Mobiele airco en ventilatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.223 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Hai!

Ik heb een vraag over het gebruik van een airco.

Ik heb een kleine sportkamer thuis, die ligt aan de zonkant en ik heb daar zojuist een mobiele airco geplaatst om sporten ook in de zomer mogelijk te maken.

Het is een simpele mobiele airco met 1 (afvoer)slang, die heb ik via een paneel in het raam met een rond gat er in naar buiten geleid. Daar lekt geen lucht. Verder is de 9000btu airco ruimschoots voldoende om het kleine kamertje koel genoeg te maken om lekker te kunnen sporten.

Het is een modern kunstof kozijn met dubbel hr++ glas, de kamer is goed geisoleerd.

Mijn vraag is, wat is wijsheid wat betreft ventilatie? In het kozijn zelf, naast het raam, zit een vrij breed ventilatierooster. Ik vraag me af of het aan te raden is om deze open of dicht te houden bij gebruik van de airco.

In principe is ventileren natuurlijk altijd goed, maar aangezien de airco de warme lucht naar buiten blaast zal de warme lucht van buiten dan waarschijnlijk via het ventilatierooster in hetzelfde tempo weer naar binnen stromen. Dat lijkt me niet erg efficient.

Aan de andere kant, gezien de goede isolatie van de kamer, zou het kunnen dat de airco de kamer vacuum trekt als ik het ventilatierooster sluit. Ik vraag me af of dit kwaad kan, is dit bijvoorbeeld ongezond? En dan is het natuurlijk ook nog de bedoeling om intensief te kunnen sporten in de kamer, maar dit moet natuurlijk wel goed zijn voor de gezondheid en niet het tegendeel.

Wat is wijsheid? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Rtje84 op 01-06-2021 10:07 ]

Beste antwoord (via Rtje84 op 01-06-2021 17:19)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Zou het rooster inderdaad gewoon open laten.

Als je hem dicht doet gaat hij het gewoon uit de rest van het huis aanzuigen waardoor je daar uiteindelijk ook allemaal warme buitenlucht naar binnen trekt.

Eindresultaat is hetzelfde, behalve dat je de eventueel nog koele lucht in andere ruimtes nu ook kwijt bent.

Als je hem laat aanzuigen via allemaal moeilijke luchtspleten zal hij alleen maar minder effectief worden. Hij heeft die lucht immers nodig. Als hij het niet krijgt, kan hij zijn warmte ook niet kwijt en dus ook geen koude lucht maken.

Als je het wil "fixen" moet je de aanvoer voor de warme zijde inderdaad ook van buiten laten komen.
Bij een split unit doen we dat door de hele warme zijde buiten te plaatsen. De nodige hobbyisten doen dat door (zoals genoemd) de inlaat af te dekken met een bak waar een tweede luchtslang in zit naar buiten.

Maar aangezien je wil gaan sporten zou ik het bij het ventilatierooster laten. Dan hou je de luchtkwaliteit en vochtconcentratie ook een beetje binnen de perken

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26
Rtje84 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:02:
Mijn vraag is, wat is wijsheid wat betreft ventilatie? In het kozijn zelf, naast het raam, zit een vrij breed ventilatierooster. Ik vraag me af of het aan te raden is om deze open of dicht te houden bij gebruik van de airco.

In principe is ventileren natuurlijk altijd goed, maar aangezien de airco de warme lucht naar buiten blaast zal de warme lucht van buiten dan waarschijnlijk via het ventilatierooster in hetzelfde tempo weer naar binnen stromen. Dat lijkt me niet erg efficient.

Aan de andere kant, gezien de goede isolatie van de kamer, zou het kunnen dat de airco de kamer vacuum trekt als ik het ventilatierooster sluit. Ik vraag me af of dit kwaad kan, is dit bijvoorbeeld ongezond? En dan is het natuurlijk ook nog de bedoeling om intensief te kunnen sporten in de kamer, maar dit moet natuurlijk wel goed zijn voor de gezondheid en niet het tegendeel.
Je geeft een fantastische samenvatting waarom mobiele airco's basically niet werken.

Want dat is dus inderdeed het probleem hier. Het concept is "broken as designed".

Oplossing, split unit airco. Zie Duurzame Energie & Domotica voor verschillende topics over gerelateerde onderwerpen (bv.: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 22:17
De warme buitenlucht zul je, zoals Wike aangeeft, altijd naar binnen zuigen. Wat je kan kiezen is waar je dat wilt doen.

Als je de ventilatie in de ruimte met airco open laat zal daar warme lucht naar binnen komen, dat doet je airco, deels, te niet. Als je het rooster dicht maakt zuig je de warme lucht via de rest avn je huis als nog naar binnen en ben je dus je hele huis aan het opwarmen om die ene ruimte te koelen.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 15:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een kier onder de deur, een rooster, je trekt niet 'zomaar' een kamer vaccuum, kleine onderdruk op z'n best.

Het inherent probleem achter een mobiele unit, het heeft lucht van 'buiten' nodig om zijn koeling-warme lucht af te voeren, daar zit altijd verlies is. Je kan dit flink stuk terugbrengen door bv de unit direct bij de mogelijke aanvoerbron te plaatsen, een rooster/deur/etc. Daarmee minimaliseer je de eventuele mix van warm/koude lucht in je kamer. Er zijn legio aan schema's en tabellen hoe verlies te berekenen is, waar het in gevallen van slechte isolatie niet eens zoveel is tov bv warme muren.

Vanaf dat punt is beetje budget principe. Splitunits kunnen aanzienlijk duurder zijn, zelfs de mobiele units (zgn camper units), een volwaardige splitunit zal je ook buiten moeten ophangen.

[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 01-06-2021 10:29 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 08:23
Rtje84 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:02:

Als je airco een luchtstroom naar buiten nodig heeft om te kunnen werken en jij maakt dat onmogelijk, dan werkt die airco dus niet meer. Tegelijkertijd is sporten in een klein min of meer luchtdicht hok natuurlijk niet gezond (maar goed, hoe ongezond is ongezond?)

Wat @Wilke zegt, je idee is broken by design.
doen wat de mensheid al een jaartje of honderdduizend deed voordat we bedachten dat we moesten gaan sporten in een niet gekoelde en geventileerde ruimte van 2 m2: Lekker naar buiten en daar wat doen 8)

[ Voor 17% gewijzigd door leecher op 01-06-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 13:50
Wilke schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:16:
[...]

Je geeft een fantastische samenvatting waarom mobiele airco's basically niet werken.

Want dat is dus inderdeed het probleem hier. Het concept is "broken as designed".

Oplossing, split unit airco. Zie Duurzame Energie & Domotica voor verschillende topics over gerelateerde onderwerpen (bv.: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen )
Er was ergens een topic hier waarin mensen die mobiele airco's deels probeerden te scheiden met tape, kratten, plastic en slangen om zo de aanzuiging ook van buiten te doen. Dit werkte grotendeels wel, eigenlijk bouw je dan een "mobiel monoblock" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Hmm.

Ok. Ik begrijp het. Zo'n mobiele airco is gewoon niet bepaald ideaal.

Toch ben ik van plan hem te gebruiken, aangezien ik hem heel goedkoop (gebruikt) heb kunnen kopen en het zelfs met ventilatierooster open voldoende werkt om mijn doel te bereiken, het kunnen sporten in de kamer.

Maar, wat zou dan nu de beste oplossing zijn van 2 eigenlijk kwaden? Ventilatierooster open of dicht, of een beetje open eventueel?

Met het rooster dicht zal er inderdaad wel gewoon lucht onder de deur van de kamer naar binnen stromen. Dat is gewoon een standaard deur, verder niet extra geisoleerd ofzo. Maar, als ik het goed begrijp wat SinergyX beschrijft, is het het beste om de aanvoer van lucht zo dicht mogelijk bij de airco te houden? Dat zou betekenen dat het het beste is om het rooster gewoon open te zetten, aangezien de airco aan de kant van het kozijn staat. Ik kan zelfs het raam in kiepstand zetten, maar dat gaat wel een beetje tegen de gebruikelijke aanwijzingen in om het raam juist zo goed mogelijk af te sluiten.
SinergyX schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:27:
Een kier onder de deur, een rooster, je trekt niet 'zomaar' een kamer vaccuum, kleine onderdruk op z'n best.
Dit zal inderdaad wel kloppen denk ik zo. De vraag rest dan nog, hoe gezond/ongezond zou het zijn om intensief te sporten in een kleine onderdruk?

[ Voor 20% gewijzigd door Rtje84 op 01-06-2021 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Terrz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Er was ergens een topic hier waarin mensen die mobiele airco's deels probeerden te scheiden met tape, kratten, plastic en slangen om zo de aanzuiging ook van buiten te doen. Dit werkte grotendeels wel, eigenlijk bouw je dan een "mobiel monoblock" :)
Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Zou het rooster inderdaad gewoon open laten.

Als je hem dicht doet gaat hij het gewoon uit de rest van het huis aanzuigen waardoor je daar uiteindelijk ook allemaal warme buitenlucht naar binnen trekt.

Eindresultaat is hetzelfde, behalve dat je de eventueel nog koele lucht in andere ruimtes nu ook kwijt bent.

Als je hem laat aanzuigen via allemaal moeilijke luchtspleten zal hij alleen maar minder effectief worden. Hij heeft die lucht immers nodig. Als hij het niet krijgt, kan hij zijn warmte ook niet kwijt en dus ook geen koude lucht maken.

Als je het wil "fixen" moet je de aanvoer voor de warme zijde inderdaad ook van buiten laten komen.
Bij een split unit doen we dat door de hele warme zijde buiten te plaatsen. De nodige hobbyisten doen dat door (zoals genoemd) de inlaat af te dekken met een bak waar een tweede luchtslang in zit naar buiten.

Maar aangezien je wil gaan sporten zou ik het bij het ventilatierooster laten. Dan hou je de luchtkwaliteit en vochtconcentratie ook een beetje binnen de perken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Bedankt voor het meedenken iedereen!

Ik denk dat timberleek gelijk heeft, en ik sluit me daarbij aan.

Ik zal eens kijken naar dat knutselen met een tweede slang, maar ik laat het waarschijnlijk gewoon bij het rooster.

Top! d:)b d:)b d:)b

Ooit vervang ik hem wel eens door een split-unit, maar voor nu kan ik in ieder geval lekker sporten.

[ Voor 17% gewijzigd door Rtje84 op 01-06-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 13:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Ik heb toch nog een vraagje.

Ik besef me net dat het leuk is zo'n afvoerbuis naar buiten, maar als het regent met enige wind loopt het zo de airco in denk ik. Zeker gezien de slang omlaag loopt vanaf het raam naar de airco.

Hoe lossen mensen dit over het algemeen op? Zijn er speciale raamstukken verkrijgbaar met een soort afdakje of zoiets?

Ik kan natuurlijk de slang iets verder naar buiten hangen met een beetje een bocht omlaag, maar dat is weer extra slanglengte en een extra bocht, dat wordt nou juist afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 15:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Beetje creatief zijn natuurlijk :D Of je hangt de slang enkel op wanneer je hem gebruikt, of je doet zo'n kaprooster/klep aan de buitenkant. Je verliest gros van koelefficiency al op dat ding zelf, en extra bocht of omlaag hangen gaat niet bijzonder veel nog uitmaken :P De regen moet dan ook precies goed staan dat het er echt vol in loopt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
SinergyX schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:05:
Beetje creatief zijn natuurlijk :D Of je hangt de slang enkel op wanneer je hem gebruikt, of je doet zo'n kaprooster/klep aan de buitenkant. Je verliest gros van koelefficiency al op dat ding zelf, en extra bocht of omlaag hangen gaat niet bijzonder veel nog uitmaken :P De regen moet dan ook precies goed staan dat het er echt vol in loopt.
Haha, ok. >:)

Thnx! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutereerens
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 21:09
Even een vraagje, kan nergens vinden hoe een topic te openen. Maar heb bij het uitzuigen van onze LG Airco een foam band wat bovenop zit (onder het rooster) een stukje afgezogen.
Is dit ten eerste een gevaar bij het gebruik en ten tweede is dit eenvoudig zelf te reparen door klevende foam band te bestellen en dit erop te doen?

Bij voorbaat dank!

Groetjes WouterAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xVKIflkLoXAZX43-0bcbEQkU2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Nk3Ix6HNUB0LfIl4IVsExMu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmqPiuLpHNGBtBUvFkuBnXqHwAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ubt50lrySxozpUdQXqRLEuM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZ9FL9-gbaJdve2qvBPO6AxJcRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llAR39rZqzbk1xr92wUsP8Bu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door woutereerens op 20-06-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
woutereerens schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:58:
Even een vraagje, kan nergens vinden hoe een topic te openen. Maar heb bij het uitzuigen van onze LG Airco een foam band wat bovenop zit (onder het rooster) een stukje afgezogen.
Is dit ten eerste een gevaar bij het gebruik en ten tweede is dit eenvoudig zelf te reparen door klevende foam band te bestellen en dit erop te doen?

Bij voorbaat dank!

Groetjes Wouter[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien is het gelukt om een topic te openen d:)b
Split Airco - defect of niet?
Gaat deze op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.