Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hmeijlink
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 22-08 10:43
Hallo,

Op dit moment heb ik mijn Ziggo router gekoppeld aan mn Asus RT-AC87U, waarbij ik de Ziggo wifi uit staat. De Asus zendt 2 wifi netwerken uit (2.4ghz en 5ghz). Op zolder staat een Ubiquiti UniFi access point AC pro. Deze zendt ook een (1) eigen netwerk uit. Alleen op de eerste verdieping kan je beide netwerken ontvangen (de 2.4ghz dan, de 5ghz haalt de eerste verdieping niet). De tuin heeft slechte wifi dekking, vandaar dat ik daar een 2de Ubiquiti UniFi access point AC pro wil plaatsen. Ik denk dat het nu een goed moment is om één netwerk te creëren (ik neem aan dat je dan 2 netwerken aanmaakt, 2.4 ghz en 5ghz).

Mis ik iets als ik rekening houdt met de volgende zaken als ik één netwerk wil creëren?
1. Asus en beide Ubiquiti dezelfde naam netwerk (SSID) met hetzelfde wachtwoord.
2. Online lees ik dat beveiligingssleutel WPA2-PSK het beste is (dus geen WPA/WPA2-PSK). Is dit echt belangrijk?
3. Ik woon in een klein dorp en zie alleen een netwerk van 2 buren. Kies ik dan ook voor niet-overlappende kanalen? Op 2.4ghz zijn dat de kanalen 1, 6 en 11. Zou je in mijn geval dan de Asus vast op kanaal 1 zetten, Ubiquiti1 op 6 en Ubiquiti 2 op 11? Dus auto zoeken naar beste kanaal uitzetten? 5ghz heeft geen overlappende kanalen, dus die gewoon aanzetten.
4. 1 access point of router DHCP aan. Maakt dit nog uit welke?
5. Moet ik nog iets doen met bandbreedte op alle 3 de AP’s? alle 3 zo laag mogelijk? 20mhz?

Zijn er nog andere instellingen/waardes, waar ik rekening mee moet houden?

Bedankt voor jullie hulp.

Gr. Heiko

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hmeijlink
Ik zou alleen maar gebruik maken van je beide Ubiguiti Accespoints. Via de controller software maak je één wifi netwerk aan, waar je beide accesspoints aan koppelt.

Reactie: Natuurlijk is het mooiste dat alle Ap's hetzelfde zijn, maar ik heb nu eenmaal deze 3 apparaten en vind het zonde om een nieuwe Ubiquiti aan te schaffen (aan de andere kant ... ik kan natuurlijk de Asus verkopen en met dat geld ...). Ik heb 3 apparaten nodig om een goede dekking te realiseren, dus werken met de 2 Ubiquiti's is geen optie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hmeijlink
Ik heb Ziggo ConnectBox | Compal modem, type CH7465LG.
Doet deze niet onder de Asus RT-AC87U? Beide apparaten staan praktisch naast elkaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hmeijlink
Ik heb een geisoleerde tuinhuisje met bedraad internet ernaartoe. Ik wil het AP daar installeren. Hiermee hoop ik goed bereik in de tuin te hebben (plus deel huis = overlap met bestaande 2 AP's).
Idee is nu inderdaad om de Asus AP te verwijderen en de Ziggo Connectbox wifi te herstellen. De connectbox en de beide Ubiquiti's dan tot één netwerk samenvoegen.
Ik ben wel benieuwd naar het signaalbereik van de Connectbox ten opzichte van de Asus. De Asus heeft toch 4 redelijke antennes (zichtbaar) en de Connectbox niet (in ieder geval niet zichtbaar). Of maakt dat qua signaalbereik niet veel uit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hmeijlink
Ik ben een leek op routers/AP gebied en dacht altijd dat de standaard routers van de Ziggo (of andere aanbieders) niet al te best waren. Vandaar destijds de keuze voor Asus. Maar ja dat is weer wat jaar geleden, dus wellicht is de Connectbox t.o.v. de (verouderde) Asus zo slecht nog niet.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee