Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Invoer ontbreekt

Invoer ontbreekt: er is geen inhoud ingevuld.

(interne identificatie: message::update::input_missing)

[ Voor 100% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 18:46 ]

Beste antwoord (via LadyVodka op 29-05-2021 19:54)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, zonder juist password houdt het op. Ik wist overigens niet dat de qvo daar support voor had.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
DBAN er overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:43

nhanssen

QVL is non-tweakers

Low-level format al geprobeerd?

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Je zou eventueel eens een linux live cd/usb kunnen aanslingeren en eens met hdparm kijken, zie ook info in dit topic: Samsung SSD 840 password locked na secure erase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Niet online
Invoer ontbreekt

[ Voor 79% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:17

DarkSide

theres no place like ::1

vermoed dat er alleen een clean gedaan is.

Kijk even met diskpart (oid) en voeg een assign toe voor drive letter.
En mogelijk nog een partitie (create par pri)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Niet online
Invoer ontbreekt

[ Voor 85% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Was het een password via je bios ? Zo ja dan gaat een whipe ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Niet online
Invoer ontbreekt

[ Voor 96% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 18:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, zonder juist password houdt het op. Ik wist overigens niet dat de qvo daar support voor had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Niet online
Invoer ontbreekt

[ Voor 75% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:36
https://dellwindowsreinst...a-samsung-or-crucial-ssd/

Dit zou je nog eens kunnen proberen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Niet online
Invoer ontbreekt

[ Voor 137% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 18:27

Zorian

What the fox?

Dat ding is niet password locked maar defect. Een SSD die defect is gaat in een permanente read-only mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Niet online
Invoer ontbreekt

[ Voor 95% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Neem de aankoopbon en legitimatie mee ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:34
Probeer eens een firmware update te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Niet online
Invoer ontbreekt

[ Voor 90% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat doen we hier niet. Het topic zal vanzelf dood bloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:51
LadyVodka schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:15:
Kan niet, want SSD is Unkown Drive.
Mogelijk omdat je heen via een usb-adapter hebt aangesloten. Ik verwacht niet dat het uiteindelijk iets uitmaakt. Je zou nog kunnen informeren of Samsung nog iets voor je kunt betekenen, maar dan heb je zeker de originele bon met kloppend serienummer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 17:09
Defect. heeft geen eens een ID ook al zou het PW protected zijn er zou een Naam + Model van de opslagmedium moeten verschijnen.

Ik zou gewoon terug naar de winkel ermee gaan (mits je nog garantie hebt)

Als je echt zeker ervan wilt zijn SMART data checken en booten onder Linux (gparted / gnome disks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

osmosis schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:06:
Defect. heeft geen eens een ID ook al zou het PW protected zijn er zou een Naam + Model van de opslagmedium moeten verschijnen.
Als er gebruik is gemaakt van de security feature die EVO SSD's hebben dan wordt er op hardware niveau wel/geen toegang gegeven tot het device middels PBA/POA. Zonder authprisatie zal het device op geen enkele manier aanspreekbaar zijn. Alleen een BIOS/UEFI met support voor deze feature kan weergeven wat voor soort de device het is zonder daadwerkelijk toegang te krijgen.

Dit is juist de bedoeling van de disk-level hardware encryptie, de data moet ontoegankelijk zijn én ook niet te verwijderen zijn door niet geautoriseerde.

@LadyVodka Alle voorstellen die na mijn vorige reply zijn geplaatst gaan niet werken. Een enige optie die je hebt is om de (EEP)ROM(?) op een of andere manier te resetten (lees: security feature uitzetten) zodat de de flash opnieuw geïnitialiseert wordt. Waarschijnlijk heb je daar ook een aangepaste firmware voor nodig.

Als je al iemand kan vinden die dat kan zullen de kosten niet afwegen tegen een nieuwe QVO SSD. En aangezien je ook de status (health) niet kan uitlezen kan het hoe dan ook vergeefse moeite zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:25
hcQd schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:00:
Mogelijk omdat je heen via een usb-adapter hebt aangesloten. Ik verwacht niet dat het uiteindelijk iets uitmaakt.
Zou juist de sleutel kunnen zijn. Dit moet je sowieso niet via USB proberen. Een USB device dat zich via mass storage mode presenteert ondersteunt niet zonder meer de SCSI/ATA commands die nodig zijn voor ATA security of OPAL.
DukeBox schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:25:
Zonder authprisatie zal het device op geen enkele manier aanspreekbaar zijn.
Dat klinkt helemaal niet logisch. Heb je een linkje dat uitlegt wat een device dat OPAL ondersteunt wel/niet weergeeft?
Alleen een BIOS/UEFI met support voor deze feature kan weergeven wat voor soort de device het is zonder daadwerkelijk toegang te krijgen.
Of het OS. Als ik zo 123 het even bij elkaar Google is de PBA niet meer dan een image die de schijf levert als 'alternatief' zolang hij locked is. Dat gaat gewoon via een command set die in SCSI/ATA commands gewrapped wordt.
Dit is juist de bedoeling van de disk-level hardware encryptie, de data moet ontoegankelijk zijn én ook niet te verwijderen zijn door niet geautoriseerde.
Maar dat geldt voor data. Niet voor de specs/geometrie. Kun je ook zien in de output van TS: geometrie is gewoon zichtbaar.
Een enige optie die je hebt is om de (EEP)ROM(?) op een of andere manier te resetten (lees: security feature uitzetten) zodat de de flash opnieuw geïnitialiseert wordt.
Waarom denk je dat? Volgens mij moet een PSID revert namelijk gewoon werken als er sprake is van OPAL crypto. En zelfs dat laatste is me niet helemaal duidelijk. Een 'BIOS password' zou immers net zo goed een ATA password kunnen zijn, toch? Vroeger had je dan vette pech als je die niet meer wist. Maar het lijkt me logisch dat een PSID revert altijd soelaas zou moeten bieden?

@LadyVodka Sluit de schijf eens op native SATA aan en probeer dan de PSID revert. Dat moet werken, want dat is ervoor bedoeld om de schijf te resetten naar factory defaults.

Niet helemaal duidelijk of je nu USB gebruikt, maar je suggereert dat dat zo is

Anders: Linux booten en beginnen met de output van hdparm -I en tooling als sedutil om te achterhalen wat er precies locked is.

Of als je hem weg wilt gooien: stuur me even een PM, dan neem ik hem graag van je over tegen de verzendkosten. Zullen we eens zien wat er niet unlockt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:33
Lekker snel weer met het opgeven/weggooien.
Maar zoals ook al is gezegd, zeker ook proberen met directe aansluiting op een SATA controller.
Zelf heb ik eens SSD firmware recovery moeten doen wat na lang zoeken en proberen uiteindelijk alleen werkte met een directe (ouder type chipset) SATA verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Thralas schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:43:
Dat klinkt helemaal niet logisch. Heb je een linkje dat uitlegt wat een device dat OPAL ondersteunt wel/niet weergeeft?
Mogelijk dat het bij PCIe devices anders is maar bij SATA devices zal deze zelfs niet in het BIOS naar voren komen. Ik zou niet weten waar ik die informatie vandaan moet halen behalve dat ik er zelf regelmatig mee gewerkt heb.

Bij alle HP en Dell systemen die daar support voor hebben moet je het password ingeven voordat je naar het BIOS kan. Geef je geen (of onjuist) op dan komt hij niet naar voren als storage device. Je hebt dan wél de mogelijkheid om bij security options het password te veranderen/verwijderen mits je het password weet.
Daar staat in enkele gevallen ook meer informatie over het device zoals merk en type.
Of het OS. Als ik zo 123 het even bij elkaar Google is de PBA niet meer dan een image die de schijf levert als 'alternatief' zolang hij locked is. Dat gaat gewoon via een command set die in SCSI/ATA commands gewrapped wordt.
PBA kan op meerdere manieren werken maar een ATA password optie wordt vaak i.c.m. PBA gebruikt. Zo kan je middels bijvoorbeeld een vinger afdruk zowel het ATA password via TPM afgeven als ook automatisch inloggen in je OS.
Maar dat geldt voor data. Niet voor de specs/geometrie. Kun je ook zien in de output van TS: geometrie is gewoon zichtbaar.
Bij SED's kan dat verschillend zijn, sommige modellen geven niets weer, andere modellen bepaalde data via de device descriptors maar op geen enkele manier is er toegang mogelijk tot de flash.

Pagina: 1