Zou juist de sleutel kunnen zijn. Dit moet je sowieso
niet via USB proberen. Een USB device dat zich via mass storage mode presenteert ondersteunt niet zonder meer de SCSI/ATA commands die nodig zijn voor ATA security of OPAL.
Dat klinkt helemaal niet logisch. Heb je een linkje dat uitlegt wat een device dat OPAL ondersteunt wel/niet weergeeft?
Alleen een BIOS/UEFI met support voor deze feature kan weergeven wat voor soort de device het is zonder daadwerkelijk toegang te krijgen.
Of het OS. Als ik zo 123 het even bij elkaar Google is de PBA niet meer dan een image die de schijf levert als 'alternatief' zolang hij locked is. Dat gaat gewoon via een command set die in SCSI/ATA commands gewrapped wordt.
Dit is juist de bedoeling van de disk-level hardware encryptie, de data moet ontoegankelijk zijn én ook niet te verwijderen zijn door niet geautoriseerde.
Maar dat geldt voor data. Niet voor de specs/geometrie. Kun je ook zien in de output van TS: geometrie is gewoon zichtbaar.
Een enige optie die je hebt is om de (EEP)ROM(?) op een of andere manier te resetten (lees: security feature uitzetten) zodat de de flash opnieuw geïnitialiseert wordt.
Waarom denk je dat? Volgens mij
moet een PSID revert namelijk gewoon werken als er sprake is van OPAL crypto. En zelfs dat laatste is me niet helemaal duidelijk. Een 'BIOS password' zou immers net zo goed een ATA password kunnen zijn, toch? Vroeger had je dan vette pech als je die niet meer wist. Maar het lijkt me logisch dat een PSID revert altijd soelaas zou moeten bieden?
@
LadyVodka Sluit de schijf eens op native SATA aan en probeer dan de PSID revert. Dat moet werken, want dat is ervoor bedoeld om de schijf te resetten naar factory defaults.
Niet helemaal duidelijk of je nu USB gebruikt, maar je suggereert dat dat zo is
Anders: Linux booten en beginnen met de output van
hdparm -I en tooling als
sedutil om te achterhalen wat er precies locked is.
Of als je hem weg wilt gooien: stuur me even een PM, dan neem ik hem graag van je over tegen de verzendkosten.
Zullen we eens zien wat er niet unlockt