Samsung SSD 840 password locked na secure erase

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik begin nu toch echt wanhopig te worden. Vorige week heb ik mijn PC een upgrade gegeven. De SSD die daaruit komt wil ik een nieuw leven geven in mijn Windows Home Server.

Het gaat om een Samsung 840 120GB.

Tijdens de installatie van WHS2011 liep de installatie steeds vast bij 52% van Expanding Windows Files. Na wat zoek werk leek het advies te zijn om de SSD terug te brengen naar factory defaults. De secure erase van Magician zou de oplossing zijn. Ik heb deze toen gestart. Nadat ik terug kwam was secure erase afgesloten, ik dacht hij zal wel klaar zijn.

Toen ik WHS2011 wilde installeren kwam ik helemaal niet ver. Ik bedacht om dan maar eerst een partitie te gaan maken met Mini Partition Wizard. Echter geeft deze "bad disk" en kan dus niet formateren.

Terug naar Magician secure erase krijg ik nu de melding "password locked"

Hoe komt er opeens een password op, hoe haal ik die eraf?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:46
Pak er even een Linux livecd bij, dan heb je de juiste tools om dit te debuggen.

De output van hdparm -I lijkt me een goede eerste stap.

SSD memory cell clearing

Executing security erase without setting a password

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bron: http://forum.hddguru.com/viewtopic.php?f=10&t=27027

This is pertaining to a 840 Series, but likely is applicable to 830 series as well.
From Samsung SSD white paper (http://www.samsung.com/global/business/ ... _Paper.pdf):
----------------------------
Enabling AES Encryption
AES encryption is always active on an 840 or 840 Pro Series SSD. In order to benefit from the encryption feature,
however, the user must enable an ATA password to limit access to the data. Failure to do so will render AES-encryption
ineffective – akin to having a safe but leaving the door wide open. To set an ATA password, simply access the BIOS,
navigate to the “Security” menu, enable “Password on boot” and set an “HDD Password.” Administrators also have the
option of setting a “Master Password,” which can allow a lost user password (“HDD Password) to be recovered. The “Master
Password” may also be used to unlock and/or erase the drive (depending on the settings), effectively destroying, and
thus protecting, the data but allowing the drive to be reused. The setup procedure may differ slightly depending on the
BIOS version installed on a particular machine. It is best to consult the user manual if there is any confusion.
----------------------------
So, what you would need is the master password, from either previous owner's manual or if there is a generic/standard one, which there should be per logic and purpose of "allowing the drive to be reused", from the manufacturer. The point is conveying to the manufacturer that you do not care for the data, but you just want a functional device.

Or

Check here too (http://www.samsung.com/us/pdf/memory-st ... I_Spec.pdf)
5.2.4 Lost Password
If the user password is lost and High level security is set, the drive does not allow the user to access any data.
However, the drive can be unlocked using the master password.
If the user password is lost and Maximum security level is set, it is impossible to access data.
However, the drive can be unlocked using the ERASE UNIT command with the master password. The drive will erase all user data and unlock the drive.
------------

Probeer het dus eens via de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Ja, de grap is dus dat hij het wachtwoord niet heeft geset, want dat doet die Samsung tool voor je zodat hij daarna de security erase kan starten. Daar is iets misgegaan.

Als je geluk hebt gebruiken ze gewoon een leeg wachtwoord, dan kun je met bv. hdparm en het lege wachtwoord security disablen. Maar stap 1 is checken wat er precies aan het handje is, dat kan gelukkig ook met hdparm.

BIOS/UEFI heeft hier niets mee te maken in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Ik ben werkelijk waar lost.... Bij een wipe van de disk wordt de drive encrypt maar het master wachtwoord niet gedeeld?

In de BIOS zie ik niets terug van HDD password, ook nu de SSD weer terug is in zijn orginiele PC kan ik die optie niet erug vinden.

Aan de slag met hdparm zou eventueel nog een uitweg kunnen bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
The_FrankO schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:58:
Ik ben werkelijk waar lost.... Bij een wipe van de disk wordt de drive encrypt maar het master wachtwoord niet gedeeld?
Niet encrypted. Wel heeft de ATA spec de verplichting dat er een password geset moet zijn om een security erase uit te kunnen voeren (because reasons). Dat is dus wat alle tools doen als ze een security erase uitvoeren.

Nu zou je verwachten dat de meeste tools een leeg wachtwoord gebruiken, maar dat is niet atijd het geval. Nu vermoed ik dat je niet de eerste bent met het probleem, dus ws. staat het wachtwoord ook ergens online inmiddels, als hij toch niet 'leeg' blijkt.

En ja, dat betekent dat je in principe een probleem hebt als je een drive hebt die locked is en je het (user) wachtwoord niet bezit. Het master password kan volgens mij worden gebruikt om het user password te verwijderen, maar geen idee wat deze is als je hem nooit hebt geset (leeg, vendor default?). Maar dat zijn vooralsnog details, met wat geluk 'heb' je het user password al.

EDIT:

De datasheet van de 840 pro zegt:
The 840 PRO is shipped with master password set to 20h value (ASCII blanks) and the lock function disabled
Dat zijn als het goed is 32 spaties.

hdparm --user-master m --security-disable '                                ' /dev/sdX

Zoiets zou moeten werken als hdparm -I zegt dat de drive locked is (wel de verwachting). Duurt ook even als de security 'maximum' is, want dan moet 'ie de drive weer wipen. Daarna zou hdparm -I moeten aangeven dat hij niet meer locked is.

[ Voor 22% gewijzigd door Thralas op 14-07-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Eindelijk de live omgeving draaiend en ben naar hdparm gaan kijken. En inderdaad:
supported
enabled
locked
not frozen
not expired: security count
supported: enhanced erase

Hij is locked. Echter het bovenstaand commando geeft de volgende melding:
Security_unlock: input/output error

Het gaat overigens hier niet om een Pro maar een 840 van 2 jaar geleden (zonder Pro of Evo achter de naam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Dan zou ik het nogmaals zonder --user-master proberen, en eveneens beide varianten met een leeg wachtwoord: ''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Ik krijg het niet voor elkaar om hem op not enabled en not locked te krijgen :(

Alle input die ik geef komt terug met de melding "Input/output error"

Regelmatig roep ik hdparm -I op om te kijken dat not expired is veranderd. Dan dis connect ik de drive en reconnect en doe nieuwe pogingen.

Nu maar eerst even slapen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Nu 24 uur later ben ik nog geen steek verder gekomen, echt enorm frustrerend, even de server her installeren dacht ik...

Ieder command wat ik met hdparm opgeef komt terug met "Input/output error"
Komt deze melding nou echt alleen doordat het wachtwoord niet juist is?
Ik heb nog steeds geen idee wat het wachtwoord zou moeten zijn.

Op de samsung FAQ staat "NULL" echter ook dat geeft de eerder genoemde melding. Wel staat erbij "security_password="""
Is dat normaal of vertaald hij tenonrechte NULL naar een lege string?

Het kan toch niet zo zijn dat ik de SSD de prullebak mag gooien omdat ik het master password niet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:03
Je weet dat je bij het gegeven voorbeeld van Thralas de X van /dev/sdX moet vervangen voor de letter van de desbetreffende schijf?

Dus bijvoorbeeld /dev/sda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:13
Thralas schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:14:
De datasheet van de 840 pro zegt:

"The 840 PRO is shipped with master password set to 20h value (ASCII blanks) and the lock function disabled"
Dat zijn als het goed is 32 spaties.

hdparm --user-master m --security-disable '                                ' /dev/sdX
Ik haal hier niet uit dat het om *32* spaties gaat. "password set to 20h value" - dan denk ik dat het slechts 1 spatie is. Dat er dan "ASCII blanks" achter staat maakt het weer verwarrend door het meervoud. Vaag, vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Dat is inderdaad een goede om te proberen. Hoewel 32x spatie vaker lijkt voor te komen vind ik met wat creatief googlen een anekdote van een case met 1 spatie.

En inderdaad, dat brakke Engels maakt het ambigu.

Overigens, ik neem aan dat de drive direct aan de host hangt dmv. SATA (dus geen USB bridges oid)?

Ik heb ook Magician nog even bekeken, en die lijkt op het eerste gezicht geen expliciet wachtwoord te setten voor de erase. Dat zou impliceren dat het user password inderdaad leeg (ofwel 32x een nullbyte) zou moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
SSD is inderdaad direct aangesloten op een SATA poort. Ik heb het ook geprobeerd in een andere PC. Zojuist ook met een oudere distro van Ubuntu geprobeerd.

Ook had ik begrepen dat de X in /dev/sdX vervangen moet worden naar in mijn geval /dev/sda.

Wachtwoord geprobeerd met:
NULL
""
" "
"<32 keer spatie>"

Alleen maar Input/output error, de drive kan wel gezien worden door de BIOS, en ik krijg gewoon info met hdparm -I /dev/sda

Gister avond een mail verstuurd naar Samsung support, echter nog geen reactie maar verder ook niet een ontvangst bevestiging ofzo :N
Bellen, naar het nummer van 10cent per minuut, om een RMA aan te vragen, kan alleen tussen 8:30 en 17:00 op werkdagen. Wel super handig dat die tijden erbij staan op de website.... -O-

• ZephNN
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-06 17:25
Heeft iemand hier toevallig een oplossing voor gevonden? Samsung neemt de SSD's niet terug omdat ze buiten de garantie vallen.

Alvast bedankt.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-07 22:17
Staat de PSID onder op de SSD?

Wellicht kun je een PSID revert uitvoeren: https://dl.dropboxusercon...msung%20PSID%20Revert.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkop50
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-03 07:50
Ik denk als het een SSD is van Dell (door Samsung geleverd) dat er geen PSID op staat.
Ben zelf hier ook al een tijdje mee bezig, die van mij heeft Wave Security erop en een simpele commando via diskpart zit er niet in.

Ook ben ik bezig geweest met de PSID tool, maar helaas zoals hierboven genoemd kan ik geen code vinden.

Ben nu nog dit topic aan het volgen: https://forum.hddguru.com...=10&t=29783&mobile=mobile

Ben dus nog even benieuwd of ik mijn SSD's weer kan gebruiken.
Pagina: 1