprak was het toch een goede keuze.
* Goed kijken, overdreven hoofd bewegen.
* Lul over koetjes en kalfjes met de examinator....maakt niet uit waarover....gaat erom dat je hierdoor jezelf kunt ontspannen. Vertel gewoon op de automatische piloot dat verhaal over die ene taxirit die je op vakantie hebt meegemaakt o.i.d.
* Praten, praten praten.......helpt echt om jezelf rustig te houden. En dan niet over actualiteiten waar je een mening over wilt vormen.....dan raak je afgeleid. Slap ouwehoeren over niks....dat bedoel ik. Meer monoloog dan dialoog zeg maar.

Succes met poging drie!

[ Voor 3% gewijzigd door Panzer_V op 08-06-2021 12:15 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-05 15:44

allstarted1

WTRFTS

Bij mij was het allemaal perfect gepland - mijn vrouw was zwanger en ik had het jarenlang niet nodig gehad, want 'ach, we wonen in de stad en jij hebt toch je rijbewijs?'. Maar goed, de komst van de kleine was een goede incentive. In maand vijf begonnen met lessen en al snel de vraag hoeveel lessen ik eerder al had gereden. Goed teken.

Helaas kon ik pas heel laat theorie doen (ergens eind september, begin oktober als ik het goed herinner). De eerste poging zakte ik op één vraag. Helaas was er een gigantische drukte bij het CBR, maar er was wat druk. Diezelfde middag dus nog tig keer de CBR-site zitten refreshen en voor een dag later kwam er ineens een plekje vrij in Groningen. We hadden vakantie en met m'n vrouw dus een hotelletje geboekt en meteen de auto ingestapt. De tweede poging had ik m'n theorie binnen en gelijk mijn praktijkexamen aan laten vragen. Dat kon dus pas weer begin december.....werd dus krap, want de kleine kon dan ieder moment komen. :P

Afijn, examentijd. Lichtelijk gespannen, maar een heel fijne examinator. Goed kunnen praten over eigenlijk van alles en de bijzondere verrichtingen waren heel eenvoudig. Even grappend tussendoor laten vallen dat als ik zou zakken, het jammer zou zijn als m'n vrouw zelf puffend naar het ziekenhuis moest rijden. Al met al duurde de hele rit zo'n 15 minuten en vloog het naar mijn idee om. Bij terugkomst was al vrij snel duidelijk dat ik het gehaald zou hebben.

Diezelfde dag met spoed het rijbewijs aangevraagd, vrijdag opgehaald en die nacht nog konden we samen naar het ziekenhuis. :o Heul veel strakker tegen een deadline aan was dit niet te plannen :+

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Geloof dat ik er 2x of 3x over heb gedaan.
Tussen de laatste keer dat ik zakte en de keer dat ik slaagde zat wat tijd en in die tijd ben ik verhuisd van Dordrecht naar Ridderkerk.

Ik leste eerst in Dordrecht, maar kon daardoor een paar lessen volgen in Rotterdam en mocht vervolgens kiezen of ik in Dordrecht of Rotterdam af ging rijden.

Die keer ben ik geslaagd, terwijl ik van nature ook redelijk faalangstig ben. Bij mij hebben én die lessen in Rotterdam heel erg geholpen én ik had de mazzel dat ik een examinatrice had die heel lief zei "ik ga je geen eenrichtinstraten in sturen, je geen dingen laten doen die niet mogen, het enige dat ik wil is dat je me over een minuut of 20 hier weer veilig op het CBR af zet".

Dus zo gebeurde.

En zo werd ik aangehouden door de politie. Er bleek een remlicht geknapt te zijn dat we wél hebben gecontroleerd. :)

Maar ik was wel geslaagd. (Misschien ook wel omdat ik op dat stopteken, blijkbaar goed reageerde en ondanks dat mijn hart in mijn keel zat, ik netjes zonder gedoe de auto aan de kant zette.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
4 of 5x weet t niet eens meer... :P

laatste keer heb ik zeker weten slechter gereden dan de keren er voor.. maar de eerste 3 (of 4..) keer had ik de zelfde examinator.. en de laatste keer zou ik weer die zelfde krijgen..
gelukkig daar stak m'n instructeur dus even een stokje voor.. en kreeg ik een andere examinator. en toen met dus gewoon geslaagd..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 14:21

JAM

Ik weet niet of de mogelijkheid nog steeds geboden wordt, maar ik heb in de tijd dat ik rijexamen moest doen ook gesproken met leskandidaten met serieuze examenvrees. In die tijd konden ze een verrassingsexamen afnemen, waarbij een examinator (de kandidaat weet dus niet dat het om een examinator gaat) instapte onder het mom van 'peilen of je al toe bent aan je examen'. Je rijdt dan een examenrit die je eigen instructeur afhandelt, terwijl de examinator (op de achterbank) meekijkt/beoordeelt. Als de rit goed genoeg was verlopen, kreeg je meteen te horen dat je geslaagd was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-05 16:27

Sharky

Skamn Dippy!

De examinator die je krijg scheelt echt wel veel. Ik had een dikke ingreep (hij rukte aan m'n stuur omdat ik iemand afsneed bij het afslaan) maar ben toen wel geslaagd omdat hij vond ik verder netjes reed. Mijn instructrice (die meereed) was er van overtuigd dat ik was gezakt, volgens haar was ik bij iedere andere examinator gezakt. De aanhouder wint dus denk ik, maar ik snap best dat het moreel en de financiën niet altijd meewerken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:10
Theorie, 2de keer gelukt. De eerste keer eigenlijk niet geleerd en maar gewoon gegaan..., daarna toch maar ff wat testjes doen en toen gelukt.

Praktijk.., 3de keer geslaagt. De eerste keer was gewoon ruk, we reden weg uit Elst, een hele stoet met les autos. De eerste auto rijdt bijna tegen een fietser en remt.., waardoor diegene die erachter staat er bijna tegenaan zit. Toen begonnen met rijden,

Meneer: Eenmaal terug.., Tja, ... Wat denk je zelf.
PSI; denk best aardig, maar heb nog nooit zoveel links en rechts af moeten slaan.
Meneer: Je bent gezakt, de volgnde keer beter.

Tweede keer stond ik in de file voor meer dan 30 minuten. Eenmaal terug.
Meneer; We hadden een beter tijdstip kunnen uitzoeken, je hebt maar 5 minuten gereden. Je mag hem kosteloos (geloof ik) overdoen.

Derde keer, dezelfde meneer. Na 15 minuten alweer terug, op het terrein "gefeliciteerd, je hebt hem".
Dit is ondertussen alweer 16 jaar geleden =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Beide rijbewijzen 3 keer. Motor was leuk:
Examinator: hij rijdt niet echt volgens het boekje hè
Instructeur: nee niet echt
Examinator: maar hij kan wel rijden
Instructeur: tuurlijk kan hij rijden (ik reed al een jaar met oefenrijbewijs)
Theorie examen was foutloos dus geslaagd.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:41

Destruction

(ex-)Automonteur

Kom dit topic toevallig tegen, ik heb zelf meerdere rijbewijzen.

Voor B ben ik in één keer geslaagd, al ging het op de laatste rotonde voor het CBR nog bijna mis, toen ik (in eerste instantie...) een fietser over het hoofd zag. Toen toch voor een noodstop gegaan, en toen de fietser voor de lesauto langs kwam zei de examinator "kijk eens naar mijn voeten" en vervolgens "je was me nét te snel af" :P

E achter B: In één keer geslaagd. Ik had vroeger al een karretje achter m'n skelter, en had toen al door hoe je met zo'n ding achteruit moest rijden enzo :P De dag begon om 8:30 en om 10:00 zat ik met de instructeur bij de rijschool koffie te drinken, tot we naar het CBR konden voor het examen. De instructeur geloofde het wel... :+

A: Bij AVB heb ik het de eerste keer verkloot, ik had toen een ontstoken voet waardoor ik de motor niet goed genoeg kon bedienen om alle oefeningen goed te doen. Bij de 2e poging geslaagd met vlag en wimpel. AVD had ik in één keer.

Vroeger het theorie-examen voor de brommer ook in één keer gehaald, net als de auto- en motor theorie.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 16:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

Mijn eerste keer was ik niet geslaagd op het praktisch rijexamen met een heel bizarre "fout". Ik blijf erbij dat ik niet fout zat, maar goed.

Betrof een zone 30 met een rond punt. Ik kijk, niemand zichtbaar in de buurt, dus rij het rond punt op. Het is een groot rond punt en tegen 30 gaat dat niet snel. Plots komt daar een wit buitenlands bestelbusje tegen een enorme rotvaart op het rond punt gevlamd. Ik was op dat moment al op het rond punt, dat was achter me. Heb dus wat gas bijgegeven omdat die beste bestuurder het wel echt gevaarlijk maakte. De opmerking was "je hebt perfect gehandeld om een ongeval te voorkomen, maar het is wel een grote overtreding, je had hem voorrang moeten verlenen". Maar ik had hem onmogelijk voorrang kunnen verlenen want die bus was nog niet eens ergens te zien toen ik het rond punt op reed...

De tweede keer ging het prima :7

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:58

hbsJR

All rounder

Ik heb er zelf 2x over gedaan.

Eerste keer had ik een tukker met een onduidelijk accent. Dus ik was tijdens het rijden meer bezig om te snappen wat hij in godsnaam zei, dan dat ik op de weg lette.(nah100meuteurlinksafendeuneenkeurRechts) Toen hij melde dat ik gezakt was kwam dit voor niemand als een verrassing .

Tweede keer was ik helemaal voorbereid en de man gaf aan "weet je de route naar nijmegen?". Dat was een befaamde route voor het afrijden en mijn rijinstructeur had mij deze route al meerdere keren laten rijden. Het ging helemaal lekker tot na de afslag. Toen zei de aardige man: Ga hier maar naar rechts!

En mijn hoofd liep even vast: Rechts? Maar dat is de route niet. En zo reed ik een hele binnendoor weg over de boerenlanden richten Huizen. Ik kwam met enorme spierpijn uit de auto. Werd zo nerveus van al die smalle wegen en uitzonderlijke situaties. Gelukkig wel geslaagd!

Mijn advies is gewoon proberen lekker te rijden. Doe een muziekje op, probeer een beetje met die vent te kletsen. Helaas is afrijden echt een willekeur en je kan enorm pech hebben met de examen mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
Ik heb er drie of vier keer over gedaan.

Tussentijdse toets ging dramatisch. Het was een VW met een automatisch start/stop/handrem systeem wat ik niet lekker onder de knie had. Hierdoor reed ik steeds hortend en stotend weg. Bij het straatje keren keek ik niet goed in m'n spiegels en zag ik een fietser over het hoofd. Vrijstelling niet gehaald.

Tijdens een les meteen voor m'n examen sneed iemand de bocht af en ik stond niet op tijd stil waardoor we elkaar net raakten (geen schade). De stress zat er toen wel goed in waardoor het examen ook niet goed ging.

Tijdens een examen reed iemand door terwijl ik voorrang had. Ik reageerde niet snel genoeg dus dat was een ingreep.

De keer dat ik het wel haalde heeft de examinator de hele rit zitten klagen over de staat van de politiek waardoor hij volgens mij niet zo goed heeft opgelet hoe ik reed.

En nu gaat alles prima, no problemo. Ik rij gerust overal naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-05 17:14

YRH

Ik heb mijn praktijk + theorie ruim een jaar geleden ook in 1x gehaald. Mijn rijinstructeur had een moment zo vroeg mogelijk op de dag gepland omdat de examinatoren dan schijnbaar een stuk minder streng zijn.
Voor mijn gevoel geen fantastische rit, maar ook zeker geen rare fouten gemaakt.

Mijn examinator was een hele aardige vrouw, die me gelijk gerust stelde. Ook tijdens de rit af en toe gepraat, maar ook gewoon kunnen focussen. Mijn rij instructeur mocht achterin mee, die heeft ook een gesprek gevoerd met de examinator wat me ook rust gaf. Nog 1 tip, neem een dubbele les voor je examen. Dan zit je al met een stuk meer vertrouwen in de auto dan wanneer je er net pas in stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-05 14:52
Theorie in één keer, net als het praktijkexamen. Ik weet niet hoe het tegenwoordig in elkaar steekt, maar in mijn tijd (1998) was de tussentijdse toets, wat inhoud betreft gelijk aan een examen, maar wel een tientje duurder, dus die werd afgeraden door mijn instructeur, je kon dan net zo goed gewoon een examen aanvragen. Als je slaagt ben je meteen klaar. Mijn examen heeft 25 minuten geduurd, waarvan 20 op de weg.

Paar jaar later mijn motorrijbewijs gehaald, waar ik de tweede keer pas voor slaagde. Ik was de eerste keer gezakt omdat ik te voorzichtig deed en teveel keek. Aan de ene kant misschien terecht, maar aan de andere kant ben ik van mening dat je op kinderkopjes in de regen in een dorp waar je nog nooit geweest bent, sowieso voorzichtig moet zijn. Tweede keer regende het ook, maar zodra we bij het CBR wegreden, draaiden we Den Bosch in, waar ik de weg goed ken, dus dat ging wel goedkomen.

Vier jaar geleden mijn E-rijbewijs gehaald, proefles gehad, ging prima, week later een paar uurtjes gelest in de ochtend met het examen erachteraan, meteen geslaagd.

Enige tip die ik kan geven is dat je gewoon je gewoonlijke ding moet doen en niet teveel "voorbereiden". Niet extra vroeg naar bed, niet extra vroeg opstaan om fit te zijn of een paar extra bakken koffie achterover gieten. Probeer het gewoon als een rijles te zien en rijd gewoon zoals je altijd rijdt, als je instructeur vindt dat je klaar bent voor het examen, dan is dat gewoon zo.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

1 x in Nederland lang geleden. Ik weet nog wel dat ik heel zenuwachtig was, mijn rechtervoet trilde daardoor enorm waardoor ik last had de koppeling te bedienen bij het wegrijden. Maar dat is toch gelukt :)

Mijn vrouw 3 x in Belgie. De eerste keer (ik was haar begeleider en leraar, dat mag in Belgie) heb ik haar te vroeg examen laten doen. Dat wist ik al, maar het was lang van te voren aangevraagd omdat de regels strenger gingen worden en hoe zeg je tegen je vrouw dat ze te slecht is en het examen zinloos is :p De tweede keer reed ze redelijk, maar net niet genoeg en de derde keer heeft ze het fluitend gehaald.

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 15-06-2021 18:49 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Bestla

M/M -> V/F

Rijbewijs B: in 2 keer
Rijbewijs BE: in 1 keer
Rijbewijs C: in 1 keer
Rijbewijs CE: in 1 keer

Gratis bijgeschreven : AM, T, C1 en CE1 Bromfiets, Trekker, Vrachtwagen tot 7500kg

Ik ben nooit zenuwachtig, dus die eerste keer was botte pech. Met fileparkeren had ik het achteropkomende verkeer voor moeten laten gaan. Ik schatte in dat ik wel parkeren kon voordat het achteropkomende verkeer bij mij zou zijn. En dat lukte ruimschoots, ik hinderde niemand, alleen de examinator vond van niet. Discutabel, maar je wint het nooit. 2e keer voor B had ik dezelfde examinator, en toen slaagde ik wel.

[ Voor 53% gewijzigd door Bestla op 16-06-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29
(jarig!)
Voor rijbewijs B, theorie in 2x en praktijk in 3x. Ik had de eerste 2x praktijk een oudere examinator die me beide keren liet zakken omdat ik wat al te vlot doorrij (hij vond het wat agressief). De 3e keer had ik een andere examinator die het juist prettig vond en van mening was dat een beetje vlot doorrijden prima kan zolang je maar oplet, en dat deed ik volgens hem prima.

De 3e keer was ik door de eerste 2 pogingen nerveuzer en vond ik zelf dat ik zeker niet beter had gereden dan de keren daarvoor.

Tip: Blijf jezelf en als je een ritueeltje / muziek o.i.d. hebt waar je rustig bij blijft gebruik dan dat vooral. Ik heb bij de laatste keer een rustig stukje klassieke muziek opgezet wat me hielp om geconcentreerd te blijven.

[ Voor 18% gewijzigd door cmndr_adama op 21-06-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 00:43
Na 30 uur les in 1x gehaald. Vervolgens jarenlang nauwelijks gereden dus een opfrislesje gedaan, waaruit bleek dat op kijken na alles wel was blijven hangen O-) Maar ik keek ook altijd Blik op de Weg he.

[ Voor 4% gewijzigd door Gluten Parody op 21-06-2021 15:33 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

Panzer_V schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:13:
Oef...dat is alweer meer dan 15 jaar geleden voor mij. Maar in 1 keer geslaagd voor zowel theorie als examen. Heb destijds een snelcursus van de ANWB gevolgd. 6 dagen 4 uur per dag lessen en op de dag van het examen nog 1,5 uur lessen van te voren.
Ik ben in twee keer geslaagd. De eerste keer was ik 19 was en helemaal de kluts kwijtraakte omdat ik linksaf ging terwijl de examinator zei dat ik rechts af moest (niet een verboden in te rijden straat in gegaan, maar ik was vanaf dat moment volledig van de leg waardoor ik later wel fouten maakte). Het feit dat ik ondertussen ook van Tilburg naar Groningen was verhuisd en al 2 maanden niet meer in een auto had gereden hielp ook niet mee :p

De tweede keer ben ik naar de ANWB gestapt en heb daar ook zo'n snelcursus gedaan (alleen verspreidt over 3 weken, dus iets meer dagen tussen de lessen in). Het grootste voordeel daarvan (voor mij)? Wat is 20 minuten afrijden als je gewend bent 4 uur in die auto te zitten? Dat examen was eigenlijk al voorbij voordat ik het doorhad en dus zenuwachtig kon worden :p
Gluten Parody schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:33:
Maar ik keek ook altijd Blik op de Weg he.
Daar krijg je juist te zien hoe je het niet moet doen :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:25
Gluten Parody schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:33:
Na 30 uur les in 1x gehaald. Vervolgens jarenlang nauwelijks gereden dus een opfrislesje gedaan, waaruit bleek dat op kijken na alles wel was blijven hangen O-) Maar ik keek ook altijd Blik op de Weg he.
Kijk, en DAT zouden nou meer mensen moeten doen. Na jaren niet rijden even die moeite nemen voor een opfrislesje ipv je meteen in het verkeer te begeven.

_/-\o_ Hulde dat je zo stoer bent geweest! En namens een medeweggebruiker.....bedankt 8)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 16:22
Ik heb het de 5e keer gehaald. De eerste 4x ben ik om een hele hoop verschillende redenen gezakt. De eerste keer was terecht, want toen was ik er eigenlijk gewoon nog niet klaar voor en heb ik ook erg veel fouten gemaakt. Maar de tweede en derde keer was het om hele vage en tegenstrijdige reden. Te dicht langs geparkeerd vrachtwagen, te veel afstand op de snelweg, voorrang verlenen aan het fietser terwijl het niet nodig was (maar het regende en waaide en ik zat droog in de auto). Uiteindelijk heb ik na de 4e keer de handdoek in de ring gegooid. Geld was op, geen zin om nog meer examens te halen en ik trok mijn rijleraar ook heel slecht dus dat hielp ook niet echt mee. Dit was allemaal op mijn 18e dus met volle moed begonnen op de dag van mijn verjaardag.

Daarna jarenlang alles met het OV gedaan en dat ging helemaal prima. Totdat ik als software ontwikkelaar aan de slag ging en een baan met lease-auto kreeg. Toen was ik 25 of 26 ofzo denk ik. Snel weer begonnen met rijlessen, theorie gehaald want dat moet na een paar jaar opnieuw. Daarna een stuk of 12 lessen gehad om weer beetje in te komen. Een andere rijschool dit keer en over deze was ik echt heel tevreden. Examen gehad en in 1 keer geslaagd.
Volgende dag mijn rijbewijs versneld aangevraagd want het was 22 december. Met versnelde aanvraag had je hem in 2 werkdagen, was bang dat het anders tot in het nieuwe jaar zou duren, dus op 24 december kon ik 's ochtends mijn rijbewijs ophalen. Met de bus en trein naar werk, dagje werken, en daarna met de leaseauto naar huis. In de spits, dwars door Den Haag waar ik nog nooit gereden had. Denk dat dat nog steeds een van de meest zenuwslopende ritjes is geweest die ik ooit heb gedaan in de auto :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 00:43
Panzer_V schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:54:
[...]

Kijk, en DAT zouden nou meer mensen moeten doen. Na jaren niet rijden even die moeite nemen voor een opfrislesje ipv je meteen in het verkeer te begeven.

_/-\o_ Hulde dat je zo stoer bent geweest! En namens een medeweggebruiker.....bedankt 8)
Sterker nog, ik ga het volgend jaar weer doen 8)
Laat een ander maar beoordelen of ik goed rij, ik zit nooit naast mezelf in de auto

Leo de Haas maakt trouwens nieuwe afleveringen van Blik op de Weg, uit ongebruikt materiaal.
klikkie klik

[ Voor 15% gewijzigd door Gluten Parody op 21-06-2021 17:09 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-04 09:24
Laatste examen was alweer 2 jaar terug, voor de motor. Net als met autorijden is het belangrijk dat je er ook plezier in hebt! Het is vrije mobiliteit die je krijgt met het halen van dat roze plastic kaartje.

Hier verkondigen dat je niet zo angstig moet zijn zou flauw zijn en niet helpen, een toets is nou eenmaal spannend en de één heeft er meer last van dan de ander. Door zenuwen was het in mijn geval ook hakken over de sloot voor het B rijbewijs. Examinator zag dat gelukkig in en was het verder eens met mijn zelf-beoordeling.

Belangrijk is dat je plezier hebt in het rijden. De examinator mag zeggen waar je naartoe gaat rijden en jij mag het stalen blikje daar krijgen. Probeer er een mooi tochtje van te maken, dat is de beste tip die ik kan geven :) Netjes in spiegels kijken helpt ook! Dat wordt vanzelf automatisme (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:12
Theorie en praktijk beiden in 1 keer gehaald.

Ik weet nog goed dat tijdens mijn praktijkexamen mijn rijinstructeur en de examinator het voortdurend hadden over eten, eten en nog eens eten. Ik heb gewoon tijdens het rijden goed geluisterd en deelgenomen aan het gesprek. Denk dat vooral het laatste mij heeft geholpen om dat te laten zien dat rijden voor mij al zo'n automatisme was geworden.
Pagina: 1 2 Laatste