Acties:
  • +6 Henk 'm!
Update:
productreview: Netgear Orbi WiFi 6 System AX4200 (set van 2 stuks) review doo...
_______
Hallo allemaal,

Ik opdracht (betaalde klus) van Netgear ga ik diverse Wifi 6 Mesh router sets met elkaar vergelijken, qua performance en stabiliteit.
JA betaald, maar JA ook wel echt objectief. In de review zal een uitgebreide testverantwoording komen maar je mag er vanuit gaan dat ik ongekleurde testresultaten zal publiceren. Netgear heeft geen invloed op de testopzet, testuitvoering noch de testverslaglegging. In mijn dagelijkse werk houd ik me ook bezig met het testen, dan voornamelijk software, dus ik ben gewend om een professionele en objectieve testaanpak neer te zetten.

Wat ga ik testen?
Van 4 merken (Netgear, TP-link, Linksys en Asus) verschillende sets Wifi6 (niet 6E) Mesh routers met verschillende AX specificaties.

Ik ga me niet focussen op wat de gebruikte achterliggende technologieën precies allemaal zijn, welke services er allemaal wel inzitten en welke niet. Primaire focus ligt op
- Performance van de wifi
- Stabiliteit van de wifi
- Gebruiksgemak. Denk hierbij aan installatie en/of de bijbehorende app.
- Stroomverbruik

Out of scope:
- Design
- Beveiliging (da's niet mijn expertise, jammer genoeg)

De review zal binnenkort komen te staan onder het kopje "Reviews" (maarja... onder welk product ga ik die dan hangen?). Maar om het voor mezelf een beetje levendig te houden, en omdat ik toch wat moet (zit al dagen in thuisisolatie op de werkkamer #Corona) zal ik jullie, vermits dat op prijs wordt gesteld, op de hoogte houden van de voortgang en tussentijdse bevindingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0r3C4oolNotTp3E51IPWQG3w-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QtRQGCW9zoXwaK4a0WGhgW2U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door testmanager op 06-07-2021 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na het schrijven van de inleiding en testverantwoording, nu maar begonnen met het uitpakken van de hardware, apps installeren (en accounts aanmaken), en vast de nodige firmware updates uitvoeren. Om te beginnen met de TP-link Deco, de kleinste AX1800 eerst.

Een grappige eerste bevinding is dat van alle 3 de satellieten, er geen onderscheid is tussen router en satelliet. Bij de Netgear Orbi is dat bijvoorbeeld wel zo. Dus het zou niet moeten uitmaken welke je in je router prikt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZ80kEKJYhQwGznVcosLzkbPARk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLmghhHeogIXNLvUw8EwAuIn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzuEv4QkWFa_8Trn3pW_yOR9Aso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDFjYgkkT6KeVTdOwZ3PoI6Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien een tip:

Ipv die marketingtermen met enorme AX-xxxx getallen zou het erg inzichtelijk kunnen zijn voor de lezer om die te ontleden in de eigenlijke specs:

- Aantal radio's (dualband vs tri-band)
- MIMO van elk van die radio's
- support voor 80 vs 160MHz kanaalbreedte in 5GHz

Mbt dat laatste: ik heb sterk het vermoeden dat real-word performance van 160MHz slechter gaat zijn dan 80MHz, net zoals 40MHz in de 2.4GHz slechter presteert dan 20MHz zodra je in een situatie zit met zowel demping als interferentie. Uitdaging is om een eerlijke. reproduceerbare setup te maken, maar ik zou aanraden om niet (alleen) in een perfect schone omgeving te testen, maar ook eentje met gesimuleerde buren. De beste in een Faraday-kooi zijn lang niet altijd in zo'n situatie de beste.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De test vind plaats met echte buren, de test vind namelijk plaats in ons huis :-). Dus de routers/satellieten komen op dezelfde plek als m’n huidige. Dan zal ik achtereenvolgens met alle hardware dezelfde metingen doen.

Die overige punten kijk ik naar. Die AX getallen liegen er inderdaad niet om, marketing-wise, dan!
Mijn doel is juist niet te veel technische details te gaan opsommen (die kunnen we ook allemaal zelf wel bij de productpagina’s vinden) maar gewoon een real-life test, met goed vergelijkbare cijfertjes.

PS, MIMO van *elk*van die radio’s? Het systeem als geheel ondersteund toch MIMo, MU-MIMO of helemaal niet? Niet per radio/antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:30

lier

MikroTik nerd

Vergeet ook niet te noteren met welke versie van de software/firmware de devices draaien, dat kan ook nog van invloed zijn op de resultaten.

Leuk, ben benieuwd (zelfs al is het Mesh).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

testmanager schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 02:41:
De test vind plaats met echte buren, de test vind namelijk plaats in ons huis :-). Dus de routers/satellieten komen op dezelfde plek als m’n huidige. Dan zal ik achtereenvolgens met alle hardware dezelfde metingen doen.

Die overige punten kijk ik naar. Die AX getallen liegen er inderdaad niet om, marketing-wise, dan!
Mijn doel is juist niet te veel technische details te gaan opsommen (die kunnen we ook allemaal zelf wel bij de productpagina’s vinden) maar gewoon een real-life test, met goed vergelijkbare cijfertjes.

PS, MIMO van *elk*van die radio’s? Het systeem als geheel ondersteund toch MIMo, MU-MIMO of helemaal niet? Niet per radio/antenne?
Met MIMO bedoel ik de 2x2 / 3x3 / 4x4 configuratie van de radio's, hoeveel spatial streams ze tegelijk aankunnen. Dat is voornaamste verschil tussen de AX-1800 en AX-hoger apparaten.

MU-MIMO is een goed idee dat vooralsnog geen tot weinig voordeel biedt in praktijk. Het is ook een crime om fatsoenlijk te testen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:02
Leuk! Ik zou de technische details juist wel meenemen maar dan meer in het kader van “geeft het voordelen voor scenario x”

Dus bv 3 scenarios:
- standaard browsen/youtube/netflix
- thuiswerken/teams
- gaming

Zaken als dfs, mimo, channel width is allemaal gaaf maar voor standaard youtube/netflixen maakt het vaak helemaal niet uit. Bij gaming ga je dat bv wel weer enorm merken.

Dus leuk dat je er juist praktijktest van maakt.

Tip: vaak gaat een review niet verder dan een speedtest maar ik heb genoeg situaties gezien waar een speedtest 50mbit gaf maar zo instabiel als wat was. Voorbeeld: ik pik in een vakantiehuisje wifi van de camping op middels een nanostation, ik heb bewust de link speed laag gezet, daardoor pak ik maar 5mbit maar die is wel super stabiel. Ik kan er prima op
Youtube/netflix/teams

Veel non-tweakers upgraden hun internet lijn naar 500mbit of meer om het internet sneller te krijgen maar tenzij je bv met een ps4 een dikke game naar binnen haalt heb je in de meeste huishoudens aan 50/50 echt meer dan genoeg. Meestal zit het in de brakke wifi die ze thuis hebben

Bekijk anders de app Nperf op iOs eens. Die doet naast speedtest ook browser/youtube testing :)

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 25-05-2021 08:45 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:11
Goed idee. Ik ben wel geïnteresseerd in het kopje gebruiksgemak. Ik had alles van ubiquiti maar ik heb net een een usg routertje vervangen door een mikrotik en moet nu alles op twee plekken beheren. Als het beheer van een ap lokaal kan met een app scheelt dat toch weer een controller installeren. Ben benieuwd wat er allemaal kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:42:
Leuk! Ik zou de technische details juist wel meenemen maar dan meer in het kader van “geeft het voordelen voor scenario x”

Dus bv 3 scenarios:
- standaard browsen/youtube/netflix
- thuiswerken/teams
- gaming

Zaken als dfs, mimo, channel width is allemaal gaaf maar voor standaard youtube/netflixen maakt het vaak helemaal niet uit. Bij gaming ga je dat bv wel weer enorm merken.

Dus leuk dat je er juist praktijktest van maakt.

Tip: vaak gaat een review niet verder dan een speedtest maar ik heb genoeg situaties gezien waar een speedtest 50mbit gaf maar zo instabiel als wat was. Voorbeeld: ik pik in een vakantiehuisje wifi van de camping op middels een nanostation, ik heb bewust de link speed laag gezet, daardoor pak ik maar 5mbit maar die is wel super stabiel. Ik kan er prima op
Youtube/netflix/teams

Veel non-tweakers upgraden hun internet lijn naar 500mbit of meer om het internet sneller te krijgen maar tenzij je bv met een ps4 een dikke game naar binnen haalt heb je in de meeste huishoudens aan 50/50 echt meer dan genoeg. Meestal zit het in de brakke wifi die ze thuis hebben

Bekijk anders de app Nperf op iOs eens. Die doet naast speedtest ook browser/youtube testing :)
Ah, die Nperf is een goede tip, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
leuke test! beschrijf in je test aub de testopstelling en vooral welk type huis je hebt (bouwjaar / soort vloeren en muren)

voor de dekking maakt het nogal uit of je in een houtskelet zit of in een betonnen bunker. Mijn ervaring (n=1) in een nieuwbouwhuis is dat wifisignaal enorm door de verdiepingsvloeren wordt verzwakt (=kansloos met mesh), en dat 2 binnenmuren tussen AP en client prima gaat .

[ Voor 83% gewijzigd door burnedhardware op 25-05-2021 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
burnedhardware schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:56:
leuke test! beschrijf in je test aub de testopstelling en vooral welk type huis je hebt (bouwjaar / soort vloeren en muren)

voor de dekking maakt het nogal uit of je in een houtskelet zit of in een betonnen bunker. Mijn ervaring (n=1) in een nieuwbouwhuis is dat wifisignaal enorm door de verdiepingsvloeren wordt verzwakt (=kansloos met mesh), en dat 2 binnenmuren tussen AP en client prima gaat .
Yes, uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
je moet ook even nadenken hoe je hoge doorvoersnelheden goed kan meten/gaat weergeven. hoe meer snelheid, hoe groter de kans dat iets anders dan het AP de beperkende factor is.

Ik denk dat het interessanter is om te zien hoe de apparaten onder slechte omstandigheden werken (hoeveel dingen (bv gipbroc stenen) kan je tussen 2 AP's zetten en welke bandbreedte hou je over?) - geen idee hoe je testopstelling eruit zou moeten zien om te voorkomen dat het signaal om het obstakel heengaat.

[ Voor 82% gewijzigd door burnedhardware op 25-05-2021 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW2FHrl5SEj9244henpL9VlbnCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFT2Y9rJ6kjYf7unv7Rvoy5a.jpg?f=fotoalbum_large

Een cd-rommetje voor de documentatie/installatie..... Anno 2021
#Really??? #Linksys #Velop

Acties:
  • +1 Henk 'm!
burnedhardware schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:05:
je moet ook even nadenken hoe je hoge doorvoersnelheden goed kan meten/gaat weergeven. hoe meer snelheid, hoe groter de kans dat iets anders dan het AP de beperkende factor is.

Ik denk dat het interessanter is om te zien hoe de apparaten onder slechte omstandigheden werken (hoeveel dingen (bv gipbroc stenen) kan je tussen 2 AP's zetten en welke bandbreedte hou je over?) - geen idee hoe je testopstelling eruit zou moeten zien om te voorkomen dat het signaal om het obstakel heengaat.
Hmmmmm, en dan kan ik je na de test vertellen dat na 9 Gyproc platen dikte het bereik wegvalt.
En dan, wat kun je dan met die informatie? :-) De aannemer bellen en zeggen dat het huis toch maar anders moet? :-p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

testmanager schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 02:41:
Let op dat verkeer van buren allerminst constant is. Globaal genomen is piek internetverkeer tussen 18u en 21u, maar of jouw buren zo klokvast zijn is een tweede. Om een eerlijke vergelijking te doen moet je hier rekening mee houden; ik zou aanraden om ieder set op zelfde tijdstip op vergelijkbare dag (dus alles doordeweeks of alles in het weekend) te testen, en daarbij vooraf een meting van drukte in de gebruikte kanalen te doen en te noteren.
testmanager schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:43:
[...]

Hmmmmm, en dan kan ik je na de test vertellen dat na 9 Gyproc platen dikte het bereik wegvalt.
En dan, wat kun je dan met die informatie? :-) De aannemer bellen en zeggen dat het huis toch maar anders moet? :-p
Nou, dat de geteste oplossing mogelijk geen goede optie is met die 9 Gyproc platen. Vooral interessant natuurlijk als de ene na 9 weg valt en de andere al na 6. Maar een beetje besef kweken dat mesh niet in alle situaties werkt kan nooit kwaad.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:51:
[...]

Let op dat verkeer van buren allerminst constant is. Globaal genomen is piek internetverkeer tussen 18u en 21u, maar of jouw buren zo klokvast zijn is een tweede. Om een eerlijke vergelijking te doen moet je hier rekening mee houden; ik zou aanraden om ieder set op zelfde tijdstip op vergelijkbare dag (dus alles doordeweeks of alles in het weekend) te testen, en daarbij vooraf een meting van drukte in de gebruikte kanalen te doen en te noteren.

[...]
Ja, klopt. Ik probeer daar ook rekening mee te houden. En de testen een aantal malen te herhalen, opdat uitschieters zoveel mogelijk worden vereffend in de gemiddelden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-05 14:37

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

ik ben vooral benieuwd met welke tools je wilt gaan testen, dingen zoals speed test e.d zijn nu niet echt betrouwbaar en hangen te veel van je eigen verbinding af. heb je hier al over nagedacht?

ook ben ik wel benieuwd in hoeverre je wilt gaan met het configureren van de nodes en routers :D

[ Voor 20% gewijzigd door Intergalactic op 25-05-2021 10:49 ]

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
dion_b schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:51:
[...]

Nou, dat de geteste oplossing mogelijk geen goede optie is met die 9 Gyproc platen. Vooral interessant natuurlijk als de ene na 9 weg valt en de andere al na 6. Maar een beetje besef kweken dat mesh niet in alle situaties werkt kan nooit kwaad.
vooral dat de ene bij 6 gipbroc platen nog 100 mbit weet te halen op 5Ghz, terwijl de andere teruggeschakeld is naar 2.4 GHz en 20 mbit (ik ben geen wifi expert, maar ik meen dat als dat gebeurt de wifi ervaring van de andere clients ook om zeep gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
burnedhardware schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:00:
[...]

vooral dat de ene bij 6 gipbroc platen nog 100 mbit weet te halen op 5Ghz, terwijl de andere teruggeschakeld is naar 2.4 GHz en 20 mbit (ik ben geen wifi expert, maar ik meen dat als dat gebeurt de wifi ervaring van de andere clients ook om zeep gaat)
Tja, maar dan nog, dat zegt dan weer niks voor iemand die een huis met bijvoorbeeld, dikke betonnen muren heeft. Zo zijn er wel *tig scenario's te bedenken vrees ik. Ik houd ons huis (beschrijving volgt in de review) aan als uitgangspunt. Dan moet eenieder maar voor zichzelf bepalen of de review dan waarde voor hem of haar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Voor een betrouwbare test - onafhankelijk van de snelheid van je internetverbinding - zou je eens kunnen kijken of je een NetRounds server op kunt zetten.

Verder moet je er natuurlijk voor zorgen dat je client hardware up to date is, ga je het met 1 laptop proberen of heb je diverse configuraties met afwijkende netwerkkaarten, etc. Ga je alleen AX testen of toch ook nog AC?

Ligt er een beetje aan op welk niveau je je review neer wilt zetten, maar ik vind het al lastig een keuze te maken bij de professionelere reviews. Er is altijd wel een reden waarom het bij jou (of bij mij) in huis weer anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

testmanager schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:03:
[...]

Tja, maar dan nog, dat zegt dan weer niks voor iemand die een huis met bijvoorbeeld, dikke betonnen muren heeft. Zo zijn er wel *tig scenario's te bedenken vrees ik. Ik houd ons huis (beschrijving volgt in de review) aan als uitgangspunt. Dan moet eenieder maar voor zichzelf bepalen of de review dan waarde voor hem of haar heeft.
Lijkt erop of je @burnedhardware gewoon niet snapt ..

Het hoppen tussen AP's vind je erg weinig terug in "reviews" ..

Met nieuwe ramen (HR++ of beter) en verbetering van isolatie gaat je signaal ontvangst in en rond huis enorm naar beneden ..

Bijvoorbeeld had ik al standaard issues in dit huis voordat ik ging isoleren met ontvangst tussen verdieping(en) maar nu met nieuwe isolatie/ramen is de tuin ook nog uitdagender geworden (zelfs met 433/866mhz RF ontvangst KAKU devices heb ik nu issues)

Als ik nu wifi enabeld "smart" devices toevoeg dan is het wel leuk dat ik niet na hoef te denken over ontvangst en wifi-settings .. per verdieping

Dus bekabeld tussen 2 a 3 AP's testen met channel hoppen is wel erg prettig .. immers als de AP's onderling elkaar niet kunnen bereiken (omdat het signaal te zwak is) is wel erg prettig om te weten

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 25-05-2021 11:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Test ook met een luvion video babyfoon erbij :+
Veel gezinnen hebben die en het is een echte 2.4ghz wifi killer

Zodra je dat ding aanzet kun je de 2.4ghz verbinding het raam uit doen.
Veel mensen focussen met bv ssid scan op wifi van buren maar de grootste stoorzender zijn vaak non-wifi apparaten op de 2.4 band > Daarom doe ik alles op de 5ghz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Wellicht ook interessant om mee te nemen (kijkend naar de vorige generatie van deze producten) maar niet helemaal relevant aan de hardware zelf. Updates en (bug) fixes, hoe presteert de fabrikant in onderhouden van de producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:34
belangrijkste items voor mij..
- kunnen ze met een bekabelde backhaul werken
- hebben ze gedacht aan roaming protocollen ,zoals 802.11R/K/V onboard ?
- kan je de 2.4/5.0 ghz SSID's scheiden dmv aparte namen ?
- is er goeie software beschikbaar die ,zoals de devolo powerline ,die enigsinds betrouwbaar aangeeft wat de linkrates zijn tussen A en B , maar ook uiteindelijk A - B - C ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 14:42
testmanager schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:40:
[Afbeelding]

Een cd-rommetje voor de documentatie/installatie..... Anno 2021
#Really??? #Linksys #Velop
CD-rommel kan echt niet meer. In welke eeuw denken ze dat wij leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 23:40
Zeer benieuwd. Ik ben op dit moment op zoek naar een 3 punts mesh systeem maar het is moeilijk om recente reviews te vinden. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
IEEE802.11ax / Wifi 6 is leuk, maar uiteindelijk moet je wel met een draadje je netwerk aansluiten. (Al is het maar om je router / ISP aan te sluiten.) Dan kan de radio meerdere gigabitten aan data verstoken, maar als er maar een gigabit lijntje achter hangt, heb je er niet zoveel aan. Het AP moet multigigabit ethernet ondersteunen, de switch ook en je NAS en ISP moeten ook wat met die snelheden kunnen.

Wifi 6 voor consumenten is maar beperkt nuttig. (vanuit performance oogpunt) De OFDMA modulatie van Wifi 6 zorgt dat je efficiënter met de airtime om gaat. Dit is vooral handig als je meerdere clients wil connecten.

Dus performance bij veel clients is interessant om te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gyy3BTgSCO-qP9n6meV67SPfZNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vj7TAb5axvSaFziJ8UklboHn.jpg?f=user_large

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bl@ckbird schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:29:
IEEE802.11ax / Wifi 6 is leuk, maar uiteindelijk moet je wel met een draadje je netwerk aansluiten. (Al is het maar om je router / ISP aan te sluiten.) Dan kan de radio meerdere gigabitten aan data verstoken, maar als er maar een gigabit lijntje achter hangt, heb je er niet zoveel aan. Het AP moet multigigabit ethernet ondersteunen, de switch ook en je NAS en ISP moeten ook wat met die snelheden kunnen.
Valt best mee. Hoogste realistische snelueden met WiFi-6 liggen nog steeds onder de Gb. Bedenk dat clients steevast 2x2 of lager hebben, wat je een link rate geeft van 1200Mbps. Min overhead is je max snelheid dus maar 800Mbps, en dat is bij perfect signaal en nul drukte. Dat is niet alleen max voor een enkel apparaat, maar gelijk ook max capaciteit van alle apparaten samen, aangezien MU-MIMO nog steeds niet werkt.

Ja, in een lab kun je perfect storings- en druktevrij testen, en je kunt dan een AP met 4x4 MIMO in wireless bridge mode gebruiken en kanaalbreedte op 160MHz zetten. Dan zijn snelheden van mischien 3Gbps haalbaar, maar dat is enkel interessant voor marketingdoeleinden.

Uitzondering: juist bij mesh heeft 4x4 zin als je het voor de backhaul kunt gebruiken, aangezien je daarmee je backhaul-bandbreedte verdubbelt, zelfs bij dualband-modellen.
Wifi 6 voor consumenten is maar beperkt nuttig. (vanuit performance oogpunt) De OFDMA modulatie van Wifi 6 zorgt dat je efficiënter met de airtime om gaat. Dit is vooral handig als je meerdere clients wil connecten.

Dus performance bij veel clients is interessant om te testen.

[Afbeelding]
Mwoeah, als je WiFi-6 zelf op de proef wilt stellen wel, maar als je wilt kijken wat een normale gebruiker heeft aan $AP, wil je vooral een realistische thuissituatie nabootsen, en dan ga je inderdaad weinig aan OFDMA en BSSID colouring hebben, en MU-MIMO heb je sowieso weinig aan.

Wat je over houdt is hogere modulatie bij zeer goed signaal. IMHO ook minder interessant, want het verschil tussen 500Mbps en 700Mbps netto ga je nauwelijks merken, het verschil tussen 10 en 30Mbps des te meer. En dat laatste is wat het verplicht stellen van LDPC foutcorrectie je geeft, ongeveer 3dB hogere SNR dan zonder. Dat is niet sexy, geeft je geen idioot grote getallen, maar zorgt wel voor een robuustere verbinding onder alle omstandigheden. Daar heeft iedereen wat aan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
WiFi 6 voelt voor mij op dit moment ook een beetje als kip-ei-verhaal. Clients hebben het nog niet en access points eigenlijk ook nog niet. De vraag is hoe lang het duurt voordat er een beetje kritische massa ontstaat. Mijn gevoel zegt dat hier nog best een tijd overheen zou kunnen gaan. En om goede resultaten te behalen moet je toch wel minimaal met MU-MiMo 3x3 aan komen zetten. Een 2x2 opstelling kan dan echt niet meer. In dat geval kun je gewoon op WiFi 4 of WiFi 5 blijven hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:45
FrankHe schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:38:
WiFi 6 voelt voor mij op dit moment ook een beetje als kip-ei-verhaal. Clients hebben het nog niet en access points eigenlijk ook nog niet. De vraag is hoe lang het duurt voordat er een beetje kritische massa ontstaat. Mijn gevoel zegt dat hier nog best een tijd overheen zou kunnen gaan. En om goede resultaten te behalen moet je toch wel minimaal met MU-MiMo 3x3 aan komen zetten. Een 2x2 opstelling kan dan echt niet meer. In dat geval kun je gewoon op WiFi 4 of WiFi 5 blijven hangen.
Client ondersteuning is al heel gewoon aan het worden voor moderne devices dus "niet" is al veel te kort door de bocht. En AP's hebben het nog niet ???? Ieder zelf respecterend merk heeft wifi6 in de product lineup.

Wat denk je dat die kritische massa gaat doen, geen nieuwe apparaten meer kopen en op wifi 4 of 5 blijven ?

Op een bepaald punt is er geen rede meer om chips voor ouder wifi normen te ontwikkelen, of je dat nu leuk vindt op niet.

2x2 80Mhz wifi6 haal ik real life rond de 750Mbit, dat ga je op wifi 4 en 5 zeker niet halen. Zelfs wifi 5 clients halen tot 15% hogere doorvoer op wifi 6 ap's vanwege de toegenomen processor performance benodigt voor wifi6. Voeg daar nog ens het feit aan toe dat hogere snelheden ook simpelweg meer resterende airtime betekend en dus ruimte maakt voor andere clients, dus eigenlijk snap ik helemaal niets van je beargumentatie, sorry :-)

[ Voor 14% gewijzigd door mash_man02 op 28-05-2021 16:40 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
mash_man02 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:35:
[...]

Client ondersteuning is al heel gewoon aan het worden voor moderne devices dus "niet" is al veel te kort door de bocht. En AP's hebben het nog niet ???? Ieder zelf respecterend merk heeft wifi6 in de product lineup.
De apparaten zijn er wel maar veelal in de top-range en lang niet altijd in de middenmoot al begint dit wel langzaamaan beter te worden.

Als ik in de Pricewatch bij access points filter op 'wel' en 'geen' WiFi 6 dan kom ik op dit moment op 96 apparaten op een totaal van ruim 1200. Met als extreem voorbeeld AVM met een enkel product, de Fritz!Repeater 6000 voor ver in de 200 euro. Maar dan heb je wel een MU-MIMO 4x4 (vier antennes) access point.
Dat vind ik best en pittig bedrag voor een access point / repeater wanneer geen van de devices die ik op dit moment in huis heb ondersteuning heeft voor WiFi 6. Dat bedoel ik met kip-ei-verhaal. Wanneer koop ik mijn eerste WiFi 6 access point en/of wanneer koop ik mijn eerste WiFi 6 device? Dat zie ik dit jaar nog niet gebeuren, misschien volgend jaar maar ook dat is lang niet zeker. Hetzelfde geldt voor alle mensen in mijn omgeving, familie en vrienden. Voor mijn gevoel kan het nog wel even duren voordat WiFi 6 echt gemeen goed zal zijn. Wat natuurlijk heel jammer is want het is een geweldige techniek. Investeren in een access point met MU-MIMO 2x2 vind ik ronduit bizar omdat je dan gewoonweg nooit het maximale uit WiFi 6 zult kunnen halen. Dus die access points en devices met 2x2 (twee antennes) doen wat mij betreft niet mee.
Wat denk je dat die kritische massa gaat doen, geen nieuwe apparaten meer kopen en op wifi 4 of 5 blijven ?

Op een bepaald punt is er geen rede meer om chips voor ouder wifi normen te ontwikkelen, of je dat nu leuk vindt op niet.

2x2 80Mhz wifi6 haal ik real life rond de 750Mbit, dat ga je op wifi 4 en 5 zeker niet halen. Zelfs wifi 5 clients halen tot 15% hogere doorvoer op wifi 6 ap's vanwege de toegenomen processor performance benodigt voor wifi6. Voeg daar nog ens het feit aan toe dat hogere snelheden ook simpelweg meer resterende airtime betekend en dus ruimte maakt voor andere clients, dus eigenlijk snap ik helemaal niets van je beargumentatie, sorry :-)
Meest recente aankopen hier in huis waren een laserprinter en een airconditioning. Beide zijn WiFi 4. Die dingen doen niet eens aan WiFi 5 laat staan dat ze zijn voorbereid op WiFi 6. De levensduur van een laserprinter of een airconditioner is beduidend langer dan die van een smartphone of laptop.

Ik heb hier verder nog geen andere 'smart home' toepassingen en ook niet direct in de planning maar wat niet is kan nog komen. En ook die 'smart home' devices zijn vaak gelimiteerd tot WiFi 4 met een enkele antenne. Het is zelden dat ik ondersteuning voor WiFi 5 zie, laat staan WiFi 6. Het is 1 antenne wat de klok slaat dus geen MU-MIMO 2x2, 3x3 of 4x4.

De bandbreedte is niet zozeer het probleem maar het aantal apparaten in het netwerk neemt met de tijd wel langaam toe. En we weten wat er gebeurt wanneer een access point te veel devices tegelijk moet bedienen. Dan wordt de boel traag. Maar de meeste devices ondersteunen nu eenmaal geen WiFi 6 en zullen dat ook niet gaan doen. Daarvoor moet ik namelijk veel dingen gaan vervangen. Mijn verwachting is dat we de kritische massa minder snel gaan bereiken dan we zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:45
Het is juist op je laatste punt waarop je wifi6 met ofdma juist zou moeten omarmen. veel van de traagheid die je in consumenten spul als ap's ziet komt voort uit inefficientie van de oudere wifi normen welke fundamenteel niets anders was dan het verhogen van de bitrates met aangepaste modulatie schemas.

Vergeet ook niet dat potentiele versnelling van een aantal clients al een positief effect heeft op de resterende airtime van je legacy clients.

Daarnaast zijn de AP's in het lagere segment op cpu niveau onder powered zodat redio config switches op verschillende clients aan te spreken voorbij een aantal clients in een tijdsbestek simpelweg te langzaam wordt. Professioneel heb ik scenario's gezien met 100+ clients op een ap zonder enige problem en of klacht met gemiddelde airtime load van 60%.

En ook daar is wifi6 simpelweg beter puur vanwege het feit dat alleen wifi6 versus wifi5 een veel hogere CPU performance requirement heeft waardoor dit in wifi6 ook minder snel een bottleneck vormt, we zien daar zelfs bij wifi5 clients op wifi6 ap's verbeteringen tot een 15% en dat geld ook voor de 2,4Ghz band welke voor het eerst sinds lange tijd weer enige ontwikkeling ziet. Wifi5 is namelijk 5Ghz only waar wifi6 ook toegepast word op de 2,4Ghz band.

Dus dat je voorlopig blijft bij wat je hebt is niet heel raar, maar zou je werkelijk nu nog een wifi6 device links laten liggen als je er voor zou kunnen kiezen ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Work in progress....
Nu alle metingen in een Excelsheet kloppen, en gemiddelden berekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A03pFkQs_jj79BZOJ0wC47g16Xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoZUuWMRTfbDUe2cR4VNNKpI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lier schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:57:
Vergeet ook niet te noteren met welke versie van de software/firmware de devices draaien, dat kan ook nog van invloed zijn op de resultaten.

Leuk, ben benieuwd (zelfs al is het Mesh).
Goeie tip, heb ik gedaan!
thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Animal schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:08:
Zeer benieuwd. Ik ben op dit moment op zoek naar een 3 punts mesh systeem maar het is moeilijk om recente reviews te vinden. Succes!
Staat morgen online!
Overigens is voor ons huis (begane grond, 1e, 2e en 3e verdieping. Oh, en voor- en achtertuin en kelder) en 3 punts systeem het beste, qua voorradigheid van test-sets heb ik alles getest op 2-punts-set. Maar neem dan maar aan dat met een 3-punts set het alleen maar beter kan worden.

Vermits: je de sets niet te dicht op elkaar plaatst.... !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:43

Zygivt

Evenaren en overtreffen

testmanager schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:51:
[...]
Maar neem dan maar aan dat met een 3-punts set het alleen maar beter kan worden.
Mits je 3de punt ook binnen bereik van de hoofdnode staat anders kunnen de resultaten per set nogal uiteen lopen (ben ik zelf achter gekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zygivt schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:10:
[...]

Mits je 3de punt ook binnen bereik van de hoofdnode staat anders kunnen de resultaten per set nogal uiteen lopen (ben ik zelf achter gekomen).
Eens, maar dat is m.i. nu even niet onderdeel van deze/mijn test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 17:10
Ben benieuwd of je bij de Rbk853 ook DNS issues heb. Ik heb die set hier staan en ondanks dat de servicedesk diverse uren heeft geprobeerd zijn blijf ik DNS problemen hebben. Een website kan niet gevonden orden, maar als je het tabblad opent ververst ie en vind ie hem wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woudtwe schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:36:
Ben benieuwd of je bij de Rbk853 ook DNS issues heb. Ik heb die set hier staan en ondanks dat de servicedesk diverse uren heeft geprobeerd zijn blijf ik DNS problemen hebben. Een website kan niet gevonden orden, maar als je het tabblad opent ververst ie en vind ie hem wel....
Heeft dat niet te maken met welke DNS je provider gebruikt, of dat je zelf hebt opgegeven? (ik heb zelf 2 verschillende DNS providers opgegeven in de RBK85x en heb nooit meer problemen....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 17:10
testmanager schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:44:
[...]

Heeft dat niet te maken met welke DNS je provider gebruikt, of dat je zelf hebt opgegeven? (ik heb zelf 2 verschillende DNS providers opgegeven in de RBK85x en heb nooit meer problemen....)
Heb de DNS van de provider geprobeerd (toevallig nog gewisseld van provider ook dus meerdere dnsen getest) en beide van Google. Maar helaas blijft het probleem.

Wil niet teveel off topic gaan. Maar lees wel meer over dit probleem. Niet bij alle sets dus. Helaas voor mij😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Leuk maar ga toch even kritisch zijn

Ik als lezer wil vooral antwoord:
- hoe snel is het op punt a b c met 1 wifi
- hoe snel is het als je mesh wifi punten gebruikt

Ik kan uit je verhalen nu ook niet opmaken of de connectie via de extra node liep of direct
Misschien nulmeting toevoegen wat het bekabeld doet?

Kun je niet wat grafiekjes toevoegen ipv de excel?

Hier wat inspiratie
https://www.techtesters.eu/tp-link-deco-m4-review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:34:

Ik kan uit je verhalen nu ook niet opmaken of de connectie via de extra node liep of direct

Hier wat inspiratie
Ohja, natuurlijk, grafiekjes!! Ga ik regelen.

Ik neem nog even contact met je op over wat je bedoeld met "snelheid op punt a b c met 1 wifi"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:34:

Hier wat inspiratie
Ik snap nu wat je bedoelt, dank, ga ik regelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
testmanager schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:41:
[...]

Ik snap nu wat je bedoelt, dank, ga ik regelen!
Done, maar weliswaar in een gecombineerde grafiek.

[ Voor 36% gewijzigd door testmanager op 06-07-2021 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu ook ge-updated met de metingen van het stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 12:55

|sWORDs|

vSphere/ESXi

TP Link AX3000 3 pack (X60) gisteren binnen gekregen, aangesloten in AP mode met wired backhaul (WIFI backhaul geeft 250-380 Mbit) en even getest met een iPhone 12 mini op een 500Mbit XS4ALL glasvezel (is KPN en die doen 512Mbit down en 600Mbit up bij 500 abbo):

Bank 508
Eettafel 502
Kantoor 510
Slaapkamer 1 510
Slaapkamer 2 490
Slaapkamer 3 510
Slaapkamer 4 510
Badkamer 1 510
Badkamer 2 504

Buiten blijft er alleen helemaal niets over van het signaal, 510 Mbit binnen bij de deur, 37Mbit net buiten de deur. Mogelijk te maken met HR++ glas.

Maandag krijg ik een gigabit lijn en ga ik het nog eens proberen, al vraag ik me af of de iPhone 12 veel verder dan 600 Mbit komt.

Ik snap dat de getallen erg rond lijken, maar de scores zijn de scores en ik kan er niets anders van maken:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/L4nrLvd9/IMG-2805.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door |sWORDs| op 08-07-2021 17:42 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@|sWORDs| Mooie getallen persoonlijk zou ik zelfs met de waardes buiten tevreden zijn, het werkt en is snel genoeg voor wat ik doe. Maar misschien is dat ook perceptie of zo, ik heb de tijden van een 33k6 modem nog meegemaakt, zal er ongetwijfeld mee te maken hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Ik gebruik sinds een maandje de ASUS ZenWiFi AX (XT8) met de 5ghz dedicated backhaul (geen kabels getrokken dus). Ik heb een 300/30 lijn en kom tot de volgende resultaten:

Achter node 1: 301 Mb/s down, 32 Mb/s up, 21 ms (5ghz)
Achter node 2: 292 Mb/s down, 29 Mb/s up, 25 ms (5ghz)
Achter node 2 90 Mb/s down, 29 Mb/s up, 26 ms (2.4 ghz)

eerder had ik een TP-Link Deco M4 (automatische kanaal keuze) en had ik de volgende resultaten:

Achter node 1: 141Mb/s down, 30Mb/s up 39 ms / 137Mb/s down, 30Mb/s up, 38 ms
Achter node 2: 91Mb/s down, 29Mb/s up, 42 ms / 77 Mb/s down, 29Mb/s up, 43 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 12:55

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Frogmen schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:50:
@|sWORDs| Mooie getallen persoonlijk zou ik zelfs met de waardes buiten tevreden zijn, het werkt en is snel genoeg voor wat ik doe. Maar misschien is dat ook perceptie of zo, ik heb de tijden van een 33k6 modem nog meegemaakt, zal er ongetwijfeld mee te maken hebben.
Ik heb ook nog op 2400 baud zaken van een BBS gehaald. :Y)

En 20-40Mbit is ook zat om buiten je mail/tweakers te checken, maar ik had meer verwacht.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@|sWORDs| Dat verwacht iedereen en is dat nou niet het probleem met de huizen dicht op elkaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Je zou verwachten dat Tweakers of de buren met een update komen van de mesh test die inmiddels is verouderd. Ook dit topic kan wel nieuw leven worden ingeblazen :)

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Ik werk sinds een halff jaartje naar alle tevredenheid op de ASUS ZenWiFi AX (XT8) met de 5ghz dedicated backhaul (geen kabels getrokken dus). Ik woon in een verouderd appartementen complex. Beide nodes staan zo een 15 a 20 meter uit elkaar (2 ruimtes verder en een verdieping hoger). Ik heb een 300/30 lijn en kom tot de volgende resultaten: 308.4 Mb/s down, 30.39 MB/s up en 22.4 ms response. Getest op een wifi5 laptop (5ghz).

Als er nog vragen zijn. Stel ze gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBruinsma87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-05-2023
Geen idee of ik de vraag hier mag stellen en anders zou ik graag de link naar de juiste topic krijgen.

Ik heb een tp link deco x20. Heb deze in AP mode gezet. WiFi werkt perfect maar ik heb het idee dat ik de 2e ethernet poort op de deco nu niet meer kan gebruiken. Klopt het dat wanneer ik de deco in AP mode zet de deco in een soort bridge komt?

Iemand anders een tip hoe ik de deco in kan stellen dat ik zowel draadloos als bedraad in de zelfde ip range zit? Alle deco’s zitten bedraad aangesloten op de modem van KPN en ik gebruik geen andere router ertussen.
Pagina: 1