Acties:
  • +6Henk 'm!
Update:
productreview: Netgear Orbi WiFi 6 System AX4200 (set van 2 stuks) review doo...
_______
Hallo allemaal,

Ik opdracht (betaalde klus) van Netgear ga ik diverse Wifi 6 Mesh router sets met elkaar vergelijken, qua performance en stabiliteit.
JA betaald, maar JA ook wel echt objectief. In de review zal een uitgebreide testverantwoording komen maar je mag er vanuit gaan dat ik ongekleurde testresultaten zal publiceren. Netgear heeft geen invloed op de testopzet, testuitvoering noch de testverslaglegging. In mijn dagelijkse werk houd ik me ook bezig met het testen, dan voornamelijk software, dus ik ben gewend om een professionele en objectieve testaanpak neer te zetten.

Wat ga ik testen?
Van 4 merken (Netgear, TP-link, Linksys en Asus) verschillende sets Wifi6 (niet 6E) Mesh routers met verschillende AX specificaties.

Ik ga me niet focussen op wat de gebruikte achterliggende technologieën precies allemaal zijn, welke services er allemaal wel inzitten en welke niet. Primaire focus ligt op
- Performance van de wifi
- Stabiliteit van de wifi
- Gebruiksgemak. Denk hierbij aan installatie en/of de bijbehorende app.
- Stroomverbruik

Out of scope:
- Design
- Beveiliging (da's niet mijn expertise, jammer genoeg)

De review zal binnenkort komen te staan onder het kopje "Reviews" (maarja... onder welk product ga ik die dan hangen?). Maar om het voor mezelf een beetje levendig te houden, en omdat ik toch wat moet (zit al dagen in thuisisolatie op de werkkamer #Corona) zal ik jullie, vermits dat op prijs wordt gesteld, op de hoogte houden van de voortgang en tussentijdse bevindingen.

[Voor 7% gewijzigd door testmanager op 06-07-2021 23:36]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien een tip:

Ipv die marketingtermen met enorme AX-xxxx getallen zou het erg inzichtelijk kunnen zijn voor de lezer om die te ontleden in de eigenlijke specs:

- Aantal radio's (dualband vs tri-band)
- MIMO van elk van die radio's
- support voor 80 vs 160MHz kanaalbreedte in 5GHz

Mbt dat laatste: ik heb sterk het vermoeden dat real-word performance van 160MHz slechter gaat zijn dan 80MHz, net zoals 40MHz in de 2.4GHz slechter presteert dan 20MHz zodra je in een situatie zit met zowel demping als interferentie. Uitdaging is om een eerlijke. reproduceerbare setup te maken, maar ik zou aanraden om niet (alleen) in een perfect schone omgeving te testen, maar ook eentje met gesimuleerde buren. De beste in een Faraday-kooi zijn lang niet altijd in zo'n situatie de beste.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

testmanager schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 02:41:
De test vind plaats met echte buren, de test vind namelijk plaats in ons huis :-). Dus de routers/satellieten komen op dezelfde plek als m’n huidige. Dan zal ik achtereenvolgens met alle hardware dezelfde metingen doen.

Die overige punten kijk ik naar. Die AX getallen liegen er inderdaad niet om, marketing-wise, dan!
Mijn doel is juist niet te veel technische details te gaan opsommen (die kunnen we ook allemaal zelf wel bij de productpagina’s vinden) maar gewoon een real-life test, met goed vergelijkbare cijfertjes.

PS, MIMO van *elk*van die radio’s? Het systeem als geheel ondersteund toch MIMo, MU-MIMO of helemaal niet? Niet per radio/antenne?
Met MIMO bedoel ik de 2x2 / 3x3 / 4x4 configuratie van de radio's, hoeveel spatial streams ze tegelijk aankunnen. Dat is voornaamste verschil tussen de AX-1800 en AX-hoger apparaten.

MU-MIMO is een goed idee dat vooralsnog geen tot weinig voordeel biedt in praktijk. Het is ook een crime om fatsoenlijk te testen...

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +1Henk 'm!

Een cd-rommetje voor de documentatie/installatie..... Anno 2021
#Really??? #Linksys #Velop

Acties:
  • +1Henk 'm!
burnedhardware schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:05:
je moet ook even nadenken hoe je hoge doorvoersnelheden goed kan meten/gaat weergeven. hoe meer snelheid, hoe groter de kans dat iets anders dan het AP de beperkende factor is.

Ik denk dat het interessanter is om te zien hoe de apparaten onder slechte omstandigheden werken (hoeveel dingen (bv gipbroc stenen) kan je tussen 2 AP's zetten en welke bandbreedte hou je over?) - geen idee hoe je testopstelling eruit zou moeten zien om te voorkomen dat het signaal om het obstakel heengaat.
Hmmmmm, en dan kan ik je na de test vertellen dat na 9 Gyproc platen dikte het bereik wegvalt.
En dan, wat kun je dan met die informatie? :-) De aannemer bellen en zeggen dat het huis toch maar anders moet? :-p

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

testmanager schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 02:41:
De test vind plaats met echte buren, de test vind namelijk plaats in ons huis :-). Dus de routers/satellieten komen op dezelfde plek als m’n huidige. Dan zal ik achtereenvolgens met alle hardware dezelfde metingen doen.
Let op dat verkeer van buren allerminst constant is. Globaal genomen is piek internetverkeer tussen 18u en 21u, maar of jouw buren zo klokvast zijn is een tweede. Om een eerlijke vergelijking te doen moet je hier rekening mee houden; ik zou aanraden om ieder set op zelfde tijdstip op vergelijkbare dag (dus alles doordeweeks of alles in het weekend) te testen, en daarbij vooraf een meting van drukte in de gebruikte kanalen te doen en te noteren.
testmanager schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:43:
[...]

Hmmmmm, en dan kan ik je na de test vertellen dat na 9 Gyproc platen dikte het bereik wegvalt.
En dan, wat kun je dan met die informatie? :-) De aannemer bellen en zeggen dat het huis toch maar anders moet? :-p
Nou, dat de geteste oplossing mogelijk geen goede optie is met die 9 Gyproc platen. Vooral interessant natuurlijk als de ene na 9 weg valt en de andere al na 6. Maar een beetje besef kweken dat mesh niet in alle situaties werkt kan nooit kwaad.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:36
Test ook met een luvion video babyfoon erbij :+
Veel gezinnen hebben die en het is een echte 2.4ghz wifi killer

Zodra je dat ding aanzet kun je de 2.4ghz verbinding het raam uit doen.
Veel mensen focussen met bv ssid scan op wifi van buren maar de grootste stoorzender zijn vaak non-wifi apparaten op de 2.4 band > Daarom doe ik alles op de 5ghz

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Wellicht ook interessant om mee te nemen (kijkend naar de vorige generatie van deze producten) maar niet helemaal relevant aan de hardware zelf. Updates en (bug) fixes, hoe presteert de fabrikant in onderhouden van de producten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-06 21:31
belangrijkste items voor mij..
- kunnen ze met een bekabelde backhaul werken
- hebben ze gedacht aan roaming protocollen ,zoals 802.11R/K/V onboard ?
- kan je de 2.4/5.0 ghz SSID's scheiden dmv aparte namen ?
- is er goeie software beschikbaar die ,zoals de devolo powerline ,die enigsinds betrouwbaar aangeeft wat de linkrates zijn tussen A en B , maar ook uiteindelijk A - B - C ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
IEEE802.11ax / Wifi 6 is leuk, maar uiteindelijk moet je wel met een draadje je netwerk aansluiten. (Al is het maar om je router / ISP aan te sluiten.) Dan kan de radio meerdere gigabitten aan data verstoken, maar als er maar een gigabit lijntje achter hangt, heb je er niet zoveel aan. Het AP moet multigigabit ethernet ondersteunen, de switch ook en je NAS en ISP moeten ook wat met die snelheden kunnen.

Wifi 6 voor consumenten is maar beperkt nuttig. (vanuit performance oogpunt) De OFDMA modulatie van Wifi 6 zorgt dat je efficiënter met de airtime om gaat. Dit is vooral handig als je meerdere clients wil connecten.

Dus performance bij veel clients is interessant om te testen.

~ Tweaking Starlink ~ Goedkoop Leren Vliegen? ~

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bl@ckbird schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:29:
IEEE802.11ax / Wifi 6 is leuk, maar uiteindelijk moet je wel met een draadje je netwerk aansluiten. (Al is het maar om je router / ISP aan te sluiten.) Dan kan de radio meerdere gigabitten aan data verstoken, maar als er maar een gigabit lijntje achter hangt, heb je er niet zoveel aan. Het AP moet multigigabit ethernet ondersteunen, de switch ook en je NAS en ISP moeten ook wat met die snelheden kunnen.
Valt best mee. Hoogste realistische snelueden met WiFi-6 liggen nog steeds onder de Gb. Bedenk dat clients steevast 2x2 of lager hebben, wat je een link rate geeft van 1200Mbps. Min overhead is je max snelheid dus maar 800Mbps, en dat is bij perfect signaal en nul drukte. Dat is niet alleen max voor een enkel apparaat, maar gelijk ook max capaciteit van alle apparaten samen, aangezien MU-MIMO nog steeds niet werkt.

Ja, in een lab kun je perfect storings- en druktevrij testen, en je kunt dan een AP met 4x4 MIMO in wireless bridge mode gebruiken en kanaalbreedte op 160MHz zetten. Dan zijn snelheden van mischien 3Gbps haalbaar, maar dat is enkel interessant voor marketingdoeleinden.

Uitzondering: juist bij mesh heeft 4x4 zin als je het voor de backhaul kunt gebruiken, aangezien je daarmee je backhaul-bandbreedte verdubbelt, zelfs bij dualband-modellen.
Wifi 6 voor consumenten is maar beperkt nuttig. (vanuit performance oogpunt) De OFDMA modulatie van Wifi 6 zorgt dat je efficiënter met de airtime om gaat. Dit is vooral handig als je meerdere clients wil connecten.

Dus performance bij veel clients is interessant om te testen.

[Afbeelding]
Mwoeah, als je WiFi-6 zelf op de proef wilt stellen wel, maar als je wilt kijken wat een normale gebruiker heeft aan $AP, wil je vooral een realistische thuissituatie nabootsen, en dan ga je inderdaad weinig aan OFDMA en BSSID colouring hebben, en MU-MIMO heb je sowieso weinig aan.

Wat je over houdt is hogere modulatie bij zeer goed signaal. IMHO ook minder interessant, want het verschil tussen 500Mbps en 700Mbps netto ga je nauwelijks merken, het verschil tussen 10 en 30Mbps des te meer. En dat laatste is wat het verplicht stellen van LDPC foutcorrectie je geeft, ongeveer 3dB hogere SNR dan zonder. Dat is niet sexy, geeft je geen idioot grote getallen, maar zorgt wel voor een robuustere verbinding onder alle omstandigheden. Daar heeft iedereen wat aan.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:08
FrankHe schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:38:
WiFi 6 voelt voor mij op dit moment ook een beetje als kip-ei-verhaal. Clients hebben het nog niet en access points eigenlijk ook nog niet. De vraag is hoe lang het duurt voordat er een beetje kritische massa ontstaat. Mijn gevoel zegt dat hier nog best een tijd overheen zou kunnen gaan. En om goede resultaten te behalen moet je toch wel minimaal met MU-MiMo 3x3 aan komen zetten. Een 2x2 opstelling kan dan echt niet meer. In dat geval kun je gewoon op WiFi 4 of WiFi 5 blijven hangen.
Client ondersteuning is al heel gewoon aan het worden voor moderne devices dus "niet" is al veel te kort door de bocht. En AP's hebben het nog niet ???? Ieder zelf respecterend merk heeft wifi6 in de product lineup.

Wat denk je dat die kritische massa gaat doen, geen nieuwe apparaten meer kopen en op wifi 4 of 5 blijven ?

Op een bepaald punt is er geen rede meer om chips voor ouder wifi normen te ontwikkelen, of je dat nu leuk vindt op niet.

2x2 80Mhz wifi6 haal ik real life rond de 750Mbit, dat ga je op wifi 4 en 5 zeker niet halen. Zelfs wifi 5 clients halen tot 15% hogere doorvoer op wifi 6 ap's vanwege de toegenomen processor performance benodigt voor wifi6. Voeg daar nog ens het feit aan toe dat hogere snelheden ook simpelweg meer resterende airtime betekend en dus ruimte maakt voor andere clients, dus eigenlijk snap ik helemaal niets van je beargumentatie, sorry :-)

[Voor 14% gewijzigd door mash_man02 op 28-05-2021 16:40]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

Work in progress....
Nu alle metingen in een Excelsheet kloppen, en gemiddelden berekenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:34:
Leuk maar ga toch even kritisch zijn

Ik als lezer wil vooral antwoord:
- hoe snel is het op punt a b c met 1 wifi
- hoe snel is het als je mesh wifi punten gebruikt

Ik kan uit je verhalen nu ook niet opmaken of de connectie via de extra node liep of direct
Misschien nulmeting toevoegen wat het bekabeld doet?

Kun je niet wat grafiekjes toevoegen ipv de excel?

Hier wat inspiratie
https://www.techtesters.eu/tp-link-deco-m4-review/
Ohja, natuurlijk, grafiekjes!! Ga ik regelen.

Ik neem nog even contact met je op over wat je bedoeld met "snelheid op punt a b c met 1 wifi"?

Acties:
  • +1Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:34:
Leuk maar ga toch even kritisch zijn

Ik als lezer wil vooral antwoord:
- hoe snel is het op punt a b c met 1 wifi
- hoe snel is het als je mesh wifi punten gebruikt

Ik kan uit je verhalen nu ook niet opmaken of de connectie via de extra node liep of direct
Misschien nulmeting toevoegen wat het bekabeld doet?

Kun je niet wat grafiekjes toevoegen ipv de excel?

Hier wat inspiratie
https://www.techtesters.eu/tp-link-deco-m4-review/
Ik snap nu wat je bedoelt, dank, ga ik regelen!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee