Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-02 21:17
Hallo,

Op dit moment heb ik mijn Ziggo router gekoppeld aan mn Asus RT-AC87U, waarbij ik de Ziggo wifi uit staat. De Asus zendt 2 wifi netwerken uit (2.4ghz en 5ghz). Op zolder staat een Ubiquiti UniFi access point AC pro. Deze zendt ook een (1) eigen netwerk uit. Alleen op de eerste verdieping kan je beide netwerken ontvangen (de 2.4ghz dan, de 5ghz haalt de eerste verdieping niet). De tuin heeft slechte wifi dekking, vandaar dat ik daar een 2de Ubiquiti UniFi access point AC pro wil plaatsen. Ik denk dat het nu een goed moment is om één netwerk te creëren (ik neem aan dat je dan 2 netwerken aanmaakt, 2.4 ghz en 5ghz).

Mis ik iets als ik rekening houdt met de volgende zaken als ik één netwerk wil creëren?
1. Asus en beide Ubiquiti dezelfde naam netwerk (SSID) met hetzelfde wachtwoord.
2. Online lees ik dat beveiligingssleutel WPA2-PSK het beste is (dus geen WPA/WPA2-PSK). Is dit echt belangrijk?
3. Ik woon in een klein dorp en zie alleen een netwerk van 2 buren. Kies ik dan ook voor niet-overlappende kanalen? Op 2.4ghz zijn dat de kanalen 1, 6 en 11. Zou je in mijn geval dan de Asus vast op kanaal 1 zetten, Ubiquiti1 op 6 en Ubiquiti 2 op 11? Dus auto zoeken naar beste kanaal uitzetten? 5ghz heeft geen overlappende kanalen, dus die gewoon aanzetten.
4. 1 access point of router DHCP aan. Maakt dit nog uit welke?
5. Moet ik nog iets doen met bandbreedte op alle 3 de AP’s? alle 3 zo laag mogelijk? 20mhz?

Zijn er nog andere instellingen/waardes, waar ik rekening mee moet houden?

Bedankt voor jullie hulp.

Gr. Heiko

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou alleen maar gebruik maken van je beide Ubiguiti Accespoints. Via de controller software maak je één wifi netwerk aan, waar je beide accesspoints aan koppelt.

Je kunt dan zowel 2,4 Ghz en 5 Ghz gebruiken op ditzelfde netwerk. Je hebt dan de mogelijkheid om in te stellen wanneer devices op 2,4 of op 5 Ghz verbinden. Kaneelinstellingen ed wordt dan allemaal automatisch geregeld. Mijn AP's staan zo ingesteld om wekelijks even een scan te doen om te kijken wat de meest gunstige kanalen zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27
hmeijlink schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:24:
Hallo,

Op dit moment heb ik mijn Ziggo router gekoppeld aan mn Asus RT-AC87U, waarbij ik de Ziggo wifi uit staat. De Asus zendt 2 wifi netwerken uit (2.4ghz en 5ghz). Op zolder staat een Ubiquiti UniFi access point AC pro. Deze zendt ook een (1) eigen netwerk uit. Alleen op de eerste verdieping kan je beide netwerken ontvangen (de 2.4ghz dan, de 5ghz haalt de eerste verdieping niet). De tuin heeft slechte wifi dekking, vandaar dat ik daar een 2de Ubiquiti UniFi access point AC pro wil plaatsen. Ik denk dat het nu een goed moment is om één netwerk te creëren (ik neem aan dat je dan 2 netwerken aanmaakt, 2.4 ghz en 5ghz).

Mis ik iets als ik rekening houdt met de volgende zaken als ik één netwerk wil creëren?
1. Asus en beide Ubiquiti dezelfde naam netwerk (SSID) met hetzelfde wachtwoord.
Ja, dat is noodzakelijk.
2. Online lees ik dat beveiligingssleutel WPA2-PSK het beste is (dus geen WPA/WPA2-PSK). Is dit echt belangrijk?
Beveiligingstechnisch is het niet enorm zwaarwegend, maar voor roaming is het bovenal essentieel dat je op alle apparaten exact dezelfde security hebt, dus alles WPA2-PSK of alles WPA/WPA2-PSK. Er is anno 2021 geen enkele reden om niet WPA2-PSK only te draaien (het is een standaard uit 2004...), dus pak die gewoon.

Zelfde geldt voor encryption: alles AES-only of alles AES/TKIP. Hier komt nog bij dat TKIP prestaties ernstig belemmert, dus je wilt AES-only draaien.
3. Ik woon in een klein dorp en zie alleen een netwerk van 2 buren. Kies ik dan ook voor niet-overlappende kanalen? Op 2.4ghz zijn dat de kanalen 1, 6 en 11. Zou je in mijn geval dan de Asus vast op kanaal 1 zetten, Ubiquiti1 op 6 en Ubiquiti 2 op 11? Dus auto zoeken naar beste kanaal uitzetten?
Als je WiFi niet als een systeem gemanaged wordt (dus alles UniFi), wil je niet op 'auto' vertrouwen want het kan zomaar dat ze dezelfde kanalen kiezen. Handmatig 1, 6 en 11 instellen is het beste.
5ghz heeft geen overlappende kanalen, dus die gewoon aanzetten.
Ook hier: kans is aanwezig dat ze dezelfde kanalen kiezen, dus handmatig instellen. In drukkere gebieden maakt het flink uit welke je neemt (vooral 36-48 is druk), in buitengebied boeit het minder, maar tenzij je goede reden hebt om het niet te doen zou ik in ieder geval 52 en 100 pakken, en dan ofwel 116 (rekening houdend met 10 minuten wachttijd ivm DFS CAC) of 48.
4. 1 access point of router DHCP aan. Maakt dit nog uit welke?
Niet echt, maar het is gangbaarder om het in de router te doen. Als je het ergens anders doet, vooral niet vergeten, want dubbele DHCP servers in je netwerk word je niet vrolijk van.
5. Moet ik nog iets doen met bandbreedte op alle 3 de AP’s? alle 3 zo laag mogelijk? 20mhz?
In de 2.4GHz sowieso alleen 20MHz. In de 5GHz kan het op drukke plekken handig zijn om max 40MHz te doen, maar als je in het buitengebied zit kun je met drie AP's prima 80MHz op alledrie pakken.
Zijn er nog andere instellingen/waardes, waar ik rekening mee moet houden?
Niets anders wat echt essentieel is.

Eentje die helpt bij roamen is om de laagste link rates uit te zetten (kan in UniFi onder Advanced, ik zet alles onder de 24Mbps uit, maar hoe hoog je kunt gaan hangt af van je dekking/overlap). Iirc heeft Asus die optie niet in de AC87U, maar je kunt daar een minimale RSSI instellen, wat min of meer zelfde doet. Stel dat in op -70dBm in beide banden en kijk hoe dat gaat. Mocht je merken dat de verbinding in uithoeken helemaal weg valt, dan moet je een of beide waarden bijstellen (min RSSI lager, dus bijv -75dBm, min bitrate lager, dus bijv 12Mbps).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
Ik zou alleen maar gebruik maken van je beide Ubiguiti Accespoints. Via de controller software maak je één wifi netwerk aan, waar je beide accesspoints aan koppelt.

Reactie: Natuurlijk is het mooiste dat alle Ap's hetzelfde zijn, maar ik heb nu eenmaal deze 3 apparaten en vind het zonde om een nieuwe Ubiquiti aan te schaffen (aan de andere kant ... ik kan natuurlijk de Asus verkopen en met dat geld ...). Ik heb 3 apparaten nodig om een goede dekking te realiseren, dus werken met de 2 Ubiquiti's is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
hmeijlink schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:51:

Reactie: Natuurlijk is het mooiste dat alle Ap's hetzelfde zijn, maar ik heb nu eenmaal deze 3 apparaten en vind het zonde om een nieuwe Ubiquiti aan te schaffen (aan de andere kant ... ik kan natuurlijk de Asus verkopen en met dat geld ...). Ik heb 3 apparaten nodig om een goede dekking te realiseren, dus werken met de 2 Ubiquiti's is geen optie.
Het zou theoretisch moeten kunnen met verschillende merken/types AP, maar praktijk en theorie zijn twee verschillende dingen.

Ik maak me daarbij minder zorgen over het verschil Ubiquiti vs Asus dan over het verschil in chipsets, Qualcomm-Atheros in de UniFi en Quantenna in de AC87U. Quantenna is geen gangbaar merk, ze gaan er prat op als eerste nieuwe technologieen te bieden (in dit geval waren ze de eerste WiFi-ac Wave 2 leverancier), maar hun producten zijn zelden 'af' en vaak worden veel beloofde features simpelweg nooit opgeleverd (MU-MIMO, volle 4x4:4 werking).

Wees dus bewust van het verschil en denk eraan mocht je problemen hebben met roaming of wegvallende verbindingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
dion_b schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:17:
[...]

Het zou theoretisch moeten kunnen met verschillende merken/types AP, maar praktijk en theorie zijn twee verschillende dingen.

Ik maak me daarbij minder zorgen over het verschil Ubiquiti vs Asus dan over het verschil in chipsets, Qualcomm-Atheros in de UniFi en Quantenna in de AC87U. Quantenna is geen gangbaar merk, ze gaan er prat op als eerste nieuwe technologieen te bieden (in dit geval waren ze de eerste WiFi-ac Wave 2 leverancier), maar hun producten zijn zelden 'af' en vaak worden veel beloofde features simpelweg nooit opgeleverd (MU-MIMO, volle 4x4:4 werking).

Wees dus bewust van het verschil en denk eraan mocht je problemen hebben met roaming of wegvallende verbindingen.
Volledig mee eens, theorie en praktijk zijn heel iets anders. Je zou het gewoon kunnen proberen (goed testen) met Unifi en Asus. Misschien werkt het goed genoeg voor je, maar bij 1 merk is de kans groter dat het geen problemen opleverd (zoiezo unifi ondersteunt deze manier van wifi goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
Met bovenstaande :)
Is het geen optie om wifi van dr ziggo te gebruiken als 3e ap? Welk model heb je?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
Met @laurens0619 eens.
Als je een ConnectBox van Ziggo hebt is die wifi minstens gelijk zo niet beter dan dat Asus ding.
Persoonlijk zou ik die 7 jaar oude RT-AC87U er tussen uit halen, tenzij je daar een instelling gebruikt die een Connectbox niet heeft.

En mijn ervaring is dat als je niet al te oude spullen hebt alle wifi devices prima door elkaar gebruikt kunnen worden( gebruik zelf, tp-link, draytek, connectbox en een hoeveelheid domotica devices).
Problemen ontstaan meestal met oude meuk of als je bleeding edge technology gebruikt.

Heb je geen Connectbox maar een ouder modem/router van Ziggo is dat meestal een kwestie van een belletje naar de helpdesk en vragen of je een Connectbox kunt krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
Ik heb Ziggo ConnectBox | Compal modem, type CH7465LG.
Doet deze niet onder de Asus RT-AC87U? Beide apparaten staan praktisch naast elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
hmeijlink schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:42:
Ik heb Ziggo ConnectBox | Compal modem, type CH7465LG.
Doet deze niet onder de Asus RT-AC87U? Beide apparaten staan praktisch naast elkaar.
Op papier is de AC87U een beter apparaat, in praktijk ontloopt het elkaar niet veel (o.a. doordat Quantenna nooit 4x4:4 heeft kunnen waarmaken). Wel heb je in de AC87U meer opties, onder andere om een minimale RSSI in te stellen.

Voordeel gebruik CH7465LG:
- modem moet toch aan staan
- bespaart (aanzienlijke) stroomkosten AC87U
- een apparaat minder is een ding minder wat fout kan gaan of verkeerd geconfigureerd kan worden.

Voordeel gebruik AC87U:
- meer instelmogelijkheden
- (op papier) iets betere performance
- mogelijkheid om het ergens anders dan vlakbij eerste aansluitpunt coax te plaatsen (waar je zo te horen momenteel geen gebruik van maakt)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Plus dat je gewoon support op die Connectbox hebt, bij defect wordt hij meteen vervangen door een monteur.
Is het snel duidelijk dat hij defect is sturen ze hem per post en hebt je de volgende dag een nieuwe.

Nog een nadeel van Asus, je krijgt helemaal nooit meer een firmware upgrade ook niet als er security lekken worden gevonden.
Asus brengt maximaal 1 jaar na release nog firmware upgrades uit is de ervaring.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Resume: het maakt minder uit dan ik dacht :P

Maar je kunt het dus prima werkend krijgen met verschillende merken. Wel super goed opletten op de encryption settings want hier gaat het bij 90% van de mensen fout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

hmeijlink schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:51:
Test dat eerst eens zou ik zeggen. Zet je bestaande pro eens beneden neer, en kijk eens of je in de tuin nog een beetje dekking overhoudt. Meer Access Points geeft lang niet altijd een betere ervaring.

Als het je overigens echt om de tuin te doen is, zou ik trouwens eerder een outdoor access point plaatsen dan een extra access point binnen. Goed geisoleerd beton en folie in HR+ beglazing is funest voor je (buiten)bereik.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
Ik heb een geisoleerde tuinhuisje met bedraad internet ernaartoe. Ik wil het AP daar installeren. Hiermee hoop ik goed bereik in de tuin te hebben (plus deel huis = overlap met bestaande 2 AP's).
Idee is nu inderdaad om de Asus AP te verwijderen en de Ziggo Connectbox wifi te herstellen. De connectbox en de beide Ubiquiti's dan tot één netwerk samenvoegen.
Ik ben wel benieuwd naar het signaalbereik van de Connectbox ten opzichte van de Asus. De Asus heeft toch 4 redelijke antennes (zichtbaar) en de Connectbox niet (in ieder geval niet zichtbaar). Of maakt dat qua signaalbereik niet veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@hmeijlink of de antenne zichtbaar is zegt niet meteen dat die betere dekking heeft.
Ook al zouden theoretisch de meeste wifi accesspoints dezelfde dekking moeten geven, over het algemeen ben ik positief verbaasd wat voor wifi signaal er uit mijn provider spul kwam. Bijvoorbeeld de experia box v10 gaf mij een significant betere dekking dan het unifi ap wat ernaast hing.

Dat gezegd hebbende, wildje betere dekking > Positionering!
Staat de asus bv nu in de meterkast? Zo ja, haal hem eruit en zet hem bv op een buffetkast in de woonkamer. Dat gaat jet veel meer opleveren dan sterkere antennes of wat dan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wifi antennes zijn de laatste jaren sterk verbeterd.
De ouderwetse staafjes van die Asus zijn echt niet optimaal.

Kijk maar eens naar hoe de antennes van professionele accesspoint zoals Aruba of Cisco eruit zien, daar vind je ook geen staafjes meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
Ik ben een leek op routers/AP gebied en dacht altijd dat de standaard routers van de Ziggo (of andere aanbieders) niet al te best waren. Vandaar destijds de keuze voor Asus. Maar ja dat is weer wat jaar geleden, dus wellicht is de Connectbox t.o.v. de (verouderde) Asus zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Mwaw ik zou het toch met een korreltje zout nemen dat die connectbox zo goed is. Misschien op technisch vlak de antennes zelf wel, maar de rest... Traag reagerende WiFi(respons, niet perse doorvoersnelheid), geen connectie, herconnecties, ik ben er niet zo'n fan van. Welke chipset deze connectbox hier thuis heeft weet ik niet, maar softwarematig loopt hij ook 'vol' heb ik het gevoel. Ook lijkt na een tijd upnp/dhcp niet goed te werken, althans Spotify op een Denon versterker wil pas weer connectie maken met een restart van de connectbox (internet radio werkt dan nog wel daarop, de rest van de apparaten hebben dan nog geen problemen). Ditzelfde heeft een vriend, nog erger zelfs. Met een oude Asus ac68u (oudere merlin firmware, dat wel) nooit maar dan ook nooit iets gehad, rete stabiel.

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 31-05-2021 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ben(V) schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:21:
Plus dat je gewoon support op die Connectbox hebt, bij defect wordt hij meteen vervangen door een monteur.
Is het snel duidelijk dat hij defect is sturen ze hem per post en hebt je de volgende dag een nieuwe.

Nog een nadeel van Asus, je krijgt helemaal nooit meer een firmware upgrade ook niet als er security lekken worden gevonden.
Asus brengt maximaal 1 jaar na release nog firmware upgrades uit is de ervaring.
Dat zou kunnen kloppen, gelukkig hebben we merlin- en tomato firmware zodat dat geen issue hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@ToFast Correlation does not imply causation :) Weet je zeker dat dit door de connectbox komt?

Ik herken het beeld van de TS wel hoor en dat is nog een beetje het beeld van tien jaar geleden. Toen kreeg je:
- Van je provider een modem wat niet eens nat kon doen (speedtouch hack anyone :D)
- Toen er daarna routers kwamen, waren het zwakke beestjes waar de nat tabellen van volliepen bij bv een torrentje of twee
- Toen vonden glasvezel providers het een prima idee om Sitecom routers mee te leveren
- Toen was dd-wrt een goedkope manier om van een goedkope wrt54g een veelzijdige router te maken, het was het beste alternatief op dure draytek routers na

Tegenwoordig hoef je je over het router gedeelte geen zorgen meer te maken. Soms is het irritant dat je niet full control hebt over de dns server (icm pihole) maar voor de rest natten ze prima een eind weg.
Wifi is ook een stuk beter maar anno 2021 volstaat een single wifi setup eigenlijk nooit meer (je hebt 5ghz nodig en dat red je bijna nooit met 1 ap). Gelukkig leverne providers nu zelfs prima wifi setups zoals de tp-link deco m4 die het bekabeld meer dan prima doet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
hmeijlink schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:22:
Ik heb een geisoleerde tuinhuisje met bedraad internet ernaartoe. Ik wil het AP daar installeren. Hiermee hoop ik goed bereik in de tuin te hebben (plus deel huis = overlap met bestaande 2 AP's).
Idee is nu inderdaad om de Asus AP te verwijderen en de Ziggo Connectbox wifi te herstellen. De connectbox en de beide Ubiquiti's dan tot één netwerk samenvoegen.
Ik ben wel benieuwd naar het signaalbereik van de Connectbox ten opzichte van de Asus.
Beter dan welke mening ook hier: meten is weten. Ik denk dat het weinig uit zal maken.
De Asus heeft toch 4 redelijke antennes (zichtbaar) en de Connectbox niet (in ieder geval niet zichtbaar). Of maakt dat qua signaalbereik niet veel uit?
Antennes van consumenten-WiFi-apparaten worden gemaakt volgens dezelfde logica als al die spamberichten in je mailbox: groter is beter!!!!!!!

De techniek werkt iets anders. Dit zijn dipoolantennes en de idealte dipoolantenne is exact 1/2 van de golflengte van een signaal. De externe antennes op de AC87U zijn voor 5GHz, dus hebben we het over frequenties tussen de 5.15 en 5.71GHz. Omgerekend gaat het dus om golflenges tussen de 5.8 en 5.25cm, gemiddeld dus 5.52cm. Helft daarvan is 2.76cm.

Als je die indrukwekkende 'antennes' opensnijdt kom je erachter dat er inderdaad een antenne van 2.76cm onderin zit, de rest is lege plastic, pure compensatie :+

Maak je die CH7465LG open, dan vind je daar net zo goed antennes van 2.76cm terug onder de plastic.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1