Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:41
Ik zit al langer met het idee in mijn hoofd om in bijberoep in de computerbusiness te gaan. Een typische activiteit om van huis uit te doen: het bouwen/onderhouden/herstellen van PC's aanbieden in de regio, verkoop van hardware en kleine netwerken inrichten. Je hebt er niet veel voor nodig en door mond-aan-mond reclame kan het, als het goed is, een mooie bijverdienste zijn.

De grootste vraag waar ik misschien wel mee zit is: wat kan er nog verdiend worden op hardware? Welke marges zijn er nog? Concurreren met grote shops is niet het doel, lokale verkoop wel. Vaak willen mensen die bewust lokaal kopen ook wel wat extra betalen voor de dienstverlening.

Het lastige is, je kan wel groothandels vinden (Ingrammicro, Techdata), maar daar kan je uiteraard niet even rustig inloggen en kijken wat de prijzen zijn. Kan je bij zo'n grote spelers terecht als kleine zelfstandige met lage volumes of verwachten ze afname van x-aantal stuks?

Iemand met ervaring in de sector die wat inzicht kan bieden?

Edit: dank voor de verschillende meningen en insteken, ik zie hier een aantal scenario's bevestigd waar ik ook al rekening mee had gehouden maar niet heb uiteengezet in mijn opening. Ideetje gaat de diepvries in voor mezelf, dit topic kan misschien nog verder algemeen nut hebben. Niet meer nodig mij te taggen als OP :)

[ Voor 14% gewijzigd door Drwho1 op 01-06-2021 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Ja hoor, hier is zelfs een term voor ... Scalping

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Huh? Dit is geen scalping. Dit is gewoon je vrije tijd en hobby omzetten in wat geld. Je verkoopt een keer een netwerkkaartje wanneer die standaard niet op een moederbord zit, een SSD wanneer een PC een keer een upgrade nodig heeft etc. Kortom, die wordt ingekocht, er komt een kleine marge bovenop voor de hobbyist en daarna wordt het bedrag doorberekend aan de klant. Een onderdeel komt immers niet zomaar bij TS in huis, laat staan dat een onderdeel zomaar in een PC ingebouwd zit. Bovendien komt de klant bij TS terug wanneer er iets aan de hand is. Er mag dus best wel een centje op verdiend worden, het hoeven geen dikke kapitalen te zijn.

Zelf ook een poos gedaan. Omdat ik dagelijks langs Raalte rijdt kocht ik mijn schijfjes bij Azerty en haalde ik dat altijd op, kwesie van even van de N35 af en 10 minuten later er weer op. Die extra tijd liet ik vergoeden door mijn klant, dat zat bij mijn complete tarief in. Al met al hield ik aan een upgrade dus nog wat over, niet veel want ik was ook schappelijk met mijn prijsjes.

Dus nee, met scalping heeft dit niks te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Over het algemeen zit er weinig marge op hardware, en je zal ook rekening moeten houden met garanties enzo.

Ik denk dat je jezelf heel veel werk op de hals haalt, voor iets wat niet heel snel lucratief zal zijn.
sypie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:55:
Huh? Dit is geen scalping. Dit is gewoon je vrije tijd en hobby omzetten in wat geld. Je verkoopt een keer een netwerkkaartje wanneer die standaard niet op een moederbord zit, een SSD wanneer een PC een keer een upgrade nodig heeft etc. Kortom, die wordt ingekocht, er komt een kleine marge bovenop voor de hobbyist en daarna wordt het bedrag doorberekend aan de klant. Een onderdeel komt immers niet zomaar bij TS in huis, laat staan dat een onderdeel zomaar in een PC ingebouwd zit. Bovendien komt de klant bij TS terug wanneer er iets aan de hand is. Er mag dus best wel een centje op verdiend worden, het hoeven geen dikke kapitalen te zijn.

Zelf ook een poos gedaan. Omdat ik dagelijks langs Raalte rijdt kocht ik mijn schijfjes bij Azerty en haalde ik dat altijd op, kwesie van even van de N35 af en 10 minuten later er weer op. Die extra tijd liet ik vergoeden door mijn klant, dat zat bij mijn complete tarief in. Al met al hield ik aan een upgrade dus nog wat over, niet veel want ik was ook schappelijk met mijn prijsjes.

Dus nee, met scalping heeft dit niks te maken.
Ik gok dat @99ruud99 bedoelde dat je met scalping wel wat zou kunnen bijverdienen (maar ik zou het mis kunnen hebben :P).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Veel scalpers beginnen inderdaad met goede intenties, en dan merken ze dat het niet goed werkt.
Dan zien ze de prijzen van GPU's , en zien een buitenkansje.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:57
Ik heb dit toen ik jong was gedaan, alleen maar ellende. Flinterdunne marges en na jaren krijg je opeens een garantiekwestie dat je dan meer mag afhandelen. Veel te veel moeite als bijberoep / hobby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:35
Tip: als je het goedkoopst wil inkopen kan je de spullen het beste gewoon uit Raalte halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:09
Memo, PCL, Mycom, Dixons, Paradigit. Ga zo maar door.
't aantal winkels loopt al jaren terug. Marges zijn klein en op termijn kunnen alleen de big dogs overleven d.m.v. volume voordeel, of je moet meer bieden dan alleen 't doosje doorschuiven.

Dus wat maak jou onderscheidend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
Insteek is uiteraard helemaal geen scalping, dat zou nogal een slecht businessmodel zijn...alhoewel :P

@Hahn dat is inderdaad wel een terecht punt. Krappe marges maar wel een hoop geneuzel achteraf, kan je daar voor elke prul te pas en onpas opgebeld worden door bompie die NU zijn mails moet kunnen checken of weet ik veel wat en het wachtwoord vergeten is.

@PROnline Niet iedereen is een zelfvoorzienend Tweaker natuurlijk. Je kan met dienstverlening ook nog wel een eind komen. Toegegeven, klanten die hun IT kopen tijdens een folderactie van de Aldi en dan een tijdje later bij jou staan 'omdat het niet meer werkt...' dat is weg die je liever niet op wil. Die zijn ook niet geneigd om de meerwaarde van service in te zien (en het feit dat ze ervoor moeten betalen).

@Basekid Dat soort verhalen heb ik hier elders op GoT nog wel gelezen... stemt natuurlijk wel tot nadenken.

Lekker die eerlijke meningen. Doet je in dit geval meteen weer de appetijt afnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:09
Ik reageerde vooral op je grootste vraag. Maar om wat dieper op je algehele vraag in te gaan.
In het services van computers is een leuk zakcentje bij te verdienen. In je studententijd helemaal niet verkeerd. Maar verder is 't een doodlopend carrier pad.

Dus naast je studie? Vooral doen. De hardware haal je zoals gezegd gewoon bij de bekende verkooppunten. Voor garantie kan je dan daar ook naar doorverwijzen. Of je laat mensen het zelf bestellen en jij zorgt voor de montage.

Veel mensen hebben ook geen desktops meer, maar laptops. 't aantal onderdelen wat daar aan te repareren is (betaalbaar) is ook een stuk beperkter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Leuk Techdata maar niet met weinig omzet.
Online zijn de prijzen gewoon AANZIENLIJK goedkoper.

Veel zullen een zoekmachine aanslingeren en vinden jou veel en veel te duur, ook al heb je maar 5% marge.
Dan moet je het hebben van de uren/service, als je geen bedrijfspand hebt en het is “extra” zou dat in het dorp/regio een leuk bijverdienste kunnen zijn.. maar je bent ook weer niet vertrouwd genoeg want geen pand dus hoe krijg je de digibeet bij jou?

Wil je enkel dropshipment of zelf een voorraad?
Is het vooral onderhoud/netwerk en biedt je hardware als service?

Blijft lastig en een stukje “ondernemingsrisico”, op welke klant ga jij je richten en waarom zou die klant voor jou kiezen?

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Denk dat je beter een relatie kan opbouwen met een verkoper van Dell, Acer of HP. Als je daar met enige regelmaat klanten aanbrengt levert je dat korting voor je klanten op en - in mijn ervaring - willen ze dan ook nog wel eens wat voor jou regelen. (Als in gratis hardware, etc.) Op die manier haal je er toch een beetje voordeel uit, maar heb je minder/geen gezeur met garantiezaken etc.

De tijd die je besteed aan advies, bouwen, aanleggen, onderhouden, etc. kun je natuurlijk wel gewoon in rekening brengen. Maar denk ook daar wel na over de risico's. Als je een systeem sloopt mag je het vervangen en dat kan flink in de papieren lopen. Bij bedrijven is er dan ook nog vaak vervolgschade. Als je een groter project aanneemt zou ik zeker een verzekering overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 15:57

Rmg

Garantie is een drama kost tijd en vreet hard aan je marge.

Op diensten valt het nog mee maar ook daar krijg je van die mensen die terug komen van "2 jaar geleden heb je Windows voor me ge-herinstalleers en nu kan ik geen dvd's meer kijken ik eis dat je het oplost!"

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-05 22:55
Mijn tip, help ze met de hardware aanschaffen bij een van de grote webshops. En factureer vervolgens alleen je uren voor advies, installatie, inrichting enzv.

Garantie loopt gewoon via de webshops, en uren zijn het makkelijkst te factureren. Geen gezeur en je verdient er een uurloon aan

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:33
Het is heel simpel.
Als je gewoon afspreekt met je klant dat jij op alle spullen 10% of 15% opslag doet, dan is het een take it or leave it.

Dit is een stukje winst en risico, en de spullen uitzoeken, bestellen e.d. kost ook tijd.
En anders kopen ze toch lekker zelf wat en zetten ze het zelf in elkaar?

Wat @skai21 zegt is een goed alternatief: stel (betaald) een systeem samen en laat je klant de spullen zelf aanschaffen. Moeten ze voor garantie zelf ook wat doen ipv het ding bij jou op het bureau zetten en succes (is de drempel net wat hoger om snel over garantie te beginnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

25 jaar geleden was dit interessant... Heb er leuke centen mee verdiend door 100-300 gulden te verdienen op een PC die ik zelf bouwde en ook upgraden en de oude hardware terugnemen en daar dan ook weer een pctje van in elkaar te zetten voor mensen met een kleine beurs.

Maar dat was inderdaad middelbare school tijd.

Misschien dat er nog wel een markt is voor het kleinbedrijf om 'systeembeheer' te doen maar veel geld zal er niet in te verdienen zijn.

Verder wat hierboven gezegd wordt over laptops: daar valt weinig aan de knutselen en het is al helemaal ondoenbaar om met oude hardware een nieuwe laptop te bouwen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04:26
99ruud99 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:03:
Veel scalpers beginnen inderdaad met goede intenties, en dan merken ze dat het niet goed werkt.
En voor je het weet hebben ze een meth-lab in de garage. Het kans soms raar lopen...

Ik zou eerst gewoon bij de bekende grote webshops inkopen. Wanneer je grotere volumes nodig hebt kun je de groothandel alsnog aanschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb wel eens wat ingekocht voor een lokale winkel (15 jaar geleden) en de prijs bij Alternate was soms goedkoper dan de groothandel. De marges op hardware zijn echt minuscuul en wij verdienden eigenlijk alleen op de service en onderhoud van pc's en laptops.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 15:29
Maakt het wat uit wat de marge is op de hardware? Als ik je verhaal zo lees dan moet je het juist hebben van je dienstverlening. Stel je upgrade een PC door er een SSD in te stoppen. Je "winst" zit dan vooral in de uren voor het installeren van de drive en vervolgens de clone actie van oud naar nieuw. De hardware zou ik dan een ~15% opzetten voor als er ooit gezeur komt met garantie. Voor de klant maakt het niet uit of zo'n schijfje 50 of 75 EUR kost. Het gaat om het totaal wat je levert, waarbij je expertise het geld gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:20

Standeman

Prutser 1e klasse

Rmg schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:47:
Garantie is een drama kost tijd en vreet hard aan je marge.

Op diensten valt het nog mee maar ook daar krijg je van die mensen die terug komen van "2 jaar geleden heb je Windows voor me ge-herinstalleers en nu kan ik geen dvd's meer kijken ik eis dat je het oplost!"
Dit ^^

Je gaat veruit het meeste tijd kwijt zijn aan mensen die garantie willen op producten en diensten waar die al lang verlopen is en dat gaat je bakken met tijd kosten. Je moet dan ook heel goed nee kunnen verkopen en stevig in je schoenen staan omdat (ex-)klanten nee geen optie vinden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 17:34
skai21 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:57:
Mijn tip, help ze met de hardware aanschaffen bij een van de grote webshops. En factureer vervolgens alleen je uren voor advies, installatie, inrichting enzv.

Garantie loopt gewoon via de webshops, en uren zijn het makkelijkst te factureren. Geen gezeur en je verdient er een uurloon aan
Garantie claimen bij de webshop zal gepaard gaan met troubleshooten van het probleem. Kan je veel tijd kosten, en de klant zal niet heel welwillend zijn om hiervoor te betalen. Afspraken hierover zullen op voorhand erg duidelijk moeten zijn.. en dan verwacht ik dat klanten snel afhaken en toch naar een all-in winkel zullen gaan, en nog veel meer betalen voor minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
Bedankt iedereen voor de verschillende inzichten, niks beter om een ballon te doorprikken dan een goede reality check.

Het voorstel van @skai21 is wel eentje om verder over na te denken. Zoals meermaals terecht opgemerkt, geen zin om in een garantiemoeras verzeild te geraken die tijd/energie/geld opslorpen.

@Standeman Geen idee of het de gewoonte is, maar dit topic mag wat mij betreft op slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 10:02
Drwho1 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:45:
Ik zit al langer met het idee in mijn hoofd om in bijberoep in de computerbusiness te gaan. Een typische activiteit om van huis uit te doen: het bouwen/onderhouden/herstellen van PC's aanbieden in de regio, verkoop van hardware en kleine netwerken inrichten. Je hebt er niet veel voor nodig en door mond-aan-mond reclame kan het, als het goed is, een mooie bijverdienste zijn.

De grootste vraag waar ik misschien wel mee zit is: wat kan er nog verdiend worden op hardware? Welke marges zijn er nog? Concurreren met grote shops is niet het doel, lokale verkoop wel. Vaak willen mensen die bewust lokaal kopen ook wel wat extra betalen voor de dienstverlening.

Het lastige is, je kan wel groothandels vinden (Ingrammicro, Techdata), maar daar kan je uiteraard niet even rustig inloggen en kijken wat de prijzen zijn. Kan je bij zo'n grote spelers terecht als kleine zelfstandige met lage volumes of verwachten ze afname van x-aantal stuks?

Iemand met ervaring in de sector die wat inzicht kan bieden?
Volgens mij probeert je een concept dat 30 jaar geleden floreerde.

De enige niche waar wat geld zit, zijn kleine ondernemingen. In tegenstelling tot particulieren waar alles zo goedkoop mogelijk moet, is service daar van waarde. Leveren van PC's en netwerkapparatuur is onderdeel van je grotere taak, namelijk om de IT werkend te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:30
Het is maar net wat je klantenkring is. Ik heb een klantenkring die het niet zoveel uitmaakt dat ze het elders goedkoper kunnen krijgen, die willen gewoon dat dingen voor ze geregeld wordt en daar willen ze ook best voor betalen. Concurreren op prijs moet je niet willen, dat verlies je.

Wat betreft groothandels vs webshops: webshops hebben vaak eigen import uit goedkopere landen, krijgen meer korting bij distributeurs, of gokken op een eindejaarsbonus als ze hun omzet halen. Die prijzen die een webshop verkoopt krijg jij inkoop niet voorelkaar bij een groothandel. Denk daarbij ook nog aan orderkosten, menig groothandel vraagt 15 euro excl BTW orderkosten, terwijl de webshop nagenoeg altijd "gratis verzending" is.

Ik heb vanaf mijn 16e altijd het handige buurjongetje gespeeld, uiteindelijk ook bij een aantal bedrijven het beheer gedaan. 11 jaar geleden stond mijn baan op de tocht en heb ik het officieel gemaakt dmv KvK inschrijving, vervolgens van 40 uur naar 24 uur gegaan en daarnaast mijn onderneming kunnen opstarten. Vervolgens vnml zakelijke klanten (daar zit het geld), zo nu en dan komt er nog eens een particuliere klant uit het verleden aanwaaien.

Wat betreft gesodemieter met garantie: je hebt de wet niet mee. Je koopt zakelijk in bij een webshop, 1 jaar garantie is 1 jaar garantie. Vervolgens verkoop je het aan een consument, gaat na 2,5 jaar stuk, mag je zelf opdraaien voor de garantie want verwachte levensduur.
Het gebeurt mij eigenlijk nagenoeg nooit, vnml omdat ik achter de producten sta die ik verkoop en mijn klanten persoonlijk ken (er is nml ook nog heel veel op te lossen in het redelijke zonder dat iemand daar buikpijn van krijgt), maar als je goedkoop spul verkoopt of lastige klanten hebt houd je er niks aan over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 10:02
Ik zou niet aan particulieren leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_JGC_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:29:
Het is maar net wat je klantenkring is. Ik heb een klantenkring die het niet zoveel uitmaakt dat ze het elders goedkoper kunnen krijgen, die willen gewoon dat dingen voor ze geregeld wordt en daar willen ze ook best voor betalen. Concurreren op prijs moet je niet willen, dat verlies je.

Wat betreft groothandels vs webshops: webshops hebben vaak eigen import uit goedkopere landen, krijgen meer korting bij distributeurs, of gokken op een eindejaarsbonus als ze hun omzet halen. Die prijzen die een webshop verkoopt krijg jij inkoop niet voorelkaar bij een groothandel. Denk daarbij ook nog aan orderkosten, menig groothandel vraagt 15 euro excl BTW orderkosten, terwijl de webshop nagenoeg altijd "gratis verzending" is.

Ik heb vanaf mijn 16e altijd het handige buurjongetje gespeeld, uiteindelijk ook bij een aantal bedrijven het beheer gedaan. 11 jaar geleden stond mijn baan op de tocht en heb ik het officieel gemaakt dmv KvK inschrijving, vervolgens van 40 uur naar 24 uur gegaan en daarnaast mijn onderneming kunnen opstarten. Vervolgens vnml zakelijke klanten (daar zit het geld), zo nu en dan komt er nog eens een particuliere klant uit het verleden aanwaaien.

Wat betreft gesodemieter met garantie: je hebt de wet niet mee. Je koopt zakelijk in bij een webshop, 1 jaar garantie is 1 jaar garantie. Vervolgens verkoop je het aan een consument, gaat na 2,5 jaar stuk, mag je zelf opdraaien voor de garantie want verwachte levensduur.
Het gebeurt mij eigenlijk nagenoeg nooit, vnml omdat ik achter de producten sta die ik verkoop en mijn klanten persoonlijk ken (er is nml ook nog heel veel op te lossen in het redelijke zonder dat iemand daar buikpijn van krijgt), maar als je goedkoop spul verkoopt of lastige klanten hebt houd je er niks aan over.
ik verkocht vroeger nog wel eens hardware met diensten erbij als oplossingen. Laatste jaren eigenlijk niet meer, dat is niet zo erg. Was altijd b2b want consumenten had ik geen zin in ivm garantie en altijd gedoe (ook well to do mensen kunnen enorm op de laatste stuiver kijken ;) ) .
Die b2b dingen draaien voor zover ze er nog zijn nu netjes bij amazon ed, ook geen gedoe meer dat dingen stuk gaan op het moment dat je net met 20 bier op in Thailand op vakantie bent (hypothetisch voorval).

Nu vooral diensten waar geen dingen aan stuk kunnen zoals wat adviesjes en nu en dan wat software. Slaap ik lekkerder van, want ik doe het naast mijn fulltime baan.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:20

Standeman

Prutser 1e klasse

Drwho1 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:18:
...

@Standeman Geen idee of het de gewoonte is, maar dit topic mag wat mij betreft op slot.
Dat doen we alleen wanneer topics uit de hand lopen. En wie weet komen er alsnog goede tips :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:18
@Drwho1 Elk idee kun je kapot maken als je lang genoeg basht, dat zie je ook aan de reacties :D

@skai21 insteek vond ik slim, kijken hoe het WEL werkend en fijn is voor je. Zoals je zelf al goed gespot had, er zijn genoeg mensen die niet zo'n affiniteit hebben met PC's.

Succes, leuk idee, lekker rommelen met pc's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Dit kun je alleen doen als je ieder boekjaar met een nieuwe BV begint. Alle garantieverplichtingen komen te vervallen als je je oude BV liquideert.

Dus: Niet eerlijk. Niet doen.

De enige manier om zeer succesvol dozenschuiver te zijn is als je waarde toevoegt aan de keten. Bijvoorbeeld als Techdata je DaaS doet als onderdeel van je XaaS. Bel eens met de DaaS afdeling van Techdata en Ingram en laat je eens door ze informeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 01-06-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:00

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

skai21 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:57:

Dit is wat ik twintig jaar geleden deed maar wat uiteindelijk niet meer interessant was toen de Aldi computers begon te verkopen. Anno nu kopen mensen geen eerste computer meer (wat wilt u er mee doen?) maar hun vierde of vijfde en veruit de meeste mensen kunnen uit de voeten met wat de lokale Expert, computerwinkel of Mediamarkt verkoopt.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 12:32
Los van dat het nog steeds een slecht idee is als hobby (ik zou het ook willen), je kunt wel hardware verkoop doen, maar dan met de expliciete voorwaarden dat je alleen garantie kwesties behandeld over defecten e.a., dus geen vraagbaak over hoe/wat. Beste is verdienen op diensten, PC's opruimen, versnellen etc.

Als het echt iets wat je leuk lijkt kun je dit waarschijnlijk binnenkort als vrijwilliger aanbieden bij menig verzorgingstehuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jazzy schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:08:
[...]

Dit is wat ik twintig jaar geleden deed maar wat uiteindelijk niet meer interessant was toen de Aldi computers begon te verkopen. Anno nu kopen mensen geen eerste computer meer (wat wilt u er mee doen?) maar hun vierde of vijfde en veruit de meeste mensen kunnen uit de voeten met wat de lokale Expert, computerwinkel of Mediamarkt verkoopt.
Toch is er nog steeds een categorie consumenten die wel bereid zijn om iemand te betalen voor alle aanvullende diensten zoals product keuze, inrichten, gegevens overzetten.

Ik help hier met enige regelmaat particulieren mee, en stel bijna altijd apparatuur van Lenovo voor. Daar Aan aanvullende diensten is echt wel te verdienen en de particulieren die mijn uurtarief willen betalen zijn over het algemeen heel redelijk bij storingen en aanpassingen.

Voor de hardware reken ik geen marge.

[ Voor 4% gewijzigd door Diederik op 01-06-2021 10:16 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 14:55
Overigens zou ik het forum ook nog even nalezen, en specifiek deze pagina of deze als het in een wat meer gesloten kring blijft. Ik wil je verder niet ontmoedigen hoor, en als je het vanuit hobby oogpunt doet en er plezier aan beleefd zou ik het zeker doen. Je moet je alleen wel altijd bewust zijn van het feit dat klanten je altijd aankijken als er iets mis gaat :P

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

Theo

moederbord

Mijn advies; Doe het niet. Als je particulieren gaat helpen met hun pc dan zien zij dat als helpen; dus tegen kostprijs, en kun je een ferme handdruk krijgen of kun je misschien een keer mee komen eten. (als iemand jou komt helpen met een muur verven betaal je ze ook niet. Particulieren verwacht dat jij ze helpt, ze willen je niet inhuren) Deze personen gaan alle problemen in huis aan jouw geleverde hardware koppelen die jij op mag lossen. ("Sinds jij die harde schijf bij heb geplaatst doet de printer het niet meer!").

Leestip: Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Op hardware kun je niks verdienen. Op service willen particulieren die het nodig hebben helaas niet betalen. En ze kennen altijd anders wel een handig neefje van iemand die het gratis wil doen (en daarna in het topic hierboven terecht komt...)

Als je er iets mee wil verdienen; ga dan kijken of je bij Student Aan Huis aan de gang kunt, en probeer daarmee een netwerk op te bouwen van personen die wel willen betalen waarna je bij SaH stopt en je eigen klantennetwerk blijft bedienen

[ Voor 12% gewijzigd door Theo op 01-06-2021 11:05 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
@Theo Die categorie bestaat ook, maar als je vooraf duidelijk bent over de kosten die je gaat rekenen en waarvoor, dan valt deze categorie af en hou je de personen over die wel redelijk zijn en betalen voor je diensten.

Sterker nog, door het vooroordeel/generaliseren dat jij doet zitten veel mensen te 'tobben' omdat ze bij de PC Winkel op de hoek niet geholpen worden en een 'professional' er niet aan wil beginnen.

Natuurlijk zijn er veel mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar er zijn meer dan genoeg mensen die willen betalen voor IT hulp.

Edit: Protip, laat je opdrachtgever altijd zelf controleren of e.e.a. werkt voordat je weggaat, en schakel eerst de apparatuur uit, daarna laat je het inschakelen door de opdrachtgever en de werking controleren. Dit voorkomt 99% van de nazorg.

[ Voor 17% gewijzigd door Diederik op 01-06-2021 11:20 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 20-05 07:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik vrees dat deze tijd voorbij is. Ik heb heb jaren lang gedaan en begonnen ~15 jaar geleden. Toen was het nog haalbaar om er een leuk bedrijfje omheen te bouwen. Met de komst van de webshops, betere kant en klare computers/laptops (en software) is het mi niet meer levensvatbaar om in je eentje te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:03:
Jij hebt echt geen idee wat scalping is, als je inkopen bij een groothandel en verkopen aan particulieren scalpen noemt. :P

Ik heb bij (een van de) Nederlandse grootste distributeurs gewerkt (Copaco) en daarna bij Europa's grooste IT reseller en ken de marges dus maar al te goed. Er valt letterlijk als éénpitter niets in te verdienen.

Mijn advies zou dan eerder te zijn om aan te sluiten bij een Franchiseformule zoals Digitotaal o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Theo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:04:
Mijn advies; Doe het niet. Als je particulieren gaat helpen met hun pc dan zien zij dat als helpen; dus tegen kostprijs, en kun je een ferme handdruk krijgen of kun je misschien een keer mee komen eten. (als iemand jou komt helpen met een muur verven betaal je ze ook niet. Particulieren verwacht dat jij ze helpt, ze willen je niet inhuren) Deze personen gaan alle problemen in huis aan jouw geleverde hardware koppelen die jij op mag lossen. ("Sinds jij die harde schijf bij heb geplaatst doet de printer het niet meer!").

Leestip: Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Op hardware kun je niks verdienen. Op service willen particulieren die het nodig hebben helaas niet betalen. En ze kennen altijd anders wel een handig neefje van iemand die het gratis wil doen (en daarna in het topic hierboven terecht komt...)

Als je er iets mee wil verdienen; ga dan kijken of je bij Student Aan Huis aan de gang kunt, en probeer daarmee een netwerk op te bouwen van personen die wel willen betalen waarna je bij SaH stopt en je eigen klantennetwerk blijft bedienen
Student aan huis kan ik afraden. Ten eerste moet je student zijn (geen idee hoe oud @Drwho1 is). Ten tweede is het gewoon geen prettige werkgever om voor te werken. Bovendien kan ik niet achter hun bedrijfsvoering staan.

Het uurloon is prima. Ik geloof dat het ondertussen op 11 euro ligt. Het probleem is echter dat het veelal om simpele klussen gaat of om klussen gaat die niet de moeite zijn. Daardoor ben je binnen het uur echt wel klaar (zelf vaak binnen 30-45 minuten). De reistijd maakt dan een groot deel uit van je werktijd. Je krijgt weliswaar 2,50 reiskostenvergoeding, maar dit is te weinig om een goed uurloon te krijgen.

Als je 30 minuten reistijd enkele reis hebt (denk dat dat redelijk normaal is) ben je al 1 uur kwijt met reizen. Dan nog afrekenen met de klant ('t zijn veelal ouderen, dus dat kan echt lang duren) en dan hooguit 1 uurtje werken. Dan zit je op 12,50 / 2 = 6,25. Dan heb ik het nog niet gehad over de tijd die je voor de betaling nodig hebt. Als je geluk hebt, heb je nog een klus die dag. Echter worden klussen voor 2 uur ingepland. Dus je kunt eerst naar huis en direct weer naar de volgende klant.

Dan hun bedrijfsvoering. Die is gewoon door en door verrot. Het gaat er om dat je zoveel mogelijk zieltjes zo lang mogelijk geld afhandig maakt. Van onnodige APK's tot allerlei onnodige softwarepakketen. Ook word je er regelmatig op gewezen, dat je zoveel mogelijk werk moet verzetten. Overigens is het absoluut verboden hoe ze studenten uitbetalen. Je hoort minimaal 3 uur uitbetaald te krijgen, maar dat doen ze niet. Anders zijn ze natuurlijk niet concurrerend.

Ik was echt helemaal klaar met die slavendrijvers toen ik voor niks kon opdraven bij een klant en bij hoge uitzondering dubbele reiskosten vergoed kreeg, terwijl de bus eigenlijk al duurder was en ik minstens 1,5 uur verspild had.

Als je echt bij een dergelijk bedrijf wil werken, zou ik voor fiksie kiezen. Daar krijg je gewoon een vast bedrag en mag je zelf de klussen accepteren. Alsnog is het echt geen vetpot. Je moet net geluk hebben dat je eerder klaar bent. Anders kom je niet op de €10/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:24
@Drwho1 Wat ik nog mis is waarom je een bijberoep wilt, hoeveel tijd je er in wilt steken en wat je daarvoor terug verwacht. Heb je beeld bij het soort klanten dat je zou willen en hoe en wanneer die komen?

Waarom denk je dat een bijberoep je hoofdberoep niet zou schaden?

De hardware is door eerdere reageerders al afgeserveerd maar ik zie ook staan "kleine netwerkjes" inrichten e.d.. Dat gaat al meer richting dienstverlening en richting klein zakelijk. Wat gebeurt er als een klant je om 10 uur (ochtend of avond) belt dat ie een storing heeft? Inrichten brengt ook onderhoud en beschikbaarheid op afroep (?) met zich mee - maar misschien ook een abonnementsmodel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Als je dit zou doen, dan zou zelf focussen op Apple. Want:
- veel minder gedoe met onderhoud.
- klanten die alles goedkoop willen, die zul je niet hebben.

En dan focussen op het volledig ontzorgen. Als het WiFi netwerk slecht is, los het op. Leer password managers gebruiken. Leer overal 2FA in te schakelen, etc. Je berekend vervolgens uitsluitend je uren door en ga je vooral niet proberen te concurreren op prijs, maar uitsluitend op kwaliteit. Op die manier kan dit echt een leuke hobby zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door kamerplant op 01-06-2021 14:07 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb niet alle reacties gelezen naast zakelijk advies krijg ik soms ook hardware vragen of draag de oplossing aan(ook eigenlijk vooral hobby heb ook een baan). Wat ik doe, blijf er lekker tussenuit vertel wat ze waar moeten kopen, haal het desnoods op maar blijf er liever tussenuit. Ik reken mijn uren en daar zit het geld die paar euro voor hardware is het gezeik niet waard.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
Ik heb er weinig problemen mee.
Ik reken gewoon een aantal % boven de winkelprijs, dat vertel ik ze ook, take it or leave it.
Zo wilde iemand ook mobiele abonnementen via mij, prima, ik zet de abonnementen op mijn naam, reken er 5 euro bovenop en factureer het door, uiteraard met een getekende overeenkomst aangaande opzeggingen en dergelijken. Als ze het zelf zouden doen zijn ze goedkoper, ook voor hardware wat ik lever.
Garantie doe ik niet aan, behalve als het inderdaad defecte hardware is.
Als ik kom bij een probleem en de hardware blijkt niet kapot te zijn maar het is een Windows-ding of gebruikersfout, gewoon de volle uurprijs en uiteraard van tevoren afgesproken.
Graag of helemaal niet.

Overigens is mijn omzet dermate klein dat ik gebruik van de Ovob kan maken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 11:39

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ora et Labora schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:52:
Ik reken gewoon een aantal % boven de winkelprijs, dat vertel ik ze ook, take it or leave it.
Zo wilde iemand ook mobiele abonnementen via mij, prima, ik zet de abonnementen op mijn naam, reken er 5 euro bovenop en factureer het door, uiteraard met een getekende overeenkomst aangaande opzeggingen en dergelijken. Als ze het zelf zouden doen zijn ze goedkoper, ook voor hardware wat ik lever.
Als ik kom bij een probleem en de hardware blijkt niet kapot te zijn maar het is een Windows-ding of gebruikersfout, gewoon de volle uurprijs en uiteraard van tevoren afgesproken.
Graag of helemaal niet.

Tot iemand kwaad wil, dan gaat het geintje niet meer op en heb je een groter probleem :) En ik vermoed dat TS vrij snel buiten zijn eigen netwerkje gaat kijken, wil hij überhaupt wat omzet maken.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:30
Ora et Labora schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:52:
Graag of helemaal niet.

Totdat je een keer de verkeerde tegenkomt:
- telefoon abonnement niet meer betalen
- illegale dingen doen via abonnement dat op jouw naam staat
- hier op Tweakers komt vragen wat te doen met die laptop van 2,5 jaar oud waar jij geen garantie op wilt verlenen
- Idem maar dan via rechtsbijstand of juridisch loket

Vooral een telefoon abonnement zou ik niet snel doorverkopen. Ik doe het bij een klant wel met een VPS, maar ik beheer dat ding zelf dus kan instaan voor wat ermee gebeurt.

Wat garantie betreft, als het handige buurjongetje die dat erbij doet en niks op papier heb je idd nergens mee te maken, maar zodra jij facturen gaat maken van geleverde hardware ben je bezig met B2C handel en geldt consumentenrecht, ongeacht wat jij had afgesproken met de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:38
Als kleine zelfstandige IT'er (figuurlijk bedoeld uiteraard) moet je geen inkopen doen bij Ingram Micro of TechData. Qua simpele hardware zoals SSD's en geheugen, etc zijn ze absoluut niet interessant tenzij je 1000+ items in één keer koopt.
Dit soort distributeurs kun je, als kleine zelfstandige, beter gebruiken voor het bestellen van een printer, of desktops van HP / Dell, etc. Dat is dan stukken interessanter, of het afsluiten van SAAS diensten, zoals Office365 reselling. Hier is je marge op te verdienen. Niet op consumenten spul.

Als je soms eens een SSD of geheugen wil kopen, dan kun je beter eens kijken bij Wave Nederland. Dit is de zakelijke "distributeur" in het Alternate netwerk. Vaak kun je hiermee de prijzen die Alternate Nederland hanteert nog wel matchen, maar reken daarbij niet op dikke marges (als je geluk hebt 5%, maar vaak maar 1 tot 2%).

Op dit moment moet je het als kleine zelfstandige niet meer hebben van marges op hardware. Je moet het hebben van de uren die je maakt. Dus verkoop je een SSD, accepteer dan dat je 1% marge op de prijs hebt, maar verdien de kost door het inbouwen van die SSD en het opnieuw installeren van Windows (bijvoorbeeld).

Voor complete systemen kun je ook eens kijken om reseller te worden van Real PC. De marges die je als reseller kunt krijgen zijn wel interessant. Standaard garantie van 36 maanden op het complete systeem. Dus interessant om deze complete systemen te verkopen.

Wil je jezelf focussen op B2B en de bijbehorende zakelijke hardware, dan kun je ook eens contact opnemen met America Direct. Hun website ziet er niet uit, maar ze kunnen je echt wel helpen met interessante prijzen op routers, switches en Microsoft producten (server OS, etc).

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 15:57

Neus

www.zenaconsult.com

Ik laat mijn klanten zelf hun nieuwe hardware bestellen (staat de factuur meteen op hun naam) zodat ze ook zelf het garantiegedoe kunnen regelen. Want zodra ik een aanbeveling doe, kijken ze meteen op Amazon en/of Idealo op de prijzen op te zoeken. Dan is mijn marge niet uit te leggen; niet makkelijk tenminste.

Ze betalen mij alleen voor het uitzoeken wat ze precies nodig hebben, de installatie en configuratie daarvan.
Daar kan ik wél geld op verdienen.

Alleen als ik voor een klant 2e hands spullen moet zoeken, dan heb ik een marge van ongeveer 20-25% - ik heb tenslotte dan ook een risico dat het spul na een aantal weken niet meer werkt (en ik dus geen garantie kan claimen).

Dit begon trouwens jaren geleden (lees 25+) als een hobby, dit is nu mijn enige vorm van inkomsten en dat gaat prima! Want eenmaal als ik een klant heb en continue goed werk afleveren, dan gaat dat nieuws snel rond.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Pagina: 1